Prineski iz farnega premoženja v cerkveni zalog. Nekdanji pretkani minister na Francoskem, Talleyrand, je izrekel besedo, sleparju primerno, da je namreč človeaki jezik zato iznajden, da se (prave) misli zakrivajo. — Tako delajo dandanaa vae lažnjive novine in mnogi hujskalci, ki se plazijo po 8vetu in prav potubnjeno ljudem resnico prikrivajo. Dobro vedoč, da priprosti ljudje (in k takim spadajo tudi mnogi, ki hote kaj boljaega biti) navadno niti novin ne berejo niti stvari, za ktere gre, ne umejo, jih zastran ,,verskih" postav slepijo s tem, da niso čisto nič nevarne, da se vere ne dotikajo, da se bo le akofom in nekterim bolj premožnim kloatrom in duhovnikom (,,faram" ali ,,župnijam" ne rečejo, ker ved6, da to srenje zadeva) nekaj vzelo, da bodo drugi boljše plačilo dobili itd. Težko je razsoditi, izvira li tako govorjenje bolj iz hudobnega namena, ali pa le iz nevednosti. Bodi si pa eno ali drugo, nam pripada dolžnost, resnico povedati, ljudstvo zmot varovati. — Popisali amo po resnici prvo ,,versko" postavo, povedali tudi, kaj da poglavar kat. cerkve in viaji pastirji o njej in drugib mialijo. Ako je že dr. Voanjak čutil, da ustvari prva ,,verska" postava policijsko nadoblast nad duhovniki, pa je vendar za njo glasoval, vedo naši bralci še več, da namreč razdira osnovo kat. ceikve, ker jemlje papežu in škofom svobodo in oblast vladati, kakor jim je od Boga naročeno, ter daje vso oblast posvetni vladi, da si pripravi dubovšcino, kakoršne si sama želi. Kar se pa vse pride glede vzreje duhovnikov itd., še ne vemo. Pomislimo zdaj drugo postavo, ki določuje, koliko da se ima iz farnega premoženja vsako leto plačevati vcerkveni zalog (Religionsfond.) Bralci se bodo kmalu prepričali, da to ne zadeva samo duhovnikov, ampak srenje, ki utegnejo v malo letih nasledke britko občutiti. Prinesek se ima določiti po tem, koliko da znaša vse farno premoženje z ustanovami (štiftengami) vred. Merilo pa je sedaj veljavna premožnina (Geb(lhren-Aequivalent.) Ta se pa vsled postave od 8. maja 1870 določuje tako, da se zemljišni davek 150krat pomnoži, kar se šteje kot rrednost vsega premoženja, kteremu se potem procenti novega davka naložijo. Novi davek se bo torej po naslednjem primeru določil: A plačuje 40 gld. zemljianega davka; 40 X 150 •= 6000 gld. Tolike vrednoati bilo bi vse farno premoženje. Ker se vsled poatave (§. 9.) do 10.000 gld. premoženja plačuje 7g % > mora A. v 10 letih v cerkveni zalog plačati 300 gld., vsako leto 30 gld. — Vrb tega ma ostanejo vsi drngi davki, in toraj tudi dosedanja premožnina. In ce so pri faii ustanove, pridejo tudi te pod novi davek, in torej mora A nad 30 gld. vsako leto več plačati. Postava ne dela nobenega razločka med nepremakljivim in premakljivim piemoženjem, in prav iz tega nastane nova nevolja. Znano je namreč, da zemljišča dandanas morebiti komaj še 3°/0 pribodka dajejo; pri premakljivem prenioženju, dižavnib papirjib postavim, pa ima užitnik najmanje 5°/0 prihodka. Tako bo nepremakljivo premoženje prav hudo zadeto, in nasledek bo, da se bo skuaalo spremeniti — v premakljivo premožeuje, to je: cerkvena zemljišča pridejo sčasoma v tnje roke, ali se pa prosilci za večje fare oglašali ne bodo. Po prej navedenem načiuu se bo naložilo na farno premoženje do 10.000 gld. vrednosti ]/2 procenta novega davka, do 20.000 gld. 174 proc, do 40.000 gld. 2 72 proc, do 60.000 gld. 33/4 proc, do 80.000 gld. 5 proc, do 100.000 gld. 6 72 proc, do 200.000 gld. 8 proc, do 400.000 gld. 12 7, procenta. — Labko je se ve da reči, da bo to le piemožnejše fare bolj zadelo, da se proti temu ui pritoževati, ako se bo iz tega, kar ene več imajo, drugim na korist obračalo! Kaj pa pravica k temii praTi? Premoženje skovo Tsake fare nastalo je iz pobožnih ustanov, in ko bi pokojni blagi ustanovniki govoriti mogli, bi na glas protestirali proti temu, da inora užitnik sicer ustanovne dolžnosti zvrševati, pribodnina se mu pa krči. Vrh tega so tudi stvoški pri Tečjem posestvu Tečji, iz druge strani je pa tudi zloženo posestvo t gospodarskem oziru na boljem, kakor tudi državna blagajnica iz njega več dobička ima. — Naj se računi kakor boče, tirja novi daTek skoro poloTico vse piihodnine iz zemljišča, z drugo polovico pa plačuj vse druge davke in skrbi za vse druge potrebe, če moieš. Sploh je napačna pot, od premoženja davek pobirati, namesto od dobodka. K vseinu temu še pa to, da vlada ni povedala, za kaj da bode te visoke prineske (samostaaom so od 100.000 gld. naprej še poTišani) potiebovala. V §. 26. je le rečeno, da se bodo obračali t zboljšanje rednih prihodkoT dn.šnili pastirjev. Pa na koliko da se bodo ti zboljšali, ni rečeno, torej vlada davek tirja, preden še ve, koliko ga bode potrebovala. Od ene straui pievisoki daTki, od druge straui pa vsled prve ,.Terske" postave, kakor že tudi T.?led vojaške — pomanjkanje dubovnikoT, slednjič pa stiahovanja in premnoge sitnobe, kteiim bo marsikteri izpostavljen, to bodo nasledki ,,Terskib" postaT, ktere se sloTenskim liberalcem tako nedolžne do/.devajo, da ne vrat na nos za DJe glasujejo! ¦— Vse drugače sodijo česki poštenjaki, ki so v drž. zboru. Dr. Meznik, iz čigar govora smo poglavitne reči t pojasnjeuje te nove dačne postave posneli, odgovarjal je levičnikom na očitanje, zakaj da on s STOjimi tovariši proti konfesijonelnim postavam glasuje, tako-le: ,,Mi to storimo, ker je minister izrekel, da meri postava ttidi nžT mandatarje (poverjenike — namreč duhovnike, ki pa to niso) državnopraTne opozicije. Pri taki izpoTedbi nam je odkazanapot zdrave politike, da STOjib dubovnikov, ki stoj6 zvesto na našej strani, ki iniajo velikib zaslug pokazati, da so nam oliranili narodnost in omikali uarod, ne izdamo c. k. okrajnim glavarjem ter ue priponiagauio, da se jim preužitek na pičlo meri". Ce je to, kakor mora vsak pameten čloTek spoznati, ,,zdrava politika'', se dižijo libeialni slovenski poslanci prav nezdrave politike, ki nasprotno postopajo. Mi tega zdaj zabianiti več ne moremo. Kar pa zamoremo, je, da piotestujemo proti temu, ako se kdo drzne, to nezdravo, nemodio politiko modro imenovati, črno t belo, krivo v ravno prebračati ln ljudi begati.