letnik III, številka 2, oktober 2011 17 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Spreminjanje, kultura in robustnost organizacije M i t j a I . T a v č a r mitja.tavcar@guest.arnes.si Povzetek S p r e m i n j a n je je p o g o j z a u s p e š n o s t p o d je t j a a l i o r ga n i z a c i je . Pr i s t o p m a n a g e m e n t a k s p r e m i n j a n j u je s e s t a v i n a t e h n o k r a t s k e ga a l i h u m a n i s t i č n e ga k on c e p t a p o d je t j a ; p r i s p ev e k s e o s r e d i n j a n a s l e d n je ga . S p r e m i n j a n je s p r e m l j a v s e s t o p n je o d z a m i s l i d o k on k u r e n č n o s t i u s p e š n e ga p o d je t j a . P o d je t je s e u v e l j a v l j a v d i n a m i č n e m o k o l j u , n a n j v p l i v a a l i s e n a n j o d z i v a z r a z l i č n i m i k on c e p t i s p r e m i n j a n j a . S o d e l a v c i p o d je t j a s e n a s p r e m i n j a n je o d z i v a j o a l i v n je m s o d e l u je j o v o d v i s n o s t i o d s v o j i h i n t e r e s o v . M a n a g e m e n t n a j i n t e r e s e u p o š t ev a – l a ž je v p l i v a n a t i s t e , k i t e m e l j i j o n a p o t r e b a h , k o t t i s t e , k i t e m e l j i j o n a v r e d n o t a h s o d e l a v c ev . P o g o j z a u s p e š n o s p r e m i n j a n je je p r i m e r n a r o b u s t n o s t o r ga n i z a c i je – n a r a v n i s o d e l a v c ev p a o d n o s d o t v e ga n j a i n z a u p a n je . K u l t u r a o r ga n i z a c i je , k i t e m e l j i n a p r e t e ž n o u s v o je n i h v r e d n o t a h sodelavcev, pomembno vpliva na strategijo spreminjanja. Ugodno kulturo management podpira in uporablja, neugodne s e i z o g i b a , s č a s o m a j o s k u š a n a d o m e s t i t i z u g o d n e j šo Ključne besede: u s t v a r j a l n o r u š e n je , m a n a g e m e n t s p r e m i n j a n j a , t v e ga n je i n z a u p a n je , f a l z i fi k a c i on i z e m , s k u p n o s t i izkustva, kultura organizacije, vrednote 1 Uvod J o s e p h S c h u m p e t e r ( 1 8 8 3–1950), ugledni ameriški e k on o m i s t i n s o c i o l o g , s e je v z g o d o v i n o d r u ž b e n i h z n a n o s t i z a p i s a l s s l i k o v i t o p r i s p o d o b o o » r u š i l n e m i n o v i r a n j u « ( a n g l . creative destruction). Utemeljeval je, da so vir temeljnih spodbud v kapitalizmu novi odjemalci, nove dobrine, nove metode v proizvodnji in transportu, novi t r g i , n o v e o b l i k e o r ga n i z i r a n o s t i i n d u s t r i je – s k r a t k a , n o v o s p o d r i v a s t a r o – i n » p r o c e s u s t v a r j a l n e ga u n i č ev a n j a « je o s n o v n a z n a č i l n o s t k a p i t a l i z m a ( S c h u m p e t e r 1 9 7 5 ) . V e l j a l a naj bi v ekonomiji nasploh, posredno pa v podjetjih, ki so gradniki te ekonomije. Na tem pojmovanju temelji tehnokratski pristop – podjetja so predvsem orodja (instrumenti) za doseganje ciljev, ki jih v svoj prid postavljajo lastniki. Zaposleni so v t e m p r i s t o p u l e s r e d s t v a , k i j i h k a ž e k a r n a j b o l je u p o r a b l j a t i z a d o s e ga n je c i l jev – z z a p o s l e n i m i i n u d e l e ž e n c i n a s p l o h s e je e k on o m i j a l e m a l o u k v a r j a l a , t o je b i l o b o l j p o d r o č je fi l o z o fi je i n r e l i g i je . V č a s u , k o je S c h u m p e t e r p i s a l o u s t v a r j a l n e m r u š e n j u , s e je v Z D A i n d r u g je ž e u v e l j a v l j a l a m l a j š a g e n e r a c i j a r a z i s k o v a l c ev , s o c i o l o g o v , p s i h o l o g o v ( C y e r t , March, Vroom in mnogi drugi), ki je s svojimi deli utirala pot pojmovanju, da podjetje ali organizacija nasploh ni le i n s t r u m e n t z a d o s e ga n je c i l jev v k o r i s t l a s t n i k o v – t e m v e č t u d i s k u p n o s t i n te r e s o v z a p o s l e n i h i n s p l o h u d e l e ž e n c ev . To je interesni pristop, tako podjetje in organizacijo pojmuje sodobna veda o organizacijah in managementu (tudi n p r . T a v č a r 2 0 0 8 i t d . ) . P o d je t je a l i d r u ga o r ga n i z a c i j a je s k u p n o s t l j u d i , t . i . u d e l e ž e n c ev ( a n g . stakeholders ) , je ž i v o r ga n i z e m , k i ga u s m e r j a j o i n te r e s i v p l i v n i h u d e l e ž e n c ev – i n k i u s p ev a l e , č e s e n e n e h n o s p r e m i n j a , k o t t o narekujejo razmere v okolju. 2 Spreminjanje – pristopi V tehnokratskem pristopu so podrobno obdelani spreminjanje, pa tveganja, ki jih prinaša podjetju, in ukrepi za uspešno delovanje. Pomembno je zagotavljanje z a d o s t n i h v i r o v s r e d s t ev ( fi n a n č n i h , m a t e r i a l n i h , e n e r g i je i p d . ) z a d e l o v a n je i n o b v l a d o v a n je t e ž a v , i z r a č u n a v a n je in ocenjevanje izbir (npr. s t. i. drevesnimi strukturami), pa prihodnjih donosov (npr. z modelom neto sedanje v r e d n o s t i ) , o c e n jev a n je b o r z n i h i n t r ž n i h d o ga j a n j . N e k a j p o z o r n o s t i je n a m e n je n e t u d i z a p o s l e n i m – p r i d o b i v a n je , o d p u š č a n je , z a k on s k e o b v e z n o s t i – k i p a s o p r e d v s e m sredstva za delovanje podjetja. Interesni pristop se ob spreminjanju osredinja na u d e l e ž e n c e , z l a s t i n a s o d e l a v c e – n a n j i h o v e i n te r e s e , na spodbujanje in obvladovanje, usmerjanje in urejanje nasprotij. Pozornost je usmerjena k ravnanju ljudi pred spreminjanjem, med njim in po njem. Velja spoznanje, da ljudje vselej skušajo ravnati kar najbolj v skladu s svojimi letnik III, številka 2, oktober 2011 18 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek i n te r e s i . O b v l a d o v a n je l j u d i s e z a t o o s r e d i n j a n a n j i h o v e i n te r e s e – t a k o n a t i s t e , k i i z h a j a j o i z m i n l j i v i h p o t r e b i n j i h je l a ž je o b v l a d o v a t i , k o t n a on e , k i i z h a j a j o i z v r e d n o t , k i s o m a l o s p r e m e n l j i v e i n j i h je m n o g o te ž je o b v l a d o v a t i . V tehnokratskem pristopu spreminjanje zadeva o b t e ž a v e , č e n e u p o š t ev a i n te r e s o v l j u d i – v i n te r e s n e m pristopu pa spreminjanje ne uspeva, kadar ne upošteva predvidevanj, ukrepov in sredstev, ki jih obsega tehnokratski pristop. Zato je v delovanju podjetij in drugih organizacij, še posebej v spreminjanju, uspešna je l e s i n t e z a o b e h p r i s t o p o v ( T a v č a r 2 0 06 ) . V n a d a l jev a n j u se osredinimo predvsem na vsebine interesnega pristopa, saj jih upravljavci in managerji mnogokrat ne razumejo in ne uveljavljajo. 3 Sp reminjanje – n ačini N o v o s t i v t r ž n e m g o s p o d a r s t v u i n t e k m o v a n j u s p o d r i v a j o i n z a m e n j u je j o s t a r o , k o t s e v ž i v e m s v e t u , v ž i v l je n j u , n e n e h n e m r a z v o j u s t a r o u m i k a n o v e m u . S p r e m e m b e s o nujna sestavina napredka, vendar neizogibno prinašajo t u d i t v e ga n j a i n ž r t v e . V t r ž n e m d o ga j a n j u s e v o d je u v e l j a v l j a j o s t v e ga n i m i novostmi, tekmeci skušajo povzemati tiste, ki se obnesejo, in z njimi prehiteti vodjo, sledilci in nišerji si v dogajanjih i š č e j o p r e ž i v e t je . B i t i v o d j a je n ev a r n o , v e n d a r d on o s n o , biti sledilec pa varno, vendar skromnejše. Pobudniki in nosilci spreminjanja niso le proizvajalci; tudi odjemalci s s v o j i m i z a h t ev a m i p r o ž i j o i n o v i r a n je , p r i l a ga j a n je , o d z i v a n je – i s k a n je n o v e ga , b o l j š e ga , t i s t e ga , č e s a r š e n i . Zametek spreminjanja znotraj podjetja je nova z a m i s e l , i d e j a – o i z d e l k u , s t o r i t v i , t e h n o l o g i j i , t r ž e n j u , pristopu. Pot od zamisli do uspešnosti je zahtevna – o d p r ev e r j a n j a z a m i s l i , n je n e ga p r e t v a r j a n j a v t e m e l jn e z m o ž n o s t i d o n je n e u p o r a b e v s n o v a n j u n o v i h proizvodov, ki naj ustrezajo interesom trenutnih in morebitnih odjemalcev, partnerjev v menjalnih procesih. Tudi najboljša zamisel je uspešna šele, ko jo udejanijo v k on k u r e n č n i p r o i z v o d . S p r e m i n j a n je o b s e ga v s e v s e b i n e d e j a v n o s t i – o d z a m i s l i , p r e k t e m e l jn i h z m o ž n o s t i , d o p r o i z v o d o v i n t r ž e n j a ( T a v č a r 2 0 1 1 , s t r . 2 4 1 ) . Podjetju, ki zaostaja za konkurenco, mnogokrat p r i p o r o č a j o v e č j o i n o v a t i v n o s t , u s t v a r j a l n o s t i n j u zahtevajo od njega zgodi pa se le malo, od besed do dejanj je dolga pot. Kakšno podjetje celo stavi na pridobitev t. i. s t r a t e š k e ga p a r t n e r j a , k i n a j b i p r i n e s e l fi n a n č n a s r e d s t v a , p r i v l a č n e p r o i z v o d e , t r g e . M a l o k d a j s e v p r a š a j o , z a k a j n a j bi t. i. strateški partner vlagal v podjetje, ki ga je slabo poslovanje pripeljalo na rob. Ustvarjalnosti, snovanja in u d e j a n j a n j a n o v e ga n e p r i n a š a j o s a m o l e p e b e s e d e , t e m v e č v e č j a z a v z e t o s t , p o d je t n o s t i n s ev e d a z n a n je . S p r e m i n j a s e t u d i o k o l je o r ga n i z a c i je – p o l i t i č n o i n g o s p o d a r s k o , t e h n o l o š k o i n t r ž n o , fi n a n č n o i n m a t e r i a l n o , n a r a v n o – v s e s e s p r e m i n j a . S p r e m i n j a n je je l a h k o h i t r o a l i p o č a s n o , z v e z n o a l i v s k o k i h . N e k a t e r i t r d i j o , d a s o spremembe v naši civilizaciji vse hitrejše (Ansoff, 1984: 1 0 – 2 8 ) , v e n d a r v e l j a t o b r ž č a s l e z a n e k a t e r a p o d r o č j a – n p r . t e h n o l o g i j o , i n f o r m a t i k o – s i p a v r a z v o j u o b i č a jn o s l e d i j o o b d o b j a h i t r e ga i n p o č a s n e j š e ga s p r e m i n j a n j a . Za podjetje ali drugo organizacijo je spreminjanje lahko koristno ali škodljivo; podjetje ali organizacija ima l a h k o p o b u d o v m a n j d i n a m i č n e m o k o l j u , l a h k o p a s e le odziva na pobude iz bolj aktivnega okolja. Vplivanje ali odzivanje, sploh spreminjanje, je proces, ki poteka v kompleksnem okolju, v razmerah, ki zaradi omejene z m o g l j i v o s t i č l o v e š k e ga u m a on e m o g o č a j o p o p o l n o m a racionalno ravnanje in napovedovanje izidov. NARAVNANOST Pasivno OKOLJE Aktivno OVCA Se čudi spremembam. TIGER Je sestavina sprememb. KRAP Je lahek plen. ŠČUKA Povzroča spremembe. Pasivna ORGANIZACIJA Aktivna S l i k a 1 : Razmerje med organizacijo in okoljem – prispodoba (Tavčar 2002 str. 340) Toliko kot civilizacija je stara delitev organizacij na t i s t e , k i u s p e š n o p o v z r o č a j o s p r e m e m b e , n a t i s t e , k i s e n a s p r e m e m b e v o k o l j u u č i n k o v i t o o d z i v a j o , i n n a t i s t e , k i s e n e n e h n o č u d i j o , k a j s e j i m je n a m e r i l o . N a u g o d n e a l i neugodne vplive se organizacija lahko odziva ali pa jih p o v z r o č a . Malo za šalo in malo zares primerjajo organizacije z ž i v a l m i : o r ga n i z a c i j a l a h k o p r o a kt i v n o v p l i v a n a o k o l j a ali se reaktivno odziva na vplive. O r ga n i z a c i j a a l i p r e h i t ev a d o ga j a n j a v o k o l j u a l i z a o s t a j a z a n j i m i – l a h k o je a kt i v n a v p a s i v n e m a l i p a s i v n a v a kt i v n e m o k o l j u . V e č j a h i t r o s t i n v e č je z a v z e m a n je l a h k o p r i n a š a t a v e č j o u s p e š n o s t , l a h k o p a t u d i t v e ga n je i n n e u s p e h e . K on c e p t e s p r e m i n j a n j a je m o g o č e r a z p o r e d i t i v m a t r i k o g l e d e n a z n a č i l n o s t i v p l i v o v o k o l j a i n d e l o v a n je organizacije. KONCEPTI SPREMINJANJA Neugodni VPLIVI Ugod-ni Odzivanje partnerjem Zamujene priložnosti Sodelovanje s partnerji Priprave na skrite vplive Nedejavnost Spreminja- nje vplivov v ugodne Obramba pred tekmeci Vdaja tekmecem Merjenje moči s tekmeci Odzivanje DELOVANJE Vplivanje S l i k a 2 : Koncepti vplivanja in delovanje (Tavčar 2002 str. 341) Pr i n a č r t o v a n j u i n i z v a j a n j u s p r e m i n j a n j a je t e m e l jn a o d l o č i t ev z a p o s t o p n o ( i n k r e m e n t a l n o ) s p r e m i n j a n je letnik III, številka 2, oktober 2011 19 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek v majhnih korakih ali prelomno v velikih skokih. Z a g o v o r n i k i t r a d i c i on a l n e ga n a č r t o v a n j a s o d i j o , d a je m o g o č e v e l i k e i n v s e o b s e ž n e s p r e m e m b e v s o r a z m e r n o k r a t k e m č a s u i z v e s t i l e v v e l i k i h s k o k i h ; z a g o v o r n i k i p o s t o p n o s t i p a s o d i j o , d a je ž e z a r a d i k o m p l e k s n o s t i o k o l i š č i n s t r a t e š k o s p r e m i n j a n je z v e z e n i n t r a je n p r o c e s , k i naj poteka v majhnih korakih. Revolucijsko spreminjanje je o b i č a jn o p o v e z a n o s k r a t k o r o č n o , p o s t o p n o p a z d o l g o r o č n o n a r a v n a n o s t j o ( T a v č a r 2 0 06 , s t r . 1 9 3 ) . 4 Spreminjanje, sodelavci in interesi B r e z s p r e m i n j a n j a n i d o l g o r o č n e u s p e š n o s t i o r ga n i z a c i je , uspešnega spreminjanja pa brez zavzetih sodelavcev. Ti vstopajo v organizacijo in delujejo v njej zaradi s v o j i h i n te r e s o v . S p r e m e m b e p o d p i r a j o , č e s e s k l a d a j o z n j i h o v i m i i n te r e s i , i n s e j i m i z m i k a j o a l i c e l o u p i r a j o , č e ni tako. Management, ki sodi, da so kakšne spremembe koristne, naj skladne interese podpira, neskladnim se i z o g i b a – a l i j i h s k r bn o o b r a v n a v a i n z a v z e t o s p r e m l j a . R a z l i k o v a t i k a ž e m e d i n te r e s i , k i i z v i r a j o i z p o t r e b , in interesi, ki izvirajo iz vrednot sodelavcev. Interesom, ki izvirajo iz potreb, je lahko zadostiti z materialnimi in nematerialnimi spodbudami ter tako pridobiti sodelavce z a s o d e l o v a n je v s p r e m i n j a n j u – a l i v s a j z a s o g l a s n o s t z n j i m . D r u ga č e je z i n te r e s i , k i i z h a j a j o i z v r e d n o t – t o je i z d o b r i n , k i s o d e l a v c e m n a jv e č p o m e n i j o i n k i s e j i m o d p o v e d o t e ž k o a l i s p l o h n e . T a k š n i s o d e l a v c i s e m o r d a uklonijo prisili, delajo pa le tisto in toliko, kar in kolikor morajo. Tehnokratski manager posega po nagrajevanju in drugih spodbudah, da obvlada odpore, ki nastajajo zato, ker sodelavci sodijo, da spreminjanje škoduje tistim n j i h o v i m i n t e r e s o m , k i i z v i r a j o i z p o t r e b . Č e n a l e t i n a t r d o v r a t e n o d p o r , k i n a j b r ž i z v i r a i z v r e d n o t s o d e l a v c ev in ga ne zmore obvladati z enostavnimi spodbudami in z a v a j a n je m , t e r j a i n n a s i l o u v e l j a v l j a p o k o r š č i n o – s a j sodi, da so sodelavci prostovoljno vstopili v organizacijo in se zavezali, da bodo delovali v njen prid. Kdor ravna d r u ga č e , k r š i t o z a v e z o i n n a j n o s i p o s l e d i c e – č e n e g r e d r u ga č e , m o r a i z o r ga n i z a c i je . K a k š e n s o d e l a v e c s e s i l i u k l on i , č e p r a v n e r a d – d e l a p a l e t o l i k o i n t i s t o , k a r res mora, ter se sodelovanju izmika, kolikor le more. O r ga n i z a c i j a , v k a te r i je t a k š n i h p r i m e r o v i n r a z m e r v e l i k o , n e m o r e d o l g o r o č n o u s p ev a t i . Uspešen je manager, ki prepoznava in upošteva tako potrebe kot vrednote sodelavcev in drugih vplivnih u d e l e ž e n c ev . O r ga n i z a c i j a p a n i s a m o p o s t r e ž b a , k je r vsakdo neomejeno uveljavlja svoj prav in svoje namere. K d o r s e z a p o s l i v o r ga n i z a c i j i , s e z a v e ž e , d a b o p o n a j b o l j š i h m o č e h d e l o v a l z a d o s e ga n je n je n i h c i l jev . Med njim in organizacijo naj bo legitimno ravnovesje interesov. Mnogi sodelavci prinašajo v organizacijo tudi osebne interese, ki niso povezani z delovanjem organizacije, na primer športne ali druge ljubiteljske dejavnosti, r a z n a p o z i t i v n a i n n e ga t i v n a č u s t v e n a r a z m e r j a i t d . Č e m a n a g e r t a k š n e i n t e r e s e p r e p o z n a v a i n č e n i s o š k o d l j i v i za organizacijo ter jih upošteva, je to lahko pomembna spodbuda kakšnim sodelavcev za delo v organizaciji. Manager naj pri snovanju in udejanjanju sprememb spodbuja izpolnjevanje interesov sodelavcev, ki podpirajo za organizacijo koristno spreminjanje. Usklajevanje interesov neredko vodi v pogajanja med managerjem in sodelavcem. Ta pogajanja so praviloma bolj uspešna, č e g r e z a i n te r e s e , k i i z h a j a j o i z p o t r e b s o d e l a v c a , i n b o l j t e ž a v n a , č e g r e z a n je g o v e v r e d n o t e . N a j b o l j š a s o p o ga j a n j a , v k a te r i h v s a k a s t r a n v s a j n e k a j p r i d o b i – s l a b a so tista, kjer pridobi ena in izgubi druga stran. S p r e m e m b e , k i s e n e s k l a d a j o d o v o l j s k r a t k o r o č n i m i potrebami, sodelavci bolj ali manj voljno sprejemajo, n e n a z a d n je v p r i č a k o v a n j u , d a b o v p r i h o d n je b o l je . S p r e m e m b a m , k i k r š i j o v r e d n o t e – d o b r i n e , k i l j u d e m n a jv e č p o m e n i j o – p a s e s o d e l a v c i u p i r a j o , s e j i m n e o d p o v e d o . M e d p o t r e b a m i je m o g o č e u s t v a r j a t i k o m p r o m i s e , v n a s p r o t j u v r e d n o t t o n e u s p ev a ( T a v č a r 1 9 9 6 , s t r . 2 8 7 ) . Pot do uspešnega spreminjanja zato zahteva o d k r i v a n je i n s i n e r g i č n o p o v e z o v a n je i n te r e s o v p a r t n e r jev – t a k o t r e n u t n i h , k i t e m e l j i j o n a m i n l j i v i h p o t r e b a h , k o t t r a jn i h , k i t e m e l j i j o n a t r a jn i h , p r i k r i t i h v r e d n o t a h – i n v z n i k a j o č i h z a m i s l i p o s a m e z n i k o v i n s k u p i n . 5 Spreminjanje, tveganje in zaupanje Naloga managementa je spodbujati ustvarjanje novega in omejevati tveganje – v e n d a r k d o r n e t v e ga , n e u s p ev a . S p r e m i n j a n je , k i n a j p r i n a š a n o v o s t i i n u s p e š n o s t , n e i z o g i bn o s e ga v p r i h o d n o s t , k i je n e z n a n a – k a k o v o s t p r e d v i d ev a n j a o m e j u je k o m p l e k s n o s t o k o l i š č i n , v p l i v o v , prihodnjih dogajanj. V kompleksnem okolju je vsako spreminjanje z a h t ev n o i n t v e ga n o – t e r p o r a b l j a z m o ž n o s t i o r ga n i z a c i je . S p r e m i n j a n je o b r e m e n j u je z m o ž n o s t i o r ga n i z a c i je : z a h t ev a v e č j o p o r a b o fi n a n č n i h s r e d s t ev , v p l i v a n a l i k v i d n o s t , m o r d a n a k r e d i t n o s p o s o bn o s t , t u d i n a t r ž n o v r e d n o s t p o d je t j a . Š e p o m e m bn e j š e s o o b r e m e n i t v e s o d e l a v c ev , k i n o s i j o o b č u t e k t v e ga n j a , s e s k u š a j o u v e l j a v l j a t i v s p r e m e n je n i h o k o l i š č i n a h , p r e m a g o v a t i z a č e t n e t e ž a v e p o spremembah. O b r e m e n i t v e z a r a d i s p r e m i n j a n j a n a j n e p r e s e ž e j o odpornosti organizacije t. i. robustnosti, ki je kombinacija p r o ž n o s t i , g i b k o s t i o r ga n i z a c i je o b s p r e m i n j a n j u i n trdnosti organizacije, da se ne poruši zaradi obremenitev, ki jih prinaša vsako spreminjanje. Pojmovanje robustnosti je d r u ga č n o o b z a m i s l i o r ga n i z a c i je k o t i n s t r u m e n t a za doseganje ciljev ali interesne skupnosti vplivnih u d e l e ž e n c ev Z vidika podjetja kot instrumenta za doseganje ciljev obsega robustnost predvsem materialno trdnost o r ga n i z a c i je . F i n a n č n i d e l r o b u s t n o s t i o b s e ga p r i m e r n e rezerve sredstev, kreditnega potenciala ipd., materialni d e l p a r e z e r v n e p r o i z v o d n e z m o g l j i v o s t i , z a l o g e k r i t i č n i h m a t e r i a l o v , r e z e r v n e v i r e e n e r g i je – i n n e n a z a d n je letnik III, številka 2, oktober 2011 20 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek rezervne vire delovne sile. Zato se managerji zavzemajo z a k a k o v o s t n o s e s t a v o fi n a n č n i h s r e d s t ev ( s t r u kt u r a o b v e z n o s t i d o v i r o v ) t e r n a s p l o h z a d o v o l j o b s e ž n o i n t r d n o p r e m o ž e n je o r ga n i z a c i je . T a k š n a s t r a t e g i j a p r i p r a v l je n o s t i n a s p r e m e m b e n a v i d e z p o v e č u je v a r n o s t , l a h k o p a v o d i v p r e t i r a n o p r ev i d n o s t , v k o p i č e n je s r e d s t ev , k i b i j i h b i l o bolje vlagati v razvoj, v nove zamisli. Robustnost organizacije sicer raste z akumuliranimi z m o ž n o s t m i , v e n d a r t u d i p a d a , č e o r ga n i z a c i j a n e k o r i s t n o p o r a b l j a t e z m o ž n o s t i , d e n i m o z a o h r a n j a n je t e k o č e n a r a č u n p r i h o d n je u s p e š n o s t i z n e k o r i s t n i m p o r a b l j a n je m sredstev. Z vidika podjetja kot skupnosti interesov je robustnost p r e d v s e m p r i p r a v l je n o s t s o d e l a v c ev n a p s i h i č n e i n fi z i č n e obremenitve, ki jih prinaša spreminjanje, prizadevanje managementa za kakovostne sodelavce, zlasti na p o m e m bn i h p o d r o č j i h , z a k a r s e d a d o b r o i m e i n u g l e d podjetja v javnosti, posebej v poslovnih krogih, ter za d o b r o v z d u š je , m o č n o i n k o r i s t n o n o t r a n j o k u l t u r o o r ga n i z a c i je ( T a v č a r , 3 1 9 – 3 2 0 ) . T a k š n a n a r a v n a n o s t je p r a v i l o m a b o l j š a k o t d ef e n z i v n o k o p i č e n je s r e d s t ev i n pretirana previdnost. N a p a č n o r a v n a n je z m a t e r i a l n i m i i n n e m a te r i a l n i m i z m o ž n o s t m i i n s r e d s t v i o č i t n o o g r o ž a u č i n k o v i t o i n u s p e š n o d e l o v a n je o r ga n i z a c i je . M a n j o č i t n o je s p o z n a n je , da je škodljivo in lahko celo usodno tudi nerazumno, p r e t i r a n o i z r a b l j a n je t e h z m o ž n o s t i . Pr i s p o d o b a o l o k u , k i p o č i , č e ga p r ev e č n a p e n j a m o , v e l j a v p o l n i m e r i t u d i z a management organizacij. N i d o v o l j , d a je o r ga n i z a c i j a t r d n a i n m o č n a – b i t i m o r a t u d i d o v o l j g i b k a i n p r o ž n a , d a s p r e je m a i n z d r ž i p r i t i s k e i n t e ž n je i z z u n a n je ga i n n o t r a n je ga o k o l j a . Pojem robustnosti organizacije nekateri dopolnjujejo še s p o j m o m z d r ž l j i v o s t i ( a n g l . tenacity), ki splošnemu pojmu r o b u s t n o s t i d o d a j a š e č a s o v n o r a z s e ž n o s t – r o b u s t n o s t je l a h k o k r a t k o r o č n a , l a h k o p a t u d i t r a jn a . S p r e m i n j a n je n e i z o g i bn o s p r e m l j a r a c i on a l n o , objektivno tveganje . J e r a c i on a l n o , v o r ga n i z a c i j i b r e z t v e ga n j a n i u s p e š n o s t i , u s t v a r j a n je n o v e ga – z n a n j , t e m e l jn i h z m o ž n o s t i , p r o i z v o d o v – je t v e ga n je . M a l o uspešen je manager, ki se loteva le tistega, kar je vnaprej m o g o č e d o k on c a p r e r a č u n a t i , p r e d v i d e t i – i n n i č b o l j š i ni tisti, ki brez premisleka in analiziranja sprejema t v e ga n e o d l o č i t v e . V e č z n a n j a i n i z k u š e n j p r i n a š a v e č pripravljenosti za tveganje, vendar lahko pripravljenost tudi zmanjšuje. O b je kt i v n o t v e ga n je je p o g o j z a u s p e š n o s t i n r a z v o j o r ga n i z a c i je – z a t o n a j b i b i l i t v e ga n i n a č r t i s p r e je m l j i v i i n z a ž e l e n i . V kompleksnem okolju izidov pobud, spreminjanja, t v e ga n j a n i m o g o č e z a n e s l j i v o p r e d v i d ev a t i . K a r e l P o p p e r ( 1 9 0 2 – 9 4 ) , k i z a m n o g e v e l j a k o t n a jv e č j i fi l o z o f d v a j s e t e ga stoletja, pravi, da v kompleksnosti sveta in dogajanj za n o b e n o z a m i s e l n i m o g o č e z a n e s l j i v o u g o t o v i t i , d a je koristna. Vendar pa raste verjetnost, da je nova zamisel d o b r a , č e j o k r i t i č n o p r e s o j a i n d o p o l n j u je s k u p i n a n a osnovi svojih znanj, izkušenj in dvomov. Zamisel, ki je s k u p i n a p o t e m e l j i t e m t e h t a n j u n e z a v r ž e , je b o l j v e r je t n o prava kot kakšna druga (Popper 1934). Najkoristnejše so skupine strokovnjakov, ki si delijo podobne vrednote, si zaupajo med seboj in so zavzeti z a u s p e š n o s t o r ga n i z a c i je . K e r je v r e d n o t e l j u d i t e ž k o prepoznavati, se bolje obnesejo skupine, ki nastanejo bolj a l i m a n j s p on t a n o , k i s o n ef o r m a l n e i n j i h d r u ž i j o p o d o bn i interesi. Takšnim skupnostim izkustva (angl. communities of practice) namenja sodobna strokovna literatura o managementu veliko pozornosti (npr. McDermott, 1999; T a v č a r , 2 0 1 1 ) . S i c e r p a v v r h n n je m m a n a g e m e n t u m a r s i k je c e n i j o v l o g o o p o r e č n i k a ( a n g l . devil's advocate), ki skuša na vse n a č i n e s p o d b i j a t i n o v e z a m i s l i , s a j s e je b o l je v n a p r e j odpovedati velikemu tveganju ali škodi kot slediti na p o g l e d p r i v l a č n i z a m i s l i . Tveganje je tudi subjektivno , o d v i s n o o d o b č u t k o v posameznika, ti pa na eni strani od zaznane spremenljivosti in kompleksnosti okolja, na drugi pa o d o s e bn e n a r a v n a n o s t i p o s a m e z n i k a d o t v e ga n j a . Č e je t v e ga n je z m e r n o , ga p o s a m e z n i k o b č u t i k o t i z z i v i n s p o d b u d o , č e je p r e k o m e r n o , ga o b č u t i k o t o g r o ž e n o s t , k i navaja na obrambno delovanje. S u b je kt i v n e ga t v e ga n j a je m a n j , č e o r ga n i z a c i j a – o z . n je n i v p l i v n i u d e l e ž e n c i – d o p u š č a j o d o b r on a m e r n o i n s t r o k o v n o p r e t e h t a n o t v e ga n je t e r o p r o š č a j o m o r e b i t n e i z g u b e , k i j i h p r i n a š a , j i h s p r e je m a j o k o t n a l o ž b e v z n a n je , z m o ž n o s t i i n u s p e š n o s t . Č e p a o r ga n i z a c i j a t r d n o u v e l j a v l j a o d g o v o r n o s t z a s i c e r n a p a č n e , v e n d a r u t e m e l je n e i n d o b r on a m e r n e o d l o č i t v e , p r a v i l n i h p a n e n a g r a j u je , s e sodelavci spremembam in tveganju izogibajo. Takšna o r ga n i z a c i j a p o s t a j a t o ga , p o č a s n a , n e u s p e š n a . Tveganje je tesno povezano z zaupanjem – k d o r z a u p a , p r i č a k u je u r e s n i č i t ev o b l j u b l je n i h d e j a n j i n d o s e ž k o v , k i pa ne temelji na vnaprejšnjih dokazih. Zato je zaupanje k r h k o – t e ž k o ga je p r i d o b i t i , l a h k o z a p r a v i t i . N a s t a j a ob izkušnjah v zaporednih transakcijah v menjalnih r a z m e r j i h – v s a k d o s i ga m o r a p r i d o b i t i s a m . Temelj zaupanja je predvidevanje, da bo drugi ravnal n a o b o je s t r a n s k o s p r e je m l j i v n a č i n ( S a k o , 1 9 9 2 , Sh a p i r o , 1 9 9 2 , v N ew e l l , 2 0 0 2 , s t r . 5 7 ) . N a t o ga l a h k o n a v a j a j o r a z l i č n i r a z l o g i – t a k o : p o g o d b a a l i s p o r a z u m , k i v e ž e u d e l e ž e n c e v r a z m e r j u • (svarilo); z a u p a n je v z m o ž n o s t i u d e l e ž e n c ev ( z n a n je ) ; • z a u p a n je v d o b r on a m e r n o s t u d e l e ž e n c ev • ( ide nt i fic i r a n j e ) . M c A l l i s t e r ( 2 0 0 0 v H u o t a r i 2 0 0 4 ) n a v a j a : 1 . s p o z n a v n o zaupanje, ki je povezano z znanji, sposobnostjo, o d g o v o r n o s t j o , n e o p o r e č n o s t j o , v e r o d o s t o jn o s t j o , z a n e s l j i v o s t j o , i n 2 . č u s t v e n o z a u p a n je – p o v e z a n o s skrbnostjo, zavzetostjo, altruizmom, pripadnostjo, obojestranskim spotovanjem. K d o r n e t v e ga , n e u s p ev a – n a l o ga m a n a g e m e n t a je spodbujati ustvarjanje novega in omejevati tveganje. S p r e m i n j a n je , k i n a j p r i n a š a n o v o s t i i n u s p e š n o s t , n e i z o g bn o s e ga v p r i h o d n o s t , k i je n e z n a n a – k a k o v o s t p r e d v i d ev a n j a o m e j u je k o m p l e k s n o s t o k o l i š č i n , v p l i v o v , p r i h o d n j i h d o ga j a n j . Z a u p a n je je m o g o č e r a z v r s t i t i t u d i n a 1 . p r e r a č u n l j i v o – t e h t a n je c e n e i n k o r i s t i k a k š n i h d e j a n j , č l o v e k v e l j a k o t r a c i on a l e n d e j a v n i k ; i n n a 2 . n e p r e r a č u n l j i v o , k i t e m e l j i n a v r e d n o t a h i n n o r m a h ( L a n e , 1 9 9 8 ; N o o t e b o o m , 2 0 0 2 v H u o t a r i 2 0 0 4 ) . letnik III, številka 2, oktober 2011 21 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 6 Tveganje in zaupanje pa sta pomembni ses t a vini in značilnos ti k ulture organizacije. 6. 1 P otrebe in vrednote u deležence v ter kultura organizacije U d e l e ž e n c i , t a k o n o t r a n j i k o t z u n a n j i , k i s o z a o r ga n i z a c i j o p o m e m bn i , i m a j o v s a k s v o je i n te r e s e . O d u r e s n i č ev a n j a interesov, ki temeljijo na potrebah, je odvisno trenutno r a z p o l o ž e n je u d e l e ž e n c ev ; v o r ga n i z a c i j i s e k a ž e k o t vzdušje ( k l i m a ) – o d u r e s n i č ev a n j a i n t e r e s o v , k i t e m e l j i j o na trajnih vrednotah, pa trajna naravnanost in ravnanje u d e l e ž e n c ev , k i s e k a ž e k o t kultura organizacije. Uspešno spreminjanje je tesno povezano z vrednotami, ki prevladujejo v organizaciji. Vrednote u s v a j a m o n a jv e č t a k r a t , k o s m o n a j b o l j d o je m l j i v i , v o t r o š t v u i n d o r a š č a n j u ; m n o g e v r e d n o t e p r e h a j a j o k o t i z r o č i l o i z r o d a v r o d . P o s a m e z n i k i i m a m o n a v s o m o č r a z l i č n e v r e d n o t e – t i s t e , k i z a d ev a j o z a ž e l e n e c i l je , i n d r u g e , k i z a d ev a j o d o s e ga n je t e h c i l jev . L j u d je , k i ž i v i j o i n delujejo skupaj, imajo praviloma nekaj skupnih vrednot, o k a te r i h r e d k o g o v o r i j o , j i h p a s č a s o m a p r e p o z n a v a j o e d e n p r i d r u g e m . T a k o n a s t a j a i z m e d v s e h v r e d n o t o ž j i i z b o r , k i u s m e r j a r a v n a n je i n d e l o v a n je l j u d i v s k u p n o s t i – kulturo organizacije ali okolja. K u l t u r a d e ž e l e , d r u ž b e , o r ga n i z a c i je , a v t on o m n e ga d e l a o r ga n i z a c i je s e k a ž e v z n a č i l n i h o b l i k a h d e l o v a n j a ljudi, ki so jim skupne kakšne vrednote. To niso vse vrednote vseh ljudi v kakšnem okolju, ampak tisti nabor vrednot, ki ga v skupnem delovanju in spoznavanju usvoji v p l i v n a v e č i n a l j u d i v t e m o k o l j u – s k r a t k a , n e k a k š e n » n a j m a n j š i s k u p n i i m e n o v a l e c v r e d n o t « . Kultura je nadvse pomemben dejavnik pri snovanju i n u d e j a n j a n j u s p r e m i n j a n j a v o r ga n i z a c i j a h – t e r s t e m snovanja in udejanjanja politike in strategij organizacije. T e h n o k r a t s k i m a n a g e r s e z a d o b r o r a z p o l o ž e n je v o r ga n i z a c i j i z a v z e m a o p o r t u n i s t i č n o i n k r a t k o r o č n o – t u d i z d e m a g o g i j o i n z a v a j a n je m . S o d e l a v c i s o p a č n a je t a delovna sila in primerno je vse, kar jih spodbuja k delu – i n n i č z a t o , č e b o d o k d a j p o z n e je r a z o č a r a n i . M a n a g e r , ki obravnava organizacijo kot skupnost interesov, ravna d r u ga č e . S ev e d a je p o m e m bn o d o b r o r a z p o l o ž e n je v organizaciji, saj spodbuja zavzetost in delavnost. Nadvse p o m e m bn a p a je m o č n a k u l t u r a o r ga n i z a c i je , k i s e v z a d o s t n i m e r i s k l a d a z v r e d n o t a m i v e č i n e u d e l e ž e n c ev – s t i s t i m i v r e d n o t a m i , k i j i m n a jv e č p o m e n i j o . S p r e m i n j a n je , k i je l a h k o p o g o j z a u s p e š n o s t o r ga n i z a c i je , u s p ev a l e , č e v a n j v e r j a m e v e č i n a u d e l e ž e n c ev , z l a s t i s o d e l a v c ev . L j u d je s e d o b r o p o č u t i m o i n r a d i d e l a m o p r e d v s e m v okolju, kjer naše vrednote štejejo. Zato je bolj uspešna o r ga n i z a c i j a , k i d e l u je v s m e r i i n n a n a č i n , k i s e s k l a d a z n je n o k u l t u r o – s » s k u p n i m i m e n o v a l c e m « v r e d n o t , k i s o l a s t n e v e č i n i p o m e m bn i h s o d e l a v c ev i n d r u g i h v p l i v n i h u d e l e ž e n c ev . Z a t o b o l j u s p ev a j o s p r e m e m b e , k i j i h p o d p i r a k u l t u r a o r ga n i z a c i je i n o k o l i j , k je r d e l u je – m a n j t i s t e , k i s o kulturi tuje, in najmanj takšne, ki se s kulturo ne skladajo, p a č e p r a v s e z a t a k š n e s p r e m e m b e n e m a r a z a v z e m a j o d e l e ž n i k i , u p r a v l j a v c i , m a n a g e m e n t . . . V tehnokratskem okolju, v organizaciji, ki je le instrument za doseganje ciljev lastnikov, sodijo, da kultura organizacije ne sme vplivati na izbiranje strategij d e l o v a n j a i n c i l jev o r ga n i z a c i je . V e l j a n a j v o l j a t i s t i h – p r a v i l o m a z u n a n j i h i n p r e m o č n i h u d e l e ž e n c ev , k i s e j i m drugi vsaj aktivno ne morejo upirati. V tej tehnokratski miselnosti so sodelavci (tudi strokovnjaki, managerji itd.) najemna delovna sila, ki s e m o r a p o k o r i t i v o l j i t i s t i h , k i i m a j o m o č v r o k a h – l a s t n i k i , k r o v n a o r ga n i z a c i j a , d r ž a v a , p o l i t i k a i t d . M e d lastniki oz. upravljavci, pa med upravljavci in vrhnjimi managerji, sploh med nadrejenimi in podrejenimi, ni z a u p a n j a – o b v l a d o v a n je o r ga n i z a c i je t e m e l j i n a p o d m e n i , d a p o d r e je n i m n e k a ž e v e r je t i , s a j b o d o i z r a b i l i v s a k o p r i l o ž n o s t z a r a v n a n je s e b i v p r i d i n o r ga n i z a c i j i v š k o d o . T o je t r a d i c i on a l n i k on c e p t » p r i n c i p a l o v i n a g e n t o v « ( R o s s e . a . 1 9 7 3 v T a v č a r 2 0 0 2 s t r . 4 5 5 ) , k i v e l j a m a r s i k je v kapitalizmu, v organizacijah, ki so samo orodje za doseganje ciljev lastnikov. Tudi takšna organizacija i m a s v o j o – n e ga t i v n o – k u l t u r o , s k u p n e v r e d n o t e s o n e z a u p a n je , p r i s i l a , n a j b r ž t u d i k l i e n t e l i z e m , c e l o s o v r a ž n o s t . T a k š n a n a r a v n a n o s t je m o r d a k r a t k o r o č n o u s p e š n a v d r u ž b e n i h o k o l j i h , k je r v e l j a j o v e l i k e r a z l i k e m o č i ( H o f s t e d e 1 9 8 8 i t d ) . T o z a v e č i n o ev r o p s k i h o k o l i j n e v e l j a , t u d i z a n a šo d e ž e l o n e . V takšni miselnosti velja, naj se managerji pri snovanju in udejanjanju strategij (in s tem spreminjanja) n e r a v n a j o p o k u l t u r i o r ga n i z a c i je i n o k o l j a . Č e k u l t u r a n i n a k l on je n a k a k š n i s t r a t e g i j i , je m a n a g e r p r e d v s e m d o l ž a n i z v e s t i s t r a t e g i j o , č e n e g r e z l e p a , p a z g r d a . V strokovni literaturi o managementu, zlasti ameriški, je veliko nasvetov, modelov in strategij, kako n a j m a n a g e r j i s p r e m e n i j o k u l t u r o o r ga n i z a c i je – t o r e j n a s i l n o a l i z z v i j a č o s p r e m e n i j o v r e d n o t e , k i s o j i h u s v o j i l i p o m e m bn i u d e l e ž e n c i o r ga n i z a c i je ( H a m m e r 1 9 9 6 ) . R a z i s k a v o u s p e š n o s t i t e h n a p o t k o v je m a l o – č e o d š te je m o spreminjanje funkcijske v procesno urejenost podjetij, ki s o ga m n o ž i č n o i n m a r s i k je n a s i l o i z v a j a l i z l a s t i v Z D A i n d ev e t d e s e t i h l e t i h p r e j š n je ga s t o l e t j a . O d s p r e m i n j a n j a s o s i o b e t a l i d r a m a t i č n o p o v e č a n je u č i n k o v i t o s t i d e l o v a n j a p o d je t i j – p o v z r o č i l i p a p r o p a d v e č d e s e t t i s o č i h p o d je t i j in osebne tragedije neštetih ljudi. ← Moč kulture → SNOVANJE VZPOREDNE KULTURE S KULTURO SKLADNO NAČRTOVANJE IZMIKANJE KULTURI IZRABLJANJE KULTURE ZANEMARJANJE KULTURE SPODBUJANJE KULTURE Kratkoročna strategija Dolgoročna strategija NAČRTNO SPREMINJANJE KULTURE NAČRTNO RAZVIJANJE KULTURE ↓ Skladnost kulture in politike ↑ S l i k a 3 : Moč in skladnost kulture s strategijo in izbiranje strategije (Tavčar, 2009: 51) letnik III, številka 2, oktober 2011 22 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Izr. prof. dr. Mitja Tavčar , u . d . i . e . , je š t i r i d e s e t l e t j a d e l o v a l k o t m a n a g e r n a p o d r o č j u m e d n a r o d n e ga t r ž e n j a v v e l i k i i n d u s t r i j s k i o r ga n i z a c i j i , o b e n e m i n z a t e m p a v e č k o t d v e d e s e t l e t j i k o t p r o f e s o r m a n a g e m e n t a v e č i n o m a n a p o d i p l o m s k i h š t u d i j s k i h p r o g r a m i h s l o v e n s k i h u n i v e r z . O b j a v i l je v e č d e s e t z n a n s t v e n i h i n s t r o k o v n i h m on o g r a fi j , v i s o k o šo l s k i h u č b e n i k o v te r š tev i l n e z n a n s t v e n e i n s t r o k o v n e č l a n k e . V organizacijah kot skupnostih interesov prevladuje pristop, ki pri izbiranju in udejanjanju ciljev ter strategij upošteva kulturo organizacije in njenega okolja. Pregledno ga prikazuje model, ki obsega za cilje in s t r a t e g i je m a n a g e m e n t a u g o d n o a l i n e u g o d n o , m o č n o a l i š i b k o k u l t u r o t e r u p o š t ev a č a s o v n o o k v i r n o s t c i l jev i n s t r a t e g i j – k r a t k o r o č n o , d o l g o r o č n o . M o d e l n a v a j a , d a s e k r a t k o r o č n o k a ž e i z o g i b a t i m o č n i i n n e u g o d n i k u l t u r i – i s k a t i d r u g e p o t i i n m o ž n o s t i – t e r n a v s o m o č i z r a b l j a t i m o č n o i n u g o d n o k u l t u r o ; š i b k o i n n e u g o d n o k u l t u r o k a ž e z a n e m a r i t i , š i b k o i n u g o d n o p a p o d p i r a t i i n s p o d b u j a t i s k r a t k o r o č n i m i u k r e p i . D r u ga č e n je p r i s t o p , č e je č a s o v n i o k v i r š i r š i , b o l j d o l g o r o č e n . M o č n o i n u g o d n o k u l t u r o k a ž e u p o r a b i t i k o t i z h o d i š č e z a s n o v a n je c i l jev i n s t r a t e g i j – m o č n o i n n e u g o d n o p a p o s t o p n o , n a č r t n o n a d o m e š č a t i z u g o d n e j šo – v e č i n o m a s s n o v a n je m s k u p i n , k a d r o v s k i h je d e r , k i p r i n a š a j o d r u ga č n o m i s e l n o s t i n v r e d n o t e . Š i b k o i n u g o d n o k u l t u r o k a ž e n a č r t n o r a z v i j a t i , š i b k o in neugodno pa postopno spreminjati s spodbujanjem d r u ga č n e n a r a v n a n o s t i , s k a d r o v a n je m i n n a p r e d o v a n je m sodelavcev. (Podrobnejši opis izvirnega modela je v T a v č a r , 2 0 0 0 : 5 1 . ) Ž i v l je n je p on u j a v e l i k o z g l e d o v , k i p o t r j u je j o usmeritve v modelu. Nazorna je primerjava s športnim j a d r a l c e m n a m o r j u – k r i ž a r je n je p r o t i m o č n e m u v e t r u je tvegano in naporno, izrabljanje ugodnega vetra vodi do z m a g e , s i c e r p a s i i z k u š e n j a d r a l e c z a p l o v b o i z b i r a č a s , k o je veter ugoden. Iz modela in ugotovitev o umnem managementu in kulturi organizacije ter njenega okolja sledi, da je naporno in tvegano delovanje, ki je v nasprotju s p r ev l a d u j o č i m i v r e d n o t a m i u d e l e ž e n c ev . N i č k o l i k o je p r i m e r o v , k i p r i č a j o , d a t a k š n o r a v n a n je o g r o ž a u s p e š n o s t i n c e l o o b s t a n e k o r ga n i z a c i je – t e r s ev e d a m a n a g e r jev . Podobno so naravnana tudi splošno znana sodila za izbiranje managerjev, ki naj obvladajo strokovno plat d e l o v a n j a o r ga n i z a c i je , s o s e ž e i z k a z a l i k o t d o b r i vodje ljudi ter s poštenim in verodostojnim ravnanjem i z p r i č u je j o s p o š t o v a n je v r e d n o t , k i v e l j a j o v o r ga n i z a c i j i i n d r u ž b e n e m o k o l j u . N i d o v o l j , d a je o r ga n i z a c i j a t r d n a i n m o č n a – b i t i m o r a t u d i d o v o l j g i b k a i n p r o ž n a , d a s p r e je m a i n z d r ž i p r i t i s k e i n t e ž n je i z z u n a n je ga i n n o t r a n je ga o k o l j a . T o je pojem robustnosti organizacije, ki ga nekateri dopolnjujejo š e s p o j m o m z d r ž l j i v o s t i ( a n g l . tenacity), ki splošnemu p o j m u r o b u s t n o s t i d o d a j a š e č a s o v n o r a z s e ž n o s t . 7 Sklep Ž i v l je n je , ž i v i s v e t , je n e n e h n o s p r e m i n j a n je v v e d n o n o v e o b l i k e . V t e k m o v a n j u , b o j u z a ž i v l je n j s k i p r o s t o r n o v o s p o d r i v a s t a r o . T a k o je v n a r a v i , t a k o je v d r u ž b i , t a k o je v s v e t u o r ga n i z a c i j – v t r ž n e m d o ga j a n j u , v m e n j a l n i h p r o c e s i h , k je r p r e ž i v i l e t i s t i , k i p a r t n e r je m v m e n j a l n i h r a z m e r j i h d a je v e č i n b o l j š e . K on c e p t a » u s t v a r j a l n e ga r u š e n j a « n e k a ž e r a z u m e t i dobesedno. Novo, boljše, bolj uporabno, seveda prej ali slej spodrine staro, slabše in manj uporabno. To je temeljna z n a č i l n o s t v s a k e u s p e š n e d r u ž b e i n c i v i l i z a c i je . Z u m n i m usmerjanjem in obvladovanjem pa je prehod s starega n a n o v o m o g o č e o p r a v i t i b r e z n e p o t r e bn e ga t v e ga n j a i n š k o d e , t a k o m a te r i a l n e k o t z l a s t i č l o v e š k e . Temeljna naravnanost organizacije, ki je v tehnokratski miselnosti le instrument za doseganje ciljev lastnikov, v h u m a n i s t i č n i m i s e l n o s t i p a i n te r e s n a s k u p n o s t v p l i v n i h n o t r a n j i h i n z u n a n j i h u d e l e ž e n c ev , o b č u t n o v p l i v a n a odnos lastnikov oz. razpolagavcev in managerjev do spreminjanja ter z njim povezanih dejavnikov in vsebin – s p r e m i n j a n j a i n t v e ga n j a , z a u p a n j a i n u s p e š n o s t i . S o d o bn a v e d a o m a n a g e m e n t u o b s e ga š i r o k n a b o r p r i s t o p o v , o r o d i j i n s t r a t e g i j z a u č i n k o v i t o i n u s p e š n o p r e h a j a n je s s t a r e ga n a n o v o , o d v č e r a j š n je ga n a d a n a š n je . Literatura in viri: Ansoff, I. (1984). Implanting Strategic management. E n g l ew o o d Cl i f f s : Pr e n t i c e - H a l l . H a m m e r , M . ( 1 9 9 6 ) . Beyond Reengineering, New York: H a r p e r. Popper, K. (1934). Karl Popper, dosegljivo na http:/ / en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper. L i g h t , P . C . ( 2 0 0 5 ) . The Four Pillars of High Performance: How Robust Organizations Achieve Extraordinary Results. N ew Y o r k : M c G r a w - H i l l . S c h u m p e t e r , J . A . ( 1 9 4 2 , 1 9 7 5 i t d . ) . Capitalism, Socialism and Democracy. N ew Y o r k : H a r p e r . T a v č a r , M . I . ( 1 9 9 6 ) . Razsežnosti managementa. Koper: Visoka šola za management. T a v č a r , M . I . ( 1 9 9 6 ) . Razsežnosti managementa. Ljubljana: Tangram. T a v č a r , M . I . ( 2 0 0 2 ) . Strateški management. Koper: Visoka šola za management. T a v č a r , M . I . ( 2 0 06 ) . Management in organizacija – sinteza konceptov organizacije. Koper: Fakulteta za management. T a v č a r , M . I . ( 2 0 09 ) . Management in organizacija – sinteza konceptov organizacije kot instrumenta in kot skupnosti interesov. Koper: Fakulteta za management. T a v č a r , M . I . ( 2 0 1 1 ) . Strateški management znanjskih organizacij. C e l je : M F D P Š . V i s s e r , B . ( 2 0 0 4 ) . Complexity, Robustness, and Performance – Trade-offs in Organizational Design. Najdeno na http:/ / people.few.eur.nl/bviser/articles/robustnessweb. pdf.