CELJE, dne 15. julija 1901. Radi počitnic ..Popotnik" meseca avgusta izostane; zato pa izide meseca septembra v podvojenem obsegu kot št. 8. in 9., kar se blagovoli vzeti na znanje. OPOTNIK. Pedagoški in znanstven list. Izdaja ravnatelj M. J. Nerat v Mariboru. Letnik XXII. x Št. 7. ■ " "V SEBI UST .A. = 1. Karol Kveder: Tolstega moralna filozofija in krščanstvo.......193 2. Zaščitnikom Levčevega pravopisa v preudarek...........209 3. Fr. Svetič: Preosnova srednjih šol na Francoskem.........213 4. Iv. Šega: Pedagoški utrinki (XXV, —XXVI.) • .........--219 5. Književno poročilo (Novosti)..................222 6. Razgled. Listek 223. — Pedagoški paberki............224 ---- Last in založba «Zaveze avstr. jugoslovanskih učiteljskih društev*. Odgovorni urednik: Rudolf Libensky. — ---- Tiskarna Dragotin Hribar v Celju. Tolstega moralna filozofija in krščanstvo. Karol Kveder.1 6Ti is||MeV Nikolajevič Tolstoj je dandanes tako slaven mož, da se je res vredno seznaniti z njegovimi idejami. Nastopil je kot reformator ter svoje misli napisal teoretično v raznih moralno-filozofičnih spisih, praktično jih pa razvija v svojih romanih. Tolstoj je torej pesnik, pisatelj, posebno pa filozof-reformator. Nekateri ga imenujeje največjega moža sedanje dobe in to po pravici, nasprotnikov, ki bi ga mogli obsojati, ne more imeti. Znano je, da je Tolstoj starec, ki se bliža smrti, kar mu nekaterniki očitajo. Pravo delovanje njegovo se začenja šele, ko je bil že 50 let star. Prej je bil romanopisec, kakor jih je mnogo na Ruskem. Njegovi spisi vzbujajo med človeštvom občudovanje in radost. Ni ga razumnega človeka, ki bi se mogel popolnoma odtegniti vplivu njegovih velikanskih idej. Pripomniti je, da Tolstoj ne piše za slavo; tudi ni namen njegovih spisov obogateti rusko literaturo. Smatrati ga moramo edino le največjim filantropom, ki bi človeštvu rad pomagal iz bednega stanja. Pisateljevanje mu je sredstvo v ta namen. Temelj Tolstega filozofije so razna veroizpovedanja, kakor katolicizem, pravoslavje, budizem, nauk Konfucijev, Lavtsev itd. posebno pa nauk Kristusov, ki ga nahajamo v evangelijih. Moja razprava se hoče vršiti v sledečem vzporedu: I. Kako pride Tolstoj do proučevanja evangelij. (Na podlagi spisa c Moja spoved».) II. Kratek pregled, kako je živelo človeštvo do zdaj. (Po spisih »Božje kraljestvo je v Vas> in «0 krščanstvu*.) ' Predaval v učiteljskem društvu za celjski in laški okraj. ♦Popotnik* XXII., 7. III. Kako naj shvata človeštvo življenje v krščanskem smislu. 1. Kako razlaga Tolstoj Kristusov nauk, oziroma kako razume evangelije. (Na podlagi knjige »Evangelij« in »Življenje in nauk Kristusov*.) 2. Tolstega filozofija o življenju na podlagi Kristusovega nauka. (Po knjigi «0 življenju*.) 3. Tolstega misli o Bogu. (Po knjigi »O Bogu*.) IV. Kakšna nasprotja so med današnjo kulturo in pravim krščanstvom ali edino pravim naziranjem življenja. (Po knjigah »Božje kraljestvo je v Vas*, »Robstvo sedanjega časa* in tKaj naj torej storimo«) V. Njegovi kritiki. VI. Tolstega misli o šolstvu. (Iz istih virov.) Skušal sem pri tem vzporedu spajati glavne misli ogromne tvarine v nekako celoto, da nam postanejo ideje Tolstega filozofije kolikor mogoče jasne. Seveda bi bilo najbolje, da vsak izmed cenjenih tovarišic in tovarišev prebere sam vse spise po istem redu, kakor sem jih navedel, ako se hoče do cela seznaniti s Tolstojem. Treba pa tudi prečitati nasprotnike njegove ter kritike in ocene njegovih del. Tudi jaz nisem prečital še vsega, kar je Tolstoj zanimivega povedal in napisal, posebno romanov ne. Znani so mi izmed romanov le t Vstajenje* in «Vojska in mir*. Na romane se tudi ne bom oziral, ker izvaja Tolstoj, kakor sem že omenil, v njih svoje ideje le praktično. Preidem torej k prvi točki. I. Tolstoj zajema vso svojo filozofijo iz preučavanja raznih veroizpo-vedanj, posebno pa iz evangelij. Kako pride Tolstoj do proučavanja evangelij? Na to vprašanje nam odgovarja v knjigi »Moja spoved*. Ta spis ne moremo imenovati roman, ampak on je res to, kar znači naslov, namreč spoved. V tej knjigi slika pisatelj svoje duševno življenje, ves obup in strah ki ga je pretrpel, predno je došel do spoznanja resnice. Vsebina knjige je ta: Tolstoj je živel do 50. leta kot pisatelj, romanopisec v Petrogradu. Imel je vsega dovolj, kar navadno dela človeka srečnega. Premoženje njegovo je obilno in vse ga spoštuje kot imenitnega pisatelja. Užival je vse, kar more podajati življenje imenitnemu, bogatemu in slavnemu možu. Vzlic temu se ne čuti srečnega. Nejasno mu je življenje človeško, človek sam, in boji se kakor vsak pred smrtjo. Oženil se je misleč, da v zakonu najde zadovoljnost in odgovor na vprašanje, čemu je na svetu. Zakonsko življenje mu ne more dati povoljnega odgovora, radi tega tudi ne mira in zadovoljstva. Baviti se začne z znanostmi in si v ta namen nakupi vsakovrstnih knjig. Vse preiskuje, dela duševno do 12 ur na dan, samo da zve po znanostih, kaj je človek na zemlji in kakšen smisel ima njega življenje. Z najimenitnejšimi učenjaki občuje ustmeno in pismeno, a nikjer ne more zvedeti resnice. Mine 5 let napornega dela. Vedno ima pripravljen samokres, da napravi konec za vselej vsemu obupu in strahu. Ko prečita vse najimenitnejše filozofe, kakor Niezsche, Schoppenhauer, Kant itd. pride do spoznanja, da so mnogo pametnega spisali a še več neumnostij in da so umrli, ne zvedevši kaj so bili na svetu in kaj je bil namen njih življenja. Naposled začne opazovati ljudi okoli sebe, radoveden, ali se zavedajo smotra življenja, mislijo li na smrt ali ne. To so bili ljudje njegovega stanu. Opazoval je, da se izogibljejo takih misli; razlagati si življenja ne morejo. Nekateri končujejo celo svoje življenje s samokresom, misleči, da življenje nima smisla. Druga vrsta izobražencev čuti neznosno breme življenja tembolj, in ravno radi tega, ker nič gotovega ne vedo niti o življenju, niti o človeku, ne o Bogu, ne o večnosti. Življenje se jim zdi tudi nesmisel, a vendar žive, toda leno brez veselja in energije. Tolstoj se je obrnil do ljudstva in skušal zvedeti, kako si neuko ljudstvo pomaga in razlaga življenje. Našel je, da milijoni in milijoni živijo in umirajo, trpe pomanjkanje, delajo težko a potrpežljivo, kakor da vedo, čemu živijo. Energija življenja vsem tem masam daje vera. Takoj mu je bilo zdaj jasno, kje mora iskati najboljšo in povoljno razlago za življenje. Vera torej razjasnjuje vsem masam pomen življenja in daje življenju nekak smisel? A kaj naj veruje? Tolstoj je torej začel zahajati v cerkev, slušal je propovedi, občeval z največjimi ruskimi bogoslovci, prejemal zakramente ter iskal resnico. Sam pravi in toži v spovedi, da je le malo-kaj razumel in da ni mogel odpraviti obupa, ki kluje njegovo srce. Po cerkvah uče, — toliko je razumel, ■— da je življenje na zemlji zlo brez pomena in smisla in šele življenje onstran groba je pravo večno življenje. To je bistvo pravoslavne pa tudi katoliške vere in tej veri se zadostuje, ako se ravna vsak po cerkvenih zapovedih, to se pravi da se udeležuje zunanjega bogočastja, obredov itd. Vera je zaradi tega tako resnična, ker se njene skrivnosti ne morejo pojmovati. Za sedanje življenje nimajo pametnejše razlage nego te, da je vsakega človeka dolžnost z bogočastjem se pripravljati za življenje, večno zveličanje na onem svetu. Duhovništvo vseh ver razlaga vedno le življenje v bodočnosti in se pri tem sklicuje na nadnaravna skrivnostna razodetja božja. Čimbolj je Tolstoj s cerkveniki občeval, tembolj je čutil, da se oddaljuje od resnice. Kje je resnica? Ali je ni mogoče doznati? Vera v trojico, Marijo, angelje, hudiča kot osebo, pekel, nebesa v zvezdah ni mogla Tolstega zadovoljiti, kakor večino izobražencev ne, kajti v njih ni našel razlago za sedanje življenje. Čas je mineval in Tolstoj se je bal, da postane blazen. Proučeval je natančneje, stvarno vsa veroizpovedanja vsega človeštva, vglobil se je v ruski ortodoksizem, v katolicizem, mohamedanizem, budizem, v nauk Konfucija itd. iskal je succus vsega. Čutil je, da mora najti resnico in da se ji bliža. Spoznal je, da so možje kakor Budda, Lavtse, Konfucij, •Popotnik. XXU., 7. 13* Jezus Kristus le zaradi tega zadobili v zgodovini človeštva tak velikanski pomen, ker so pametno razlagali življenje človeško ter našli resnico. Le tista vera je pridobila največ privržencev, koje ustanovnik je življenje človeško tako razlagal, da je zadobilo smisel in s tem trdno podlago. V evangelijih je našel med raznimi smetmi — kakor sam reče — skoro pristni Kristusov nauk, in sicer najjasnejši in najpovoljnejši odgovor na vprašanje, kakšen smisel ima človeško življenje in kako ga je umevati. Našel je tudi sredstva in pota, kako je človeku kot posamezniku in človeštvu v obče živeti, da umeva prav življenje in da žive vsi srečno. Tolstega filozofija torej ni kaj novega, ampak star nauk, katerega so Budda, Lavtse, Konfucij, najbolje in najjasnejše pa Kristus že pred tisočimi leti oznanjevali človeštvu. Pozneje bodemo slišali kdo je kriv, da so se take važne resnice izgubile in pozabile. Nobenemu izmed nas in skoraj nobenemu izobražencu se še dozdaj ni zdelo vredno preučavati evangelije. Že naslov knjige same je napotil vsakega, da se ni hotel natančneje baviti ž njo, a vendar je v tej knjigi napisana največja dosežna modrost človeška. Kaj je zopet temu vzrok f Izobraženi stanovi so že dolgo izgubili veselje pohajati v cerkev in se udeleževati današnjega bogočastja. Človeštvo izgublja vedno bolj zaupanje do vere, kakor jo oznanujejo katekizmi in duhovniki po cerkvah; taka vera res očito peša. Čud iti se temu ni treba, ker je popolnoma naravno. Nobena vera, ki ne razlaga povoljno sedanjega življenja, ki se le ozira na življenje onstran groba, ki išče božanstvo izvan zemlje, v nebesih, izvan vsega, kar nas obdaja in živi, ne more imeti stalnosti. Kakor so se Grki in Rimljani naveličali Bogov in boginj, istotako se začnejo misleči ljudje dandanes naveličati škofov, župnikov, kaplanov itd. ki hočejo biti vse, božji namestniki, drugi ljudje pa naj ne bodo nihče. No vzlic temu pa čuti vsak človek, čem višje je izobražen tem bolje, potrebo nekaj verovati, kar je istotako popolnoma naravno. Prava vera je res zveličavna za vse ljudi, za vsakega. Človek se je oklene z radostjo, z vsem svojim bitjem, ker je resnica, ki jo lahko vsak uvideva. Prava vera razlaga stvarno sedanje življenje kakor tudi preteklo in prihodnje. Te znake ima v istini Kristusov nauk, kakor ga je on učil. Kristus je povedal resnico in le spoznanje te resnice more človeštvo osrečevati. Kristus je popolnoma prav razlagal življenje. Na podlagi evangelij je Tolstoj tudi spisal knjigo «0 življenju*, ki je njega največje delo. II. Govoriti hočem o drugi točki: Kako je živelo človeštvo dozdaj in kako še živif Znan je izrek »Zgodovina človeška je zgodovina človeških zmot*. Kako je živelo človeštvo v starem veku, to je, kako je pojmovalo življenje ? Ljudje so se porajali, pili, jeli, oblačili, bogati vse bolje nego revni, ženili se, bistrili svoj um, pomnoževali svoj rod in umirali. Rod je vstajal za rodom in vsak poznejši je nekaj pridobil od prejšnjega. Živeli so torej kakor mi dandanes, razloček med njimi in nami je zelo majhen. Tudi mi ne razumemo življenja drugače, ako tudi imamo visoko kulturo. A dandanes razumevajo sedanji rodovi kulturo starih narodov le zaradi tega tako težko, ker mislijo da so to bili drugi ljudje nego smo mi. Istina pa je, da je človeštvo pred 2000 leti ravno tako mislilo in živelo, kakor mi dandanes. To je mnenje najbolj slovečih zgodovinarjev. Takoj, ko se je človek zavedal, da živi, stavil si je prašanje, čemu sem na zemlji, v čem bistvuje moje življenje in kako to, da moram umreti. Strah ga je bilo pred smrtjo, kakor večinoma ljudi dandanes. Kot vzrok svojega bitja in življenja si je mislil višje bitje ali več višjih bitij, Boga ali več Bogov. Boga ali bogove si je mislilo človeštvo nekje v nebesih, na olimpu, izvan zemlje, izvan sebe. Tako so nastale vere. A te vere niso mogle razjasniti človeštvu življenja, in človeštvo si je ohranilo nejasno, nekako čudno, hudobno naziranje o življenju do današnjega dne. Človeštvo se vzlic vsem veram ni moglo pospeti nad živalsko existenco. Zaradi tega take vere, kakor grška, rimska itd.; tudi naša katoliška, protestantska, pravoslavna niso imele stalnosti, oziroma je ne bodo imele. Človeštvo ni umelo živeti, ni razumelo življenja in se vsled tega ni povzdignilo mnogo nad živalsko stališče. Neprestane vojske, umori, poboji, robstvo, to je, vsa beda človeška je imela in še ima v tem svoj pravi vzrok. Nastopil je Jezus Kristus, pred njim že Janez krstnik, drugod Budda in drugi ter so začeli učiti človeštvo. A to je bil le glas vpijočega v puščavi. Človeštvo jih ni razumelo, staro naziranje življenja je bilo pre-vkoreninjeno, človeštvo je živelo naprej po starem. Nastale so razne cerkve, organizirale so se države a beda človeštva je bila v srednjem veku še večja. Človek je bil v prvi vrsti vedno le žival, ki je skušal zadostovati kolikor mogoče potrebam svoje telesne živalske osebnosti, če ne drugače, s silo na stroške drugih. Narod je moril narod, brat brata, tako nas uči zgodovina. Cerkve so širile z ognjem in mečem svojo takozvano krščansko vero novim narodom, Germanom in Slovanom. Kdor se ni udal in ni pokoril« sili, bolje za njega, da ne bistvuje. Koliko zdravih in krepkih narodov so iztrebili v imenu dobrega! Katoliška cerkev, ki pravi kakor druge, da je edino zveličavna, da ohrani le ona čist, pristni Kristusov nauk, je dospela do vrhunca mogočnosti, a človeštvo je stokalo pod neznosnim jarmom suženstva in bede, a nikjer ni bilo rešitve. Kristus je svet odrešil, ni mogoče njegovega dela nadaljevati, vse je storjeno, zemlja je solzna dolina, človek ne more biti na njej srečen, tam na onem svetu, v svetu nebeških zvezd, tam se prične novo življenje, tam bomo večno zveličani ali pa na večno prokleti, tam bodo zveličani gledali Boga od obličja do obličja, tako so učile cerkve in še učijo. Pri tem pa pozabljajo na dejstvo, da zanikujejo večno življenje, če rečejo, na onem svetu se začenja novo življenje. Kar neha pa zopet začenja, ali pa že samo začenja, ni večno. V novem veku ne razumeva človeštvo življenje nič bolje. Robstvo, suženstvo, beda se nam odkrije na eni strani, razkošnost, izobilje, a tudi beda na drugi strani. Priveligirani stanovi žive v bogastvu in vladajo nad ljudstvom. Vedne vojske motijo človeštvo v napredku. V najnovejšem času se je šele komaj človek malo oddehtiil. Znanosti, kakor astronomija, fizika, zdravoslovje, dušeslovje, matematika itd. stopijo skoraj na vrhunec popolnosti. Vsakovrstne iznajdbe olajšujejo življenje. A človeštvo vendar napreduje počasi. Napredek človeštva pa ne določujejo znanosti in iznajdbe, one so le sredstva. Pravi napredek bistvuje edino le v pravem naziranju ali shvatanju življenja. Kolikor bolj razumeva človeštvo svoje življenje, tem večji je napredek. Človek mora postati človek, mora se na novo roditi, kakor je rekel Kristus, in povspel se bode iz živalskega na človeško stališče. Vsa današnja kultura je le sredstvo v ta namen. Čim večje je trpljenje človeštva, tem preje dospe do edino pravega shvatanja življenja. Glavna misel II. točke je torej: Človeštvo še dozdaj ne razumeva življenja, nahaja se večinoma še vedno na stališču živalskega b is t v o vanj a. III. Kako naj shvata človeško življenje v krščanskem smislu. 1.) Kako razlaga Tolstoj Kristusov nauk, oziroma, kako razume evangelije? Po knjigah «Evangelij», »Krščanski nauk >, «0 Bogu in krščanstvu*. Vera naj bo popolnoma povoljna razlaga človeškega življenja, kolikor je mogoče človeku v tem zvedeti. Kristus je učil človeštvo umevati življenje, podal je istino in tudi navodila, kako je ljudem po njegovi razlagi življenja živeti. Njegov nauk je res svet odrešil, oziroma ga šele bode. Povzdigniti je hotel človeštvo s svojo razlago o umevanju življenja iz živalskega na v istini človeško stališče. Kdo pa ve bistvo njegovega nauka? Malokdo razume te resnice, ako tudi so jako enostavne. Ker je njegov nauk večinoma neznan, se tudi nihče ne more ravnati po njem. Tolstoj pravi: 'Ako je bil Kristus Bog, ki je prišel na zemljo oznanjevat resnico, potem je pač gotovo, da je svoj nauk tako razlagal, da ga je vsakdo lahko umel. Nauk iz ust Boga samega se tudi ne more umevati na več načinov, on dopušča le eno razlago. A vendar razumejo katoliki Kristusov nauk drugače, nego pravoslavni, ti zopet drugače nego protestantje itd. Kam so zabredle cerkve s svojim krščanstvom ? Če Kristus ni mogel svoje ideje tako jasno razodeti, da bi dopuščale samo eno in isto razlago in umevanje za vse, potem on ni mogel biti Bog. Ako pa so te resnice take, da jih Bog sam ni mogel človeštvu jasno razodeti in jih človeštvo torej ne more umeti, potem jih tudi cerkve ne morejo razlagati. Ako je Kristus bil samo velik človek, potem njegov nauk tudi ne more povzročevati raznih sekt, ker se nauk velikega človeka le more razumeti na en način, a ne na več načinov. To kar slaven človek neum-ljivega, nejasnega pove, tudi ni na njegovem nauku imenitno, velikansko, ampak le ista resnica in ideja je posebno imenitna, fenomenalna, veličastna, katera je vsakemu jasna, lahko umljiva in dopadljiva. Kristus pa je svoje ideje podajal neukemu ljudstvu v podobah, prilikah in razpravah jasno, lahko umljivo.* Jako lepo nam kaže Tolstoj, kako razumeva evangelije ali Kristusov nauk v svoji knjigi pišočih mas; saj tem je vendarle v prvi vrsti namenjena reforma, ne pa našim filologom; kajti le-ti si itak prirede svoj pravopis, njih ni možno v pravopisu zediniti, pač pa narodove mase. Ustanovili smo tudi pojem današnje pravopisne rabe (= usus), kako se je izcimila zlasti po uredbi splošne šolske dolžnosti ter se utrdila ne le v pravopisu, ampak tudi v pravorečju, tako, da smelo trdimo, da9O°/0 učiteljev dandanes uči izključno čisto izreko trdega /-a. Nasproti pa smo dognali, da pisava prejšnjih desetletij (pred 1. 18 70.) in stoletij, ko velika večina našega naroda ni bila samo nevešča pisanju, ampak tudi branju, nam ne more veljati kot pravopisni «usus». Gotovo bi bil naš novodobni ortografski in ortoepski msus* vreden zgodovinske razprave, ki bi dognala, kateri raznoteri (nemški, češki?) vplivi so delovali nanj. Naše zadače se to zasledovanje ne tiče. Tukaj samo to zabeležimo, da je Stritar še v «Zvonu» 1. 18 70. hvalil Levstika filologa, češ, «da mož semtertja malo pregloboko reže; pa saj je bolje globoko nego plitvo orati»; a ko je vnovič pričel izdajati =6. Ce imajo vsi drugi Slovani posebne končnice za ženski instrumental in bratje Rusi sami tudi oj — zakaj bi se mi sami ogibali te blagoglasne končnice in zakaj je ne bi rabili, ko jo imamo živečo v narodovih ustih! Zlasti pesnikom služi ta oj naravnost imenitno; daje verzu raznoličnost in polnoglasje. A kdor prevaja rusko poezijo, temu je oj jako dobro dosel. Levstiku je ta pristno slovanska končnica tako ugajala, da jo je priporočal v svoji izvrstni slovnici ('Die slovenische Spraehe nach ihren Redetheilen«), ki je po našem lajiškem mnenju še zmerom veljavna, v nekaterih partijah pa celo najboljša. Menda nam ne bo škodilo, če bomo poslej tudi_ v jezičnih in pravopisnih vprašanjih bolj Vseslovenci, nego pa tesno-srčni provincijalci. Živela svoboda! Preosnova srednjih šol na Francoskem. Spisal Fr. Svetič. I. "^ralf časopisu «La Nouvelle Revue. premišljuje vzgojeslovec Cou-bertin o »nujni preosnovi — 1' ur gen te reforme* — francoskih licejev in kolegijev. Po njegovem mnenju imajo samo še na Francoskem zastarele in napačne nazore o srednješolski vzgoji; povsod drugod da se je že posrečilo najti pravo pot ali pa da se je vsaj začelo z resnimi poskusi. Zelo laskavo za Nefrancoze! Vendar mislim, da se tudi v drugih deželah, malone po celem civilizovanem svetu čuti potreba prenaredb v srednjem šolstvu; tudi drugje si učne oblasti, šolniki, občinstvo in časopisi belijo glave, kako bi se dale pametno preustrojiti one naprave, katere imajo narodu in domovini vzgajati sposobnega razumništva. Zdi se mi, da je n. pr. tudi pri nas v Avstriji vkljub nekaterim popravam bistveno ostalo vse pri starem, in da nam vedno še dela skrbi okosteneli zavod, kateremu se pri nas pravi gimnazija, na Francoskem pa «lycee». Sicer je že trideset let in več, piše Coubertin, kar se je začela Francozom vest buditi zaradi načina, po katerem vzgajajo mladino; že pesnik Laprade je nemalo vznemiril duhove s svojo knjigo »Education homicide* — morilna vzgoja; in pred nekaj desetletji je izročil Sainte-Claire-Deville Akademiji spomenico o slabostih francoskega šolstva. Sicer spoznavajo Francozje svoje napake in si očitajo hude grehe, kadar jih kdo predrami, da si izprašajo vest zastran vzgoje svoje mladine. Toda vse ostane, kakor je bilo, in pristaši stare rutine se zadovoljno in škodoželjno muzajo neuspehom vnetih reformatorjev. Zadnja leta se zopet mnogo ugiba, in podajejo se javnosti različni nasveti, katere pa zavrača Coubertin, rekoč, da so ali malenkostni in enostranski ali pa neizvedljivi. Vprašanja se je lotil, ni dolgo tega, tudi znani pisatelj in kritik Jules Lemaitre, ki priporoča bistveno to-le zdravilo: grščino bi bilo odpraviti iz učnih načrtov in latinščino pristriči do živega; pridobljeni čas bi se porabil za moderne jezike in telesne vaje, ki razvijajo življenjske sile in voljo, česar je francoski mladini posebno želeti z ozirom na prostrane naselbine, kjer je toliko lepega sveta neobdelanega, ker ni marljivih obdelovalcev, in toliko bogastva nakopičenega brez prida, ker ni podjetnih obrtnikov in trgovcev Zopet drugi mislijo, da bi se na licejih jezikom sploh ne imelo žrtvovati toliko časa, ampak da bi se namesto jezikov raje pretežno gojile realne vede. Najsmelejši svetovalci priporočajo celo — pomislite! — da bi se odpravil starodavni, častitljivi »bakalaureat* (nekak zrelostni izpit). Vsi ti dobrohotni nasveti se zde Coubertinu brez cene, češ, da se vprašanje ne rešuje v celoti in bistvu, ampak se samo razceplja; vsak jaše svojega konja. Koliko bi bil mladi Francoz na boljšem, vpraša Coubertin, ako bi znal kako mrvico iz Shakespeara ali iz Goetheja mesto Homerjevega »polvphloisboio thalasses* ali Vergilijevega »gurgite vasto» in ako bi se naučil nekoliko kasarnske nemščine in trgovske angleščine namesto obeh starih jezikov, ki sta vendarle trdni temelj francoski omiki f In v čem bi se vobče odlikoval od svojih prednikov in za koliko bi bil močnejši v življenja boju, ako bi si namesto dosedanje humanistične omike pridobil nekaj več suhoparnega realnega znanja in bi bil n. pr. natančno poučen o elektriki ali o čem drugem iz fizike? In zopet, ali bi bilo s tem vse opravljeno, če se skrči pouk v jezikih in več časa odmeri telesnim vajam? Gojenec bi dobil trdnejše zdravje in krepkejše mišice, to je seveda res; zdravje in telesna sila sta velika zaklada. Toda kadetje v La Fleche, pravi Coubertin, imajo tudi trdno zdravje iti krepke mišice; ali so pa že vsled tega dovolj sposobni za opravila, ki zahtevajo inicijativo in voljo ? Glavna zmota, piše dalje Coubertin, je v tem, da se zamenjavata pouk in vzgoja, da na Francoskem — morda tudi drugje ? — učitelja vedno le povprašujejo, kaj ve učenec, ne pa koliko more. Ukoreninjena je prazna vera, da človek toliko premore v življenju, kolikor ve. Zmota! Ni res, da sta množina in kakovost pridobljenega znanja v pravem razmerju z delavno silo in dejansko voljo. Sicer bi ne bili vsi veliki narodi spoznali, da se ima pri mladini razvijati ne samo um, ampak obenem tudi značaj. Samo še pri Francozih, pravi Coubertin, se zamenjavata te dve polovici šolskega opravila. Učni načrti so ,se tudi na Francoskem že mnogo prenarejali, ali do sedaj se ni izpolnilo pričakovanje, da se bodeta pri učencu bolje razvila značaj in volja, ako ima «prav dobro v matematiki* namesto sprav dobro v spisih*. Zato je neplodno in nerodno govoriti samo o premembah v javnem pouku pred poslušalci, ki so se zbrali, da bi izvedeli, kaj je storiti da postane domovina velika in mogočna, bogata in srečna. — Coubertin ne mara zagovarjati grščine in latinščine, dasi mu je klasicisem edina prava podlaga francoski omiki; kajti s tem bi si dopustil bistveno isto napako, katero on sam očita gori omenjenim svetovalcem, n. pr. Lemaitreu. Ne gre za to, da se samo učni načrt na licejih in kolegijih bolj ali manj temeljito prenaredi, s tem bi se malo opravilo; ampak gre za moralno predrugačenje francoske mladine. Le-ta sedaj ne zna drugače hoditi kakor v ojesih po kolovozu; delavnost in voljo kaže samo v mejah izbranega poklica, marljivost in vztrajnost samo pri tem, kar se ji veleva; ako pa je treba lastne inicijative in samostojnega ravnanja, je zbegana, ne ve si pomagati in kmalu opeša in obupa. Ustanovniki naselbin se pritožujejo, da ostaja pridobljena zemlja neobdelana; da trgovina, katero so napeljali, ne prospeva, ker ni trgovcev, in da se pristani, katere so otvorili, zasipljejo, ker ni pričakovanega prometa. Svojim mnogobrojnim poslušalcem, pravi Coubertin, bi bil imel Lamaitre govoriti tako-le na srce: »Francozje ste pač, vsled tradicije in navade zamenjavate pouk z vzgojo, ali, kakor so rekli naši očetje: spoznanje z voljo. Bodi torej dušna hrana vaše mladine kakršnakoli, o tem bodite preverjeni, da iz vaših sinov ne bodo nikoli možje, ako jim ne daste prilike da se nauče svobodno gibati in vladati se v svobodni okolici, to se pravi: ako ne poderete zidovja katero jih obdajo, ako ne prerežete vezi, s katerimi so zadrgnjeni, ako ne odpravite mučnega strahovanja, katero jih mori.* Kdor bi se lotil na Francoskem resne preosnove licejske vzgoje, imel bi premagati velike težave. Omajati bi mu bilo ukoreninjeno tradicijo, ki sega daleč nazaj v »ancien regime*, v čase pred velikim prevratom, ko so imeli jezuitje vzgajanje mladine v rokah. Napoleon pa, v katerem je tičal Loyola orjaških sil, je prevzel od jezuitov vzgojevalno geslo, katero je še dandanes začetek in konec šolske modrosti: oboedientia! — Topa pokorščina je obema šolama, posvetni kakor redovniški, v liceju kakor v kolegiju, prva in poglavitna stvar. . Tudi ona je načelna nasprotnica sedanje šole, ker se — po njenem mnenju — šolarji ne uče v sedanjih šolah za življenje temveč edino le za šolo. Sedanja šola se premalo ozira na posameznega učenca, na njegov individuvalizem, temveč vsled napačnih nazorov — ker šolo ne vodijo v resnici za to godni faktorji, učitelji, temveč ljudje, ki najčešče še pravega pojma o šolstvu nimajo —- da se mora v šoli poučevati strogo po istih pravilih, po isti metodi in to 40— 100 učencev, razno nadarjenih. V sedanjih šolah se takoj v kalu zatre vsak pojav samostojnosti in veliki talenti se zatro v korist vsakdanjim učencem, kajti kdor hoče veljati v očeh vodečih faktorjev šole za pravega pedagoga, ta mora vzgajati le take učence, ki so podobni »klobasam iz chicaške tovarne*. Pisateljica je istotako načelna nasprotnica vsem različnim šolam, to je, da bi bile šole razdeljene v deške, dekliške, ljudske, zasebne itd. temveč šole bi morale biti v pravem pomenu besede edino le ljudske šole ne glede na spol in stan, torej bi te šole pohajali vsi otroci brez razločka, ker edino take šole bi usposobile bodoče državljane za oni vzvišeni cilj, ki ga zahteva družba in država od človeka. Le tako se bode najhitreje rešila ona velikanska socijalna zadača, ki tvori toliko za sedanje človeštvo važnih vprašanj: kakor vprašanje o nravnosti, zakonu, delavstvu, ženstvu itd. — Ona tudi zahteva, da se število otrok v posameznih šolah, ako se hoče v istini ozir jemati na indi-vidualizem posameznih otrok, zniža na 12 — reci dvanajst. Kajti sedanja šola je takorekoč prava morilka ne le otrok, še bolj pa učiteljev, kar dokazuje žalostna statistika slučajev smrti in pomanjkanje učiteljstva. Končni cilj bodoče šole bode moral pač drugačen biti kakor je sedanje. Sedaj se namreč gleda najbolj na to, da se doseže kolikor mogoče mnogo dobrih «spričeval» — a treba pa je težiti po tem, da učenec zadobi trdno in pravo podlago za samostojno nadaljno izobrazbo in občno izomiko, ki pa se ne krije z znano definicijo, da mora biti učenčev razum obložen z velikanskim balastom raznih fakt, številk in pravil, temveč v sicer smešnem paradoksu »das, was tibrig ist, wenn wir alles, vvas wir gelernt haben, vergessen haben». Kajti čim večji je oni zaklad, ki nam je ostal na ta način, tem večja je korist učenja. c Die Zeit ruft nach «• Personlichkeiten«, aber sie wird vergebens rufen, bis wir die Kinder als Personlichkeiten leben und lernen lassen; ihnen gestatten, einen eigenen Willen zu haben, ihre eigenen Gedanken zu denken, sich eigene Kenntnisse zu erarbeiten, sich eigene Urtheile zu bilden; bis wir mit einem Worte aufhoren, in den Schulen die Rohstoffe der Personlichkeiten zu ersticken, denen wir dann vergebens im Leben zu begegnen hoffen.* XXVI. Šolski odsek nižjeavstrijskega deželnega zbora je sprejel predlog, da se uvedi na srednjih šolah angleščina kot obligaten predmet. Prvotno se je predlagalo francoščino, a končno se je večina izrekla za angleščino, češ, da je to najpogosteje rabljeni kupčijski jezik. — Ako se še prav spominjamo, je bilo pred časom tudi v kranjski deželnozborski sednici govorjenje, da se uvede na naše srednje šole kot predmet »hrvaščina«. Predlog, ako nas spomin ne vara, je šel za ogledalo, kot »panslavistično« strašilo. Dobro bi bilo, da se kdo p. i. g. poslancev tudi letos spomni na to, da predlaga, da naj se uvede na srednje šole kot obligaten predmet ne »hrvaščina* temveč «ruščina»; ako se nemški vojaški krogi ne boje uvesti «ruščine» v vojaške akademije, zakaj bi se jo pa mi branili vpeljati na srednje šole. S tem bi dali priliko našemu kmetu, da se nauči vsaj glavne pojme ruskega jezika, da mu ne bode treba hoditi v nemške rudokope in daljno Ameriko, temveč imel bode priliko pregledati, ako je Sibirija, odkar ima železnico, v istini tako strašna, kakor jo slikajo prijatelji ogromne ruske matuške 1 Književno poročilo. (Novosti.) ..Novi Akordi" je naslov novemu zborniku za vokalno in instrumentalno glasbo, čigar I. številka ima to-le vsebino: P o 1 o n e z a z a k 1 a v i r. Dr. Benjamin Ipavic. — Oj slovenska žemljica za moški zbor. Fran F e r j a n č i č. — Seljanko, dušo draga, pesem za tenor ali sopran. Ivan pl. Zaje. — S a r a b a n d e za klavir. Risto S a v i n. — F u g i r a n a predigra za orgije. Emil K o m el. — Moji d e v o j či c i, serenadica za mešan zbor. Ur. A. Shwab. — Ločitev, dvospev s klavirjem. Karel Hoffmeister.— Nokturno za gosli in klavir. Josip Prochazka. — En starček je živel, za bariton, moški zbor in klavir. Lavoslav Pahor. — Slovanski capriccio za klavir. Dr. Gojmir Krek. — Kaj bi te vprašal, za srednji glas in klavir. Josip Prochazka. — »Novi Akordi* izhajajo 6 krat na leto 1. vsakega druzega meseca. Cena za vse leto 8 kron, za pol leta 4 krone 50 v. posamezni zvezki po 2 kroni. Založnik je L. Schwentner (Dvorni trg št. 3), urednik pa dr. Goj mir Krek (Gospodske ulice št. 10.) —- Prva številka tega najnovejšega glasbenega lista se torej odlikuje po bogati in raznovrstni vsebini slovenskih, hrvatskih in čeških skladateljev ter se prezentira z veleelegantno zunanjostjo. Tisk je lep iri razločen. Podjetje je res vredno, da se kolikor največ podpira. Zlasti učiteljstvu bodi najtopleje priporočeno 1 ..Zvonček". List s podobami za slovensko mladino. V 7. štev. je tale vsebina: Poletni večer. Zložil Ivo Danic. — Vrabček in lastovka. Zložila Vida. — Naročilo. Zložil A. R a p č. — Birmanec. Spisal Radi v o j. — Ah, kako rad . . . Zložil F r. Zgur. Kako je Mencejev Matijček prvikrat pušil. Spisal Fr. G. P. — Pesem o angeljčku. — Dobro pa slabo. Ruska narodna. Priobčil Brinjos. — Pripluli črez noč so . . . Zložil Fr. Ž g u r. — Anka in Zinka. Spisal Leon Poljak. — Priloga »Zvončku*: Lev. Opisal Kramarjev. Siničica, siničica . . . Zložil F r. Žgur. Pouk in zabava. — Slike: Mencejev Matijček in Nežika. — Lev in levinja. — Angeljček. — Anka in Zinka. ,,Slovanska knjižnica" je dospela do 101. snopiča, v katerem se je završil slovenski prevod L. N. Tolstega romana «Vstajanje», ki obsega 8 snopičev, t. j. 48 V, pol, stane pa naročnike le 2 K 20 h. — »Slovenska knjižnica* je s tem prekoračila prvo stotino snopičev. Njeni najlepši jubilej bi pač bil, ako bi dobila kaj več naročnikov. Nima jih niti — 700, a še med temi je — kakor toži izdajatelj — mnogo dolžnikov. Bila bi pač velika škoda, ko bi to velevažno podjetje radi pomanjkanja gmotne podpore moralo prenehati! Poživljamo torej slovensko učiteljstvo, da »Slovansko knjižnico* podpira in jo med narodom širi! Prihodnjič izide izvirno delo: »Sad greha«, drama v štirih dejanjih, spisal Engelb. Gangl, ki je že sprejeta za prihodnjo sezono v repertoar ljubljanskega gledališča. R a z g 1 e d. Listek. Iz odborove seje »Slovenske šolske Matice«. Zadnje odborove seje »Slovenske šolske Matice« so se udeležili: predsednik g. Henrik Schreiner in odborniki gg.: dr. Janko Bezjak, Viktor Bežek, Jak. Dimnik, Frančišek Gabršek, Frančišek Hubad, Frančišek Leveč, Andrej Senekovič in Alojzij Strmšek. 1. Blagajnik, g. ravnatelj And. Senekovič, poroča o denarnem stanju društva. Letnino so vplačali 604 člani: društvo ima dosedaj 9 ustanovnikov. II. Tajnik, g. nadučitelj Fr. Gabršek, poroča, kako so se rešili zadnji odborovi sklepi, zlasti oni o preuredbi dosedanjih poverjeništev, ter prebere došle nasvete. Na podlagi tistih se sklene, da se razdele nekatera preobsežna poverjeništva na manjše okroge, za katere se nastavijo novi poverjeniki, in sicer: za Postojino g. Iv. Thuma, za Ilirsko Bistrico g. Mart. Zarnik, za Senožeče g. Ivo Trošt, za Vipavo g. Ant. Skala, za Lož g. Ferdo Wigele, za Idrijo g. Al. Novak, za Cerknico in Logatec g. Iv. Šega, za Novo mesto g. Fr. Vadnjal, za novomeški okraj g. Bern. Andoljšek, za Žužemberk g. Fr. Koncilija, za Ribnico g. Fr. Štefančič, za Sodražico g. Fr. Verbič, za Paziti g. Ant. Jošt, za pazinski okraj g. Iv. Bunc, za ptujski okraj na desnem dravskem bregu g. Fr. Soru in na levem dravskem bregu g. Iv. Kavkler. III. Sklene se, da se predloži prošnja za podporo na deželni zbor kranjski, ko izidejo knjige. Za letos nameravani spis »1'ouk o prvi pomoči pri nezgodah z ilustracijami« se priobči pozneje, ker ga do-tični poročevalec še ne utegne spisati. V »Letopisu« bode g. tajnik priobčil tudi poročilo o društvenem delovanju in imenik članov. Vzame se na znanje predsednikovo poročilo o sotrud-nikih. Poročilo o matematiki za ljudske šole prevzame g. profesor L. Lavtar. IV. G. Fr. Leveč prevzame pogajanje z raznimi tiskarnami zaradi tiskanja društvenih knjig ter bode v prihodnji seji poročal o dotičnih uspehih. Oblika društvenim knjigam bode taka, kakršno imajo knjige »Slovenske Matice«. Rokopisi morajo biti pripravljeni do začetka septembra, tisk pa dovršen do konca novembra. V. Za leto 1901. dobe društveniki dve knjigi po 10 tiskanih pol in sicer: 1. Pedagogični letopis in 2. Zgodovino kot I. del knjige za realije, spisal Josip Apih. VI. Schreinerjev načit za didaktiko, ki so ga gregledali gg. odborniki, se ponatisne v »Popotniku«. O najprimernejši terminologiji se bode posvetoval poseben odsek. Društvo namerava izdavati tudi pedagogične šolske knjige za učiteljišča, zlasti vzgojeslovje, ukoslovje, zgodovino pedagogike, čitanke itd. V ta namen stopi odbor v dogovor z deželnim odborom kranjskim, ki naj bi dal društvu primerno podporo, oziroma sam prevzel založništvo ali pa ga prepustil Matici. Pri tem se je izrekla želja, naj bi bile knjige odobrene že v rokopisu. Matica bode pospeševala tudi knjižnico za srednješolsko mladino, in sicer izdajanje šolskih klasikov potom dotičnih založnikov. V prvi vrsti se bode obrnilo društvo do »Dramatičnega društva«, da mu prepusti rokopise in starejše izdaje, primerne za srednješolsko mladino, da se predelajo. G. Bežek prevzame sestavo načrta za tako izdajanje. Končno se je posvetovalo še o primernih diplomah za ustanovnike, in o nasvetu »Pedagoškega društva v Krškem« glede na izdajo slovenske slovnice. Kako dolgo Žive nekatere živali? Po mnogem opazovanju in urejanju dognali so strokovnjaki starost živalim naslednjo: Medved dočaka malokdaj 20 let, pes in volk ga pogosto v tem dosežeta. Lisica ne živi nad 14 do 16 let. Lev učaka starost celih 70 let, medtem ko mu sorodna mačka prileze komaj do kacih 15 let. Zajec živi kratko, le kacih 7 let, medtem ko največja na suhem živeča žival, slon, dočaka časih 300 let. Svinja ima življenja največ do 30 let, nosorožec v morju le do 20. Konj pri dobri uskrbi učaka do 40, a velblod celo do 100 let. Ovca po petnajstem letu gine, a krava malokdaj prestoji nad dvajset. — Nekaterim pticam se šteje še daljše življenje. Tako je eden orel živel ujet v kletki na Dunaju 104 leta, istotako eden vran (krokar), ki je bil že nad 120 let zaprt. Vran, pravijo, da dočaka do 200 let. — Od vodnih ptic živi najdalje labud in pelikan, ki baje dočakata do 300 let. — Tudi je dokazano, da je želva nekoč 107 let učakala. Največje učiteljsko društvo na svetu je nemško učiteljsko društvo z 2586 okrajnimi društvi in 82.739 udi. Pedagoški paberki. Izobraževanje ljudskih učiteljev na Pruskem. Pri letošnjem shodu dežel, društva učiteljiščnih učiteljev meseca aprila v Berolinu se je med drugim razpravljalo tudi o tem, kako naj bi se preosnovalo izobraževanje ljudskih učiteljev. Sprejele so se te-le resolucije: 1. Učiteljišča naj dobe šest razredov s točno odrejenimi razrednimi cilji in letnimi prehodnimi izpiti. 2. Učenci iz drugih zavodov se morejo sprejeti početkom šolskega leta z ozirom na izobraženost v vsaki razred razen v najvišjega. 3. Dosedanjim učnim predmetom naj se doda še en tuji jezik, ki ima biti obvezen za vse učence. 4. Oba najvišja razreda podajajta znanstveno in praktično izobraženost in razširjajta vobče izobraženost v posameznih predmetih. 5. Končni izpit ima obsegati znanje, ki si ga je pridobil gojenec v obeh višiih razredih ter šolsko prakso. 6. Z ozirom na daljno znanstveno izobraženje učitelja treba se bode potruditi, da se najdejo sredstva in poti, kako bi se ljudskim učiteljem ponudila prilika, da bi za-mogli pohajati vseučilišča. Ljudski učitelji — redni slušatelji vseučilišča. Vsled naredbe ministrstva velike vojvodine vajmarske zamorejo ljudski učitelji, ki so pri obeh zadnjih izpitih dobili iz znanstvenih predmetov prvi red, dobiti dopust treh let, ako žele, da se vpišejo kot redni slušatelji na filozofski fakulteti vseučilišča v Jeni; tudi se ob enem oproščajo, doprinesti izpričevalo zrelosti za srednje šole. Ambulantne šole. Rusko ministrstvo je sklenilo, da se pri nomadskih ICirgizih v semipalatinski in akmolinski guberniji uvedejo potujoče šole z ruskim učnim jezikom. Takih šol se osnuje začetkoma 30 in se za nje postavi posebno nadzorstvo. Odgovornost učiteljeva. V Parizu se je to-le dogodilo: Učitelj-razrednik drugega razreda ljudske šole je obolel in ravnatelj je odredil, da učitelj-razrednik tretjega razreda izjemno nadzoruje poleg svojega tudi drugi razred. Medtem pa, ko je učitelj nadzoroval en razred, je neki deček v drugem izbil svojemu součencu oko. Roditelji nesrečnega dečka so dvignili pravdo proti ravnatelju šole ter zahtevali odškodnino. Pariško sodišče je spoznalo, da je bil ravnatelj odgovoren in ga obsodilo, da ima plačati roditeljema nesrečnega dečka 300 frankov odškodnine, v korist dečka pa vrliutega še do njegove polnoletnosti letnih 400 fr. Razsodba se je utemeljila s tem, da je bil ravnatelj dolžen paziti na to, da ne ostane noben razred brez nadzorstva. Sodišče ni spoznalo učitelja odgovornega, ker je imel nalog od ravnatelja, da pazi na oba razreda, kar pa v enem in istem času ni mogel storiti. Premalo učiteljic. »Miesiec/.nik pedagogiczny« javlja, do je v Galiciji nastalo silno pomanjkanje učiteljic. Izpraznjenih je mest 100—150, a ni jih učiteljic, ki bi bile voljne sprejeti mesto na kmetih. Izprašanih učiteljic je sicer 3krat toliko, a večina se jih takoj omoži, kakor hitro dovrši učiteljišče. Sploh jih največ obiskuje učiteljišče le radi tega, da si pridobe višjo izobraženost in niti tretjina jih ne misli biti učiteljica, Sola za služabnice. Krakovsko šolo za služabnice, katero vzdržuje »društvo za pro-svetof, je v preteklem letu obiskovalo 140 žensk. Pouk je brezplačen, a poučuje se le po nedeljah. Najmlajša učenka stara je 10 let, najstarejša 50 let. Izpit, ki je bil pred kratkem je pokazal zelo povoljne rezultate. -— Take šole bi bilo treba tudi pri nas.