Ko pomagam učencu z disleksijo, pomagam vsem When I Help a Pupil with Dyslexia, I Help Them All terezija juvan OŠ Jurija Vege Moravče Σ Povzetek V članku so prikazani primeri pomoči učencem z disleksijo, da so lahko uspešnejši pri matematiki. Avtorica opozarja na ustrezno pripravo gradiv za učence z disleksijo ter različne na- čine pomoči pri pomnjenju novih izrazov. Podrobno predstavi tudi način obravnave reševanja besedilnih nalog iz premega in obratnega sorazmerja. Ključne besede: disleksija, pomnjenje novih pojmov, premo sorazmerje, obratno sorazmerje Σ Abstract The article presents examples of helping pupils with dyslexia to do better in mathematics. The author points out the need to prepare suitable materials for pupils with dyslexia and the va- rious ways of helping them to remember new expressions. Pre- sented in detail is the method of evaluating the solving of text assignments in direct and inverse proportion. Key words: dyslexia, remembering new expressions, direct pro- portion, inverse proportion α Matematika v šoli ∞ XXI. [2015] ∞ 56-60 057 α Uvod Ko učitelji matematike razmišljamo o učen- cih s specifičnimi učnimi težavami, običajno pomislimo na učence z učnimi težavami pri računanju in ne na disleksijo. Če učenci, ki imajo težave na področju branja, tega ustre- zno ne nadoknadijo, tudi pri matematiki ne dosežejo več kot povprečno znanje, čeprav so lahko zelo nadarjeni. V prispevku je na- vedenih veliko konkretnih primerov pomoči za razumevanje pojmov. Ti so lahko v pomoč tudi drugim skupinam učencev z učnimi te- žavami. β Primernost gradiv Ta prispevek je bil v začetku napisan v pi- savi Times New Roman, ki je za otroke z disleksijo neprimerna. Pisava, ki jo uporabl- jam za prilagajanje gradiva, je arial (lahko tudi open dyslexic). Običajno tudi drugi učenci v zadnji triadi dobijo takšna pisna ocenjevanja. Pozorna sem tudi na razmike med številko naloge in računom. Za učence je zelo zahtevna negacija v nalogi, ker jo lah- ko hitro spregledajo in zato nalogo napačno rešujejo. Sama se zato izogibam negacij pri pisnem ocenjevanju. Za zapis rešitev morajo imeti dovolj prostora. Zaradi težav z bral- nim razumevanjem uporabljam učencem poznane izraze. Če se vseeno zgodi, da učenec določene besede ne razume, mu jo, ne glede na njegovo starost, razložim. Moji učenci vedo, da smejo vprašati, vendar to ne pomeni, da jim pomagam rešiti nalogo. Uporabim le sopomenko za nepoznan izraz ali pa mi učenec s svojimi besedami pove, kako razume besedilo, in potrdim, če je prav razumel. γ Pomoč učencem pri razumevanju in pomnjenju novih poimenovanj Pri obravnavi na začetku posvetimo veliko časa pogovoru o novih pojmih oz. pojmih, ki bi jih učenci morali že usvojiti v predhod- nem obdobju. Učencem skušam pomagati pri pomnjenju tako, da upoštevam različne učne stile otrok. Z učenci se pogovarjamo, si pomagamo s slikovnim gradivom, z mo- deli in za lažjo zapomnitev učencem povem asociacije ali besede, ki imajo isti koren kot dano poimenovanje. Take pomoči učencem povem šele po matematično pravilni razlagi, zato da si pojem zapomnijo. 058 Ko pomagam učencu z disleksijo, pomagam vsem Primeri pomoči za lažje pomnjenje: Poimenovanje Pomoč za pomnenje poimenovanja nasprotni števili stojita si nasproti na številski osi (ponazoritev s sliko na številski osi) obratni števili ulomek obrnemo (zamenjamo števec in imenovalec) trikotnik trije koti (preštejemo oglišča) štirikotnik štirje koti (preštejemo oglišča) petkotnik pet kotov (preštejemo oglišča) piramida egipčanske piramide prizma Prizma je tista, ki ni piramida. pokončna prizma stoji pokonci poševna prizma se naslonimo na sestavljen model iz palčk enakoroba prizma ima enake robove (enako dolge). obseg okrog lika (uporaba vrvice) ploščina tlakujemo s ploščicami (model lika in ploščice cm 2 ) plašč plašč kot oblačilo prostornina zavzame prostor m, dm, cm, mm Za lažje pomnjenje dolžinskih enot in pretvornikov zanje imam na A 3 listu pripravljen model metra, kjer so v posameznih vrsticah označeni m, dm, cm in mm. Ko list razrežejo in sestavijo, dobijo model z dolžino 1,2 m. Tak model je tudi na steni v učilnici. l, dl, cl, ml Učence poleg prelivanja spodbujam tudi k uporabi predpon. Predpona mili pomeni povsod pred enoto enako (eno tisočino osnovne enote). [Preglednica 1] Primeri za lažje pomnenje [Slika 1] Model za dolžinske enote na A 3 listu [Slika 2] Del modela za dolžinske enote 059 Za usvojitev pojma kvadrat števila (ploščina kvadrata) in kvadratni koren si pomagam z oporo na steni, kjer so po vrsti kvadratki z robom 1 cm, 2 cm, 3 cm, 4 cm … Kvadrati so izrezani iz kvadratne mreže, da je možno določanje ploščine kvadrata (s štetjem, z množenjem). Po potrebi si pod slike zapisujemo, kar potrebujemo. Npr.: 3 2 = 9 ali . [Slika 3] Del plakata s kvadrati δ Pomoč pri reševanju besedilnih nalog s premim in obratnim sorazmerjem Ker večinoma matematiko poučujem v sku- pini, kjer je veliko učencev z učnimi težava- mi, rešujemo naloge s pomočjo tabele. Pred reševanjem nalog se naučimo iskanja spre- menljivk v besedilu. Pomembne podatke v besedilu vedno označimo (podčrtamo, ob- krožimo). S tem, ko učenec označi podatke, se tudi osredotoči na natančno branje. Primer naloge: 1 liter olivnega olja stane 8,5 evra, tehta pa 0,9 kg. Koliko stane 5 litrov enakega olivnega olja? Spremenljivki sta :_________________ in __________________ Odvečen številčni podatek je: _________ __________________ Naslednji korak je prepoznavanje preme- ga in obratnega sorazmerja. Primer naloge, ki jo rešujemo na tablo s pomočjo 12 magnetov in modela denarja. Hkrati s prikazom z magneti in modelom denarja si tudi zapisujemo podatke v tabe- le. 12 kg jabolk v zaboju stane 24 evrov. Koliko stane 1 kg jabolk? Koliko stane 2 kg jabolk? [Slika 4] Ponazoritev premega sorazmerja z mo- deli na tabli masa [kg] cena [evro] 12 24 1 2 2 4 Koliko jabolk dobi vsak, če jih pravično raz- delimo med dve osebi? Koliko jabolk dobi vsak, če jih pravično raz- delimo med tri osebe? Koliko jabolk dobi vsak, če jih pravično raz- delimo med štiri osebe? število oseb masa [kg] 1 12 2 6 3 4 : 12 : 12 . 2 . 2 : 2 . 2 : 3 . 3 OBRATNO SORAZMERJE 060 Koliko plača vsak za svoj delež jabolk, če si dva pravično razdelita zaboj jabolk? Koliko plača vsak za svoj delež jabolk, če si trije pravično razdelijo zaboj jabolk? število oseb cena [evro] 1 24 2 12 3 8 Ob tej nalogi hočem učence tudi opozo- riti, da je v nalogi pomemben odnos med spremenljivkama, ne pa med predmeti, ki nastopajo v nalogi. Učenci velikokrat prehit- ro posplošijo, da je cena povezana s premim sorazmerjem. Sledi iskanje drugih primerov premo sorazmernih in obratno sorazmernih količin. Besedilne naloge iz učbenika rešujemo po korakih: 1. Preberi nalogo. 2. V besedilu naloge poišči neodvisno in od- visno spremenljivko in ju zapiši v tabelo. : 2 . 2 : 3 . 3 OBRATNO SORAZMERJE 3. Ugotovi odnos med spremenljivkama in ga zapiši. Če se prva količina dvakrat, trikrat … poveča, se tudi druga količina dvakrat, trikrat … poveča. Če se prve količina dvakrat, trikrat … poveča, se druga koli- čina dvakrat, trikrat … zmanjša. PREMO SORAZMERJE OBRATNO SORAZMERJE 4. V 2. vrstico tabele zapiši poznane količi- ne iz naloge, izpusti vrstico in v 4. vrstico zapiši poznano količino iz vprašanja. 5. Izračunaj vrednost v 3. vrstici (za 1) in nato v 4. vrstici. 6. Odgovori na vprašanje. γ Zaključek Med poukom se pojavi še veliko drugih vpra- šanj, vendar upam, da bodo zgornji primeri vsaj malo v pomoč za lažje razumevanje te- žav otrok z disleksijo in pri iskanju ustrezne pomoči. Če izvajamo pouk z več ponazorit- vami, s konkretnimi materiali in z napotki za lažje pomnjenje, tudi ostali učenci, ki nimajo učnih težav, niso prikrajšani. Ko pomagam učencu z disleksijo, pomagam vsem