UST ZA Štev. 1. Leto III. V LJUBLJANI, 12. jan. 1905. Cena mu je na leto t K 60 vin. Zunaj Avstrije 2 K 8 vin. Za Ameriko 2 K 60 vin. Izhaja t vsak drugi četrtek I. in 15. dnevu v mesecu. Izdaja „Katoliška bukvama" Tiska »Katoliška tiskarna". Urejuje Janez Ev. Kalan. 3 (o vir/ O £ Spisi in dopisi se pošiljajo: Uredništvu '„Bogoljuba" v Zapogah, P. Smlednik, (Kranjsko). Naročnina in inserati pa: Upravništvu »Bogoljuba", Ljubljana, Kopitarjeve ulice 2. Vsebina I.zvezka: Stran „Vse v Kristusu prenoviti"........................1 Sveti trije kralji................2 K očetovemu srcu!...............3 Litanije presv. imena Jezusovega......................5 Češčenje Brezmadežne v Lurdu...........7 Jezus v templju................................7 Takih mož kaj več!..............................8 Kako so pogumne Blejke branile Mater božjo......8 Slab začetek..................11 Papežev spovedenec ..............................11 Razgled po katoliškem svetu............12 Cerkveni razgled po domovini . . ___, ^ . ; .... 14 Zahvale za uslišano molitev . . . 16 Darovi..........OfUUt4}.....16 Pozor na tretjo stran ovitka ! Listnicauredništva: G. }. L v Ž. Strokovnjaška kritika pesmice, žal, ni spoznala zrele za r.atisk. — Ljubi naš Mihael: Seveda želimo, da nam tudi prihodnje leto dopisujete, ampak prosimo: samo sedemkrat krajše dopise. Brez zamere! Vse hvale vredna Vaša gorečnost. Podpisana uljudno naznanja preč. duhovščini, da je otvorila | ^ na Mestnem trgu štev. 7 v Ljubljani ^ if zalogo umetnih cvetlic ter se priporoča v naročevanje cerkvenih šopkov, dekoracijskih T t x vencev in cvetlic, dalje vencev za gg. novomašnike, nagrobnih t *T* vencev in trakov itd. po najnižjih cenah. 1719B 6 *T* 4* festcelbi taSua in peštena ! Najodličnejšim spoštovanjem Antonija Mildner. »i^* a^La A^AukAiAi i A a a A . ■ A a i A ■ a A a ^A« ■ A . - A - - A - . A »»»»»pp« f^Pf t^P^^Pf t^Pf fWf Vse v Kristusu prenoviti." „Vse v Kristusu prenoyiti." Ta velika beseda, ki jo je prvi zapisal globoko-umni sv. Pavel, za njim pa poprijel naš sedanji sv. oče Pij X., nam ne gre iz spomina. Pisali smo o tem že v preteklem letu, a le -bolj v negativnem smislu, to se pravi: Kako se je današnji svet Kristusu odtujil, kakd Kristusa izriva iz javnega in zasebnega življenja, kak6 sedanji svet hoče le brez Boga izhajati in živeti, kako je vsled tega nesrečen in nezadovoljen sam s stboj, kak6 je torej potreben prenovljenja v Kristusu. Na začetku novega leta se nam zdi na vso moč primerno, ob teh besedah dalje raz-mišljevati. Saj v njih je naš program naš načrt, naš cilj, začrtan nam od svetega očeta, da za njim stremimo, za njim hodimo. Vse v Kristusu prenoviti. Sv. Pavel, ki je zapisal te besede, zapisal jih je v tem pomenu, da je Bog Oče sklenil ves svet, v grehih zakopani in zastarani, rešiti, prenoviti in poživiti v Kristusu. Zares, Kristus in njegov nauk, kamor je ta posijal s svojim milim žarom, prerodil in prenovil je vse, izpremenil je tako-rekoč zemlji obličje. Kakšen je bil poganski svet pred Kristusom! Kakšno je bilo n. pr. življenje v starem 8) Pojasnilo neukim: „Geslo" so kake kratke besede, ki pa mnogo povedo in izražajo ob kratkem vo-divno misel vsega delovanja dotičnika. Visoki gospodje imajo po navadi kako tako geslo. Geslo sv. očeta in — naše.*) Rimu! Na eni strani bogastvo, potrata, raz-košnost, nasladnost, uživanje, ki presega vse naše pojme; na drugi strani revščina in beda in trpljenje in groza in gorje, ki ga ni mogoče popisati. Kakor hladilni balzam na žgoči rani, tak6 je blagodejno vplival in zdravil Kristusov nauk o pravici o ljubezni, o zatajevanju, te grozne rane človeštva in milobno izravnaval zijajoče prepade med posameznimi stanovi. Tudi sedanji svet s tem da hoče živeti in napredovati brez Boga, da Kristusa odstranjuje iz življenja, gazi in se pogreza v — novo poganstvo. Zato vedno grša, predrznejša in nesramnejša nenravnost, zato vedno večja nasprotstva med stanovi, zato vedno hujša sovraštva med narodi, zato vedno večja nezadovoljnost med ljudmi, zato vedno pogostnejši, grozno množeči se samoumori... In v ta brezbožni svet, v ta svet brez Kristusa, v ta moderni Babilon zakliče namestnik Kristusov, koj ko zasede svoj prestol, da nič manj in nič več ni njegova želja, kakor: vse prenoviti v Kristusu. Zares velika beseda, visoke želje, dalekosežni načrt... Ali se bode tudi izpeljal in izpolnil ? — Gotovo je, da vsi se ne bodo dali za dobro pridobiti nikdar. Tega tudi Kristus ni storil. Glej, ta je postavljen mnogim v vstajenje, mnogim pa v — padec, da se razodenejo misli iz mnogih src, tako je prerokoval stari Simeon o njem. Vsi se ne bodo dali nikdar rešiti, ker nočejo in nočejo, ker nimajo dobre volje. Mir na zemljo ljudem je le onim prinesel Izveličar, ki so dobre volje. A da bi se rešili vsaj tisti, ki se rešiti dado, da bi sprejeli Kristusa in se dali od njega prenoviti vsaj tisti, ki so dobre volje, da bi se svet in človeška družba zopet pokristjanila in zboljšala vsaj toliko, kolikor je pri tej silni človeški slabosti mogoče, — zato dela sv. oče in snuje in ukazuje in prenavlja in presnavlja na vse strani, kakor nam kaže kratka zgodovina njegovega papeževanja dovolj jasno. A sv. oče ne more vseh svojih lepih načrtov in želja izvesti sam. On potrebuje pomočnikov, ž njim enega duha, enega navdušenja, da po njih izvršuje svoje namene. Ia kdo so ti pomočniki? Mi vsi, njegovi otroci, moramo mu biti pomočnikil Da, želje sv. očeta morajo biti — naše želje, njegovi načrti — naši načrti, njegove bolečine — naše bolečine, njegovo geslo — naše geslo! Zato smo pa zapisali na čelo tem vrstam: „Vse v Kristusu prenoviti": geslo sv. očeta in — naše. Da, mi vsi moramo z vsemi močmi delati na to, da se izpolnijo ti lepi in visoki načrti Pija X., kolikor je na nas ležeče. Sv. oče po vsem svetu, — mi vsak v svojem kotičku. In tudi naš »Bogoljub", — če se mu ne bo v predrznost štelo — si prisvaja to geslo. Ne, kakor bi si domišljeval, da bo kaj posebnega storil, a za ta namen, da zlasti mi Slovenci Kristusu zvesti ostanemo, ozi roma, da se vrnemo k njemu nazaj, da krščanski duh prešinja našemisli in dejanja, za ta visoki in lepi namen — lepi, da ne poznamo lepšega, — hočemo tudi odslej, in sicer še bolj kakor dosedaj, vse svoje šibke moči zastaviti in posvetiti. To je ob kratkem naš program za novo leto. Podpirajte nas pri tem našem prizadevanju vsi, ki ste dobre volje! Podpirajmo se vzajemno med seboj: »Bogoljub" vas, dragi naročniki in bravci, vi pa njega! Divinuro auxilium maneat sem-per nobiscum! — Božja pomoč pa ostani vedno z nami! Amen. Sveti trij Solnce kroži med svetovi, žarkov snopič se je vsul; vtihnili so spevi novi, ki jih Betlehem je čul; vtihnil je krilatcev glas. Glej, nad hlevcem zvezda krasna, bolj kot druge čista, jasna! Kaj pomeni zvezde svit? V slavo večnega Boga pred svetiščem tu miglja; tabernakelj je ta hlev. Večni kralj tu notri biva, v maternem naročju sniva, večna luč nad njim gori. In pred njim v opravi krasni klanjajo se knezi jasni, Ta in prihodnja pesem se lahko deklamujeta žičnem času. kralji. ki od daleč so prišli. Zvezda jih je sem vodila, zvezda jim je oznanila, da je rojen večni Kralj. Tu kleči poganski rod, Dete moli in priznava, da vsi zemlji je gospod Jezus, ki mu večna slava. Glej, Marija je oltar, kjer počiva sveto Dete; tja polagajo svoj dar. Jezušček pa se smeji, z ročico jih blagoslavlja, sreče večne zagotavlja, sreče, ki jo Bog deli. 5. Elitah »ta. pristojnih živih podobah, ki se napravjjajo o bo- K|očetovemu srcu! koliko^solza! človeško srce res skoraj ne more biti, da ga ne obdaja trnjeva krona. „Obrni se kvišku", Opravi" Tomaž Kempčan1, „obrni se navzdol, poglej v se, poglej zunaj sebe, na levo, na desno; povsod boš našel križ, bridkost." Isto je povedal tudi , modri zakonodajalec atenski, Solon, prijatelju, ki mu je potožil svojo bridkost. Pelje ga na goro, odkoder se je videlo celo mesto, Atene. »Glej, to veliko mesto, mu reče, ko gledata mesto pod seboj in vse hiše naokrog. Kaj meniš, koliko reve in bede pač biva pod temi strehami? Oh, ko bi mogel pogledati skozi strehe in videti, koliko trpljenja je v vsaki hiši, bi videl tu strašno revščino in pomanjkanje, tam hudo bolezen, tam nemir in prepir, tam zopet kako drugo težavo. Bodi torej miren in pomisli, da nisi ti edini, ki trpiš." Pač res, ni ga človeka, katerega bi nikdar ne zadela kaka bridkost; ni ga stanu, ne spola, ne starosti, ki bi bila obvarovana pred njo. Ta se mora boriti s pomanjkanjem,onega muči huda bolezen. Temu so vzeli hudobni jeziki dobro ime in poštenje, onega preganjajo in mučijo sovražniki. V tej družini se solzijo otroci pri smrtni postelji dobrega očeta, v oni prelivajo starši solze nad razuzdanim sinom, nepokorno hčerjo. Toda največja nesreča, ki more človeka zadeti, je pa greh. Oh, kako nesrečen je človek, ki se je vdal kaki strasti, bodisi nečistosti, pijanosti ali kaki drugi, ter naklada greh na greh. Izginil mu je iz srca prejšnji mir, ki je podlaga vse sreče. Podoben je postal popotniku, ki je zgrešil pravo pot ter v temnem gozdu, v 1. Naj bolj še^zavetje. „Človek, rojen od žene, živi le malo časa in je z mnogimi nadlogami obdan", je rekel Sveti trije kralji. Job ter nam s tem napovedal resnico, o kateri se lahko prepričamo vsak dan. Kdo bi pač mogel našteti vse bridkosti in težave, vse križe in nadloge, ki obiščejo človeka na tej zemlji, ki se po vsej pravici imenuje „ solzna dolina!" S solzo stopi človek na njo, s solzo jo zapusti. Med tema dvema solzama pa, oh, temni noči blodi semintje vedno v strahu, da se ne zvrne v kak prepad . . . Čemu bi pač dalje popisoval bridkosti in nadloge človeškega življenja, saj jih vsakdo kolikor toliko pozna iz lastne izkušnje. Važnejše je vprašanje, kaj naj storimo v takih okolšči nah; kam naj se zatečemo v taki temni uri, ko bridkost razjeda naše srce, ko nam križi in težave solze privabijo iz oči; kje naj iščemo miru, tolažbe in pomoči ? Sv. evangelij, ki nam v vseh vprašanjih našega življenja daje najpo-voljnejši odgovor, daje nam ga tudi na to vprašanje. Kaže nam mladeniča, ki je zabredel v največjo revo in bedo. Nekdaj se mu je dobro godilo pri dobrem in bogatem očetu. Vsega je imel v obilici. A njegova lahkomiselnost mu ni dala miru. Iztirjal je takorekoč od svojega očeta svojo doto ter se podal v tujo deželo. Tam je v krogu enakih tovarišev kot on zapravil vso doto. Naposled je prisiljen stopiti v službo bogatega posestnika za pastirja. Ko nastane lakota v deželi, nima drugega, s čemer bi potolažil svojo lakoto kot ostanke živali, katere je pasel. Kako daleč je pač zašel ta mladenič! Koliko revo in bedo si je nakopal po svoji lahkomiselnosti! V tej revi pa začne premišljevati, kako dobro mu je nekdaj bilo v očetovi hiši, kako bi si mogel pomagati, kam naj bi se obrnil, pri kom iskal tolažbe in pomoči. Dolgo premišljuje, naposled pa ves vesel zakliče: „Že vem, kaj bom storil: Vzdignil se bom, ter pojdem k svojemu očetu." (Luk. 15, 18.) K očetovemu srcu gaje gnalo, tam je upal najti tolažbe in pomoči. Ali se je mar zmotil? Nikakor! Le j oglej ga, kakšnega nam sv. evangelij opisuje v domači, očetovi hiši. Prej je nosil vso raztrgano in po-mazano obleko, sedaj hodi ves nov od nog do glave. Prej je moral vživati ostanke živali, sedaj sedi pri bogato obloženi mizi in se raduje z očetom in vso njegovo družine. Ali se je torej varal? O ne, pri očetovem srcu je našel mir, tolažbo in pomoč. Glej, kaj ti je storiti, ako te obišče nesreča, ako težki križi ležijo na tvojih ramenih, ako bridka ža- lost muči tvoje srce. Hiti k očetovemu srcu!— v »Ob, kako bi rad hitel k očetovemu srcu", boš morda vzdihnil, toda to dobro srce že davno več ne bije med živimi, marveč pokriva je črna zemlja. Pa kaj mi pomaga, če tudi hitim k očetovemu srcu, rekel bo drugi, saj mi itak pri vsej svoji ljubezni ne more pomagati, ker sam ničesar nima. Kdo bi pač raje šel k očetovemu srcu kot jaz, izgovarja se tretji, a ni mi mogoče, ker sem tako daleč od njega. Res je morda, da tvoj oče ne živi več; da ti morda pri vsej svoji dobri volji ne more pomagati, ali da ti celo noče pomagati, ali da si preveč oddaljen od njega; a glej, razven tega srca imaš še drugo srce, katero se še z večjo pravico more imenovati očetovo srce, namreč presv. Srce Jezusovo. Pri tem srcu pa ne velja nobeden onih pomislekov. Nikjer ne boš tako gotovo našel miru, tolažbe in pomoči, kot ravno pri tem očetovem srcu. O sv. F i 1 i p u N e r i j u se pripoveduje, da je njegovo srce imelo posebno moč, da je vsakemu, kdor se mu je približal, odvzelo vso bridkost in žalost. Nekoč piide k njemu prijatelj ter mu potoži svojo veliko nadlogo, ki ga je mučila. Sv. Filip razprostre svoje roke, objame prijatelja ter ga pritisne na svoje srce in glej v istem hipu je iz njegovega srca izginil ves nemir, vsa bridkost in žalost. Ako je pa to moglo srce tega svetnika, kaj bi istega ne moglo in to še v veliko večjo meri očetovo presv. Srce Jezusovo? Zato hiti zlasti v svojih nadlogah k temu presv. Srcu! Da boš pa to storil z veseljem in z vsem zaupanjem, ti bo »Bogoljub" veliko lepega povedal o tem pre-svetemu Srcu v tekočem letu. Pokazal ti bo, da se to presv. Srce more po vsej pravici imenovati očetovo srce, da ti more in hoče vedno pomagati, da nimaš daleč do njega, in še marsikaj drugega. Le rad ga vzemi v roke in prav pridno prebiraj ta premišljevanja, pa se boš prepričal, da nimaš na svetu boljšega pribežališča, kot je očetovsko Srce Jezusovo! J. M. Seigerschmied. * m f 4 Za praznik Jezusovega imena: Litanije presvetega imena Jezusovega. m f j—- f 1. Go-spod, ' > w » ^r. a i i t Priredil Stanko Premeri. /T\ S- -J--S—i ' z u - smi-li se nas! J I t i i r t T , _ 6. Bog O - če ne-be - ški, u - smi - li r mm m i i se I I 2. Kri - stus, u-smi - li se nas"! 3. 'Go-spod, u - smi - li se nas! 4. Je - zus, sli - ši nas! 5. Je - zus, u - sli- ši nas! m f 1—T -F nas! i 11 7. Bog Sin, Odre-še-nik sveta, ) 8. Bog sve - ti Duh, u - smi 9. Sveta Trojica, en sam Bog, j li se nas! =1= 1. Je-zus, Sin i- 1 o zi - ve - ga Bo-ga, -e>- smi - li 'i mm=i se KSH --»--G- 1