Pravne starožitnosti iz Roža Dr. Josip Šašel šele v novejšem času se je izčrpneje in globlje začel proučevati ustni zaklad naših narečij, tako jezikoslovno, kakor tudi narodopisno. Prej je veljal narodov jezik skoraj načelno za pokvarjen, v kolikor ni soglašal s slovnico. Taki predsodki pa še obstojajo proti koroškim na- rečjem, posebej proti rožanščini, ki je zaradi mnogih tujk, zaradi okr- njene izgovorjave črke k ter zaradi posebnega naglašanja besed in preglaševanja samoglasnikov (n. pr.: ana sastra, dbi sastre, pét sîstr) za nevajeno uho v resnici težko razumljiva. Pa ravno ta govorica je ohranila dosti starinskega, kar je v življenju slovenskega jezika dru- god že izumrlo. Kakor Homer, poznajo Rožani samo besedo »medočje« za obraz, vsakdanje se v Rožu določa čas z izrazi kakor: dokléder, pozdi, prigode, zagoda, vtore jutro (torek zjutraj), na četrti, peti vačar (četrtek, petek zvečer) itd. Zob časa pa gloda na tem fluidnem blagu. Pozabljenju ne zapa- daj o samo običaji in šege dedov, temveč tudi posamezne besede. Tako se spominjam, da sem svoj čas, ko mi je stara Rožanka pripovedovala, kako se je na Ljubelju prebudil »lintver« in prilomastil iz brloga, da se je zemlja tresla in je skrun letel od njega, — postal pozoren ravno na besedo skrun, katero sem v narečju prvič slišal; na vprašanje, kaj po- meni, je ženka pojasnjevala: »Danes se bolj po nemško pravi: strup, včasi pa se je po slovenji rekalo: skrun!« Tedaj še nisem vedel, da poznamo besedo strup edino mi Slovenci (izmed vseh Slovanov) v po- menu Gift; tudi v staroslovenščini je ta beseda pomenila le rano (Mi- klošič: Lexicon pal.). Ona Rožanka se je morala še temno zavedati, da se je z besedo izvršila neka sprememba, ki se je v gorskem svetu onstran Ljubelja dogodila menda bolj pozno. Navajam pri tem, da imamo blizu Borovljan krajevno ime Otrovca; tudi Gutsmann zabele- žuje v svojem starem slovarju za besedo Gift poleg strup še: otrova. Drugod se je stvorila predstava, da je Korotan čuden svet, v kate- rem je marsikaj narobe. V resnici pa je tam še mnogo tega po-redno, kar je drugod izredno, in »poredni« otroci so tam še pristno neporedni. Radi nekakih predstav o pokvarjenosti se je Korošcu na govorici po- pravljalo tudi to, kar je samobitno in lepo. Le tako si tolmačim, da se dosledno pišejo krajevna imena: Glin je. Borovi je, Podgorje itd. v teh 2 Dr. Josip Sasel: oblikah, ki jih domačini v narečju nikdar ne izgovarjajo, temveč pra- vijo le: Glinjane, Borovljane, Doljane, Tfnjane, Lipljane, Svečane, Macane, Podgorjâne, Sréjane, Brôjane, Hraščahe, Klécane, Oso j âne itd. Vsa ta stanovniäka imena se sklanjajo v ustih Rožanov še točno tako, kakor podobna imena v staroslovenščini in starohrvaščini.i Rožani ima- jo celo dvoje Goričan, nikdo tam pa ne bo rekel: »Bil sem v Goriča- nah.« Mestnik se vedno glasi: v Goricah, v Borovljah, v Ločah, v Drav- Ijah itd.; iz te oblike pa so Nemci prevzeli svoje poimenovanje. Samobitnost rožanščine mora biti zelo stara. Kažem pri tem na zapis krajevnega imena Zlusina gora v Kosovem Gradivu II, št. 375. Ime tam ni obrazloženo; po krajevni legi sodeč more to biti le Zlosëna gora (temno se spominjam, da sem v hrv. nar. pesmih nekje čital ime Zlosinjani). Za narečje značilno preglasovanje se je torej že v oni zgodnji dobi začelo. Po tej bežni opozoritvi na konservativnost in svojstvenost narečja, ki je neposredni naslednik onega jezika, kateri se je ob s\^tu naše zgodovine govoril na Krnskem gradu in pri Gospisveti, hočem v na- daljnem razpravljati o besedah in običajih, ki izvirajo verjetno še od pravnih ustanov naših prednikov. Pismena poročila iz one pradavne dobe so tako skopa, da so nam tudi drobci, sposobni, da posvetijo v ono temo, dobrodošli. I. Božanski semenj. Beseda semenj je izven Koroške manj poznana, več se sliši sejem, največ pa pridevnik: semanj(sk)i. Z vsemi temi pojmi pa se veže na- vadno le predstava trgovanja, tržnega dneva in tržnega kraja. Tudi Pleteršnik navaja besede semenj in senjem le v pomenu Markt (Jahr- markt) in Kirchweihfest. Istotako celo Gutsmann2. Zato je treba takoj poudariti, da rožanski semenj, v kolikor se še obhaja po starih obi- čajih, s kakim trgovanjem sploh nima kaj opraviti. Tržni dan ime- nujejo Rožani »jarmak«. Svoj semenj pa vsaj še ötarosvetni ljudje tudi razlikujejo od »žegnanja« ali »pranganja«, t. j. cerkvenega praz- novanja patrona ozir. posvetila cerkve. Večinoma pa se to cerkveno praznovanje obhaja istočasno s semnjem, a o tem pozneje. Kaj j e torej rožanski semenj ? Rožani so znano druželj ubni, nj ih semenj pa je najsvečanejša družabna prireditev. Sami pravijo, da je to največji »hišni« ali »domači« praznik. Obhaja se vedno na kako nedeljo (praznik) visokega poletja ali zgodnje jeseni, ko sadeži do- zore. Na tak po običaju določeni praznik se zberejo v kmečkih hišah ožjega okoliša, ki obsega eno, dve ali tri naselja, sorodniki gospodarja 1 Mažuranić, Prinosi za hrvat.pravno povjesni rječnik s. v. ime III 1. 2 Gutsmann, Deutsch-wind. Wtb., Klagenfurt 1789. Pravne starožitnosti iz Roža 3 in gospodinje ter se prav izbrano, s posebnimi jedmi pogostijo. Bistvo in namen semnja pa je ravno v tem, da se sorodstvo tako sestane in >^potrdi žvahto«. Ker mi ni znano, da bi se bilo o tem semnju že podrobneje kaj pisalo (razen kar sem sam v narečju in z ožjega gledišča o tem poro- čal v »Nar. blagu iz Roža« str. 98 si.)3, hočem v naslednjem o njem podati predvsem preglednejše poročilo, nato pa izreči neke domneve ter nakazati smeri, po katerih bi bilo treba ta staroidavni običaj še po- jasniti. Semenj se obhaja torej istočasno v določenem, po običaju strogo opredeljenem okolišu, sredi katerega se nahaja (pa ne povsod!) župna ali kaka podružna cerkev. Pri tej se na dan semnja poje običajna ali slovesna maša, ponekod se vrši tudi slavnostna procesija (»pranganje«), kakor na Rešnjega telesa. Kolikor je to mogoče, se določa tudi semenj po tem patrociniju; če svetnik ne pade na nedeljo, se vzame najbližja nedelja. V okolišu cerkve, posvečene n. pr. sv. Jakobu, se vzame ne- delja pred 25. julijem, če pride »šentjakopelca« na ponedeljek, torek ali sredo; naslednja nedelja pa pri dne\'ih četrtek, petek in sobota. Pogosto pa se ni mogoče ravnati po patrociniju (če se svetnik praznuje n. pr. v letnem času, ko se semnji sploh ne vršijo), potem se določa semenj ali pd praznovanju posvećenja cerkve ali pa samostojno. Naj to pojasni nekaj primerov.4 Velika župnija Šteben (zapadno baškega jezera) praznuje semenj v 6 okoliših in sicer: a) diski saman za Dičoves, Stopce in Mlinare na nedeljo, najbližjo 10. avgustu, ker je v Dičivesi podružna cerkvica sv. Lovrenca; b) teharski sgman za Teharče na četrto nedeljo avgusta; c) zagoriški samgn za Zagoričane na drugo nedeljo sept.; č) maloški Šaman za Malošče na roženvensko ned. (prvo okt.) ; d) šenkocjanski Šaman za Škocjan, Rute in Stlarigrad (Bekštajn) na drugo nedeljo okt.; e) štebeški saman za Šteben in Dvorec na tretjo ned. okt. Ta nedelja velja (oziroma je veljala) v krški škofiji za »žegnanjsko« (Kirchweih- sonntag), ker se tedaj obhajajo posvetila cerkva tam, kjer datum posve- čen j a ni znan. Sosedna župnija Ločane praznuje v treh okoliših in sicer: a) loški Šaman za Ločane (župna cerkev sv. Urha), Dobje in Hriber na prvo nedeljo julija; b) pogorski saman za Pogorjane in Ratenče na angel- sko nedeljo (pmo septembra) ; c) rutarski saman za Sp. Rute in Ovčino na drugo nedeljo septembra. V tej okolici baškega jezera naj omenim še Bače same s podružno cerkvijo sv. Jurija (fara Marija na Zilji), kjer se obhaja saman na 3 Arhiv za zgodov. in narodopisje, II. knj., Maribor 1936. ¦* Za podatke se zahvaljujem rojakorn i. s.: Uršiču Fr. z gospo (za baško okolico), Primožiču Ludv. z gospo (za Št. Jalkob v Rožu), Spicarju Jak. z gospo (za Skočidol), Kričeju Drag. (za Hodiše), dr. Reichmannu BI. (za Bilčovs). 4 Dr. Josip Sasel: tretjo nedeljo septembra. Zapadno od tod, počenši z župnijo Brnca in po vsej Zilji dalje, pa ne poznajo več semnja, temveč samo »žegen«. Semenj je torej značilen za Rožane, kajti tudi Podjunčani na drugi strani ne poznajo več tega naziva. Zaradi tega je treba smatrati prebi- valce okoliša baškega jezera, ki jih prištevajo nekateri Ziljanom, tudi po tej značilnosti za Rožane. V veliki župniji Št. Jakob v Rožu se obhaja semenj v 7 oziroma 8 okoliših in sicer: a) šenpečri semenj za Št. Peter (s podr. cerk.) in Te- šinjo na »šenpečerco« 29. junija; b) pograški semenj za Pograd (župna cerkev sv. Jakoba) se obhaja na nedeljo, najbližjo »šentjakopelci« (25. jul.) kot t. z v. »medli« semenj bolj skromno, obilno pa obenem s so- sedno Bréznico na tretjo nedeljo oktobra kot t. zv. »debeli« semenj; c) poreški semenj za Reko (prebivalci: Porečani) in Ščedem (ki ima podr. cerkev sv. Janeza) pride na prvo ned. avgusta; č) sreski^ semenj za Sréjane (podr. cerk. Šentjederti), Gorinčiče, Kot in Laze na rožen- vensko nedeljo; d) veški semenj za Velkoves (podr. cerk. sv. Dionizija) na drugo nedeljo oktobra; istočasno se obhaja tudi leski semenj za oddaljene Lese in gredo Lešani to nedeljo v Velkoves k maši; e) po- kreški semenj za Podkraj (to je skupno ime za Svetnee s podr. cerk. sv. Uršule, Hodnino, Čemrnico in.Dobre) se zopet obhaja kot »medli« semenj k šenturhovi nedelji (najbližji 4. juliju), kot »debeli« semenj pa na nedeljo k »šenturšali« (21. okt.) ; f) Drâvljane in Bistrica praz- nujejo semenj še na nedeljo po »svinsvatah« (vseh svetih). V to župnijo spada tudi novo naselje Podrožčica (staro ime: Fu- žine) s podružno (tudi novo) cerkvico Kristusa Kralja, kjer pa se praz- novanje kakega semnja ni več razvilo. To je nekaj primerov za kraje južno Drave, ki so nekdaj spadali pod oglejski patriarhat. Podobno se določa semenj tudi severno Drave (od nekdaj pod salzburško nadškofijo). Župnija Skôôidol ima 4 okoliše in sicer: a) skočidolski semenj (senjam) za Skočidol'' (žup. cerk. sv. Marjete) in Dragniče na nedeljo, najbližjo 13. juliju; b) podrôlski semenj (senjam) za Podravljane (podr. cerk. sv. Štefana), Novoves, Ulmat« in Klečane na angelsko ned.; c) vernberški semenj (senjam) za Vernberg z grajsko kapelo sv. Not- burge, Žlebno in Cetinjo na drugo nedeljo sept.; č) dolenjski semenj (senjam) za Doljane in Goričane na roženvensko nedeljo. Od tod preko župnij Lipa, Loga ves, Škofiče poimenovanje senjam čimdalje bolj prevladuje. V župniji Hodiše poznajo že samo senjam 5 Sreski (v narečju: srašča, podobno kakor: svašče k Svečane) je pridevnik k Sréjane (izgov.: Srijane, nastalo iz Sred-jane). 8 Svetne (izgov.: Svatne) se napačno — celo po večini! —ipiše: Slatne. Skočidol se je zapisal: 1360 Schotidol, 1363 Scozidol, iz česar sledi, da se je ime prvotno glasilo: Skotji dol. * Napačno Udmat na nekaterih zemljevidih. Pravne starožitnosti iz Roža 5 v okoliših: a) Ribnica, Ravnje in Sekira praznujejo »šentanski se- njam« (podr. cerk. sv. Ane) na nedeljo, najbližjo 26. juliju; b) ho- doški senjam za Hodišes (žup. cerk. sv. Jurija), Železnico, Trato, Ple- sišče, Dobanjo in Zv. Rut se praznuje na Jernej evo nedeljo (najbližjo 24. avgustu); c) šmiklavški senjam za Šmiklavž, Sp. Rut, Dvorec, Prti- če, Ležbe, Jezernico, Rjaveč in del Mégorja na nedeljo, ki je najbližja sv. Rozaliji (navadno prva ned. sept.); č) šmarješki senjam za Šmar- jeto (staro ime: na Gradu), Zavisoko, Podlipo, Pešerko ter Mali vrh na ned. najbližjo »šmarčici« (11. nov.). Južno od tod v župniji Bilčovs se praznuje zopet samo »semenj« in sicer v 5 okoliših: a) moščeniški in kaj ženski semenj za Moščenico in Kâjzaze (Edling!) na nedeljo, najbližjo »šentjakopelci«, ker se vrši tedaj slovesna služba božja s »pranganjem« za vso faro pri župni cerkvi sv. Jakoba v Bilčovsu; ako pa pšenica tedaj še ni zrela, napro- sijo Kajžani in Moščenčani župnika, da njih semenj oznani šele za na- slednjo nedeljo; b) potoški semenj za Potok, Bilnjôvs, Sodraževo in Malogoro (podr. cerk. sv. Helene) se obhaja 14 dni (ozir. za primer preložitve 1 teden) za prejšnjim; c) bilčovski semenj za Bilčovs, Brân- čoves in Podgrad na nedeljo po Veliki gospo j niči; č) želuški semenj za Želuče (podr. cerk. sv. Lenarta), Stranje, Kovice in Zg. Vesco na nedeljo po Mali gospojnici; d) volinjskiio semenj za Velnjoves (podr. cerk. sv. Petra in Pavla), Sp. Vesco in Muškavo na nedeljo pred »šmar- čico« (11. nov.). Pri vseh prednjih podružnih cerkvah na Mali gori, v Želiičah in Véljnivési se vrši »pranganje« še posebej. Podobno se določa čas semnja tudi drugod. V ostalem pa je med ljudstvom tako znan, da se neredko postavlja tudi za termin izpolnitve pri pogodbah, n. pr.: »Plačam na želuški semenj.« Kakor razvidno, se ta čas ozko naslanja na kako cerkveno prazno- vanje: patrocinij, praznovanje posvečenja cerkve ali vsaj nedeljo. Zgodilo se je že, da se je semenj obenem s cerkvenim praznovanjem preložil: tako v Svečah (žup. cerk. sv. Lamberta) od »šenpečerce« (29. jun.) na nedeljo, ki je najbližja sv. Uršuli (21. okt.). V splošnem se lahko reče, da je cerkev vsaj v preteklosti podpirala željo ljudstva, da svečanost semnja čim bolj povzdigne s svojimi obredi, posebno s procesijami tudi pri podružnih cerkvah. To se pa v novejšem času precej opušča. ^ Pravilno bi bilo: Hodoše; ime se izgovarja v narečju Hodaše, pridevnik pa samo: hoduašča senjam, hoduaško jizaro. Velnjaves izgovarjajo v narečju nekateri: Valnjavés, drugi Vilnjaves, tudi že: Vinjaves; prebivalci so: Valinčans, tudi Volinčana; pridevnik pa se glasi: volinšča, tudi valinšča. Kraj se nemško imenuje Wellersdorf, zapis 1204 Welens- dorf (Gradivo V, št. 69). 6 Dr. Josip Sasel: Pravi semenj se obhaja v vsakem okolišu samo enkrat na leto. Izjeme so le navidezne. Te obstojajo predvsem pri romarskih Mariji- nih cerkvicah: Marija na Zilji, Podgorjâne, Otok in Žihpolje, kjer se na obe gospo j niči še nekako govori o »večjem« in »menjem« ali o »medlem« in »debelem« semnju, v resnici pa se obhaja tam pravi semenj pri malokateri hiši in še to bolj zabrisano; kajti došli sorod- niki izginejo med množico romarjev in se večinoma posvetijo cerkve- nim opravilom. V teh krajih govori tudi ljudstvo več o »žegnanju« (vsaj v Podgorjah), kakor o semnju ali pa — zlasti v okolici Otoka — že popolnoma istoveti senjam s cerkvenim praznovanjem. Kjer pa se drugod v rožeškem okraju obhajata dva semnja pod imenom »medli« in »debeli«, je treba enega od teh gotovo prišteti cerkvenemu praznovanju; kateri je potem pravi semenj, mora poka- zati krajevni običaj, navadno pa je oni, ki se obhaja bolj na jesen. To mešanje pojmov dokazuje, da je semenj v ljudstvu tako globoko zakoreninjen, da je dal ime tudi cerkvenemu praznovanju, dočim je obratno, n. pr. na Zilji, ime »žegen« prekrilo tudi semenj. Na južnih Gurah in v Sp. Rožu pa ljudstvo dobro loči cerkveno »žegnanje (pran- ganje)« od svojega semnja. Glavni namen semnja je torej, da se sestane žvahta. Glede kroga tega sorodstva in glede vprašanja, ali naj ono pride na vabilo ali brez vabila, pai so zavladali v novejšem času različni običaji. Povsod je opa- žati nekako propadanje semnja. Poipolnoma se semenj že opušča v bli- žini Celovca in v industrijskih krajih Borovljane in Bistrica, drugod pa se krog udeležencev čim dalje bolj krči in še ti pridejo samo, ako so jim »vkazali«, t. j. ako so jih povabili. To velja že skoraj splošno za Zg. Rož in kraje ob nemški jezikovni meji. Drugod v Sp. Rožu, zlasti na južnih Gurah, kjer se še najbolj držijo podedovani običaji, pa sem od starejših ljudi vedno slišal, da mora žvahta pfiti na semenj brez vabila in io ne samo bližnja (prva), temveč tudi daljna žvahta. Rožani štejejo k bližnji žvahti še sorodstvo stranske linije v tretjem kolenu; pravijo nazorno: »Od bratranca otroci so še na prvi žvahti.« Preko tega je že »deljnja žvahta«, ki se je upoštevala nekako do sedmega kolena, po mnenju drugih pa je segala še dalje. Dejansko pa tako daljno sorodstvo itak ne pride do veljave. Tudi semenj se ni- kjer ne razvije več v onem razmahu kakor nekdaj, ko so gostili (po pripovedovanju) semvavce pri premožnejših hišah tudi na 10 do 12 miz (kakor pri kaki »gosceti« = ženitovanju), miza po 12 gostov. Naj- večje število, kar mi je udeležnik mogel navesti, da je sam videl, je »šestred« (60) ljudi. Domači pa so še vedno ponosni, ako se morejo pred drugimi pohvaliti, na koliko miz gostijo. Tudi v krajih, kjer ve- 1 j a še pravilo, da mora priti žvahta na semenj brez vabila, se sorod- niki pri slučajnih srečanjih med letom opominjajo: »Pa pridi kaj k nam, ali prej nak, pa na semenj.« Vendar pa se zlasti oddaljenejši kaj Pravne starožitnosti iz Roža 7 radi postavijo na stališče: »N'ča poj demo, pa vračeva ti ne bo treba.« Kajti od hiše, kamor kdo sam ni šel na semenj, tudi nima pričakovati protiobiska. Sicer pa obstoja dolžnost, vrniti semenj. Če izostane kdo izmed bližnje žvahte, potem gospodar žalostno ugotavlja: »Ta me pa n'čeme več rad.« Razen žvahte pridejo na semenj tudi »kotri«, t. j. oni, ki so z gospo- darjem, gospodinjo in njih otroci v botrinstvu. Vendar pa za »kotre« ni veljala povsod dolžnost, odzvati se brez vabila, ako sicer niso bili v žvahti; običajno pa se itak večinoma sorodniki naprošajo za »kotre«. Rožani dajejo namreč (na ra.zliko od Podjunčanov) prednost krvnemu sorodstvu pred botrinstvom. Končno so v novejšem času vabile neka- tere zavedne hiše na semenj tudi »narodno žvahto«, t. j. prijatelje in uglednejše narodnjake in njih svojce iz bližnje okolice. Vse to je men- da povzročilo, da se skoraj v večini okolišev na semenj že »vkazuje« (vabi). Vendar pa je ta praznik še povsod, koder se obhaja, obdržajl svoj poseben čar. Po' Veliki noči je gotovo največji kmetski praznik, na katereiga se veseli staro in mlado, moški in ženske. V kolikor n. pr. gospodar kake številne družine ni presegel, da bi vse člane k Veliki noči na novo oblekel in obul, tolaži prikrajšane: »Boš pa na semenj nov.« Ponekod zbirajo fantje prispevke za nakup smodnika in na se- menj streljajo iz »movžarjev« kakor k Veliki noči. Vsaka hiša se se- veda temeljito počisti, navadno tudi na novo prebeli. Večina semnjev se vrši v času, ko poljski sadeži dozorevajo ozir. so dozoreli, t. j. v mesecih avgust, september, oktober ter v prvi polo- vici novembra. Po zgornjem pregledu se najbolj zgodaj praznuje »šen- pečri semenj« okoli podružne cerkve sv. Petra, župnije Št. Jakob v Rožu, to očitno zaradi patrocinij a. Isto se lahko reče za vse semnje, ki se obhajajo potem že julija, tako: Ločane (sv. Urh 4. jul.), Skoči- dol (sv. Marjeta 13. jul.), Pograd (sv. Jakob 25. jul.), Ribnica (sv. Ana 26. jul.). Moščeniški in Kaj ženski semenj k »šentjakopelci« pa se še Ijreloži, ako pšenica dotlej ni dozorela. Kajti stare zaloge so večinoma že pošle, gospodarji težko čakajo, da dozori ozimno in jaro žito ter da se živina opita. Za semenj je namreč treba pripraviti toliko jestvin, da jih še tako številni semvavci ne bi pojedli. Nekdaj je gospodar poleg ovec zaklal še vsaj kakega vola ali tele in prašiče, gospodinja pa nekaj kuretine. Pa tudi v novejšem času, ko se šte\'ilo gostov krči in se tudi ti ne gostijo več v nekdanjem obilju, se noben gospodar ne bo izpostavil sramoti, da bi — tudi pri nepričakovanem obisku — kaj zmanjkalo. Kajti na vsak semenj se oglasijo še kaki berači, navadno pridejo tudi prejšnji posli, ki se pogostijo v veži ali v kuhinji. Vse- kakor povsod še zakoljejo kakega »biceja« (koštruna) ; brez ovčjega mesa bi ne bUo pravega semnja. Navadno gospodar že kar vigredi, ko se začne paša, določi kake biceje, rekoč pastirju: »Ta bo pa za se- 8 Dr. Josip Sasel: menj.« Te ovce se potem obdržijo doma in posebej pitajo; če pa gredo z drugimi na pašo, ima pastir dolžnost, da nanje posebno pazi, zlasti pri dajanju »leka« (sol in otrobi). Ko napoči po teh pripravah radostno pričakovani dan, se praz- nično oblečejo domači, in začne tudi žvahta praznično prihajati. Go- spodar in gospodinja jim gresta nekoliko nasproti in se rokujeta re- koč: »Buh te primi! Zahvalim te, da si prišel (ali: Lepo, da si prišla)«, nakar se obredno poljubijo (navadno edinokrat v letu!). Gospodar opominja še kake manjše otroke: »Srečo nesi in poljubi strica, pa ta pravo srečo daj!« S tem posvari otroka, da bi v razburjenju ne podal leve roke. Imenitne j ši sorodniki se tudi pripeljejo s kolesij i; večinoma pa pridejo peš in ponajveč kar naravnost v cerkev, tako da se po- zdravljanje izvrši šele po cerkvenem opravilu. Ponekod imajo tudi navado, da pridejo dopoldne samo moški sorodniki, njih žene z otroci pa šele popoldne, ko se pri pojedini začnejo streči močnate jedi. Vsak semenj se torej začne s cerkvenim opravilom, pri katerem se v nekaterih krajih vrši tudi pranganje. V večjih krajih so razsta- vili med tem pri cerkvi (v novejšem času skorajda povsod) lectarji svoje »krame« pisanih, rdeče-belih medenih izdelkov, kakor: srceta s tiskanimi verzi, čeče, jezdece, konjičke, peteline, ure itd., zlasti pa tudi »štege« (medene rezine), da se morejo fantje v doraščajoči dobi izkazati s tradicionalnim »sekanjem štege«. V to svrho stoji poleg teh kram lesen nâtan, na katerega se pokoncu postavi taka štega, fant pa vzame v roko ostro nabrušeno sekirico in mora dobro pomeriti ter z veliko močjo in posebno spretnostjo zamahniti, da štego skoz in skoz preseka. Pri teh kramah, ki prodajajo tudi medico, piskale, čindre itd., utolažijo strici in tete ter kotreji in kotrice poželjivost svojih malih varovancev; fantje kupujejo svojim dečlam čeče in srceta, v zameno pa dobijo »pušeljce« in peljejo dečle nato na ples v bližnjo gostilno, od koder že vabi godba. V nekaterih krajih se je nekdaj sestopila mladina k plesu takoj po cerkvenem opravilu na trati blizu cerkve in ta običaj še obstoja n. pr. v Bačah in na grajskem dvorišču v Vernbergu. Drugod pa je du- hovščina to odpravila. Verjetno so se v starejših dobah tudi v Rožu izvajali obredni plesi na prostem, kakor na Zilji (pri Hodišah imamo še kraje\Tio ime Plesišče), vendar pa se to ne pomni več. Tu se je prej, ko še ni bilo toliko gostiln, plesalo po večini samo doma in sicer se je plesišče priredilo na gumnu, ali pa so se začasno položile kake »dile« pod stogom in tudi kar na prostem. Za godca pa se je poklical kak »harmonikar«. V novejšem času pa se ples prireja tudi na semenj (kakor že prej vedno na žegnanje) skoraj povsod v gostilnah. V Zg. Rožu se v to svrho združijo skupine fantov začasno v t. zv. »konte«ii; 11 Več o »kontah« gl. Potočnik, Vojvodina Koroška I. zv. str. 162 si. No- vejši razvoj popisuje dr. Gr ab er, Volksleben in Kärnten. Graz 1941, str. 274 sl- Pravne starožitnosti iz Roža 9 pri tem vsak prisipeva določen delež v gotovini in s tem denarjem pla- čajo godbo kar počez, da ni treba za vsak ples posebej plačevati; na- dalje kupijo od gostilničarja kar cele sodčke piva ali večje količine vina po nekoliko znižani ceni in to skupno izpijejo. Redki so še kraji, kjer sipravljajo gospodarji takoj po maši svojo žvahto domov. V takih primerih pogosti gospodinja došle še pred »vožino« (južino) s kakim mrzlim prigrizkom. Navadno pa peljejo gospodarji svoje sorodstvo še v bližnjo gostilno,, da dovršijo medtem ženske doma zadnje, obsežne priprave za »gostnijo«. Ta je seveda va- žen, neobhoden del semnja; vsaka gospodinja se potrudi kolikor naj- več more, da se s svojo kuhinjo izkaže. Gostija obstoja iz treh delov: iz »vožine«, pred katero- in po kateri odmoli gospodar na glas običajne molitve, iz popoldanske »mavžine« in na koncu ilz »popotnice«. Pri vsakem teh delov se dajejo po običaju določene, posebne, ne pa »vsednje« jedi (kakor kruh, kaša ali podobno). Na mizo se prinese predvsem »oisava župa«, s katero se pojedina začne in brez katere si rožans^keiga semnja ni mogoče misliti. Tako kislo juho pripravi vsaka gospodinja s posebnimi začimbami samo za to poje- dino; ista je seveda pokisana, precej gosta, v njo se dajo rezanci ali vlivanci, v glavnem pa ovčji drob (vampi i. dr.) ali najboljši deli ovčjega mesa. Po kisli se postavi na mizo »sladka« župa, ki pa ima men- da samo zaradi antiteze to ime; stvarno je to namreč običajna, precej mastna goveja juha z rižem. Nato postrežejo še z dvojnim mesom (kuhanim govejim in pečenim ovčjim), z različnimi prikuhami, zlasti s hrenovco, solatami in sadjem, kar se pač v dotični letni dobi pre- more. Samo v Sp. Rožu zaključi »vožino« t. zv. beli močnik, ki se ime- nuje na severnih Gurah tudi sejmski močnik, na južnih Gurah pa ponekod »masovnjak«. Pripravljen je iz pšeničnega, v mleku zaku- hanega zdroba z jajci, kolikor največ posladkan in močno zabeljen z maslom. Tudi ta jed v teh krajih ne sme manjkati in je tako zna- čilna za semenj, da se zlasti ženske sorodnice pomembno opominjajo: »Boš dro prišla na beli (ali: sejmski) močnik!« Za »mavžino« pride predvsem do veljave mrzla nadevana ovčja pečenka in »šartlinje« v obliki večjih in manjših šartljev, srcet in krajčičev. Na zapadnih Gurah dajo pri tem tudi »črni močnik«, na- pravljen iz »prge«i2 (ki se tudi »pumprava« imenuje), t. j. ilz moke zmletih ali stolčenih »kvoc« (posušenih hrušk) ; tak črni močnik se za moške »zabeli« z žganjem. Z omenjeno prgo napravijo v Zg. Rožu nekake testene zavitke, »klobase« imenovane. V rožeškem okraju po- strežejo popoldne še »pijane fancovte«, to so še enkrat prepečeni krapi, ki se namočijo v žganju. Prga je zlasti za prebivalce severno Vrbsikega jezera (Kostanjčane, Tehôlj- čane) tako značilna, da so jim sosedi dali vzdevek Pfgarji. 10 Dr. Josip Sasel: Kjer se v rožeškem okraju obhaja poleg »debelega« še »medli« semenj, se po prednjem obrazcu pogostijo samo pri »debelem« semnju; pri »medlem« pa se pripravi za semnjake samo neka »vožina« s kislo juho kot glavno jedjo. Vsak semenj, ki se opravlja po starem običaju, se konča zvečer, najpozneje s sončnim zahodom. Pred razhodom postrežejo še s kavo, s pogačo in fancovti (krapi). Vsekakor pa dobi vsak sorodnik pri slo- vesu nekaj »semnja« s seboj in je že običaj, da v ta namen vsak pri- nese »hadrco« (ruto), v katero mu gospodinja zaveže nekaj »fancov- tov«, kos nadevane ovčje pečenke ter bližnji žvahti še večji šartelj, daljni žvahti krajčič, otrokom pa »srce«. V mnogih krajih se to ime- nuje »popotnica«. Seveda se pri pojedini tudi pije. V prejšnjih časih se je dajala samo doma pridelana pijača: sadni mošt, med (medica), na Gurah tudi ol, ki so ga pri nekaterih hišah nekdaj še doma kuhali. Znano je, da so tak ol prav do najnovejšega časa še kuhali v gostilni Urej v Otočah pri Celovcu in so se Gorjanci za svoje semnje tam z njim za- lagali; tudi Nemci so prav radi hodili ta Steinbier pit. Od nekdaj se je semvavcem dajalo tudi »strdeno« ali »trbos«, t. j. žganje, pomešano s strdjo ozir. medico. V novejšem času se ponekod poleg navedenega postreže tudi z vinom in pivom. Pri tem se gostom kmalu razvežejo jeziki. Vsak se potrudi, da do- prinese kolikor največ k dobremu razpoloženju. Živo teče pogovor o dnevnih skrbeh, med moškimi tudi o znamenitejših prednikih in dobrih starih časih. Vsak posameznik se počuti v tej skupnosti z žvahto ve- ljavne j šega, pridobi na samozavesti. Mnogo se tudi prepeva, saj so Rožani, zlasti Gorjanci, znano dobri pevci. Le redko kje pa izreče kdo kako obširnejšo zdravico; ni običaj, da bi se kak posameznik slavil. Navadno pa se najde kak šaljivec, ki zabava ostale z zanimivim pri- povedovanjem ali nastopom. Prej, ko se je tudi ples vršil kar doma, je vlogo šaljivca igral tudi godec; na to še kaže rečenica »ta je pa ena godčeva«, če kdo kaj prav neverjetnega in smešnega pove. Ostanke semnja razdajejo revežem, kar pa še ostane, to »šobajo«, t. j. použivajo domači naslednje dni potem tako dolgo, da jih pospra- vijo. V novejšem času se je razval po nemškem vzgledu ponekod v obrobnih krajih še nekak »Nachkirchtag« ob ponedeljkih: ugledne j še kmete pridejo tedaj obiskat njih poslovni prijatelji irl kaki trgovci, pa tudi zamudniki iz sorodstva. Pogostijo se z ostanki. Tudi po gostilnah se še nadaljuje ples mladine pri šumni godbi. Prednje pa je pripisati izključno nemškemu vplivu. Menda se kaže ta tudi v tem, da se ljudstvo ob jezikovni meji manj zaveda svojstvenosti semnja, smatra ga bolj za cerkveno praznovanje, za »Kirchtag«, kakor Nemci tudi naš semenj imenujejo. Vendar pa je tudi ob tej meji težišče semnja še vedno doma, pod krovom kmečke hiše; tja pribiti tudi mla- Pravne starožitnosti iz Roža H dina od plesa v gostilni na glavne dele pojedine. Na nemški strani pa se je težišče Kirchtaga preložilo že menda izključno v gostilne.is Tudi rožanski semenj torej kar vidno in nezadržno propada pred- vsem pod bremenom drage gostije. Le s težavo se še vzdržuje, najbolj še v odleglih krajih pri patriarhalnih razmerah. Kakor povedano, se je ponekod že popolnoma opustil. Zanimivo je, da povsod tod beseda semenj ali senjam še dalje živi, vendar pa s pojmom tržnega dneva in kraja; tudi živinski ali drugi trg dobiva tam že ime semenj. Po tej analogiji se sme domnevati, da je tudi drugod med Slovenci, kjer je beseda semenj (sejem) še običajna, to poimenovanje prešlo od prvotnega, rožanskemu semnju podobnega praznovanja, na tako sejmišče. To praznovanje je za našo preteklost tako naravno in dru- žabnemu razvoju odgovarjajoče, da se sme upravičeno domnevati, da je bilo nekdaj vseslovensko ter da se je razvoj razkrajanja in ugaša- nja, ki se pred našimi očmi vrši v Rožu, drugod dovršil že pred več ali manj davnim časom. Isto ime, ki je obstojalo drugod po Sloveniji in je tako značilno, je označevalo verjetno tudi isto ustanovo. To bi se dalo morda kje še dognati z arhivalnimi študijami. S tem preidem na vprašanje, kje nam je iskati izvor tega prazno- vanja in od kedaj isto obstoja. Mogoče je predvsem dvoje: ali je obred semnja domačega, ljudskega izvora ali pa cerkvenega. Na kak drug vpliv menda ni misliti. Osebno ne dvomim, da sega ta ustanova v našo sivo preteklost, podobno kakor »veča«, od katere je preostala tudi med Rožani samo še gola beseda v pomenu davka. Cerkveni vpliv je pri semnju jasno izražen z obredi v cerkvi sami ter več ali manj tudi pri določitvi dne- va za semenj. Vse to pa se da ostro ločiti od ostalega, za nas glavnega dela praznovanja, ki se vrši v kmečkih hišah: shod žvahte, slovesni sprejem, pogostitev z določenimi jedmi, ples mladine, razhod s »po- potnico«. Na vsem tem vendar cerkev ni imela interesa. Nasprotno, ako je pravilna predpostavka, da je bilo praznovanje semnja prvotno vse- slovensko, potem je verjetno, da je cerkev drugod našla v njem kaj nedopustnega in ga je zatrla popolnoma, dočim je to praznovanje v Rožu sebi prilagodila in ga postavila tako v svojo senco, da se doslej ni posebej opazilo in nimamo o njem drugih poročil, kakor golo be- sedo v slovarjih s tolmačenjem: Kirchenfest (Gutsmann), Kirchweih- fest, Patrociniumfest (Pleteršnik). Mogoče pa je, da je cerkev imela v preteklosti kak vpliv pri dolo- čitvi okolišev, ki istočasno praznujejo semenj. Kajti običajno imajo ti okoliši v svoji sredi kako cerkev (župno ali podružno), pri kateri se na dan semnja tudi vršijo cerkvena opravila. Mnenja pa sem tudi pri tem, da je bil ta cerkveni vpüv bolj neznaten, omejen morda na Dr. G r a b e r , Volksleben in Kärnten, 1. c. i 12 Dr. Josip Sasel: korekturo mej, okoliši pa da so že obstojali, ko se je vanje postavila cerkvica. Kajti nemogoče si je drugače obrazložiti dejstva, da obstoja nekaj okolišev brez cerkvice (n. pr. pri zgor. redkih primerih: Lese in Drâvljane v župniji Št. Jakob v Rožu, Doljane v župniji Skočidol, ^ Moščenica in Kâjzaze v župn. Bilčovs), ki pa vsi ljubosumno varujejo svoj podedovani semenj, čeprav bi se brez nadaljnega mogli priklju- čiti sosednemu okolišu. Vzrok te oddelitve mora biti globok in star. Mislim, da je treba spraviti ta pojav v zvezo z načelnim vpra- šanjem: Zakaj pri nas toliko slikovitih cerk^ac na gričih, holmih in poljanah? Vsaj za Rož ravno v tej zvezi predpostavljam, da predstav- ljajo ti okoliši ozemlja nekdanjih rodov, ko so isti živeli še v prvotnih zvezah in so po ipokristjanjenju posnemali srednjeveški običaj ter se postavili pod zaščito kakega svetnika, kakor drugod mesta, dežele, rodovi, zlasti tudi srbski rodovi. In ne samo to: ti okoliši so postavljali v svoji sredi tudi hrame božje, morda pod vplivom cerkve ravno na mestu prej šnj ih poganskih svetišč. Razumi j ivo postane pri tem tudi, zakaj se praznovanje semnja tako ozko naslanja na patrocinij ozir. posvečenje cer*kve. Taka cerkvica je potem okoliš z novo vezjo skupaj držala. Iz tega stališča bi bilo želeti, da se natančneje preišče, kako in po čigavi pobudi so nastale naše številne cerkvice. Toliko torej smatram vpliv cerkve za odločilen, v ostalem pa je semenj po mojem mnenju še preostanek pradavne staroslovanske družabne ustanove. Kajti na to, da bi bil nastal v novi ali fevdalni dobi, ni misliti; fevdalni vek je podobne ustanove prej odpravljal, kakor pa ohranjeval. Za domnevo, da izvira semenj še iz staroslo- venske dobe, govori tako ime samo, kakor tudi naša pravna in socialna zgodovina. Važna beseda gre torej filologiji. Slavista Miklošič^* in Bernekeris dajeta pri svojih razlagah prednost besedi snem (katero izvajata iz glagola sneti se = sestati se), iz te šele pa je po metatezi nastala be- seda semenj; v tem smislu z obširno utemeljitvijo in navedbo zgodo- vinskih zapisov teh besed razpravlja o tem tudi Ramovš (Histor. gram. II, str. 92). Pri teh razlagah se menda predpostavlja osnovni pojem: Markt. Ako pa slavisti popravijo to svoje mnenje in se prepričajo, da je osnovni pojem iskati v še živem rožanskem semnju ozir. njegovem jedru: sestanku rodu, potem bo neobhodno, da pritegnejo k svojim razmotrivanj em tudi staroslovensko besedo sembja = rodbina ozir. nje pridevniško obliko. Meni vsaj se zdi prepričevalno, da je beseda semenj nastala iz pridevnika »seme j ni« (n. pr. shod, nedel ali pod.), da je ta beseda prvotna in se je šele iz nje stvorila beseda senjam, kakor to kaže dejanski razvoj severno Drave. " Etymolog. Wtb. der slav. Sprachen s. v. — jem. 15 Slaw. etym. Wtb. s. v. imo, jçti. Pravne starožitnosti iz Roža 13 Tudi krajevna imena na rožanskem ozemlju glasno pričajo, da so prvotni prebivalci z njimi poudarjali rod in rodovno povezanost ter jih zajemali iz tega kroga misli. To so že zgoraj omenjena stanovniška imena z njihovo, še danes ohranjeno, prvobitno sklanjatvijo; nadalje patronimična imena: Trdaniče, Cinoviče, Dragožiče, Žitiče, Radoljče i. dr., zlasti tudi Semiislavce (kakor nalašč sredi tega ozemlja). Omenjam pri tem, da se krajevni prislov »tukaj« glasi v rožanščini »temi«, prvotno nedvomno »semi«. Občutek imam pri tem, da je treba osebna imena Semislav in Tomislav razumeti v antitezi: nosilec prvega naj bi bil slaven »semi«, nosilec drugega pa na »tom« svetu (v staro- slovanskem smislu, t. j. na onem svetu). To antitezo je moglo popol- noma naravno izzvati pokristj anj enj e ; kralj Tomislav na jugu je z dejanji dokazal, da je bil zvest svojemu programatičnemu imenu, povest o Ingovi gostiji (ki se je prav možno- mogla dogoditi ob kakem semnju) pa pri nas priča, da so se neki »Semislavci« odklanjajoče držali proti novi veri. Danes se izgovarja beseda semenj sledeče: Okoli baškega jezera govorijo saman, samna, na samna pa tudi na samnje; obiskovalci so samnjači, samnjâkov. Drugod po Rožu, južno Drave in na južnih Gurah, se sliši povsod samanj ali samenj, samnja, obiskovalci pa se v Sp. Rožu imenujejo semvavci ali samvâvci. Severno Drave, okoli Vrbskega jezera, pa se sliši večinoma senjam ali Sanjam, ut sma, na sme. Samo- v območju izgovorjave senjam se sliši pridevnik sejmski in še to samo v zvezi: sejmšča močnak. S stališča naše pravne zgodovine se torej more reči, da semenj prav verjetno izvira še iz predkrščanske dobe. O onih pradavnih raz- merah sicer skoraj da nimamo nikakih obširnejših podatkov, o njih moremo sklepati le, če jih primerjamo z razmerami sorodnih plemen in narodov na podobni kulturni stopnji ter z dedukcijo iz pozneje danih razmer in nazivov, to- zlasti s po-močjo filologije. Iz dejstva, da so naši predniki živeli v državni zveži Karantanije, moremo izvajati, da so že prej temeljito izgradili predhodne stopnje tega ravoja, rodovne in plemenske zveze. Verjetno rodbine tedaj še niso temeljile na individualistični, temveč na zadružni podlagi, kjer so člani še neoddeljeno skupno živeli in gospodarili. To vprav klasično izpričuje ravno iz predmetnega ozemlja listina iz leta 888., Kos, Gra- divo II, št. 292, v kateri se omenj a Trebibrater s sinovi in nj ih ženami nad Porečami; vsi ti so živeli še skupaj, v nekaki »družini«, kakor Rožani še danes običajno označujejo vse člane hišne skupnosti, vštevši samske bratre in sestre gospodarja (evt. še nadaljnje njegove sorod- nike) in posle (služinčad). Prišel pa je seveda čas, ko so se tudi take skupnosti morale deliti in je okoliš rodu (dotlej ekstenzivno izkoriščan) moral rediti številnejše potomstvo, ki je zemljo iz novih naselij ven tudi intenzivnejše moglo obdelovati. Tak po krvi povezan okoliš pa se 14 Dr. Josip Sasel: je moral sestajati na periodične zbore, na katerih so se urejevale skupne upravne, sodne in tudi kultne zadeve. Sklepati smemo, da so se ti zbori imenovali semnji, ali da se je tako imenoval vsaj sestanek na prelomu poletja in jeseni, ki se je obhajal mogoče tudi kot nekak žetveni praznik. Taki semnji, kakor tudi širši zbori plemena (župe) z obsežnejšimi kompetencami, za katere je obstojal naziv veča, so se vršili potem tako dolgo, da se jim je odtegnil prvotni delokrog. Veče so izginile popol- noma, ko se je njih pristojnost prenesla na gosposka in tržna sodišča (Kaspret: O večah CZN 4, 214), semnji pa so jih vsekakor preživeli. Kajti ožja rodovna zveza je bila mnogo odpornejša proti razkroju in se je v svojih okoliših žilavo branila proti vdoru tujih ljudi in tuje krvi na njih ozemlje. To je tudi naravno. Kajti po tedanjih pravnih pojmih je obstajala dolžnost članov rodu, da odvračajo hudodelstva na svojem ozemlju, za tam povzročene škode pa odgovarjajo kolek- tivno.i6 Zato pa so imeli člani rodu pravico prvenstvenega nakupa pri kaki prodaji kakega zemljišča (Dolenc str. 158, 168, Mažuranić s. v. baština, dar III, 2. kupiti, občina, priekup, ponuda, prodaja i. dr.). Prebivalci takega okoliša so torej še dolgo v srednjem veku tudi pri individualnem lastništvu (kolikor je to v fevdalnih razmerah sploh obstajalo) mogli ostati med seboj krvno povezani in so verjetno praz- novali še skupen semenj. Ko pa so posestne spremembe s časom tudi to krvno povezanost raztrgale in skupen semenj vsega okoliša ni imel več pravega smisla, se je istočasno praznovanje (kakor se to dejansko še danes vrši) sicer nadalje obdržalo, sorodniki pa so se sestajali v po- sameznih domih, iz katerih so izšli. Prednji okoliši, ki istočasno praznujejo semenj, so razmeroma ne- veliki. Smela bi bila trditev, da predstavlja njih ozemlje še oni obseg, katerega je pri prvotni naselitvi zavzel kak posamezen rod; mislim pa, da pri kakih okoliših stare naselitve tudi take možnosti ni mogoče brez nadaljnega izključiti. Kajti današnji obseg teh okolišev bi znal vsaj približno odgovarjati onemu, katerega je v tistih davnih dobah potre- boval kak rod za svoj obstanek. Znano pa je, kako je ljudstvo v teh vprašanjih (kri, zemlja!) konservativno. Pred izdajo zgodovinskih vi- rov, zlasti urbarjev, pa smo obsojeni tipati o tem v mraku. Kakor sem že naznačil, imam vtis, da obstoja po izvoru neka skup- nost med našim semnjem in srbsko slavo. Mogoče bo ravno primerja- nje teh obredov pripomoglo k razjasnitvi težavnega vprašanja o na- stanku proslavljanja krstnega imena pri Srbih, ki svoj čas ni bilo ome- jeno na pravoslavne.i'î' Znano je, da so si tudi hrvatski rodovi izbirali 18 M. Dolenc, Pravna zgodov. za slovensko ozemlje, str. 172. Mažura- nić, Prinosi... s. v. jamstvo IV, osjednik, pleme II, škoda, šteta, i. dr. 1" Dr. S c h n e e w e i s , Grundriß des Volksglaubens und Volksbrauchs der Serbokroaten. Celje 1935, str. 204. Pravne starožitnasti iz Roža 15 nebeške zaščitnike, tako Šubići - Zrinski sv. Ivana Krstitelja (Mažura- nić: Prinosi... s. v. dan in krstan). Na srbskem jugu je pozneje ostalo pri tej idealni skupnosti, vsak posameznik je kot slavijenec častil svo- jega svetnika ločeno od drugih sorodnikov; Rožani pa, ki so svojemu zaščitniku postavljali tudi cerkvice, so ohranili še skupnost rodovnega ozemlja tudi po razpadu krvne povezanosti, zunanji člani rodu priha- jajo samo na to ozemlje, kjer se v posameznih domih neosebno pro- slavlja rod. Iz te perspektive bi torej rožanski semenj predstavljal edinstveno, še živo ustanovo iz sive davnine. Skozi tolika viharna stoletja je zdru- ževal leto za letom rod za rodom v zbore, kjer so semnjaki črpali samo- zavest in silo v boju za obstanek na rodni grudi. Vse naokoli se je ru- šilo in razpadalo, tudi semenj pri' teh spremembah ni ostal nedotak- njen; valovi časa so mu izpodnesli mnogo opravil, niso pa dosegli nje- govega jedra: proslave rodovne skupnosti. V tem jedru vrši semenj svoje poslanstvo še danes in tako veže sedanjost z našim začetkom. Zusammenfassung. Der Rosentaler semenj. In einer Einleitung, in der darauf hingewiesen wird, daß der Rosentalerdialekt viele altertümliche Wort- und Satz- wendungen konserviert hat, bringt der Verfasser einen übersichtlichen Bericht über die Abhaltung des ebendort bestehenden semenj genannten Haus- oder Familienfestes. Dieses nach Ostern freudigste Bauernfest wird unter feststehen- den, althergebrachten Förmlichkeiten abgehalten: örtlich in den Bauern- höfen eines Umkreises, welcher ein paar Dörfer (ajuch nur 1 Dorf) umfaßt; zeitlich im Hochsommer oder Frühherbst, als die Feldfrüchte (Weizen) eingebracht und das Vieh schon gemästet ist, imimer aber an einem Sonn- oder F'eiertage in Anlehnung an das Patroziniums- oder Kirchweihfest der Pfairr- oder Filialkirche des betreffenden Umkreises. Wesentlich ist besonders der P e r- sonenkreis der Teilnehmer; nach älteren Bezeugungen sollten zum Fest die Blutsverwandten des Bauern und der Bäurin u n e i n g e 1 a d e n und ohne Beschränkung auf den Verwandtschaftsgrad erscheinen. Diese Regel wird aber derzeit nur in wenigen abgelegenen Orten eingehalten; zumeist erscheinen die Verwandten nur auf Einladung. Das Fest beginnt mit der Messe bei der Kirche, worauf sich die Jugend zum Tanz in ein Gasthaus begibt (früher wurde im Freien getanzt), seine Gäste aber führt der Bauer nach kurzem Gasthaus- besuch nach Hause, wo sie feierlich begrüßt und ausgewählt bewirtet werden mit herkömmlichen Speisen (Hammelfleisch, Mehlspeisen aus Weizen) und Getränken (Meth, Mosit, früher auch ol- Steinbier u. a.). Die Gäste werden bei Sonnenuntergang mit einer popotnica = Bescheidessen verabschiedet. Die Slawi«ten leiten das Wort semenj von s-Bnsm, snem ab, welche W^ortform sie für ursprünglich halten, wobei die Grundbedeutung »Markt« vorausgesetzt wird. Der beschriebene Rosentaler semenj aber reicht glaublich in so entfernte Zeiten zurück, daß er die Grundbedeutung (Verwandtenzusammenkunft) bein- halten dürfte, weshalb notwendig das altsla. sembja (Familie) bezw. die Adjek- tivform seméjni zur Wortdeutung herangezogen werden muß. Der semenj ist demnach von der Versammlung der altslaw. GroßfamiMe herzuleiten. Auf dem einer solchen Großfamilie gehörigen Grund und Boden entstanden späterhin durch Teilung oft mehrere Siedlungen, die die heutigen Umkreise der gleich- zeitigen semenj-Feier darstellen dürften. Vermutlich stellten s.ich diese Groß- familien (wie ähnlich serbische — Slavafeier — und kroatische, überhaupt mittelalterl.) unter den Schutz von Heiligen, denen sie Gotteshäuser bauten, wes- halb die enge Anlehnung dieser Feier an das Patroziniums- bezw. Kirchweihfest besteht.