Jakob Dimnik, učitelj na II. mestni šoli v Ljubljani. Št. 10. Ljubljana, 16. vel. travna 1897. XXXVII. leto. Vsebina: —ič: 0 uredbi učiteljskih plač na Kranjskem. — M. J o sin: Prostoročno risanje na petrazrednih ljudskih šolah. — Fr. Orožen: Ustavoznanstvo. — Josip Ciper le: Kulturne slike s Kranjskega. — Ebenhoch-Dipaulijev šolski predlog. — Vestnik. — Uradni razpisi učiteljskih služeb. — Listnica uredništva. Geslo: „Ne nazaj, ne navzdol, ampak naprej in navzgor". 0 uredbi učiteljskih plač na Kranjskem. i. podporami, katere nam je visoki deželni zbor v svojem letošnjem zasedanju dovolil, storil se je prvi korak za definitivno rešitev zares perečega vprašanja: kako nas primerno plačati. To vprašanje ni samo pri nas na dnevnem redu, kar dokazuje dejstvo, da so samo lansko leto tri dežele: Dol. Avstrija (zakon z dne 30. mal. travna 1896), Galicija (zakon z dne 5. vel. travna 1896) in Goriška (zakon z dne 15. vinotoka 1896) vsemu svojemu učiteljstvu plače izdatno zboljšale. K tem deželam se je pridružilo tudi Solnograško, kjer je deželni zbor s zakonom z dne 16. mal. travna 1896 dovolil stanarino vsem učiteljem in učiteljicam, ki nimajo naturalnega stanovanja in povišal poduciteljem plače ter jim dovolil stanarino. Hvaležno priznam, da so gg. poslanci vseh strank soglašali, da je nujna potreba, stvar na vse strani povoljno rešiti. Ne bo torej odveč, ako se ta stvar od več strani javno razpravlja.*) 1. Temeljna določba o učiteljskih plačali in izvajanja. Za ureditev naših plač je merodajen § 55. državnega Ijudsko-šolskega zakona, ki slove: „Najmanjše prejemke, izpod katerih ne sme *) Prosimo, da se še kdo oglasi k temu vprašanju. Uredn. nobena šolska občina iti na nižje, je odmeriti tako, da učitelji in pod-učitelji niso primorani truditi se s postranskimi opravili, ampak da lahko vso svojo moč na svoj poklic obračajo in da je učiteljem tudi še mogoče, svojo rodovino živiti primerno okolnostim doticnega kraja." Iz tega § sledi: a) Pri določitvi plač ločiti sta samo 2 vrsti učiteljskih mest: s prejemki, ki zadostujejo za rodovino in taka, ki zasigurajo dostojno eksistenco posamezni osebi. Zakon loči učitelje od podučiteljev. Dasi je pri nas na Kranjskem, hvala Bogu, naslov podučiteljev odpravljen, vendar moramo pri svojem raziskovanju pri dveh vrstah učiteljskih služb obstajati. V to nas silijo dejanske razmere. Ne da se namreč utajiti, da so nekatera mesta neprimerno važneja, težavneja in z večjo odgovornostjo spojena, nego druga. Učitelj na jednorazrednici ima gotovo važneje, težavneje mesto, nego II. učitelj na dvorazrednici. Ločiti bi imeli pri nas torej učna mesta I. in II. vrste. h) Pri določitvi plač ozirati se je tudi na okolnosti doticnega kraja. Znano je, da je življenje po nekaterih krajih dražje, kakor po drugih. Istina je tudi, da se po nekaterih krajih od učitelja v socijal-nem oziru več zahteva, kakor po drugih. To dvoje nas pripelje naravnost do prepričanja, da so lokalne doklade kot stalni del plače potrebne. c) Plača mora biti zadostna, da se ni treba truditi s postranskimi opravili. Zadostna plača je le tista, ki je primerna službenim letom, delu, študijam in krajevnim razmeram. Važen je naš stan. Prištevati ga morajo k najproduktivnejšim. Za naš stan je treba „dobrega naraščaja, učiteljev iz poklica" (por. fin. ods.) Le učitelj iz poklica spolnoval bo vse, kar tirja od njega moderna pedagogika. Le on bo porabljeval svoj prosti čas po napornem šolskem delu v to, da se bo dalje izobraževal in se na pouk pripravljal, da bo potem ves učni čas v šoli kar moč najbolje in najuspešneje porabil. Dela, šolskega dela je torej obilo. Koliko brezplačnega dela pa je še poleg tega učitelju storiti, ako hoče biti zares ljudski učitelj. Gojenje kmetijstva, cerkvenega in posvetnega petja se nam ukazuje. In plača za to? Malo, ali nič; v vseh slučajih pa dela učiteljstvo le za to, ker ve, da je to ljudstvu in svojemu stanu dolžno. Tiho, brez hrupa deluje učiteljstvo, a njega delovanje ni zato nič manj intenzivno, nič manj vredno. Če se še vpošteva, da svetuje učitelj ljudstvu v vseh slučajih in mu povsod pomaga. Zadruge, posojilnice, razna dobrodelna in poučna društva, kjer ravno učitelji opravljajo največkrat brezplačna, zamudna odborniška mesta, so uprav predpotopni nazori, da je učitelj po 4—5 urnem dnevnem delu prost. Mogoče, da je bilo tako, ko je bilo učiteljevanje slabo plačan postransk zaslužek častivrednih krojačev, črevljarjev ali pa — vaških črednikov. — Počitnice! Da, te bodejo marsikoga v oči? Ali pa ne zahteva pravica in če ta ne, vsaj humaniteta, da se da človeku, ki celih lO1^ mesecev neprenehoma dela, ki dovrši siccr samo jedno, toda velikansko nalogo, nekoliko počitka, da si more v tem času zložno napraviti splošen načrt za naslednje leto? Vpoštevajte to in še dosti drugega in prepričani morate biti: da je nam več in intenzivneje delati, nego marsikateremu drugemu, bolje plačanemu stanu. „Naša učiteljišča ne smejo postati zavetišče duševno in gmotno onemoglih dijakov" in „Kdor more, gre drugam" poročal je slavni finančni odsek letos vis. dež. zboru. Malo besed, a resničnih! Skrajni čas je že, da se pri uravnavi učiteljskih plač gleda na študije. Pripravniška matura se smatra za jednakopravno srednješolski. To vidimo pri predpisih za izpolnovanje jednoletne prostovoljne vojaške službe, iz katere je pot do aktivne častniške šarže odprta. Ali že ni marsikateri učiteljiščnik zamenil pero z mečem, ker je uvidel, da jo pri vojakih prinese vsaj do stotnika? Da, kdor more gre drugam! Koliko nadobudnih učiteljskih abiturijentov, da celo stalnih učiteljev je našlo mesta kot uradniki pri c. kr. pošti, carinskem uradu, pri raznih železnicah, računskih oddelkih i. t. d., i. t. d. Povsod jim je pot vsaj do 9. činovnega razreda odprta. Pustili so učiteljstvo, ne zbog premajhnega veselja do učiteljstva. O, ne! Videli so, da se drugod živi, a v učiteljskem stanu strada. „Ozirati se nam je na druge sosedne dežele, posebno na Štajersko, kjer so učitelji zdatno bolje plačani in kamor naši pripravniki radi odhajajo" poročal je finančni odsek. Kaj ne bi odhajali? Na Štajerskem ima učitelj na zadnji jednorazrednici 600 gld. letne plače, 40 gld. funkcijske doklade in 6 petletnic po 60 gld.: po 301etnem službovanji ima torej 100.0 gld. letnih prejemkov! Pri nas ni niti 5°/o vseh učiteljev tako srečnih. Tožbe o primanjkovali ju dobrega naraščaja, učiteljev iz poklica, toliko časa ne bodo nehale, dokler se ne bo učiteljstvo plačevalo tako, kakor drugi stanovi z jednakimi študijami. Uredba plač se bode m orala tedaj tako izvršiti, da bode vsak učitelj po 301etnem službovanju dosegel vsaj sedanjo plačo X. plačilnega razreda državnih uradnikov t. j. 1000 gld. na leto. Krajevne razmere! Sami ne vemo sedaj, kdo je večji revež, ali ta, ki širi omiko v skriti gorski vasici, ali tovariš, ki je nastavljen v večjem kraju. Prvi toži, da mora najnujnejše potrebščine mnogo dražje kupovati, nego učitelj v večjem kraju, da stane učitelja na deželi vzgoja in izobrazba njegovih otrok več, nego mestnega učitelja, ne glede na težje razmere, v katerih mu je navadno delovati, koliko ga 10* stane v slučaju bolezni zdravnik itd. itd. No, vsak ve, kje ga črevelj žuli, si bo mislil vsak neprizadeti drugega stanu; prav imajo s takimi tožbami učitelji na deželi. Toda prav taki, in še večji reveži so pa učitelji po mestih in trgih. Poznate li ljudje prikazen, katero so Nemci krstili za „glänzendes Elend"? Vidite, ta preganja veliko — in malo-mestnega prijatelja-tovariša. Koliko zahtevajo ravno taki kraji od svojih učiteljev v socijalnem oziru! Poznam kraj, kjer se ob vsaki priliki vpraša: „Kje so pa učitelji?" To pa res ni lepo, ni učitelja vredno, da se takemu koristnemu podjetju odtegujejo. Hočeš, nočeš, moraš! Kadar pa mesec pride, pa štej 12 gld. stanarine.*) Da, še huje je šlo. Stanovanj ni bilo dobiti. Če nisi hotel z družino na cesti bivati, plačati si moral 17 gld. stanarine na mesec. — Plače je pa na leto 500 gld., dve starostni dokladi 80 gld. skupaj 580—200 gld. za stanovanje, ostane za življenje 380 gld. in to v kraju, kjer je draginja no-torična. In v takih krajih se mora učitelj, ki ima jednake, morda celo višje študije, kakor uradniki, zadovoljiti z manjšo plačo, kakor jo imajo orožniki in finančna straža! Posebnih zahtev pa ne stavijo samo do-tični kraji, ampak stavimo jih tudi mi sami. Kaj bi dejal svet, pred vsemi pa mi, ako bi ljubljanski tovariši vrgli puško v koruzo ter nehali z vsem delovanjem ? Svet bi takoj generaziral ter bi dejal: učitelji so nemarni, ne razvijajo nobene delavnosti, mi bi pa dejali: sram jih naj bo, se jezili, a tega storiti, kar oni zamorejo, ker so v središču, tega ne bi mi pri najboljši volj i mogli. Mislimo na naše glasilo, na vdovsko učiteljsko društvo, na Narodno šolo, na konvikt, cesar Franc Jožefovo ustanovo itd. Pa še druga stran! Po večjih krajih so tudi navadno šole višjih kategorij, kjer se mora vendar učni smoter v polnem obsegu doseči. Kaj rado se meri delovanje sedanje ljudske šole po tem, kar se na večrazrednicah doseže. Da so pa take šole res vzorne, treba pa tudi učno osebje, ki je tako plačano, da more v doticnem kraju stanu primerno živeti Večrazrednice so pa še v drugem oziru silno važne. Ne le, da se po njih vidi, kaj zamore ljudska šola doseči, imele bi biti me-todiške šole za mlade učitelje. Ako pride mlad začetnik med učiteljski zbor na večrazrednici, ki je vrl v svoji službi, prime se tudi njega vrlina, da zadobi veselje do svojega poklica. Koliko koristi mu donašajo lokalne konferencije! Kolike vrednosti je prilika, da se v vseh zadevah vzgoje in pouka ob vsakem času lahko posvetuje z izkušenim tovarišem! Plača se mora ravnati tedaj poleg službenih let tudi po krajevnih okolnostih s posebnim ozirom na važnost dotične šole. *) V Ljubljani stane stanovanje za samca na mesec tudi 15 gld.; kdor ima pa družino, pa ne dobi pod 300 gld. zdravega stanovanja na leto. Uredn. 2. Učiteljska mesta I. in II. vrste. Za učiteljska mesta I. vrste se morajo šteti one službe, katere doseže učitelj v svoji moški dobi, ko si ustanovi lastno ognjišče. Take bi bile: a) Vse nadučiteljske službe in vse službe na jednorazrednicah. b) Vse definitivne učiteljske službe v krajih, kjer so srednje šole. V take kraje prosijo zaslužni učitelji z družinami,-da morejo svoje otroke v srednje šole pošiljati. Mnogokrat se odrečejo radi tega nadučiteljskim službam na deželi, c) Nekatera definitivna učiteljska mesta na večraz-rednicah, če se noče, da bi postale večrazrednice torišče, na kojem bi začetniki svoje pedagogične kozolce obračali. Vsa ostala mesta bi bilo uvrstiti v II. vrsto. Cenjeni čitatelj je gotovo opazil, da smo dosledno govorili dosedaj o učiteljih in učiteljskih službah, kakor govori tudi § 55. državnega ljudsko-šolskega zakona le o učiteljih in podučiteljih. Kam pa z učiteljicami? —ič. Prostoročno risanje na petrazrednih ljudskih šolah. (Poročal pri konferenciji ljubljanskih šol M. Josin.) Čni črtež zahteva za petrazredne ljudske šole: Zmoter: Usposobljenost učencev za pravo razumnost geom. oblik. Vaja očesne mere in zmožnosti tvorjenja naj se uporabljata na preprostih stvareh iz življenja. Znanje najvažnejših geom. teles in njih mej. Iz tega jemljem poglavitni točki: Vaja očesa v merjenju in zmožnost tvorjenja. Kako rišimo, da zadostimo učnemu črtežu? Nekateri učitelji trdijo: rišimo po stigmah! Zvezki brez stigem so za srednje in obrtne šole; drugi: začnimo po stigmah, in ko se privadi učenčeva roka svinčniku in zvezku, začnimo brez stigem; tretji dado učencu prazen popir koj v početku. Poskušal sem že vse troje in dobil to-le prepričanje: Ako rišemo le stigmografično, je nemogoče zadostiti učnemu črtežu. Kako naj se vadi učencu oko, ako ima pred seboj vedno le s stigmami že zmerjeni popir! In tudi stigmografični izdelek ne dela veselja risarju, zakaj stigme očitajo kakor slaba vest: brez nas ne bi napravil risbe. Uspeh in^mo pri tem predmetu le tedaj, kadar je učenec po dovršenem šolskem obiskovanju sposoben, napraviti na prazen popir prostoročno primerno risbo. Tega pa ne zna, ako ni risal prostoročno. Pri krivočrtih likih, kakor jih zahteva učni črtež v V. razr., pa stigme risanja ne le ne pospešujejo, ampak naravnost ovirajo. Pri stigmografičnem risanju riše n. pr. učitelj na tablo in učenci mehanično po stigmah za njim. Roka se sicer vadi, a oko prav nič, in vendar je vaja očesa glavna stvar pri risanju. Ko sem v prejšnjih letih opustil med šolskim letom stigm. risanje in pričel s prostoročnim, kaj sem opazil? Mnogo učencev, ki so prav slabo risali po stigmah, je risalo prostoročno ne samo ne slabeje, ampak celo bolje kakor prej, in vem, da te izkušnje nimam samo jaz, pravili so mi tako tudi tovariši. Tudi trud ni bil večji, ne učitelju in ne pri učencu, povečalo se je le zanimanje za pouk in veselje za predmet. Ne smemo tudi pustiti, da nas prekose naši tovariši na kmetih, zakaj stigm. risanje so že zavrgli nekateri okraji na Kranjskem, ravno tako druge dežele n. pr. sosednja Sta-jarska! In zakaj bi zaostajali Kranjci? O prostoročnem risanju se sploh sedaj govori mnogo, toda tega zanimanja ne smerno primerjati z že pozabljeno pokončno pisavo, zakaj uspehi prostoročnega risanja govore vse drugače, kakor uspehi pokončne pisave! Prostoročno risanje pa ni samo vaja za oko in roko, ampak je tudi velikega vzgojevalnega pomena. Treba je le metodično postopati in ne prehitro zahtevati lepih uspehov. Mali risarji so od kraja res nerodni, ali nerodnežev je vedno menj, in lepi uspehi ne izostanejo, saj take imajo celo obrtne šole po kmetih, kjer imajo gotovo slabše učence kakor mi. Vrh tega je roka šolarjeva, vajena peresu, gotovo sposobnejša za svinčnik, kakor žuljeva roka rokodelčičeva. Res, v začetku je tu mnogo več truda kakor pri stigm. risanju, a ko se prično kazati prvi uspehi, tedaj rišejo učenci z vidnim veseljem in zanimanjem in dokončan izdelek jim budi samozavest in pogum v njih zmožnost. Odkrito povem, da so mi bile stigm. risarske ure dolgočasne in učencem brez vsakega zanimanja, sedaj se pa vesele risarskih ur, in čas še prehitro mine. Boljši učenci tudi lahko kažejo in pomagajo sla-bejšim, ves razred je kakor rokodelska delavnica. Opustimo torej stigme! V katerem razredu pa pričnimo s prostoročnim risanjem? Ali naj se ravnamo po nazoru: najprvo stigme (n. pr. v II. in III. razr.) in potem prostoročno (n. pr. v IV. in V. razr.)? K temu omenjam to-le: V IV. razr. sem dobil učence, ki so že več let poprej risali stigm. in tudi take, ki sploh niso mnogo ali celo nič risali, in prvi niso prekašali drugih v risanju. Zaradi tega nisem prepričan, da bi stigm. risanje kot predvaja pospeševalo prostoročno risanje. Res, v nižjih razredih nisem še risal prostoročno, pač pa od IV. naprej z ugodnim uspehom in zato rečem: Koliko menj truda in več lepših uspehov bi imel'v višjih razredih, ako bi privajal učence v nižjih razredih na prostoročno risanje. V teh, seve, ne bi iskal lepih uspehov. Dovolj je, da naučimo učence, kako se drži in urezuje svinčnik, kako leži zvezek i. t. d. Upam pa tudi, da se priuče risanja premih črt in osnovni podlagi vsemu risanju: rob z osnim križem in kvadrat. (Učni poskus I. stop.) Da pa malih začetnikov ne ostrašimo s popirjem, dajmo jim v II. razreda tablico in kamenček. Pod učiteljevim vodstvom naj se mu vadi roka, naj riše krivo, nic ne de, saj lahko zbriše, poskuša in popravlja, dokler se mu ne posreči. Vendar pa tu preti velika nevarnost: Ako se strogo ne pazi na rahlo črtanje s kamenčkom, dobe učenci trdo roko, kar je pozneje težko odpraviti. Radi navedenih vzrokov sem se odločil za tretji nazor: v ljudski šoli koj sprva prostoročno risanje. Z ozirom na petrazredne ljudske šole sem razdelil risarsko snov v trt stopnje: I. Stopnja (2. razr.) Uspeh: Rob, osni križ kvadrat. II. Stopnja (3. in 4. razr.) Uspeh: Kvadrat, osmerokotnik, šesterokotnik in trikotnik. III. Stopnja (5. raz.) Uspeh: Krog, elipsa, špirala, (oval, va-lovnica). I. Stopnja (2. razreda). Učilo: Tablica,*) kamenček, goba. Tablica ostaja pred učencem pri risanju nepremična; premikata se samo roka in kamenček. Zlasti v prvih urah se mora paziti, da je kamenček pravilno urezan in da ni prekratek. Ko učitelj nima več opravila z risbo na tabli, prinašajo učenci svoj izdelek k njegovi mizi. S seboj prinese tudi kamenček in učitelj se prepriča, jeli vse v redu. Učitelj kaže, popravlja, opozarja na nepravilnosti. Temelj risanju so preme črte. Ker je v 2. razredu odločena za risanje samo 1 ura na teden, torej 4 ure na mesec, porabi se ta čas samo za vajo premih pokončnih črt. (L. 1.) Učenci jih vlečejo s primernim presledkom od roba do roba. 1. 2. 12 3 4 5 6 7 i. t. d. _ 4 ~~ i t. d. Vlečejo naj pa kolikor moči rahlo, drugače bodo pozneje težave s svinčnikom. In ker pri prvih poskusih gotovo presledki ne bodo jednaki, opozarjam na to, kar je prva vaja za oko. Takisto pri vodo- *) Na I. mestni ljudski šoli v Ljubljani so upeljane popirnate tablice. Pis. Tako pridemo v II. polletju do roba, ta se razpolovi, napravi križ in kvadrat. {L. 5.) To se potem vadi in vadi, zakaj to je osnovni ^ temelj vsem poznejšim risbam. In ---- četudi ne dosežemo tega uspeha v tem razredu, čas ni izgubljen, zakaj vadili so se pravilne lege tablice (zvezka) in držanja ka- ------menčka (svinčnika), vadili so se meriti na oko in risanja premih črt, in učenci ne bodo prenerodni, ko dobe v novem šolskem ----- letu namesto tablice popir v rabo. (Dalje prih.) ravnih črtah (L. 2.) Za te zopet 1 mesec (4 ure) in toliko ali več za poševne črte (L. 3.) Izvrstna vaja za roko je tudi, ako si delajo učenci 3. poljubne točke in te potem vežejo s premimi črtami. S tem postaja roka zanesljiva v potezanju, in to naj bode tudi predvaja vsaki stopnji. Da pa ne postane pouk preveč suhoparen, vzamemo v pomoč lahko nazorni nauk. Znano je, da prinašata „Vrtec" in „Angeljček" prav otročje risbe; n. pr. hišna oprava, orodje i. t. d. (L. 4.) To dela pouk malim risarjem bolj zanimiv. Ustavoznanstvo. (Spisal Fr. Orožen.) L. Ustavno življenje v Avstriji od leta 1867. do sedanjih dni. 1. Pregled. naznačeni dobi se bori prej raerodajna nemško centralistiška struja, da ohrani svojo nadvlado nad drugimi narodi, ki se potegujejo za svoje v zakonih zajamčene pravice. Doslej še ni končan ta boj, v katerem nadvladuje zdaj ta zdaj ona stranka. V tej dobi je imela naša država tale ministerstva: 1. „Meščansko ministerstvo" s precejšno nemško centralistiško strujo od leta 1867—1870. 2. Ministerstvo Hasnerjevo z odločno nemško centralistiško strujo leta 1870. 3. Ministerstvo Potockijevo z bolj federalistiško smerjo od leta 1870—1871. 4. Ministerstvo Hohenwartovo na federalistiški podlagi od leta 1871—1872. 5. Ustavoverno ministerstvo Auersperg - Lasserjevo na nemško centralistiški podlagi od 1. 1872—1879. 6. Stremayrjevo ministerstvo 1. 1879. je bilo le prehodno ministerstvo. 7. Ministerstvo Taaffejevo, ki je skušalo zadovoljiti nenemške narode, od L 1879—1893. 8. Koalicijsko ministerstvo Windischgratzovo od 1. 1893—1895. 9. Začasno uradniško ministerstvo Kielmannseggovo 1. 1895. 10. Ministerstvo Badenijevo od 1. 1895. Vsa ministerstva so se trudila, da poravnajo narodnostni prepir v Avstriji in ustanove politično ravnotežje. Najdelj je vladalo Taaffejevo ministerstvo in sicer 14 let, uradniško ministerstvo pa le nekaj mesecev ter se je umaknilo Badenijevemu ministerstvu. 2. Od ogerske pogodbe do Taaffejevega ministerstva. (1867—1879). Dne 31. grudna 1867. je dobila naša državna polovica odgovorno ministerstvo. Takozvano meščansko ministerstvo je sestavil knez Carlos Auersperg, ki je bil ministerski predsednik. Drugi ministri so bili: Giskra (za notranje reči), Herbst (za pravosodje), Brestel (za denarstvo), Hasner (za nauk in bogočastje), Plener (za trgovino), grof Potočki (za poljedelstvo), grof Taaffe (za deželno brarabo) in Berger (minister brez portfelja).*) Že nekaj prej so bili imenovani 3 skupni državni ministri: Beust za zunanje reči, Becke kot državni finančni minister, in kot državni vojni minister John, katerega je že čez nekaj tednov nadomestil baron Kuhn. Z novimi razmerami so bili zadovoljni Nemci in Madjari, nikakor pa ne Slovani. Cehov ni bilo v deželni zbor, kateremu so poslali pismeno izjavo ali „deklaracijo", s katero so zahtevali, da se jim pri-pozna zgodovinsko pravo češkega kraljestva (za češko, Moravsko in Šle-zijo) in k drugim avstrijskim deželam Ogerski slično pogodbo. Cesarjevo lastnoročno pismo z dne 14. listopada leta 1868. na ministra Beusta je določilo za cesarstvo naslov „Avstrijsko-ogerska država". Prej se je z vala država „Avstrijsko cesarstvo". Določil se je tudi „mali naslov" za vladarske cesarjeve spise in zlasti za pogodbe z inozemskimi državami, cesarjev predikat „Njegovo veličanstvo cesar in kralj" ali pa „Njegovo cesarsko in kraljevo apostolsko veličanstvo". Leta 1868. je cesar potrdil tri maj ne zakone z dne 25. vel. travna (maja) in sicer zakonsko pravo, šolski zakon in interkonfesi-jonalni zakon. Zakonsko pravo je odpravilo doticna konkordatska določila in uvedlo civilni zakon za silo, po katerem smejo politična oblastva ženina in nevesto poročati v slučajih, da zabranjuje duhovščina oklic in poroko. Šolski zakon je poveril državi vodstvo avstrijskega šolstva, duhovskim oblastnijam pa prepustil nadzorstvo veronauka. Za šolstvo so se ustanovili deželni-, okrajni- in krajni šolski sveti. Za šolo godni otroci imajo dolžnost od 6. do 14. leta svoje starosti v šole hoditi. Interkonfesij onalni zakon urejuje opravila duhovnikov in vernikov. Veroizpovedanje sme svobodno voliti vsakdo, ki je dovršil štirinajsto leto. Deželni zbori so se po večjem hudo uprli zoper osnovne državne zakone in konfesijonalne zakone in hoteli strmoglaviti ustavo. Državni zbor je sklenil vojni zakon, Hasnerjev šolski zakon, zakon o porotnih sodnijah in zakon o deželni brambi. Po odstopu kneza Carlosa Auer-sperga je prevzel ministersko predsedstvo grof Taaffe. Rožnika 1. 1869. pa so izstopili iz ministerstva Taaffe, Potočki in Berger, ker se niso ujemali s političnimi nazori drugih ministrov. Ustopili so pa *) „Ministri brez portfelja" niso imenovani za posamezne dele avstrijske uprave, ampak se le udeležujejo ministerskih posvetovanj in zastopajo koristi dotične stranke ali dežele, za katero so imenovani. v ministerstvo : Stremayr (za nauk in bogočastje), Banhans (za poljedelstvo) in Wagner (za deželno brambo), Hasner pa je prevzel mi-nistersko predsedstvo. V tem času so prirejali Slovenci tabore po raznih krajih slovenskih pokrajin. Zbralo se je na tisoče navdušenih Slovencev, ki so zahtevali enakopravnost in zedinjeno Slovenijo, to je združenje vseh slovenskih pokrajin v eno upravno kronovino. Leta 1870. so izstopili iz državnega zbora Poljaki, Slovenci in sploh primorski poslanci. Ker pa cesar ni razpustil onih deželnih zborov, ki niso hoteli voliti poslancev v državni zbor, odstopilo je ministerstvo. Grof Potočki je sestavil mal. travna 1. 1870. novo ministerstvo in prevzel zraven predsedstva tudi poljedelstvo, grof Taaffe notranje reči in deželno brambo, Tschabuschnigg pravosodje, nauk in bogočastje, Distler finance in Depretis trgovinsko ministerstvo. Distler je kmalu odstopil in mesto njega je postal minister baron Holzgethan. Petrino je postal minister za poljedelstvo, in za malo časa je prevzel baron Widmar deželno brambo. Koncem rožnika je postal Stremayr minister za nauk in bogočastje. (Dalje prih.) Kulturne slike s Kranjskega. (Spisal Jos. Ciperle.) 17. Samo (623—662). ešitelj Slovanov iz teh stisek je bil Sam o. Ni bil rodom Slovan, ampak njegova zibel je tekla v sedanjem mestu Sensu na Francoskem. Bavil se je s kupčijo, in prihajal je večkrat kupčevat med Cehe in Slovence. Tu seznanil se je z njihovimi običaji in željami. Videl je ob jednem tudi, kako kruto stiskajo Obri ta naroda. Posrečilo se mu je tudi, ju pregovoriti, da se združita, ter skupno odženeta Obre in se osvobodita te grozne muke. Res, vzdignejo se Cehi in Slovenci, njim na čelu Samo, vržejo se na Obre, ter jih slavno premagajo. Hvaležna ta naroda izvolita potem Sama svojim kraljem. Njegova oblast rastla je potem od dne do dne. Rod za rodom družil se je njegovemu kraljestvu. Celo lužiski Srbi se mu pridružijo. Samovo kraljestvo razprostiralo se je od Baltiškega do Jadranskega morja. Toda tako velikansko kraljestvo sredi Evrope ni bilo po volji frankovskega kralja Dagoberta I. Silno armado zbere, ter jo napoti proti Samu v treh oddelkih; kajti Dagobertu pridružili so se tudi Bavarci in Longobardi. Bojno polje raztegalo se je od Julskih Planin na Kranjskem do severne meje Češkega. — Longobardi primejo na jugu Slovence, toda ti jih srečno premagajo; Bavarci pa marširajo ob "Donavi jiroti središču Samove države; a glavna armada Dagobertova "bliža se severni meji Češke zemlje, kjer jo pričakuje Samova vojska pri V ogastogradu. Najbrže se je imenoval ta kraj Togastograd, sedanji T&vs ali Domažlice na češkem. Pripoveduje se, da je poslal Dagobert Samu svoje poslance, ki so tirjali, naj se jim podad6 Slovani, ker so božji psi, kajti oni (Franki) so božji hlapci. Ali Samo jim je odgovoril: „Ako smo mi psi, vi pa hlapci božji, vas bomo raztrgali, ker ne izpolnujete volje tega, čegar hlapci ste!" — Po tro-dnevnem boji potem je bila Dagobertova armada premagana, ter je morala ubežati. — Tako so bili čehi in Slovenci rešeni tudi tega sovražnika. V miru je potem vladal Samo v svojem kraljestvu. Ni ga bilo Več sosednega vladarja, ki bi si bil upal napovedati mu vojne. Imel je baje z dvanajsterimi slovanskimi ženami 22 sinov in 25 hčera. Po njegovi smrti pa razpade ta velikanska država Samova, in zopet žive Cehi in Slovenci vsak za se. Slovenci si volijo zopet kneze iz svojega; ro'du. < (¡'k; &;• p ^ Slovensko učiteljsko društvo je izdalo in založilo te-le knjige: Komensky ■ Ravnikar: „Didaktika" .........50 kr. Dimnik: „Domoziianstvo v ljudski šoli".......50 „ * * * „Učiteljski večeri" . . 50 „ Ciperle: „Narodna vzgoja" . 30 „ Vse te knjige se dobivajo pri uprav-ništvu našega lista; pri uredništvu se pa dobiva: Dimnik: „Domača vzgoja" 1 gld. Zahtevajte cenik za navadne c. kr. izključljivo privilegovane harmonije in didaktafone iz tvornice Jos. Lenarčič & Co. na Vrhniki pri Ljubljani. Tvrdka podpira tudi učiteljski konvikt! (8—1) Spominjajte se „učiteljskega konvikta" pri raznih prilikah in zborovanjih! v Kamnici pri Mariboru priporoča svoje higij., c. in kr. priv. šolske klopi in dovoljenje za njih ponarejanje po nizki ceni. — Ta sestav pridobil si je strokov-njaško in zdravniško simpatijo povsem, in je vpeljan že v mnogih šolah avstrij.-ogers. dežel in tudi Nemške države. (•">—7) Razgled gratis in franko. Brata Eberl, tovarna oljnatih barv, firneža in lakov; pleskarja c. kr. drž. in c. kr. priv. južne železnice v Ljubljani, v Frančiškanskih ulicah št. 4. prevzameta vsa v pleskarstvo spadajoča dekorativna, stavbinska in pohištvena dela. Slavnim krajnim šolskim svetom in šolskim vodstvom priporočata nebliščeči lak za šolske table. Delo reelno in fino, izvršitev točna in po najnižjih cenah. (2—8) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx | Gričar & Mejač X Ljubljana, Prešernove ulice št. 9 X $ x X priporočata svojo bogato zalogo izgotov- X Q ljene moške in ženske obleke v vsaki Q X velikosti ter najboljše perilo in zavrat- X X niče po najnižji ceni. X O Kdor si kupuje obleko, ogleda naj X si najprvo najino zalogo. X Naročila po meri se izvršujejo točno X « in ceno na Dunaju. X v Ilustrovani ceniki se razpošiljajo franko O X in zastonj. (3—8) X X P. i. učiteljstvu znižane cene. x xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 1 I 1 Franc Čuden 1 | urar v Ljubljani, Mestni trg št. 25. | priporoča svojo bogato zalogo vsako-vrstnih žepnih in stenskih ur, bu- & dilnikov, prstanov, uhanov, šival-nih strojev od 25 gld. naprej, bi-ciklov od 125 gld. naprej. $ Popravila se izvršujejo natančno h: in točno.