Poštnina plačana v gotovini. ŠTEV. 35. V LJUBLJANI, po mlel jek, 13. februarja 1928. Posamezna številka Din 1*—. LETO V. NARODNI DNO/NK Izhaja vsak dan opoldne, izvzemšl nedelje in praznike. Mesečna naročnina: V Ljubljani In po pošti: Din 20'—j inozemstvo Din 80'-% Neodvisen politiien list. UREDNIŠTVO: SIMON GREGORČIČEVA ULICA ŠTEV. 23. UtfRAVNISTVO: KONGRESNI TRG ŠTEV, S. TELEFON ŠTEV. 8852. Rokopisi 36 ne vračajo. — Oglasi po tarifa« Pismenim vprašanjem naj se priloži mamka za odgovor. Račun pri poštnem ček. uradu itev, 18.638« Dr. Vladimir Ravnihar: Ljuba N. Jovanovič Malokatera politična osebnost naroda srbskega je stala nam Slovencem tako blizu kakor ona Ljube M. Jovanoviča. Pri tem pa niti najmanje ni souplivala okolnost, da je bil rojen »prečan«, torej nam krajevno bliže nego onim preko Save in Drine. Saj je že v zgodnji mladosti zapustil rojstni kraj ter se svojo drugo domovino izbral naš Piemont, ki mu je odtlej posvetil vse svoje velike duševne sile ter ves svoj delovni in udejstovalni nagon. Zgodovina je bila njegova stroka. S prefesorsko temeljitostjo se je poglobil v njen študij. Bil je učenjak.Pa ne, da mu je bila historija sama sebi namen. Pridobitve svoje učenosti je nameraval pokloniti interesom svojega naroda. Priznana resnica je, da je zgodovina najboljša učiteljica. Ker — zgodovina se vedno ponavlja. Zategadelj je postal politik. Njegovo globoko znanje o preteklosti je dalo izredno veljavo njegovi besedi, ki je bila sijajna, pa naj je bila izrečena na svečanem zboru ali v politični debati. In samo naše razorane razmere v nenormalni povojni dobi so bile krive, da njegova avtoriteta ni prišla do polne veljave. Bil pa je predestinirani naslednik našega velikega državnika Nikole Pasica. Tragika je, da mu ja ne-usmiljenja Parka prestrigla nit življenja v njegovi najboljši moški dobi baš v trenutku, ko bi moral nastopili svoje mesto, ob državnem krmilu. Naša tragika je, da nas zapuščajo naši najboljši možje, ko bi nam bili najbolj potrebni. Bil je ideolog svoje stranke. Bil pa je tudi ideolog državne misli, kakor se nam je zasnovala ob našem ujedinjenju na temelju popolne ravnopravnosti in bratskega sporazuma. Politika pravkar odstopivše vlade je bil njegov koncept, kakor ga je bil zamislil realizirati že v letu 1924. Ta koncept bo morala biti temeljna misel vsaki bodoči državni politiki, ako naj je ta politika zdrava ter koristna celoti kakor tudi poedinim delom njenim. Absolutno stoječ na stališču državnega edinstva je odklanjal Pribičevičev centralizem kot škodljiv za našo notranjo konsolidacijo. V nekem svojem pismu izza časa razprav v ustavotvornem odboru mi pravi doslovno: »od svih njih samo je g. Proti« precizan, a na njegov predlog d onakoj teritorijalnoj podeli države niko od nas uikad neče pristati« okrajin. Ker so del našega narodnega in državnega telesa in so posebno ob priliki raznih volitev oni faktor za katerega naklonjenost se potegu jejo vse naše stranke, neizvzemši strogo katoliške SLS, se mi zdi potrebno spregovoriti o njih, najbolj nepoznanih in neupoštevanih. Zgodovina slovenske evangelske cerkve v Prekmurju se ne razlikuje mnogo od mad-žerske, s katero je bila dolga stoletja v najtesnejših upravnih in kulturnih stikih. Zdi se pa, da so bila v Prekmurju, 'kakor sploh na Ogrskem, tla za razvoj reformacijskega gibanja v splošnem ugodnejša kakor v ostalih slovenskih deželah. Splošne kulturne in politične razmere, katerim se je pridružil še upliv turških navalov, so storile med takratnim tamkajšnjim ljudstvom močno razpoloženje za versko prenovitev. To razpoloženje so spretno izrabili fevdalni plemenitaši in veljaki, ki so imeli nad ljudstvom skoro neomejeno oblast. Med prvimi veljaki, ki so vsled tedanjih razmer sprejeli evan-gelsko vero, je bil gomjelendavski magnat Tomaž Nadasdy s svojo soprogo Uršulo Ka-nizsay. Ta dva plemenitaša sta ustanovila na vseh svojih posestvih nebroj evangel-skih cerkvenih občin, cerkva in šol. Občuten poraz, ki so ga doživeli ogrski kristjani leta 1526 v znani bitki s Turki pri Mohaču, katerega (posledica je bila, da je tudi v prekmurskih Martjancih stoloval več let turški upravnik, je povzročil med prebivalstvom silno zmedo in obubožanje, zato je bila v domačem narodnem jeziku oznanjena evan-gelska vera še edina tolažba revnih in trpečih. Slovensko bogoslužje je bilo prekmurskim Slovenskem neprimerno bližje An tolažilnejše kakor latinsko katoliško, zato vidimo že L 1627 skoro vse slovensko Prekmurje v evaugelskem taboru. Iz zapiskov škofovske viziitacije, ki se je bila vršila omenjenega leta .po Prekmurju razvidimo, da je bilo takrat v slovenskem delu železnega komitata že 15 evangelskih cerkvenih občin. Te občine so bile v Sv Juriju, pri Sv. Heleni, v Tišini, Murski Soboti, Martjancih, Sv. Benediktu, Selu, Dolencih, Petrovcih, Gornji Lendavi Gornjem Siniku, Bogojini, Resniku, Kordoni in Gjar-matu. Enako naglo je uspela reformacija tudi v slovenskem delu žalskega komitata, toda razni politični An drugi uzroki so povzročili, da se je tod evangeličanstvo prav tako naglo zapet porazdelilo, in leto 1661 je razpadla tudi že cerkvena občina v 'Dolnji Lendavi, ki se je bila ohranila n ajd a 1 je. Prvo preganjanje evangeljske vere je v Prekmurju povzročil ravno vnuk onega Na-dasdyja, ki je bil reformacijo razčistil in utrdil. Bil je to Ferenc II. Nčdasdy, gospod v Gornji Lendavi. Da bi dvignil svojo moč in svoj upliv, se je hotel grof Ferenc II. .poročiti s hčerjo mogočnega An bogatega grofa Mikloša Eszterhazyja. Grof EszterMzy se tej zvezi ni protivil, zahteval pa je od NSdasdy-ja, da prestopi v katoliško vero, ker samo P«j pogojem more postati njegov zet. Nada«dy si je nekaj časa sicer pomišljal, toda 1. 1643 se je vdal, zapustil evangeljsko vero in se po katoliškem obredu poročil z mlado konteso Eszterhdzyevo. Sprva je to spreobrnjenje gornjelendavskega gospoda sicer ostalo brez posledic za njegove evangelske podložnike, ko pa mu je to toleriranje protestantizma na svojem ozemlju nakopalo nezaupanje visoke katoliške posvetne in cerkvene aristokracije, od 'katerega je bil v mnogem oziru odvisen, je posegel po skrajnih sredstvih in postal najhujši zatiralec in preganjalec evangeličanstva. Ker se njegovi slovenski podložniki niso hoteli zlepa odreči svoji novi veri, jih je hotel do tega prisiliti s silo. S četo oboroženih vojakov je hodil od vasi do vasi, kaznoval neposlušne podložnike in s silo .podiral An požigal evangeličanske cerkve, župnišča in šole. Mnogo evangelčaaov je bilo takrat pobitih, zmprtih ali pregnanih, pregnani »pa