t ŠOLSKO SVETOVALNO DELO, letnik XX, številka 3-4 Ljubljana 2016 ISSN 1318-8267 Uredništvo: mag. Cvetka Bizjak (odgovorna urednica), mag. Tamara Maleševic (gostujoča urednica), mag. Tanja Bezic, Ivica Gracelj, dr. Petra Gregorčič Mrvar, Urška Margan, dr. Milko Poštrak, dr. Melita Puklek Levpušček, dr. Tomaž Vec Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Mira Turk Škraba Prevod povzetkov v angleščini: Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec s. p. Oblikovanje: Suzana Kogoj Računalniški prelom in tisk: Design Demšar, d. o. o., Present, d. o. o. Naklada: 580 izvodov Izdajatelj in založnik: Zavod Republike Slovenije za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Naročila: Zavod RS za šolstvo - Založba, Poljanska cesta 28, 1000 Ljubljana faks: 01/30 05 199 e-pošta: zalozba@zrss.si Letna naročnina (4 številke) je 31,30 EUR za šole in ustanove, 26,71 EUR za posameznike in 25,04 EUR za dijake, študente in upokojence. Cena posamezne številke je 16,69 EUR (dvojna številka) Revija je vpisana v evidenco javnih glasil, ki jo vodi Ministrstvo za kulturo, pod zaporedno številko 576. © Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2017 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij) medijske oblike reprodukcije. Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana. Q O Prehod otrok iz predšolskega obdobja na začetek obveznega šolanja je vodilna tema te številke revije. Ta prehod pomeni za vsakega pet ali šest let starega otroka veliko spremembo. Predenj postavlja izziv, ki ga primarno spodbuja k rasti. Razlike med otroki ob vstopu v šolo so velike in naša podpora otrokom ob prehodu jih mora upoštevati. Zato je prav, da se tej temi posvetimo predvsem zaradi otrok, ki zaradi trenutne slabše pripravljenosti na to veliko spremembo v življenju potrebujejo več naše pozornosti in sodelovanja. Razlogi za izbor vodilne teme so tudi aktualna dogajanja, povezana z všolanjem otrok v Sloveniji - v zadnjih letih narašča število otrok, ki jim odložijo všolanje -, in spremembe zakonodaje ter strokovnih usmeritev v prvih treh razredih osnovne šole. Zato je prav, da premislimo o zadovoljivosti odzivov vrtca in šole ter drugih institucij na razvojne in vzgojno-izobraževalne potrebe eno leto mlajših otrok, ki so pred leti, z uvedbo devetletne osnovne šole, vstopili v sistem obveznega vzgojno-izobraževalnega procesa. Opažamo, da tej temi v zadnjem času namenjajo pozornost tudi v mednarodnem prostoru, npr. na mednarodnih konferencah EECERA (2015, 2016) ter s študijo OECD Prehodi (2016). Zato smo k osvetljevanju te pomembne teme v našem prostoru povabili cenjene avtorje prispevkov, ki se jim toplo zahvaljujemo za sodelovanje. Sociokulturne poglede na pripravljenost otrok za šolanje in učenje je v svojem članku prispevala Ljubica Marjanovič Umek. Avtorica celovito opisuje pripravljenost otroka za šolo kot preplet različnih »pripravljenosti« oz. dejavnikov, povezanih z otrokom, šolo in družino. Tako nas prepriča o nujnosti naravnanosti vseh šolskih dejavnosti in učnega procesa na aktualni razvoj vsakega posameznega otroka v razredu. Maša Vidmar s Pedagoškega inštituta nam predstavi rezultate analize strateških in zakonodajnih dokumentov ter rezultate analiz, raziskav in evalvacij s tega področja. Njene ugotovitve se nanašajo na sodelovanje s starši, povečan delež odloga všolanja, zagotavljanje pedagoške kontinuitete, izobrazbo drugega strokovnega delavca ter razumevanje varovanja osebnih podatkov v zvezi s prehodom otrok v šolo. V prispevku Tjaše Kanalec in Martine Ozbič se seznanimo z načini ocenjevanja otrokovih predopismenjevalnih spretnosti v evropskem prostoru in pri nas. Avtorici primerjata različne načine ugotavljanja stopnje razvitosti predopismenjevalnih spretnosti predšolskega otroka, predstavljata vprašalnik 1 šd za oblikovanje profila otroka pred vstopom oz. ob vstopu v šolo in poudarita pomen teh ocen za načrtovanje in oblikovanje dejavnosti za otroke v vrtcih. Poudarjata pomembno vlogo vzgojiteljic pri opazovanju, ocenjevanju in zgodnji pomoči otrokom. Leonida Novak, svetovalka ZRSŠ za razredni pouk, v svojem prispevku predstavi starostne meje v nekaterih državah za vstop v obvezno izobraževanje ter izhodišča in načela za izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa v prvem razredu pri nas. Za spremljanje ustreznosti socialnega, didaktičnega in fizičnega okolja za šestletnika predstavi priročen opomnik za osnovne šole. Sledita dva prispevka iz prakse. Svetovalni delavki iz Novega mesta - Kristina Žmavčič iz Vrtca Pedenjped in Metka Uršič z Osnovne šole Bršljin - razmišljata o neposrednem sodelovanju vrtca in šole s poudarkom na sodelovanju s starši in prispevku svetovalne službe znotraj te naloge. Darja Brezovar, ravnateljica Osnovne šole Bršljin, pa dodaja organizacijske in strokovne rešitve vodstva šole, ki lahko omogočajo optimalni razvoj vsakega otroka ob prehodu v šolo. V rubriki Teorija v praksi objavljamo dva članka, ki se nanašata na pomoč otrokom s težavami; prvi opisuje delo z nemirnim otrokom v vrtcu, drugi pa obravnavo otrok s tiki. Druga dva prispevka obravnavata delo s skupinami otrok v okviru dneva dejavnosti in mentorstvo otroškega parlamenta. Tamara Maleševic gostujoča urednica 2