NAŠI ZAPISKI SOCIALISTIČNA REVIJA. HENRIK TUMA : PREPOROD. — ABDITUS: SLOVENCI ALI JUGOSLOVANI? — IZ ,,RABOTN IČESKEGA VESTNIKA“ SOFIJA: BALKANSKA ZVEZA IN SOCIALNA DEMOKRACIJA. — A. STEBI, SARAJEVO: DELAVSKI PROBLEMI IN ORGANIZACIJE. — SRJARŠIČ, SARAJEVO: SOCIJALISTIČKI RADNIČKI POKRET U BOSNI I HERCEGOVINI. — JOSIP PETEJAN, TRST: RAZVOJ ORGANIZACIJ ZIDARJEV NA JUGU. — K SLANC: VSEUČILIŠČE V TRSTU. — ANTON DERMOTA: REVOLUCIJA-EVO-LUCIJA-REFORMACIJA. — H. TUMA: SEKSUELNI PROBLEM. — IGNAC MIHEVC, TRST: MOJA DRUŽICA. __ _ _ GOVOREČA LIPA. — PREGLED. — — — UREDNIK IN IZDAJATELJ: Dr. HENRIK TUMA V GORICI. - - - LASTNIK: KONZORCIJ NAŠIH ZAPISKOV. - - - Št. 5-6. (Maj-Junij.) LETO X. VSEBINA: V GORICI 1913. TISKA : »GORIŠKA TISKARNA" A. GABRŠČEK. Naši Zapiski izhajajo vsak mesec. Naročnina: Za Avstro-Ogrsko za vse leto K 5 s poštnino vred, za pol leta in za četrt leta sorazmerno; za Nemčijo K 5’80, za ostale države K 6’40. Posamezna številka 42 vinarjev. Za organizirane delavce in dijake na leto K 3’60, posamezne številke 30 vinarjev. Celi letniki 1911 in 1912 po 2 kroni 50 vin. in poštnino. Rokopisi in časopisi v zameno naj se pošiljajo na uredništvo, naročnina in reklamacije pa na upravo Naših Zapiskov. V To številko postali smo .1 e naročnikom, ki so poravnali naročnino za prvo poiuletje 1913. Za 11. poluletje priložili smo poštno položne fete. Kedor ne želi lisita, prosimo, da vrne list nazaj. Uredništvo in upravništvo. Preporod. The worst romance is not so corruptnig as false history, false philosophy, or false political essays (najslabši roman ne pridi tako, nego kriva zgodovina, kriva filozofija ali krivi politični eseji). John Ruskin. Na Balkanu izvršil se je velik zgodovinski proces — propad fevdalne države turške in vstajanje demokratičnih narodov Blgarov in Srbov. Armada strogo vojaške države podlegla je navalu narodnega opolčenja.*) Bojni krik »Allah« obmolknil je v Evropi za vedno. Naravno je, da morajo veliki dogodki na Bal- kanu imeti svoj odmev in odraz najbolj v fevdalni, absolutistični -Avstriji, imajo ga 'pa v celi vojaški, nacionalistični Evropi. Posebno velik vtis morajo imeti zgodovinski balkanski dogodki na sosedne avstrijske Srbe, Hrvate in Slovence. Je le varanje samega sebe, ako vidimo v Avstriji moderno konstitucijonelno državo. V Avstriji dejanski vlada samovladar, prvi in zadnji apel, kedar gre za obstoj in moč države, pride in gre od vladarja in na vladarja, oprt na vojsko, duhovstvo in fevdalno plemstvo. Kljubu vsemu vrvenju nacionalističnega potezanja je Avstrija danes formalno še nemška država. Zato ob zmagi demokratičnih držav, srbsko^blgarskega opolčenja tolike zmedenosti v vladajočih krogih avstrijskih, zato toliki strah iza prestiž avstrijske države. Svež pomladanski dih veje od juga iz okrvaljenih ital balkanskega polotoka, dih svobode jugoslovanskih plemen, ki so šest sto let ro-bovala fevdalni muzulmanski vojaški turški državi. Avstrija smatrala je od nekdaj, da ima zgodovinsko misijo na Balkanu. S kronanjem orgskih kraljev za kralje Dalmatinske je v zgodovini nastopila pretenzija avstro-ogrskih vladarjev na Balkanu. Zmagovito orožje ogrskih kraljev segalo je v Bosno, Srbijo in Blgarijo in s poročitvijo bizantinskega carja Isaka II. Angela z Margerito, hčerjo ogrskega kralja Bela III. so se ogrski kralji smatrali le- *) opolčenje onui^eHHe blgar., onojineHie rusko Miliz; ker smo prevzeli polk, smemo dosledno prevzeti tudi potrebni izraz opolčenje. Uredništvo. gitimne dediče carske krone Carigrajske. L. 1102. bil je kronan Koloman arpadski za kralja Dalmacije An Hrvatske. L. 1135. pride! si je zmagoviti Bela I. ime kralja Bosanskega. L. 1202. postavil je kralj Emerik na srbski prestol ikneza Vukana in se torej imenoval rex Serbiae. L. 1261. podvrgel si je ogrski kraljevič Štefan Vlaško in postal dux Transylvaniae in dominus Cumanorum (Vlaška = 'pars Gumanomm). 'L. 1264. prodrl je isti do blgarske prestolice Trnovo ter se z nastopom na prestol ogrski 1. 1270. n&zval rex Bulgariae. Ko je po biftvn 'pri Mohaču 1. 1526. iprešla ogrska krona na habsburško rodbino, prevzela je 'le-ta vse pretenzije ogrskih kraljev ter klj-ubu temu, da je Soliman Veliki prodrl istodobno skoraj do zidov Dunajskih in premenil ogrsko v turški pašalik, od takrat naprej ni nikdar opustila misli, da je poklicana pridružiti si kraljevino dalmatinsko, 'bosansko, srbsko in celo carstvo blgarsko. 5Po odboju turškega navala 1. 1683. pred Dunajem, po zmagi 'princa Evgena pri Zeniti 1. 1697. in zavzetju Belegagrada 1717. ■kazalo je kakor da se pretenzije Habsburžanov na balkanski polotdk tudi v doglednem času obist inijo. Zmagovito je grof Piccdfomini -s 'Svojimi -oklepniki prodrl 'po Moravi in Vardarju 1. 1689. do Skotplja, -starodavni stolici srbskega cara Štefana Dušana Velikega. Od 'takrat naprej smatrali so se Habsburžani zaščitnike krščanstva in varuhe srbskega naroda. Dunajski dvor je prirejal in podpiral vstaje med Srbi in Blgari vsakokrat, kedar je nastopil konflikt med Avstrijo in Turčijo ali se je foaj tacega iskalo. :Kedar so srbske in bligarske čete izpolnile svojo nalogo, prepustile 'so se tu rek e mu maščevanju. L. 1689. ipozvala je Avstrija Jurija Brankoviča na vstajo, a že 1. 1711. umrl je v avstrijskem jetriištvu, 'ker je bil na sumu zveze s pravoslavno Rusijo. Trumoma vabila je Avstrija srbske izseljence izpod turškega jarma, obečaje jim svobodo vere in samoupravo v Banatu. Raška, zibelj srbske kraljevine, jedro srbske narodne moči, izselila se je na poziv in obljube Habsburžanov 1. 1690. pod pečanski-m pa-trijarhotn Arzenijem preko Save in Donave na južno Ogrsko. V 17. in '18. veku so Habsburžani bili mogočni cesarji nemški in veliki pomen Avstrije bil je vezan na nemško cesarstvo, črte razvoja in smeri moči držale so od Frankobroda do Dunaja. Z nastopom Napoleona pretrgala se je prvič vez habsburške monarhije z nemškim cesarstvom, ko je 1. 1806. Franc bil kronan cesarjem Avstrije. Vprvič se je pretrgala črta Frankobrod-Dunaj. Dunajski kongres je leta 1815. povrnil staro nemško krono .avstrijskim Habsburžanom, a Avstrija je stopila istočasno z Dal- macijp ,2,0. vednp na Balkan, ter ž njo segla globoko do-li ob Adrijanski obali Z istim kongresom je Avstrija postala tudi gospodar Milanskega in Beneškega. Kršna Dalmacija stala je daleč v ozadju za bogatimi s e v erno - it a 1 i j a n sk i:m i pnovincijami, bila je le privesek nekdanje beneške republike ter je Avstrija formalno in dejansko stopila na Adrijo le .kot dedinja benečanskih dožev. Balkanski interesi stali so ;v ozadju. Ob usta ji moravskih Srbov od leta 1804. naprej pod Kara-gjorgjem proti Turkom varoval je knez Metternich legitimni princip Turčije ter obsojal revolucijo proti turški državi in oblasti. Avstrija se je sicer smatrala naravno naslednico turške države po nje razpadu, zato ipa ni dovolila, da 'bi se ‘ljudstvo sartiio z orožjem osvobodilo. Radi itega se je imela kneževina Srbska .zahvaliti za svojo samoupravo Tiiski intervenciji. Polusvobodna balkanska država 'bila je dar ruskega, pravoslavnega, absolutnega vladarja. V zaščito pravoslavja in proti volji kneza Metternicha prišle so ruske čete srbskim četašem na pomoč, proti njegovi volji je Srbska postala prva kneževina na Balikantu. V zaščito pravoslavja osvobodila je Rusija z Bukareškim mirom 1. 1812. Rumunsko, iz Odrinsikiim 1. 1829. Grško, ter tako izpodrinila vpliv Avstrije na Balkanu. Ta je zavistno gledala rastočo moč Rusije, ni pa videla jasno lastne svoje misije na jugu. Zato je ob Krimski vojski sicer stala oib strani, a vendar zaprla pot ruski vojski preko Vlaške. Avstrija ni spoznala svoje misije na jug niti takrat, ko se je po bitvi pri 'Kraljevem gradcu 1. 1866. konečno in za vedno pretrgala zveza Firankobrod-Dunaj. S tem porazom je Avstrija prenehala biti nemška država, morala bi se nasloniti na moč lastnih narodov, obrniti smer politike in ekonomije na jug in Balkan. Habsburžani niso hoteli kreniti te poti, Avstrija hotela je formelno ostati nemška država. Ustvaril se je dualizem kot kompromis nemškega in madjarskega klina, ki naj deli severne in južne Slovane v svrho nadvlasti, izkoriščanja in ohranitve nemško-madjarskega značaja na dvoje. Avstrija bila je odsekana od srednje nemške Evrope z nemškim pruskim mečem, a nje državniki so bili nesposobni izpoznati novo .zgodovinsko misijo. Po miru St. Stejanskem ko je bila Rusija na tem, da iztispe Turke iz Evrope in na Berlinskem kongresu sledila je Avstrija precej nezavedna vplivu nemškega kanclerja Bismarka. ki je v interesu velike Nemške misleč Avstrijo odvrniti docela iz srednje Evrope, zasedla Bosno in Hercegovino in s tem storila odlpčen korak v smeri Dunaij-Solun. Vsa velika bodočnost Avstrije se je s tem obrnila proti Adriji in Balkanu. Z nejevoljo gledali so 1. 1878.—1880. jugoslovanski šovinisti poraz 'bosenskih vstašev ob avstrijski okupaciji. Že takrat trdil sem ob splošnem nasprotju, da je okupacija Bosne in Hercegovine v interesu Slovencev in avstrijskih Slovanov, da je z o k u p a-c i j o Bosne 'in Hercegovine zapisano v zgodovini, da mora Avstrija postati slovanska država ali pa poginiti. Bil sem docela nerazumljen, za-ničevaje so politični modrijani slovenski gledali na nedoletnega učitelja. In vendar nam najnovejši balkanski dogodki potrjujejo, da je temu tako. Kakor se je velika zgodovinska črta Frankobrod Dunaj po bitki pri Kraljevem gradcu pretrgala, tako gre z okupacijo Bosne razvoj Avstrije z nujno silo kot slovanske države na jug. Danes mora Avstrija stremeti za vez Dunaj-Solun, ■danes mora stremeti za posest ob Adriji, ali pa se mora odpovedati samostalnemu velikemu državnemu življenju. Po Kraljevem gradcu in okupaciji Bosne moral bi bil torej nastopiti preporod avstrijske države, preporod nje narodov. A veliki zgodovinski dogodki na Balkanu 1912.—1913. so našli avstrijske državnike nepripravljene. Živeli so še vedno kot zastopniki stare absolutistične, fevdalne, nemške avstrijske države, v pretenzijah na Balkan je bil cesar in kralj avstroogrski še vedno predistiniran kralj srbski in blgarski. Avstrijski državniki niso mogli umeti, da se je na Balkanu tekom 19. stoletja izvršil preporod po Rusiji osvobojenih narodov grških, srbskih in blgarskih na lastni kulturni in demokratični podlagi. Na eni strani še vedno fevdalna država, kateri vsled pomanjkanja narodne volje in ljudske moči še vedno odloča vladar, na drugi strani sveži, demokratični narodi Srbov in Blgarov, kjer mora slediti kralj ljudski volji. Na eni strani formalno nemško-ogrska Avstrija, ki z vsemi sredstvi zadržuje narodno moč Čehov, Poljakov, Rusinov, Slovencev, Hrvatov, Srbov, po drugi strani enotne narode Srbov in Blgarov, polne razmaha in bujne rasti. Vez Dunaj-Solun je s tem ogrožena! Stopili ste si nasproti dve kulturi, dve organizaciji! Na poti Avstriji proti egejskemu morju proti Avstriji stoje mlade krepke države, srbska, blgarska in grška. Črta Belgrad-Skoplie-Solun je postala življenska žila Srbije, črta Donava-Sofija-Skoplje Solun je življenska žila Blgarske, Solun kot trgovišče in izhodišče Evrope na Egejsko morje je srčna žila Grške. Italija je po Kraljevem gradcu z Beneško prevzela staro dedno pravico na Adrijo, s črto Brindisi-Valona ji mora postati izključni gospodar. Po zasedanju Bosne in Hercegovine bil 'bi naraven cilij Avstrije stvoriti veliko hrvaško-srbsko skupino na Balkanu. Avstrija ne le, da je morala računati z zmago Srbske nad Turško, morala jc tudi ustvariti predpogoje, da Srbska prejme vse plode svoje zmage. V velikem interesu avstrijske vezi Dunaj-Solun-Adrija morala bi Srbska segati kolikor mogoče daleč proti Solunu in celoma do Adrije. Avstrija sama morala je delati na to, da z zasedanjem Albanije po Srbih in Grkih izpodrine Italijo !za vedno od Adrije. Faktični tekmec na zapadni Balkan niso bili Srbi in Grki ampak Italija. Nevarna za Avstrijo je le zveza Brindisi-Valona in ne Srbija-Adrija. S skupino slovensko-hrvatsko-srbsko 12 milijonov ljudi na skupnem geografičnem teritoriju dobila bi Avstrija konečno nadvlast nad Balkanom, z odkazanjem Soluna Blgarski pristop do Egejskega morja. Da bi Avstrija razumela s v oj o po t, sledila p r i r o d n e m u razvoju, morala bi postati demokratična, slovanska država. To ibi bil preporod Avstrije, to bi bil preporod Balkana. Avstrijsko-slovanska Adriija in Balkan, to je oni veliki stvor, ki bi pomenil ne le preporod Jugoslovanov in preporod Avstrije, ampak tudi preporod kulturne Evrope, to je zmaga nacijonalne, demokratične ideje in konečni propad fevdalizma in absolutizma. Tako pa je veliki konservativni-reakcljonarni tok zgodovinski, kojega v Evropi predstavlja še vedno Avstrija, obveljal tudi ob velikih, zgodovinskih dogodkih na Balkanu 1. 1912.—1913. Nastopanje avstrijske diplomacije bilo je zastopanje fevdalnih interesov o g r s k i h, z a s t o-panje absolutizma. Vse to mlado, krepko, narodno življenje, ki se je razvilo ob trhlobi fevdalne turške države, ostalo je neopaženo visokim avstroogrsikim krogom, če in kolikor je bilo opaženo, vzbujalo je odpor, je pomenilo ob enem propad fevdalno-nemško-ogrskega, centralističnega sistema. Balkan se je prerodil, balkanski narodi začutili so moč planja mlade krvi, avstrijski fevdalni in absolutistični krogi 'niso bili sposobni odtrgati se od trhlobe okoli sebe. Od tod vsa negotovost in brezciljnost avstrijske diplomacije. Sveža prerojena Avstrija bi hrepenela po osvobojenem Balkanu, stara, trhla Avstrija ne more prenesti duha svobode in d e m o k r a c i j e. Ali se je čuditi malemu slovenskemu narodu, ki je zagvozden med Italijo, Nemčijo in Ogrsko in se dotika z najširšim delom svojega telesa in hrvatsko-srbsko ozemlje, da je začutil sveži dih od balkanskih narodov? Ali se je čuditi, da je v slovenski mladini vzplamenela želja 'po svobodi, ki je vir življenja in hotenja?' Nastopil je »Preporod«. V skromni obliki dijaškega gibanja, v še skromnejšem glasilu proglasila je mladina: »Ideja Jugoslovanstva je tako jasna in za Slovence je edino zveličavna!« »Ni je še bilo ideje, kar živi slovenski narod, koje podlaga bi bila etično tako nebeško čista, koje vsebina in cilji bi bili tako visoki, tako gigantski-veliki, kakor je ideja jugoslovanskega nacionalizma«. Kakor so se združili Italija in Nemčija, tako se bodo v bodočnosti družili vsi Jugoslovani od Triglava do Olimpa .i Carigrada, razvoja ni -mogoče ustaviti!« To je velika želja slovenske mladine in kdo ji sme zameriti, da toliko želi? In vendar nosi ta »(Preporod« vsa znamenja drobnega gibanja, znamenja zapuščenosti in brez-močnosti naše mladine. Nikjer v vsem gibanju realne misli, le neznansko hrepenenje, samo cankarstvo! (»Mladina je čutila tvoje besede Cankar. Mati suženskega naroda je rodila sina, iki se je začutil, zapisal na svoj živi jenski prapor: boj — upor brez kompromisa vsemu, kar se danes imenuje slovenski značaj (hlapčevstvo). Kolikor podkev je bilo kovanih v kovačnicah, vse so se vgrezale v nas, kolikor kopit je zraslo na konjskih nogah, vsa so stopala na nas«. »Slovenec čutiš -to hrepenenje? Ne plaši se pošasti po otročje — še tisto malce zdravega jedra, ki si ga ohranil, — 'čut iponižnosti, pohlevnosti in svete udanosti nam je tako prešel v meso in kri, da smo postali nezmožni za idejo, ki nam bi prinesla samostojnost, svobodo in moč razmaha. Lastna inteligenca je primorana varati dušo narodovo, vzgojevati jo v tujem duhu, vladati nad njo s tujimi paragrafi«. Iz te nizikote kličejo: »Vstani mlad (junak, polen ljubezni in sovraštva: Alelujah! Jugoslovan je vstal iz groba, da prične vršiti svojo misijo, da smo sinovi ene matere, ki koprni po objetju svojih dragih. Kralj, Vojska, Narod, Srbija! Pri Kumanovem je bila poleg turške vojske poteptana tudi vsa zapadna evropejska, importirana solzavost, desperaterstvo in cinizem. Pri Kumanovem so se Srbi zavedli, da jim ne pri s to ja kosmopolitizem, kultura in civilizacija zapadne Evrope! Srečna ona, ki ima Kosovo, ki ozdravlja bolne, obuja mrtve, preporaja, oživlja! Demokracija, besna in največja demokracija je dala Srbiji narod, ki ve, da živi in zakaj živi. Kralj Peter ni Sila, tudi ni Ročno Pismo, ni Bajonet, on je Suverena Volja Naroda.« Ko človek čita ob velikih realnih balkanskih dogodkih take vzklike in n eu ml ji v e fraze naše mladine, zaveda se šele, kako ni zrela za preporod. Zmedenost in nejasnost, cankarsko neskončno hrepenenje in upiranje proti realnemu življenju — vol are sen za potere! Ob enem se mladina zaveda svoje zapuščenosti ter jo izraža v očitanju. »Tragedija našega naroda je, da se ob času našega (prvega) preporoda voditelji slovenskega naroda niso zavedli ideje nacijonalne svobode.« »Naši učitelji so Nemci, govore sicer slovenski in šnopsarijo na narodnih veselicah, toda so kljubu vsemu temu Nemci.« »Javno mnenje slovenske inteligence je prostitutka — slovenska inteligenca ni slovenska ... bojazljiva suženska natura slovenskih izobražencev.« »Narodna napredna stranka je nam izmed vseh obstoječih najbolj ptuja, ker je najbolj neslovenska ..ima narodni ideal industrijaiizirati Slovenijo in braniti se proti klerikalizmu ..., vitezi praznih svečanosti, opojnih fraz, smrdečih ipo šampanjcu.« »Z nami bodo vsi oni, v katerih je večna sila in zahteva po boljšem, lepšem. Z nami bodo vsi močni ljudje, ljudje z vero vase, z vero na svoj uspeh. Z nami bodo vsi tisti, ki so razumeli našo dobo in njeno nalogo!« Tu šelej se je eden iz mladine dotaknil strune, ki zveni razločno. Preporod nastopi med nami le, ako s e porodimo iz realnih tal, ako p o z n a m o preteklost in sedanjost in iz njih sklepamo na smeri (bodočnosti, si iz tega stavimo svoje naloge. Preporod začel se je v naši mladini polne cankarskega hrepenenja brez tal, brez poti in brez ciljev. I>n to ni preporod. Reakcija na tako brezkončno hrepenenje mladine je bila povsodi in bo tudi /pri nas resignacija in cinizem. Tudi današnje predstavitelje narodno-napredne stranke vodilo je nekdaj brezciljno hrepenenje, nesposobne za realne naloge. Radi tega jim gre danes očitanje — cinizma. Konečni uspeh preporodovcev in meglenega cankarstva pa ne more 'biti drugačen. Zato ‘ne moremo biti veseli tacega preporoda. Tudi profesorji, katerim je danes izročena vzgoja naše mladine, bili so svojčas navdušeni Slovani in Jugoslovani, takrat, ko so stradali na Dunaju. A vse to navdušenje bilo je izraz hrepenenja, s katerim so hoteli premagati odurno dijaško življenje, premagati dušeči vpliv tuje germanske kulture. Nikdo od njih ni segel po zgodovini lastnega naroda, nikdo od njih si ni ogledal prirode balkanskega polotoka, Posavja in Podunavlja, nikdo od njih se 'ni zbratil z jugoslovansko mladino v delu in v spoznanju lastnih tal in lastnih sil. Nikdo od njih ni skrbel za krepko, zdravo telo v prirodi in v telesnem delu. Tako so se vrnili vsak na svoje mesto v malo slovensko domovino. Ko je vsakdanja beda prestala in so se skromno pokrile mize c. kr. avstrijskih uradnikov, pozabljeno je bilo veliko stremljenje in na ozkih tleh slovenske domovine so oni, germanizirani ptujci učili kakor poslani nam germanski profesorji in tekmovali ž njimi, da se je zakrivala mladini resnica. Ne bilo 'bi tolikega in tako nizkega zatiranja med Slovenci in Hrvati, ako bi ne zatirali domači birokrati, polni ptujega duha! Preporodu so le ena tla in to so tla spoznanja lastne zemlje, lastnega ljudstva, krepitev ‘lastnega telesa. Dokler te predpolage ne bo, je ves proporod, vse jugoslovanstvo prazna fraza, ki odmika najboljše naše moči od resnega intenzivnega dela. Lotite se 'študij zgodovine Blgarov, Srbov, Hrvatov in Slovencev, preučite gibanje uralo-altajskih narodov, ki so med nami ustvarili prve državne skupine, turško vojaško silo, ki je od juga gori preplavila slovanska plemena, učite in čistite svoj lastni jezik, krasote srtbsko-blgarske narodne pesmi, pripravite se za tehnike, trgovce in agronome, iki bodo s svojim znanjem zanašali plodnih moči na osvobojeno s r b s k o - b 1 g a r s k o zemljo, pa lahko v sk lik nemo: 'to je p rep or d slovenskega ljudstva, to 'je predpogoj vstajenja Jugoslovanstva. Ne hasne širiti sovraštva proti fevdalni reakcijonami Avstriji, pustimo beračiti po kolenih za drobtinami naših pravic na Dunaju predstavitelje oficijelne slovenske politike, oživimo tok lastnega dela v smeri Ljubljana-Zagreb-Solun, pa pospešimo silen razvoj avstrijske .slovanske države v smeri Dunaj-Solun, privedimo Avstrijo do preporoda. Krepki so dovolj zgodovinski toki balkanskih osvobojenih narodov, da Avstrijo obrnejo tja doli. Avstrija mora postati slovanska in balkanska ali pa prestane biti Avstrija. Zavedati se tega, dajalo nam bo odločno in možko moč, vršiti dnevno delov tej smeri, pospešilo bo našo odrešitev. totoioiKS CTrasalisziraloiializssaloiraolisziraKassioisaMioiKal ABDITUS. Slovenci ali Jugoslovani? Prva in neodvraitna posledica zmagovite balkanske vojne pokazala se je pri nas v tem, da je znova oživela jugoslovanska ideja, ob kateri si danes naš idealist greje srce. Nedvomno je tudi, da je izmagovita balkanska vojna ustvarila jugoslovanski problem, 'ki hoče rešitve, kakor vsak' drug problem. Narodni ideji, ki jo vsebuje jugoslovanski problem, iščemo konkretnih oblik. Vsaka konkretna oblika jugoslovanske narodne ideje je še do nedavno mogla biti le plod političnih sanj. Komaj je nekaj mesecev, odkar so se naši slovenski oficijelni ljudje še prešerno smejali tistemu, ki je, govoreč o jugoslovanski narodni ideji, iskal med mešanico nazorov in tez, konkretno obliko tej misli. Kako se ima jugoslovanstvo uveljaviti, kakšni so življenski pogoji >te naoijonalne ideje in kakšna bodi oblika bodoče narodne individualnosti — vse to so vprašanja, o katerih se >je tudi pri nas mnogo razpravljalo, govorilo in pisalo. Brez dvoma je, da so ta družabna in politična vprašanja vsaki dan aktualnejša in resnejša. Zmagovita vojna balkanskih zaveznikov je oživila in ustvarila višje in širše narodnostno gibanje med množicami. Neko ' čustveno gibanje je započelo, iki bo pa navsezadnje moralo računati z realnimi razmerami. Zgolj zavest, da tvorijo štiri jugoslovanska plemena neko narodno skupnost, ki išče utehe za svoje lastne 'kulturne in gospodarske potrebe v samodoločitvi svojega nadalijnega razvoja, še ni nobena konkretna oblika za idejo, ki se naj uveljavlja in za problem, ki se naj razreši. Kljub balkanskim zmagam in kljub osveženi nacijonalni čustvenosti, jasnost o jugoslovanski narodni ideji ni večja nego je bila pred leti. Doslej smo govorili vedno le o kulturni vzajemnosti, ki nam ie potrebna, da udejstvujemo svojo jugoslovansko misel. Hoteli smo se v prvi vrsti kulturno ojačiti in zbližati. Iskali smo torej sorodnih izvez, iz katerih bi črpali pomoči, da še bolj utrdimo svojo nacijonalno individualnost. Še več. Trdili smo, da gre pot kulturno edinstvenemu jugoslovanstvu preko ojačenih narodnih individualnostij vseh štirih jugoslovanskih plemen. Nismo nikoli hrepeneli po jugoslovanstvu zato, da nekoč odložimo svoj jezik, svojo književnost, svoje narodne šege in navade in tako po- stanemo čez noč nekaj povsem novega, itakorekoč narod, ki ga še ni. — Jugoslovanstvo smo iskali, reševali njegov problem zato, da najdemo v skupni in širši narodni zavesti večjo oporo svojemu lastnemu narodno -k u lt u r n e m u življenju. Za nas Slovence je važno, da izpoznamo in se 'zavemo, da moramo jugoslovanski problem reševati sami za nas same. Neupogljivost reafaega dejstva nas sili, da iščemo izbo da v na-j rodno prostost tostran ne pa onstran političnih mej. Na tern me more ničesar izpremeniti niti dejstvo, da je bič dualističnega sistema avstroogrske monarhije rodil persekuci/je nad južnimi Slovani, ki so, sodeč po izkušnji in prirodnem toku stvari, šele začetek nadaljevanja. Te persekucije so sad narodne hegemonije, ki tako kaže svojo krivičnost in nesmiselnost. Pritisk nemške bur-žoazije, ki je že davno skozinskoz nazadnjaška in torej v nasprotju 'Z vsem razvojem, ki ga v bodočnosti pričakujemo, je danes najsigurnejši pospeševat el j razmaha naše narodne zavesti in pro-rok neodvratnega preobrata. Sedaj torej iščemo izhoda. Spoznanje, da smo sami preslabotni za pridobitev narodne svotbode, ki jo pričakujemo od narodne avtonomije, po kateri hrepenimo, odkar smo se narodno m socijalno :zopet nekoliko zavedli, — naj nas vodi v jasnost praktičnosti — konečno— in to je praktična dobrota — smo izpoznafi, v kako malenkostnih bojiih za drobtinice z bogato obložene mize smo zapravljali vse svoje moči in k alko smešni so pravzaprav tisti slovenski politiki, ki so hoteli dosegati narodne vspehe s pomočjo ministrov. Toda to spoznanje je važno, da so .ministri, ki naj odločajo o našem narodnem življenju, ;za nas — Hekuiba; zakaj tudi eventuelno dosežene in ipriberačene drobtinice nam niti v nacijonalnem niti v socijalnem pogledu ne morejo nuditi nikake bodočnosti. Ali je treba po tem spoznanju revidirati naš narodni program, ki zahteva narodno avtonomijo, zjedinjeno Slovenijo, da moremo tako dvigniti svoje nacijonalne in socijalne moči do veljave? Ali nat? zapustimo pot, ki smo jo nastopili od začetka našega narodnega preporoda in krenemo v čisto drugo smer? Ko smo začeli govoriti o 'jugoslovanski narodni misli, smo z ožjimi kulturnimi stiki onkraj Sotle napravili prvi korak v praktično življenje. Po tem pobratenju z Hrvati, pa smo kmalu izgubili smer in zašli v — utopije. Danes se v takozvani ofioijelni 'slovenski javnosti opazuje stremljenje, da bi temu znova oživelemu vrazovstvu žrtvovali vso svojo preteklost, svoj književni jezik, svoje politične tradicije, svojo nacijonalnO samostojnost in celo v 'konservativni slovenski ljudski stranki se opaža hotenje, da ibi postali Slovenci po starih vzorcih starega Starčeviča — planinski Hrvatje. Zakaj tako? Zakaj to navdušeno Ilešičevanje? Kako daleč smo še od praktičnega pojmovanja konkretnega, enotnega ijugoslovanstva, nam svedoči argumentacija za po-hrvatenje, ki 'se glasi nekako takole: Slovenci smo po svojem številu preslabotni, da bi se mogli nacionalno vzdržati in kulturno napredovati. Zato je nujno, da se, predno nas požre val ger-manstva, strnemo iz brati Hrvati rv en sam skupen narod, ki lahko doseže ker številnejši, večjih narodnih pravic in svoboščin in se bo tudi kulturno lažje in uspešneje razvijal. Ali je to resnica? A avstroogrski monarhiji žive poleg Slovencev tudi še drugi številnejši narodi — Rutsini, Slovaki! — ki pa se jim pod vlado neimštke-madjarske hegemonije ne godi nič boljše nego nam. — Naša inaloštevilnosf iza enkrat še ni taka nesreča, ki bi >nani 'dala priliko, da se vsestransko objokujemo. Tudi nacijonalno šovinistično napihovanje nemške buržoazije, ki nima nobenih svobodomiselnih idealov več, ni za naš narodni obstoj tako nevarno, kot so nevarne naše d o m a č e s o c i j a 1-11 e razmer e, i z k a t e r i h is e r o d i izseljevan ij e, ki tvori pravzaprav edino veliko pasivno točko v naši nacijonailni bilanci. Jugoslovanska narodna ideja ne pridobi nič in ne izgubi nič, akO ji Slovenci žrtvujemo svojo narodno individualnost, svojo težko priborjeno kulturo — svoj književni jezik. Pač pa more ideja jugoslovanske vzajemnosti mnogo pridobiti, ako svojo narodno individualnost še utrdimo in okrepimo, da postanemo močni dovolj dovršiti stavbo svoje svobode in bodočnosti. Moderno narodno gibanje, kakršno Jugoslovani baš preživljamo, se posebno v naši dobi druži s sOcijalnim gibanjem, s 'katerim je kultrtnno in gospodarsko ozko zvezano. Socijalno delo za širše plasti ljudstva, je eminentno narodno delo, izobrazba mase, pa je temelj nacijonalne zavednosti in hrepenenje po narodni samoupravi. Ne v resignaciji naše narodne individualnosti in v praznem upanju ria pomoč bližnjega sorodnika, temveč v smotrenem delu za lastni socijalni in kulturni napredek, v boju za višje in svobodnejše življenje temelji praktično reševanje jugoslovanskega problema za nas. Spričo takega realističnega razglabljanja in spoznavanja so nam danes planinski Hrvatje, ali politični 'koncepti idealistov — umetne cvetke. Socijalna in kulturna okrepitev ljudstva je moč, ki edina more rešiti ne le problem malega naroda, ampak bo krepko prispevala tudi k udejstvovanju in uveljavljanju višje jugoslovanske enotnosti in vzajemnosti. Enotnost in vzajemnost pa morete rassti le na tleh izboljšanih socijalnih razmer in razširjenega kulturnega napredka. saraioiraCTtoCTioraraCTrararaCTrarararaCTraratoiraKzi IZ »RABOTNIČESKEGA VESTNIKA« SOFIJA. Balkanska z\/eza in socijalna demokracija. Današnja kapitalistična družba ne more obstati brez novih tržišč, kolonij in novih teritorjev. V dosego teh ciljev delila se je kapitalistična in imperialistična Evropa v dve veliki in glavni skupini, odgovorni nje interesom: t-r o z v e z a in trojni sporazum. Ti dve skupini dirigirate in dominirate danes v mednarodni politiki celo zapadno in vzhodno Evropo. S pomočjo svojih odkritih zaveznikov in s pomočjo Blgar-ske in Ina selu i sitnih obrtnika, koji su propadali. Tako isu dolazili kapitalisti do zadne snage, a malo kasniije i domači radniei su izučevali moderne zanate i tako zauzimali u proizvodnji mjesta, koja mogu samo da izauzmu bolje kvalifikovahi radniei. O kakvoj velikoka-•p ital i s t i č k o j proizvodnji u Bosni i Hercegovini me može biti govora, i ako ima velikih poduzeča, 6a'k i sa 7—8000 radnika, pošto se u tim ipoduzečima samo preragjuju sirovi n e i kao polufabrikati izvoze na polje. Eksploatisainje radnika, pomogniuto grubim pohcajnim apsolu-tizmom, bijaše užasno. Svaki znak srad.ničkog nezadovoljstva se spriječavao i svaki radnik, koji je poslodavcima ili vlasti izgledao »buntovnik«, bio je zatvoran i šupirain. Tako stanje je potrajalo do 1904. i 1905. godine, kada se megju radnicima u Sarajevu pojavi težnja za organizovanjem. IJ to vrijeme su dolazili i neki srpski socijalisti iz Srbije i lirvat-ske, i jedan od tih, pok. Mico Sokolpvič, udari itemelj radničkim organizacijama i s ostalim drugovima iziradi i posla pravila organizacija vladi na odiobrenje. Vlada nije htijela da čuje za ova pravila. Štrajkaše, k o ji h je bilo u nekimi poduzečima, kažnjavala je i progonila iz Bosne. Taj politički ipritiisak i nesnosljivost radničkog ekonomskog položaja a neposredno, brutalno postupanje policije protiv radnica iz duhanske fabrike, ko j e isu štrajkovale, dovede do general nog štrajka radnika, koji je u Sarajevu proglašen 3. maja 1906. godine, a u M ost aru, Tuzli, Banjaluci, Zenici, Zavidoviču i Travniku dan-dva kasnije. Štrajk je trajao tri dana i štrajkaši siu, naročiito u Sarajevu, bili apsolutni gospodari situacije. Strajk je zahvatio i ostale narodne mase, tako da je on največi narodni pokret poslije buna od osamdesetih godina, odmah iza okupacije i iza njega se moglo u ovoj zemlji iole slo-bodniije dišati. Glavni uspjeh generalnog štrajka ijeste izvojevanje prava u d r u ž i va n j a, jer je vlada odmah iza štrajka odobrila sva pravila radničkih organizacija, koja su bila njoj predata. Tako su postale radničke organizacije legalne i odonda su se začele li-jepo razvijati. Poikret je odmah postavljen na najmodernije temelje i presag-jena je forma organizacija iz Srbije, koja je opet presagjena iz Njemačke. Odmah su sve postoječe organizacije c e n t r a 1 i z o-v a n e u Glavni Radnički Savez i on je osnivao ostale organizacije. Danas postoje ove organizacije, koje su sastavni dijelovi glavnog Radničkog Saveza: 1. Savez drvodjeljskih radnika. 2. Savez kovinarskih radnika. 3. Savez krojačkih radnika. 4. Savez gragjevinarskih radnika. 5. Savez b. h. željozničara. 6. Savez kož ar sk o-pr e ra g ji v a čk ih radnika. 7. Savez tvornidko-nekvalifikovanih radnika. 8. Savez radnika životnih namirnica. 9. Savez malerskiih radnika. 10. Savez trgovačkih namjestnika. 11. Tipografsko društvo. 12. Društvo knjigoveza&kih radnika. 13. Društvo bolničara i bolničarki. 14. Savez brijačkih radnika. 15. Organizacija gradskih radnika. 16. Savez rudarskih radnika. 17. Udruženje kelnerskih radnika. Na kongresiima Glavnog Radničkog Saveza, koji se održavaju svake godine, uvijek je konstatiran napredak organizacija. Tako su one brojile članova: 1907 godine................................2.400 1908 godine................................3.047 1909 godine................................3.017 1910 godine................................4.370 1911 godine................................6.068 1912 godine...............................5.539 Organizacije su iza ovo vrijeime vodile mnogo štrajkove i velika večina, naročito u počitku, svršena je sa uspjehom. Rad-nici mnogih 'Struka su skratili radno vrijeme od 14 i 15 sati na 10 i 9 sati, a nadnice su poboljšane za 30%, 40%, 50%, a u nekim obrtima čak i 100%. U izvještaju Glavnog Radničkog Saveza za 1911. god. konstatuje se, da je pri-je 5 godina prosječno radno vrijeme bilo 12Va sati. a 1911. godine 10 sati. Nadnice su bile prije 5 godina prosječno 2.75 K, a 1911. g. 3.70 K. U izvještaju za 1912. veli se, da su zarade povečane za 35%, ali da je i skupoča mnogo narasla, tako, da su dobro organ kovani .ra d n i c i mogli očuvati ravnotežu izmegju poskupljivanja životnih namirnica i povečanja zarada. Radničke organizacije su od m ah zapoj en e s o c i j a 1 i is t i č-k i m duhom i one vode od svoga osnivanja socijalističku propa-gandu. So c iij a 1-d e m o k r a t sk a stranka je osnovana na kongresu u junu 1909. godine i od tada su ta dva krila radničkog pokreta otpočela naporedo i zajednički raditi na organizovanju bugjenju radnog naroda. Organizacije stranke (političke organizacije, t. zv. mjesne) opstoje u ovim mjestima: Sarajevo, Tuzla, Mostar, Banjaluka, Zenica, Trebinje, Bijeljina, Drvar, Derventa, Giračanica. a zavje-reništva u ovim: Tasovčiči, Prijedor, Breza, Prujavor, Doboj, Bihač, Višegrad, Travnik ii Teslič. Sve ove m j e s n e o r g a n i z a c i j e imaju na čelu mjesne odbore, a glavno vodstvo stranke je Glavni Odbor u Sarajevu. Stranački prinos je 30 helera mjesečno, od čega ostaje mjesnim organizacijama 10 helera, a Glavnom odboru se daje 20 helera. Organ čitavog pokreta je »Glas Slobode«, koji je počeo izla-ziti 1. maja 1909. i to tri put mjesečno, a danas izlazi tri put ned-jelno u povečanom formatu. Za izlaženje lista morala se založiti kaucija od 6.000 kruna, koju su skupili radnici na dobrovoljnim prilozima. List se danas štaimpa u 9.000 primjeraka nedjelno. Ve-* čina organizovanih radnika ga plačaju uz organizacioni članski prinos. Zbog reakcionarnog zakona o štampi list trpi velike pro-gone i izlaženje mu omogučuje samo redovne materijalne žrtve radnika, koje dolaze u vidu dobro voljnih priloga. Konzumne organizacije niisu još osnovane i ako postoje o torne kongresni z.aiključci. Tome radu če se pristupiti malo kasni-je, kao i osnivanju stranačke štamparije. Od p r o s v j e t n i h d r u š t a v a postoji samo Organizacija m la d.i'h radnika, a sve prosvjetno djelovanje i megju muškirn i ženskim vrše sindikati i stranka. (Zenskih ima organizovanih oko 400.) Jedno »iNaohrazbeno društvo« je postojalo prije Broj članova političkih organizacija je iznosio: 1910 godine 1911 godine 1912 godine 1.704 2.077 2.445 osni vanj a stranke, a nije izključeno, da če se osnivati naročite prosvjetno društvo u skoro vrijeme. Postaji vrlo jako pjevačko društvo »Proleter« sa pjevačkom (mješovitom), zatim glazbeni zbor »Sloboda«. Od športnih društava opstoji turističko društvo »Prijatelji prirode« i ginmastičko društvo. Pretpošle godine uselile su se sve ustanove našeg pokreta u svoj vlastiti S o c i j a 1 i s t i c k i Ra d n i e k i D o m. To je jedna velika kuča sa 20 »oba i 1 velikom in 3 male sale. Pored doma ima velika i lijepa bašča. Taj Dom ije kupljen za 60.000 K. Prilikam kupovanja .plačeno je 12.000 K, a ostala se svota otplaeuje u 12 godina, godišnje po 4.000 K i kamate. Troškovi oko prepravljanja i udešavanja za Dom iznosili su oko 50.000 K, 'tako da nais dom stoji oko 110.000, a njegova stvarna vrijednost je mnogo veča. Jedan dio sume za prepravke Doma uzajmljen je od ovdašnje Dioničke pivare, od koje ije i kupljen Dom, drugi dio je pozajmljen od organizacija, a treči je pokupljen na osnivačke karte. Prihodi Doma omogučiče, da on kroz nekoliko godina postana čista svojina radničkog pokreta u Bosni i Hercegovini. Eto sta je u Bosni i Hercegovini učinjeno za ovo kratko vrijeme! Ovdje je u krupnim črtama očrtan sastav i organizacija našeg pokreta, kao i njegovi dosadašnii ivspjesi. Držimo, da ovo može interesovati čitaoce »Naših Zapiski«, pa čak i radovati. jer razvoj našeg pokreta u svim teškim prilikama pokazuje, da i Jugoslaveni n.isu najzadnji kad treba radit’ na velikom djelu Socijalizma. JOSIP PETE J AN, TiRST. Razvoj organizacij zidarjev na jugu. O resnem gibanju 'zidarjev na Avstrijskem jugu se do leta 1900. ne imore govoriti. Kar ga je bilo, so bili le trenuntni izbruhi nezadovoljnost, ki so ostali brez pozitivnih posledic. Šele po 'tem letu opaziti je živahnejše in resnejše gibanje med zidarji. Najprej v Pulju, kjer so zidarji ustanovili krajevno društvo stavbenih delavcev ter si s 'to prvo združitvijo takoj pridobili po kratki staviki skrajšanje delovnega časa in povišanje mezde. Do takrat so bile razmere zidarjev povsodi na Slovenskem najslabše. Med zidarj-i samimi je bila večina nepismenih, nezavednih in za trajno premišljeno akcijo nesposobnih. Alkoholizem je bil povsodi precej močno razširjen. V Trstu se je pričelo gibanje šele po krvavi splošni stavki 1. 1902, ki 'je tudi tržaške zidarje prebudila, da so ustanovili strokovno organizacijo, ki obstoji še danes. Kakor povsodi v prvih početkih je tudi v Trstu prvo gibanje organizacije povzročilo stavko. Strokovna organizacija niti ni bila še dobro ustanovljena, že se je podjetnikom predložila spomenica, s katero so zidarji zahtevali 9-urni delovni čas in povišanje mezde. 'Ker so podjetniki odklonili zahteve zidarjev, so ti proglasili takoj stavko, ki je trajala 4 tedne, a kljubu vsej nepripravljenosti delavcev vendarle končala z uspehom. Zidarji so si pridobili 9-urni delovni čas in povišanje mezde. Po končani stavki je organizacija skoraj razpadla, ostalo je v njej ikomaj 20—30 članov. L. 1904. so se zidarji zopet združili radi sestave spomenice ter je organizacija zopet narasla. Takrat ipa so bili podjetniki od svoje strani bolj pripravljeni, da jih zidarji niso mogli presenetiti kakor vprvič, zato stavka ni mela nobenega uspeha. Organizacija je zopet ,padla in ni kazala nobenega pravega življenja več do 1. 1910. Enaki poskusi kakor v Trstu so se storili tudi v Gorici, Ljubljani in Splitu, kjer so se ustanovile podružnice. Goriška je po stavki takoj razpadla, v Ljubljani in Splitu še obstoje. Vzrok tej nestalnosti je v bistvu nizki kulturni nivo delavcev-zidarjev. Vsled pomanjkanja izobrazbe zidarji nimajo potrebe do čitanja, tako da ne pridejo do spoznanja pomena organizatoričnega dela, posebno pa ne organizacije centralizatorične tendence. Zidarji se dajo spraviti v družbo le, kedar stoje pred njiimi nujne vsakdanje zahteve. Ako jih ne dosežejo takoj, ali pa, če jih dosežejo po stavki, ne vidijo več potrebe skupnosti. Iz 'tega se da razlagati velika fluktuacija v številu članstva, katero opažamo posebno o početkih. Zveza zidarskih organizacij na Dunaju izpoznala je že pred leti važnost južnih pokrajin, posebno ker vsa Primarska že od nekdaj daje izboren materijal zidarski stroki. Izdajala je pred leti letake v Obeh deželnih jezikih, pošiljala agitatorje in veliko potrosila, a skoraj brez vsakega uspeha. Najbolj žalostno pa je bilo, da zidarji ne le, da niso hoteli osnovati lastnih strokovnih organizacij ampak so, in to posebno Goričanje iz Renč, Ločnika in okolice, služili po drugih krajih kot stavkolomci, tako daleč, da so se iz ptujih raznih krajev za časa stavk ob.račah na Goriško po stavkolomcih. Zidarji iz teh krajev se niti niso zavedali svo- jega pogubnega dela. Sramota ni 'bila toliko na strani nezavednih zidarjev, kakor na strani klerikalnega in naprednega časopisja in strank, katere .so imele goriške zidarje pod svojim vplivom in ne le, da niso zidarje poučili so še često zidarje šun-tali, naj gredo delat na škodo sodrugom. Posebno žalosten rezultat je imela velika stavka 1. 1909. v Winterthuru v Švici, ki je trajala 10 mesecev. Nemški in laški delavci vstrajali so heroično proti vsemu terorizmu organiziranih delodajalcev in mestne uprave, a so konečno podlegli zaradi velikega števila stavko-lomcev iz Renč, Sv. Lovrenca pri Moši in Lečnika. Ravno ob tem dogodku so se tudi go riškim delavcem konečno jele odpirati oči, ter so iizprevideli, da po tej poti zidarji sami sebi pridijo bla-gobit. Ponesrečena stavka v Winterthuru in stavkolomstvo avstrijskih delavcev je privedlo dunajsko centralo zidarskih organizacij na misel, ustanoviti tajništvo za južne pokrajine, skupno z zvezo klesarjev. Meseca avgusta 1910. 'je bilo 'tajništvo v Trstu gotova stvar. Od takrat naprej pričelo se je resno, pozitivno delo organizacije. Vsled različnih narodnosti in vsled nestalnosti ibi-vanja 'kakor tudi vsled političnega nasprotstva bila je prva agitacija jako težavna. Vendar je uspeh bil že prvo leto nad vse pričakovanje. Agitacija se je bila pričela na različnih straneh Tiakrat in ravno vsled živahnega temperamenta delavcev južnih krajev je vsled tekmovanja postalo zanimanje za organizacijo splošno. Četudi prvotno navdušenje ni odločilnega pomena, ker ni stalno in vstrajno, vendar se je dalo izkoristiti prvo plame v toliko, da se je dobilo stalno in krepko jedro in oporo za mirno in smisleno agitacijo in organizacijo za naprej. Najbolj predstavlja gibanja zidarjev sledeča statistika: Število članov vseh podružnic, ki spadajo pod tržaško tajništvo. Leta: 30. 6. 31. 12. število podružnic 1902 1228 310 2 1903 899 296 4 1904 424 156 4 1905 239 129 5 1906 295 121 5 1907 337 110 5 1908 405 396 5 1909 259 259 6 1910 592 1114 7 1911 3305 3208 18 1912 3118 2329 18 Dohodki in izdatki posameznih let: Leta: Dohodki: Izdatki: Poslano centrali 1902 K 7.015.02 K 8.608.85 K 2.405.85 1903 K 6.386.21 K 6.235.03 K 2.300.— 1904 K 4.704.18 K 3.621.77 K 2.000.— 1905 K 3.631.89 K 2.823.71 K 1.737.62 1906 K 3.144.15 K 2.304.08 K 1.598.89 1907 K 2.365.26 K 2.540.44 K 1.754.26 1908 K 4.312.22 K 4.070.52 K 2.902.69 1909 K 4.411.52 K 4.132.33 K 3.070.— 1910 K 9.521.76 K 9.169.33 K 6.966.06 1911 K 39.925.33 K 38.710.73 K 28.593.93 1912 ,K 50.635.51 K 48.251.37 K 32.932.30 Skupaj K 136.053.05 K 126.468.16 K 86.261.60 V tej tabeli niso napovedani izdatki centrale za agitacijo, izobrazbo, podporo, pravovarstvo in drugi. Iz te 'tabele razvidni so le izdatki podružnic. 'Cesto nezavedni zidarji, še bolj pa in-teligenti nasprotniki organizacij grajajo, da podružnice iz cele Avstrije zlagajo najveoji del svojega denarja na korist dunajske centrale. Posebno narodnjaške stranke, ki love delavce v svoje organizacije, vedno ipredbacivajo, da naše podružnice vse svoje Jnkasirane prispevke oddajajo Nemcem na Dunaju. Neupravičenost vseh očitkov kažejo najbolje podpore za stavko. Do 1. 1910. bilo je plačilnih gibanj v Trstu 2, v (Pulju 2, v Ljubljani 1, v Splitu 1, v Gorici 1 in v Opatiji 1, brez večjega pomena. Od leta 1910. do 1913. pa so ,se vršila gibanja po sledeči tabeli: Plačilna gibanja zidarjev na jugu Avstrije od leta 1910.—1913. Delavni čas in plača na uro 1. 1910.: Kraj: Število delavcev: Delavni čas: Plača: Trst 3000 9 ur 48 vin. Pulj 600 9 ur 50 vin. Tržič 250 9 ur 30 min. 44 vin. Gorica 450 9 ur 30 min. 38 vin. Gradiška 50 10 ur 34 vin. Kormin 50 11 ur 34 vin. Zadar 150 11 ur 50 vin. Delavni ča'S in plača na uro 1. 1913. Kraj: Plača na uro: Gradišče 9 ur 52 vin. Trst 9 ur 60 vin. 'Pulj 8V4 ur 62 vin. Tržič 9 ur 57 vin. Gorica 9 ur 50 vin. Kor m in 10 ur 48 vin. Zadar 10 ur 60 vin. Znižanje delavnega časa in i izboljšanje plače: Kraj: plača na uro več: : več na teden: Tnst 12 vin. K 6.48 Pulj 15 min. 12 vin. K 6.48 Tržič 30 min. 13 vin. K 7.02 Gorica 30 vin. 12 vin. K 6.48 Gradišče 1 uro 18 vin. K 9.72 Kormin 1 uro 14 vin. K 8.40 Zadair 1 uro 10 vin. K 6.— Iz te 'tablice je razvidno, da se je potom organizacij zvišala plača posameznih zidarjev povprečno na K 6.— na teden, skupaj za 4550 zidarjev, kar znaša K 27.300 na teden, ali šteto v zidarsko leto na 8 mesecev, iK 218.400, ne glede, da se je ob tem znižalo delavni čas poprečno 1500 zidarjem. Izvzemši pekovske in tiskarske delavce, ki so najbolje organizirani, se ni v nobeni stroki na jugu toliko priborilo kakor v zidarski. Poleg 'tega je centrala pošiljala znatne zneske za pravovarstvo, podporo za slučaj smrti, potovalno podporo, podružnicam nazaj; zalagala je strokovni list in vzdrževala agitacijo. Za staivkino podporo je centrala v dobi 1910,—1913. poslala K 53.250.— za agitacijo in tiskovine založila je najmanj K 10.000.— Ker vsak član organizacij dobiva brezplačno strokovni list, znaša izdatek po 6 vin. na teden in člana ali skupaj Okroglo K 18.000. Skupni izdatek centrale ne glede na gori navedene posebne izdatke znaša tedaj K 81.250. Ta številka kaže, da je centrala na korist organizacij na jugu žrtvovala več nego je prejela, ker ji gre za to, da zidarska organizacija dobi trdna tla na jugu. Te številke naj si nasprotniki centralističnih organizacij ogledajo, da šele dobe pravi pojem o pomenu centralizacije. Morda še večja korist nego materijalna pa prihaja delavcem od organizacij iz pouka in izobrazbe potom strokovnega lista, konferenc in predavanj. Nikdo ne more tajiti, da je tisoč in tisoč izvodov strokovnih listov, iki vsak teden gredo med naše zidarje, da so stotine shodov ostale brez vpliva na moralno stanje zidarjev. 'Pojdite le med organizirane zidarje, ki so se nekoliko zavedli, pa Vam sami povedo, kako jih je organizacija preustva-ri la in kako se čutijo vse druge, odkar uvid e vaj o moč in spoznavajo načela delavskih organizacij! Povedo Vam, koliko manj pijančevanja je med organiziranimi delavci, koliko več čitanja in zanimanja, ne le za strokovna vprašanja ampak tudi za splošne gospodarske in dnevne probleme je med njimi. Niti klerikalne niti napredne stranke se niso zmenile za delavce-zidarje, dokler niso čutile moč naših organizacij in posledic za njih politiko. Prepuščale so delavce popolnoma gospodarski in duševni tlaki. Šelej sedaj, ko se zidarske delavske organizacije širijo in krepe, ko se zidar gospodarsko in moralno dviga, ko je storjeno prvo veliko delo centralnih organizacij z ogromnimi žrtvami, sedaj šelej vstajajo narodni in klerikalni organizatorji in hočejo razbiti edino mogočo močno mednarodno organizacijo in s tem spraviti delavce zopet v odvisnost delodajalcev kakor poprej, posebej pa v svojo politično strankarsko službo. toii^!giroitoi(oicDaioitgigoi^!oir/^ioi^CTg^iCTi!r^^[?^i^tn3 K. SLANC. Vseučilišče v Trstu. Narod se hoče prehranjevati, hoče dobiti otroke in te prehranjevati, to je glavno vodilo vsega človeškega nehanja. Iz stalne prehrarotve, iz kmetije se razvijejo rokodelstva, ž njimi drugi srednji stanovi, obrti, ki 'v delu za prehranitev in izgojo otrok sodelujejo s kmetom. Kopno prereja dosti ljudi, reke, jezera, morje tudi veliko. Geograf Ratzel postavlja monje kot sredstvo prehranitve ljudi na prvo mesto. — Priseljenci morjem so bili doslej telesno in duševno najjakši ljudje, bili najboljši rokodelci, trgovci, bili prvi pionirji v negovanju in razširjanju ved, katere podpirajo človeško delo in umetnosti, 'ki so odpočitek delavnim ljudem. Primorci proizvajajo večja m velika bogastva, lože dobro živijo in si lepše »ravnajo svoje življenje. Večja omika,*) kultura človeštva prihaja od morja. V revi se vzgaja malo kulture. *) Ločiti bi bilo že vendar enkrat sinonima in pojme: izobrazba Bildung, Ausgestaltung; omika, geistige Kultur; kultura kot rezultat tehnike, na pr. poljedelska, gozdna kultura, etc.; poleg tega splošna kultura, obsegajoča, omiko in posebno kulturo. Uredništvo. Jugoslovani smo >pri,morci. Dosti proti nekaterim drugim narodom se nismo razvili v omenjenih pridobivnih sredstvih, ne dosti v kmetiji, malo v rokodelstvih, v novejši industriji, v trgovini, v prometu. — človCk hoče dobiti pregled čez razvoje človeštva, svojega naroda. Ta pregled dobiva po preizkovanju zgodovine človeštva, naroda. Iz zgodovine človeštva dobiva tudi večji pogled čez razvijanje svojega naroda. Pri tem gre za neko vodilno smer, ki is e jasno kaže v razvojih. Teh vodilnih smeri se pa najde več; najde se, da upljivajo na razvoje narodov različni činitelji, ikatere je imenovati vodilne smeri: veliki možje, ženiji (Carlyle); človeka obdajajoča narava*) (Buckle); razvoj duha (Schelling, Hegel); sestava družbe in zgodovina intelek-tuelnih prepričanj (Gomte); proizvajanje in izmenjava blagrov, (prav: dobrim)**) takozvano materialistično naziranje zgodovine — (Marx); biogenetičen zakon (Lamipreoht). Danes ni več gospodarstvo primitivno kmetovanje; življenske, delovne razmere so tako komplicirane, da se ne more reči, da ta ali oni činitelj irazvojev človeštva sam upljiva na razvoje človeštva; jemati se morajo vsi. »Miisset im Naturbetraohten immer eins und alles achten.« Pride na to, koliko več si je človek v naravnem razvoju pridobil sposobnosti v delu ter iste pomnoževal in vežbal, koliko eneržijo si je pripravil, koliko si je ukrepil sile možganov, čustvovanja in volje. Od tega so odvisne pomnožitve inteligence, napredki v vedah, tehniki in tedaj tudi v proizvajanju in izmenjavi in slednjič v umetnostih in pri tem 'je sodelovalo vse, kar upljiva na človeka. Zgodovinar Lampreoht, zastopnik biogenetičnega zakona v razvojih človeštva, misli, da vsak narod v razvoju, kakor posamezen človek, preživlja različne stadije življenja vsakega druzega bitja: stadij mladosti, moštva, starca. Ako pregledavamo življenje nas Jugoslovanov, najdemo, da se še nismo povspeli dosti čez mladostno dobo. Kaj so doslej dosegli v razvojih Italijani, Angleži, Nemci, Francozi in manjši narodi: Danci, Švedi, Nizozemci — in kaj mi Jugoslovani! — Sredi gospodarstva imenovanih narodov stoji stroj in zraven njega veda prirode, prirodnih moči, človek, izvežban učen tehnik, ki dobro ve, kaj in koliko premore stvarjati, ker znanstveno deluje. Stroj sam zahteva znanstveno izobrazbo svojih sodelavcev. On postavlja po vsem svetu svoje tvornice in izvežbuje svoje sodelavstvo in hitrejše, *) Kabiti bi bilo priroda di aussere Natur t. j. obdajajoča nas vna-njost, narava, die innere Natur; nrav, i Naturell, Gesittung, šega aussere Sitte. Uredništvo. **) Blagor Heil, blaginja Wohl, blago Ware, dobrina Gut. Uredništvo. kak ar kedaj prej kako delo; s pomočjo stroja razvijajoče se gospodarstvo uči sodelavstvo stroja misliti, kakor zahtevajo prirodoslovne vede in poleg tega, urejat/i svet do tega, da tudi mase stopiti morejo na solnčne strani življenja. Industrija je zakurjeno poslopje vrtnarja, v katerem vrtnar s toploto svojim rastlinam pomaga do hitrejše rasti. Omika duha, čustvovanja, volje se v časih stroja hitrejše razširja, isto more in tudi mora pridobivati delavec pri stroju, pa tudi delavec v drugih obrtih, ker je vse v ozki zvezi tako v gospodarstvu človeka, kakor v prirodi. Narodi sedaj hitreje rastejo v inteligenci, omiki, v delavnih zmožnostih, — hitreje končava j o dobo mladosti ter prihajajo hitreje v moško dobo. Kam to vodi, ali v kulturno smrt, v pohitrenje dobe starčka, bog ve! — In kje stojimo mi Jugoslovani in osobito mi avstrijski Jugoslovani? Skoraj je videti, da še nismo prestopili praga v dobo moža. Drugi bližnji narodi so hitrejše zrasli do prve moževske dobe; mi Jugoslovani še stojimo zadej. Mladost je sicer krasna doba, ali za pridobitev dobrega življenja je le boljša doba moža. In zdaj je tako, da nas omikanejši narodi, njih gospodarstvo — njih večja omika sili, da se omikamo, kakor so se oni, mi moramo za njimi! Ali 'ne! — Ali smo nemara narod, ki ne more pridobiti zmožnosti rokodelskega, industrielnega delavca in ni zmožen pridobiti omike, ki je zvezana z gospodarstvom stroja! — Tega -slednjega ne moremo trditi. Naši mladiči so na šolski klopi novejše omike tako uspešni, kakor mladiči drugih omikanejših narodov, dasi se učijo na višjih šolah v jezikih sosedov; mi zaradi tega 'ne utonemo v morju vrvenja narodov, ne bodemo vedno kuliji tuje industrije in trgovine, stvarili bodemo toliko na naši zemlji dobrega in lepega, kakor bi ga tujci na njej, postanemo vrtnarski kmeti, dobri rokodelci, industrielni delavci in trgovci in to tudi, če se nam še toliko stavi zaprek od naših sosedov in njih vlad, ker glede razvojev v gospodarstvu in omiki velja danes: We!tbiirgertum, konnt ihr’s austreiben! — Tudi naša masa razbije težko ploščo na svojem grobu in stopi pod solnce in bode pošiljala svoje večje talente v novodobne šole in se sama šolala. Pride do tega, pride gotovo, ker primorci smo južni Slovani in najbljižji Adriji mi Slovenci in isterski ter dalmatinski Hrvati in tam na Balkanu, črnemu, srednjemu morju oni čvrsti naši ljudje, ki so zdaj predobri kmeti in vojaki, ki pa postanejo tudi dobri delavci v drugih obrtih, ker silijo k morjem in so zdaj krepki, zdravi kmetski sinovi. Italijani-primorci so postali bogati, mi avst. Jugoslovani-primorci smo ostali kmeti in še celo Skoraj v nekaterih krajili primitivni. In to vzlic morju. To je žalostno! Sodelovali smo v pridobitev velikih premoženj Italijanov. kontribuirali k milijardam papežev, ki so sebe in svojo žlahto bogato preživljali. Danes je Italija krasen muzej, 'h kateremu roma ves omikan svet. Dosti lepega, 'kar je taim videti, je pomagal pridobivati tudi jugoslovanski kmet in mornar. Tlaka in desetina in roparska trgovina sta vstvanjala krasote italijanskih mest, njifh veliko bogastvo v srednjem iin še zdajšnjem veku in morja so bila velike ceste, ki so dovaževale ta bogastva in južni Slovan je sodeloval, žal sodeloval kot potujčenec-gospod, ali navadni 'tlakar in matros. — Prirodna bogastva naših dežela, boste so tudi robovale tem italijanskim mestom, tudi tam daleč v Bosni. Marsikateri naš večjii talent je tudi kot umetnik sodeloval z največjimi umetniki Italije v času renesamce, 16. stoletju in prej in pozneje. In še šubori, še pluskota in divi a sveto morije ob obalih, ob katerih biva južni Slovan, še daje to morje in zdaj še le prav več hrane, več priložnosti -pridobitve, več prilike vežbanja in očv.r-ščenja telesa in duha; pristopimo bližje in vstopimo tudi kot boljši delavci v gospodarstvu, katero je razvila iznajdba in raba stroja, mi Jugoslovani. »Trade follovvs the flag« — pravi Anglež, to je, promet, trgovina spremlja zastavo na ladiji. »Ceterum autem censeo, Car-thaginem esse delendam« je večkrat ponavljal rimljanski državnik, da se mora pomorska moč Kartage streti, če hoče kmet Rimljan bolj uspevati. Moč, velikost in bogastvo držav in dobrobit narodov je bila vedno v ozki zvezi z izkoriščanjem morja in nadvlado na njem. Danes celo to velja. Železnični vlaki in parobrodi so ljudstva zbližali in isti omogočajo večje proizvajanje, katero je povzročil stroj, da pridobiva več in vedno večje trge za svotje proizvode; železmice, parobrodi podajajo vedno množečim se ljudstvom priložnosti za pridobitev za življenje potrebnega. Svobodno morje je velika svetovna trgovska cesta, katera služi vsakomur in če je še toliko ladij ina njem; prostora je za vse dosti. Na morju lahko ceno prihaja primorec k ljudstvom vsega sveta; — poraba morja za vožnjo ne zahteva toliko dragih investicij, kakor železnice. Po posesti morske obali stremi vsak zdrav narod in marsikatera vojska se je vodila za to. Morebiti tudi sedanje vojske na Balkanu! — Jemljem samo to v ozir. Pisati bi se dalo o tem, kako ocvršča monje telo .in duševnost mornarja, voljo mornarja, kako ga uči prirodoslovja, kako mu daje direktno dobra živila. Avstrija je d-ostap do >sieer manjšega, ali vendar važnega morja. Adriansko morje ne veže direktno velikih svetov, pa indirektno tudi te in veliko sveta proti izhodu in zahodu direktno, da je isto lahko velika cesta za izvažanje poljedelskih in industri-elnih proizvodov, cesta za promet ljudi, privajanje proizvodov druzih dežel in svetov. To morje je bogatilo Benečane in nekatera mesta v Dalmaciji, to morje je ibilo za časa Rimljanov važno za promet mej Italijo in vzhodnimi deželami ter severnimi; Oglej je bil primorsko mesto Rimljanov, ki je brojilo do 600 tisoč ljudi in bila ladjestaja za rimljansko vojno brodovje. V naših dalmatinskih in Isterskih Hrvatih imela je Italija v srednjem veku in jih ima še danes najboljše mornarje, ki so na trgovskih, kakor vojnih ladijah vedno bili jako upoštevani, pogumni mornarji. Na morju je človek baje samo bogu izročen, ti naši Hrvati se ne strašijo nevarnosti morja. V Trstu ima Avstrija luko, v katero lahko prihajajo največje ladiije. Ta luka je blizo centralne Evrope in zaradi tega je danes že Trsit veliko trgovsko mesto in bo v bodoče večje pristanišče, ker išče kapitalistično gospodarstvo cenene vožnje in so na morju iste najcenejše. Avst. vlade se niso doslej dosti brigale za važnost Adrije. V novejšem času dajejo več milijonov za pripravo luke, pristanišča, vežejo Trst z železnicami, da vstrezajo prometu srednje Evrope proti Trstu. — Zidago se v Afriki do morja železnice. Afrika se odpre tako evropejski trgovini, promet po morju bo raste! tudi na Adriji proti Tis tu in v dalmatinskih pristaniščih. Mislimo samo na velikansko plodovitost Egipta, ki se zbliža Trstu po železnicah in parobrodstvu. —- Avstrijsko trgovsko pa-robrodstvo do sedaj ni bilo dosti vredno, — ali izprevideva se, da se mora to povzdigniti. Zapostavljajo to naše trgovsko paro-brodstvo seveda Anglija, Nemčija, severne ameriške države, Francozka ali tudi Norveška, Japonska, Italija, Nizozemlje, Rusija. Mornarji stavljajo avstro-ogrsko trgovsko hrodarstvo na deseto mesto. Celo Danska ima več in boljše urejeno trgovsko parobrodLstvo kakor Avstrija in Danska šteje le 3 miljone prebivalcev. Avstrija broiji 51 milijonov ljudi. Našo trgovino na morju po večjem posredujejo ladije druzih držav. Veliko milijonov plačujemo Avstrijci trgovskemu tujemu brodarstvu in veliko milijonov tujemu brodairstvu, ki vozari naše izseljence v Ameriko, katerih 'je toliko, da nas mora Avstrijce sram biti. — Koliko bi naši ljudje zaslužili v ladjedelnicah in kot mornarji! — Nemci v rajhu so djali: »Naša bodočnost leži na morju« in Angleži ne morejo več zapovedati, da brez njih volje ne sme počiti na morjih strel iz kanona. Lahko je mogoče, da je bilo morje po Avstrijcih zanemarjeno, — vladala je Avstrijo doslej posvetna in cerkvena feudali-teta, ki ni bila nikdar prijazna meščanskemu in po njem ustvarjenemu industrielnemu gospodarstvu. Kapitalistično gospodarstvo sili tudi avstrijske narode, da vstopijo v njegovo delo. Tudi v Avstriji zadobiva tehnik vpliv in že se tudi pri nas na Češkem in severnem Nemškem izprevi-deva, da sodi tehnik na prvo mesto v gospodarstvu, da morata jurist in duhovnik to mesto zapustiti. To gospodarstvo je tudi mase avstrijskih narodov kolikor toliko postavilo v kadre, v katerih so uvrščeni industrielni delavci med Italijani, Nemci, Francozi, Angleži. — Vzlic narodnostnim bojem, ki požrejo v Avstriji toliko duševnih sil in stanejo narode toliko gmotnih, moj-struje tudi pri nas mednarodno gospodarstvo stroja najhujše šoviniste. V Italiji je narodnostni princip najživejše razvit, ali on se mora uklanjati gospodarstvu stroja, ki ne izbira svojih kvalificiranih in druzih delavcev po narodnosti, ampak delavski kakovosti in cenenosti. Stroj zahteva inteligentnega, učenega delavca. Velike vrednosti se zaupajo delavcu pri stroju in ves ustroj tvor-nice zahteva odprte glave vseh delavcev; delo vseh se mora ujemati. Tedaj zahteva kapitalistično gospodarstvo novodobno šolanje vseh delavcev. Z omikanejšim tudi lože izhajajo voditelji dela. Občna ljudska šola je prva zahteva. Ali zahteva se tudi že več šolanja po delovoditeljih, več pa po delavcih v industriji samimi. Anglež Ruskin je pisal: »Pred vsem je degradacija delavca do mašine, kar vodi mase vseh narodov v boj za neko svobodo. Ne glad, ne žaijen ponos ne povzročata občni vrišč proti bogastvu imetnikov proizvajalnih sredstev v našem gospodarstvu. Lakota vstvarja sicer nezadovoljnost, ali več nezadovoljstva vstvarja v našem času pomanjkanje veselja do dela, s katerim si pridobivajo mase kruh, ker vidijo, da zamore le bogastvo dati možnost razveseljevanja. — Delavec čuti, da ga njegovo delo pod nivo človeka degradira.« — In ni ga boljšega učenca, kakor odraslega fabričnega delavca. On si odtrgava od spanja nekaj ur, da zaimore citati, da zamore poslušati predavanja vseučiliščnih in druzih učiteljev. Avstrijski Jugoslovani proizvajamo na kmetiji več, kakor rabimo sami za svoje kmete in druge rojake.*) Toliko smo že iz- *) Ne odgovarja statistiki. Uredništvo. vežbani v kmetijstvu. Ali naša kmetija je še malo moderno razvita, ista lahko podesetori svoje pridelke in z manj delavci — in ako vpelje intenzivno, vrtnarsko kmetovanje, lahko doseže visokost, kakor malo avstrijskih narodov. Ozemlje naše leži namreč v najprikladnejšem obnebju. Dasi v precejšnjem obsegu Kras, rodi naše ozemlje vse sadeže in izreja vse koristne živali. Izvažamo lahko razven žita dosti vsega druzega. In izvažati moremo s pridom le iprotii jugu in izhodu iz naše kmetije, le morda dalmatinski Hrvati južno sadje v centralno Evropo. — Jugoslovani imamo vodne sile v naših alpskih rekah, imamo še dosti in v Bosni prav dobrega premoga. — Naši gozdovi doraščajo zopet. Pri nas so dani pogoji za izvajanje marsikatere industrije. Industrije se povsod udomačevalo in se bodo tudi pri nas. Izmenjava proizvodov industrije bo nemara mogoča tudi tedaj, ko bodo povsod industrije. Ne bodo povsod proizvajale ene in iste stvari. V Avstriji najdeš železo in les. Ladjedelnice bodo pri nas mogoče. Menda ne bodemo več taki nebodi pravi, da bi še dalje kupovali ladje od družili narodov, ko imamo vse za ladiedelstvo, če le izgojimo kvalifikovanega delavca v ladjedelnicah. (Sledi.) ANTON DERMOTA. Revolucija-evolucija-reformacija. (Konec.) L. 1847. je Marx analiziral stanje človeške družbe in kon-štatirail, da se vladajoča naspnotstva drugače -ne dajo odstraniti, kot z nasiljem: nasprotstva so brutalna, zato se morafio z brutalnostjo odpraviti. Citira Žorž Sandovo: »Boj ali smrt, krvava vojska ali nič; tako je vprašanje zastavljeno neizprosno.« In v komunističnem manifestu 1. 1848. govori Marx o ciljih, ki se dajo doseči le z nasilnim prevratom dotedanjega družabnega reda. Najenostavnejše, da, edino sredstvo mu je revolucijski terorizem. L. 1850. je klical Marx: »Revolucija je mrtva, naj živi revolucija!« Krimiska vojna 1. 1853.—1856. mu je vzbujala nade na skorajšnjo socialno revolucijo. In še 1. 1870. ob pariški komuni ni bil pozabil na svoje mladostne burne in uporne misli; sicer je ne bi hvalil še 1. 1872. Pozneje se začenjajo dvomi o uspešnosti revolucije in revolucijske taktike. III. zvezek Kapitala že priznava sedanji družabni in gospodarski red.*) Kakor Marx tako tudi Engels napoveduje revolucijo. Polagoma pa postaja bolj miren im izijavlja, da socijalisti glede r svojih zahtev ne zametujejo 'niti odplačil v obrokih. Naposled 1. 1895. , ' ' -it. <■: . y.v.-:v • ' •' ■ ■■■ "■ .■■■■•: r ■ : . .. ■ , .■ ■■■ • ■■ . • - .■.. ■ ■' - . ■ ■ ' ■ ■ ■■ -K':' ■ ■ ■' ' • . ■ Z--*':'V*:1. • ’• '< , . • ... P^C-■\ - s -.'- . "iV« . V. ■ - •_ ; - , ■ .. ... ... . ■ V,.,., . '• -V ' • • *v"- 'v "v '' v--,-Y • - ’ V'..-; "• •• - •’ • ; ■ ' .