letnik IV, številka 2, oktober 2012 18 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Razv oj po v ezo v anja med podjetji Vi k t o r V r a č a r e-pošta: viktor.vracar@gmail.com Povzetek P o v e z a v e m e d pod j et j i s o po s t a l e m o č n a a l t e r n a t i v a n a k u po m i n p r e v z e m o m pod j et i j , p r e d v s e m v o b d o b j u g o s pod a r s k e k r i z e , s t e m p a v s e b o l j t u d i k l j u č n i e l e m e n t s t r a t e g i j k o n k u r e n č n o s t i i n i n o v a c i j . V l i t e r a t u r i j e m o g o č e p r e po z n a t i š t e v i l n e p r e d n o s t i z a pod j et j a , k i s o u d e l e ž e n a v m e d o r g a n i z a c i js k i h po v e z a v a h , s a j s e k a ž e j o p r e d n o s t i v v e č j e m d o n o s u n a v l o ž e n a s r e d s t v a , v e č j e m d o n o s u i n v e s t i c i j i n v e č j i u s p e š n o s t i . R e s n i č n i m o t i v v e č i n e m e d pod j et n i š k i h po v e z a v j e d o s e č i n a d po v p r e č n i po l o ž a j u s t v a r j a n j a v r e d n o s t i , k i g a n e m o r e j o d o s e č i s a m i . N a m e n po v e z a v e j e p r e s k r b a z n u jn i m i v h od n i m i s u r o v i n a m i i n / a l i p r o i z v od i ( n a b a v n e o z i r o m a p r e s k r b o v a l n e v e r i g e ) , d o s t o p d o t e h n o l o g i j e i n s p e c i fi č n e g a z n a n j a z a r a z v o j p r o i z v od o v a l i t r g o v ( i n o v a c i js k e v e r i g e ) a l i p a d o s t o p d o s p e c i fi č n e t e h n o l o g i j e i n z n a n j a , k i n i v e z a n o n a d o l o č e n o t r ž n o t r a n s a k c i j o ( v e r i g a u č e n j a ) . P o g o s t po j a v t u d i m e d s l o v e n s k i m i pod j et j i s o a s i m et r i č n e po v e z a v e , k i s o p r i v l a č n e z a r a d i m o ž n o s t i i z k o r i š ča n j a s i n e r g i js k e g a d o po l n j e v a n j a p a r t n e r j e v . K l j u b v s e m u j e z a z n a n v i s o k d e l e ž n e u s p e š n i h po v e z a v m e d pod j et j i , z a t o j e s m i s e l n o pod r o b n e j e s po z n a v a t i n j i h o v e z n a č i l n o s t i . Ključne besede: m e d pod j et n i š k o po v e z o v a n j e , v r s t e m e d pod j et n i š k i h po v e z a v , a s i m et r i č n e po v e z a v e , z n a č i l n o s t i po v e z a v m e d pod j et j i 1 Uvod V e č i n a pod j et i j d a n d a n e s v r a z m e r a h g o s pod a r s k e krize deluje v nestabilnem in kompleksnem okolju, na katerega spremembe morajo biti pripravljena in se nanje odzivati hitreje kot tekmeci. Ob standardnem c i l j u u č i n k o v i t o s t i s o s i pod j et j a v r a z m e r a h negotovega okolja kot osrednji organizacijski c i l j d o l o č i l a t u d i p r i l a g od l j i v o s t , u s t v a r j a l n o s t i n inovativnost. V s e v e č pod j et i j s e z a v e d a d e js t v a , d a i m a povezovanje oziroma partnersko sodelovanje, ki temelji na partnerskih odnosih med podjetji, k r i t i č n i po m e n z a n j i h o v d o l g o r o č n i o b s t o j . Z razvojem komunikacijsko-informacijske tehnologije in stopnjevanjem pomena hitrosti v poslovanju so s e ž e p r e d z a č et k o m k r i z e , p r e d v s e m v z a d n j e m d e s et l et j u , m n o ž i č n o r a z š i r i l e r a z l i č n e o b l i k e po v e z a v m e d pod j et j i . N a r a š ča j o č e š t e v i l o i n t e g r a c i j pomeni, da številna podjetja skušajo pomakniti meje s v o j e g a n o t r a n j e g a r a z v o j a s po m o č j o po v e z o v a n j a i n z d r u ž e v a n j a z d r u g i m i pod j et j i . P r o c e s po v e z o v a n j a pod j et i j s e v z a d n j e m ča s u pospešeno razvija medsektorsko, kar pomeni, da se pod j et j a n e po v e z u j e j o l e z n o t r a j i s t e p a n o g e , t e m v e č s v o j e r e š i t v e s n u j e j o i n t r ž i j o s p a r t n e r j i v c e l o t n e m g o s pod a r s t v u . S t r a t e š k e po v e z a v e s o b o l j z n a č i l n e za visokotehnološke panoge, v katerih podjetja i š č e j o p a r t n e r j e , k e r ž e l i j o d e l i t i t v e g a n j a p r i t r ž e n j u novih tehnologij in produktov. Te povezave temeljijo na dopolnilni medsebojni izmenjavi tehnologij in znanja partnerjev, ki imajo skupni cilj. O r g a n i z a c i js k e s po s o b n o s t i i n fl e k s i b i l n o s t so nujen predpogoj uspešnosti v takšnih razmerah, te z n a č i l n o s t i p a s o k l j u č n e t u d i p r i i s k a n j u m o g o č i h medpodjetniških povezovanj. Razmeram se s pospeševanjem povezovanja ne prilagajajo samo n o v a pod j et j a , t e m v e č s p r e m e m b e i n p r i l o ž n o s t i i z k o r i š ča j o t u d i t r a d i c i o n a l n a pod j et j a , k i s v o j e p r od a jn e po t i n a d g r a j u j e j o s t r e n u t n i m i m o ž n o s t m i . 2 po v ezo v anje podjetij Podjetja se morajo v sodobnem okolju nenehno pr i l agaj at i , s aj j e t e k mova l no s t vs e ve č j a. T e k mova n j e na globalnem trgu ima vidik nenehnega iskanja letnik IV, številka 2, oktober 2012 19 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek c e n o v n e , ča s o v n e i n k a k o v o s t n e p r i m e r j a l n e prednosti. V ospredju niso samo vprašanja stroškov i n ča s a , t e m v e č t u d i s po s o b n o s t u s t r e č i z a h t e v a m k u p c e v n a r a z l i č n i h s v et o v n i h t r g i h . G l o b a l i z a c i j a i n p r i t i s k i v k r i z i p r i n e s e j o po v e ča n o p r i s o t n o s t tekmecev, kar pospešuje potrebe podjetij po stalnem presojanju svojih strateških usmeritev in prilagajanju o r g a n i z a c i j , n a r a š ča j o ča k o m p l e k s n o s t p a z a h t e v a od z i v n o s t i n fl e k s i b i l n o s t . I z d e l o v a l n i i n ž i v l j e n js k i c i k l i i z d e l k o v s o v s e k r a j š i , k o n k u r e n č n a p r e d n o s t p a pogosto izvira iz hitrosti inoviranja in uvajanja novih i z d e l k o v i n / a l i s t o r i t e v . T a k š n e r a z m e r e po s t a v l j a j o pod j et j e m z a h t e v e po d i n a m i č n o s t i i n v i s o k i s t o p n j i prilagodljivosti. R e š i t e v z a č n e j o pod j et j a i s k a t i v po v e z o v a n j u , k i j e z a č l o v e k a z n a č i l n o ž e v s e od n j e g o v i h z a č et k o v . Temeljni vzgibi se v zgodovini niso spremenili, č e p r a v j i h g l e d e n a o k o l i š č i n e , v k a t e r i h po j a v o p a z u j e m o , r a z l i č n o r a z v r š ča m o . V o s n o v i s e l j u d j e po v e z u j e j o , k e r s k u p a j l a ž j e d o s e ž e j o n e k i c i l j . M e d seboj se povezujejo posamezniki ali skupine ljudi. Medpodjetniško povezovanje je prostovoljen dogovor o sodelovanju med dvema samostojnima podjetjema a l i v e č . T e m e l j po v e z a v e s t a s k u p n a s t r a t e g i j a i n doseganje koristi za vse partnerje, partnerji pa si d e l i j o v l o ž e k z a o b l i k o v a n j e i n d o s e žk e s k u p n e povezave. Povezovanje med podjetji se je pojavilo kot odgovor organizacijske teorije in prakse na s p r e m e m b e v po s l o v a n j u v z a č et k u o s e m d e s et i h l et d v a js et e g a s t o l et j a . P od j et j a s e po v e z u j e j o i z r a z l i č n i h v z ro k o v , v d a n a šn j em g l o b a l n em k o n k u r e n č n em o k o l j u j e v s a k o pod j et j e v k l j u č e n o v v s a j n e k a j r a z l i č n i h po v e z a v ( Go l i c i c , M e n tz e r , 2 0 0 5 , s t r . 4 7 ) . P o w e l l i n d r . ( 1 9 9 6 , s t r . 1 1 6 – 1 4 5 ) s o ž e l et a 1 9 9 6 ugotavljali, da so podjetja brez povezav redka ter d a i m a z n a č i l n o pod j et j e s k l e n j e n i h v e č p a r t n e r s k i h po v e z a v . Ž e v z a č et k u d e v et d e s et i h l et p r e j š n j e g a stoletja se je število povezav med podjetji vsako leto podvojilo, McClenahen in Purdum (2005, str. 68) pa t o t e ž n j o po n a d a l jn j e m n a r a š ča n j u š t e v i l a po v e z a v predvidevata tudi za prihodnost. Za petsto najboljših pod j et i j v s v et u j e z n a č i l n o , d a j e v s a k o od n j i h s k l e n i l o po v p r e č n o š e s t d e s et s t r a t e š k i h p a r t n e r s t e v (Dyer in dr., 2001, str. 37–44). Ob primerjavi današnjega poslovnega okolja s l o v e n s k i h pod j et i j i n n j i h o v e g a k o n k u r e n č n e g a po l o ž a j a v s od o b n e m g l o b a l n e m o k o l j u o p a z i m o , da so se razmere od nastanka prvih oblik medorganizacijskih povezav pa do danes tako spreminjale, da so še toliko bolj primerne za o b l i k o v a n j e po v e z a v m e d pod j et j i . Š t e v i l n e s od o b n e r a z p r a v e o k o n k u r e n č n o s t i s l o v e n s k i h pod j et i j i n spodbujanju razvoja slovenskega gospodarstva s p r e n o s o m r a z i s k o v a l n i h d o s e žk o v v g o s pod a r s t v o ugotavljajo, da je partnersko povezovanje med slovenskimi podjetji pomanjkljivo. Integracija in kooperacija ter splošno transdisciplinarno po v e z o v a n j e k o t t e m e l j i s od o b n e po v e z a n e d r u ž b e so v Sloveniji premalo razviti in spodbujani (Lesjak, 2006, str. 23). V l i t e r a t u r i s o po g o s t o u po r a b l j e n i r a z l i č n i i z r a z i za povezave med podjetji: zavezništva, partnerstva, m e d n a r od n a d r u ž a b n i š t v a , a l i a n s e , k o n v e n c i j e , konference, projekti, mednarodna kooperativna t v e g a n j a , k o a l i c i j e , m r e ž e , s k u p n a v l a g a n j a i n drugo. Splošno je lahko opredeljena kot povezava med vsaj dvema partnerskima organizacijama, ki po implementaciji partnerskega dogovora ostaneta pravno samostojni, si delita ugodnosti in ravnateljske pristojnosti nad dogovorjenimi skupnimi nalogami ter skupaj kontinuirano ustvarjata dodano vrednost na enem ali več strateških področjih (Yoshino, Rangan, 1995). P r i v s e h g r e z a p r o s t o v o l jn a , d o l g o r o č n a , o b i ča jn o nel a st n i š k a d r u žab n i š t v a, i n t er e s n a r a z m er j a d v e h a l i v e č , n a v a d n o k o m p l e m e n t a r n i h s t r a n k a l i d r u ž a b n i k o v , k i j i h d o po l n j u j e j o n e k a t e r i m e d s e b o jn o d o po l n j u j o č i s e v i r i i n s t r a t e š k i c i l j i ( H r a s t e l j , 2 0 0 1 , s t r . 1 9 6 ) . Z a r a z l i k o od k r a t k o r o č n i h ( t a k t i č n i h ) po v e z a v se pridevnik »strateške« praviloma uporablja za b o l j d o l g o r o č n e po v e z a v e , k i i m a j o z a po v e z a n a pod j et j a s t r a t e š k i v p l i v n a n j i h o v o k o n k u r e n č n o s t i n uspešnost. Partnerstvo ali zavezništvo je lahko obravnavano tudi kot združevanje zmožnosti in sredstev za določen ali nedoločen čas za dosego skupnega cilja (Mowery, Oxley, Silverman, 1996, str. 78). 3 Razlogi za po v ezo v anje med po djetji V e ča n j e t r g a i n g l o b a l i z a c i j a s t a b i l a v e d n o po v e z a n a tudi s pojavom sodelovanja. Glavna razloga za medsebojno povezovanje podjetij sta bila obseg potrebnega kapitala in porazdelitev prevelikega tveganja (Hrastelj, 2001, str. 195). Podjetja se povezujejo z drugimi, da bi dosegala in ohranjala v e č j o k o n k u r e n č n o s t i n u s p e š n o s t . N a m e n po v e z a v e je lahko preskrba z nujnimi vhodnimi surovinami i n / a l i p r o i z v od i (nabavne oziroma preskrbovalne verige: npr. Sako, Helper, 1998, str. 387–396), d o s t o p d o t e h n o l o g i j e i n s p e c i fi č n e g a z n a n j a z a razvoj proizvodov ali trgov (inovacijske verige: letnik IV, številka 2, oktober 2012 20 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek npr. Monstedt, 1995, str. 198–214) ali pa dostop do s p e c i fi č n e t e h n o l o g i j e i n z n a n j a , k i n i v e z a n o n a d o l o č e n o t r ž n o t r a n s a k c i j o (veriga učenja: npr. Chandler, 1992, str. 89–100). Zaznaven je trend zunanjega izvajanja zaradi o s r e d o t o č e n j a n a l a s t n e o s r e d n j e s po s o b n o s t i a l i p a zaradi omejenih virov in specializiranega znanja za v s a pod r o č j a ( V e r y , 1 9 9 3 , s t r . 8 5 – 9 2 ) . K o v a č ( 2 0 1 1 , s t r . 2 1 1 ) po j a s n j u j e r a z l o g e z a povezovanje podjetij v sodobnem poslovnem okolju s tem, da podjetja vzpostavljajo in ohranjajo svojo tekmovalno sposobnost ne samo z optimizacijo l a s t n i h z m o ž n o s t i , a m p a k p r e d v s e m s s po s o b n o s t j o izrabe tudi prvin drugih podjetij in njihovim povezovanjem v celovit poslovni proces. P o v e z o v a n j e m e d po s a m e z n i m i z d r u ž b a m i n e poteka samo zaradi doseganja tekmovalne prednosti na osnovi optimizacije procesa ustvarjanja dodane vrednosti. V ospredje so postavljene tudi zahteve po vključevanju kupca ali uporabnika v sam proces ustvarjanja nove vrednosti. Zato se linearno zaporedje posameznih stopenj procesa ustvarjanja d od a n e v r e d n o s t i v s e b o l j s p r e m i n j a v n a v p i č n o i n v od o r a v n o r a z v e j a n o m r e ž o m e d s e b o jn i h po v e z a v m e d r a z l i č n i m i z d r u ž b a m i i n po s a m e z n i k i , k i sodelujejo v celotni verigi dodane vrednosti (Prahalad, Ramaswamy, 2004, str. 96). K o v a č ( 2 0 1 1 , s t r . 2 2 2 ) k o t r a z l o g e z a po v e z o v a n j e podjetij navaja še: doseganje ekonomije obsega, udejanjenje strategije rasti s pomočjo povezovanja, internacionalizacijo in globalizacijo poslovanja, vodoravno in navpično povezovanje znotraj verige vrednosti, zniževanje stroškov delovanja in povečevanje kakovosti opravljenih storitev ( p r e d v s e m v p r i m e r u n e p r i d o b i t n i h z d r u ž b ) . Vzpostavljanje medorganizacijskih povezav je ž e d o l g o po z n a n o k o t po m e m b e n vir inovacij in ustvarjanja novih poslovnih priložnosti (Powell in dr., 1996). M o t i v z a v k l j u č e v a n j e v po v e z a v e m e d pod j et j i sta tudi razdelitev tveganja in zmanjševanje konkurenčnega pritiska . Š e po s e b e j po v e z a v e za dostop do znanja prinesejo veliko tveganje, saj l a h k o v t a k š n i h s po r a z u m i h p r et e ž n o k o n k u r e n č n i partnerji dobijo dostop do intelektualne lastnine partnerja (npr. Hamel, 1991). Š t e v i l n i p i sc i ( n p r . T od e v a i n K n o k e , 2 0 0 5 , s t r . 137–138) navajajo kot temeljno spodbudo za številne povezave predvsem pridobitev novega znanja, ki s e p a l a h k o po j a v l j a v r a z l i č n i h o b l i k a h . H e n n a r t i n Zeng (2005, str. 105–115) pišeta o učenju s strateškim partnerjem, s katerim partnerja skupaj razvijata nove sposobnosti v okviru povezave. Ras t podjetij in potrebe po po v ezo v anju V r a z l i č n i h o b d o b j i h r a s t i s e pod j et j e z n a j d e v okol i šč i n a h , ko l a h ko strateško povezovanje pomeni način, s katerim si omogoči nadaljnjo rast. K o s e v e l i k a a l i p a m a j h n a pod j et j a od l o ča j o o t e m , katero obliko rasti bodo izbrala, nimajo na voljo enostranskih rešitev. Z analizo tveganj in donosov l a h k o p r e u č i j o m o ž n o s t i n a d a l jn j e r a s t i t e r o c e n i j o njihovo primernost glede na tveganje in donose, ki jih prinašajo (slika 1). V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je veljalo p r e p r i ča n j e , d a s o n a j b o l j š a po t z a r a s t v e l i k i h pod j et i j p r e v z e m i i n z d r u ž i t v e t e r u s t a n a v l j a n j e pod r u ž n i c pod j et j a . I z v e d b a p a ž a l n i b i l a pod p r t a s s t r a t e š k i m i n a č r t i i n r a z i s k a v a m i , t e m v e č b o l j a l i m a n j s a m o n a p r e p r i ča n j u fi n a n č n i h u s t a n o v , k i s o p r e d s t a v l j a l e vire sredstev in predvidevale, da je razmerje med tveganjem in donosi najugodnejše ob prevzemih kljub zelo velikemu tveganju (Lynch, 1993, str. 35). Podjetja med rastjo spreminjajo vrste svojih povezav glede na svoje strateške cilje. Lynch (1993) je prikazal spreminjanje organizacijske strukture Tveganja Donosi Z d r už i tve Povezave Licence Povezave dajejo n iž ji donos, a predstavljajo n i ž j e t v eg a n j e. Prevzem i Slika 1: Analiza tveganj in donosov podjetja pred povezovanjem (Vir: Prirejeno po Lynch P .R., Business alliance guide: The hidden competitive weapon, 1993, str. 35.) letnik IV, številka 2, oktober 2012 21 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek pod j et j a g l e d e n a n j i h o v o z n a č i l n o s t p r i r a z l i č n i h stopnjah velikosti podjetja (slika 2). Motiv majhnih podjetij za povezovanje se po j a v i ž e t a k r a t , k o po t r d i j o s v o j o u s t v a r j a l n o s t in inovativnost ter podjetniško zagnanost in pripravljenost za tveganje ali pa obvladovanje po s e b n e t r ž n e n i š e , p a z a r a d i o m e j e n i h v i r o v i n d o s t o po v d o n j i h ( fi n a n č n i h , č l o v e š k i h i n s t v a r n i h ) samo ne more zagotoviti nadaljnje rasti. P o v e z o v a n j e o m o g o ča pod j et j e m d e l i t e v z n a n j a i n d e j a v n o s t i t e r po v e ča n j e v r e d n o s t i z a u po r a b n i k a . Rast in uspešnost posameznega podjetja sta t a k o d a n d a n e s v e č i n o m a odvisni od povezav in pozicioniranja v njih (Gulati in dr., 2003, str. 24). 4 Razmerja visok ega reda Č e po j e m organizacija razumemo po Lipovcu (1987 , str. 35) kot sestav medsebojnih razmerij med l j u d m i , k i z a g o t a v l j a o b s t o j i n po s e b n e z n a č i l n o s t i s t e m o m o g o č e n i z d r u ž b i l j u d i o z i r o m a pod j et j u t e r n a m e n s k o u r e s n i č e v a n j e v s t r u k t u r i u s k l a j e n i h c i l j e v d e l o v a n j a z d r u ž b e , s e l a h k o v n a d a l j e v a n j u t a k š n o razumevanje razširi na uvajanje medorganizacijskih povezav. Z n o t r a j pod j et j a s e č l a n i s t e m n a s t a l e z d r u ž b e po v e ž e j o v s t r u k t u r o . T a k š n a o p r e d e l i t e v o r g a n i z a c i j e po Lipovcu (1987 , str. 35) je sestavljena iz dveh delov, in sicer je prvi del sestav medsebojnih razmerij med ljudmi, ki poudarja bistvo organizacije in se zdi n e g i b e n , s t a t i č e n . V n a s t a l i z d r u ž b i j e v s a k č l o v e k povezan s takimi razmerji s številnimi drugimi l j u d m i . T a k o n a s t a j a m r e ž a a l i s e s t a v r a z m e r i j , k i j e navadno poimenovan organizacijska struktura. Drugi del pa predstavlja gibanje, proces, v katerem se struktura razvija. To je proces zagotavljanja obstoja, z n a č i l n o s t i i n n a č r t n o s t i v d e l o v a n j u z d r u ž b e . Organizacijska struktura se odseva v procesu zagotavljanja – v organizacijskem procesu, ki je torej s a m o d i n a m i č n a s t r a n , d i n a m i č n i v i d i k r a z m e r j a , zato kadar govorimo o razmerjih in strukturah, pravzaprav hkrati razumemo s tem tudi procese (Lipovec, 1987 , str. 35–36, 49, 60 in 346). Podjetje kot osnovna celica gospodarstva ne d e l u j e i z o l i r a n o o z i r o m a o s a m l j e n o , t e m v e č v o k o l j u , kjer vzpostavlja interakcijo z drugimi podjetji in d r u g i m i u d e l e ž e n c i n a t r g u . P od j et j a s e po v e z u j e j o med seboj na trgu ali še preden stopajo v medsebojne t r ž n e s t i k e . P r i t e m m e d n j i m i n a s t a j a j o r a z m e r j a . G r e za nove strukture, pri katerih gre za odnose med podjetji in ne med posameznimi ljudmi. Lipovec (1987 , str. 208) jih imenuje strukture visokega reda . V e č i n a po v e z a v po m e n i z a v k l j u č e n a pod j et j a d o l o č e n o stopnjo prepletenosti, ki je odvisna od pravic, vlog, odgovornosti ali lastniških povezav med podjetji (Bolta, 1997 , str. 24). Medorganizacijsko povezovanje se tako lahko obravnava iz organizacijskega vidika, po katerem razmerja med povezanimi podjetji tvorijo t. i. strukture višjega reda (Lipovec, 1987 , str. 208). O s r e d o t o č e n j e n a k l j u č n e z m o ž n o s t i pod j et j a in vse bolj izrazito zunanje izvajanje aktivnosti po s l e d i č n o v od i v n a s t a j a n j e m r e ž n i h o r g a n i z a c i j . Organizacijski praktiki so poskušali s spremembami organizacijskih pristopov ter so namesto uporabe n a č rt o v an j a , d o l o č e v an j a t e rmin o v in tr ans f e rnih c e n z a k o o r d i n a c i j o z a č e l i u po r a b l j a t i po g od b e i n d r u g e d o g o v o r e z a po v e z a v o z u n a n j i h pod j et i j v r a z l i č n e v r s t e m r e ž n i h s t r u k t u r . Z n o t r a j v e č j i h pod j et i j s o s e po k a z a l e od l i č n e m o ž n o s t i t u d i n o t r a n j i h m r e ž z a Strateška povezava Franšizna povezava Večanje notranjih enot Tržni predstavnik Licenciranje Dobavitelj Prodajalec Skupno vlaganje Prevzem Združitev Ustanavljanje podružnic E no st a v no Operativne od l oč it v e Kompleksno Strateške od loč it v e Podaljšano podjetje Notranje podjetje Zunanje podjetje Slika 2: Prilagajanje povezav in struktur med rastjo podjetja (Vir: Lynch P .R., Business alliance guide: The hidden competitive weapon, 1993, str. 30.) letnik IV, številka 2, oktober 2012 22 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek i z k o r i š ča n j e k o r i s t i s i l n i c z u n a n j i h t r g o v v s a m e m podjetju. Z u n a n j e i z v a j a n j e , k i v od i v o b l i k o v a n j e m r e ž n e organizacije, vpliva na spremembe organizacijskih struktur in procesov, saj spreminja tradicionalni transakcijski način poslovanja, spreminja način ravnanja dejavnosti, preoblikuje vloge ravnateljev in drugih zaposlenih ter odgovornosti, ki so jim d o l o č e n e . P od j et j e m o m o g o ča , d a s e i z n a v p i č n o i n t e g r i r a n i h p r e o b l i k u j e j o v k o m p l e k s n o m r e ž n o organizirana podjetja, ki temeljijo na povezavah med vpletenimi poslovnimi subjekti. Strateške povezave so praviloma razumljene kot r e š i t e v z a d o l g o r o č n e po t r e b e , i z h a j a j o č e i z n i ž j i h t r a n s a k c i js k i h s t r o š k o v , m e d t e m k o m r e ž n i p r i s t o p po u d a r j a š e d r u g e v i d i k e . M r e ž n i p r i s t o p t e m e l j i na procesni obravnavi, kjer so bolj poudarjene d i n a m i č n e s p r e m e m b e ( I m a i , 1 9 8 9 , s t r . 1 2 4 ) . Z n a č i l n o s t m r e ž n i h o r g a n i z a c i j s t a t a k o š e v e č j a potreba po prilagajanju in usklajevanju, ki pa v t a k š n i h m r e ž n i h o r g a n i z a c i j a h n a r a š ča z v e l i k o s t j o in raznovrstnostjo. 5 V r s te po v eza v med podjetji Povezave se lahko razlikujejo glede na stopnjo in vrsto povezave: kratkotrajne povezave z omejeno koordinacijo, trajnejše povezave med udeleženci, trajne povezave in poenotenje identitete med organizacijami. Podjetja lahko oblikujejo: nekapitalske povezave, kapitalske povezave in skupna vlaganja (Margulis, 2003, str. 4). H r a s t e l j ( 2 0 0 1 , s t r . 2 2 1 ) p r e po z n a v n o l o č u j e po g od b e n a z a v e z n i š t v a b r e z n a v z k r i ž n e g a l a s t n i š t v a ali samostojna podjetja, solastniška zavezništva in skupna vlaganja. Kapitalske povezave so pogostejše pri raziskovalno-razvojnih povezavah. Hagedoorn (1993, str. 371–385) navaja tehnološke in tržne povezave kot dve najpogostejši obliki povezav. Tehnološke povezave so pogosto potrebne v visoko tehnoloških panogah; s hitrim tehnološkim razvojem, zahtevnimi proizvodi in visokimi stroški r a z v o j a p r o i z v od o v n a m r e č po s t a n e s od e l o v a n j e m e d pod j et j i k l j u č n e g a po m e n a ( T e e c e , 1 9 9 2 , s t r . 1 – 2 5 ) . Prispevek povezave je predvsem v manjši investiciji v r a z i s k a v e i n r a z v o j , v n i ž j i h t r a n s a k c i js k i h t e r fi k s n i h s t r o š k i h , z a š č i t i z n a n j a p r e d r a z l a š ča n j e m t e r l a ž j i m prenosom tihega znanja (Das in dr., 1998, str. 29). Tržne povezave v k l j u č u j e j o p r e d v s e m s od e l o v a n j e n a pod r o č j i h p r od a j e , o g l a š e v a n j a , d e l i t v e b l a g o v n e z n a m k e o z i r o m a c e l o t n e t r ž n e i n s t o r i t v e n e m r e ž e ( H a g e d o o r n , 1 9 9 3 , s t r . 3 7 1 – 3 8 5 ) t e r po m e n i j o m o ž n o s t v s t o p a n a n o v e t r g e , v n o v e t r ž n e s e g m e n t e a l i c e l o panoge (Harrigan, 1988a, str. 141–158). Vzorci povezovanja med podjetji so odvisni od trgov, proizvodov in tehnologij (slika 3). T r ž n e po v e z a v e n a v a d n o n a s t a j a j o v o b d o b j u , k o p r o i z v od v s v o j e m ž i v l j e n js k e m c i k l u d o s e ž e zrelo fazo ali celo fazo upadanja, medtem ko se tehnološke povezave vzpostavljajo predvsem v z a č et n i h f a z a h ž i v l j e n js k e g a c i k l a . S t e m r a z l o g o m P o v e zav e t r že n j a z r a z is k o v al n o d e jav n o stjo Razvoj novih procesov in izdelkov Skupn i t r ž e n j ski d o go v o r i Posredniška podjetja Sistemski integratorji F r an š iz n e m alo p r o d a je M r ež n e o bl i k e Povezave proizvajalec- distributer in kupec-dobavitelj Ekonomija obsega skupnega t rže nj a Tržne povezave Prostor za tvegane povezave Spin-off povezave Razvoj tehnologij Univerzitetno in industrijsko raziskovanje Nabavno-distribucijske povezave Skupna proizvodnja Tehnološke povezave Povezave za dostop do znanja Slika 3: Vzorci povezovanja med podjetji (Vir: Prilagojeno po Lynch P.R., Business aliance guide: The hidden competitive weapon, 1993, str. 58.) letnik IV, številka 2, oktober 2012 23 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Hagedoorn (1993, str. 371–385) zagovarja mnenje, da podjetja, ki vstopajo v tehnološke povezave, p r i d o b i j o v e č k o t t i s t a , k i v s t o p a j o v t r ž n e po v e z a v e . T e m u m n e n j u s e p r i d r u ž u j et a t u d i D a s i n T e n g (1998, str. 21–42), ki sta v svoji raziskavi ugotovila, da je organizirani trg vrednostnih papirjev bolj n a k l o n j e n t e h n o l o š k i m po v e z a v a m k o t t r ž n i m , s a j s e ž e n a o b j a v l j e n e n a po v e d i po v e z a v po z i t i v n o od z i v a . Todeva in Knoke (2005, str. 123–148), Hagedoorn in Schakenraad (1994, str. 291–309) ter Das in dr. (1998, s t r . 2 7 – 4 1 ) d o k a z u j e j o v e č j o d o n o s n o s t t e h n o l o š k i h in raziskovalno-razvojnih povezav v primerjavi s preostalimi . V visoko tehnoloških panogah sta p r e n o s t e h n o l o g i j e i n s k u p n i R & R t e žk o l o č l j i v a oziroma kompleksno povezana, zato sta v raziskavah v e č k r a t e n o t n o o b r a v n a v a n a ( D a s , S e n , S e n g u p t a , 1998, str. 28). R a z l i č n i a v t o r j i ( n p r . T od e v a , K n o k e , 2 0 0 5 , s t r . 1 2 4 – 1 2 5 ) n a v a j a j o r a z l i č n e o b l i k e po v e z a v m e d podjetji, skupno pa jih lahko razvrstimo v trinajst vrst po v e z a v , i n t o od n a v p i č n o i n t e g r i r a n i h ( h i e r a r h i č n o v od e n i h ) d o b l i ž n j i h t r a n s a k c i js k i h ( t r ž n o v od e n i h ) : h i e r a r h i č n e po v e z a v e ( po l n i n a d z o r s p r e v z e m o m a l i z d r u ž i t v i j o ) , s k u p n o v l a g a n j e ( a n g l . j o i n t v e n t u r e ) , i n v e st i c ij e v l a st n i ške d e lež e ( n a k u p m a nj ši n skega a l i v e č i n s k e g a d e l e ž a ) , s od e l o v a l n e z v e z e ( v e č i n o m a Medsebojna povezanost odnosov Značilnosti povezave Podaljšano podjetje Navpične povezave Vrsta povezave 1 Vrsta povezave 2 Vrsta povezave 3 Skupno vlaganje Zunanje izvajanje Povezave Lastništvo Nakup materiala in storitev ( t r e n d d ol g or oč n os t i ) K r a t ko r o č n a u sm e r j e n o st , u skla j e n o de lo v a n j e i n n ač rt o v anje akt i vnosti med povezanimi podjetji D ol g or oč na usmerjenost z integracijo medsebojnih aktivnosti povezanih podjetij Ustaljeni dogovori med integriranimi povezanimi podjetji Deljeno lastništvo proj e kt a s s o de lu j o č im podjetjem Popolno lastništvo celotnega projekta ali dejavnosti Visoka Nizka Slika 4: N a v p i č n o po v e z o v a n j e v v e r i g i d od a n e v r e d n o s t i ( V i r : P r i r e j e n o po G r a h a m J . H . i n d r . , M a r k et i n g strategy and competitive positioning, 1998, str.187.) Podjetje 1 Podjetje 3 Podjetje 2 Infrastruktura Tekmeci Ključni dobavitelji Končni uporabniki Strateška partnerstva Prevzemi in investicije Znanje in patenti Slika 6: Peta generacija inovacijskega procesa z oblikovanjem povezav (Vir: Prirejeno po Rothwell, R. Towards t h e F i f t h - g e n e r a t i o n I n n o v a t i o n P r o c e s s , 1 9 9 4 , s t r . 2 7 . ) letnik IV, številka 2, oktober 2012 24 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek m a n j š a pod j et j a z a k o r i š č e n j e s k u p n i h v i r o v ) , raziskovalno-razvojne povezave (predvsem pri zahtevnih tehnologijah), strateški dogovori o s od e l o v a n j u ( po g od b e n e m r e ž e ) , k a r t e l i ( v e l i k a podjetja za nadzor posameznih panog), franšizing, l i c e n č n e po v e z a v e , pod po g od b e n e m r e ž e , p a n o ž n e skupine za standardizacijo, akcijske skupine (skupno l o b i r a n j e ) i n t r ž n e po v e z a v e ( i z k l j u č n a u po r a b a mehanizma cene). V razvoju odnosov med podjetjema opazimo po v e č e v a n j e m e d s e b o jn e od v i s n o s t i p a r t n e r j e v , k i je odvisna od vse trdnejših dogovorov, integracijo njunega poslovanja in navsezadnje medsebojno l a s t n i š t v o d e l e ž a pod j et i j . R a z v o j u od n o s o v s l e d i j o tudi formalne oblike sodelovanja vse od preprostega zunanjega izvajanja storitev (angl. outsourcing) naprej, ki se lahko razvije v tesnejše sodelovanje ( G r a h a m , 1 9 9 8 , s t r . 1 8 7 ) . S l i k a 4 p r i k a z u j e n a v p i č n o povezovanje podjetij v verigi dodane vrednosti. Pomemben vidik medpodjetniških povezav i z h a j a i z t . i . i n o v a c i js k i h po v e z a v . V z d a j ž e p et i generaciji (slika 6) takšnih vrst povezovanj (od sredine 1990) podjetja ostajajo zavezana k zbiranju tehnološkega znanja, nadaljuje se intenzivno strateško povezovanje, hitrost je na trgu še bolj po m e m b n a . P od j et j a s i p r i z a d e v a j o z a v e č j o odzivnost in prilagodljivost. Hitrost inoviranja j e po m e m b e n d e j a v n i k , k i d o l o ča k o n k u r e n č n o s t podjetij. Sposobnost za nadzor hitrosti razvoja i z d e l k o v j e m o g o č e r a z u m et i k o t k l j u č n o s po s o b n o s t podjetja. V peti generaciji t. i. inovacijskih procesov i n t e n z i v n o n a s t a j a j o po v e z a v e m e d pod j et j i r a z l i č n i h velikosti in sposobnosti, da bi izkoristila široko z b r a n a t e h n o l o š k a z n a n j a z a h i t r e j š i od z i v n a t r ž n e z a h t e v e po n o v i h i z d e l k i h i n / a l i s t o r i t v a h . Z a po v e ča n j e r a z v o jn e h i t r o s t i i n u č i n k o v i t o s t i j e v p et i generaciji inovacijskega procesa, torej inovacijskem p r o c e s u v po v e z a n i h pod j et j i h , u g o t o v l j e n i h v e č vplivnih dejavnikov, od katerih so predvsem pomembni: 1. zavezanost in podpora vrhnjega ravnateljstva, 2. mobilizacija in zavezanost virov, 3. u po r a b a m e š a n i h v e č f u n k c i js k i h t i m o v i n s k u p i n i z r a z l i č n i h pod j et i j m e d r a z v o j e m i n i z d e l a v o p r o t o t i po v , 4 . t e s n e po v e z a v e s k l j u č n i m i d o b a v i t e l j i , 5. dostop do zunanjega znanja in 6. uporaba povezanih komunikacijsko-informacijskih sistemov m e d d o b a v i t e l j i , p r o i z v a j a l c i i n t u d i k o n č n i m i uporabniki (Rothwell, 1944, str. 14–27). 6 As imetrične po v eza v e med po djetji P o g o s t po j a v s o t . i . a s i m et r i č n e po v e z a v e m e d podjetji. Asimetričnost povezave je opredeljena k o t s po s o b n o s t o r g a n i z a c i j e , d a u v e l j a v i m o č , vpliv in nadzor nad drugo organizacijo in njenimi viri (Cooper in dr., 1997 , str. 67–89). Asimetrično razmerje pomeni, da obe strani nista enaki. To je torej lahko razmerje, ko eden bolje pozna drugega k o t n a s p r o t n o a l i p a r a z m e r j e , k o i m a e d e n v e č j o m o č k o t d r u g i . A s i m et r i č n o r a z m e r j e s e l a h k o n a n a š a t a k o n a v l o žk e k o t d e l i t e v r e z u l t a t o v s k u p n e g a d e l a (WikiAnswers, 2012). Asimetrija med partnerjema se lahko pojavi v velikosti podjetja (Vyas in dr., 1995, s t r . 4 7 – 6 0 ; N e w b u r r y ) , v l i t e r a t u r i n a v a d n o i z r a ž e n i s številom zaposlenih (Steensma in dr., 2000, str. 951–973), relativnim obsegom sredstev (Harrigan, 1 9 8 8 a , s t r . 1 5 4 ) i n v i š i n o p r i h od k o v . I z r a ž e n a j e lahko tudi z organizacijsko kulturo (Doz, 1988, str. 31–57), nacionalnim poreklom (Harrigan, 1988a, str. 154), stopnjo izkušenosti s povezavami (Harrigan, 1988a, str. 154) ter z ugledom (Vyas in dr., 1995, str. 47–60) in tudi v koristih iz povezave (Subramani, V e n k a t r a m a n , 2 0 0 3 ) . V a s i m et r i č n i h po v e z a v a h n a j b i s i p a r t n e r j i t a k o d e l i l i v l o ž e k , i n v e s t i c i j e i n t v e g a n j e . A s i m et r i č n e po v e z a v e m e d v e l i k i m i i n m a l i m i pod j et j i s o s e z a č e l e po v e č e v a t i p r o t i k o n c u osemdesetih let, zlasti zaradi porasta neuspešnih prevzemov malih podjetij. Nekateri avtorji (npr. White, 2010) poudarjajo, da partnerja v razmerju nikoli nista povsem enaka v vseh pogledih oziroma značilnostih , s č i m e r o b r a v n a v i a s i m et r i č n i h po v e z a v d od a m o š e v e č j o po m e m b n o s t . V e d n o j e m a n j a l i b o l j č u t i t i a s i m et r i j e , k i s o l a h k o o s n o v a p r e v l a d u j o č e m u po l o ž a j u g l e d e na partnerja. Pogosta so mnenja o optimalnosti asimetričnih povezav med velikimi in manjšimi podjetji, saj gre p r a v i l o m a z a s i n e r g i js k o d o po l n i t e v m a n j k a j o č i h vsebin pri obeh partnerjih (Chi, 1994, str. 279– 286). Doz (1988, str. 31–57) na osnovi petletnega o p a z o v a n j a a s i m et r i č n i h po v e z a v u g o t a v l j a , d a v v e č i n i p r i m e r o v m a l a pod j et j a i z v a j a j o r a z i s k a v e i n razvoj ter prenos inovacij za velika podjetja, medtem k o v e l i k a pod j et j a m a l i m o m o g o ča j o h i t e r d o s t o p d o svetovnega trga ter izkušnje z masovno proizvodnjo. V e l i k a pod j et j a po n u j a j o t u d i o b s e ž n e j š e fi n a n č n e i n fi z i č n e v i r e , v p e l j a n e p r od a jn e po t i , r a v n a t e l js k e z m o ž n o s t i i n s p r et n o s t i z a u č i n k o v i t o u r e s n i č e v a n j e ciljev povezave, medtem ko manjša podjetja navadno po n u j a j o po l e g i n o v a t i v n i h d o s e žk o v r a z i s k a v i n razvoja še podjetniško energijo. letnik IV, številka 2, oktober 2012 25 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Majhna zagonska podjetja po ugotovitvah r a z i s k a v l a h k o i z a s i m et r i č n i h po v e z a v v e l i k o p r i d o b i j o , k e r i m a j o m o ž n o s t u č i n k o v i t e g a p r e n o s a z n a n j a i n s po s o b n o s t i od v e č j e g a p a r t n e r j a ( B a u m , 2002). Majhna podjetja posedujejo omejene vire, kar ob hitrih tehnoloških spremembah in globalnem trgu p r e d s t a v l j a v e l i k o o v i r o . Z a s i m et r i č n i m i po v e z a v a m i se lahko izognejo samostojnemu iskanju novih trgov, usposabljanju specialistov in zagotavljanju virov, p r e d v s e m fin an čnih , z a o m o g o č an j e k o nk u r e n čn o s ti in rasti. A s i m et r i č n e po v e z a v e pod j et i j o m o g o ča j o sodelovanje pri dopolnjevanju pomanjkanja v i r o v , u s t v a r j a n j u p r i l o ž n o s t i z a p r e n o s z n a n j a a l i zadovoljevanju strateških ciljev, kot sta vstop na nove trge ali delitev tveganja pri razvoju novih tehnologij. K l j u b t e m k o r i s t i m p a š t e v i l n e a s i m et r i č n e po v e z a v e n e i z po l n j u j e j o p r i ča k o v a n j p a r t n e r j e v z z e l o v i s o k o , l a h k o o z n a č i m o ž e k a r z a l a r m a n t n o s t o p n j o p r o p a d a v v e č k o t po l o v i c i p r i m e r o v ( n p r . K o k , W i l d e m a n , 1999; Nafei, 2003). Kljub popularnosti in koristim medpodjetniških povezav pa vsi dokazi niso pozitivni. Veliko m e d pod j et n i š k i h od n o s o v n e d o s e g a p r i ča k o v a n j u d e l e ž e n c e v v t e h od n o s i h ( B a r r i n g e r , H a r r i s o n , 2000, str. 368). Številni analitiki navajajo visoko stopnjo neuspešnih medorganizacijskih povezav (Harrigan, 1988a, str. 141–158). Npr. Kok in Wildeman ( 1 9 9 9 , s t r . 2 – 3 ) n a v a j a t a k a r 6 0 - d o 7 0 - od s t o t n i d e l e ž neuspešnih medorganizacijskih povezav. 7 Značilnos ti po v ez a v med po djetji Rule, Ross in Donougher (1999) so poudarili dejstvo, d a j e z a č et n a t o č k a v s a k e u s p e š n e po v e z a v e ujemanje filozofije in ciljev podjetja s pravilno obliko povezav. Harriganova (1988b, str. 205–226) dokazuje, da so povezave uspešnejše, kadar imata partnerja oblikovana poslanstva in cilje, ki se strateško dopolnjujejo ter posedujejo enakovredne zmožnosti virov, ravnateljstva in drugih pomembnih dejavnikov. Obojestranske potrebe partnerjev po vzpostavitvi strateškega partnerstva utrjujejo njuno po v e z a v o i n j o v z d r ž u j e j o v r a v n o t e ž j u . Pri oblikovanju sistema ravnanja povezave je treba izbirati med pristopi, ki temeljijo na nadzoru ali zaupanju . A l i s e n a d z o r i n z a u p a n j e i z k l j u č u j et a a l i dopolnjujeta, je odvisno od stopnje tveganja, s katero s e po v e z a v a s po p a d a . U r a v n o t e ž e n a od l o č i t e v m e d nadzorom in zaupanjem se mora ujemati s strukturo ravnanja povezave, pri tem pa upoštevati stopnjo tveganja za oba partnerja (Roijakkers, de Man, 2009). V zelo nevarnih razmerah partnerja uporabljata kompleksne kombinacije nadzora in zaupanja na d o po l n i l e n n a č i n . V n e n e v a r n i h r a z m e r a h p a j e p r i ča k o v a n o , d a s t a n a d z o r i n z a u p a n j e m e d s e b o jn a nadomestka. Nizke ali vmesne stopnje tveganja zahtevajo strukturo ravnanja povezave, ki temelji i z k l j u č n o n a z a u p a n j u a l i i z k l j u č n o n a n a d z o r u , medtem ko visoka stopnja tveganja zahteva dopolnilno prisotnost tako nadzora kot zaupanja (slika 7). Zaupanje ima v tem pogledu vlogo organizacijskega principa pri ravnanju Hierarhija Trg Kontrola Zaupanje Mo ž n o s t i ( n eg ot ov o s t i ) Izvajanje (tveganje) Skupno vlaganje Kapitalsko sodelovanje Mednarodna povezava s centralno enoto Pogodbena povezava T rž n i d og ov or Kapitalski nadzor Prost a t rž n a zd ruž e n ja Obsežnejše sodelovanje Enostavno sodelovanje Koordinacija Komunikacija Slika 7: Struktura ravnanja povezave v odvisnosti od stopnje tveganja (Vir: Prirejeno po N. Roijakkers, A.P . de Man, Alliance Governance: Balancing Control and Trust in Dealing with Risk, 2009, 75–95.) letnik IV, številka 2, oktober 2012 26 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek medorganizacijske povezave, kar pa ima svoje omejitve. Razvoj komunikacijsko-informacijske in t u d i s o c i o l o š k e s p r e m e m b e n a r e k u j e j o b o l j z a ča s n a , hitra in spremenljiva razmerja med podjetji in posamezniki iz njih. Zaupanje med posamezniki j e t a k o t e ž j e g r a d i t i , z a t o o s t a j a v e č j e z a n a š a n j e n a zaupanje med podjetji. Pri tem se prepoznavajo struktura, kultura, pravila in predpisi, pa pogosto tudi ugled podjetja, na katerih temelji zaupanje v neko podjetje (Van de Ven, Ring, 2005). N a s p r o t u j o č i s i t e ž n j i v po v e z a v i s t a togost in fleksibilnost. Togost je potrebna za povezovanje i n t e r e s o v o b e h p a r t n e r j e v i n p r e p r e č e v a n j e p r e r a č u n l j i v o s t i , m e d t e m k o fl e k s i b i l n o s t o m e j u j e t v e g a n j e i n s e p r i l a g a j a s p r e m i n j a j o č i m s e r a z m e r a m . Strateške povezave so v primerjavi z drugimi o b l i k a m i o r g a n i z a c i j n o t r a n j e b o l j fl e k s i b i l n e , vendar pa je treba poudariti, da prevlada togosti a l i fl e k s i b i l n o s t i l a h k o v od i d o n e s t a n o v i t n o s t i po v e z a v e . P r e v e l i k po u d a r e k fl e k s i b i l n o s t i l a h k o po v z r o č i v po v e z a v i n o v s i s t e m , k i z a h t e v a z e l o m a l o nadzora (Das in Teng, 2000, str. 77–101). Pri vzpostavljanju povezav so pogosto prisotni tudi negotovost in nesporazumi (Hamel, Doz in P r a h a l a d , 1 9 8 9 , s t r . 1 3 3 – 1 3 9 ) . P od j et j a t e žk o n a t a n č n o o c e n i j o , k a j j i m l a h k o o m o g o č i t e h n o l o g i j a d r u g e g a podjetja. Tehnologije pogosto še niso dovolj jasne in razvite, kar je lahko posledica tudi še nezadostne usklajenosti ciljev povezave. Das in Teng (2000, str. 77–101) govorita tudi o nepopolnem strateškem n a č r t o v a n j u i n i z v e d b i t e r o n e r e a l n o po s t a v l j e n i h c i l j i h k o t o m o g o č i h v z r o k i h z a n e s t a n o v i t n o s t po v e z a v e . S t a ff o r d ( 1 9 9 4 , s t r . 6 4 – 7 4 ) p a z a g o v a r j a mnenje, da podjetji v povezavi nista dovolj po t r p e ž l j i v i , d a b i d o s e g l i z a s t a v l j e n e c i l j e po v e z a v e . N e g o t o v o s t s e k a ž e t u d i v r a z l i č n i h p r i s p e v k i h pod j et j a v po v e z a v o . Č e pod j et j e p r i s p e v a p r e m a l o , je neuspešno in ne izpolni ciljev povezave, medtem ko lahko prevelik prispevek in odprtost vodita p a r t n e r s k o pod j et j e d o p r e v l a d u j o č e po g a j a l s k e m o č i v povezavi (Doz, 1988, str. 31–57). S o ča s n o s t s od e l o v a n j a i n t e k m o v a l n o s t i m e d p a r t n e r j e m a j e po m e m b n a z n a č i l n o s t po v e z a v . Medtem ko je tekmovalnost opredeljena kot sledenje l a s t n i m i n t e r e s o m n a r a č u n p a r t n e r j a , po m e n i Tabela 1: Prilagajanje ravnanja za uspešnost povezav Tradicionalni način ravnanja povezav Novi način ravnanja povezav Popoln nadzor nad lastnimi sredstvi. Deljen nadzor nad sredstvi v povezavi. Zaprta struktura podjetja. Odprta struktura podjetja. Nesoglasja se rešujejo prek hierarhije. Odvisnost od pogajalskih sposobnosti. U s p e h t e m e l j i n a k o n k u r e n č n o s t i . Uspeh temelji na sodelovanju. Poudarek na zaupnosti informacij. Nujnost deljenja informacij s partnerji. O s r e d o t o č e n j e n a n o t r a n j e m r a z v o j u k o n k u r e n č n i h p r e d n o s t i . Uporaba povezav kot vzvoda za doseganje k o n k u r e n č n i h p r e d n o s t i . Pogost sindrom »izumljeno drugje«. Spodbuda za iskanje novih idej in rešitev. Upoštevanje notranjih stereotipov. R uš e n j e s t e r e o t i po v s po m o č j o u s t v a r j a n j a t i m o v . O b č u t e n j e ž e l j e po o h r a n j a n j u s t a t u s a » q u o « in branjenja pozicije. I z o g i b a n j e p a s t i t . i . » v č e r a j š n j e p a m et i « . Pomembnost dobre komunikacije ni cenjena zaradi funkcijske organiziranosti. Dobra komunikacija je poudarjena in nujna. O b č u t e n j e s t r a h p r e d n e u s p e h o m . N e u s p e h j e d o v o l j e n i n p r i ča k o v a n . Strateške povezave predstavljajo nevarnost. Strateške povezave so strateško orodje. P o ča s n a od z i v n o s t n a s p r e m e m b e . Odzivnost in prilagodljivost. K r a t k o r o č n a u s m e r j e n o s t . D o l g o r o č n a u s m e r j e n o s t . N i s i s t e m a t i č n e g a i s k a n j a s t r a t e š k i h p a r t n e r j e v. N a č r t n o i s k a n j e n o v i h m o ž n o s t i z a s t r a t e š k e povezave. V i r : P r i r e j e n o po V y a s N . M . , S h e l b u r n W . L . , R o g e r s D . C . , A n A n a l y s i s o f S t r a t e g i c A l l i a n c e s : F o r m s , F u n c t i o n s a n d F r a m e w o r k , J o u r n a l o f B u s i n e s s a n d I n d u s t r i a l M a r k et i n g , 1 9 9 5 , s t r . 5 6 - 5 8 . letnik IV, številka 2, oktober 2012 27 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek sodelovanje sledenje skupnim interesom in koristim po v e z a v e ( D a s i n T e n g , 2 0 0 0 , s t r . 8 5 ) . N a p r e v l a d u j o č e sodelovanje ali tekmovalnost vpliva vrsta povezave: podobna podjetja medsebojno bolj tekmujejo, ob v k l j u č e n o s t i po s a m e z n i h pod j et i j v r a z l i č n e v e r i g e o z i r o m a m r e ž n e po v e z a v e p a t e l a h k o m e d s e b o jn o bolj sodelujejo. Ravnanje povezave naj bi poiskalo ravnovesje med obema dejavnikoma (Teece, 1992, str. 1–25). Pomanjkljivo sodelovanje lahko privede d o p r e v l a d u j o č e g a v e d e n j a p a r t n e r j a t e r d o nezadovoljstva v povezavi (Das in Teng, 2000, str. 85). Spremenjene razmere vplivajo tudi na ravnanje povezav med podjetji. Vyas in dr. (1995, str. 56–58) s o po s k uš a l i i z po s t a v i t i , k a j v s e p r i n a š a n o v i n a č i n ravnanja v primerjavi s tradicionalnim (tabela 1). Vyas in dr. (1995, str. 47–60) navajajo “odnos” k o t e n o i z m e d r a z s e ž n o s t i s t r a t e š k i h po v e z a v . Uspešne povezave so pogosto rezultat visoke stopnje zaupanja, pridobljene z minulim uspešnim sodelovanjem. Takšne povezave lahko trajajo daljše ča s o v n o o b d o b j e , t u d i d e s et l et j e i n v e č , i n n a pod l a g i njih nastanejo številni novi proizvodi. Na uspešnost medpodjetniških povezav znatno v p l i v a m e h a n i s t i č n i a l i o r g a n s k i m od e l o r g a n i z a c i j e . po mehanističnem modelu so v organizaciji a k t i v n o s t i r a z č l e n j e n e n a po s a m e z n e s p e c i a l i z i r a n e n a l o g e i n od l o č i t v e s p r e j et e c e n t r a l i z i r a n o n a vrhu organizacije. Nasprotno sta v organskem modelu organizacije poudarjena timsko delo in v s e s t r a n s k o k o m u n i c i r a n j e , od l o č i t v e s e s p r e j e m a j o d e c e n t r a l i z i r a n o (R o z m a n, K o v a č , 2 0 1 2 , s t r . 2 2 5 – 2 2 6 ) . Organska organizacija j e m a n j u č i n k o v i t a od m e h a n i s t i č n e , v e n d a r p a j e u s p e š n e j š a p r i doseganju inovativnosti in vzpostavljanju strateških medpodjetniških povezav, s tem pa tudi pri prilagajanju negotovemu okolju (Robey, Sales, 1994, s t r . 1 0 0 ) . T a s po z n a n j a s p r o ž a j o m o č n o t e ž n j o pod j et i j po spreminjanju organizacije v bolj organsko (Tidd, B e s s a n t , 2 0 0 9 , s t r . 1 0 5 ) . O b e z v r s t i , m e h a n i s t i č n a i n o r g a n s k a , s e v o k v i r u i s t e g a pod j et j a n e i z k l j u č u j et a . D a n d a n e s n i pod j et j a , k i b i b i l o po v s e m m e h a n i s t i č n o organizirano, vendar pa imajo podjetja, zlasti velika, vr s t o m e h ani s ti čnih zn a čiln o s ti ( R o z m an , 2 0 1 1 , str. 88). Moderno gospodarstvo zahteva vse bolj organske sisteme, ki jih sestavljajo številne majhne, s a m o s t o jn o v od e n e z d r u ž b e . T a k š n e z d r u ž b e s e v e l i k o l a ž j e p r i l a g a j a j o pod r o č n i m o k o l j e m . Izsledki številnih raziskav potrjujejo domnevo, da je oblika organizacije, ki vsebuje pretežni del organskih lastnosti, bolj naklonjena razvoju inovativnosti in strateškemu povezovanju z namenom dostopa do znanja, tehnologije in s k u p n e g a r a z v o j a n o v i h i z d e l k o v i n / a l i s t o r i t e v . 8 Aasimetrične po v eza v e slo v en - skih podjetij U g o t a v l j a n j u po l o ž a j a i n d e j a v n i k o v u s p e š n o s t i a s i m et r i č n i h po v e z a v j e b i l a n a m e n j e n a r a z i s k a v a , o p r a v l j e n a m e d v e l i k i m i s l o v e n s k i m i pod j et j i ( V r a ča r , 2 0 1 2 ) . V z o r č n i o k v i r s o po m e n i l a v e l i k a pod j et j a ( Z G D - 1 , U r . l . R S , š t . 4 2 / 2 0 06 , 6 0 / 2 0 06 po p r . ) , p r i č e m e r j e b i l o k o t d od a t n o m e r i l o i z b i r e u po r a b l j e n o š t e v i l o z a po s l e n c e v ( v s a j s t o po v p r e č n o z a po s l e n i h v zadnjem poslovnem letu). Od vseh 275 podjetij, ki v Sloveniji ustrezajo zgornjim kriterijem (Ajpes, 2010; Gvin, 2010), je 115 podjetij izpolnilo in vrnilo anketni v p r a š a l n i k v s a j z a e n o a s i m et r i č n o po v e z a v o . V r a z i s k a v o v k l j u č e n a v e l i k a s l o v e n s k a pod j et j a s o pod a l a od g o v o r e z a s v o j e a s i m et r i č n e po v e z a v e , v k a t e r i h s a m a p r e d s t a v l j a j o a s i m et r i č n o v e č j e g a a l i m a n j š e g a p a r t n e r j a , s č i m e r j e b i l a z a g o t o v l j e n a e n a k o m e r n o s t v z o r c a r a z i s k a v e a s i m et r i č n i h p ove z av. U g o t o v i t v e s o po t r d i l e , d a d e j a v n i k i a s i m et r i č n i h po v e z a v v p l i v a j o n a o s n o v e k o n k u r e n č n i h p r e d n o s t i , k o n k u r e n č n e p r e d n o s t i , u č i n k o v i t o s t i n u s p e š n o s t povezanih podjetij. Dejavniki, ki najbolj vplivajo n a u č i n k o v i t o s t i n u s p e š n o s t po v e z a n i h s l o v e n s k i h podjetij, so naslednji: usklajenost vizije, ciljev in strategij • usmerjenost k enakim ciljem • realnost ciljev in zadostno potrpljenje • formaliziranost povezave (pogodba, • dokumentacija idr.) m e d s e b o jn o d o po l n j e v a n j e i n n a č i n d e l a • kakovost komuniciranja • u j e m a n j e et i č n i h i n m o r a l n i h v od i l • motiviranost obeh povezanih podjetij • u č e n j e po v e z a n e o r g a n i z a c i j e • s a m o s t o jn a k o n k u r e n č n o s t i n u s p e š n o s t • partnerjev enotnost upravljanja • samostojnost partnerjev • o b o j e s t r a n s k a v k l j u č e n o s t v r a v n a n j e po v e z a v e • Primerjava skrajnih skupin najboljših in n a js l a b š i h a s i m et r i č n i h po v e z a v po m e r i l u u s p e š n o s t i je pokazala precejšnjo razliko v dejavnikih a s i m et r i č n i h po v e z a v , k i s o po t r d i l i m e d s e b o jn o s t a ti s ti čn o r az lik o v an j e p ri p r e u č e v anih d e j a vnikih a s i m et r i č n i h po v e z a v . O d g o v o r n a v p r a š a n j e , kako uspešna velika podjetja ravnajo s svojimi letnik IV, številka 2, oktober 2012 28 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek asimetričnimi povezavami , o z i r o m a n a t a n č n e j e i z r a ž e n o , o b v l a d u j e j o d e j a v n i k e a s i m et r i č n i h povezav, da z njimi dosegajo in ohranjajo svojo k o n k u r e n č n o s t i n u s p e š n o s t , j e p r e c e j r a z v i d e n i z ugotovitev raziskave: oblikujejo vizije, namene in cilje povezovanja ter • temu skladno strategije povezovanja, ki izhajajo iz sprejetih poslovnih strategij, svoje notranje strukture, kulture in strategije • poskušajo tako uskladiti, da podpirajo in po s p e š u j e j o u s p e š n o a s i m et r i č n o po v e z o v a n j e (odprtost, komunikacija, zavedanje pomena idr.), p r i i z b i r i p a r t n e r j a u po š t e v a j o v i d i k e m o g o č e g a • medsebojnega dopolnjevanja, nemotenega skupnega dela, komunikacije idr., s p a r t n e r j e m s e po i z b i r i t e g a v z a č et n i f a z i • uvajanja povezave poskušajo odprto uskladiti o v i z i j i , c i l j i h po v e z a v e , p r i ča k o v a n j i h i n n a č i n i h d e l a t e r o k v i r n e m t e r m i n s k e m n a č r t u ( d o l o č i t v e v s a j k l j u č n i h m e jn i k o v ) , n e g l e d e n a r a z l i č n e n a m e n e i n t u d i p r i m a r n e • c i l j e , k i i z h a j a j o i z a s i m et r i č n o s t i o b e h p a r t n e r j e v , poskušajo opredeliti cilje povezave, ki so za oba partnerja sprejemljivi, ter potrditi usmerjenost v doseganje tako opredeljenih ciljev, vzpostavljajo mešane time in osebne stike med • zaposlenci obeh podjetij ter poskrbijo, da ni ovir v t . i . » k e m i j i « m e d po s a m e z n i k i i n n a č i n o m komunikacije med partnerjema, ž e m e d v z po s t a v l j a n j e m i n po z n e j e m e d • i z v a j a n j e m s i p r i z a d e v a j o z a č i m v i š j o r a v e n kakovosti komunikacije, pojav nesporazumov in negotovosti poskušajo • reševati hitro in v odprti komunikaciji, sporne o k o l i š č i n e p a po z i t i v n o i z k o r i š ča t i , v po v e z a v i k a ž e j o d o v o l j po t r p l j e n j a z a d o s e g a n j e • u s p e h o v, medsebojno si toliko zaupajo, da je izvajanje • po v e z a v e d o v o l j s p r o š č e n o i n u s t v a r j a l n o , u č e n j e po t e k a v s k u p n i o z i r o m a po v e z a n i • o r g a n i z a c i j i , t a k o d a j e o m o g o č e n z a d o s t e n pretok znanja, ravnateljstvo obeh strani povezavi namenja • pozornost in podporo, ravnateljstvo redno nadzira izvajanje povezave • t e r s k r b i z a u r a v n o t e ž e n o s t m e d t o g o s t j o i n prilagodljivostjo ter med sodelovanjem in tekmovalnostjo. R a z i s k a v a j e po t r d i l a , d a s t a s k u p n a k o n k u r e n č n a prednost in uspešnost povezanih medsebojno a s i m et r i č n i h pod j et i j od v i s n i od v r s t e i n z n a č i l n o s t i t a k š n i h a s i m et r i č n i h po v e z a v. Podjetje si mora zgraditi t. i. organizacijsko sposobnost povezovanja. Organizacijska sposobnost uvajanja povezav podjetij j e t a k o e d e n i z m e d k l j u č n i h d e j a v n i k o v , k i od l o ča j o o u s p e š n i u r e s n i č i t v i s p r e j et i h s t r a t e š k i h c i l j e v i n d o s e g a n j u k o n k u r e n č n i h p r e d n o s t i s po m o č j o po v e z a v , k i p a n e s m e j o b i t i z a po s t a v l j e n e , t e m v e č n a s p r o t n o , v e č i n o m a u po š t e v a n e . O k o n k u r e n č n i s po s o b n o s t i pod j et i j b o n a j b o l j r a z l i k o v a l n o od l o ča l a organizacija, tako zunanja kot notranja, ki bo lahko u č i n k o v i t o pod p r l a po s l o v n e p r o c e s e , k i j i h t a pod j et j a i z v a j a j o a l i t o ž e l i j o . Bistvo sposobnosti prilagajanja infrastrukture strateškim povezavam je v integraciji povezave v vsakodnevne procese podjetja. Povezave se ne sme obravnavati kot poseben projekt, za katerega je od g o v o r n a d o l o č e n a s k u p i n a l j u d i , a m p a k s e m o r a j o z n j i m s po p r i j et i v s i z a po s l e n c i a l i v s a j n j i h o v o č i m v e č j e š t e v i l o . K l j u b t e m u j e p r i po r o č l j i v o d o l o č i t i po s a m e z n i k e – s t r o k o v n j a k e s pod r o č j a po v e z o v a n j a , ki diskretno širijo znanje in dobro prakso, kadar v e n d a r l e n a s t a n e po t r e b a po s p e c i fi č n i h z n a n j i h (Dyer in dr., 2001, str. 37–43). 9 Sklep Medpodjetniške povezave so v stalnem po r a s t u t e r po s t a j a j o z e l o m o č n o s r e d s t v o z a u r e s n i č ev a nj e c i l j ev i n z m a njš ev a nj e n eg oto v o st i o k o l j a . V S l o v e n i j i po n a v e d b a h v e č a v t o r j e v p r e m a l o i z k o r i š ča m o m o ž n o s t i , k i j i h o m o g o ča medpodjetniško povezovanje. Sodelovanje in splošno transdisciplinarno povezovanje podjetij sta v Sloveniji premalo razvita in spodbujena (Lesjak, 2006, str. 23; MZG in dr., 2011). Kljub porastu medpodjetniškega povezovanja je razumevanje kompleksnosti njihovega vzpostavljanja in napovedovanja uspeha še vedno v razvijanju. Poznane so številne prednosti povezovanja ter obenem tudi mnoge slabosti in n e v a r n o s t i . R a z i s k a v e i n i z k uš n j e k a ž e j o , d a g r e uspeh n a t e m pod r o č j u , b o l j k o t s r e č n e m u n a k l j u č j u , p r i p i s a t i n a č r t n e m u i n c e l o s t n e m u p r i s t o p u v k l j u č e v a n j a pod j et i j v p a r t n e r s k e po v e z a v e . V današnjem okolju lahko opazimo premike v strategijah podjetij: govorimo lahko o prehodu iz časa tekmovanja v čas sodelovanja. Pogodbene odnose zamenjujejo partnerski. Odnose zaznamujejo skupni cilji in motivacija podjetij ter ne zapisana pravila njihovega sodelovanja. N a j v e č j o o v i r o z a u s p e š n o s t po v e z a v pomeni organizacijska sposobnost prilagajanja letnik IV, številka 2, oktober 2012 29 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek povezovanju, ki je veliko bolj pomembna od fi n a n č n i h i n t e h n i č n i h v i d i k o v u v a j a n j a po v e z a v . Opisane smernice postavljajo pred ravnateljstvo v podjetjih zahtevo po spremembi dosedanjega pojmovanja povezovanja med podjetji. Spreminjanje po j m o v a n j a p a p r i n a š a n o v e r a z s e ž n o s t i n a pod r o č j u oblikovanja medpodjetniškega sodelovanja. Strateško povezovanje okoli skupne naloge na temelju o s r e d n j i h s po s o b n o s t i o b s o ča s n e m z a g o t a v l j a n j u visoke odzivnosti in prilagodljivosti prinaša nove oblike povezav in nove izzive ravnateljem. Literatura in viri B a r r i n g e r , B . R . , & H a r r i s o n , J . S . ( 2 0 0 0 ) . W a l k i n g a tightrope: Creating value through interorganizational relationships. Journal of Management, 26(3), 367–403. Baum, J. A. (2002). Companion to Organizations. Oxford: Blackwell. B u r n s , T o m , & S t a l k e r, G . M . (19 61). The management of innovation (3rd ed.). Tavistock, Oxford University Press. Chandler, D. Alfred (1992). Dupont: Organizational C a p a b i l i t i e s a n d t h e E c o n o m i c H i s t o r y o f t h e I n d u s t r i a l E n t e r p r i s e . Journal of Economic Perspectives, 6(3), 79–100. Chi, T. (1994). Trading in strategic resources: necessary conditions, transaction cost problems, and choice of exchange structure. Strategic Management Journal, 15(4), 271–290. Creativ, novi mediji d.o.o., Podjetniški inkubator. Najdeno dne 14. marca 2010 na spletnem naslovu: ht t p : / / w w w . c r e at iv . s i / c r e at iv 1 / a k t u a l n o _ n iv o 2 . asp?id=318. D a s , S . , & T e n g , B . ( 2 0 0 0 ) . I n s t a b i l i t i e s o f S t r a t e g i c Alliances: An Internal Tensions Perspective. Organization Science, 11(1), 77–101. D a s , S . , S e n , P . K . , & S e n g u p t a , S . ( 1 9 9 8 ) . I m p a c t o f s t r a t e g i c a l l i a n c e s o n fi r m v a l u a t i o n . Academy of Management Journal, 41(1), 27–41. Doz, Yves L. (1988). Technology Partnerships between L a r g e r a n d S m a l l e r F i r m s : S o m e C r i t i c a l I s s u e s . V F a r o k J . C o n t r a c t o r a n d P et e r L o r a n g e ( e d s . ) , Cooperative Strategies in International Business, Lexington: Lexington Books. D y e r , H . J . , K a l e , P . , & S i n g h , H . ( 2 0 0 1 ) . H o w t o m a k e Strategic Alliance work. MIT, Sloan Management Review, 42(4), 37–44. Go l i c i c , I . , S u s a n , & M e n tz e r , T . J o h n ( 2 0 0 5 ) . E x p l o r i n g the Drivers of Interorganizational Relationship Magnitude. Journal of Business Logistics, 26(2), 47–71. Go l i c i c , S u s a n L . , F o g g i n , J a m e s H . , & M e n tz e r , J o h n L. (2003). Relationship Magnitude and its Role in Interorganizational Relationship Structure. Journal of Business Logistics, Oak Brook, 24(1), 57– 76. Hamel, G. (1991). Competition for Competence and Inter-Partner Learning within International Strategic Alliances. Strategic Management Journal, 12, 83–103. H a m e l , G . , D o z , Y . , & P r a h a l a d , C . K . ( 1 9 8 9 ) . Collaborate with your competitors – and win. Harvard Business Review, 67(1), 133–139. Harrigan, Kathryn Rudie (1988a). Joint Ventures and Competitive Strategy. Strategic Management Journal, 9(2), 141–158. Harrigan, Kathryn Rudie (1988b). Strategic alliances and partner asymmetries . V F . J . C o n t r a c t o r , P . L o r a n g e ( E d . ) , C o o p e r a t i v e S t r a t e g i e s i n International Business, 205–226. Lexington, MA: Lexington Books. H e l l r i e g e l , D . , J a c k s o n , S u s a n E . , & S l o c u m , J o h n W . J r . (1999). Management ( E i g h t h E d i t i o n ) . C i n c i n n a t i : South-Western College Publishing. H e n n a r t , J . F . , & Z e n g M . ( 2 0 0 5 ) . S t r u c t u r a l Determinants of Joint-Venture Performance. European Management Review, 2, 105–115. H e n n a r t , J e a n - F r a n c o i s ( 2 0 06 ) . A l l i a n c e R e s e a r c h : Less is More. Journal of Management Studies, 43, 1621–1628. Hrastelj, Tone (2001). Mednarodno poslovanje v vrtincu novih priložnosti. Ljubljana: Narodna in u n i v e r z i t et n a k n j i ž n i c a . I m a i , K . ( 1 9 8 9 ) . E v o l u t i o n o f J a p a n ‘ s c o r po r a t e a n d industrial networks. V Carlsson, B., ed., Industrial dynamics: Technological, organizational and structural changes in industries and firms. Boston (MA), Kluwer Academic Publishers, 123–155. K o k , G . , & W i l d e m a n , L . ( 1 9 9 9 ) . High touch partnering: beyond traditional selection perspectives. KPMG Alliances. LaPedus, Mark (1995). Monitor Venture in Asia. Manhasset, Electronic Buyers’ News, 27. Nov., 64. L e s j a k , D uš a n ( 2 0 06 ) . K o n k u r e n č n o s t s k o z i v e č j e povezovanje. Ljubljana: Dnevnik, Poslovni Dnevnik, 27. mar., str. 23. L i po v e c , F i l i p ( 1 9 8 7 ) . Razvita teorija organizacije. M a r i bo r : Z a l o ž b a O b z o r j a . Lynch, P . R. (1993). Business alliance guide: the hidden competitive weapon . N e w Y o r k : H o h n W i l e y & Sons. letnik IV, številka 2, oktober 2012 30 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek M c C l e n a h e n , J o h n S . , & P u r d u m , T r a c i ( 2 0 0 5 ) . Collaborating to Grow. Industry Week, 254, 8. August, 68. Megušar, A. (2002). Merila uspešnosti poslovanja podjetij v novi ekonomiji. Magistrsko delo. Ljubljana, E k o n o m s k a f a k u l t et a . M o w e r y , D a v i d C . , J o a n n e , E . O x l e y , & B r i a n , S. Silverman (1996). Strategic Alliances and I n t e r fi r m K n o w l e d g e T r a n s f e r . Strategic Management Journal, 17(Special Issue, Winter), 77–91. MZG et al. (2011). Akcijski načrt za podporo slovenskim podjetjem na tujih trgih 2011 z usmeritvami za 2012. Ljubljana, Ministrstvo za gospodarstvo, Vlada RS. Nafei, Yasser (2003). Asymmetrical inter-organization relationships creation: Achieving success by leveraging resource dependence and social networks. Illinois, USA, Benedictine University. P o w e l l , W . , K e n n et h , W . , K o p u t , W . , & S m i t h - D o e r r , L. (1996). Interorganizational collaboration and the locus of innovation: Networks of learning in b io t e c h n olo g y. Administrative Science Quarterly, 41(1), 116–145. P r a h a l a d , C K , & R a m a s w a m y, V. (2004). The Future of Competition. Boston: Harvard Business School Press. R o i j a k k e r s , N . , & D e M a n , A . P . ( 2 0 0 9 ) . A l l i a n c e Governance: Balancing Control and Trust in Dealing with Risk. Long Range Planning, 42(1), 75–95. R o t h w e l l , R . ( 1 9 9 4 ) . T o w a r d s t h e fi f t h - g e n e r a t i o n innovation process. International Marketing Review, 11(1), 7–31. R o z m a n , R u d i , & K o v a č , J u r e ( 2 0 1 2 ) . Management. L j u b l j a n a , G V Z a l o ž b a . R o z m a n , R u d i , M i h e l č i č , M i r a n & K o v a č , J u r e ( 2 0 1 1 ) . Sodobne teorije organizacje . L j u b l j a n a : E k o n o m s k a fakulteta. R u l e , E . , R o s s , N . , & D o n o u g h e r , M . ( 1 9 9 9 ) . B e a t i n g the odds: Making a strategic alliance succeed. Pharmaceutical Executive, 19(1), 78–83. S a k o , M a r i , & H e l p e r , S u s a n ( 1 9 9 8 ) . D et e r m i n a n t s o f T r u s t i n S u p p l i e r R e l a t i o n s : E v i d e n c e f r o m the Automotive Industry in Japan and the United States. Journal of Economic Behavior and Organization, 34, 387–417. S t e e n s m a , H . K . , M a r i n o , L . , W e a v e r , K . M . , & D i c k s o n , P . H . ( 2 0 0 0 ) . T h e i n fl u e n c e o f n a t i o n a l culture on the formation of technology alliances b y e n t r e p r e n e u r i a l fi r m s . Academy of Management Journal, 43(5), 951–973. S u b r a m a n i , M . R . , & V e n k a t r a m a n , N . ( 2 0 0 3 ) . Safeguarding investments in asymmetric interorganizational relationships: theory and evidence. Academy of. Management Journal, 46, 46–62. Teece, D. J. (1992). Competition, cooperation and innovation: organizational arrangements for regimes of rapid technological progress. Journal of Economics and Behavior Organization, 18, 1–25. T od e v a , E . , & K n o k e , D . ( 2 0 0 5 ) . S t r a t e g i c a l l i a n c e s a n d models of collaboration. Management Decision, 43(1), 123–148. V e r y , P h i l i p p e ( 1 9 9 3 ) . S u c c e s s i n D i v e r s i fi c a t i o n : Building on Core Competences. Long Range Planning, 26(5), 80–92. V y a s , N . M . , S h e l b u r n , W . L . , & R o g e r s D . ( 1 9 9 5 ) . A n A n a l y s i s o f S t r a t e g i c A l l i a n c e s : F o r m s , F u n c t i o n s a nd F ra mew or k. The Journal of Business & Industrial Marketing, 10(3), 47–60. White, D. Mark (2010). Does your partner take advantage of your commitment? Psyhology Today, May 9. WikiAnswers.com (2012). Najdeno dne 23. marca 2 0 1 2 n a s p l et n e m n a s l o v u : h tt p : / / w i k i . a n s w e r s . c o m /Q /What_is_an_asymmetric_relationship. Y o s h i n o , M . Y . , & R a n g a n , U . S . ( 1 9 9 5 ) . Strategic alliances: An entrepreneurial approach to globalization. Boston: Harvard Business School Press. Dr. Viktor Vračar j e l e t a 1 9 9 5 d i p l o m i r a l n a F a k u l t e t i z a e l e k t r o t e h n i k o U n i v e r z e v L j u b l j a n i , nato 2002 magistriral in 2012 d o k t o r i r a l n a Ek on o m s k i f a k u l t e t i U n i v e r z e v L j u b l j a n i s p o d r o č j a p o s l o v o d e n j a i n o r g a n i z a c i j e . Deluje v gospodarstvu na v o d s t v e n i h d e l o v n i h m e s t i h v d o m a č i h i n t u j i h p o d j e t j i h . P r e u č u j e š i rš e p o d r o č j e m a n a g e m e n t a i n o r g a n i z a c i j e , v p r a k s o p r e n a ša i n v n j e j p r e s k u ša t e o r e t i č ne u g o t o v i t v e t e r s e d e j a v n o u d e l e ž u j e p o s v e t o v i n k on f e r e n c d o m a i n v t u j i n i .