Narodna mučenika Zrinski in Frankopan. j Predavanje prof. dr. Komljanca ob priliki SveJanostne proslave narodnih mučenikov 30. aprila 1919 v Ptuju. Danes predpoldnem so se ob velikih svečanostih položile v Zagrebu k večnemu miru kosti naših narodnih mučenikov Petra Zrinskega in Frana Krsta Frankopana. Udeležili so se te slavnosti najvišji cerkveni in posvetni krogi, prisostvovala je naša vlada SHS, prisostvovalo je naše razumništvo, pa tudi meščanstvo in prosto ljudstvo ; z eno besedo: udeležil se je slavnosti ves narod. Že ko se je v nedeljo pripeljal vlak z ostanki naših mučenikov v Maribor, prvo večjo postajo naše nove kraljevine, so ga sprejeli s vsemi častmi, vojaškimi in cerkvenimi, ob navzočnosti tisočglave množice. In to se je ponavljalo drugi dan povsod na poti do Zagreba. Naša naučna uprava je odredila, da se danes posebe spomnimo tega znamenitega dogodka. Ko so pred ne čisto 50 leti 1871 imeli proslaviti 200-letnico obglavljenja naših mučenikov, si prireditelji niti v snu niso mislili, da pridejo današnji časi. Osrednji pripravljalni odbor v Zagrebu je bil že vesel, da se vlada ni upala prepovedati vsake slavnosti. Ali drugače se izprašujejo v skrbeh javno v listu „Hrvatska": O duši budučnosti, da li 6e sjemena, ovoga dana niknuti za stotinu godina stablo, pod kojim če sav naš narod, s vladari i poglavarstvi svojimi na čelu, ka-kovom ogromnom, danas jedva još za pomisliti narodnom svečanošču proslaviti taj dan ? IIi če zlokobna ruka ili huda kob uništiti i ovo semance?" Opravičeno so bili v skrbeh. Slavnost bi bila imela obstati v službi božji in potem naj bi kdo razložil pomen tega dne. Toda ko so hoteli imeti v Zagrebu službo božjo v stolni cerkvi, v isti cerkvi, kamor danes svečano polagajo ostanke, so se kanoniki uprli temu svetogrdju. Zagrebški nadškof je prepovedal, da bi kak duhovnik govoril o mučenikih. Zakaj to ? Bali so se, da bi se zamerili na Dunaju cesarju, kjer so imeli oba nračenika za upornika proti cesaiju in bili bi najrajši videli, da bi se o Zrinskem in Frankopanu sploh ne govorilo nič. In res so za nekaj časa zatrli proslav-ljenje Zrinskega in Frankopana. Ali udušiti tega gibanja niso mogli. Naj so zapirali cerkve, prepovedovali duhovnikom služiti maše v ta spomin, preganjali častilce s policijo, bilo je vse zastonj. Vedno več pristašev je pridobivalo to slavlje, pisali so vsako leto o tej zaroti, zlagali so pesmi in članke v njen spomin. Časi so se izpreminjali in leta 1906 so v hrvatskem saboru zahtevali nekateri po- slanci ne samo, da se smrtni ostanki Zrins-kega in Frankopana preneso v domovino, nego da se predloži tuli zakon, po katerem naj se narodnima mučenikoma večne čase daje čast in zahvalnost hrvatskega naroda; '30. april vsakega leta naj se proglasi praznikom za vse šole na Hrvatskem in v Slavoniji. Tudi naj se ob tej priliki razloži mladini pomen tega dne. Ves hrvatski sabor se je strinjal s tem predlogom in če tudi niso Hrvati takrat vsega dosegli, dosegli so vendar to, da sta se prihodnje leto 1907 prvikrat udeležila proslave usmrčenja Zrinskega in Frankopana dva velika župana v imenu vlade. Kdo sta torej moža, katerih spomin je bil toliko časa zatrt, ki pa sta današnji dan dosegla slavo vsega svojega naroda ? Bila sta iz dveh najznamenitejših hrvatskih rodbin, ki sta več kot 600 let sodelovali v političnem in kulturnem življenju hrvatskega naroda in neredkokrat dajali pravee vsemu javnemu življenju. Komu izmed vas ni znan slavni Nikolaj Zrinski, ki je leta 1566 branil Siget Turka in s svojo junaško, požrtvovalno smrtjo proslavil ime Zrinskih daleč po svetu, sam pa zaslužil ime hrvatskega Leonide ? Nikolaj Zrinski Sigetski je dvignil svojo rodbino do vrhunca slave in moči. Živel je v dobi, ko je bila turška sila na višku. Radi svojega junaštva je postal ban na Hrvatskem, v Sla- • _ 2 — voniji in v Dalmaciji. Bilo tnu je braniti mejo od Senja do Siska, od Siska do Viro vitice blizu Drave, da celo onkraj Drave na Ogrskem. In če tudi ni mogel obraniti vsega ozemlja, je vendar preprečil, da ni Hrvatska postala turška pokrajina. Za te zasluge mu je tedanji kralj Ferdinand podelil ravno in plodno Medjimurje z mestom Čakovcem (leta 1546). Kadar pride kdo izmed vae v Cakovec, si še sedaj lahko ogleda njegov grad in spomenik pred gradom. Tega NikoJe Zrinskega pravnuk je bil Peter Zrinski, čigar mučeniške smrti se danes spominjamo. Obe rodbini zavzemata odlično mesto tudi v kulturni zgodovini hrvatskega naroda Njihovi gradovi v hrvatskem Primorju še danes živo pričajo o umetniški ljubezni svojih gospodarjev. Bili so zaščitniki raznih škofij, ustanavljali so samostane in jih podpirali. Tudi marsikomu izmed vas je znana vsaj po imenu sloveča božja pot na Trsatu poleg Reke, ki jo je ustanovil pobožni knez Martin Frankopan leta 1453. Drugi Frankopan (knez Nikolaj IX., umrl 1647) je ustanovil na svojem posestvu Bosiljevu hrvatsko šolo „za izobražavanje tamošnjih siromašnih ljudi", pa tudi volil sredstva za zavod siromašnih učencev, pred vsem našega hrvatskega ali ilirskega naroda, iz katerega je postal plemiški konvikt v Zagrebu. Knez Jurij III Zrinski je okoli leta 1574 osnoval v medjitnurskein Nedelišču prvo hrvatsko tiskarno. Med člani obeh rodbin je bilo tudi mnogo takih, ki so se sami proslavili kot umetniki. Zlasti Fraokopani so ljubili nad vse hrvatski jezik in njegovo posvečeno pismo — glagolico. O tem pričajo številni napisi, o tem priča Vinodolski zakon iz leta 1298, najstarejši pravni spomenik, pisan v hrvatskem jeziku in z glagolico. če je kdo zaslužil, da iih ne pozabi pesem in knjiga, so bili to Zrinski in Fran Frankopan ter Frankopanova sestra Katarina, žena Petra Zrinskega. D?or Petra Zrinskega v Čakovcu je bil odprt hrvatski knjigi in prosveti. Peter sam je bil pesniško navdahnjen človek. Prevel je dvakrat iz Madžarščine na hrvatski j