občin Ormož in Ptuj YU ISSN 0042-0778 Leto: XIX Ptuj, dne 14/1-1982 Številka: 1 SK UPŠČI j ìpolìtfCi i^^janja družbenega plana obline Ptuj VSEBINA: L Resoluciji $.1 1981-1985 za obdobje l/l SKUPŠČINA OBČINE PTUJ Na podlagi 155. člena Zakona o sistemu družbenega planiranja in o družbenem planu SR Slovenije ter 164. člena Statuta občine Ptuj je Skupščina občine Ptuj na sejah zbora združenega dela, zbora krajevnih skupnosti in družbenopolitičnega zbora, dne 28. decembra 1981, sprejela RESOLUCIJO 0 POLITIKI IZVAJANJA DRUŽBENEGA PLANA OBČINE PTUJ ZA OBDOBJE 1981-1985 V LETU 1982 L KLJUČNI CILJI IN MATERIALNI OKVIRI RAZVOJA OBČINE Izhajajoč iz ciljev in nalog družbenega plana občine za obdobje 1981 — 1985 in dogovora o njegovih temeljih, upoštevaje ključne naloge republiške in zvezne resolucije za leto 1982 ter razvojne probleme in omejitve izražene ob prehodu iz leta 1981, opredeljujčmo kot osnovno Nalogo družbenoekonomskega razvoja občine m letu 1982: nadaljnje uresničevanje politike ekonomske stabilizacije in krepitev samoupravnih družbenoekonomskih odnosov v občini. Materialni okviri in možnosti družbenoekonomskega razvoja občine v letu 1982 so v veliki meri pogojeni z osnovnimi elementi predvidenega razvoja in ekonomske politike v celotni Jugoslaviji in SR Sloveniji. Raz-Ntere na področju ekonomskih odnosov s tujino bodo v prihodnjem letu °Preddjevale razvojne možnosti tudi v naši občini. Zato bo potrebno, z Nadaljnjimi prizadevanji delovnih ljudi in občanov ter pravočasnimi ukrepi ekonomske politike, povečati izvoz blaga in storitev, predvsem na konvertibilno območje. , — Za uresničevanje te ključne usmeritve razvoja se bo povečal izvoz ulaga in storitev v letu 1982 realno najmanj za 10 %. — Uvoz surovin, reprodukcijskega materiala in opreme bo odvisen °d izvoznih rezultatov, kar bo zahtevalo nadaljnjo selekcijo pri oskrbi Proizvodnje z uvoženimi surovinami in reprodukcijskim materialom v Prid preusmeritve v izvoz. Glede na leto 1981 se bo uvoz povečal za 6 %. — Rast družbenega proizvoda bo močno pod vplivom splošnih Pogojev gospodarjenja in bo mnogo nižja od predvidene rasti združbenim Planom občine. Po oceni naj bi dosegel 1,3 % stopnjo rasti v odnosu na leto Možnosti manjšega uvoza reprodukcijskega materiala bodo narekovale nadaljnjo selekcijo znotraj proizvodnje. Računamo, da bi skupni ?bseg industrijske proizvodnje lahko dosegel 2,8 % rast. Kmetijska pro-‘žvodnja bo večja za 3.5 %. Večja proizvodnja kot v letu 1981 bo po ocenah u°sežena že v gozdarstvu, vodnem gospodarstvu, prometu in drobnem gospodarstvu. . Obseg proizvodnje v gradbeništvu bi se ob izhodiščih na področju Nvesticij tudi v letu 1982 zmanjšal. Rahlo za lanskim obsegom bo zaostajal Utli promet v trgovini in gostinstvu. Takšna rast zahteva med drugim nadaljnje napore združenega dela za preusmerjanje proizvodnih programov in krepitev dohodkovnega povezovanja, na področju gradbeništva pa preusmerjanje na zunanja tržišča. — Višji dohodek bo možno doseči z večjo učinkovitostjo dela, kar pomeni ob omejenih možnostih opreme, večjo izrabo obstoječih zmogljivosti, smotrnejšo organizacijo dela, večjo izrabo delovnega časa in dosledno vsestranskso varčevanje. — Majhne možnosti za gospodarsko rast in omejitve v porabi zahtevajo še nadalje intenzivno družbeno aktivnost za produktivno in racionalno zaposlovanje. Zaposlenost v občini se bo, razen zaposlovanja na izpraznjenih delih in nalogah, povečala za 1 %, tako se bo na novo zaposlilo okoli 180 delavcev. Rast dohodka, zaposlovanja, produktivnosti in osebnih dohodkov v posameznih dejavnostih in oi'ganizacijah združenega dela bo odvisna od uspešnosti in učinkovitosti pri gospodarjenju, zlasti od izvoza na konvertibilno območje in prizadevanj za povečanje proizvodnje na osnovi domačih surovin in reprodukcijskega materiala. — Izplačila za investicije v osnovna sredstva bodo glede na letošnji padec in na načrtovan pričetek investicij iz srednjeročnega plana rasla po stopnji 3,5 %; njihov delež v družbenem proizvodu se bo v globalu nekoliko povečal. V strukturi izplačil za investicije v osnovna sredstva bo delež gospodarstva in stanovanjsko komunalne dejavnosti večji, medtem ko se bo delež za družbene dejavnosti zmanjšal. — Rast cen bo bistveno počasnejša kot v letu 1981 in ne bo smela v povprečju preseči 15 % (december 1982 na december 1981). S selektivno politiko in odpravljanjem razlik v cenah bomo v okviru občinske pristojnosti glede na rezultate, upoštevali podražitve le pri izrazitih nesorazmerjih v cenah. — V razporejanju dohodka bomo delavci v organizacijah združenega dela v še večji meri krepili sredstva za razširitev materialne osnove združenega dela s tem, da bodo sredstva za osebne dohodke, v globalu za 19,9 % večja kot v letu 1981. — Sredstva za zadovoljevanje skupnih potreb, oblikovana v odnosih svobodne menjave dela na področju družbenih dejavnosti, bodo v globalu rasla za 25 % počasneje od rasti družbenega proizvoda, kar je za okrog 9 % počasneje od rasti dohodka, pri čemer je osnova za leto 1981 dogovorjena poraba. V tem okviru bo rast sredstev različna za posamezne dejavnosti v odvisnosti od prednostnih planskih usmeritev. — Sredstva za zadovoljevanje splošnih družbenih potreb (proračun občine) bodo rasla za 28 % počasneje od rasti družbenega proizvoda, kar je za okrog 10 % počasneje od rasti dohodka, izhodišče pri tem je za 1981. Leto dogovorjeni obseg splošne porabe (brez intervencij v proizvodnji in porabi hrane ter blagovne rezerve), kar zahteva racionalno trošenje sredstev pri vseh koristnikih proračunskih sredstev. — V letu 1982 bomo nadaljevali s krepitvijo splošne ljudske obrambe in družbene samozaščite. 2. POLITIKA IN USMERITVE RAZVOJA 2.1. Ekonomski odnosi s tujino Ključna naloga na področju ekonomskih odnosov s tujino bo v letu 1982 nadaljnje povečevanje izvoza blaga in storitev na konvertibilno območje. Tako bo skupen izvoz blaga in storitev realno za 10 % večji kot v 1981. letu, izvoz na konvertibilno področje pa za 17 %. Uvoz reprodukcijskega materiala in surovin bo v letu 1982 večji za 6 %. Organizacije združenega dela, ki so močno navezane na uvoz, morajo še nadalje težiti k zmanjševanju uvozne odvisnosti ter povečevanju izvoza in s tem kar najbolj izboljšati stopnjo pokritja uvoza z izvozom, ki naj bi v letu 1982 dosegla 85,0%. Razlika deviz, ki jih bodo OZD rabile za uvoz surovin in reprodukcijskega materiala in doseženim izvozom bodo zagotovljena z združevanjem deviznih prihodkov. V okviru samoupravne interesne skupnosti SR Slovenije za ekonomske odnose s tujino bodo organizacije združenega dela sprejete plane ekonomskih odnosov s tujino v mesecu januarju 1982 uskladile s projekcijo plačilnobilančnega in deviznobilančnega položaja SR Slovenije za leto 1982. Zaradi različnih izvoznih sposobnosti bodo temeljne organizacije združenega dela v vseh ostalih asociacijah združenega dela krepile samoupravno sporazumevanje o udeležbi na skupno ustvarjenem deviznem prilivu v skladu s 67. in 68. členom zakona o deviznem poslovanju in kreditnih odnosih s tuji- Pri ekonomskih odnosih z državami v razvoju bodo organizacije združenega dela težile za hitrejše razvijanje odnosov s temi državami, predvsem pri izvajanju investicijskih del, uvoz iz teh držav pa naj bi v čim večji meri potekal brez posrednikov. 2.2. Proizvodnja hrane in preskrba Zagotovitev zadostnih količin hrane ter doseganja čim večje stopnje pokrivanja bilančnih potreb po hrani bo ključna naloga kmetijske politike v letu 1982. V ta namen bomo vzpodbujali smotrno izkoriščanje obstoječih obdelovalnih površin, manjše površine bomo združevali in usposabljali ter pridobivali nove obdelovalne površine. V letu 1982 bo povečan pridelek osnovnih poljščin v družbeno organizirani proizvodnji in zagotovljena kvalitetnejša obdelava vseh razpoložljivih površin v skladu s setvenimi načrti. Rast proizvodnje bo dosežena z organiziranjem proizvodnje na meliori-ranih in komasiranih zemljiščih v družbenem in zasebnem sektorju, s pove- čanjem proizvodnje in z zakupom pridobljenih zemljišč v družbenem sektorju, z namakanjem, z obnovo vinogradov in sadovnjakov, s povečanim pridelovanjem krušnih žit za tržno proizvodnjo v družbenem sektorju na površini 1.012 ha in v zasebnem sektorju na površini 1.380 ha ter sladkorne pese v družbenem sektorju na površini 800 ha in zasebnem sektorju na površini 432 ha. Vsa ostala proizvodnja se bo prilagajala potrebam živinoreje. Da bi realizirali načrtovane naloge bomo morali z družbenopolitično akcijo dosledno izpeljati setveni plan v zasebnem in družbenem sektorju ter pravočasno zagotoviti kvalitetna semena, umetna gnojila, zaščitna sredstva, rezervne dele in pogonska goriva ter organizirati odkup kmetijskih pridelkov od zasebnega sektorja ob pravočasni zagotovitvi sredstev. Živinorejo bomo ob bolj urejenih tržnih pogojih, zlasti s pravočasnim usklajevanjem cen živine in živalskih proizvodov s cenami krme razvijali v družbenem in zasebnem sektorju in še bolj usmerili v izvoz. Pri realizaciji zastavljenih nalog in aktivnosti za racionalnejšo rabo kmetijskih površin in za pridobivanje novih zemljišč bomo v letu 1982 zago- tovili: — dokončno razvrstitev kmetijskih zemljišč, — izvedbo programa melioracij na površini 975 ha v pesniški in polskavski dolini ter dolini reke Dravinje in zmanjšali zaostanke na podro- čju komasacij. — aktivnosti za zložbe zemljišč izven melioracijskih območij (v KS Dornava), zato bodo zadružne organizacije in kmetijska pospeševalna služba z organizirano akcijo intenzivirale procese združevanja, — kmetijska zemljiška skupnost in območna SIS za gozdarstvo ter zainteresirane kmetijske in gozdarske organizacije izdelajo program izkoriščanja kmetijskih zemljišč v zaraščanju. V okviru SR Slovenije — konzorcija za zagotavljanje sredstev za proizvodnjo in preskrbo s hrano in izvoz bodo zagotovljena sredstva za vlaganja v kmetijstvo v skladu z družbenim planom SR Slovenije 1981—1985, ki bodo v letu 1982 prednostno usmerjena v urejanje in pridobivanje zemljišč, v živinorejo na domači krmski osnovi in za povečanje proizvodnje za izvoz. Za nemoteno oskrbo občanov bodo organizacije združenega dela v okviru možnosti povečale svoje tržne zaloge osnovnih življenjskih proizvodov in zagotovile nemoteno preskrbo občanov. 2.3. Cene Na področju cen bo v letu 1982 v SR Sloveniji sklenjen poseben družbeni dogovor o izvajanju politike cen, na osnovi katerega bo v občini sprejet program izvajanja politike cen za tiste proizvode in storitve, ki so v pristojnosti Skupnosti za cene občine Ptuj. Z ozirom na nujnost omejevanja inflacije in krepitve konkurenčne sposobnosti izvozno usmerjenega gospodarstva se cene v globalu ne bodo povečale za več kot 15 %, pri tem cene storitev za 16 % (december 1982 na december 1981), pri čemer bo politika cen izrazito selektivna in diferencirana v smeri odpravljanja naj večjih cenovnih neskladij, pospeševanja izvoza ter prednostnih gospodarskih dejavnosti (proizvodnja hrane in energije • Ker bo možnost spreminjanja cen v letu 1982 zelo omejena tudi na področju storitev, bodo organizacije združenega dela in zasebna obrt morale o-krepiti napore za pridobivanje večjega dohodka, predvsem na osnovi boljšega gospodarjenja in maksimalnega varčevanja. Skupnost za cene občine Ptuj mora dosledno vztrajati na začrtdanein programu izvajanja politike cen v prihodnjem letu ter upoštevanju navodil o oblikovanju cen proizvodov in storitev oziroma zakona o sistemu cen ii> družbeni kontroli cen. Pri tem bo v večji meri kot doslej tudi vplivala na samoupravno oblikovanje cen med izvajalci in uporabniki v samoupravni!1 interesnih skupnostih materialne proizvodnje in družbenih dejavnosti tako. da bodo tudi na tak način oblikovane cene.pod sistemom neposredni družbene kontrole, enako kot vse ostale cene, ki bistveno vplivajo na življenjski standard delovnih ljudi in občanov. 2.4. Razporejanje dohodka in oblikovanje sredstev za zadovoljevanje osebnih, skupnih in splošnih potreb Pri razporejanju dohodka bodo sredstva za osebne dohodke v globale večja za 19,9 % v primerjavi z letom 1981 pri čemer bodo sredstva, kise oblikujejo za razširitev materialne osnove dela rasla hitreje od rasti dohodka. Višina in rast osebnih dohodkov se bo v posameznih organizacija*1 združenega dela razlikovala glede na doseženo rast dohodka kot rezultat višje produktivnosti dela in boljših izvoznih rezultatov. Sredstva za osebne dohodke delavcev v organizacijah združenega dela družbenih in drugih negospodarskih dejavnosti, bodo rasla v skladu z opravljenimi, za leto 1982 dogovorjenimi zoženimi programi in v skladu z rasti0 j sredstev za osebne dohodke v gospodarstvu. Realni osebni dohodki na zaposlenega bodo odvisni od povečanja produktivnosti, učinkovitosti gospodarjenja in uveljavljanja drugi*1 kvalitetnih dejavnikov razvoja ter izvajanja politike cen v letu 1982 v globalu ohranili raven 1981. leta. Odpravljati bo potrebno razlike, ki obstajajo med dejavnosti111 j združenega dela pri nagrajevanju enakega oziroma podobnega dela, razd1' če te izhajajo iz razlike v produktivnosti živega in minulega dela te11 učinkovitosti gospodarjenja. Hkrati bo potrebno odločno ukrepati za odpravo tendenc uravnilovk0 v delitvi osebnih dohodkov znotraj organizacij združenega dela f zagotoviti večjo diferenciacijo osebnih dohodkov na osnovi obsegi kakovosti in ustvarjalnosti dela. Za izvajanje družbene usmeritve razporejanja dohodka in osebni*1 dohodkov bo v republiki sprejet družbeni dogovor o uresničevanj11 družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1982, ki je sestavni d«1 resolucije. J Sredstva za zadovoljevanje skupnih potreb, oblikovana v odnos'1!; svobodne menjave dela preko občinskih samoupravnih interesnih skupnos11 družbenih dejavnosti, bodo rasla 25 % počasneje od rasti družbeneg* proizvoda, kar je za okrog 9 % počasneje od rasti dohodka. Sredstva za zadovoljevanje splošnih družbenih potreb, oblikoval1! preko občinskega proračuna bodo rasla za 28 % počasneje od ra«11 družbenega proizvoda, kar je za okrog 10 % počasneje od rasti dohodka, j Samoupravne interesne skupnosti na področju družbenih dejavnosti koristniki proračunskih sredstev bodo ob močno omejenih sredstvi11! zagotovili racionalno trošenje sredstev in nadaljnje omejevanje investicij. 2.5. Investicijska politika Na področju investicij bodo v letu 1982 veljali še bolj zaostreni pog0* kot v 1981. letu, kjer bodo imeli prednost predvsem tisti investicij1* programi, ki bodo intenzivno izvozno usmerjeni (od tega najmanj 50 % ^ konvertibilno področje), vlaganja v gospodarsko infrastrukturo J! primarno kmetijsko proizvodnjo. Pri tem bo uvedeno obvezno evid