IZZIV ZA USTVARJALNOST KRISTINA ŠAMPERL PURG Na prvi pogled gre za zelo poetičen naslov, ki pa opredeljuje dolgotrajno, izredno zahtev- no in predvsem vsestransko ustvarjalno delo tako na področju arhitekturne, konservator- ske in gradbene stroke, kot pri pridobivanju sredstev v današnjih ekonomsko in politično zahtevnih časih. Obnova minoritske cerkve na Ptuju je en člen v takoimenovani PTUJSKI TROJKI, projektu, ki obsega še dva člena in sicer: pre- stavitev in modernizacijo poštnega poslopja, ter obnovo Malega gradu za potrebe Ljudske in študijske knjižnice Ptuj. Ta veliki in dolgo- ročni projekt meddržavnih razsežnosti je že dobil zeleno luč v usmeritvah občine Ptuj,ko so bile februarja 1992 potrjene dogoročne us- meritve na področju kulture. Vsi trije členi ptujske trojke, oziroma podprojekti so že v teku, vendar v različnem obsegu in z različno dinamiko. V tem prispevku nas zanima predvsem ob- nova minoritske cerkve, razlogi zanjo in kje smo s temi prizadevanji v sedanjem trenutku. Da bomo lažje razumeli obsežnost in pomembnost projekta, si oglejmo, kdo so sploh mino- riti ali manjši bratje, nekaj zgodovinskih po- datkov o minoritskem samostanu na Ptuju ter osvetlimo njihovo vlogo v našem mestu in v širšem srednjeevropskem prostoru. Pomen minoritov se kaže predvsem pri soustvarjanju bogate ptujske zgodovine, ki uvršča naše me- sto med kulturno in ekonomsko smetano srednjeveške srednje Evrope. Prizadevamo si, da bi Ptuj tudi danes in predvsem v bodoče zopet postal mesto na križišču evropskih poti. Uspešnost izvedbe projekta Ptujska trojka bo potrditev naših usmeritev. O minoritih včeraj je na voljo 450 strani obsegajoči Zbornik razprav,! ki je izšel ob nji- hovi 750 letnici, o minoritih danes pa govori poleg obsežne literature še publikacija Mir in dobro, kije prav tako izšla v tem času.2 In še o minoritih z besedami dr. Jožeta Mli- narica: Baročna fasada minoritske cerkve in Marijino znamenje 223 »Sedemstopetdeset let mineva, odkar so Frančiške vi sinovi prišli na Ptuj, sinovi tistega Frančiška, ki že skozi stoletja velja za enega najbolj globokih duhov, preprost v svoji zuna- njščini in delovanju, toda bogat po svojem Glavni oltar v nekdanji minoritski cerkvi duhu in notranjosti... v svojo skupnost je pri- vabil velike in male, premožne in revne, ne- izobražene in ljudi visokega znanja, da so sle- dili njegovemu zgledu in hodili po poti evan- geljskega uboštva... In že nekaj let po Franči- škovi smrti {+ 1226) so se njegovi sinovi nase- lili tudi v naših krajih: V Trstu, Gorici, Lju- bljani, Celju, na Ptuju, v Mariboru, Beljaku, Volšperku. Vstajali so opolnoči, prepevali hvalnice Gospodu, oznanjali veselo vest evan- gelija, pridigali božjo besedo in molili za čas- no in večno srečo ljudi. Postali so čuvarji gro- bov svojih ustanoviteljev in dobrotnikov. Pri- jeli so za pero in prepisovali besede drugih, pa tudi lastne misli prelivali v knjižno posodo. Skrbeli so za lepoto božje hiše in samostana. Bili so umni gospodarji na svoji zemlji.«3 Natančne letnice prihoda manjših bratov v naše mesto ne poznamo. Ohranjene listine in stavbna zgodovina govorijo o drugi polovici 13. stoletja, toda v tem času je stavbni kom- pleks že bil formiran: manjši bratje so morali priti prej. Mnogokrat uporabljena letnica nji- hovega prihoda, leto 1239, ni ne potrjena in ne v celoti ovržena. Kakorkoli že, od 13. sto- letja dalje so manjši bratje gradili mogočni mi- noritski samostan, ki je imel razen cerkve z najlepšo baročno fasado, refektorija z dragoce- nimi freskami in knjižnice tudi zaenkrat naj- starejše znane vinske kleti na Ptuju. Bil je lastnik obsežnih posesti, gozdov in predvsem vinogradov. Pozitivni odnos samostana do izobraževanja je pripomogel, da samostan ni bil ukinjen v času reform Jožefa II. Slovensko zadržanje patrov v 19. stoletju je pomembno pripomoglo k oblikovanju slovenske narodne zavesti v našem mestu in njegovi okolici. Sa- mostan je bil tesno povezan tudi z društvenim življenjem (čitalnica, pevski zbori, igre,...). Drugo svetovno vojno je pričakal še v slavi proslave 700. obletnice samostana. Sledila so izseljevanja manjših bratov pred- vsem na Hrvaško, refektorij je bil spremenjen v plesno dvorano, Marijin steber na trgu pred cerkvijo je bil odstranjen in ob koncu vojne je bila porušena minoritska cerkev. V kup ka- menja je bila spremenjena najlepša baročna fasada, redek primer zgodnjegotske arhitektu- re, gotski kipi, priče domače baročne mizar- ske obrti in prvovrstna baročna kiparska dela Jožefa Strauba.2 Od porušene cerkve je ostal prezbiterij v celotni višini stranskih sten, sla- voločna stena s slavolokom pa je bila podrta... Minoriti, ki so se po vojni počasi vračali, so prišli v izropan samostan in v porušeno cer- kev. S pomočjo vernikov so pričeli odstranje- vati ogromne količine »gradbenega materi- ala«. Bogoslužje so opravljali kar na dvorišču. Pričela so se prizadevanja za obnovo cerkve. Porušena minoritska cerkev na Ptuju - 1945 224 sledile pa so tudi zaplembe njihovih posesti, gozdov, nacionalizacija, zapori in podobno. Kljub temu pa je že decembra 1945 gvardijan samostana p. Marjan Gojkošek poslal prošnjo verski komisiji pri SNOS-u v Ljubljani za de- narno pomoč pri reševanju porušene cerkve in za obnovo znamenite gotske cerkve sv. Pe- tra in Pavla.6 Sredstva sklada so bila izčrpana - žal. Leta 1947 Zavod za spomeniško varstvo Ljubljana ni dovolil rušenja prezbiterija in je določil, daje preostalo gradivo potrebno odbi- rati. Prizadevanja za obnovo so se nadaljeva- la, vendar so bila leta 1964 izničena, saj je bila odobrena na mestu porušene minoritske cer- kve lokacija nove pošte, ker »nihče ni obvestil pristojnih občinskih organov o želji in nameri obnove cerkve.« Ob 1900-letnici našega mesta, leta 1969, je bil obnovljen prezbiterij, ki je bil ob koncu 80-ih let spremenjen v bogoslužni prostor, ob- novljena sta bila knjižnica in samostan kot ce- lota. Ob 750-letnici samostana je bila ponov- no izražena želja stroke in vernikov, da Ptuj dobi minoritsko cerkev. Pobuda patrov mino- ritov je bila potrjena s sklepom Izvršnega sve- ta Skupščine občine Ptuj v letu 1991 in nato še s sklepom vseh zborov skupščine v letu 1992. Oblikovati se je začel projekt obnove minoritske cerkve na Ptuju in sicer kot pro- jekt nacionalnega pomena. Oblikovana so bila delovna telesa, ki so že posredovala idejo v širši slovenski prostor in v sosednje dežele (Alpe-Jadran). Tik pred izi- dom je promocijska publikacija z naslovom Minoritska cerkev na Ptuju - včeraj, danes, jutri, finansirana iz občinskih in samostanskih sredstev. Z njo želimo predstaviti problemati- ko obnove in hkrati vzpodbuditi čim širši krog ljudi, da bi s svojo ustvarjalnostjo in pro- nicljivostjo pripomogli k izpeljavi zgodovin- ske odločitve in da bi ta odločitev bila oprede- ljena kot dejanje kulture mlade države Slove- nije. V letu 1991 je bila organizirana okrogla miza, ki naj bi razrešila dilemo, ki se je cesto porajala in sicer: - ali obnova minoritske cerkve - ali svobodnejši pristop. Na okrogli mizi se je tehtnica nagnila v ko- rist obnove - anastiloze. vendar predvsem ar- hitekturna stroka želi razrešiti dilemo z med- narodnim razpisom, ki bi pokazal sposobno- sti ljudi našega časa, umetnostnozgodovinska stroka je razdeljena, restavratorska se nagiba k rekonstrukciji, predstavniki UNESCa, ki so obiskali Ptuj v letu 1989, pa so razmišljali le o rekonstrukciji. Vse navedene dileme se vrtijo okoli fasade in bi naj dobile rešitev in verifika- cijo le-te ob predstavitvi promocijske publika- cije. Obnova cerkvene ladje naj bi bila v skla- du z minoritskim kanonom - preprosta ravno stropana ladja. Prezbiterij že stoji, čeprav ne- koliko okrnjen. Dejstvo, da stoji prezbiterij, in da stoji tudi ves ostali samostanski kompleks, "ki narekuje tudi mere bodoče cerkve, bosta snovalca bo- doče cerkve vklenili v danosti, ki jih bo moral upoštevati, če naj Ptuj z obnovo cerkve dobi poleg bogoslužnega prostora nazaj tudi en- kratno podobo Minoritskega trga, kot enega od biserov v 2000 let starem mestu. OPOMBE 1. Minoritski samostan na Ptuju 1239-1989 Ptuj- Celje 1989, Mohorjeva družba Celje. — 2. Mir in dobro - slovenski minoriti danes, Ljubljana - So- stro 1989, zbral in uredil p. Janez Samperl. — 3. Dr. Jože Mlinaric, Minoritski samostan na Ptuju 1239-1989, Ptuj - Celje 1989, str. 13-14, — 4. Dr. Jože Mlinaric, Zgodovina samostana od ustanovi- tve do 1800, str. 55, glej opombo 1. — 5. Dr. Mari- jan Zadnikar, Umetnostnozgodovinski pomen in usoda samostanske cerkve, str. 276, glej opombo 1. — 7. Ibidem, str. 195. 225