184 O ljudskih umetnikih v Selški in Poljanski dolini Janez Dolenc Selško in Poljansko dolino loči gorski hrbet od Lj^nika do Blegoša in različen dialekt prebivalstva. Poi oibeh dolinah pa tečeta reki, ki se enako imenujeta in se pred izlivom v Savo pri Škof ji Loki tudi združita; po obeh so med hudournimi grapami kakor na policah postavljene vasice s trdno zidanimi kmečkimi domovi in lesenimi bajtami kočarjev. Nad vasmi pa stoje starinske cerkvice. Na tem oizemljiu se je ljudski čut za lepoto razmahnil posebno v preteklem stoletju, predvsem na področju slikarstva in rezbarstva. Doslej smo' premalo raziskali delo in življenje zlasti manj slovitih, a pogosto pomembnih in zanimivih Ijiudskih umetnikov, ki se običajno še podpisali niso na svoje izdelka; to so zlasti poslikovalci panjs^kih končnic. Tu skušam podati oris nekaterih takih umetnikov-samoukov. Ti orisi so zelo nepopolni. Marsikaj je zamujenega in se ne da več dognati, marsikaj bo treba še preveriti in preiskati. Najbolj zanimiva po plodovitosti in mnogostranosti svojega dela je Marija Pavlic, p. d. BI ažev če vai^ Micka iz Sek. Rodila se je 1. 1821 v Selcih št. 42, p. d. pri Podnartovcu, zato so ji nekateri rekli tudi Podnartov- čeva Micka. To hišo so kasneje podrli, njen oče pa je kupil hišo in zemljišče »pri Blaževcu« št. 19. Po očetovi smrti je postala Micka lastnica hiše in zemljiišča. Edina sestra Anca pa se je primožila v bajto nad Selcami. V tisti bajti so barvah irhovce. Na zemljišču je Micka redila par koz. Po njeni smrti 1. 1891 je kupil hišo in zemljišče kolar Strugarjev Jaka, ki je pa že umrl in zapustil hišoi sinu Janezu. Micka je bila majhne, drobne postave, nekoliko je šepala. Bila je dobra ženska, nikomur ni zalega storila — živela je samo svojemu poklicu, slikanju. Poročena ni bila nikoli. Slikala je zlasti panjske končnice, podobe na steklo', delala je tudi bridke martre in zrcala. Poleg tega je skrbela za eno ali dve kozi. Stari Selčani, ki so mi o njej pripovedo- vali, še pomnijo' iz otroških let, ko je z branjarskim vozičkom hodila po vejnike in zelenje za koze. Ker tedaj čez potok ni bilo mostu in je ona še čez ozko brv tam komaj; zlezla, so ji voziček prepeljali čez potok otroci. Za plačilo jim je potem lepo prebarvala pipce in igrače, ki so si jih izrezljali. Slikala je v »hiši«, ki je bila opremljena kakor tedanje manjše kmečke »hiše«. Za vrati v kotu peč, v nasprotnem kotu kmečka miza, ob steni klopi. Ločila se'je pa ta »hiša« od drugih po oknih, ki so bila za tedanje čase .zelo velika. Na mizi in klopeh je imela vse: tam je bilo nastavljenih lončkov za barve, čopičev itd., da ni bilo kam sesti. V sobi ni bilo nikakih polic ali omare za toliko ropotije, vse je bilo razloženo kakor na razstavi. Na klopi jp bila skladovnica neposlikanih in že poslikanih končnic. Za mizo v kotu |e 1 V etnografakem poročilu škofjeloškega muzeja v Slovenskem etnografu II, str. 126 je napačno navedeno Gašperšičeva Mica. V Selcih je res hiša »pri Gašperčku« št. 1, kjer so se nekdaj piisali Gašperšič, a pri tej hiši ni bilo nikoli slikarske obrti in nobenega slikarja. Prizori iz srednjeveši Albert Sič, Narodni okraski na orodju in pohištvu, Ljubljana 1923. 11 Pravil kmet Kodeljevec na Trebiji v Poljanski dolini, star 79 let, ki je v mladih letih čebelaril in je dajal slikati končnice temu slikarju. 12 »Likovni svetjc, LjubUjana 1951, str. 121. 188 Janez Dolenc Résumé LES ARTISTES PEINTRES POPULAIRES DANS LES VALLÉES DE SELCE ET DE POLJANE L'auteur traite de la vie et de VoeuDre de certains artistes peintres populaires des vallées de Selce et de Poljane en Haute Carniole. Ces artistes — pour la. plupart du 19'^ ciecle — ont peint surtout les devants de ruches, les tableaux sur verre et les croix commémoratives. C'étaient des autodidactes dont l'art avait prospéré grâce aux circon- stances favorables de ces temps-la, et dépéri plus tard par suite du changement des conditions.