31 i 2001 XXXII VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJ počitnic predstaviti poročilo. Poročilo naj bi odločilno vplivalo na prvo pravo izvedbo poklicne mature. Medtem bo ministrica na predlog Državnega izpitnega centra imenovala predmetne komisije, ki bodo - predvidoma tudi z kooptiranjem članov projektne skupine - nadaljevale naše delo. literatura Pravilnik o poklicni maturi, Uradni list RS, št. 96/2000. Slane A. (2000). Interno gradivo za prvo sejo projektnega sveta. Ljubljana: MŠZŠ. Jože Pavličič Zavod RS za šolstvo POKLICNA MATURA IN OCENJEVALNA MERILA yj in V članku je na primeru matematike opisano ocenjevanje na dosedanjih zaključnih izpitih v srednjem strokovnem šolstvu in primerjava z merilom, ki ga zapoveduje novi Pravilnik o poklicni maturi v 25. členu. Prav pozitivne izkušnje s prostovoljnim sodelovanjem šol v eksternem pripravljanju izpitnih nalog iz matematike za zaključne izpite v zadnjih osmih letih so sestavljavcem pravilnika služile kot model za nekatere rešitve v izvajanju prve in tretje izpitne enote (splošnih predmetov). Ocenjevanje naj bi bilo: 1. veljavno: ocenjujemo tisto, kar želimo oceniti; 2. zanesljivo: pri ponovitvi v enakih pogojih bi dobili enako oceno; 3. občutljivo: ocena naj izraža razlike v znanju; 4. objektivno: odvisno le od ocenjevalnega instrumenta, ne pa od ocenjevalcev ali drugih pogojev. V nadaljevanju bom obravnavamo le 3. točko: občutljivost ocenjevanja. Merila morajo biti določena tako, daje končna ocena izraz znanja, ne glede na to, kako jo dobimo. Uveljavljeno je mnenje, daje pisna ocena več »vredna« kot ustna. Tudi sam se strinjam s tem. Pomembno je, kolikšen delež prisodimo eni in drugi oceni. Pri ocenje-vanju enotnih nalog iz matematike imamo na zaključnem izpitu (ZI) določeno razmerje 70 : 30 v korist pisni oceni. Pri uporabi tega merila do sedaj ni bilo težav. Obe oceni dobimo s točkovanjem pisne naloge (vsota točk, doseženih pri posamezni nalogi) od 0 do 100 točk in ustnih odgovorov od 0 do 30 točk. Točke za določitev končne ocene dobimo tako, da število točk pri pisnem delu pomnožimo z 0,7 in prištejemo točke ustnega dela. Za ocene uporabimo naslednjo lestvico: Itasfea flL UJ tmmm Menim, daje to merilo dokaj občutljivo, saj temelji na predpostavki, da je kandidatovo znanje sorazmerno s ^ Vir: Zaključni izpit 2000 MATEMATIKA. Osnovna statistična analiza. Naloge. ZRSŠ, Ljubljana 2001. O 2001 GOJA IN IZOBRAŽEVANJE 32 številom doseženih točk (pisno in ustno). Prepričan sem, da se merilo za določitev končne ocene pri poklicni maturi (25. člen Pravilnika o poklicni maturi, Uradni list RS, št. 96/2000) nagiba v korist pisnega dela in da je premalo občutljivo. V q navedenem 25. členu je naslednje merilo: -> > 1. kriterij [j 40 % - 2. kriterij | Trditev bom ponazoril s primerjavo obeh meril pri rezultatih zaključnega izpita 2000. UJ V) < C* £L N 1. merilo je merilo, uporabljeno pri zaključnem izpitu 2000; 2. merilo: uporabljen je 25. člen Pravilnika o poklicni maturi. sc O t- cn o O 30 % 20 % 10 % 0 % 1 2 3 4 5 OCENA Ugotavljam, daje po prvem merilu 10,86 % neza¬ dostnih ocen, po drugem pa kar 25,86 % (predvsem na račun zadostnih ocen). Pri drugih ocenah ni tako velikih razlik, le še pri odlični oceni (7,80 % po prvem in 5,69 % po drugem kriteriju), znatno nižja je tudi srednja ocena. Morda je ta primerjava strokovno pomanjkljiva. Natančna, podrobna merila za določitev pisne in ustne ocene lahko merila 25. člena Pravilnika omilijo, a sem prepričan, daje ta člen preveč v nasprotju s težnjami o upoštevanju različnostih sposobnosti. > UJ S O O