Zgodnja U i h Katollšk cerkven list Dacica irhaja vsak petek n« celi poli, in velj& po poŠti za celo leto 4 gld. 60 kr., /.h pol le'u 2 gld. 40 kr., ca četert leta 1 gld 30 kr V tiskirnici npreiemana sa leto 4 gnld., za pol leta 2 gld., za «etert ieta 1 gl; ako zadere lh ta dan praanik. izide Danica dan poprej. Tečaj XXIX. V Ljubljani 21. malega serpana 1876. List 29. Papež in kalolieani — mnogim r zadrego% Ljudje, ki bi radi kmalo kaj dedovali, vedno pazijo in poslušajo, če bi dozdevnega bolnika kaj kašljati slišali, in žalostni odidejo, ako še niao zapazili nika-koršnib znamenj bližnje smerti. Pija IX imajo liberalci že od davno za tacega ne»terplj*»nega b dnika, po kterem bi kaj radi celo sv. Cerkev podedovali, in jo kot volk jagnje vplenili in na drobne kose razmesarili. Mnogi so se bili že pred duri vstopili, da bi hitreje ugrabili plen, pa dozdevne smertne znamnja so se jim čez noč spremenile v berhke znamnja čverstega življenja; in tako oni čakajoči dediči vedno žalujejo in se t-cote. Ali so mar znritranje okrepčanje in zunanje razširjanje smertna znamnja V Kristus ni Petru obljubil telesne ne-umerjočnosti, temuč: da Cerkev peklenske vrata ne bodo premagale, ker je na skalo zidana. Mnogo papežev je bilo umorjenih, pa mirno so smertnega mahljeja pričakovali, vedoči: v kakem pomenu so skala: in to ve tudi Pij IX, in toraj zamore tudi on miren biti. O času njegovega papeževanja je umerlo 59 piemonteških ministrov in 300 starašinov. Cesarjev je v ravno tem času umerlo 6, namreč ruski car Nikolaj, Napoleon III, Maksimilijan iz Meksike, cesar Ferdinand, in dva turška. Kraljev je 19 umerlo pod njegovim vladanjem. Pij dobro ve, da ni neumerjoč, ampak umerjoč, pa on s toliko milijoni svojih zvestih moli božjo previdnost, ki ga v tako osodovitih časih toliko časa čverstega in zdravega ohrani, in mu dopusti gledati žalostni konec toliko svojih in sv. Cerkve sovražnikov. Že ta mutasti dogodek služi mnogim v zadrego, še bolj pa zgovornost Pija IX, kteri umejo razlagati, kakor Daniel, znamnja časa, in njihov skrivnostni pomen. — Kakor on, tako so tudi katoličani v zadrego kraljem, vladam in vradnim diplomatom, kteri so hotli večkrat za modrejše in pravičnejše od Boga veljati; tod-t katoličani so z njihovim neustrašljivim postopanjem onih modrost osramotili. „Blag»r vam", je rekel Kristus, ,,ako bodo vas zavolj mene preklinjali, preganjali, in vse hudo zoper vas govorili." Kristus je bil pervi v zadrego, bil je mnogim kamen spotikljeja. Pa ravno to nasprotovanje je vesela prikazen, da njegovi učenci še niso izmerii. Ako se ozremo v Švico, na Nemško, v Ameriko, na Laško, in vidimo, kako v Švici poveličujejo Cartaret-a, na Nemškem Bismarka, na Francoskem Viktor Hugon-na, na Laškem kralja poštenoviča, ker katoličane tako silovito preganjajo in zmagujejo, moramo spoznati, da seje preganjanje že pričelo, ali pa je vsaj pred durmi. Toda pravi katoličan se temu ne čudi, vedoč: da preganjanje zavolj Kristusa vedno terpi, in 8e po kakem načinu tudi vedno razodeva. — Neki angleški spreobernjenec, z imenovm Patter-son, je poštel, da od leta 726 znaša čas, v kterem so bili papeži prostosti in posestva oropani, v kterem so ali v ječah ali v pregnanstvu živeli — 400 Ičt. Tedaj je v vsakem stoletju, ako se onih 400 Ičt enako razdeli, moral poglavar sv. Cerkve 35 Ičt preganjanja in krivice terpeti, in na vsacega 125 papežev, ki so vtem času vladali, pridejo počez 3 leta in H mesci. To katoličana s serčnostjo in upom napolnnje. Ako naredba, ki je bila skoz 11 stoletji od nasprotnikov vedno na-padana, vender ni razpadla, to očitno pričuje: da je ona pod varstvom božje previdnosti. Neki dau so rekli sv. Oče k nekemu poslanstvu: ,.Nasprotniki pravijo, da sem truden. Truden sem gledanja tolike brezbožnosti, krivic in neredov; pa nikakor nisem nagnjen, s krivico se spravljati. Ne; hvala Bogu! v spolnjevsnji svojih dolžnost ne morem, ne smem truden biti; nikoli nisem bil in ne bom truden." Tako govori 84letni papež v svojih britkostih, in mi hočemo maloserčni postati!? Versko-drumlreno stan/e r Jeruzalemu• ,,Kako zapuseno (depopulato) je mesto, nekdaj polno ljudstva, vdova je postalo, gospodovavka narodov je za deklo ponižana... Sijonske ulice žalujejo, ker nobeden k praznikom ne pride, vrata so razdjana, duhovni zdihujejo... Vsa lepota je od Sijonske hčere zginila... Velika, enaka morju, je tvoja britkost.. Tako prerok Jeremija. 2r.OO let je od tadaj minulo, in njegove žalostne pesmi še niso pozabljene, še niso od-donele; kpr lejte! Jeruzalem vedno zdihuje pod spol-novanjem B ižjega svarjenja, vredno solz in milovanja Jeremijevega. Ze pervi vtis, kterega Jeruzalem stori na romarja, je žalosten. Zevajoče pečevje, sivo peščeno polje, nešte-vilni mertvaški spominki, golo hribovje brez zelenine in drevja, otemnelo zidovje starih podertin se oččra razodeva; gobovi z nagnjitimi udi, ki tuleči popotnika obdajajo, napol goli berači, podivjani psi, ki namesto lajanja zamolklo krulijo, — pozdravljajo ptujca; ozke, umazane ulice, prazni tonvi, poderte hiše, strahoviti ber-logi, odperte jame zdehajo proti popotniku; razvaline in podertije mu zapirajo pot, po kteri bi rad s svojo trudno nogo koračil. Očitno je tukaj Božje prekletstvo, in spolnitev besedi: „Njegova kri naj pride čez nas in čez naše otroke!" Jeruzalem se mora pokoriti zavolj ondi doveršenega umora nad Božjim Sinom; pa kristjanu mora to mesto drago biti, kajti od mladih nog se je v mislih večkrat mudil ondi. Ako ie zunanja revsina in razpad Jeruzalemu nemilo romarja prešine, ga mora prizor notranjega življenja, versko-drustvenih zadev, toliko bolj pretresti; aunanji propad je živa podoba duhovnega stanja onega ljudstva. Verstvo, prostost, kupčije, obertnija, vse komaj komaj životari, in hira. Večina prebivavcev so judje in mohamedani, in posebno razodeva turška vera žalosten vpliv na kristjane. Pravi kristjan se derži pregovora: „Pomagaj si, in B« g ti bo pomagal !'4 mohamedov učenec pa v nesr-i leno izdihne: ,.Allah (Bog) hoče tako, in moram prer.3*ti!" ter roke križem derži, in nič k odvernitvi nesreče ne stori; in upliv take toposti se tudi pri kristjanu razodeva. Kvršanstvo se nahaja v nekaki dremoti, kakor bi s00G pijastrov, po našem blizo 700 gld., na osebo). Tudi so zgledi, da taki špe-kulativni judje zato potujejo po takih misijonih, da se protestanškim misijonarjem dajo s kerstno vodo večkrat obliti! Modus acquirendi multiplcx. (Konec prih.) Ogled po Slovenskem In dopisi. Iz Ljubljane. „Misijonske sporočila P. Janeza Zla-tousta Valjavca, pervega slovenskega misijonarja v 19. stoletji in mašnika iz družbe Jezusove, izdal z dovoljenjem višjih P. Frančišek Sajovic, mašnik ravno te družbe." — To je naslov že večkrat imenovanih „misi-jonskih sporočil" r. o. Janeza Valjavca, ki so imele kakor bukve na svitlo priti, pa skorej gotovo ne pridejo, ker je tisk s papirjem tako drag, da bi bukve (30—40 pol) zahtevale silne stroške, naročnikov pa se še tretjina toliko ni oglasilo, kolikor bi jih bilo treba, da bi se delo brez škode založnikove moglo na dan spraviti. Bilo je sicer že sklenjeno rokopis v natis dati, kakor smo bili omenili; ali ko se je jelo poverhoma pretresovati, koliko bi vse delo stalo, se niso upali podati v tolike stroške in skoraj gotovo z veliko zgubo. Sorodovinci torej prosijo, naj bi „Danica" začela prinašati te naznanila, s ciraur se bojo sporočila razširile, pa vender ne v posebni knjigi ohranile. Za danes podamo vvol v to knjigo; že iz njega bode vsak previdil, koliko ceno ima delo. Taki le je: Kako so se začele te bukve f Kajni P. Janez Zlat- ust Valjavec, ki je Slovencem gotovo še v blagem spominu (umeri nanagloma 9. maja 1875 v Celovcu), je za čas svojega misijonovanja marljivo si spisoval dnevnik, v kterem je za-se zaznamoval slehernega dne prigodke, ki jih