Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. Leto II. Izhaja vsakega 1. in 15. v mesecu. Letna naročnina 25 Din, za inozemstvo 40 Din. NA MEJAH Stev. 4. ček. račun št. 12.666 Teiefon Jesenice 625 Uprava in uredništvo: Jesenice, Krekov dom LIST ZA GOSPODARSTVO, PROSVETO iN KULTURO Jesenice. 15. februarja 1937 Papeževe okrožnice — so cunje popisanega papirja? Ni mogoče pozabiti velikih nenadnih razočaranj, silnih presenečenj. Kakor rja se ti zajedo v življenje duše in razjedajo v njej dalje brez pre-stanka ter terjajo svoj dolg. Če jih mirno prenašaš, te zastrupe, če si pa zdrav, jih kot gad je gnezdo iztrgaš, če tudi z bolestjo, in vržeš iz sebe. Tak vtis je imel pisec teh vrstic po enem lanskih sestankov moškega odseka Krekovega prosv. društva, po nad vse drzni, s katoliškega stališča rečemo lahko, nezaslišani izjavi takratnega in sedanjega predsednika jeseniške krajevne skupine JSZ. Mož, ki svoje osebne verske dolžnosti vestno vrši, ki je član apostolstva mož, se je povzpel na tem sestanku do neverjetne trditve, da so papeške okrožnice »Rerum novarum« in »Qua-dragesimo anno« cunje popisanega papirja. Popravil in pristavil je sicer kasneje tekom debate, da to velja zanje toliko časa, dokler si jih tudi kapitalisti ne osvoje, toda nemogoče je izbrisati prvotni vtis izjave. Zavedati pa se je treba v polnosti, da je tudi s pridodatkom docela neutemeljena in da bi jo katoliški delavski borec tudi take nikoli izreči ne smel. Že dolga leta sem je bilo obzorje naših socialnih gledanj in stremljenj nekam nejasno, kakor z nevihto obetajočimi temnimi oblaki zastrto, dokler se časi niso zdeli zreli, da sme neženirano pasti taka izjava, kakor jo zgoraj navajamo. Za v duhovno življenje pronicujočega človeka je bilo to kakor bliskovito ožarjenje dveh nasprotujočih si smeri in je napovedalo čas odločilne borbe. Drznim besedam so kmalu nato sledila drzna dejanja. Smatralo se ni za greh razbijati skupnost katoliškega življa tudi v praksi in se uslužiti internacionalnemu, vse razkrajajočemu marksizmu. Nič izrednega ni bila v usodnem času odklonitev navzočnosti domačega župnika pri vsej njegovi široki toleranci od važnega sestanka delavske organizacije, ki naj bi bila krščanska in katoliška. Ponovno pa so vabili na te sestanke inte-ligenta-neduhovnika, tudi nečlana organizacije, advokata, ki se je o istih okrožnicah papežev svoj čas v drugem stilu drugače omalovažujoče nepravilno izjavil. — Prišli so dnevi, da so ponu-deno podporo tudi v potrebi odklonili, čeprav je bila dobro in iskreno mišljena, kakor bi se bali, da je vse, tudi pomoč in podpora, če prihaja od katoliškega človeka ali grupe, ki drugače misli kakor oni, okužena. V pravkar tekočih in ob natiska tega članka morda končanih mezdnih pogajanjih so bili člani, delegati JSZ najzagrizenejši nasprotniki delegatom druge kat. delavske strokovne organizacije, ZZD, ki s posebnim poudarkom temelji na gori zavrženih okrožnicah. Istočasno pa, ko so se borili proti ZZD, so v najtesnejšem objemu sodelovali s svetovno-nazorno nasprotnima organizacijama. Človek bi mislil, da morajo biti ti ljudje nad vse srečni, če morejo v teh nasprotnih vrstah igrati proti samim sebi vsaj drugo vijolino. Brez lastnega zanosa, brez lastnih ciljev in idealov vojskovodje so in svoje vrste peljejo v razsul. — Pokazale so to dosti jasno zadnje volitve delavskih zaupnikov. V najbolj godnih časih, pri največjem porastu delavstva pri KID, ko bi morala JSZ vsaj za sto glasov narasti in pridobiti, je za pol te vsote padla. Zdi se, da je sedanjemu vodstvu JSZ to kar prav. Nobene priprave ni bilo za volitve, nobene agitacije, nič se ni o tem govrilo in opazovali smo tu in tam po izidu volitev, kako so bili nekateri zadovoljni, ko so njihove vrste JSZ padle in je marksistična organizacija tako izredno poskočila. Pozdravljate marksistični gospodarski sistem in si ga osvajate, vero in Cerkev silite v njegovo priležništvo, mesto da iz lastnih idej klešete nov gospodarski red. Pa je že tako: marksizem je dober, čeprav ga kapitalist odklanja in se zanj borite, socialni katolicizem z okrožnicami papežev pa ostane cunja, dokler se kapitalist sam zanj ne izjavi. Da bi mu zmago priborili, na to niti ne mislimo. Tako delamo! Delavstvo to dvolično igro vidi, jo obsoja in logično prehaja tja, kjer je po nauku naših organizacijskih očetov edina rešitev: v gospodarski marksizem in v njihove organizacije. Misli si pri tem: tisti kos vere, ki ga poudarja JSZ, si bom že kako ohranil tudi tam. Največja napaka je ta, da ste življenje od vere ločili, da zato nimate na vsa življenjska vprašanja enotnega pogleda in greste v sebi razdvojeni v dva svetova. Ni mogoče mimo teh dejstev in teh razočaranj. Že dolgo sluteno zlo je rodilo svoj sad, grenak in trpek. Zato je treba, da najpreje z vso jasnostjo poudarimo naše stališče. Mi vidimo v svojem sve-tovno-nazornem gledanju in udejstvovanju edino uravnovesenje vsega življenja. Mi odklanjamo materialistični gospodarski red, bodisi liberalen, socialističen, fašističen ali kakršenkoli. Mi obsojamo vsako caplanje za njim. Utopija nam je vsak poizkus, združiti ta dva svetova, in greh nad totalitarnim katoličanstvom, ki nobenih primesi ne rabi in ne trpi. Za nas Cerkev s svojimi nauki skrbi za večnost ob istočasnem pravičnostnem urejanju stvari, ki se tičejo tega sveta. Nauk njenega učeništva, okrožnice papežev in njihova avtoriteta je za nas nedotakljiva. Naša naloga je, da z vsemi dovoljenimi sredstvi izvojujemo zmago načelom Cerkve tudi v javnem življenju, tudi v socialni zakonodaji. Mi si izberemo rajši papeža kot Marksa, raje Kristusa kot Lenina, Stalina, T ročki ja, rajši božjo ljubezen in v njej posvečen red, kakor razdejanje krvavih revolucionarjev. Nam zato papeške okrožnice niso cunje popisanega papirja, ampak so nam kažipot v življenje in hočemo — s poudarkom danes to povemo — da tudi med nami to postanejo. Storili bomo vse za to. Tistim, ki so katolištvu hrbet obrnili, bomo obrnili hrbet tudi mi. S Koroške Bele Naše zadnje poročilo je vzbudilo v nekaterih glavah grozen naval krvi in vse je pričakovalo mastnih preklicev, ki jih pa ni in ni. Doživeli smo celo priznanje mesto demantija. Prebral ga je g. Georgio na zadnji občinski seji mesto g. šoberla. Ta »demanti< potrjuje našo vest, da je moral g. Smolej plačati 200 Din za stavbni ogled in pove še več, kot smo povedali mi — namreč, da so si jih štirje gospodje razdelili in ^ taknili v žep. — Glede ograje g. župana Perko-ta pa svoje trditve kljub njegovemu poročilu, da se je srezko načelstvo izrazilo, da za obnovitev ograje ni potrebno stavbno dovoljenje, ne umikamo, ker smatramo betonirano ograjo za novo, zlasti še, če je nadomestila že precej trhle lesene planke. Gospodom, ki sede v večini, vzbuja naša opozicija grozno jezo. Bila je tako nesramna, da je zahtevala, naj se odloži plačilo vseh obveznosti, ki si jih je naša občinska večina s toliko gorečnostjo nakopala na glavo v pravdi Rego-vec : občina, dokler se ne ugotovi, kaj pravi o tej zadevi pogodba, ki je bila sklenjena med bansko upravo in gosp. ])odjetnikom žužkom. Kljub energični izjavi člana uprave, da te pogodbe ni! — Pomislite, kam smo prišli. Vsi so slišali to izjavo, a vendar niso vsi tega verjeli. Pritožili so se proti naknadnim kreditom. Na občinski seji pa smn imeli priliko slišati iz ust samega našega gospoda župana, da ta pogodba obstoji in da je na sreskem sodišču. — Gospod, ki je na prvi občinski seii trdil, da te pogodbe sploh: ni, in da je tako v njegovih aktih zapisano, se ali slučajno aR namenoma k tej žiy)anovi izjavi ni oArsil, -^а^ sicer zelo rml -"govori, ali pametno ali ne, to je pa druga stvaTH zadnji občinski seji ^o privlekli na dan tudi neke stare račune jeseniškega odvetnika g. dr. Štempiharja iz leta I9>4 in 19^5, kateri so bili takrat napravljeni deloma radi nekih posvetov deloma nekih pisem in pritožb. Čudno se nam samo zdi, zakaj ni tega hotela plačati prejšnja obč. uprava iz tekočih proračunov. — Morda se je le predobro zavedala, da tega izplačila ue more plačati iz občinske kase, ker so bile nekatere zadeve popolnoma privatne, tako na primer zadeva g. Šoberla zaradi nekega plesa meseca septembra ali oktobra 1954. Naše mnenje o tej stvari je: kar je bilo faktično napravljeno za občino, naj se plača, drugo pa naj prizadeti plačajo sami ali pa tudi gg. advokatje včasih napravijo kaj zastonj za svoje politične pristaše, saj morajo drugi tudi. Pomilujemo samo občinsko upravo, ki bo sedela v naši občinski hiši v letih 1939 in 1940, ki bo morala plačevati stroškovnike posameznih advokatov za volilno dobo 1. 1936 in domislice naših odbornikov iz leta 1937. Protifašistična fronta se ustanavlja pri nas v obliki, ki nasprotnike naravnost frapira. Na prvi občinski seji smo imeli n. pr. priliko poslušati nekega našega »vožda«, ki je samega sebe predlagal za štiri funkcije. Mussolini, vodja fašizma, se počasi i)tresa ministrstev, pri nas pa so se nasprotniki faši/nia šele začeli posluževati njegovih metod. Mesto občinskega sluga Jožefa Smoleja, ki je umrl 12. I. ob I zjutraj, je še isti dun ob 8 zjutraj nastopil to službo I'eilerle Fran jo, o katerem se je g. župan izrazil, da se nanj res more zanesti. Čudimo se tej naglici! .Mi ne bi mogel začasno tega posla opravljati gozdar? In tudi zakaj nastavljati tujca, ko je toliko domačinov brezposelnih? Pred nekaj meseci smo imeli priliko opazovati lažnivo gonjo proti g. kaplanu Duhovniku, da spravlja v tovarno same tujce, sedaj pa ravno tisti, ki so to gonjo inscenirali, nastavljajo na izpraznjena mesta tujce, katere smatrajo za socialno potrcbnejše od vsakega domačina. Ker se je neki član večinskega kluba drznil glasovati proti predlogu, (ia se Kederle začasno nastavi, bo dobil, če pa seveda že ni, najostrejši ukor. Proti domačinu mora obveljati klubova disciplina. Da bodo kmalu začeli deliti volivni golaž, je dobil vtis vsak pameten obiskovalec ol)č in skill sej pri zadnji seji, ko je poslušal, koliko novih Tnest se bo ustanovilo za poznejše čase« v našem občinskem ura- Za pravo pieteto Vsako leto petietete. kjer pustimo vse. kar zraven ne spada, pridružimo notranjo versko miselnost in v občestvu duha trpeče in vojskujoče Cerkve izpričujmo svoj katolicizem, svojo neporušeno vero v posmrtno življenje duše in s svojo prošnjo za brate in sestre, ki so odšli pred nami, olajšamo svidenje pred skupnim Očetom. Le tako bomo dokazali, da smo rajnke res spoštovali in prav ljubili in pokazali, da vemo, kaj je prava pieteta. Nezasluženi zaslužki! Danes se vsepovsod grmi proti neza.shiženim zaslužkom in to po vsej pravici. Zelo mnogo socialnega gorja in pomanjkanja t i« oče v proletar-cev je namreč krivo dejstvo, da so ljudje, ki na račnn delovnih stanov prejemajo horendne plače ali ki na račnn vloženega kapitala vlečejo neverjetno visoke prcKiMite za svoje delnice. I ako se bogastvo življenja kopiči v rokah enih, tisoči pa ostajajo siromaki hroz zadostne hrane, brez primerncga domovanja, brez dostojne obleke. Nemogoče j i in je ustanavljati družine, nemogoče zanje skrbeti. Delovno ljudstvo se zalo organizira in bojuje za pravico, za svoj življenjski obstoj. Išče si zato za svojo borbo sposobnih voditeljev v svojih in izven svojih vrst. Med temi poslednjimi igrajo skoro povsod zelo važno, vidno, če ne prvo vlogo, advokati. Mi proti temu nimamo ničesar. Nemo, da se zatirani oprime sleherne bilke, ki bi mu mogla prinesti zboljšanje in rešitev. Zmožnosti in pre-tkanosti praktičnega jurist a so zato tudi delavski organizaciji prav tako potrebne za njeno obrani-bo, kakor so рснчНисет za varstvo interesov njihove časti in gmotnih interesov. Ne moremo namreč deliti mnenja z onimi mnogimi, ki pravijo, da je odvetniški poklic nepotreben, da je ])0 svojem bistvu usmerjen v iz-mozgavanje in izrabljanje nevednih množic in ves preračunjen na polnjenje lastnih žepov. Nasprotno, odvetniški poklic je v službi pravice in resnice, in bi moral biti njuna trdna opora in obramba tako za poixlinca kakor za družbo. Zdi se pa. da imajo oni, ki drugače mislijo kol mi. neke gotove momente, ki jim videz na-sprolnih tez utemeljujejo. — Pri razglabljanju t(^h monuMilov smo prišli do prepričanja, da je lemn glavni, rekli bi, skoro txlini vzrok napačni sistem advokatskih nezasluženih zaslužkov. Pripadaj namreč kateriMnukoli stanu, plačan boš za svoje d( lo le tedaj, če si z delom tudi r<\s neka j naredil, neko novo vrednoto ustvaril, neko staro obvaroval. (,reš k mizarju in mu naročiš opravo tako in tako. greš li kovaču, mu naročiš okove, elekiričarju inštalacijo, zidarjn hišo. Od vsakega zahtevaš, da ti delo izvrši prav in dobro, sicer nisi plačniK. (Ireš pa k advokatu in nui naročiš tožbo ali obrambo in plačaš v vsakem slučaju, če ti je toŽDo zgubil ali dobil, če sc je dobro ali slabo za obrambo pripravil ali če se tudi ni nič. Nobene kontrole nimaš nad njegovim delom. Ne veš. koliko je vredno in ne. kdaj mu plačaš ne- 3 zasluženi zaslužek. Nerazsoden kritik pa potem zadevo posploši in odvetniški poklic kot tak smatra v bistvu za krivičen. Res je sicer, da po navadi ni nobena pravda 100% gotova, res je tudi, da klijenti svojemu lastnemu pravnemu zastopniku natrosijo toliko dejanske neresnice, ko gledajo na svoj slučaj le skozi lastna očala, da se odvetnik komaj more preriniti do spoznanja, ali je stranka, ki išče njegove zaščite, v pravici ali ne. — Tudi že v teku razprav pridejo na dan čisto nove stvari, ki dejansko stanje bistveno spremene. Tako bi v takih slučajih, za katere je odvetnik mislil, da je v njih branil pravico, pa se je po sodnem pravdoreku izkazalo, da je ni, moral nezasluženo trpeti škodo. Navidezno pravična pravda, za katero je moral izgubiti dokaj časa, mu je po sodnem pravdoreku prinesla škodo. Res je to. Toda povsod v življenju, pri vseh pridobitnih poklicih igra riziko svojo odločujočo vlogo. Tudi tu bi jo lahko. In treba bi bilo kako to vprašanje z zakoni urediti. Ne pišemo tega, ker bi bili odvetnikom njihovih zaslužkov nevoščljivi. Pišemo zato, ker smo načelno proti nezasluženlm zaslužkom in ker se nam zdi ta misel toliko vredna, da se jo splača v tisku obravnavati radi nje same. Mnogo pozornosti pa zasluži, če jo vzamemo z druge strani, če premotrimo posledice dosedanje napačne prakse. Če bi recimo kdaj zmagalo naše načelo, da naj bo odvetnik plačan le za izvršeno delo, za dobljene pravde, za zgubljene pa ne ali pa v tem slučaju vsaj minimalno za kritje lastnih stroškov, bi to imelo gotovo dalekosežne posledice. Odvetnik bi bil prisiljen, da bi zaupano mu stvar v lastnem interesu preiskal in pregledal z vseh strani. Poglobil bi se vanjo takoj vs po-četka, kolikor je to v njegovi moči in bi klijente v slučaju velike negotovosti zavrnil in bi v svojo vpravico« zaljubljeno stranko primerno poučil. Mnogo tožba bi tako izostalo, mnogo %)otov in mnogo sodnih stroškov. — Zadevo, ki jo je prevzel, bi potem tudi vsestransko vestno študiral, ne samo radi svoje časti in odvetniškega slovesa, ampak tudi radi v pravdo sovpletenih gmotnih interesov. — Če bi v sredi tožbe prišel do spoznanja, da je zanj in za njegovo stranko po novih vidikih, s katerimi prej ni računal, stvar izgubljena, le preveč riskantna, ne bi odlašal, da o tem svojega varovanca obvesti in nadaljnje stroške in sitnosti prepreči. Neprecenljive vrednosti pa bi bil vpliv, ki bi ga od nas mišljena sprememba odvetniških tarif imela za odvetniški stan sam. Nezasluženi zaslužki povsod nosijo s seboj svoje moralno zlo. Л kolikor sedanji tarifni sistem odvetniških zaslužkov iste omogoča in jih dejansko povzroča, kvari ugled visokim ciljem pravici posvečenega stanu. V kolikor se posameznik od tega stanu pusti zavesti zapeljivostim navedene možnosti, po prilikah svojo moralno vrednost diskvalificira, jo razvrednoti. Če pa še upoštevamo, da je ta stan na vodilnih mestih skoro vsega javnega življenja, ne moremo nikoli dovolj poudariti, kako zelo daleč od vsega izmaličenega pravico-Ijubja bi moral stati, kako se varovati vseh onih prilik, ki morejo tu kvarno vplivati na stan in poedince v njem in posredno po vplivu stanu na celokupno javno življenje. Še enkrat poudarjamo: Nismo proti odvetniškemu stanu, še manj proti njegovemu udejstvo-vanju v javnem življenju. A že samo dejstvo, da je mogoče proti kandidaturi tega ali onega advokata za kako mesto med ljudstvom agitirati samo z dejstvom, da je advokat, kaže, kako ljudstvo o tem sodi. Napisali smo nasprotno te vrstice zato, da službi pravice posvečeni služijo pravici brez nezasluženih zaslužkov. Pokazali smo na en moment, ki po našem mnenju odločilno vpliva na moralno in pravičnostno stran javnega življenja s to edino željo, da morda vržemo tako prvo iskrico, da se kes ne je kdaj ta iskra razžari, se zjasni in zadeva prav uredi. Naša cerkvena glasba, pereče vprašanje* Nič nismo presenečeni, nasprotno, pričakovali smo, da bo g. organist odgovoril na naše nujne zahteve po .izboljšanju cerkvenega petja na Jesenicah, čeprav niso bile naše vrstice toliko namenjene njemu, kolikor onim merodajnim, ki naj o tem odločajo. »Svojega članka, kakor rečeno, nismo jiosvc-tili g. organistu. Če pa se je čutil ob njem toliko prizadetega, da je odgovoril, smemo v obrambo resnice tudi mi odgovoriti. Z žalostjo smo ugotovili, da je jeseniški cerkveni zbor v razsulu, pa ne morda zato, ker so pevci podpovprečni ali slabi. Toevojo trditev smo "pwli napisati na podlagi dejstev, ki so vse ])ге-več razvidna, da bi jih na tem mestu ponavljali. V članku g. organista je vse premalo stvarnosti in doslednosti. Če misli, da nam je z besedami, ki samo lepšajo, v resnici pa so brez stvarne podlage, zarA<1i varljivega videza postavil pred oči novo preslikan scenarij, da bi gledaje le-tega hvalili moža, ki ga je preslikal, se zelo moti. Delo namreč cenimo po uspehih, ne ;)o besedah! Kje so tedaj uspehi hvaljenega dela? Morda v tem, da se je zbor po odhodu nekaterih članov Se bolj zrušil? Morda v tem, da se je našel človek, ki je v obrambo lepega petja, v strahu za *8 (ein 'čluiikoni, ki ga num jc ])()shil strokovnjak, zaključujemo temo o našem cerkvenem petju. Da cc^rkveno petje pri nus ni na primerni višini, ve vsak laik v gluslx-nili zuNa mejah«, ki je naše glasilo, naj to javi v pisarni v Krekovem domu ali pa kakemu odborniku. Seveda naj pove tudi točen naslov. V sredo, dne 3. marca 1917 priredi naša organizacija v veliki dvorani Krekovega prosvetnega (loma naš 1. prosvetni večer, ki naj pokaže, da mislimo tudi na kaj drugega, ne pa samo na lopato in kramp. Na sporedu so deklama-cijc, govor, petje in izvrstna Finžgarjeva igrica >Vse naše«. Dolžnost vsakega člana je, ne samo, da prisalus infirmorum«, razne dr. Dolin ar j eve pesmi, s katerimi nam je prikazal svojevrstni slog, ki ga pri nas dosedaj v cerkveni glasbi Se nihče ni uveljavljal, ter dela g. Pnša, ki razume kot malokdo pri nas vse slabosti in vrline zborov in so zato njegove pesmi tako pestrega karakterja). 11 koncu bi mislili, da ni dovolj, jjesem, ki naj se izvede, samo približno igrati znati, treba se je namreč poglobiti v njen stil, zgradbo in občutje, si jo popolnoma osvojiti ter jo pevcem prikazati tako, da si jo avtomatično in brez truda zapomnijo. I o ni znanje, in ne bo nikdar petje na dostojni višini, če se bo orgljavec mučil, da za silo odigra pesem, pevce pa prepušča njihovi volji. Pevski zbor je organ, ki zahteva najboljše nege in ni nikdar dovolj skrbi, ki naj jo pevo-vodja posveti svojemu zboru. Гако smo povedali, sicer zelo na kratko, toda zadosti jasno za spoznanje, da je v besedah in hvalah. na katere odgovarjamo, stvarno zgolj prisiljena samoobramba brez notranje vrednosti. Ob teh besedah samoobrambe in hvale nam prihaja na misel, da bi naš pesnik Prešeren ob njih branju vzkliknil gotovo: Prišli bi že bili Slovencem zlati časi. ak bil bi klasik vsak. kdor nam kaj kvasi!« Našim mrtvim v spomin Trn jeva pot je končana. G. Anton Kisovar jo je prehodil in dospel je do cilja, do tistih nebes, ki so se vedno zrcalila v njegovih očeh, polnih poštenja in zvestobe. Zemeljska sreča je bila njemu skopa, premnogo grenkobe mu je nalila v kelih življenja; pil ga je in mislil na kelih Gospodov ter tako ostal kris.talno čist, veren slovenski mož. Premnogo vinogradov je prerigolil v zelenih holmih Štajerske, prenekatero trto je z ljubeznijo gojil za sladki sad, za čisto zorno vinsko kapljo in sredi dela je obstal Krekovega doma kletar, ki nikoli vode z vinom mešal ni ter odšel bogat na didiu v vinograd večnosti k Njemu, ki je vinska trta, on ki je bil mladika zdrava. Bilo je življenje sanja, večnost je življenje, žuboreče sreče in ljubezni brez prevare. Blagi Anton, tam nam naliješ božjega vina, tam čakaj na skupno veselje, tam i)rosi za nas, da ta sreča ne gre mimo nas. # Zajokali so železniški stroji, zadrhtelo je srce žene in otrok, potopljeno v bridko bolest, za-ihtele so žene, v solzah so možje kropili mrzlo božjo njivo in zvonovi v stolpih so vpili, kakor bi se hoteli prevpiti do neba zaradi prelite človeške krvi. — V grob so polagali moža, žrtev svojega poklica, železniškega strojevodjo FerNa mejah«: Andrej Križman, Jesenice. — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Zeleznik. — Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejec