250 Bogoslovni vestnik 81 (2021) • 1 2015) v regiji Okian, ki leži v Republiki Burjatiji, avtonomni republiki Ruske fe- deracije v Sibirskem zveznem okrožju. Na omenjenem okrožju živita dve etnič- ni skupnosti – Sojoti in Burjati. V tem delu sveta se je vse do danes ohranil budizem, ki pa vsebuje primesmi šama- nizma. Po avtoričinih besedah je teh primesi v Okainu največ na svetu. Avto- rica posebno mesto v članku posveti bo- ginjama ljubezni, imenovanima Bela in Zelena Tara, spreminjajočim se lokaci- jam, njunemu čaščenju in negovanju podob ter različnim legendam, ki so še danes močno navzoče v življenju tam- kajšnje skupnosti. Raznovrstnost prispevkov v mono - grafiji kaže na dejstvo, da je človek kot družbeno bitje vpet v najrazličnejše vzorce družbe. Podobe, ki jih odkriva v svojem življenju, so v veliki meri odvi- sne od percepcij družbe, ki jih je kot po- sameznik in kot družbeno bitje pridobil in si jih nekako tudi prilastil. Odličnost monografije uvidimo v iskanju njene rdeče niti. Kaže na to, kako pomembno je, da človek sprejema sebe in drugega, brez spolne, verske, etnične ali kakršne - koli druge stigmatizacije. Hkrati pa mora imeti pred očmi tudi dejstvo, da je za graditev sobivanja v sožitju treba upo- rabljati pravilne edukacijske veščine – takrat, ko sami raziskujemo, pa tudi ta- krat, ko posredujemo svoje znanje na- slednjim rodovom. Urška Jeglič Mihai Dragnea. Christian Identity For- mation Across the Elbe in the Tenth and Eleventh Centuries. New York: Pe- ter Lang, 2021. 126 + VIII str. ISBN: 978- 1-4331-8431-4. Romunski kulturni zgodovinar Mihai Dragnea, raziskovalec na Univerzi jugo- vzhodne Norveške in glavni urednik ameriške znanstvene revije Hiperbor - rea, je skupnost preučevalcev srednjega veka in religijske zgodovine obogatil z monografijo o procesu pokristjanjeva- nja nekdanjega slovanskega ljudstva Vendov ob reki Labi na mejnem ozemlju med današnjo Nemčijo in Poljsko. Raz- iskovanje tamkajšnjih Slovanov ima res- da v modernem kritičnem zgodovino- pisju dolgo izročilo, a se je večina do- slejšnjih študij te vrste osredotočala predvsem na etnično-jezikovne (samo) opredelitve, na prodiranje germanskih vplivov na slovanski vzhod, na nastop geografsko-kulturne prehodnosti (t. i. Germania Slavica) in na oblikovanje poljske srednjeveške države. Osrednje vprašanje obravnavanega dela je dru- gačno in tako tudi izvirno: kako so v 10. in v 11. stoletju krščanski aristokrati, zlasti pripadniki cesarske rodbine Oton- cev, cerkveni hierarhi, potopisci in zgo- dovinopisci, izhajajoči povečini z nem- škega govornega območja, razumeli po- stopno sprejemanje krščanske vere med Vendi. Avtor prepričljivo dokazuje, da je bila glavna skrb cerkvenih avtori- tet politična in duhovna vključitev Slo- vanov v okvir Svetega rimskega cesar - stva kot samooklicanega povezovalca (zahodno)krščanskega sveta, pri tem pa je posebna skrb veljala prepoznavanju resničnih ali domnevnih krivoverstev in preprečevanju vračanja k predkrščan- skim obrednim praksam in vrednostnim predpostavkam. V tem pogledu mono - grafija razkriva pomembno in v srednje - 251 Ocene veških študijah uveljavljeno spoznanje, da je posamezni proces pokristjanjeva- nja zajemal vrsto medsebojno preple - tenih in večkrat protislovnih dejavnikov, ki so presegali temeljna doktrinarna in kanonična vprašanja. Takšna družbeno- -kulturna dinamika se v tej monografiji razkriva skozi številčno in politično šibko skupino, ki je po drugi strani, vsaj navi- dezno nepričakovano, doživela razme- roma veliko pozornost v sočasnih pripo - vednih in listinskih virih. Mihai Dragnea umešča proces pokri- stjanjevanja polabskih Slovanov v okvir kulturne politike otonskega cesarstva, ki si je po zgledu Karla Velikega prizade - vala za nadaljevanje (zahodne) rimske imperialne dediščine (romanitas), do- polnjene s sklicevanjem na univerzal- nost krščanske Cerkve in na povezova- nje vseh pravovernih kristjanov pod eno krono. Hotenje po vzpostavitvi »ene vere, ene Cerkve in ene države« je ne - izogibno predvidevalo širjenje upravno- -ozemeljskih meja in oblikovanje veče- tnične imperialne skupnosti, v kateri naj bi svoje mesto dobili tudi Vendi. Avtor tako prepričljivo pojasnjuje, da ima po- gosto vzvišeno in s predsodki zaznamo- vano pisanje o »divjaštvu« slovanskih prebivalcev tistega časa izvor predvsem v prepričanju o vsestranskih prednostih krščanskega načina življenja, ne v ger - manski sovražni naravnanosti do slo- vanskega sveta kot takšnega, tudi če je naposled uspešno končani proces uva- janja nove vere do konca srednjega veka pripomogel h germanski koloniza - ciji in k skorajšnji asimilaciji Slovanov z nemškim jezikovnim okoljem. Politično in kulturno prodiranje Svetega rimskega cesarstva proti vzhodu je bilo nadalje odvisno od razmer v deželi Saški, ki je bila najbliže poselitvenemu območju Vendov, saj so tamkajšnji mejni grofje izkazovali daleč največjo podporo osre- dnji cesarski oblasti. V tem pogledu sta tamkajšnji posvetna in cerkvena oblast dosledno uresničevali načelo, da pome - ni sprejetje krsta tudi pridružitev kr - ščanskemu imperiju. Omenjene okoli- ščine je potrjevala razmeroma obsežna pisna (samo)refleksija krščanskih avtor - jev s prikazovanjem in povečini pristran - skim vrednotenjem poganskih praks, v katerih se je kazala omenjena rimsko- -imperialna zavest, ki je med drugim, brez upoštevanja drugačnih družbenih okoliščin, prevzemala predstave in poj - me iz rimske poganske antike (npr. kip (statua), svetišče (templum)). Obravna- va nekrščanskih prvin polabskih Slova- nov ni bila usmerjena v boj med zma- govito novo in umikajočo se staro vero, pri tem bi seveda krščanstvo pomenilo alternativo poganstvu, temveč v uteme - ljevanje odpadništva (apostazije) ali kri- voverstva (herezije) uradno že pokristja- njenega ljudstva, ki se krščanskemu ce- sarstvu in njeni Cerkvi »upira« z ohra- njanjem nedovoljenih verovanj in obi - čajev. Proces pokristjanjevanja je tako spodbudil spraševanje o pravi veri in o odnosu med domačim in tujim, o odno- su med sprejemljivim in drugačnim, saj večina tovrstnih srednjeveških tekstov, idejno temelječih na antičnih delih in na Svetem pismu, vzpostavlja Vende kot ljudstvo »severnih dežel« (partes aqui - lonis) in predstavnike »drugega sveta« (alter mundus), ki se težavno vključuje- jo v krščansko imperialno skupnost ali »našo ekumeno« (noster orbis). Najvidnejša odlika monografije ro - munskega kulturnega zgodovinarja je njena jedrnatost oziroma obvladljivost, saj si lahko bralec na dobrih stotih stra - neh pridobi pregledno, vsebinsko zado- 252 Bogoslovni vestnik 81 (2021) • 1 stno in pripovedno podkrepljeno znanje o ključnih vidikih pokristjanjevanja Ven- dov in oblikovanja krščanske istovetno- sti na stiku germanskega in slovanskega sveta. To značilnost dopolnjujeta avtor - jevo dosledno opiranje na žanrsko širok nabor pisnih virov in njegov transdisci - plinarni pristop, ki v sklenjeno celoto povezuje zgodovinopisne, kulturološke in teološke metode. Mogoče je trditi, da obravnavana monografija ponuja kako- vostno in dovolj celovito predstavitev znane tematike v novi luči. Simon Malmenvall