u Gledališki list št. 3 - 1965-66 Dirigent: Bogo Leskovic Režiser: Ilinko Leskovšek Scenograf: Maks Kavčič Kostumograf: Mija Jarčeva Vodja zbora: Jože Hanc Koreograf: dr. Henrik Neubauer Korepetitorja: Zdenka Lukčeva, Milena Trostova Inspiclent: Rado Garibaldi Šepetal ec: Miloš Skrbinšek Izdelava scene: (Gledališke delavnice pod vodstvom inž. Kr nest a Franza Izdelava kostumov: Gledališke krojačnlcc pod vodstvom Kil Rističeve in Staneta Tancka Odrski mojster: Andrej Zajec Razsvetljava: Stane Koman Lasuljo In maske: Tončka Udermanova. Janez Mirtič PETER ILJIC ČAJKOVSKI „CARODEJKA‘ Opera v treh dejanjih (šestili slikah). Po Nižnjenovgorodskem izročilu napisal špažinski. Prevedel Ciril Debevec Knez Nikita Daniljič Kurljatev, „ namestnik velikega kneza . . . rerdinand Radovan Samo Smerkolj Kneginja Evpraksija Romanovna, njegova soproga .......................Vandda Gerlovičeva Jurij, njun sin........................Rajko Koritnik Mamirov, knezov pisar..................Danilo Merlak Nenila, njegova sestra, kneginji na komornica..............................Bogdana Stritarjeva Ivan 2uran, lovec mladega kneza Anton Prus Nastasja, lastnica krčme . . .. Vilma Bukovčeva Foka, njen stric...............Friderik Lupša Polja, Nastasijina prijateljica . . Maruša Patikova Balakin, trgovec iz Nižnjega Novgoroda........................Drago Čuden Potap \ Zdravko Kovač I.ukWslnova trK‘,vcev Ljubo Kobal Kičiga, rokoborec......................Ladko Korošec Potepuh Paisij, preoblečen v moniha prosjaka..............Slavko Štrukelj Doklota, trgovci, hlapci, komedijanti, ljudstvo Plešejo: Mijo Basajlovič, Marija Grudnova, Milena Horvatova, Jure Kolenc, Rado Krulanovlč, Mojmir Lasan, Jelena Markovičeva, Zvone Penko, Tatjana PuAnikova, Stefan Suhi- Kraj: NlžniJ Novgorod z okolico. Lastnik in izdajatelj: Uprava SNG v Ljubljani. Predstavnik Smiljan Samec. Umlnik: Mitja Šarabon. Slika na ovitku: (Operni avditorij) Janez KaliAnlk* — Tisk ln kliSejl CP DELO. — Vsi v Ljubljani. POGOVORI OB PREMIERI Dirigent Bogo Leskovi c. Dovolite mi, da Vas v imenu naših bralcev najprej poprosim za kratko informacijo o Vaših vedno holj prepričljivih gostovanjih v tujini. Če omenim svoja gostovanja v zadnjih dveh letih, moram najprej poudariti gostovanja z našo Opero v Sovjetski zvezi in Italiji. Sam pa sem gostoval v Holandiji, Norveški (Oslo, Bergen), švedski (Stockholm. Goteborg, Malmo), v Hamburgu, večkrat v Kolnu, gostoval pa bom tudi v Švici. C e bi Vam hotel posredovati najlepša doživetja z gostovanj, bi moral omeniti predvsem Leningrajsko filharmonijo z odličnim občinstvom vred, pa svoje sodelovanje z imenitnimi solisti — od slavnega Arthurja Rubinsteina do mladega violinista Kravčenka iz Odese. Zdaj pa prosim za nekaj zanimivosti o Cnrodejki, ki je za naše občinstvo novost. Carodejka je bila napisana v času okrog nastanku Manj reda (katerega sem že večkrat izvajal; posnetki so v Stockholmu, dirigiral pa sem ga tudi v Amsterdamu), to se pravi v razdobju med peto in šesto simfonijo in nekaj let po Onjeginu. Morda ima Carodejka slogovno kaj skupnega z Manfredom, je pa to delo že zrelega mojstra na viškti znanja. Partitura je bolj zapletena kot pri Onjeginu in za orkester tudi težja. Čajkovski je v Čarodejki s svojim genialnim prirojenim talentom prelil človekovo poetično pa tudi vsakdanjo govorico naravnost v čudovite melodične linije. Vendar pa so tu še novi elementi: nekaj patetike, ki je prišla od Berlioza, Liszta, Wagnerja; nekaj kontemplutiv-nih elementov, ki nekoliko spominjajo na francosko opero (na primer pastoralna razpoloženja pri Massenetu); hkrati pa sicer pri čajkov-skem neznan in Musorgskega operam soroden element, namreč poskus dati glasbeno življenje problemom širokega ljudstva. Tako sloni v čarodejki osnovni konflikt na trčenju obeh svetov, svežega ljudskega itt sveta oblasti. Na odru vidimo celo majhno revolucijo, upor kmetov proti vlastelinu, ki jim ropa na trg prinesene izdelke. Sicer je ta opera manj igrana od drugih dveh bolj znanih (Onjegin, Pikova dama), kar je po temeljitem pregledu partiture in klavirskega izvlečka pravzaprav težko umljivo. Saj jc Carodejka vsebinsko resnično prava opera z dramatičnim konfliktom, morda celo bolj naravnim kot v nekaterih Verdijevih operah (Trubadur, predvsem pa Moč usode, kje* so konflikti morda celo malo smešni, pa kljub temu doživljajo ljubezniv odmev pri občinstvu). Če se povrnem na glasbeno plat Carodejke, moram dodati, da mnogo mest spominja na najlepše strani Onjegina• Tako na primer arija Nastje v zadnji sliki, ki je nekakšen ženski pendant ariji Lenskega. Enako prelepa tenorska arija Jurija v istem IV2 Dirigent Bogo Leskovic vodi glasbeno plat naše uprizoritve »Oaroilcjke«. (Na sliki: Noro Leskovic dirigira v Stockholmu). ?fMnju, zelo lepi baritonski ariji, nekaj duetov. Tudi v tej operi se cen alno, to je tretje dejanje, dogaja v spalnici Nastasje — kakor pri njeginu v spalnici Tatjane — le da se ne izčrpa v monologu, temveč dveh dramatičnih duetih: s knezom in pozneje z njegovim sinom, zvrstne so ljudske scene v prvem dejanju, lep je moški tercet (v zad-?em dejanju), ki po usodnosti spominja na duet Onjegina in Lenskega. ,0Perž je nelcaj velikih ansambelskih scen, balet komedijantov, zani-lla figura potepuha licemerca (ki bi lahko prišla iz oper Musorgskega). Nasploh označuje Čarodejko neka obogatitev osnovnih opernih sred-s ev Čajkovskega, in sicer karakterizacija ljudskih likov in ljudskih inef h- *a Musorgski, nekaj liričnih razpoloženj, predvsem pa veliko n l()clično bogastvo, ki poslušalcu daje mnogo takega, kar mu bo po edstavi ostalo v spominu. obitt ■ Se’ cla *e P°Vlavitni problem te opere v njenem koncu. Za zdaj Po dve verziji: izvirna ruska in nemška. V ruski verziji nastane £r as^asjini smrti (zastrupila jo je kneginja) v knezovi družini velik rečefSli konflikt: moža, ki ljubita Nastjo (knez in njegov sin) se spo sina 5 je naša Opera na svojem gostovanju v Trevisu doživela nov uspeh. Naši ansambli so nastopili z Borodinovim »Knezom Igorjem« pod dirigentskim vodstvom direktorja Opere Demetrija Že-breta in v režiji Hinka Leskovška. »P r i m o r s k i d n e v n i k«. 21. 1. 65. — R.R. VELIKANSKI USPEH LJUBLJANSKE OPERE. Če so bili ljubljanski gostje v občinskem gledališču pri današnji predstavi Borodinovega »Kneza Igorja« deležni obilnib aplavzov na koncu posameznih slik in tudi n.i odprti sceni tako po solističnih kot po zborovskih pesmih, pa lahko rečemo, da je sledil znanim polov-skim plesom pravi orkan navdušenja in ploskanja, ki dolgo ni hotel prenehati. Je pa treba reči, da so si plesalci — Lidija Sotlar, Vida Volpi, Metod Jeras in ves baletni ansambel — priznanje zares zaslužili, saj Mezzosopranistka Ho/ena (ilavakova poje vlogo Ester v naši uprizoritvi Fischerjeve opere »Romeo, Julija in trma«. tenorist Miro Brajnik po-vlogo Pavla v naši uprizoritvi Fischerjeve °pere »Romeo, Julija in tema«. so bili plesi zares nekaj izrednega in koreograf Slavko Eržen more hiti ponosen po tem uspehu. Ljubljanska Opera je prišla v Treviso za zaključek kratke sezone, •ned katero so od 4. novembra dali pet oper z enajstimi predstavami. Gostovanje je v okviru želja prirediteljev, da nudijo občinstvu priložnost spoznati se s slovansko operno ali baletno glasbo. Tako je pred dvema letoma prav ljubljanska Opera tu gostovala z baletom »Labodje jezero« Čajkovskega. Za današnjo in jutrišnjo predstavo »Kneza Igorja« je občinstvo razgrabilo vstopnice. Danes je imelo priložnost poslušati kot Igorja Kdvarda Sršena (jutri bo pel Samo Smerkolj), ki si je pridobil simpatije zlasti s svojo pesmijo o svobodi. Zahtevno vlogo Jaroslavne je s svojo vrhunsko umetniško sposobnostjo odpela Vilma Bukovčeva (jutri Vanda Gerlovič), sin Igorja je bil Kajko Koritnik, ki je z Boženo Glavakovo (Končakovna) tudi požel aplavz na odprti sceni (in ki bi moral peti tudi jutri, ker je Rudolf Franci obolel). Tržaški rojak Danilo Merlak je bil odličen Galicki. Poleg Gašperja Dermote, Milice Polajnarjeve in Vande Ziherlove je zlasti vžgala s svojo šegavostjo in odličnim petjem imenitna dvojica Ladko Korošec in Slavko Štrukelj. 99 Težak posel dirigenta je opravil z vso avtoriteto pravega umetnika poustvarjalca ravnatelj ljubljanske Opere Demetrij Žebre. Zasluga za petje zbora pa gre Jožetu Hancu. Režija je bila v rokah Hinka Leskovška. Enotno sceno, ki lahko z majhnimi spremembami pričara razna prizorišča, je pripravil Maks Kavčič. Po današnji predstavi je več kot upravičeno pričakovanje, da bodo ljubljanski gostje jutri deležni nič manjšega uspeha. »II g a z z e 11 i n o«, 21.11. 65. — Giuseppe Mariutto. ZADNJA OPERA V TEJ SEZONI. — APLAVZ »KNEZU IGORJU« V OBČINSKEM GLEDALIŠČU. — ODLIČNA UPRIZORITEV ANSAMBLA DRŽAVNEGA GLEDALIŠČA IZ LJUBLJANE. Končala se je operna sezona z repertoarjem del italijanskih in francoskih skladateljev (Verdi, Donizetti, Zandonai in Massenet). Ob tej priliki smo doživeli pomemben operni dogodek: naše Občinsko gledališče je uprizorilo opero ruskega skladatelja Aleksandra Borodina »Knez Igor« v izvedbi državnega opernega gledališča iz Ljubljane. To operno delo ima zgodovinsko ozadje, celo vrsto nastopajočih likov in obširna zborovska mesta. Pripada stvaritvam etnične narave, ki so vodila skupino ruskih glasbenikov osemnajstega stoletja. Borodin — med njimi — se je naslanjal na zapadno operno tradicijo in znamenito dediščino ritmov in melodij ruskega naroda, kakor tudi na ljudske pesmi, ki so privrele v pradavnih časih iz pristnih občutij ruskega ljudstva. Opero »Knez Igor«, po libretu, ki ga je napisal skladatelj sam, sestavljajo strani bleščeče glasbe. Opira se na zgodbo iz ruske zgodovine v srednjem veku: na boje med Igorjevo kneževino in nomadskim plemenom, ki grozi, da bo vdrl na njeno ozemlje. Sovražnik ujame kneza obenem s sinom Vladimirom in nesrečna kneginja Jaroslavna obupuje nad svojo usodo. Razuzdani in nasilni svak Galicki pa se hoče polastiti prestola. Med dogodke se vpletajo veseli in komični prizori. Tatarski zmagovalec kan Končak, čigar hči se zaljubi v Vladimira, spoštuje Igorjevo hrabrost in mu ponudi prostost (pod pogojem, da je bojev konec). Ob tej priliki priredi slavje. Glasba se dvigne nad običajno operno raven do simfoničnih višin. Čudovito koreografijo spremljajo zborovski spevi, ki jih poudarjajo za nas nenavadni ritmi. Igor ne sprejme kompromisa in pobegne iz sovražnega tabora. Vrne se domov ob slovesnem pozdravljanju zvonov. Zgodba je morda dokaj kaotična, vendar so bile njene epične vrednote prikazane z razkošno scenerijo in kostumi, kar jo je naši publiki močno približalo, četudi so pevci peli v originalu. Custovanje likov v bolečini, nasilju, zamišljenosti in vznemirjenju se je ustrezno odražalo v pevskem podajanju in v režiji, s pravo zanesljivostjo in izvedenostjo. Silen vtis so zapustili plesi, ki jih je publika nagradila z velikim aplavzom. Dirigent Demetrij Zebre je vodil orkester z velikim posluhom, v preciznem ritmu in z živahno barvitostjo. Po sugestivno zaigrani uverturi se dolgotrajno odobravanje publike ni hotelo poleči. Mnogo aplavzov so nastopajoči z dirigentom vred prejeli tudi na odprtem odru in po vsakem dejanju. M. Brajnik (Pavel), M. Polajnarjeva (Soseda), li. Stritarjeva (Pavlova mati), L. KoroSec /Pavlov oče ) v Fischerjevi operi »Komen, Julija in tema«. 100 »L ’ a v v e n i r e d ' 11 a 1 i a«, 21. 11. 65. Z BORODINOVO OPERO »KNEZ IGOR« JE OPERA IZVRSTNO ZAKLJUČILA SVOJO SEZONO. — VELIKANSKI USPEH VČERAJŠNJE PREMIERE. — DANES OB 15.3()h JE REPRIZA Ogromen uspeh, povsem razprodano gledališče in najelegantnejša množica: vse to smo doživeli včeraj zvečer ob premieri zadnje opere v letošnji sezoni, ko je gostoval ansambel državnega opernega gledališča iz Ljubljane. Borodinovo delo »Knez Igor« je bilo tokrat prvič uprizorjeno v Tre-visu. vendar so tudi v večjih opernih gledališčih uprizoritve te opere dokaj redke (v beneškem gledališču »Fenice« so jo izvajali leta 1959). Glasbene stvaritve A. Borodina niso številne, kljub temu pa je v njih pravo bogastvo glasbenih domislic, drznosti harmonij in ritmičnih izvirnost, ki razodevajo čut za zvočno barvitost. Spomnimo se simfonične pesnitve »V stepah osrednje Azije« in simfonije št. 2, v katerih se najbolje zrcali osebnost tega skladatelja. Njegovo edino operno delo je brez dramatičnosti, in libreto, ki ga je napisal sam Borodin, je neskladen in skoraj nerazumljiv. Vendar je opera »Knez Igor« življenjsko delo zaradi veličastnosti zborov, fantastičnih polovskih plesov, sugestivne instrumentacije, kakor tudi zaradi slikovitih in ekspresivnih kantilen. Jugoslovanski gostje so povsem izpolnili pričakovanja z zares vzorno uprizoritvijo pod strokovnim vodstvom odličnega dirigenta Demetrija Žebreta. Med solisti naj omenimo izvrstne: Sama Smerkolja (Igor), Vilmo Bukovec (Jaroslavna), Rudolfa Francla (Vladimir), Danila Merlaka (Galicki), kakor tudi vse druge in oba prijetna čudaka. Zborovski del opere se odlikuje po svoji lepoti (npr. v finalu prvega dejanja) in največ zaslug za odlično pripravljen zbor ima nedvomno zborovodja Jože Hanc. Za ustrezno režijo je poskrbel Hinko Leskovšek. Plese, ki so pravzaprav najlepše v tej operi, je izvajal balet ljubljanske Opere pod vodstvom koreografa Slavka Eržena. Občudovanja vredni so bili solisti: Lidija Sotlar, Vida Volpi in Metod Jeras. Ti orientalski plesi, ki so veličastno instrumentirani, so poslušalce navdali s pristnim navdušenjem. Publika je izvajalce nagradila z nenehnim odobravanjem, ki ni hotelo utihniti. Razpoloženje je bilo svečano, med prizori se je večkrat razlegal aplavz, na koncu pa so bili nastopajoči z dirigentom Žebretom vred deležni dolgotrajnih ovacij. Danes ob 15.30»’ je repriza tega dela, s katero bo gledališče končalo svojo operno sezono, ki je bila na visoki ravni in vredna tradicij Občinskega gledališča v Trevisu. 102 Predstavljamo vam šivilje in garderoberke operne hiše. Zgoraj: Zensko garderobo vodi Mara llčakova. Spodaj: Fani Kektila. Ivanka Kos. Anica Klabjan. Predstavljamo vam krojače in garderoberje naše Opere. Zgoraj: Vodja moške garderobe Adolf Lapanja. Spodaj: Leopold Matkovič, Miro Šušteršič in Rudolf Kovačič. DR. HENRIK NEUBAUER, KOREOGRAF IN ŠEF BALETA NAŠEGA GLEDALIŠČA, JE BIL ŠEST MESECEV — OD NOVEMBRA 1964 DO MAJA 1965 — NA ŠTUDIJ SKEM POTOVANJU PO ZDRUŽENIH DRŽAVAH AMERIKE KOT ŠTIPENDIST FOR DO VE FONDACIJE. OBLJUBIL NAM JE, DA BO S TEGA ZANIMIVEGA IN STROKOVNO ZELO USPEŠNEGA POTOVANJA V NADALJEVANJIH POSREDOVAL SVOJE VTISE ZA GLEDALIŠKI LIST. AMERIKA PLEŠE ZAPISI S POTOVANJA PO ZDRUŽENIH DRŽAVAH AMERIKE 3. . Morda bo s.edaj kdo od spoštovanih bralcev vprašal: Kje pa je ta Dri!?1? ^ Pleše, kot nam obljublja naslov? že precej smo prebrali, a m lcakovanih vrstic o Balanchinu, Grahamovi, Robbinsu, Limonu in ni tu pri na? manj. Poznanih plesalcih ni in ni! — Res je, dragi bralci. teh vrstic in jih še ne bo. Toda jaz sem bil pravtako razočaran, ko ^-Povedali, da sem prispel ravno na enega njihovih dolgih »wee nprt ‘'r1'’ ,veste- da imajo v Združenih državah prosto vsako soboto in krm *n da vsak petek ob odhodu iz službe žele drug drugemu prijeten Driiof tedna- Pravtako se v ponedeljek prijazno sprašujejo: Ste imeli četi- n konec tedna? Mene so taka, po mojem neumna vprašanja, spo Drn 3 ?el° Presenečala, saj se pri nas izražamo podobno le za večje praznike; in poleg tega za mene v Ameriki ni bilo delopusta in se sobote to "edelJe niso mnogo razlikovale od drugih dni. Kmalu sem se pa na vli. H°ral navadlti in sem tudi sam pogosto uporabljal take in podobne °biščemotne fraZ6’ ^ ^ tr6ba prilagoditi običajem dežele, ki jo »wPH°leŠ navadnih prostih sobot'in nedelj pa poznajo še nekaj daljših vina r? V<(' Sam sem PrisPeI ravno v tednu, ko imajo svoj Thanksgi-ki q ’ kar Prevajamo pri nas v Zahvalni dan. To je državni praznik Petpt Sn?vl vsak zadnji četrtek v novembru in je potem dela prost še štiri dni k°n8C t6dna tra-’a torej več kot Polovico tedna, vsega dan^-aV Zahvalni dan je eden največjih praznikov ameriškega naroda hovec ,Se sPominjajo prve uspešne žetve po prvem letu naselitve nji kaks kontinenta. Za kosilo je ta dan obvezno na mizi puran in ne rihptVf pi-ta, iz buč ~ Pumpkin pie. K puranu spada še sladko-grenak užiti. V 1 pa če morda na mizi še sladek krompir, je za Slovenca in tphf nole Puran. Puran mora biti seveda primerno velik in težak kem f tudi do deset kilogramov. Tako sem enega srečal v veli »treezerju« (hladilni omari za minus 20 stopinj Celzija) pri znani 105 družini v Chicagu še šest mesecev kasneje, to je v začetku maja. Spekli so ga za Zahvalni dan, a ker ga niso pojedli (za tri ljudi je bil le prevelik), so ga pač vrgli v hladilno omaro, zmrznili in spravili za kasneje. Za čudo (mogoče pa se ne bi bilo treba čuditi) je bil še pravtako okusen kot oni v novembru. Seveda vsi Amerikanci nimajo še »freezer-jev«. Taki se pač mučijo s puranom kakih deset dni, pripravljajo ga na razne načine, da si predstavljajo, da jedo vedno nekaj drugega, dokler — ah, končno — ne ostanejo le še kosti. Varčnost, se mi zdi, pa je v Ameriki doma in zato ničesar ne vržejo proč, niti v premožnejših družinah ne. Poleg purana na mizi imajo Amerikanci na Zahvalni dan zelo radi tudi goste pri mizi. Po možnosti tujce. Tako sem se jaz znašel skupaj s profesorjem Menašejem, našim poznanim umetnostnim zgodovinar jem ter temnopoltim študentom iz Slonokoščene obale, pri štiričlanski družini (najmlajši član je bil še v zibelki) iz Westwooda v državi New Jersey, ki je točno na drugi strani reke Hudson, nasproti Manhattana. Vožnja tja čez most Georgea Washingtona v gostiteljevem avtomobilu je bila čudovita, in večerja, ki se je začela s sadno solato pred juho in končala s pito iz buč in kavo, vkljub preje navedenim pomislekom tudi. Počutil sem se pa kot zanimiva tuja žival, kajti shajali so se sosedi in nam skupaj z gostitelji zastavljali različna vprašanja ter se čudili na šemu pripovedovanju. Tako sem tudi jaz zvedel, da je naš sotrpin iz Afrike star 26 let, prijatelj ministra, da je študiral deset let v Parizu Primerjalno vzgojo, sedaj pa je prvo leto v ZDA. Da namerava iti še v Švico in Nemčijo, da bi se čez nekaj let vrnil domov in postal prvi predstojnik univerze doma ... Vsaka šola nekaj stane, to je bila za mene pač nova izkušnja in sem kasneje dosledno odklanjal vsa vabila v prazničnih dneh in tudi sicer, če gostitelji niso imeli istih interesov z gledališkega ali zdrav niškega področja kot jaz. Tudi vožnja nazaj ni bila več tako prijetna. V temačnem New Jerseyu, v popolnoma neznanem predelu, smo dol go čakali, da nas je pripeljal avtobus nazaj v New York. Praznično razpoloženje v prvem tednu mojega bivanja v Nev/ Yorku mi je onemogočilo takojšen stik s plesom; zato pa sem ta teden izrabil za izpopolnjevanje v angleščini — kupil sem si nov besednjak Websterjeve založbe — za sestavo študijskega programa bivanja, za for nialno prijavo na našem konzulatu in za oglede mesta ter njegovih znamenitosti. Na inštitutu za mednarodno vzgojo so mi sicer napravili kompliment, da sem prvi Jugoslovan, s katerim se lahko sporazumejo, ne da bi ga bilo treba poslati najprej v jezikovni tečaj, a vendarle sem v pogo voru imel večkrat težave. Spominjam se strežajke v restavraciji, kako prisrčno se mi je smejala, ko sem zahteval juho iz pite, hotel sem pa naročiti grahovo juho (grah je angleško pea, izgovori se pi, medtem ko se pita piše pie in izgovori paj). Sploh sem imel največ težav pri sporazumevanju ravno v restavracijah, povsod drugje je šlo lažje. O konzulatu ne bi pisal, ker so menda naši konzulati povsod enaki. Nimam jih v časti ali pa morda oni mene ne. Sprejme te običajno vra tar z vrsto formularjev, ki jih po dolgem pisanju izpolniš in to je vse. 1‘ii/oi U naše uprizoritve Fischerjevi- opere »Romeo. Juliju in tema«. (Dirigent: Ciril Cvetko, režiser in scenograf Hinko Leskovšek, kostumogaf: Alenka Bartlova, vodja zbora: Jože Hanc. korepetitor: Dana Hubadova). 107 Pač pa sem že tretji dan našel v New Yorku baletno pedagoginjo Marijo Karlovno Nevelsko, ki je po vojni prišla tja iz Francije. To je drobna sivolasa gospa, ki izžareva neverjetno nežnost in krhkost kot bi bila iz porcelana. Njeno najboljšo mladostno prijateljico Marijo Lvov-no Klementjevo sem spoznal že pred šestimi leti v Moskvi, kjer je pedagoginja slovitega ženskega folklornega ansambla »Berjozka«. Imel sem vtis, kot da bi prinesel s seboj nekaj tega prijateljstva. Maria Ne-velska ima svojo baletno šolo v najeti sobi Carnegie Halla, stavbe za koncerte in razne umetniške šole. Odlična pedagoginja je, z mnogo skritega domotožja za časi, ko je poučevala v Franciji. V Ameriki ni takega naraščaja — pravi — vsi bi radi takoj nastopali in skrajšali dobo šolanja čimbolj. Nimajo potrpljenja in vztrajnosti, ki je tako nujno potrebna za poklic plesalca. Kolikokrat sem ji kasneje v duhu pritrdil, čeprav sem pogosto naletel tudi na izjemno vztrajnost plesu predanih ljudi. Večkrat sva še kramljala med opoldanskim odmorom ob beli kavi v kartonastih kozarcih in sendvičih ter debatirala o starih klasičnih baletih, variacijah in pas de deuxih mojstra Petipaja. To je bil moj edini stik z baletom v prvem tednu, bil pa sem takoj v prvih dneh na dveh simfoničnih in dveh plesnih koncertih. Drugi večer po prihodu sem šel v že omenjeni Carnegie Hall, kjer sem poslušal koncert, ki ga je izvajala The National Orchestral Association Inc. za člane svojega združenja. Osnovano je bilo to združenje leta 1930 z Miro Krajnik (Pavel) in Ladko Korošec (Pavlov oče) v Fischerjevi operi »Romeo, Julija in tema«. Elv-ira Brumat pleše v Fischer* jevi operi »Ilomeo, Julija in (Koreograf: Metod Je. as). Na sliki je Se Božena Cilavakova v vlogi Ester. namenom, da daje glasbenikom možnost šolanja in pridobivanja praktičnih izkušenj v orkestralni tehniki, rutini in repertoarju. V svojem Programu posebej poudarja, da je ta praktični trening na razpolago VSe® kvalificiranim glasbenikom ne glede na raso, veroizpoved ali bar-v°. in to brezplačno. Glavno aktivnost predstavljajo dve in pol urne skušnje trikrat te-aensko. Ob koncu sezone čaka učence, če jim lahko tako rečemo, vrsta nagrad v obliki štipendij za privatni študij z izbranim pedagogom ali za nakup instrumenta. Ob koncu sezone so na sporedu tudi štirje javni Koncerti. Vstopnice so na razpolago le podpornim članom-abonentom. Sam sem dobil novinarsko vstopnico in se tako lahko prepričal o kvaliteti in koristnosti takega načina praktičnega študija. Tokrat so zvajali pod taktirko glasbenega direktorja Johna Barnetta Holofernovo uverturo Gena Gutcha, ki je komponirana v dvanajsttonski tehniki. Y. pesnici je to le del opere o Juditi in Holofernu, prestavljene v 20. stoletje s črnsko populacijo namesto jeruzalemskih židov in korupcio-‘‘•ranim belim politikom namesto Holoferna. Že pri poslušanju same uverture prevladuje vtis brutalnosti. Koncert se je nadaljeval z nastopom mlade violinistke Elaine Wel-~°n, dobro poznane tudi v Evropi, ki je nastopila v Bruchovem G-mol oncertu. Za konec so pa predstavili še pompozno socialistično-reali- 109 stično delo Reinholda Gliera Simfonijo št. 3, imenovano »Ilija Muro-mec«. Nekaj mest v njej spominja precej tudi na Stravinskega »Ognjeno ptico«. Dvorana Carnegie Halla je prostorna in akustična, žal pa se stalni obiskovalci zadnje čase pritožujejo nad peklenskim ropotom v tej sicer srečni glasbeni soseščini (v bližini je tudi City Opera). Nobene pomoči ne bo, dokler ne bo dokončana nova veja podzemske železnice, ki jo grade pod bližnjo šesto avenijo, ki je le nekaj hiš vstran. Trajalo bo pa še dolgo in v edino tolažbo jim je, da pri opazovanju delavcev vidijo, da res hitijo in delajo na vso moč. če bi bili na Dunaju, pravijo, bi bilo brezupno in v ilustracijo pripovedujejo tipično dunajsko zgodbo, ki prikazuje avstrijski nacionalni princip: »Ne stori ničesar danes, kar lahko odložiš na jutri!« Tule je: Neki dunajski delavec, pravijo, je izkopaval kamne, s katerimi je bila tlakovana cesta, ki so jo popravljali. Mimoidoči ga je opazoval petnajst minut, kako je izkopaval en sam kamen. Končno mu je rekel: »Daj, da poskusim še jaz.« Z enim udarcem je bil kamen zunaj. »Kaj praviš na to?« ga je vprašal zmagoslavno. »Ja«, je odgovoril dunajski delavec, »ko si pa močno udaril«. Ne vem, ali je tudi nam ostalo kaj te avstrijske lagodnosti, vseka kor pa lahko rečem, da sem tudi sam slišal med koncertom razne šume, ki jih kot kaže niso predpisali komponisti. Mezzosopranistka Božena (ilavakova (Ester) in tenorist Miro Brajnik (Pavel) na vaji za Fischerjevo opero »Romeo. Julija in tema«. Tako je bilo tudi na drugem koncertu, kjer je newyorški festivalski prkester pod vodstvom svojega glasbenega direktorja Thomasa Dunna izvajal dva Handlova Concerta Grossa in vse tri suite z dvajsetimi stavki njegove Vodne glasbe, ki je bila napisana, da bi 50 glasbenikov spremljalo vožnjo angleškega kralja Jurija II. s čolni po reki Temzi nekega julijskega večera 1717. leta. Kralju je bila tako všeč, da so mu Jo morali kar trikrat preigrati — in svojo popularnost je ta glasba ohranila vse do danes. ME DVODC Brzojav Tesnilka Medvode Telefon 71-006 tovarna tesnil in plastičnih mas Naši izdelki: tesnilne plošče »PAROLIT« v kvalitetah 10, 25. 40, frikcijski materiali ( obloge sklopk, zavorne obloge) acidit, oilit :n armirani slojaste plastične mase »IZOTEKST«, »IZOCART« tesnila za industrijo motorjev in motornih vozil, rezervni deli. Zahtevajte prospekte in cenik! PRIPOROČAMO NASA NOVA POLPRIPRAVLJENA JEDILA EVO< ekspres — srbski pasulj — rižota — gobova rižota — djuveč — leča Vsako jedilo pripravite v 10 minutah; j-EVO« ekspres Jedila so ve-“Ka pomoč sodobni BOspodinji. Kolinsha B. II V n L || A \ Saturnus TOVARN A KOVINSKE EMBALAŽE LJUBLJANA PROIZVAJA VSE VRSTE LITOGRAFIRANE EMBALAŽE — KOT EMBALAŽO ZA PRE HRAMBNO INDUSTRIJO, GOSPODINJSKO EMBALAŽO, BONBONIERE ZA ČOKOLADO, KAKAO IN BONBONE TER RAZNE VRSTE LITOC.RAFIRANIH IN PONIKLJANIH PLAD NJEV. RAZEN TEGA PROIZVAJAMO ELEKTRIČNE APARATE ZA GOSPODINJSTVA KOT NPR ELEKTRIČNE PECI, IZDELUJEMO TUDI PRIBOR ZA AVTOMOBILE IN KOLESA, IN SICER AVTOMOBILSKE ŽAROMETE, VELIKE IN MALE, ZADNJE SVETILKE, STOP-SVETILKE, ZRAČNE ZGOŠCE VALKE ZA AVTOMOBILE IN KOLESA TER ZVONCE ZA KOLESA. IZDELUJEMO TUDI PLOČEVINASTE LITOGRAFIRANE OTROŠKE IGRAČE. ELEKTRO KRANJ Distributivna enota: KRANJ ŽIROVNICA Skrbita za dobavo električne energije svojim odjemalcem. COSMOS INOZEMSKA ZASTOPSTVA LJUBLJANA, Celovška 34, telefon 311-451 KONSIGNACIJSKA SKLADISCA — SERVIS INDUSTRIJA PLUTOVINASTIH IZDELKOV Ljubljana, Celovška cesta 33 Poštni predal 78-11, tel. centrala 31-278, komerciala 30-778 Izdelujemo vse vrste plu- termično in zvočno izola tovinastih kronskih in alu- cijo. zamaškov ter autoekspan- Priporočamo se našim dirane plutove plošče za odjemalcem! 1 LiHU-j-A 5GPn I SGP GROSUPLJE SPLOŠNO GRADBENO PODJETJE GROSUPLJE Telefon Grosuplje 13 Tekoči račun pri Narodni banki Grosuplje 600-21 1-18 projektiramo in izvajamo vsa gradbena dela SLOVENIJA-VINO Ljubljana, Frankopanska 11 nudi za izvoz in domači trg: — kvalitetna namizna in steklenična vina, slivovko, — Wine's Brandy, Vermouth, Extra Bacchus Priporočamo se za obisk v naši trgovini na Cankarjevi cesti 6 in točilnici v Šentvidu pri Ljubljani. TUBA LJUBLJANA, KAMNIŠKA 20 TOVARNA KOVINSKIH IN PLASTIČNIH IZDELKOV proizvaja izdelke iz plastičnih mas za farmacevtsko, kemično, avtomobilsko, elektro in radio-tehnično industrijo, kakor tudi predmete za široko potrošnjo, tehnične izdelke in embalažo iz aluminija, svinčeno ter pokositreno embalažo. ELEKTRONABAVA Podjetje za uvoz elektroopreme in elektromateriala, nakup in prodaja proizvodov elektroindustrije SFRJ LJUBLJANA, TITOVA 1 Telefon: 31 058, 31-059 Telegram: Elektronabava Ljubljana Skladišče: Črnuče, tel. 382-172 dobavlja ves električni material iz uvoza in domačega trga Restavracija K O P E R O DNEVNO SVEŽE RIBE O BOGATA IZBIRA JEDIL O TOČIMO PRISTNA ISTRSKA VINA OBIŠČITE NAS! ČZ ..URADNI LIST SRS ’ ima im zalogi med drugimi publikacijami tudi tele: Dr. J. Juhart: Zakon o pravdnem postopku s pojasnili Fr. Sever: Poglavitni pismeni akti v kazenskem postopku dr. V. Androjna in M. 2alik: SploSni upravni postopek Ustava SFRJ in SRS Dr. St. Cigoj: Obligacijsko pravo Na zalogi so tudi knjige s področja zdravstva, socialnega zavarovanja in šolstva. — V razglasnem delu uradnega lista objavljamo naslove vseh naših izdaj. Zavod je tudi založnik revij »Pravnik« in »Javna uprava«. C:Z »Uradni list SRS« ljuhl.jana, Krjavčeva 15 a Kemična tovarna Moste Ljubljana Ob železnici 14 Telefon: h. e. 30-351, komerc. odd. 30-732, direktor 33-112, poštni predal 589/XI. Proizvaja po svetovno znani kvaliteti, v tuzem-stvu pa prodaja po najnižjih cenah: Aluminijev oksid glinica AI.Oj Aluminijev hidral Al (OH) Aluminijev sulfat Al;(SO«)i X H?0 Kalijev-aluminijev sulfat K:SO. X Al.(SO,), . 23 H O Zivosrebrov oksid hko Kalomel Hg.Cl Zahtevajte ponudbe in vzorce in prepričali se boste! ZA ZIMO IN ŠPORT HOLVHOP, ZA VSAKO PRILOŽNOST PA NOGAVICE IZDELEK TOVARNE NOGAVIC .1 ti i; o t i: n \ i k a »ELEKTROVAL«, Ljubljana — Mestni trg 15 »ELEKTROCENTER«, Ljubljana — Čopova 4 »RADIOCENTER«, Ljubljana — Cankarjeva 3 »BLISK«, Ljubljana, Titova 61 »JUGOTEHNIKA«, Ljubljana — Dalmatinova 11 »RADIOCENTER«, Domžale — Ljubljanska 2 »RADIOCENTER«, Bled »RADIOCENTER«, Kranj — Koroška 9 »RADIOCENTER«, Maribor — Partizanska (i avto IJUBIJANA, PREŠERNOVA 40 Trgovina na debelo in drobno z motornimi voaili vseh vrst, skladišča in trgovske poslovalnice z rezervnimi deli, avto in moto-gumami, splošnim in električnim avtomaterialom, bicikli In gradbenimi stroji domače proizvodnje. Sodobno urejena servisna in remontna dejavnost v servisih na Tržaški cesti 133 in v Černetovi ulici 26 v Ljubljani. Slovenija ^ ^ TEOL-OLJARNA LJUBLJANA, Zaloška cesta 54 proizvaja: — pomožna sredstva za tekstilno, usnjarsko in čevljarsko stroko — ricinovo in laneno olje sredstva za gašenje požarov — detergente — lepila CENE KONKURENČNE - DOBAVA PROMPTNA KoteksT&iruK IMPORT-EXPORT, LJUBLJANA, MIKLOŠIČEVA C. 18 Tel: glavni direktor: 31*353 Tel. splošna služba in uvoz: 23-211, 32-212 Tel. domače tržišče in uvoz: 23-081 do 23-083 Telex: 03-118 Poštni predal: 415 Predmet poslovanja podjetja je trgovanje na debelo »In port-Export«, surove in predelane kože, vse vrste usnja, obutve, usnjena galanterija in konfekcija, umetno usnje, ščetine, dlake, gumirana žima, krzna, kožni in usnjeni odpadki, industrijske maščobe, strojila in pomožna sredstva za usnjarsko in čevljarsko industrijo. GRADBENO INDUSTRIJSKO PODJETJE GRADIS CENTRALA, LJUBLJANA BOHORIČEVA 28 — TEL. 33-566 s svojimi poslovnimi enotami gradbeno vodstvo Ljubljana, Celje, Maribor, Skopje, Jesenice, Kranj, Koper, Ljubljana-okolica ter obrati Obrat gradbenih polizdelkov, Lesni obrat Škofja Loka, Kovinski obrati Ljubljana in Maribor, Strojno-prometni obrat ter biro za projektiranje, študij in razvoj gradi in projektira visoke in nizke ter industrijske gradnje ter vrši prodajo stanovanjskih, poslovnih in drugih objektov. TOVARNA pisarniških STROJEV IN PRECIZNE MEHANIKE - LJUBLJANA LJUBLJANA-SAVLJE 18 a ° Telefon: centrala 382-271 do 382-274 — glavni direktor 382-270 — komercialni direktor 382-275 — tehnični direktor 382-212 Telegram: TOPS, Ljubljana. TOVARNA ELEKTRIČNIH APARATOV LJUBLJANA, Rimska c. 17 IZDELUJE: releje za zaščito, daljinska stikaia zračna do 100 A ln oljna do 15 A s termično zaščito zaščito proti požaru, programska stikala vseh vrst, aparate s področja industrijske elektronike, merilne in specialne transformatorje, signalne naprave za elektrogospodarstvo in industrijo. TOVARNA BARV IN LAKOV COLOR MEDVODE — SLOVENIJA — JUGOSLAVIJA IZDELUJE FIRNE2E, OLJNATE BARVE, PODVODNE BARVE, LAKE, EMAJLE, STEKLARSKI KIT, UMETNE SMOLE, NITRO LAKE, ŠPIRITNE LAKE, TRDILO ZA OBUTEV Vedno sodobno, trpežno in kvalitetno opremljen dom! Tovarna dekorativnih tkanin LJUBLJANA, CELOVŠKA C. 280 vam nudi v širokem asortimanu razno pohištvene tkanine, tkane in mrežaste zavese, posteljna pregrinjala, volnene in svilene pliše za dekoracijo in oblačila, frotte brisače in umetno krzno perzijan. Pri nakupu zahtevajte vedno le izdelke renomiranega podjetja Tovarne dekorativnih tkanin Ljubljana