126 Konec marca 2016 je pri založbi Zavoda RS za šolstvo izšel e-priročnik Animirajmo! Animirani film v vrtcu in šoli. Av- torji, domači filmski strokovnjaki in filmski ustvarjalci, so priročnik zasnovali tudi na pobudo pedagogov, ki so opozarjali na nujno potrebno izobraževanje za samostojno delovanje na področju animiranega filma. Animirani film se namreč vse pogosteje uporablja ne le kot umetniški izdelek, ampak tudi kot didaktični pripomoček. Zato je priročnik, ki prinaša smernice za usposobitev posameznika za samostojno ukvarjanje s filmom, namenjen predvsem strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju – vzgojiteljem, učiteljem, profesorjem, mentorjem, izvajalcem obšolskih in zunajšolskih dejavno- sti – pa tudi izvajalcem neformalnih izobraževanj in delavnic animiranega filma. Magda Stražišar Ministrstvo za kulturo Priroc ˇnik Animirajmo! Priročnik seznanja strokovne delavce najprej z ani- miranim filmom kot umetniško zvrstjo. Bralec sledi razvoju animiranega filma na Slovenskem, spozna osnove filmske govorice in njene zakonitosti ter posa- mezne značilnosti animiranega filma. Avtorji bralcem predstavijo, kako v predšolskem in osnovnošolskem programu različne tehnike animiranega filma pokri- vajo likovna področja, zaradi izjemne razlagalne vred- nosti pa lahko animirani film univerzalno pojasnjuje tudi zahtevnejše koncepte in vsebine na najrazličnej- ših področjih ter medpredmetno povezuje. Animirani film je primeren tudi za obravnavo v srednji šoli, na primer pri sociologiji, filozofiji, psihologiji itn. Dijaki lahko pri ustvarjanju animiranega filma povezujejo različna predmetna področja – od pisanja scenarija (slovenščina) do zasnove likov in ozadja (likovna umet- nost), realizacije (likovna umetnost in računalništvo) in zvočnega opremljanja (glasba), pri tem pa razvijajo timsko delo. Učitelj lahko animirani film kot didaktični pripomoček uporabi pri določenih vse- binah svojega predmeta, lahko pa izkoristi možnost medpredmetnega povezova- nja in sodeluje s kolegi drugih predmetov. Ena od možnosti obravnave je tudi vključitev filma v dan dejavnosti v osnovni šoli (kulturni, naravoslovni, teh- niški), v srednji šoli je obravnavo filma mogoče vključiti v projektne dneve v sklopu obveznih izbirnih vsebin ali pa v obliki krožka. Nepogrešljiv filmski element je glasba, ne le za ustvarjanje razpoloženja, am- pak lahko v (animiranem) filmu pričara tudi geografske »podatke«. Afriški bobni na primer gledalca prestavijo v vročo Afriko, zavijanje mrzlega vetra pa v zasnežene severne dežele. Glasba okrepi pripovedno moč filma. Pedagog lahko učence spodbudi, naj bodo pozorni, kdaj glasba umanjka, na katerih mestih, situ- acijah se ritem spremeni (upočasni ali postane hitrejši), kako avtor glasbo kom- binira z drugimi zvoki (šumi, glasovi, zvočni efekti), kako glasba ilustrira počutje junakov in kako vpliva na vizualni izgled filma. Pri glasbeni ume- tnosti lahko učenci sami pripravijo glasbeno podlago za animirani film. Delavnice, predstavljene v priročniku, vključujejo raz- lične pedagoške pristope, na primer praktično delo, problemski pristop, študijo primerov, zasnovo zgod- be, pripravo zgodborisa, ustvarjanje posameznih filmskih elementov (ozadje, liki, montaža …). Predstavljene so različne tehnike, pri vsaki delavnici je za lažje načrto- vanje dela naveden čas izvedbe. Delavnice utrjujejo znanja, ki so jih učenci in dijaki prido- bili na drugih področjih ali pri posameznih predmetih, poljubno jih povežemo tudi z drugimi predmeti in področji (kro- skurikularno oziroma medpredmetno povezovanje). Označene so s težavnostnimi stopnjami, tako da jih lahko izvaja tudi pedagog, ki je pri animiranem filmu še začetnik, ter s starostno stopnjo otrok. V posebnem poglavju so izpostavljene še smernice za pogovor ob izbranih animiranih filmih. Avtorji so si prizadevali vzpostaviti tudi strokovno izrazoslovje in tako so mnogim izrazom premišljeno poiskali slovenske ustreznice. Priročniku je na koncu dodan slovarček z jedrnatimi opisi ključnega filmskega izrazoslovja. Pedagogi oziroma mentorji bodo v priročniku našli še spletna mesta, na katerih so dostopna reprezentativna dela slo- venskih organizacij in javnih zavodov, ki se ukvarjajo z animiranim filmom, organizacijo delavnic ipd., ter predstavitve organizacij, ki izvajajo filmskovzgojne programe na področju animiranega filma, in festivalov, na katerih animirane filme predvajajo. 127 Vodilna tema – obletnica