649 Kronika FRANCE CERNE, KONCERT ZA RAKA France Čeme, profesor na ljubljanski ekonomski fakulteti, priznani in med študenti priljubljeni predavatelj in mentor, v širšem slovenskem in jugoslovanskem prostoru znan le kot eko-nomist-teoretik, je pred leti napovedal v knjižno-založniškem programu založbe Obzorja avtobiografsko izpoved Koncert za raka.* Prozno delo izpod peresa teoretika ekonomista je že samo po sebi privlačno za bralce, ki se jim je pisec dozdaj kazal predvsem v enem življenjskem področju delovanja — na področju ekonomije. Zato je Koncert za raka najprej »skrivnostno« delo za profesorjeve študente in kolege, ki se s pomočjo intimne izpovedi približujejo spoznavanju svojega znanstvenega vzgojitelja s povsem nove, nepričakovane plati. Kaj to pomeni za mogočen korpus slovenskih ekonomistov, ki jih je avtor Koncerta za raka vzgajal v ekonomski vedi, si ni težko predstavljati. Verjetno bo Koncert za raka med ekonomisti najbolj brana leposlovna knjiga leta. Drugo opazno dejstvo, ki smo ga sicer že omenili, vendar ga velja podrobneje osvetliti, je Černetovo združevanje tako nasprotujočih si ustvarjalnih področij, kot sta intimna izpoved (proza, poezija) in ekonomska veda. Že leta 1956 je izdal zbirko ljubezenskih pesmi in impresij Zastrte podobe, Koncert za raka z opaznim lirskim deležem pa samo nadaljuje že nakazane smeri v avtorjevem celotnem ustvarjanju, le da mu s proznim delom daje celovitejšo podobo. France Černe — Koncert za raka (Založba Obzorja Maribor 1976, opremil Bogdan Cobal, str. 192) Tretji moment, ki ga pri Koncertu ne moremo zanemariti, je izrazito sodobna tematika — ženski rak z vsemi tragičnimi posledicami. Tematika dobiva v izpovedi dokumentarično neposrednost in verističnost, tako da ne gre v pravem pomenu besede za literaturo, ampak sme bralec v knjigi razbrati ne-literarno dimenzijo-genezo konkretnega umiranja, od prvih ugotovitev rakastih obolenj do smrti. Izpovedna prizadetost, ki ji smemo verjeti, je neke vrste literarna nadgradnja medicinskih diagramov: v njej prihaja do razvidnosti medsebojni odnos med umirajočo in njenim možem-avtorjem, hčerko in neposredno okolico. Zato bo Koncert za raka zanimivo branje za sorodno prizadete svojce bolnikov, ki so umrli za rakom, ali za starejše ljudi sploh, manj navdušenja pa bo zbudil pri mlajših generacijah, ki jim je intenzivna geneza agonije tuja in neprivlačna tema. Vendar se ob vsem zapisanem postavlja še eno in s stališča literature osrednje vprašanje: kakšen je Koncert za raka kot literatura? Odgovor moramo poiskati s stališča oblikovanja dane teme, z izhodišča literature kot jezikovnega dejstva. Izbrana tema je zaradi izpovedne neposrednosti, veristič-nosti in seveda tudi sodobnosti (medicinske teme so bile na Slovenskem vedno priljubljeno branje) prepričljiva, vprašanje pa je, če je vedno prepričljiv tudi izpovedni stil. Zdi se, da France Černe v mestih, kjer hoče biti najbolj prepričljiv v identiteti svoje izpovedi, preveč prehaja v sentimentalnost. To pa pri bralcih ne zbuja več sočutja, tako kot pri romantikih, marveč odpor. Takih, s stališča literature preveč jezikovno ohlapnih mest je precej. V njih se sicer kaže avtorjeva globoka ljubezen do žene, ne kaže pa se velika zmožnost Književnost 650 Marijan Zlobec literarnega oblikovanja in ustvarjanja, tema sama ,nekoliko manj pa za bral- Res je, da intimna avtobiografska iz- ce, ki hočejo imeti ob temi še »litera- poved na tragično temo ne potrebuje turo«. Združitev obojega bi zahtevala larpurlartizma, vendar je pri Koncertu mnogo več ustvarjalnega napora: preveč avtorjeve neposredne prizade- osebna bolečina je lahko odločilna tosti, da bi delo v celoti dobilo prepri- spodbuda za ustvarjanje, lahko pa tudi čljivejši literarni izraz. Zato bo Koncert ovira za njegov skrbni literarno-estetski za raka privlačno prozno delo za bralce, nadzor, ki jih bo, kot smo že omenili, pritegnila Marijan Zlobec