I-143 Strokovni prispevek/Professional article KONTROLA KAKOVOSTI KRVNIH IZDELKOV V REPUBLIKI SLOVENIJI QUALITY CONTROL OF HUMAN BLOOD PRODUCTS IN REPUBLIC OF SLOVENIA Martina Cvelbar, Jasna Kočevar-Nared Zavod za farmacijo in za preizkušanje zdravil, Ptujska ulica 21, 1000 Ljubljana Prispelo 2004-02-13, sprejeto 2004-03-08; ZDRAV VESTN 2004; 73: Suppl. I: 143–6 Key words: medicines; blood products; special quality control; release certificate Abstract – Background. Institute of Pharmacy and Drug Research is a competent authority for post-licensing analy- tical control of medicines on their quality and safety on Slovenian market. Human blood products as a possible way for transmiting some viruses, represent potential danger for the donor pacient. Slovenian act on medicines classifies these products as risky medicines and put more strict post- licensing quality control prior to release of each batch on the market, so called a special quality control. Equally, human blood products in EU market are subjects to a more unitary post-licensing quality control and release procedure named the Official Control Authority Batch Release (OCABR pro- cedure). Conclusions. In present article four years experiences on special quality control of human blood products on Slove- nian market are presented. The most frequent reason for negative results after special control of human blood products is uncomplete documentation for every batch of the human blood products prior to its placement to the market. Other deficiences are classified into four major groups: disaccor- dances with the demands of Slovenian subsidary act, disaccor- dances with marketing authorisation dossier, disaccordances with the nomenclature and group of others deficiences and disaccordances. Ključne besede: zdravila; krvni izdelki; posebna kontrola kakovosti; sprostitveni certifikat Izvleček – Izhodišča. Zavod za farmacijo in za preizkušanje zdravil – Ljubljana je pristojen za analizno preizkušanje zdra- vil. Namen preizkušanja je preverjanje njihove kakovosti in varnosti na trgu Republike Slovenije. Krvni izdelki so zaradi možnosti prenosa nekaterih virusov lahko potencialno ne- varni za prejemnika. Naša zakonodaja s področja zdravil jih zato uvršča v rizično skupino zdravil. Zanje je predpisan stro- žji nadzor glede njihove kakovosti pred sprostitvijo v promet, t. i. posebna kontrola kakovosti. To je skupina izdelkov, ki se tudi v evropskem prostoru obravnava posebej skrbno. Obrav- navajo jo po postopku enotne kontrole in sproščanja krvnih izdelkov na trg (Official Control Authority Batch Release – postopek OCABR). Zaključki. V članku so predstavljeni rezultati štiriletnega izva- janja posebne kontrole kakovosti humanih krvnih izdelkov, ki so v prometu na slovenskem trgu. Najpogostejši vzrok za odstop od kakovosti je bila nepopolna, zakonsko določena, spremljajoča dokumentacija za vsako serijo zdravila, ki je šla v promet. Druge ugotovljene pomanjkljivosti in neskladnosti smo razvrstili v štiri večje skupine: neskladnosti z zahtevami zakonodaje glede označevanja zdravila, neskladnosti z ve- ljavno dokumentacijo, pravilnost strokovnega izrazoslovja in ostale ugotovljene pomanjkljivosti in neskladnosti. Uvod Farmacevtska dejavnost verjetno sodi med najbolj zakonsko urejene dejavnosti. Zakonodaja nalaga stroge zahteve tako za samo opravljanje proizvodnje in prometa z zdravili kot tudi stroge zahteve glede učinkovitosti, kakovosti in varnosti zdra- vila samega. Nadzor nad zdravilom se pojavlja v vseh korakih njegovega razvoja in se nadaljuje, vse dokler se zdravilo pojav- lja na trgu. Zavedajoč se pomena kakovosti in varnosti zdravila za javno zdravje so zahteve še posebej stroge pri t. i. rizični skupini zdravil, med katere sodijo imunološka zdravila, krvni izdelki in radiofarmacevtski izdelki (1). Krvni izdelki so zdravila, izdelana s farmacevtskimi in kemični- mi postopki iz človeške plazme. Mednje sodijo albumini, fak- torji koagulacije krvi in imunoglobulini (2). Krvni izdelki velja- jo za zdravila, katerih uporaba predstavlja zelo veliko potenci- alno nevarnost za zdravje uporabnikov. Ne smemo pozabiti, da so prejemniki omenjenih zdravil navadno ljudje s hudimi poškodbami oziroma boleznimi in zato odstop od zahtevane kakovosti zdravila lahko privede do smrtnega izida. Pri tej sku- pini zdravil je možnost okužbe s povzročitelji različnih bolezni zelo velika (npr. aids). To so poglavitni vzroki, da je potrebno za izdelavo in sprostitev krvnih izdelkih v promet izpolniti iz- redno stroga merila glede kakovosti kot tudi zagotoviti njiho- vo sledljivost od krvodajalca do končnega uporabnika (3, 4). Kontrola kakovosti krvnih izdelkov v evropskem prostoru Zahteve za kakovost krvnih izdelkov v Evropski skupnosti (EU) postavlja Evropska farmakopeja, ki je temeljni zakonik kako- ZDRAV VESTN 2004; 73: I-143–6 I-144 ZDRAV VESTN 2004; 73: SUPPL I vosti na področju preizkušanja zdravil. Za razliko od sinteznih zdravil, pri katerih farmakopeja opredeljuje kakovost učinko- vin in pomožnih snovi, so pri krvnih izdelkih postavljena meri- la za kakovost končne farmacevtske oblike – zdravila. Zavedajoč se velike potencialne nevarnosti za javno zdravje, če bi prišlo do uporabe neustreznih krvnih izdelkov, so v skupnem evropskem prostoru leta 1998 uvedli enotno kontrolo in spro- ščanje krvnih izdelkov na trg (5). Zakonsko podlago za t. i. po- stopek poenotene kontrole in sproščanja krvnih izdelkov (Offi- cial Control Authority Batch Release – postopek OCABR) najde- mo v evropski direktivi, ki ureja področje zdravil (6). Sprošča- nje krvnih izdelkov je torej uzakonjeno, rezultati analiznega preizkušanja pa priznani v vseh evropskih državah. S tem postopkom se je odpravilo podvajanje analiznega pre- izkušanja. Postopek sproščanja na trg je enak za vse proizva- jalce oziroma imetnike dovoljenja za promet z zdravilom. Eno- ten je postopek glede pregleda vzorcev, spremljajoče doku- mentacije vsake serije, števila pregledanih parametrov (npr. videz, lastnosti, pH, aktivnost, neškodljivost, …) glede na vrsto izdelka, uporabljene analizne metode (npr. test sterilnosti, test neškodljivosti, test apirogenost, …) in čas, v katerem mora biti preizkušanje končano (5). Po opravljenem analiznem pre- izkušanju vsaka serija humanega krvnega izdelka dobi t.i. eno- ten EU sprostitveni certifikat (Official Control Authority Batch Release Certificate), ki dovoljuje promet z zdravilom v vseh državah EU in EEA ter Švici (5). Kontrola kakovosti krvnih izdelkov v Sloveniji Slovenija je sprejela Evropsko farmakopejo kot državno far- makopejo in jo uzakonila v prvem slovenskem zakonu o zdra- vilih leta 1996. S postopkom pridruževanja EU se je naša drža- va zavezala uskladiti slovensko zakonodajo z evropskim prav- nim redom tudi na področju zdravil. Tako je bila že v letu 1996 z zakonom uvedena nova, evropsko naravnana oblika nadzora nad kakovostjo zdravil, ki se nahajajo v prometu, imenovana strokovni nadzor s svetovanjem (7). S spremembo zakonoda- je, ki je stopila v veljavo leta 2000, se je ta nadzor preimenoval v kontrolo kakovosti zdravil v prometu. Kontrola krvnih izdel- kov je vsebinsko zajeta v posebni kontroli zdravil in je predpi- sana za vsako serijo krvnega izdelka, ki je sproščena v promet v Republiki Sloveniji (1). Ustanova, pooblaščena s strani Vlade Republike Slovenije za opravljanje posebne kontrole kakovosti je Zavod za farmacijo in za preizkušanje zdravil – Ljubljana (v nadaljevanju ZAF), ki je že od svoje ustanovitve dalje povezan z analiznim preizku- šanjem zdravil in torej s skrbjo za javno zdravje uporabnikov zdravil. ZAF s tem zagotavlja strokovno podporo upravni de- javnosti na področju registracije in prometa z zdravili, ki jo opravlja Agencija RS za zdravila in medicinske pripomočke. ZAF je, kot uradni kontrolni laboratorij, hkrati vključen v dejav- nost evropske mreže uradnih kontrolnih laboratorijev (Offici- al Medicine Control Laboratories Network – OMCL Network) že od njenega nastanka leta 1994. Postopek posebne kontrole kakovosti humanih krvnih izdelkov Cilj izvajanja posebne kontrole kakovosti krvnih izdelkov je bil preveriti kakovost vsake serije registriranega ali neregistrira- nega krvnega izdelka še pred njegovo sprostitvijo v promet na ozemlju Slovenije. Vzorčenje krvnih izdelkov za posebno kontrolo kakovosti je opravljal proizvajalec oziroma imetnik dovoljenja za promet s krvnim izdelkom. Odvzete vzorce je skupaj z zakonsko predpisano dokumentacijo dostavil na ZAF (1, 7). Posebna kontrola kakovosti krvnih izdelkov se je izvajala v skla- du z veljavno zakonodajo tako, da se je preverila celovita kako- vost zdravila (1, 8, 9). V laboratorijih ZAF so vsako serijo regi- striranega krvnega izdelka analizno preizkušali. Preiskušanje je vključevalo farmacevtsko, kemično, biološko in mikrobiolo- ško preizkušanje vzorca. Natančno se je pregledala zahtevana dokumentacija za vsako serijo krvnega izdelka, ki je bila odvi- sna od tega, na kakšen način je bila serija zdravila sproščena na trg Evropske skupnosti. V primeru, ko je bila zadevna serija sproščena po postopku OCABR, je zadostoval enotni EU spro- stitveni certifikat končnega izdelka. V primeru, da je bila za- devna serija sproščena samo v eni državi, je moral predlagatelj kontrole predložiti certifikat pristojnega nacionalnega orga- na, ki je zdravilo v državi proizvajalca sprostil na trg, ter proto- kol izdelave zdravila in njegovega testiranja v skladu z zahteva- mi za to sprostitev. Poleg analiznega preizkušanja in natančnega pregleda sprem- ljajočih dokumentov se je preverila še skladnost označevanja ovojnine, pripadajoče opreme in navodila za uporabo (pati- ent information leaflet – PIL) z dokumentacijo, predloženo v postopku pridobivanja dovoljenja za promet z zdravilom ter zahtevami zakonskih predpisov glede označevanja ter pravil- nosti strokovnega izrazoslovja (1, 8–10). Podatke o rezultatih analiznega preizkušanja posebne kontro- le kakovosti so v obliki analiznega izvida za vsako serijo krvne- ga izdelka skupaj s kontrolno signaturo o opravljeni posebni kontroli kakovosti posredovali imetniku dovoljenja za promet z zdravilom. V skladu z veljavno zakonodajo se je vsak izvid o opravljeni posebni kontroli kakovosti posredoval tudi Uradu RS za zdravila* in Zdravstvenemu inšpektoratu RS*. (*18. fe- bruarja 2004 je bila ustanovljena Agencija RS za zdravila in medicinske pripomočke, ki je prevzela vse naloge Urada RS za zdravila, vključno s farmacevtsko inšpekcijo, ki je bila pred tem v pristojnosti Zdravstvenega inšpektorata RS.) V primeru posebne kontrole kakovosti neregistriranega krv- nega izdelka se analizno preizkušanje zdravila ni opravilo. Ana- lizni izvid se je izdal le na podlagi strokovne ocene predložene dokumentacije. Analizno preizkušanje posameznih parame- trov se je izvedlo v primeru, ko je bilo le-to zaradi varovanja javnega zdravja potrebno. Celoletni podatki o opravljenih posebnih kontrolah kakovosti skupaj z ugotovitvami so bili zapisani v obliki letnega poročila. Rezultati in razprava V štiriletnem obdobju smo v posebno kontrolo kakovosti pre- jeli 255 vzorcev krvnih izdelkov. Število vzorcev v posame- znem letu je prikazano v razpredelnici 1. Razpr. 1. Število vzorcev krvnih izdelkov, prejetih v posebno kontrolo kakovosti v posameznem letu za obdobje od leta 2000 do leta 2003. Table 1. Number of accepted human blood products in spe- cial quality control in each year for the period 2000 to 2003. Leto Število prejetih vzorcev Year Number of accepted samples 2000 83 2001 61 2002 83 2003 28 Skupaj / Total 255 V obdobju od leta 2000 do leta 2003 je ZAF analizno preizkuš- al 115 vzorcev registriranih krvnih izdelkov. Struktura vzorcev glede na kategorijo krvnega izdelka je razvidna iz razpredelni- ce 2. V tem času je v posebno kontrolo kakovosti prišlo več različnih številk serij 13 različnih zdravil. I-145 Razpr. 2. Število preizkušanih vzorcev glede na kategorijo krv- nega izdelka v obdobju od leta 2000 do leta 2003. Table 2. Number of analysed samples in each group of human blood product for the period 2000–2003. Leto / Year Skupaj Vrsta / Type 2000 2001 2002 2003 Total Albumini Albumins 1 15 7 7 30 Koagulacijski faktorji Clotting factors 1 12 8 6 27 Imunoglobulini Human immunoglobulins 1 18 5 6 30 Antitrombin Antithrombin 0 2 2 2 6 Tkivni adhezivi Fibrin sealants 1 9 5 7 22 Skupaj 4 56 27 28 115Total V tem obdobju je bil 18 vzorcem izdan negativni analizni izvid zaradi ugotovljenih odstopov od kakovosti. Za izdani negativni izvid je bila pri 16 (89%) vzrok nepopolna zakonsko določena spremljajoča dokumentacija. V največjem številu primerov je manjkal dokument o dovoljenih zajetjih plazme, to je v 56,6%. V tretjini primerov pa skupaj s krvnim izdelkom ni bil predlo- žen tudi protokol izdelave in preizkušanj v skladu z zahtevami za sprostitev zdravila. Le pri 2 (11%) je bil za odstop od kako- vosti, ki je predpisana v dokumentaciji zdravila, vzrok parame- ter, katerega vrednost ni bila znotraj predpisanih meja. Na sliki 1 so prikazani vzroki za ugotovljen odstop od kakovo- sti registriranih krvnih izdelkov v posebni kontroli kakovosti po posameznih letih. Iz slike je razvidno, da je bil prevladujoči vzrok za izdajo negativnega izvida nepopolna pripadajoča do- kumentacija zdravila. – neskladnosti z zahtevami zakonodaje glede označevanja; – neskladnosti z veljavno dokumentacijo (dovoljenjem za pro- met z zdravilom) oziroma objavo v Bazi podatkov Urada RS za zdravila (BPZ); – pravilnost strokovnega izrazoslovja ob upoštevanju standar- da Formularium Slovenicum (FS) in – druge ugotovljene pomanjkljivosti in neskladnosti. Pogostnost opaženih pomanjkljivosti in neskladnosti po posa- meznih skupinah so prikazane v razpredelnici 3. Razpr. 3. Ugotovljeno število pomanjkljivosti pri označeva- nju registriranih krvnih izdelkih v posebni kontroli kakovosti v obdobju od leta 2000 do leta 2003. Table 3. Number of deficiences at labelling of registered hu- man blood products found out during special quality control for the period 2000–2003. Vrsta neskladnosti Število Delež Group of deficinces Number Share Neskladnost z zakonodajo glede označevanja Disacordances with subsidary act 126 40,5% Neskladnost z veljavno dokumentacijo Disacordances with marketing authorisation dossier 122 39,2% Strokovno izrazoslovje Nomenclature 26 8,4% Ostalo Other disacordances 37 11,9% Skupaj Total 311 100,0% Sl. 1. Število vzorcev v posebni kontroli kakovosti, pri katerih je bil ugotovljen odstop od kakovosti v obdobju od leta 2000 do leta 2003. Figure. 1. Number of samples in special quality control with found quality deficiences for the period 2000–2003. Poleg analiznega preizkušanja je bila pri vseh vzorcih pregle- dana ovojnina, pripadajoča oprema ter navodilo za uporabo v slovenskem jeziku. Preverjeno je bilo poimenovanje učinko- vin, pomožnih snovi, farmacevtske oblike in ovojnine. Med pregledanimi vzorci v posebni kontroli kakovosti nismo našli krvnega izdelka, ki ne bi imel ugotovljene neskladnosti oziro- ma pomanjkljivosti glede označevanja in poimenovanja sesta- vin. Za en vzorec smo v povprečju ugotovili tri pomanjkljivo- sti. Ugotovimo lahko, da je število pomanjkljivosti na posame- zen vzorec veliko, če upoštevamo dejstvo, da smo v posebni kontroli kakovosti imeli različne serije istega zdravila. Pomanjkljivosti in neskladnosti smo zaradi večje preglednosti razdelili v štiri večje skupine: Iz slike 2 je razvidno, da se število ugotovljenih pomanjkljivosti z leti zmanjšuje. Zmanjšuje se število neskladnosti z zakonski predpisi in veljavnim dovoljenjem za promet. Povečuje pa se število drugih ugotovljenih nepravilnosti, med katere uvrščamo nedoslednosti v navajanju podatkov na ovojnini in navodilu za uporabo, kot so: imena in naslovi imetnikov dovoljenja za promet, navedba pogojev za shranjevanje krv- nega izdelka, navedba proizvajalca in podobno. Najpogostej- še pomanjkljivosti, ki so bile ugotovljene in so se nanašale prav na označevanje zdravil, so bile naslednje: zdravilo je imelo ovojnino samo v tujem jeziku oziroma nalepko v slovenskem jeziku, ki pa je Urad RS za zdravila* ni odobril. Zelo pogosto ugotovljena pomanjkljivost se je nanašala na slovensko navodi- lo za uporabo, ki sploh ni bilo priloženo vzorcu. Ena pogostej- ših pomanjkljivosti pa je bila neskladnost analiznega certifika- ta za končni izdelek s specifikacijami v veljavni dokumentaciji zdravila. Sl. 2. Prikaz razmerja ugotovljenih pomanjkljivosti glede ozna- čevanja registriranih krvnih izdelkih glede na skupino po- manjkljivosti po posameznih letih. Figure 2. Changes in number of non quality deficiences observed in labelling of registered human blood products in four year’s period. CVELBAR M, KOČEVAR-NARED J. KONTROLA KAKOVOSTI KRVNIH IZDELKOV V REPUBLIKI SLOVENIJI I-146 ZDRAV VESTN 2004; 73: SUPPL I Zaključki Z vstopom v EU se bo tudi Zavod za farmacijo in za preizkuša- nje zdravil – Ljubljana vključil v sistem poenotenega sprošča- nja krvnih izdelkov v EU. S tem bodo krvni izdelki, izdelani iz slovenske plazme, kljub temu da se uporabljajo samo v Slove- niji, postali del enotnega trga EU. V Sloveniji bodo torej pred sprostitvijo v promet analizno preizkušali le še krvne izdelke, izdelane iz slovenske plazme. Glede krvnih izdelkov, ki jih bo sprostil v promet že eden izmed uradnih evropskih kontrolnih laboratorijev v EU, bo Za- vod za farmacijo in za preizkušanje zdravil – Ljubljana podal oceno oz. mnenje na podlagi predložene dokumentacije. Smiselnost posebne kontrole kakovosti krvnih izdelkov tudi po vstopu v enoten evropski prostor narekujejo tudi izsledki posebne kontrole kakovosti zadnjega triletnega obdobja. Literatura 1. Zakon o zdravilih in medicinskih pripomočkih (ZZMP). Uradni list RS, Ljubljana 1999; 9: 15013–27. 2. Pravilnik o zdravilih, ki so izdelane iz človeške krvi ali plazme. Uradni list RS, Ljubljana 2001; 11: 144–5. 3. Zakon o preskrbi s krvjo (ZPKRV). Uradni list RS, Ljubljana 2000; 10: 6943–48. 4. Pravilnik o vsebini vodene dokumentacije o uporabi krvi, krvnih priprav- kov in zdravil iz krvi, vključno z biotehnološkimi nadomestki za kri. Uradni list RS, Ljubljana 2003; 13: 10817–9. 5. Biological Substances Submitted To The Official Control Authority Batch Release (Compilation Of Relevant Documentation In Relation To Official Control Authority Batch Release for Biologicals Concerned By the Procedu- re In EC/EEA Member States, EDQM, Council of Europe, 2003. 6. Directive 2001/83/EC. Official Journal of the European Communities, 2001: L 311; 67–128. 7. Zakon o zdravilih (ZZdr). Uradni list RS, Ljubljana 1996; 6: 661–71. 8. Pravilnik o analiznem preizkušanju zdravila z namenom kontrole kakovosti. Uradni list RS, Ljubljana 2002; 12: 4889–92. 9. Pravilnik o označevanju zdravil in navodilu za uporabo. Uradni list RS, Ljubljana 2000; 10: 9910–25. 10. Slovenski dodatek k Evropski farmakopeji s petim dopolnilom – Formulari- um Slovenicum. Ljubljana: Zavod za farmacijo in za preizkušanje zdravil, 2003.