p. Viktor Papež OFM ET EGO TE ABSOLVO Sinodi naproti - 5 p. Viktor Papež OFM ET EGO TE ABSOLVO Priročnik za spovednike Elektronska izdaja & %rat)rančišeN Ljubljana 2006 Teološki pregled p. dr. Anton Nadrah OCist Pravni pregled msgr. dr. Borut Košir Lektoriranje prof. Jože Fagenel Vinjeta akad. slikar Lucijan Bratuš Izdala in založila založba Brat Frančišek, Prešernov trg 4, Ljubljana http://ofm.rkc.si/zbf Za založbo br. Miran Spelič OFM CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 265.6 PAPEŽ, Viktor Et ego te absolvo : priročnik za spovednike. -Viktor Papež. - Ljubljana : Brat Frančišek, 2006. -Elektronska izdaja. - (Sinodi naproti ; 5) ISBN 961-6326-13-9 110953472 Imprimatur! št. 156/01, 25. januar 2001 dr. Franc Rode, nadškof Knjigi na pot Z radostjo in hvaležnostjo pišem besede predgovora za knjigo našega dragega brata, p. dr. Viktorja Papeža, saj je to delo po njegovih besedah sad študijskih dni, ki smo jih priredili na Brezjah v preteklih letih za spovednike. Tako je bilo tudi na začetku svetega leta 2000, saj smo čutili, da ob milostnih trenutkih spreobrnjenja v zakramentu sprave, ki jih Stvarnik - ljubeči in usmiljeni Oče - podarja potujočemu ljudstvu, potrebujemo tudi mi, spovedniki, nove in poglobljene teološke refleksije, ki bo nam kot služabnikom Cerkve pomagala, da bomo znali in zmogli z veletokom božjega usmiljenja umiti človeka na obrežju milosti. Ko smo spovedniki širili svoja obzorja duha in srca na teh seminarjih o zakramentu sprave, smo izrazili prošnjo p. Viktorju, naj nam pripravi uademecum spovednika, ki nam bo v pomoč pri našem zahtevnem služenju v zakramentu sprave. Pogosto slišimo zaskrbljujoče ugotovitve, da praksa spovedi upada. Res je tako. Je pa prav tako res, da tudi sodobni človek tretjega tisočletja nosi v sebi zavest greha in željo odrešenja in da se dobesedno odpelje iz svojega vsakdana na božjo pot, da bi tam na novo "premeril daljo in nebeško stran". Zato bodo, tako se mi nekako nakazuje, v prihodnosti prav božjepotna romarska svetišča vse bolj dobivala podobo duhovne oaze in duhovnega zdravilišča, kamor se bo upehani in utrujeni človek zatekel, da bi ponovno odkril podobo človeka in Boga v sebi in tako dobil spravo s seboj, bližnjim, stvarstvom in Stvarnikom. Tako se Brezje kot slovensko narodno Marijino svetišče tudi z izdajo tega nadvse potrebnega pripomočka za spovednike vključujejo tudi s tem v to dogajanje milosti. V luči te odgovornosti je nastajala pričujoča knjižica, ki bo zares v veliko pomoč duhovniku - služabniku usmiljenja. V tem zakramentu duhovnik uresničuje naročilo, ki ga je Kristus dal apostolom po svojem vstajenju: "Prejmite Svetega Duha! Katerim grehe odpustite, so jim odpuščeni; katerim jih zadržite, so jim zadržani" (Jn 20,22-23). Da bi se to uresničevalo v vsem bogastvu tega daru, hoče biti v pomoč tudi pričujoče delo. Kjerkoli in kadarkoli namreč človek zahrepeni po odrešenju, se srečata človekova in božja pot. "Vsaka spovednica je posebno odličen in blagoslovljen kraj, v katerem se odstranjujejo razklanosti ter se poraja nov in neomadeževan spravljeni človek - spravljeni svet!" (Janez Pavel II., Apostolska spodbuda o spravi in pokori, CD 25, Ljubljana 1985, št. 31/V). Marija, pribežališče grešnikov, naj bo tudi za nas posoda vse svetosti, da postanemo vredni obljub Kristusovih. Marija Pomagaj! Hvala p. Viktorju, založbi Brat Frančišek, br. Miranu, vsem spovednikom in končno vsem nam, grešnikom, ki se vedno znova odpravljamo za Lučjo iz Betlehema in se prežeti od Duha prepuščamo odrešujočemu srečanju v objemu Očeta. p. Ciril A. Božič OFM gvardijan in rektor Marijinega narodnega svetišča na Brezjah Uvodna beseda Pričujoča knjižica je v nekem smislu sad študijskih dnevov, ki jih že nekaj let prizadevno pripravlja frančiškanski samostan na Brezjah za spovednike. Večkrat so navzoči duhovniki izrazili željo, da bi dobili v roke tudi "kaj napisanega". Njihovi želji z veseljem ustrežem, čeprav se zavedam občutljivosti tem, ki jih v priročniku obravnavam. Marsikaj bi bilo potrebno še dodati in izpopolniti. Knjižico so "pisali" tudi udeleženci s svojimi vprašanji in pogovori na teh srečanjih. Razveseljivo je dejstvo, da med mladimi narašča zanimanje za osebno spoved, kar je potrdilo tudi 1400 spovednikov, ki so spovedovali mlade ob njihovem jubilejnem srečanju s papežem Janezom Pavlom II. v Rimu. Statistike kažejo, da čimbolj je duhovnik v spovednici anonimen, tem bolj pooseblja Kristusa v zakramentu sprave. Ljudje se radi in redno spovedujejo tam, kjer najdejo požrtvovalne duhovnike, ki so vernikom dejansko na razpolago za prejem zakramenta pokore. Iz svoje duhovniške prakse doma in po svetu lahko trdim, da iz načina, kako se spovedujejo verniki, odseva duhovniški etos njihovih posvečenih pastirjev in kvaliteta njihovega pastoralnega dela. Velikega pomena je tudi to, da duhovnik ni samo delivec zakramenta sprave, temveč tudi redni prejemnik. Hvaležen sem svetemu očetu papežu Janezu Pavlu II., ki me je izbral in imenoval za svetoletnega spovednika v svoji stolnici, v baziliki sv. Janeza v Lateranu, ki je "omnium urbis et orbis ecclesiarum Mater et Caput", kot je to zapisano na pročelju te rimske bazilike in s katero smo Frančiškovi bratje na poseben način povezani od sv. Frančiška dalje. Zahvaljujem profesorju msgr. dr. Borutu Koširju, ki pregledal rokopis in mi dal dragocene nasvete. Naj bo v večjo božjo slavo in pomoč spovednikom, ki opravljajo delikatno, večkrat skrito, a izredno pomembno pastoralno delo "in persona Christi". Knjižico posvečam svojemu dolgoletnemu spovedniku in duhovnemu voditelju, frančiškanu in sinu slovenskih staršev, božjemu služabniku p. Aleksiju Benigarju (Z 1893 Zagreb, A 1988 Rim). Rim, v svetem jubilejnem letu 2000. p. Viktor Papež, OFM I. DEL 1. Če rečemo, da smo brez greha, sami sebe varamo (i Jn i,s) Greh je prisoten v zgodovini človeka in ga je zaman poskušati zanikati ali mu dati drugačna imena. Pri poskusu razumevanja, kaj greh je, je treba najprej poznati globoko človekovo zvezo z Bogom, kajti zunaj tega odnosa zlo greha ni razkrinkano v njegovem odklanjanju Boga in nasprotovanju božjim zapovedim.1 Greh je pregrešitev zoper razum, resnico in pravilno vest; je pomanjkanje resnične ljubezni do Boga in do bližnjega; greh rani človekovo naravo in prizadene škodo človeški solidarnosti; greh je žalitev Boga, se obrača zoper božjo ljubezen do nas in nas od nje odvrača; greh je nepokorščina do moralne norme, ki jo je Bog dal človeku, ko mu jo je vpisal v srce ter jo potrdil z razodetjem; greh je upor zoper Boga, izključitev Boga, prelom z Bogom; greh je ljubezen do samega sebe, prignana prav do preziranja Boga. V Jezusovem trpljenju in smrti se najbolje razkriva nasilnost in mnogoternost greha.2 Greh je osebno dejanje, ki je povezano z našo voljo, spoznanjem, svobodo in odgovornostjo. Včasih pa imamo odgovornost tudi za grehe drugih, kadar pri njih sodelujemo.3 1KKC 386. 2KKC 1849-1851. Janez Pavel II., ap. spodb., Spraua in pokora, 2.12.1984, CD 25, št. 14. 3KKC 1868. Nobenega greha ni, pa naj bi bil še tako velik, da bi ga Bog ne mogel odpustiti. Kristus hoče, da so v njegovi Cerkvi vrata odpuščanja vedno odprta vsakomur, ki se odvrne od greha. Ce v Cerkvi ne bi bilo odpuščanja grehov, bi ne obstajalo nikakršno upanje na večno življenje.4 Priznati svoj greh, pomeni priznati, da sem grešnik, sposoben narediti greh, nagnjen h grehu, ki je počelo, brez katerega ni vrnitve k Bogu: "Svojo pregreho priznavam in moj greh mi je vedno pred očmi." - "Oče, grešil sem zoper nebesa in pred teboj."5 Za spravo z Bogom se zahteva in je v njej vključena zavestna in odločna ločitev od greha. Vključuje dejanje pokore, ki je v kesanju in priznanju grehov ter v zadoščevanju. Ne more biti spreobrnenja brez priznanja lastnega greha. Z grehom pa se v človeku zruši tudi njegovo notranje ravnovesje, kar povzroči v njem samem nasprotja in konflikte. Podrto in raztrgano notranje ravnovesje pa ima svoj odmev v povezavi z drugimi ljudmi in ustvarjenim stvarstvom. "Skrivnost greha" v bistvu obsega ti dve rani, ki ju grešnik odpre v svojih lastnih prsih do Boga in v svojem razmerju do bližnjega. Vsak greh je oseben, pa tudi družben, ker ima družbene posledice. Greh je vedno dejanje osebe, je dejanje svobode posameznega človeka. Okoliščine in skupine ljudi ali skupnosti sicer lahko vplivajo in pritiskajo na človeka, kar lahko zmanjšuje njegovo svobodo in odgovornost za krivdo; vendar pa se ne sme prezreti resnice, da je človeška oseba svobodna in odgovorna za svoja dejanja.6 "Družbeni greh" pomeni, da greh posameznika v luči človeške solidarnosti odmeva v drugih; vsak greh bolj ali manj škodljivo odmeva v svetu, poniža Cerkev in svet in prinaša škodo celotni človeški družini. To so predvsem grehi proti ljubezni do bližnjega, greh proti pravičnosti in pravicam človeške osebe, med katere spada pravica do življenja, greh proti svobodi bližnjega, zlasti proti najvišji svobodi, to je svobodi verovati v Boga in ga častiti, greh proti časti 4KKC 982-983. 5Ps 51,5; Lk 15,18.21. J. Servais, La Confessione, sacramento del Padre di misericordia, v: Communio 166 (1999). 6Janez Pavel ii., Sprava in pokora, št.15-16. Janez Pavel ii., okrož., Sijaj Resnice, 6.8.1993, CD 52, št. 65-70. in dostojanstvu bližnjega, greh proti skupni blaginji in njenim zahtevam, greh delavcev, ki se ne zavzemajo za izboljšanje in spremembo družbe itd.7 "Izguba čuta za greh je greh tega stoletja," je izjavil papež Janez Pavel II. in tako poudaril misel, ki jo je izrekel že papež Pij XII.8 Moralna zavest je pri mnogih oslabela in zatemnela. Zatemnitev vesti ima za posledico krizo čuta za Boga, z njim pa izgine tudi čut za greh.9 Tudi duhovnik je izpostavljen nevarnosti, da v "kulturi z novimi in zelo prefinjenimi oblikami samoopravičenja usodno izgubi 'čut za greh' in potemtakem tudi tolažilno veselje prošnje za odpuščanje in srečanje z Bogom, polnim usmiljenja."10 V današnji družbi izginja čut za greh zaradi moralne permisivnosti, zanikanja osebne odgovornosti in iskanja krivcev drugod, etičnega relativizma, ki taji absolutno in brezpogojno veljavo moralne norme in verske indiferent-nosti. Tudi določena kulturna antropologija omejuje odgovornost človeka in mu ne priznava sposobnosti za izvrševanje pravih človeških dejanj in tako tudi ne možnosti za greh. Cut za greh izginja, kadar ga ljudje zmotno istovetijo z bolestnim občutkom krivde ali z navadnim prestopkom zakonskih norm in predpisov.11 Izguba čuta za greh je v bistvu oblika in sad zanikanja Boga, in sicer ne pomeni samo tajiti Boga, temveč tudi tako živeti, kakor da Boga ne bi bilo, izbrisati Boga iz svojega vsakdanjika. Papež Janez Pavel II. ugotavlja, da tudi "nekatera teženja v življenju Cerkve neizogibno pospešujejo upadanje čuta za greh; k temu je pripomogla tudi zmeda v teologiji, pridiganju, katehezi in duhovnem vodstvu, posebno še na področjih kočljivih vprašanj krščanske morale. 12 Obnoviti čut za greh pomeni, da znamo skrbno uporabljati zakrament sprave ali pokore. 7Janez Pavel II., Spraua in pokora, št. 17. 8Janez Pavel II., Spraua in pokora, št.. 18. Pij XII., nagovor 26.10.1946, v: Discorsi e Radiomessaggi, vol. VIII, 288. 9S. Majarano, Senso morale della colpa e senso cristiano del peccato, v: Credere oggi 16 (1996) 39-50. 10Janez Pavel II., ap. spodb., Dal uam bom pastirjeu, 25.3.1992, CD 48, št. 48. 11Janez Pavel II., Spraua in pokora, št. 18. Janez Pavel II., Sijaj Resnice, št. 71-83. 12Janez Pavel II., Spraua in pokora, št. 18. Božja ljubezen je močnejša od greha in smrti. Ko se človek zave, da se ljubezen, ki jo ima Bog do njega, ne ustavi pred njegovim grehom in se ne umakne pred njegovimi žalitvami, temveč postane še bolj skrbna in velikodušna; ko človek upošteva, da ga je božja ljubezen odrešila za ceno krvi učlovečene Božje Besede, ga prevzame globoka hvaležnost in spoznanje, da je Gospod zares bogat v usmiljenju in brezmejen v odpuščanju.13 "Človekov blagor je ostati v resnici in vršiti resnico,"14 to pa tudi vključuje, da človek prizna v sebi resnico o grehu in odrešenju. 13Janez Pavel II., Sprava in pokora, št. 22. 14Janez Pavel II., Sijaj Resnice, št. 84. 2. Kratek zgodovinski pregled spovedi Jezus Kristus je hotel, da Cerkev v moči Svetega Duha nadaljuje njegovo delo odpuščanja grehov in odreševanja tudi pri svojih lastnih udih. V zakramentu pokore prejmejo grešniki odpuščanje za Bogu prizadejane žalitve in se hkrati spravijo s Cerkvijo, ki so jo z grehom ranili.15 Odpuščanje in sprava je osrednja tema novozaveznega oznanjevanja in prvi velikonočni dar vstalega Gospoda.16 Prvi kristjani so se dali "krstiti v odpuščanje grehov"17 in doživljali na svoj način izkušnjo greha,18 ki je imela za posledico v posebnih primerih tudi "izljučitev hudobneža" iz njihove srede.19 Oblika spovedi se je v zgodovini spreminjala in sčasoma dobila tisto podobo, ki jo poznamo še danes. Je eden od zakramentov, ki je bil najbolj izpostavljen kritiki teologije in zahtevi po njegovi duhovni obnovi.20 Papež Janez 15KKC 1421-1422. ZCP kan. 959. 16Mr 1,27; 2,1-12; Lk 2,36-50; 19,1-10; 15,11-32; 32,39-43. 17Apd 2,38. 18Apd 5,1-11. 1