Slovenski Izhaja enkrat t mesen. Velja 4 gold. 30 kraje, na leto. Štev. 3. V Celovcu 15. marca 1876. XXY. tečaj. Pridiga za praznik oznanenja Marije Device. (Trojno oznanenje, gov, — b—,) .Marija se je prestrašila angelovega govora, in premišljuje, kakošen bi bil ta pozdrav." Luk. 1, 29. V vod. 1. V apostoljski veri molimo pravoverni kristjani: „Verujem na občestvo gmajno — svetnikov", in spoznavamo resnico' od Boga razodeto, da imamo neko dušno zvezo med angeli in svetniki, kakor tudi s tistimi dušami, ki so še v vicah. Ta zveza v tem obstaja, da, kar dobrih del Bogu darujemo za verne dnše, pride jim v hasek ali dobiček. Zveza z nebeščani je pa taka, da, če se izvoljenim priporočujemo, stopijo oni pred božji tron, in ondi za nas prosijo, dokler nam Bog prošnje in želje ne spolni, ako je za našo telesno in dušno srečo. To občenje ali ta dušna zveza se zveršuje navadno nevidno, to je tako, da mi sicer ne vidimo ne angela, ne svetnika, vendar pa občutimo neko čeznatorno pripomoč v prošnjah, ki jih je Bog uslišal, v skušnjavah, ktere smo premagali, v nadlogah, kterih smo se srečno znebili. Mnogokrat se je pa zveza ali občenje tudi celo očitno veršila. 2. Bog je svojega angela poslal, ki je zabranil, da ni bil Izak v daritev zaklan. (Gen. 22, 15.) Bog je poslal svojega angela, ki je nevednega mladega Tobija vodil po nevarnih deželah in ga srečno zopet domu pripeljal. Angel božji je Tobijeve dobre dela nosil pred tron božji: „Ko si molil v solzah, in merliče pokopoval, in popuščal svoj obed, in ko si po dne merliče skrival v svoji hiši, in po noči nje pokopoval, nosil sem jaz tvojo molitev k Bogu. Ker jaz sem angel Rafael, eden zmed sedmerih, ki stojijo pred Bogom." Slovenski Prijatel. 5 (Tob. 12, 12, 15.) — Angela je Bog poslal Cahariju, ki mu je naznanil rojstvo sineka Janeza. — Danešno sv. evangelije nam tudi spričuje resnico, da imamo ljudje na zemlji občenje in zvezo z nebeščani ko je Bog angela poslal k Devici Mariji in jej je naznanil, da bo ona postala mati Zveličarja sveta. Imenitne reči so angeli ljudem naznanjevali, imenitne besede zgovarjali, pa take besede in takega oznanenja ni nikdar nihče slišal, ne dobil,kakoršno je sprejela Marija Devica! »Angel Gabriel je bil od Boga poslan v Galilejsko mesto Nazaret, k devici zaročeni možu, kteremu je bilo ime Jožef, hiše Davidove, devici pa je ime Marija," Angel je prišel k njej in reče: „0eščena milosti polna; Gospod je s teboj; žegnana si med ženami." Ko je pa ona to zaslišala, prestrašila se je angelovega govora, in premišljuje, kakošen bi bil ta pozdrav? 3. Te angelove besede so nam vsem dobro znane: „0eščena si Marija" je premila molitvica vsakega katoličana. Komaj se zjutraj malo zasvita, že se oglasi zvon, ki nas budi in moliti opominja Češčenomarijo. — Vroče poldne nastopi, človek od dela preneha in zopet pozdravlja Marijo: Ceščena si Marija . . . Zvečer gre zdelan težak domu, milo poje zvon večernico in težak zopet moli: Ceščena si Marija. - Ce tudi je ta pozdrav tako navaden, če tudi ga vsak den večkrat molimo, vendar se morebiti nekterim zgodi, da te sv. besede premalo premislijo in premišljujejo, kaj da v sebi obsegajo. Ravno danes je spomin tistega dneva, ko je angel božji pervi Marijo tako pozdravil, ko je Marija prestrašena premišljevala, kakošen bi bil ta pozdrav: „Češčena si Marija, milosti polna, Gospod je s teboj." Zato se nam lepa priložnost podaja, o tem premilem ozna-nenju nekoliko več govoriti. Naj bi mi vedno radi Marijo častili, jo ljubili celo svoje življenje in še tudi tamkaj v večnosti hvalo oznanovali. želim vam v svoje in vaše dušno veselje in zveličanje danes razlagati o trojnem o z n a n e n j u , in sicer tako, da premislimo: 1. Kaj je angel oznanil Mariji? 2. Kaj mi oznanujemo Mariji? 3. Kaj nam oz na nuje Marija? Ti pa, milosti polna Devica, vnemaj moje revno serce, da te spodobno in dostojno hvalim in častim! — Razlaga. 1. Molitev : „Češčena si Marija, je kratka, skrivnostna, pomenljiva, medena, zlata, govori sv. Tomaž Kempenski. mi je pa go-stokrat razmišljeno, nepobožno molimo, ker zlatih besed ne pomislimo." Le pregosto se nam resnično zgodi, da ne pomislimo, kar molimo, da ne razumimo, kar izgovarjamo. Kakor je Marija oster-mela nad angelovim oznanenjem, in premišljevala, kakošen bi bil ta pozdrav, pomislimo tudi rai angelovo oznanenje: „ Angel Gabriel je bil od Boga poslan v mesto Galilejsko, imenovano Nazaret, k devici zaročeni možu, ki mu je bilo ime Jožef, hiše Davidove, in devici je ime Marija." Angel je prišel k njej in reče: „Češčena, milosti polna; Gospod je s teboj; žegnana si med ženami." Ko je pa to slišala, prestrašila se je njegovega govora, in premišljuje, kakošen bi bil ta pozdrav ? In angel jej reče: „Ne boj se Marija, milost si namreč našla pri Bogu. Glej, spočela boš v telesu in porodila sina, in imenuj njegovo ime Jezus. On bo velik in sin Naj-višega imenovan, in Gospod Bog mu bo dal sedež Davida, njegovega očeta, in bo kraljeval v hiši Davidovi vekomaj, in njegovemu kraljestvu ne bo konca ?" Marija pa reče angelu: „Kako se bo to zgodilo, ker moža ne poznam ?" Angel jej odgovori: „Sv. Duh bo prišel v te in moč Najvišega te bo obsenčila; in za to bo Sveto, kar bo rojeno iz tebe, imenovano Siu božji. In glej Elizabeta tvoja teta, je tudi spočela sina v svoji starosti. Ker pri Bogu je vse mogoče." Marija pa je rekla: „Glej dekla sem Gospodova, zgodi se mi po tvoji besedi." (Luk. 1, 26—38.) Tako je angelj božji Mariji oznanil dve preimenitne reči: a) Da ima Marija postati mati Sina božjega. Že davno so pobožui po obljubljenem Mesiju zdihovali: „Vi oblaki ga rosite, in ti zemlja odpri se, in porodi nam Zveličarja." (Iz. 45, 8.) Čas obljube je dotekel, angel je naznanil čast božjega materinstva, ker ona je od vekomaj izvoljena žena, ki ima satanu glavo streti. Noben človek, ne angel, ni mogel jeze božje potolažiti, greha izbrisati pred Bogom, zato se je sam Sin božji Jezus ponudil, je sprejel pravo človeško telo iz Marije Device, vendar ni prenehal biti tudi Bog. Jezus je Bog ostal, ko je človek postal. Njegovo telo od Marije spočeto, je bilo povišano v božje telo. Tako je Marija postala prava mati božja, ker je spočela in porodila Jezusa: Boga in človeka v enem božjem telesu. „To je za Marijo največa čast matere božje. Bog bi zamogel veči svet ustvariti, kakor je, bi bil lehko veče nebesa naredil, pa veče in imenitnejše matere ne more ustvariti, kakor je Mati božja." (Bonav. spec. 8.) b) Drugi del angelovega oznanila pa zapopada resnico, da je Marija devica še vedno ostala. — V danešnem berilu govori prerok Izaija, da bo Bog dal neko čudežno znamnje: „Glejte, devica bo spočela in porodila sina in se bo imenovalo njegovo ime Emanuel: naš Bog!" (Iz. 7, 14.) — Kar je Izaija sedem sto let poprej naznanil, ponovil je sv. Matej govoreč: „ Devica bo spočela in porodila sina, kteremu bo ime: Bog z nami." (Mat. 1, 23.) — In to prerokovanje se je danešni den dopolnilo. Marija je sicer Mati božja postala, pa je tudi vedno devica ostala. Tega nas prepričuje angel božji sam: Marija se prestraši angelovega govora: „Žegnana si med ženami", in vpraša: Ako bi to moglo biti, ker sem vedno de-vištvo Bogu zaobljubila in nobenega moža ne poznam. Na to jej začne angel čudež razlagati: Ne po natornem načinu, temnč na čudežni način se bo to zgodilo, tako da tvoje devištvo trohice ne terpelo ne bo. Sv. Duh bo tebe obsenčil, in po njegovi vsemogočnosti postaneš nepokvarjena mati božja. Ti boš sicer sina rodila, pa ostaneš nepokvarjena devica. Tako tedaj je Marija bila Čista devica pred tem oznanenjem, je devica ostala pri tem oznanenju, in je vselej ostala vedno devica. — To je tisto preimenitno ange-lovo oznanenje: Marija je Mati božja, ob enem pa tudi najčistejša devica! Ni bilo take in je ne bo enake, kakor je Marija, ki je v materinstvu ohranila devištvo ! 2. Od tistega časa, ko je augel pervi Marijo pozdravil in jej naznanil, da bo deviška mati zveličarjeva postala, razlegajo se te vesele besede po keršanskem svetu ; samo da še navadno angelovim besedam pristavljamo svoje oznanenje. — Kaj tedaj mi oznanujemo Mariji ? Naše oznanenje do Marije je verni klic zablodenega, otroka po svoji materi, je' vpitje sirote v solzni dolini! — Najprej Mariji oznanujemo : a) da smo grešniki. Vsak človek je v grebu spočet in rojen ; vsak človek je v svojem življenju grehu in slabosti podveržen, tako tudi pravični večkrat greši v malih grehih: „Kdor bi pa rekel da greha nima, je lažnjivec, in resnice ni v njem." (I. Jan. 1, 8.) — Grešniki ubogi smo. Oe tudi bi imeli obilno posestvo, če pa greh v našem se^cu stanuje, nismo srečni, ker vsak trenutek bi se nam lehko zgodilo, kar se je evangeljskemu bogatašu pripetilo : ,,Nabiral je blaga, vedno veče kašte stavil, in hipoma se je tirjala duša od njega in je bil zaveržen v pogubljenje, on vpije in kliče na pomoč, pa vse zastonj." (Luk 16, 24.) — Vedno smo v nevarnosti se pogubiti! Slabo poželjenje človeka premetava, kakor nevihta morske valove; hudobni zgledi spačenih ljudi nas zmiraj le v pregrehe mikajo: naš sovražnik si pokoja ne da, temuč nas zalezuje povsod in vselej. Vedno visimo nad breznom pogubljenja, če se nam nit življenja preterga, smo takoj zgubljeni revni grešniki, ker samo en smerten greh nam odpre večno nesrečo. Zato pa vpijemo k Mariji za pomoč in jej b) naše prošnje oznanujemo : „Sv. Marija prosi za nas." — Marija vsa čista, mogočna Mati božja, kraljica nebeška, ima usmiljeno serce do mu revežev ! Kakor skerbna mati navadno najrevnejšemu detetu najrajši postrežejo, ako je nadložno ali bolno, vse delo popustijo in mu postrežejo, ko nje zakiiče, še po noči vstanejo in mu željo spolnijo; tako tudi Marija nas rada posluša, ker smo revni grešniki, nas tudi rada uslišuje. Hitrej bi telesna mati lastno dete zapustila in zavergla, kakor pa da bi Marija kterega ubogega grešnika brez pomhora v Celovcu.