5-2006 14 5-2006 15 Vodenje po gorah ima dolgo tradicijo. Vodniki so bili doma~ini, ki so gore dobro poznali (Hanibalov prehod Alp s sloni). Pozneje so rudarji, pastirji, lovci in vsi tisti, ki jim gore niso bile tuje, pri- lo`nostno vodili vanje obiskovalce in raziskovalce ter s tem dodatno zaslu- `ili. V Sloveniji {tejemo za za~etek gorskega vodni{tva prvi vzpon na Triglav l. 1778. Uradno vod- ni{tvo, ki ga je dr`ava priznala za poklic (oblasti so vodnikom izdajale dovoljenja za opravlja- nje vodni{ke slu`be), pa se je za~elo l. 1874 z objavo dokumenta Red za gorske vodnike na Kranjskem. Z razvojem gorni{ke dejavnosti se je razvijalo tudi vodni{tvo. SPD je prvi te~aj za vodnike organiziralo l. 1906 v Ljubljani; ude- le`ilo se ga je 20 slu{ateljev. Poklic gorskega vodnika se je ohranil vse do danes. @e pred drugo svetovno vojno se je v skavtski organiza- ciji, katero je vodil legendarni Pavel Kunaver, pojavil »prostovoljni vodnik«. Leta 1936 je mednarodna gorni{ka organizacija UIAA za~ela na~rtno usposabljati svoje ~lanstvo za hojo v gore. Po drugi svetovni vojni je PZS organiziralo prostovoljno vodni{tvo. Za~etek leta 1957 Leta 1957 se je s prvim te~ajem za mladin- ske vodnike za~ela vzgoja mladinskih planin- skih vodnikov, leta 1976 pa {e vzgoja planin- skih vodnikov. »Program snovi za mladinske vodnike in osnovno planinsko {olo« {tejemo za prvo urejeno gradivo za Mladinske planinske vodnike. Iz{lo je l. 1966, izdala ga je Mladinska komisija, avtorja pa sta bila Jo`e Melan{ek in Danilo [kerbinek s sodelavci. Mladinska komi- sija je sklenila, da mora vsak mladinski planinski vodnik obvladati letno in zimsko hojo v gorah. Iz tega sklepa je iz{la delitev te~aja na zimski Mladinski planinski vodnik Nepogre{ljivi sopotnik MK PZS ? Roman Poneb{ek µ Primo` Trop in letni del. Istega leta (decembra 1966) je bil na Kalu 1. republi{ki zbor mladinskih pla- ninskih vodnikov, na katerem so sprejeli odlo~itev, ki velja {e danes – namre~, da vodnik dobi vodni- {ki znak, {ele ko dopolni 18 let (danes kandidat ne sme na te~aj pred dopol- njenim 18. letom). Jeseni leta 1969 je plenum Mladinske komisije na Lubniku imenoval odbor za vzgojo in izobra`evanje pri Mladinski komisiji (OVIZ). Ta odbor je postal strokovni organ Mladinske komisije in deluje {e danes. Vse do zdru`itve planinskih in mladinskih vodnikov je vodil, na~rtoval, izvajal in analiziral podro~je mladinskega vodni{tva. Leta 1992 je za~el veljati nov pravilnik o izobra`evanju, kategorizaciji in registraciji vodnikov Planinske zveze Slovenije, ki je poenotil mladinske in planinske vodnike v vodnike Planinske zveze Slovenije. Do ustanovitve Vodni{ke komisije v letu 2002 pa je OVIZ {e vedno opravljal vlogo izobra`evalca vodnikov Planinske zveze Slove- nije v okviru Mladinske komisije. Opisani razvoj prostovoljnega vodni{tva v Sloveniji je sledil duhu ~asa; najprej se je pojavila potreba po kadru, ki bi vzgajal mlade, saj {e danes velja reklo, da na mladih svet stoji. Razcvet organiziranega planinstva v drugi pol- ovici sedemdesetih in za~etku osemdesetih let prej{njega stoletja pa je ustvaril potrebo po vodnikih za starej{e in tako je nastala {e druga vrsta prostovoljnega vodnika, seveda pa so vseskozi delovali tudi gorski vodniki, ki so na~elno vodili in vodijo za zaslu`ek. Mladinski planinski vodniki so `e na za~etku morali opravljati lo~ena te~aja za zimske in 5-2006 16 5-2006 17 letne razmere, planinski vodniki pa so se do leta 1991, ko so bila sprejeta pravila o enotni kategorizaciji vodnikov, tako za letne kot za zimske razmere, izobra`evali na istem te~aju (ki je seveda tako pozimi kot poleti navadno potekal v nestrnjeni obliki, ob koncih tedna). Omenjena pravila so bila prvi dokument, ki je omogo~al poenotenje te~ajev. Prinesla so tudi pojem permanentnega izobra`evanja; to je pomenilo, da se morajo vodniki, ki se `elijo registrirati za vodenje, enkrat na tri leta ude- le`iti izpopolnjevalnega te~aja. Pravila so med vodniki in organi Planinske zveze Slovenije spro`ila veliko polemik. Ti koraki so bili nujni, ~e smo se hoteli vklju~iti v primerljive sisteme izobra`evanja na ravni dr`ave. V sistemu izobra`evanja za mla- dinske planinske vodnike so bila `e pred kategorizacijo (pred letom 1979, ko je iz{el priro~nik Izvajanje letnih te~ajev za mladinske vodnike) dolo~- ena merila za ocenjevanje znanja mladinskih vodnikov, in sicer: Pomo~- nik, la`je ture; Samostojno, la`je ture; Pomo~nik, te`je ture; Pomo~nik, te`je ture/Samostojno, la`je ture; Samo- stojno, te`je ture. Sistem prehoda na kategorizacijo je bil za mladinske pla- ninske vodnike tako bolj transparen- ten in la`ji, saj so se omenjeni kriteriji vsaj delno ujemali s kategorijami. Izobra`evanje in{truktorjev Spoznanje, da si morajo izobra`e- valci vodnikov pridobiti nova znanja, je vodilo v organizacijo prvega semi- narja za in{truktorja planinske vzgoje (l. 1970). In{truktorji so tako postali nosilci razvoja prostovoljnega vodni{tva, saj so spoznanja pri prakti~nem izvajanju te~ajev vna{ali v literaturo in tako ustvarjali in spreminjali doktrino prosto- voljnega vodni{tva. Zagotovo je bila mejnik pri izobra`evanju mladinskih planinskih vodnikov dolina Bav{ice, v kateri je Mladinska komisija leta 1980 postavila vzgojno-izobra`evalni center (VIC) Bav{ica. Vsi letni te~aji za mladinske vodnike so potekali v Bav{ici (razen v letih 1988 in 1989, ko je v VIC Bav{ica potekala prenova). Izobra`evanja in usposabljanja so tako postala {e bolj kakovostna, saj je neobljudenost zagotav- ljala kvaliteto pedago{kega procesa. Gore nad dolino Bav{ice so po te`avnosti raznovrstne in zato zelo primerne za prakti~no delo. To velja {e danes, ko tam ̀ e {esto leto stoji sodoben objekt, namenjen za izvajanje planinskih u~nih vsebin. Leta 1979 je iz{el priro~nik za in{truktorje z naslovom Izvajanje letnih te~ajev za mladin- ske vodnike; v uvodu je bilo zapisano, da je nastal z namenom, da se kriteriji in samo izva- janje te~ajev poenotijo in uskladijo. Leta 1982 so iz{le Teze za te~aj za mladinske planinske vodnike (do leta 1994 so do`ivele {tiri dopol- njene izdaje), namenjene predvsem te~ajnikom kot opora in vodilo za la`je delo na te~aju, za pripravo na te~aj in utrjevanje znanja. Temelj teh tez sta bila Program snovi za mladinske vodnike in Planinska {ola, katerih dopolnjena izdaja je iz{la leta 1969. @e takrat je Mladinska komisija v uvodu obljubila izdajo Vodni{kega u~benika, ki bo zagledal lu~ sveta ravno v jubi- lejnem 50. letu obstoja te komisije (po 24-letih od prve omembe). Ugotovimo lahko, da je imela Mladinska komisija pri razvoju prostovoljnega planin- skega vodni{tva vidno vlogo. Sledila je toku razvoja gorni{ke stroke in se zavedala, da dober vodnik brez vsebin o taborjenjih, pedagogiki, dru`abnosti, metodiki in organizaciji dela te`ko kakovostno vodi in navdu{uje mlade za prostovoljno delo. m