članki, razprave SLAVKO SPLICHAL* Spremembe komunikacijskih potreb in pravic v slovenski demokratizaciji" »Vse prave revolucije so v temelju komunikacijske revolucije, ali pa sploh niso. Revolucija je nasprotje kakršnikoli diktaturi, aristokratski, oligarhični, monopolistični, proletarski ali njihovi kombinaciji. Ko je komuniciranje zatirano ali zahteva samocenzuro, je revolucije kot razširitve človekovih pravic konec. To je dejansko kontrarevolucija« (Traber, 1991). Kakorkoli je to Traberjevo dognanje »vabljivo« za komunikacijsko znanost, saj postavlja predmet njenega raziskovanja (komuniciranje) v središče vseh in vsakršnih ključnih sprememb v družbi, pa je po drugi strani »nehvaležno«, zakaj vedno znova se izkaže, da se sleherno revolucionarno gibanje prej ali slej sreča s svojim nasprotjem - z onemogočanjem nadaljnega »revolucioniranja« ( = demokratizacije) komuniciranja ali celo neposredno z anti-demokratičnimi pritiski. Zgledi za taka »kontrarevolucionarna gibanja« niso ne časovno ne prostorsko daleč odmaknjeni. Srečanja proletarske revolucije v Vzhodni Evropi s »kontrarevolucijo« je rodilo sovjetsko (»boljševiško«) diktaturo in zaustavilo revolucionarno gibanje za dolga desetletja. Konec osemdesetih let je Vzhodni Evropi prinesel »demokratično revolucijo« oz. - kot jo je prvi poimenoval T. G. Ash (1989) - »reformatorsko revolucijo« ali skrajšano »re/olucijo«, ki so jo v dobršni meri izbojevali tudi mediji - in sicer toliko bolj, kolikor bolj so bili zasidrani v civilni družbi. In tudi ta »refolucija« se, tako kot vse doslej v zgodovini, srečuje s svojim nasprotjem. Pičlo leto najnovejše »zgodovine« v Vzhodni Evropi in pri nas. v Sloveniji, kajpak ne dopušča nikakršnih dokončnih ocen, kaj šele spoznanj in pojasnitev. Dovoljuje in celo zahteva pa že nekoliko nadrobnejši vpogled v značaj »komunikacijske revolucije« in »vzporejanje revolucije in komuniciranja«, ki nam pomaga »razkriti, morda bolje kot katerikoli drugi faktor, razsežnost človečanskih pravic vseh resničnih revolucij« (Traber, 1991). Socializacija komunikacijske dejavnosti kot zmota? Za korak se torej najprej vrnimo v povojno zgodovino. Vse od prvih negotovih uzakonitev svobode tiska v Jugoslaviji po proletarski revoluciji (1945 in 1946) pa tja do leta 1971 je bila v Jugoslaviji komunikacijska dejavnost v vseh republikah * Dr. Slavko SpbctuU jc profesor komunikok>gt|c na Fakulteti za sociologijo, politične vede in novinarstvo Univerze v Ljubljani. " Michael Traber z londonske World Association for Christian Communication je svoj prispevek za zbornik Communication and Democracy (1991). ki sva ga uredila z Janet Wasko (Norwood, H. J,: ANcj). naslovil .Changes of Communication Needs and Rights in Social Revolutions-. Pri paanju tega besedila sem se mnogokrat spomnil na najine razprave; avtorska »kraja«, ki sem jo zagre&l z naslovom, je torej vsaj toliko ko4 izraz lastne nesposobnosti, da U oalel drugačen naslov, tudi izraz spo