Mednarodnaznanstvenakonferenca ecei2009 tina bratkoviˇ c UniverzanaPrimorskem,Slovenija Septembra 2009 jevAntwerpnuvBelgiji že ˇ cetrto letozapored potekala mednarodna znanstvenakonferencaopodjetništvuin inovacijah (EuropeanConference onEntrepreneurshipandIn- novation– ecei2009).Konferencovsakoletoorganizira podjetje Academic Conferences International(aci),letosvsodelovanjuz univerzo vAntwerpnu.Konferencesejeudeležilo veˇ ckot100 av- torjev insoavtorjev iz28 držav. Kljuˇ cnebesede: mednarodna znanstvenakonferenca,podjetništvo, inovativnost,rast inrazvoj Uvod Letošnja konferenca o podjetništvu in inovacijah je bila že ˇ cetrta zapored. V teh letih se je razvijala in postala zanimiva za številne znanstvenike in strokovnjake. Medtem ko se lokacija konference vsakoletospreminja,glavninamenkonferenceostajavseskozienak –zbratina enemmestuljudi zidejamiin ljudi, kiteideje lahkoure- sniˇcijo.Konferencajeodliˇ cna priložnost za vse udeležence, da dru- gim raziskovalcem in podjetnikom predstavijo svoje zamisli in do- sedanje raziskovalne dosežke. Na enem mestu se torej združujeta znanostinpraksa. Ob zavedanju vloge, ki jo ima uresniˇ cevanje lizbonskih ciljev za konkurenˇ cnost in dinamiˇ cnost držav v evropskem prostoru, je bila konferenca še kako aktualna in pomembna. Podjetništvo in inova- tivnost bi namreˇ c morala postati (in ostati) gonilni sili, ki v procesu tranzicije omogoˇ cata vsaki državi uspešen prehod v družbo, teme- ljeˇ co na znanju. Ne nazadnje je ustvarjanje znanja in dodane vre- dnostižezdajrazlikovalnalastnostmedboljinmanjuspešnimidruž- bami. Lokacijaingostiteljicakonferencenistabilinakljuˇ cnoizbrani.Pri- stanišˇ ce,drugonajveˇ cjevEvropi,dajeAntwerpnupridihsvetovljan- stva,gostoljubnosti, modernosti inobenem kanˇ cekeksotiˇ cnosti.Za- radi 172 razliˇ cnih narodnosti, ki sobivajo v mestu, si je Antwerpen zasluženo pridobil naziv enega bolj raznolikih mest v Evropi. Zgo- dovinsko inarhitekturno bogatezgradbevsredišˇ cumestakažejona bogato preteklost Antwerpna v 16. in 17. stoletju, obenem pa dajejo management 4 (4): 399–402 399 TinaBratkoviˇ c mestomoderniarhitekturiiztegastoletja.Prepletenostzgodovinein prihodnosti, tradicije in modernosti daje mestu poseben utrip svo- bodomiselnosti. Na teh naˇ celih deluje tudi univerza v Antwerpnu, ki ima slo- ves mednarodno priznane ustanove za podroˇ cje podjetništva ter z visokimi standardi v izobraževanju in raziskovanju. Univerza, ki je v samem središˇ cu starega dela mesta, si prizadeva odigrati po- membno vlogo pri oblikovanju odprte, demokratiˇ cne in multikul- turalne družbe. Kombinacija tradicije ter nenehnega prizadevanja za izboljšave, spodbujanja inovativnosti in multidisciplinarnosti so oˇ citno pravo okolje, ki pritegne številne študente in raziskovalce iz tujine.Izobraževanjeinraziskovanjenauniverzigrestazrokovroki in drug drugega podpirata. Akademiki na univerzi si prizadevajo biti središˇ ceznanja,kjerpotekajoinovativne raziskave,kipresegajo mejedomaˇ cegapraga. Organizacijakonference Do februarja 2009 je programski odbor konference, ki ga je sesta- vljalo veˇ c kot 50 znanstvenikov in strokovnjakov s podroˇ cja podje- tništva in inovativnosti, prejel 172 prispevkov avtorjev in soavtorjev iz številnih držav po svetu. Vsak prispevek sta ocenila dva neodvi- snaocenjevalcainzakonferencojih jebilosprejetih78,torej skoraj polovica. Konferenca je privabila 102 udeleženca iz 28 držav. Poleg udeleženceviz16evropskihdržavsoprišlišeiz12drugihdržav ,in sicer iz Avstralije, Brazilije, Združenih držav Amerike, Kanade, Ru- sije, z Nove Zelandije, iz Irana, Singapurja, Turˇ cije, Indije in Tajske. ˇ Ceprav je bila konferenca sprva »evropska«, je njena odmevnost že postalasvetovna.Dajekonferencamedznanstvenikiinstrokovnjaki spodroˇ cja podjetništva in inovativnosti že dobro poznana, potrjuje tudi letošnja udeležba. Konferenco tradicionalno organizira podje- tje Academic Conferences International (aci), ki vsako leto organi- zira veˇ c kot deset konferenc po svetu. eceipo navadi organizirajo v sodelovanju z izobraževalnimi ustanovami, to leto z univerzo v An- twerpnu. Medtem ko so predstavniki univerze poskrbeli za vsebin- ski del in prostorske zmogljivosti, so predstavniki aciprevzeli ad- ministrativnidelorganizacijekonference.Vodjakonferencejebildr. Dirk Van Dyck, profesor fizike in prorektor za raziskovalno dejav- nost antwerpenskeuniverzeterpodjetnik sštirimiprijavljenimipa- tenti. Predsednik programskega odbora je bil dr. Johan Braet, pod- jetnik in profesor inovativnosti, podjetništva in okoljske ekonomije na antwerpenski univerzi. Sprejeti prispevki so oblikovali program konference. 400 management · leto 4 ecei2009 Potekkonference Konferenca je potekala dva dni. Vsebinski poudarek konference je bil, kotomenjeno, na podjetništvu in inovativnosti, kljub temupa so prispevki, predstavljeni na konferenci, pokrivali tudi širše podroˇ cje managementainorganizacije.Udeležencikonferencesoimeliprilo- žnost deliti svoje ideje s predstavniki gospodarstva, izobraževalnih institucij in raziskovalnih institucij ter z doktorskimi študenti. Sle- dnje je omogoˇ cilo vzpostavitev dobrih osnov za morebitno nadaljnje sodelovanje. Naodprtjukonferencejeudeležencenagovorilvodjaletošnjekon- ference dr. Dirk Van Dyck. Plenarni del konference je bil namenjen predstavitvi vloge, ki jo ima proces razvijanja novih izdelkov in sto- ritevzapodjetje,trgingospodarstvo.Prvidankonferencejenaple- narnempredavanjuudeležencenagovorildr.MagnusKlofsten,pod- jetnik in profesor na švedski univerzi Linköping. »V podjetništvu se vse zaˇ cne s priložnostjo,« je bila uvodna misel predavanja z naslo- vom »Managing the early development of ventures – key aspects«. Na podlagi ene priložnosti pa lahko nastane nešteto idej. Razliˇ cne vrsteidejsesooˇ cajozrazliˇ cnimizahtevamiinizzivi.Napodlagizna- ˇ cilnosti in potreb trga, sredstev, znanj in zmožnosti, ki jih podjetnik ima, je treba izbrati najbolj optimalno. Predavatelj je poudaril po- membnost ustreznega managementav zgodnji fazi razvoja podjetja, sajnajbitobilotemeljzanadaljnjouspešnostpodjetja.Nobenaideja ni dobra že od samega zaˇ cetka, zato jo je treba razvijati, prilagajati potrebamtrgainvlagativnjenrazvoj.Drugidankonferencejeimel plenarnopredavanjePaulVerhaert,ustanoviteljbelgijskegapodjetja Verhaert Space. Naslov predavanja je bil »Integrated product deve- lopment: a step stone that makes or breaks the valorisation of new findings«.Predavanjeješeposeb no pritegnilo zanimanjeudeležen- cev, saj belgijsko podjetje Verhaert Space velja za eno od vodilnih podjetij na podroˇ cju razvijanja satelitskih sistemov. Na trgu deluje že od leta 1969, s svojo dejavnostjo podpira tudi druga podjetja pri razvojni dejavnosti. Predavatelj je zlasti poudaril, da mora razvoj proizvodazapolnitivrzelmedraziskovalnodejavnostjoinpotrebami trga. Nov proizvod je upraviˇ cen le, ˇ ce se bo s tem poveˇ cala dodana vrednosttakozakonˇ cnegakupcakottudizacelotnooskrbnoverigo. Vsako podjetje mora opraviti hiter test ustreznosti proizvoda, vpra- šati se mora, ali je proizvod koristen, uporaben, dopusten (zakonit) in zaželen. Vse to doloˇ ca dodano vrednost proizvoda. Predavanje je konˇ cal z mislijo, da razvoj izdelka pomeni neprekinjen proces uˇ ce- nja,kizahtevaustreznovodenjeinpredanost. številka 4 · zima 2009 401 TinaBratkoviˇ c Osrednji del programa konference je bil razdeljen na veˇcvsebin- skih sklopov. Oba dneva konference je vzporedno v dopoldanskem in popoldanskem ˇ casu potekalo šest sekcij, znotraj vsake sekcije pa sobilipredstavljenitrijeprispevki.Velikozanimanjeudeležencevso pritegnile sekcije Podjetništvo in izobraževanje, Socialno podjetni- štvo, Razvoj novih izdelkov, Inovativnost na trgih v razvoju, Spod- bujanje podjetništva in Ustvarjalnost. Vsak udeleženec je imel na razpolago 20 minut za predstavitev prispevka, ˇ cemur je nato sledila diskusijo med udeleženci sekcije. Prispevki, predstavljeni na kon- ferenci, so zbrani in objavljeni v zborniku konference, ki je izšel v tiskani in elektronski obliki, na zgošˇ cenki. Organizatorji konference so poskrbeli tudi za družabne dogodke, kjer so udeleženci konfe- rence ob pokušanju tradicionalne belgijske kuhinje lahko razpra- vljali o pravkarslišanih raziskavahin sklepali nove veze in poznan- stva. Sklep Koneckonferencejezaznamovalapredstavitevkljuˇ cnihugotovitevo podjetništvuininovativnosti.Medtemkosonekaterezadevepostale bolj razumljive in oˇ citne, so druge pustile veliko odprtih vprašanj in udeležencemdalenovemožnostizanadaljnjeraziskovanje. Vodilna misel konference o podjetništvu in inovativnosti ostaja vseskozi enaka. Vodja konference dr. Dirk Van Dyck je konferenco konˇ cal z mislijo, da je inovativnost kot splet znanja, ustvarjalnosti in podjetništva nepogrešljiva za razvoj družbe. Velikokrat si ljudje zmotno predstavljamo, da smo inovativni samo, ˇ ce ustvarimo nekaj povsemnovega.Bistvoinovativnostipajevelikoboljpreprosto.Ino- vativnost lahko dosežemo že s kombiniranjem obstojeˇ cih stvari, ki jihtrguponudimo na drugaˇ cennaˇ cin. 402 management · leto 4