INFO Tabloid The Globe ye objavil članek o Doris Day, t' katerem namiguje, da igralka živi kol klošarka. da jo dajejo simptomi, podobni tistim pri Ahheimerjevi bolezni in da ima težave s spominom. Nekaj mesecev kasneje je bit v isiem časopisu objavljen popravek: »Gospodična Day nc živi kol klošarka. 7, njenim spominom ni nič narobe. Odličnega zdravju je. Igralkine živali so deležne vse skrbi in so dobro hranjene.« Na koncu je bito dodano še: »Globe sc opravičuje zaradi morebitnih napačnih vtisov, ki jih je utegnilo povzročiti branje našega članka«. Jean-Claude Van Damme (znan tudi po vzdevku Van DammageJ pravi, da bi si želel nastopiti kot glavni igralec v kakšni ljubezenski zgodbi, vendar ne takšni, t' kateri ne bi bilo akcije, saj noče razočarali svojih dosedanjih oboževalcev. Prepričan je, da ho v nekaj letih svojo igro ie »toliko izpilil, da bi lahko prevzel glavno vlogo v filmih, kol jc npr. ISugsv. Vem, da se sliši nenavadno, če nekdo, kije izšel iz sveta karateja, reče kaj takšnega, vendar mi bo to zagotovo uspelo,« obljublja Van Damme, čigar najljubši igralci so Paul Newman, Sieve McQueen in Montgomery Clift. Avstralskiproducenti se lahko za vladne subvencije pri Australian Film Finanee Corp. < F FC) po novem prijavijo samo pod pogojeni, da imajo zagotovljene distributerje za svoje filme. To pomeni, da so nekdanji kriteriji pri izbiri filmov, ki naj hi dobili subvencije, tako rekoč postavljeni na glavo. Več prodneentov ugovarja novi politiki F FC, ki dobesedno zallieva pre-sales. Odgovornim pri FFC očitno ni jasno, da ¡aliko producenti, katerih projekti so tako zanimivi, da jim filme uspe oddati vnaprej, zberejo dovolj denarja tudi brez pomoči države. Letošnji "festival festivalov/' v Torontu je potrdil svoj status najpomembnejšega prizorišča (poleg Cannesa) za trgovanje z ameriškimi filmi. Največje zanimanje pri ameriških neodvisnih distributerjih pa sta vzbudila dva britanska filma: Orlando Sally Potter in Wild West Davida Attwooda. Ameriškim neodvisnim, ki so namesto v Benetke raje odšli v Toronto, je začetno navdušenje za Orlanda hitro splahnelo, ko so zvedeli za izklicno ceno, ki jo je nudil prodajalec. The Sales Company: 1.000.01») USD. *** Die Hard 3 is predvidenim bndietom 28 ^ m'" USD) ho posnet v koprodtikciji 20"' Century-Fox fproducent in distributer prvih dveh delov). Walt Disney Co. in Cinergi Productions. Fox bo prevzel pravice za ZDA in Japonsko, Disneyjeva hiša Hollywood Pii lures (Cinergijev ameriški distributer) pa ho obdržala vse druge države. Premiera Die llard 3 bo predvidoma za božič nasledn je leto, režiral bo Richard Rush, scenarist pa je James 11 aggin. Dogajanje je postavljeno na potniško ladjo, ki jo R OSUMLJENI UNDER SUSPICION ■ ■■n Scenarij in režija: Fotografija: Glasba: Igrajo: Produkcija: Simon Moore. Vernon Layton. Christopher Gunning. Liam Neeson, Laura San Giacomo, Kenneth Cranham. Columbia Pictures, The Rank Organisation & LWT, ZDA/ Velika Britanija, 1992. Kaj lahko vidimo v filmu Osumljeni? Privatni detektiv (Liam Neeson) se ukvarja z ararsži-ranjem fiktivnih prešuštev — klientu podtakne v posteljo svojo ženo in ju fotografira in flagranti, kar tvori potrebni material za ločitveni postopek. Svojemu zadnjemu klientu, bogatemu slikarju, prihrani trud z ločitvenim postopkom in ga s svojo ženo vred ubije v hotelski sobi — delež siikarjeve dediščine, ki mu ga obljubi slikarjeva vdova, je precej višji od njegovega siceršnjega honorarja. Da bi zabrisal sledi za sabo, se na videz zaljubi v slikarjevo metreso (Laura San Giacomo), a le zato, da ji podtakne obremenilne dokaze za slikarjev umor. Prijateljstvo s inšpektorjem, zadolženim za preiskavo umora (Kenneth Cran- ham), izrabi za to, da se reši izpod vislic in v keho spravi ničesar krivo slikarjevo metreso. Osumljeni je film, zaradi katerega se mora Will Hays, oče hol-lywoodske cenzure, obračati v grobu — gledalcu je kot identifikacijska točka ponujena oseba, ki za nekaj zabojev slik brez pomislekov brutalno ubije dva človeka, izrabi ljubezen v poslovne namene in prijateljstvo za obtožbo nedolžnega. Hujša je samo še identifikacija s serijskim morilcem (npr. Anthony Hopkins v filmu Ko jagenjčki umolknejo). Kako amoralen je lik Liama Ne-esona, si iahko odgovori samo vsak gledalec sam — treba je te odgovoriti na vprašanje, kaj je na zaporniškem dvorišču Liam Neeson zašepetal v uho Laure San Giacomo. Bolj kot identifikacija z amoralno osebo pa je problematično nekaj drugega — Simon Moore je z Osumljenim omadeževal lik privatnega detektiva. Od Hammeta in Chandlerja sem smo skozi detektivove oči gledali v svet, kjer »lahko gangsterjizavladajo celim narodom in tako rekoč upravljajo mesta, v katerem so si lastniki hotelov in stanovanjskih hiš in slovitih restavracij nagrabili denar z bordeli, v katerem se za filmskim zvezdnikom lahko skriva cela gangsterska tolpa in je prijetni možak na oni strani dvorane šef skrivne igralnice ...,« kot je zapisal Chandler v svojem eseju Preprosta umetnost umora. In v tem svetu mora biti»mož, ki sam ni zahrbten, ki si ni umazal rok in ki tudi strahu ne pozna. Tak mora biti v tej zvrsti zgodbe detektiv.« In tak je skozi celo žanrsko zgodovino tudi bil. Odštejmo tukaj samozvane pravičnike tipa Mike Hammer, pa še tega je Aldrich v Kiss Me Deadly očistil Spiliano-vega pravičništva. Skozi žanrsko zgodovino se je sicer detektiv otresel viteštva za vsako ceno, včasih je tudi zapeljal kako devico, česar Philip Marlowe sicer nikdar ne bi storil. V sedemdesetih se je bolj ukvarjal z osebnimi problemi, kot denimo Gene Ha-ckman v Nočnih premikih Ar-thurja Penna, ali pa se je na koncu filma znašel v situaciji, kjer je sicer vse jasno, a se ničesar ne da spremeniti, kakor je izkusil Jack Nicholson v Kitajski četrti Romana Polanskega. Konec filma je detektiv lahko dočakal sicer na pol mrtev, a s čisto vestjo. Prvi je lik privatnega detektiva skrunil šele Alan Parker v filmu Srce angela, kjer Mickey Rourke odkrije, da je kot privatni detektiv podpisal in prelomil pakt s hudičem. In zato se na koncu cvre v peklu. Simon Moore pa Liama Neesona po vseh umorih in izdajah pošlje uživat v južno Ameriko in najhujše, kar se mu lahko zgodi, so občasni napadi vesti. Ali pa niti to ne, odvisno, kako ste namesto njega odgovorili Lauri San Giacomo. Pe-ckinpahova Divja horda je najavila zaton westerna. Simon Moore je z Osumljenim upokojil privatnega detektiva. Toda Pe-ckinpah je svojim kavbojem naklonil vsaj dostojno smrt. Bodo privatni detektivi pomrli zaradi starosti? UROS PRESTOR