350 Mamistraka odgovoroost. Ministrska odgovornost in njena pozitivno pravna ureditev pri nas. Dr. Gorazd Kušej. I. Ljudje živimo po nujnosti svoje prirode v državni prisilni organizaciji. Ta prisilna organizacija, država je po svojem bistvu nujno oblast, sila. V tem je obenem vsa njena problematika. Kajti v goli stvarnosti je oblast samo diferencijacija ljudi po njihovih naj razno vrstne j ših sposobnostih, potom katerih eni drugim učinkovito zapovedujejo, vladajo. To spoznanje daje sodobnemu človeku, ki se zaveda svoje individualne vrednote, nevšečen, grenak občutek. Z njim začenja razkroj dejanske, socijalne vrednote države in njene idejne moči, če državna ureditev ni taka, da po svoji kakovosti odvrača sum, da ravnajo vladajoči kot izvrševalci državne oblasti in sile samovoljno. Zato mora iti razvoj moderne države za tem, da smotre-no reši vprašanje primerne organizacije javne oblasti. Oblast in njeno izvrševanje dobita svoj razlog obstoja izključno kot sredstvo za dosego priznanih državnih smotrov. S tem je odpravljen vsak moment osebne pravice do javne oblasti, ona postane pridevek nadosebne državne skupnosti, njeno izvrševanje je samo kompetenca ljudi, organov te skupnosti. Seveda bi bila zgolj teoretična preosnova temeljev javne oblasti iz osebnih v nadosebne, institucijo-nalne, nezadovoljiva. Praktični poudarek je na izvrševanj u oblasti, vendar ima že njeno teoretično preoblikovanje toliko praktičnega pomena, kolikor odraža njen nov namen in preko njega novo smer njenega izvrševanja. Ko dobiva izvrševanje javne oblasti in z njim oblast sama svoje opravičilo le po svoji sposobnosti za zadovoljevanje priznanih državnih smotrov, nastane nujno potreba po čim večji in tesnejši odrejenosti teh smotrov in sredstev, dopustnih za njihovo dosego. Kot izvajanje ideje moderne države se mora zato smatrati poskus, v čedalje večji meri na prisilen oziroma učinkovit normativen način (pravno) vezati državno delovanje. Ta normativna vezanost čim večjega obsega državnega izživljanja je znak pravne države, čije ideal bi bila absolutna, brezizjem-no strnjena normativna enotnost vsega državnega delovanja in bistva.^ Praktično pa nastaja samo vprašanje, kako naj- ^ Ta ideal je pač dosegljiv v enostranski teoiretiični tirditvi, da sta država in pravo istovetna, katero zastopa sedaj tudi že nekoliko oblažano 'Miimistrsika odigovornost. 351 boilj učinkovito navezati oblast in silo, ki ju oklepa državna zveza, na red, ki veljaj za njuno izvrševanje. Vendar se državna sila izživlja le preko ljudi, obdarjenih z realno psihološko voljo, njenih takozvanih organov; gre torej za to, da se uredi in ustvari učinkovito jamstvo, da bodo ti ljudje temu utrjenemu normativnemu redu ustrezno ravnali, kolikor pač more biti njihovo ravnanje po takem redu vezano. Gotovo je sicer, da ima posebno moderna država mnogo racij onalnih ter teleoloških prvin, vendar poleg tega ne smemo prezreti, da je v prav taki, če ne še večji meri skupnost, nastala po naravnem nenamernem razvoju ustanov človeške družbe. Zato je podvržena nedoumljivi iracijonalni, usodni prigodnosti vsega zgodovin.skega dogajanja. To je vzrok, da ni moči utesniti njeno izživljanje po vsem obsegu v naprej določen, vedno več ali manj statičen normativen okvir in da ji je še celo v tem okviru samem potrebna neka mera sproščenosti in prožnosti v obliki normativno nevezanega, svobodnega odločanja njenih organov. Vendar se iščejo tudi za to sfero nujno svobodnega delovanja in odločanja države, konkretno njenih vrhovnih organov primerna kontrolna sredstva, kajti prav tu gre navadno za najusodnejše odločitve, ki utegnejo poseči neposredno ali posredno zelo občutno v položaj državne zveze kot celote ali vsaj v položaj posameznih njenih članov. Bistvena naloga sodobne države je zato učinkovita organizacija odgovornosti vseh tistih vrhovnih državnih organov, ljudi, ki so edini pristojni in v stanju, dejansko sprožiti dejstvovanje državne sile; pri teh osebah je namreč vedno dana možnost namerne ali vsaj malomarne zlorabe njim poverjene oblasti in sile.'' Ta organizacija odgovornosti pa je odvisna od kakovosti izvrševanja javne oblasti. Cim gre za tako izvrševanje, ki ni samo po obliki ampak predvsem K e lis en; v bisitvu se ipri tem država pjremesti iiz materijalnega sveta vzroka in učinka v svet čistega duha, kjer ji gre idealna realnost kot sikjionjenemu sistemiu dolžnoistniilh nOrm človeškega ra^manja. V dejanskem življenju, kjer se država kaže kot kompleksen pojav socijalnega življenja i dulhovne i gmotne prirode, je ipa ta ideal še manj dosegljiv kakor katerikoli drugi. Elna iposledica tega sipozmanja je, da vrhovni državni organ (monarh, predsednik irepuiblike) ne more osebno izvrševati javne dblasiti, 6e je v tem poigiledu proglašen za neodgovornega, diruga posledica ye bolje ali slabše urejena odgovornost resničnih, osebnih detenrtorjev javne oiblasti za njeno pravilno, njim poverjeno aizvilševamje. 352 MiiDiiistrska odgovornost. tudi vsebinsko vezano po pravnih normah, je presoja njegove pravilnosti mogoča raz objektivno motrišče danih pravnih pravil. Zato se odgovornost vrhovnih državnih organov za to stran njihovega delovanja lahko uredi na način, ki ima vse znake justičnega postopka. Drugačna je stvar z odgovornostjo teh organov za tisti del njihovega delovanja, ki se giblje v nujno nevezani, svobodni sferi. _Tu gre le za presoj o smotrenosti ne pa pravne ustreznosti njihovega delovanja. Za tako presojo pa ni stalnih objektivnih meril. S tem se ta stran delovanja vrhovnih državnih organov po samem svojem bistvu nujno odmika odgovornosti, ki bi mogla biti neposredno pravno urejena. Edino ustvarljiva odgovornost za ta del delovanja vrhovnih državnih organov je takozvana politična odgovornost, čije težišče in uspešnost leži edinole v odnosu politične sil e, ki je podan med organi, ki na eni strani odgovarjajo, in med organi, pred katerimi na drugi strani odgovarjajo. Bistven značaj sodobnim pravnim, meščanskim državam daje organizatorno načelo delitve, ali morda točneje razločevanja posameznih glavnih gran delovanja državne oblasti. Smisel in praktični namen tega načela je, da vrše različni organi (fizične osebe) posamezne glavne državne funkcije, da se tako ustvari možnost kontrole državnega delovanja s tem, da ti različni organi nadzirajo drug drugega delovanje. Ce se ozremo na državno dejavnost v njeni običajni trodelbi na zakonodajo, sodstvo in upravo, moramo reči, da je uprava, ki vsebuje tudi funkcijo čistega vladanj a, t. j. usmerjanja državnega življenja v sferi, ki pravno po svoji vsebini vsaj ni odrejena, praktično najvažnejše izživljanje državne sile. Medtem ko daje zakonodaja načeloma samo splošne pravne odredbe in ko predstavlja sodstvo le pravno urejeno korekturo kršitve teh oidredb in represijo, predstavlja uprava najrazsežnejši del udejstvova-nja državne vitalnosti v poedinostnih primerih, kjer neposredno vpliva s svojo oblastjo in silo v obliki upravnih aktov. Tako oklepa uprava največ možnosti za kršitev poedin-čevega pravnega položaja, a ne samo njega, temveč objektivnega pravnega reda sploh. Jasno je tedaj, da mora država, če hoče veljati za pravno državo, stremeti za tem, da čimbolj utesni upravo v točno^ odrejen pravni okvir in da za učinkovitost te pravne vezanosti (zakonitosti) iMinistrsika odgovornost. 353 uprave skrbi s tem, da primerno organizira odgovornost tistih fizičnih oseb, ki ravnajo kot organi upravne funkcije. Vrhovni organi upravne funkcije in sledstveno dejanski pokretači javne oblasti in sile so ministri, ki stoje v modernih monarhijah neposredno pod ustavnopravno neodgovornim monarhom. Zato je posebno v monarhijah zakonitost državne uprave v svoji skrajnosti odvisna od organizacije pravne odgovornosti ministrov, smotrenost upravljanja in vladanja pa od načina organizacije njihove politične odgovornosti. Naj sledi sedaj v kratkih potezah prikaz najpomembnejših značilnosti ministrske odgovornosti po našem pozitivnem pravu. II. Moderni pravni red določa dvoje vrst odgovornosti za kršitev dobrin in interesov, katere ščiti. Ce gre za kršitve, ki bodisi po svoji vsebini bodisi po načinu izvršitve presegajo okvir zgolj zasebne prizadetosti, s čimer stopijo v javno sfero celokupnosti, organizira pravni red javnopravno, kazensko odgovornost, sicer samo zasebnopravno, imovinsko. Cl. 18. ustave določa splošno neposredno kazensko odgovornost državnih in samoupravnih organov za kazniva, torej z zakoni kot taka predvidena dejanja, ki bi jih v službenem opravilu napravili zoper kateregakoli državljana. Glede imovinske odgovornosti pravkar naštetih organov pa določa, da za škode, ki jih store ti organi državljanom z nezakonitim ali napravilnim izvrševanjem službe, odgovarjata pred rednim sodiščem uslužbenec kot storilec in država oziroma samoupravno telo. Vendar izvzema ta člen poleg sodnikov in vojakov pod zastavo, za katere Je zavoljo njihovega posebnega položaja in njihovih nalog v državi upravičen poseben režim, ministre. Za njihovo odgovornost veljajo posebne odredbe čl. 78 do 80 ustave, s čimer je dalekosežnost čl. 18 ustave bistveno utesnjena. V popolnem nasiprotju s čl. 18 ustave odteguje čl. 78 ministre v okviru njihovega izvrševanja službe neposredni odgovornosti, pa naj bo potem samo imovinska ali celo kazenska, napram tistim osebam, katerih pravno priznane in sicer zaščitene situacije in interese so kršili. Po čl. 78 ustave namreč odgovarja za škode, ki jih store ministri državljanom z nezakonitim izvrševanjem službe, država, ministri pa odgovarjajo državi. Brez dvoma so oškodovanci tedaj glede na svoj imjovinskopravni položaj dovoljno zaščiteni, saj 354 Ministnaka odgovornost. velja drŽava za vsak čas plačila ;;^možno dolžnico. V primeru take, po ministru z nezakonitim izvrševanjem službe storjene škode izvedejo svoj odškodninski zahtevek celo lažje, enostavneje in hitreje nego v primeru, da bi jim bili škodo povzročili drugi državni in samoupravni organi z nezakonitim ali nepravilnim izvrševanjem službe. Po veljavnih pozitivno-pravnih predpisih v poštev prihajajočih zakonov odgovarja namreč za škode take vrste država oziroma samoupravno telo le subsidijarno.'' Ce pa je državljan oškodovan z ministrovim nezakonitim izvrševanjem službe, je v toliko ugodnejšem položaju, da je njemu neposredno in izključno odgovorna država in to po občih načelih zasebnega prava.* Dasi je torej po ministrovem nezakonitem izvrševanju službe oškodovani državljan v svoji imovinski sferi dovoljno zaščiten po normi čl. 78 ustave, ni s stališča zahtev pravne * iGl. § 78 zakona o uradnikih, § 32 zakona o banski upravi, § 109 Mkona o mestnih občinah. O podrobnostih, S a j o v i c, Verm6gensre«aht-llioh« Hafitung aus obrigkeitliobein HandJuinigen nach jiugoslavischem Recht, Zeitscihrift fiir Ostrecht, 1934, zv. 3, str. 163 ss. in 173 s. Glede olbčin, ki spadajo pod zakon o občinah z dne 14. marca 1933, bi bilo sicer mogoče z oz. na § 78 tega zakona, ki ne ureja nikakih podrobnosti, smatrati ob pritegnitvi ©1. 18 ustave, da gre tu za solidarno odgovomosit organa in oibčine. Vendar govori proti pravilnosti in dapustaositi takega zaključka analogija po § 109 kesmejišega zakona o mestnih občinah :z dne 22. julija 1934, ki izrecno normira povsem po vzorcu § 78 zakona o uiradnikih izključno subsidijarno odgovornost mesta. Zato mora oškodovanec v smislu teh predpisov naperiti odškodninsko tožbo, ki jo vloži pri pristojnem rednem sodišču (po kraju, kjer je bila škoda storjena) takoj zoper povzročitelja škode in državo oz. samoupravno telo, sioer prestane odgovornost slednjih dveh. Viphutega pa jt taka tožba vezana na zdlo kratek zaistaralen rok devetih mesecev, štet od dne, ko je bila škoda storjena, ali od dne, ko je oškodovanec zanjo zvedel. A tudi v tem druigem primeru ne sme biti irok za vložitev tožlbe daljiši nego leto dni od nastale škode. V vsakem primeru prisojene odškodnine mora oškodovanec nato najprej izterjati odškodnino od uslužbenca, le ;če in kolikor se od njega ne da iziterjati, jo je dolžna plačati ;,