POLITIČNO NEODVISNI KLIC TRIGLAVA ______________ LONDON, 21. MAJA 1973. leto XXVI. Štev. 407. KRATKOVIDNOST PA TAKA! Ob smrti generala Ivana Prezlja - Andreja, o kateri smo zadnjic kratko poročali, je v gotovih političnih krogih emigracije znova čutiti tendenco, pozabiti neprijetne odnose, ki so domala ves čas vojne obstajali med politiki in vojaki in ki so v veliki meri tudi doprinesli k našemu porazu. S tem ne rečemo, da bi bil izid revolucije nujno drugačen, če bi bili omenjeni odnosi zdravi. Prezreti namreč ne smemo mednarodnih faktorjev, razvoja v ostalih delih okupirane Jugoslavije in katastrofalnega početja jugoslovanskih emigrantskih vlad. Lahko pa rečemo, da bi vsaj moglo biti mnogo manj žrtev na nekomunistični strani, če bi bilo v nekomunističnem vodstvu drugače. Izid revolucije bi gotovo mogel biti blažji ob svojem koncu, če bi v Sloveniji mi sami pravočasno rešili problem komunistične uzurpacije ilegalnega boja. In v tem je vendar jedro vsega vprašanja. Tudi jedro spora med vojaki in politiki: ali bomo šli demokratični Slovenci v ilegalo in na terenu tolkli okupatorja in če treba tudi komunista, ali pa bomo čakali na varnem, češ da še ni čas in se pustili od bistrejšega in kratkoročno manj egocentričnega nasprotnika izigrati v defenzivo, kolaboracijo, ali celo narodho izdajstvo (tudi tega je bilo nekaj, ne veliko, na nekomunistični strani). V tej luči je potem treba gledati na odnose med vojaki in politiki. Čeprav so periodično obstajali nekaki medeni tedni med enimi in drugimi tako pod Novakom kot Prezljem, se nista ne prvi ne drugi v celoti mogla podrediti politikom, četudi bi se hotela; in vsaj general Prezelj je za to storil več kot je bilo moč pričakovati od njega. To dokazujejo pismeni predlogi, ki jih je on poslal političnemu Narodnemu odboru, potem ko je o stvari globoko razpravljal z vsem svojim častniškim zborom v ilegali. Narodni odbor na te predloge sploh ni odgovoril. Poleg diametralno različnega gledanja na nujnost oborožene ilegale, ni bilo mogoče prezreti kralja in njegove vlade, pa tudi ne generala Mihailoviča kot vladnega predstavnika v domovini, če smo že stali na političnem stališču kontinuitete kraljevine Jugoslavije. Vladna politika je gotovo zahtevala ilegalo in ?-a njen obstoj tudi oskrbela močna denarna sredstva preko Švice in Vatikana. Ta sredstva so bila v rokah političnih in ne vojaških predstavnikov v Sloveniji. Mihailovič je bil od kralja in vlade pooblaščen postavljati in napredovati regionalne poveljnike in častnike in ti potem svoje podrejene. Od tega noben poveljnik slovenske ilegale ni mogel odstopiti, zlasti še ne, ko si je Narodni odbor samovoljno privzel vlogo suverena, za kar ni imel niti moralnega niti političnega opravičila v danem momentu.: . V tej luči je potem tudi treba gledati na Domobranstvo kot , ustanovo in kot politiko. Da si je Narodni odbor, ali točneje: Slovenska ljudska stranka hotela z njim ustvariti svojo lastno oboroženo silo, ni prav nobenega dvoma. Toda politično vzeto je bilo to popolnoma zgrešena poteza povezovanja ilegale z legalo, milo rečeno, ker je bilo v zunanjem svetu popolnoma nemogoče Domobranstvo kot tako, čeprav pod spremenjenim imenom, prikazati kot zavezniško vojsko. Zato ima precej osnove mnenje, da so več krivi za Vetrinj politiki kot pa domobranci sami, ki so bili zaradi kratkovidne če že ne slabe politike svojih političnih vodnikov tekom razvoja nujno potisnjeni in celo prisiljeni v kolaboracijo, ko so enkrat politiki zavzeli stališče, da še ni čas....' Ko je potem zadnje mesece pred koncem vojne na pritisk srbskih činiteljev v Sloveniji, za katerimi so stali srbski oboroženi oddelki, le prišlo do nekega ad hoc sporazuma, je bilo že prepozno, ne samo politično ampak tudi že vojaško. Tretji maj, ki je z imenovanjem generala Krenerja za poveljnika Slovenske narodne vojske poslednjič prisolil zaušnico generalu Prezlju, je bil le revolucija v čaši vode in prevzem oblasti od generala Rupnika z Roesennerjevim blagoslovom tragikomedija, ki je zmagovalnim komunistom prišla prav, več kot prav, nekaj tednov pozneje, ko so pobili cvet nekomunistične vojske. S tem pa ne mislimo prav nič opravičevati Anglei- . žev za domobransko predajo,čeprav je dejstvo,da je že nekaj časa obstajal sporazum o vračanju kolaborantskih oboroženih sil in kar je imel t mislih dr. Kuhar v svojih radijskih govorih. Četudi so bili Angleži formalno dolžni izpolniti dogovor o predaji, smo imeli v Italiji primer z drugimi kolaborantskimi enotami,kako se je dalo tak dogovor različno tolmačiti. Končno smo Jugoslovani sami v prvi vrsti ustvarili pogoje doma za komunistično zmago in ne Angleži.Te je le mogoče na splošno obtoževati za kratkovidnost in naivnost, pa tudi, da so domobrance nalagali. Da smo se pustili izigrati komunistom, pa je samo naša krivda, v prvi vrsti krivda politične ekipe. ^ ^ ^ SPREMEMBE V SOCIALISTIČNI ZVEZI SLOVENIJE Nova vloga Mitje Ribičiča DR.CIRIL ŽEBOT .. je prav v sedanjem političnem trenutku treba Socialistično zvezo močnejše aktivirati... če Socialistična zveza ne bo faktor usklajevanja.. .na vseh ravneh, (nam) ne bo uspelo samoupravno konstituirati celovito naše socialistične družbe na novih delegatskih osnovah od krajevne skupnosti, od njenih osnovnih celic do federacije." Mitja Ribičič, DELO 1. februarja 1973. Na seji republiške konference Socialistične zveze Slovenije dne 1. marca so ustoličili Mitjo Ribičiča za novega predsednika te "hrbtenice političnega sistema in opornika samoupravljanja na vseh ravneh" kot je bodoči pomen Socialistične zveze pod njegovim vodstvom napovedal njen novi predsednik. Mitja Ribičič je poleg Edvarda Kardelja in Sergeja Kraigherja vodilni politični aktivist partijske stare garde v Sloveniji. Ribičiču predsedstvo slovenske Socialistične zveze ni bilo potrebno kot nova legitimacija za podaljšani aktivizem, tudi njegova imenovanja ni moč razlagati kot democijo na stranski tir. Poleg svoje ude- -ležbe pri vodstvu slovenske partije je Ribičič istočasno slovenski član predsedstva Jugo-partije in predsedstva SFRJ. Zakaj so ga torej postavili še za predsednika doslej malo pomembne Socialistične zveze? DVE MOŽNOSTI Možna so razna ugibanja. Eno bi bilo v tem, da bi Ribičiču z vidnejšo bazo v Sloveniji okrepili vpliv v njegovih beograjskih funkcijah. Drugo, ki ni v nasprotju s prvim, pa se nanaša na večjo vlogo, ki naj bi jo po napovedani novi ustavi igrala Socialistična zveza, ko naj bi vse vodstvene strukture v družbenih ustanovah in državnih organih preuredili na "delegatskem" načelu iz "osnovnih celic." V svojem nastopnem govoru, kot kandidat za predsednika Socialistične zveze, je Ribičič poudaril ta drugi vidik: " ... Vsa naša ustavna reforma ... ter uvajanje delegatskega odnosa ... zahtevajo ponovno reafirmacijo lika aktivista Socialistične zveze... na terenu ... ki bo moral povezovati različne interese, če ne bomo dovolj aktivni, lahko pride do najrazličnejših težav pri uvajanju delegatskega sistema." (DELO, 1. februarja str.4). Bolj preprosto povedano, vodstva Socialistične zveze bodo odgovorna za ustrezno izbiro "delegatov" na vseh stopnjah. V tej zvezi se Ribičiču odpirata v glavnem dve alternativi. Prva bi bila ta, da bi igral vlogo Cerberusa, ki bi preprečeval, da ne bi iz "osnovnih celic" pošiljali v družbena in državna vodstva partiji nezaželene " delegate." Tako so v glavnem "kadrovali" doslej, leda bo poslej treba filtrirati večje število ljudi. Druga alternativa je bolj zanimiva, bolj zahtevna, bolj obetajoča, pa zato manj verjetna. Pa najprej o prvi. VLOGA CERBERUSA Po izidu in prepovedi moje prve 'Slovehije' (1967) je Mitja Ribičič takole povzel njeno vsebino in pomen: 'Te dni je izšla v Celovcu knjiga enega vodilnih belogardističnih organizatorjev in ameriškega agenta dr. Cirila Žebota, posvečena na smrt obsojenemu Erlichu. V tej knjigi trdi Žebot, da je partija improvizirala OF, ker je hotela izkoristiti svetovno vojno in sovražno okupacijo za povojno stalinizacijo Slovenije, ter da je partijska politika 'zadnje etape' kriva, da ni prišlo do zedinjenja Slovenije. Po Žebotu bi se morala OF spomladi 1945 povzpeti na raven slovenskih zgodovinskih interesov, teoretično sprejemljivo in organizacijsko izvedljivo povezavo vseh takrat obstoječih slovenskih oboroženih sil. tj. partizanske vojske in belogardistov, pred zasedbo ameriške V in angleške VIII armade, ki bi zagotovile zedinjeno Slovenijo. Dosledno zvest svojemu narodnemu izdajstvu v interesu svojih imperijalističnih gospodarjev, od katerih sta po njegovem mnenju odvisna varstvo in gospodarski razvoj malega naroda, vidi Žebot perspektivo za jutrišnjo Slovenijo v samoupravljalski ( :) slovenski skupnosti, v političnem dualizmu - komunistični stranki ( I) in Socialistični zvezi delovnega ljudstva Slovenije brez komunistov ( kot politični organizaciji verskih množic), v razbitju Jugoslavije in naslonitvi Slovenije na najbolj nazadnjaško imperialistično krilo v svetu. ’ (Podčrtal C. Z.) /Mitja Ribičič TEORIJA IN PRAKSA, št. 8-9, avgust 1967, str. 1259.) čeprav je bila predlagana zamisel neodvisne Socialistične zveze logična v smislu samoupravnega načela, je za partijo očividno bila anatema. Ali so se bali, da bi v položaju ustavne in dejanske enakopravnosti obeh organizacij Socialistična zveza partijo zasenčila? Pomen "predloga" za osamosvojitev Socialistične zveze je bil dramatizirati neresnost preteklih deklaracij o neki samostojni politični vlogi Socialistične zveze, ko je le-ta dejansko služila le kot manipulativni pomožni aparat partije na robeh političnega dogajanja. Tej vlogi primerno njen prejšni predsednik (Janez Vipotnik) ni bil važna politična osebnost. Zato Mitja Ribičič gotovo zdaj ne bi tratil svojega iztekajočega časa in partijskega ugleda s Socialistično zvezo, ko bi šlo le za rutinsko izmenjavo njenega vodstva. Po Tito - Dolančevem "pismu" in sledečih čistkah republiških vodstev v Srbiji in Sloveniji je staro-p^rtijšUco vodstvo, znova afirmiralo neposredno vlogo partije v državni politiki in družbenem odločanju; niso pa spremenili statuta partije, po katerem je leta 1952 preimenovana Zveza komunistov postala "le ” vodilna ideološka in politična sila razvoja. Ko bi sedaj tudi formalno restavrirali administrativno - politično vlogo partije, bi s tem manifestirali povratek v rankovičevo dobo. Tega vsaj zaenkrat ne morejo ali nočejo storiti; vsaj formalno naj partijski funkcionarji ostanejo za kulisami neposrednega vladanja in upravljanja. Dejanska oblast partijskega vodstva naj bi se "na terenu" uveljavljala transmisijsko prek okrepljenega aparata Socialistične zveze, v višjih družbenih in državnih organih pa prek od le-tega skrbno odbranih "delegatov" iz delovnih organizacij in krajevnih skupnosti. Da bi se obnovljena diktatura partijskega vodstva mogla ohraniti v formalnih okvirih napovedanega "samo-upravno-delegatskega" sistema, zato je sedaj potrebno posebno zanesljivo in preizkušeno partijsko vodstvo Socialistične zveze. To naj bi bila nova vloga Ribičiča kot partijskega Cerberusa pri izbiranju "delegatov” . KORAK BLIŽE SAMOUPRAVLJANJU Druga, manj vredna možnost, ki bi jo partijski prvak Mitja Ribičič mogel uveljaviti, v svojstvu predsednika Socialistične zveze p , bi bila v tem, da bi pod njegovim vodstvom najprej preuredili organizacijsko strukturo Socialistične zveze na delegatskem načelu od krajevnih enot navzgor. Po tej verziji bi osnovno (lokalno) članstvo v Socialistični zvezi bilo enako odprto vsem "neoporečnim" " ljudem ne glede na to ali so člani partije ali ne. Lokalne enote bi tajno volile delegate v višje organe Socialistične zveze vse do republiškega vodstva. Taka samoupravno zgrajena Socialistična zveza bi nato služila kot predlagatelj kandidatov za izvolitev (v zadevnih "osnovnih celicah") delegatov v višja združenja in skupščine v smislu pričakovane nove ustave. Člani Zveze komunistov bi v taki odprti Socialistični zvezi in med od nje predlaganimi "delegati" imeli toliko vlogo, kolikor bi se znali uveljaviti s svojim delom in vplivom, ne pa zgolj zato, ker je njih izbiro Socialistični zvezi transmisijsko naročilo partijsko vodstvo. To je druga, mnogo bolj zahtevna možnost za pomembnejšo Socialistično zvezo pod novim Ribičičevem vodstvom. V tem smislu bi seveda tudi on sam prej ali slej moral svoj položaj kot predsednik Socialistične zveze pri njenih izvoljenih delegatih in vodstvih "zaslužiti" s svojim delom in vplivom. Moj prvotni "predlog" za neodvisno Socialistično zvezo brez članov partije je povzročil razkrinkanje zgolj transmisijske vloge dosedanje Socialistične zveze. Gornja formulacija sedanje možnosti za bolj samoupravno delovanje Socialistične zveze pa je izpeljana iz uradnih napovedi o predstoječem razdobju " neposrednega in splošnega samoupravljanja vseh delovnih ljudi" na "delegatskem načelu" ter iz Ribičičeve osebne deklaracije o Socialistični zvezi kot "oporniku samoupravljanja na vseh ravneh." Malo pa je verjetno, da bi sedanji režim staropartijske diktature dovolil še tako skromen političen korak v smeri k resničnemu samoupravljanju - tudi, če bi Mitja Ribičič osebno želel zaključiti svojo nezavidljivo politično preteklost na tak konstruktiven način. V A.rgentini je umrl general Franc Krenner, bivši poveljnik slovenskih domobrancev. Dočakal je skoro 75 let. Pred kapitulacijo Italije je bil vključen v podtalno organizacijo Mihailovičeve ilegale v Sloveniji. JUGOSLAVIJA : Omahujoča avantgarda socialističnega bloka Pod gornjim naslovom je THE NEW YORK TIMES dne l.maja objavil naslednji komentar prof.Cirila Žebota : "Nakopičene gospodarske napake so zameglile bistvo nedavnih sprememb v Jugoslaviji. "Čistke vodilnih osebnosti v republikah in ponovno uveljavljanje neposredne partijske oblasti so delo Titove "stare garde," ki je bila vzgojena v sovjetskem boljševiškem duhu in slogu. Ko pa sta se leta 1948-49 Stalin in Tito razšla, je bila leta 1950 proglašena nova doktrina jugoslovanskega socializma, ki naj big&razlikovala od stalinizma pri tem pa ostala marksistično opravičena. To je bila opevana ideologija "delavskega samoupravljanja," ki jo je Marx sublimiral v zaključno utopijo " čistega komunizma." Ideologi stare garde so se zavedali, da v grobih "socialističnih" razmer Jugoslavije Marksova utopična zasnova ni mogla zaživeti. In tako je za spreminjajočimi se kulisami "samoupravljanja" ostal na delu dobro poznani aparat partijske oblasti. Obsežna dokumentacija v zvezi z odstranitvijo Aleksandra Rankoviča leta 1966 ni pustila nobenega dvoma, da "samoupravljanje" ni bilo jedro jugoslovanskega sistema, Nedavne čistke v republikah so nova pričevanja te vrste. Resnične spremembe so se začele odvijati po odstranitvi Rankoviča. Mlajši partijci, ki niso bili obremenjeni z boljševiško preteklostjo partijskih veteranov, so postopoma nasledili položaje moči in vpliva v republikah. V razliki od' staropartijskega taktičnega pojmovanja "samoupravljanja" so ti mlajši oblastniki začeli razlagati proglašeno načelo družbenega samoupravljanja kot obveznost do stopnjevane decentralizacije v skladu s praktičnimi potrebami in možnostmi razvijajočih se razmer v Jugoslaviji. Ko seje ta liberalnejši razvoj začel utrjevati, so naznačene razlike med "Samoupravnimi" formalisti (Stara garda) in reformnimi realisti (mlajša večina) naraščale in se zaostrovale. Kmalu po sprejetju razsrediščevalnih ustavnih dopolnil v poznem poletju 1971 so ta nasprotja postala akutna. Po začetni čistki na Hrvaškem so v letih 1972-73 odstranili tudi liberalne partijske prvake v Srbiji, Sloveniji in drugih republikah. "V teh reakcionarnih sprmembah je samo ena "uganka" Zakaj se je Tito vdal ekstremistični zahtevi za popolno odstranitev reformistov in za ponovno vpostavitev avtoritarnega vladanja Stare garde prav v času, ko so decen-tralizacijske reforme začele roditi sad?Stara garda je morala prepričati osemdesetletnega voditelja, da bi - z "liberalci" na vrhu - njegov nenadni odhod pomenil konec partijske oblasti. "Ta črno-bela dialektika nenadnih čistk v Jugoslaviji pa ni upoštevala ključnega dejstva. Ponovno vpostavljeni staropartijski režim je tako brezupnem navzkrižju z bitjem in žitjem dežele, da brez Titove "žive legende" ne bi mogel obdržati svojega centralističnega prijema. Kaj pa potem? Treba je upati,da še ni prepozno,da Tito pripravi bolj obetajoči zaključek svoje vloge začetnika mirnega prehoda iz stalinistične tiranije k družbi, ki bo sama vladala in upravljala. " OB GROBU GENERALA IVANA PREZLJA "Letošnja Velika noč je moja poslednja. Prihodnje ne bom več dočakal... " mi je pisal lansko pomlad general Andrej, ko mi je voščil veselo Alelujo. Letos, 22. aprila zjutraj, na samo velikonočno nedeljo, je v Clevelandu zatisnil oči za vedno, star 78 let. Svojo vojaško kariero je pokojni Ivan Prezelj pričel Ze pod Avstrijo in bil na italijanski fronti težko ranjen. V jugoslovansko vojsko je vstopil kot poročnik in se udeležil koroških osvobodilnih bojev kot komandir čete. V borbah je bil ujet. Potem je služboval na različnih mestih, v glavnem izven Slovenije, se vojaško izpopolnjeval v Franciji, bil ataše v Atenah, nakar so ga poklicali v prometni oddelek generalštaba.Neposred no pred razpadom Jugoslavije je kot generalštabni polkovnik poveljeval prometni službi v vrhovnem poveljstvu. Potem je prišla okupacija in z njo njegova končen tracijska taborišča v Italiji. Zgodaj je bil povezan v podtalnem Mihailoviče-vem pokretu v Sloveniji. Kot ilegalca sva se prvič srečala poleti 1943. Tedaj mi je bilo zaupano pošiljanje naših ilegalcev na teren v četniške enote, za kar pa smo potrebovali ponarejene propustnice za prehod preko ljubljanskih blokov. Formularje in pečat jeoskfbela Slovenska legija. Zaradi politično-vojaških sporov med komandantom Novakom in politiki nam Legija nekega dne ni hotela več izdati prepustnic.Sklicevanje na major ja Novaka kot komandanta ni nič zaleglo. Sele ko sem predočil, da fantje čakajo v skrivališču Ze nekaj dni in da jih lahko Lahi odkrijejo in z njimi potem spravijo v nevarnost ostalo ilegalo, mi je bilo rečeno, da bodo propustnice dobavljene, če tako odredi vojni svet. Ta je bil tedaj nekako sporazumno postavljen kot nekaka 'Clearing banka' med Novakom in politiki. S to vestjo sem prišel do Novaka v Trdinovi ulici v Ljubljani, ki je potem poslal gospo Krištofovo po polkovnika Prezlja, ki je bil član vojnega sveta. Temu sem pojasnil, za kaj gre in kakšna nevarnost preti, ter dodal, da pač ne moremo razumeti, kaj se gredo v vrhovih, medtem ko na terenu nosimo svoje glave v torbah... Polkovnik Prezelj je razumel položaj in obljubil, da bo ukrenil potrebno. Potem je kmalu prišla italijanska kapitulacija in z njo snovanje slovenskega domobranstva.Poveljstvo nad tem so menda Nemci sprva ponudili polkovniku Prezlju, ki pa je odklonil, češ da ne more prelomiti vojaške prisege. S kapitulacijo Italije se je bližal Novakov padec. V tedanjj zmedi, zlasti po Grčaricah,ko je bila ilegalna vojaška organizacija občutno oslabljena, politični del gibanja pa po Turjaku še bolj zmešan, tudi zaradi snujočega se domobranstva, naj bi potem začasno ilegalno poveljstvo, na katerega je bil Novak spričo dogodkov prisiljen pristati, obnovilo organizacijo. Reorganizatorjem je bilo povsem jasno, da je polkovnik Prezelj po položaju in svojem značaju edini mož,ki je v takratnih prilikah prihajal v poštev za mesto ilegalnega poveljnika. Po kratki epizodi z 'generalom Račičem' in ko ga je general Mihailovič končno formalno imenoval za poveljnika in s kraljevim ukazom povišal v brigadnega generala, si je polkovnik Prezelj privzel ime 'generala Andreja' .Njegov načelnik štaba je postal ppolk. Andrej Glušič, obstajal pa je še vojni svet, v katerem je bil poleg polkovnika Vauhnika član tudi 'polkovnik' Prezelj. Iz tega je razvidno, da je tedaj zelo malo ljudi vedelo za identiteto generala Andreja (dejansko niti Prezljev prijatelj Vauhnik ni vedel,ker je le ppolk.Glušič vzdrževal zvezo med vojnim svetom in komandantom.Vprašanje je, če je bila takšna konspiracija tedaj potrebna; a če se spomnimo, kaj se je zgodilo Novakovemu pomočniku Lesjaku od strani Glavačevcev, ki so ga ubili, potem se da vsaj razumeti previdnost. Sicer pa tudi to ni trajalo dolgo,ker je končno moralo priti do polnega soočenja med komandantom in politiki.) General Andrej se v politiko ni vmešaval, a je logično pričakoval vso podporo ilegalnih političnih faktorjev pri obnavljanju ilegalnih oboroženih oddelkov in terenske organizacije, ki je v kratkem času dosegla večje uspehe. Končno so politiki prav za te namene tudi dobili denarna sredstva od jugoslovanske vlade. Prišlo je do sporazuma s politiki, da bodo uredili postopen prehod dela domobrancev v ilegalo, vendar pa do tega nikdar ni prišlo. Usodne aretacije na Vidov dan 1944 so znova ohromile ilegalno organizacijo v mestih, niso pa načele odredov na terenu. Tja se je umaknil gen.Prezelj s svojimi ožjimi sodelavci in končno l.maja preko Soče zapustil domovino, ko je prišlo do umika pred partizani.Po dveh letih v vojaških taboriščih v Italiji in enem letu v Nemčiji, je emigriral v USA, dobil službo težaka v jeklarni in si v teku desetih let prislužil s trdim delom pokojnino. Čeprav vojaki na terenu često niso mogli razumeti njegove terenske 'neaktivnosti!',ker pač niso slutili, v kakšnem fundamentalno neurejenem političnem položaju se je nahajala vsa nekomunistična fronta, so ga vendar spoštovali, ker je z njimi le delil vse nevarnosti in lepote gozda in ni ostal kje na varnem v mestih ali celo v tujini.Tudi jim ni bilo znano , da je dolgo dobo živel od lastnih prihrankov in ni zase porabil prebite pare od državnega denarja. Tisti, ki smo ga poznali pobližje, smo vedeli za njegovo dobro srce, cenili smo ga kot poštenjaka in vernega moža, ki je dal nekaj na svojo čast in zvesto sledil idealom, ki si jih je postavil. Gotovo so deljena mnenja, če je bil zmerni Ivan Prezelj najbolj posrečena oseba za mesto ilegalnega poveljnika v zmešanih vojnih časih. Po Novakovi epizodi in po osnovanju Domobranstva,kamor je vstopilo veliko višjih častnikov, druge osebe ni bilo. Gotovo je bilo dovolj razloga upanju, da bo zmerni in demokratično navdahnjen Prezelj laže vozil s politiki kot pa njegov zaleteli predhodnik.Toda tudi tu je bil general Andrej pripravljen iti samo do gotove logične meje, pa čeprav ga je že to nekajkrat spravljalo v nevarnost,da ga bodo označili za konjunkturista. Prepričan sem, da bodo nekega dne zanamci, ko bodo poznali vse okoliščine, v katerih je deloval pokojni general Ar.drej, rekli, da je izpolnil svojo dolžnost kot Slovenec, vojak in kristjan. Od političnega sodelavca TRETJA JUGOSLAVIJA Tretja točka, okrog katere se je vrtela razprava o Ivanovičevi DEMOKRATSKI JUGOSLAVIJI, je sledeča: "Vsak od Štirih narodov Jugoslavije -srbski, hrvat-ski, slovenski in makedonski - ima pravico na svojo samostojno, nacionalno, suvereno državo. Začetna točka sporazuma med narodi Jugoslavije je priznanje pravice, da se oni izjavijo potom svojih svobodno izvoljenih narodnih poslancev, ali želijo ostati v državni skupnosti Jugoslavije ali pa zahtevajo svoje posebne samostojne države. Osnovni namen skupnosti bi bil očuvati suverenost vsakega od Štirih narodov Jugoslavije in zajamčiti enakopravnost državljanov posameznikov, nacionalnih kolektivov in vseh držav- članic, kakor tudi vskladitev njihovih interesov v skupnosti. Jugoslavija bi bila zveza Štirih suverenih narodov - srbskega, hrvatskega, slovenskega in makedonskega - ki bi ustanovili državno skupnost, sestavljeno od petih držav-članic; Srbije, Slovenije, Hrvatske, Bosne in Hercegovine in Makedonije. Ali bi bila črna gora posebna država-članica ali pa bi se združila s Srbijo, bi bila stvar narodnih poslancev Srbije in črne gore, da odločijo-. Teritorialna razdelitev med državami-članicami skupnosti bi v glavnem odgovarjala sedanji razdelitvi Jugoslavije na narodne republike. Meje med Srbijo in Hrvatsko bi določili poslanci Srbov in Hrvatov, izvoljeni v ustavodajno skupSčino, pri čemer bi vzeli v poStev želje srbskega in hrvatskega obmejnega prebivalstva. Države-članice bi imele po svojem sploSnem državnopravnem statusu, po svoji pravici na samoorga-niziranost in obsegu svojih pristojnosti državnopravni karakter države". * Božidar Vlajič je k temu pripomnil, da meje sedanjih republik Jugoslavije ne predstavljajo v nobenem smislu neko pridobljeno pravico, ki prihaja v poStev ne glede na sploSno državnopravno obliko skupnosti odn. v primeru razbitja skupnosti. Enako Vlajič nasprotuje zgodovinskemu pravu in smatra, da pravica do narodne samoodločbe pripada samo živim narodom v gostih naseljih. Franjo Sekolec meni, da mora skupnost ne le dopuščati identiteto in samobitnost vsakega posameznega naroda, ampak ju mora tudi aktivno braniti in pospeševati v okviru svojih kompetenc. Gornja točka tudi pomeni, pravi Sekolec, da je naloga skupnosti v zunanjepolitičnem oziru braniti koristi jugoslovanskih narodnih manjšin v tujih državah in zagovarjati njihovo pravico do svobodne in neovirane narodne in kulturne rasti ter do moralne in gmotne podpore držav, v katerih Sivijo. Kosta St. Pavlovič enako meni, da samoodločba pripada prebivalcem in ne pokrajinam, ki so alb še pripadajo - iz enega ali drugega zgodovinskega vzroka - Hrvatski, Makedoniji, Sloveniji ali Srbiji. Pri tem navaja, da medtem ko se v Sloveniji nahaja 95.T'fr Slovencev in samo 4.3