Slovenske ¥E€ERilCE za poduk in kratek čas. Na svitlo dajo : «Iriižbn 8v< Iflohor». Deveti zvezek. Slovenske Veceniice za poduk in kratek öas. Nil svitlo daji^ družba sv. Hohora. Il«>i't>tani pri nas lak« dolj;«. da se ti homo imeli s čim skazati." Prosil je oèe, prosila uiati — moral je «lülati Nadir. Zdaj je nazaj prinla starka, oirorja vanilia. pii siižnikn ž njo. Eden teh dveh siižnikov jo zaéel pri-povedati, da je našel Ormazaua, ko se je sprehajal [Ml g:ulÌ!$tan$ki ulici, in da fcu je endno u^'oviiril : ,,Ali si ti Nadir — še predno je j)ovedal mu, kdo je. Pa ko je vidil, da se je /motil, nič ni hotel dati : ni hotel nslisati moje i)ro.^nje in gospodove želje. Samoglavno je djal, da ne gre, da za Estendiarjevega simi ne vč nobene jMiniofi. Nadir je slišal vse, kaj je jiovedal sužnik. Or-mazanovo vprašanje mu je^odperlo oi-l. Zdaj še le se ^ nni je razvedrilo v gla\i. da ga jc Ormazan ]iovabil v Ktesiton na nlieo Gulistan ; dobro je védeì zdaj, da je glasoviti mag čakal ga ondnkaj, sam pa da jc zgrešil jiot. Najjosled nni je Eslendiar vse razjasnil : l)Oveilal mu je, da nliea Gulistan je tam za reko, tam da stanujejo magi. Ko jc bil Nadir to zvedel, ])oflej ni imel miri'i nii" ver. Za])rosil je blagega IVrzijana, naj da s]irc-niili ga v tisto nlieo, ])a berž ko berž. Ali" Eslendiar na ji' svaril, da je nevarnost zanj, zatorej ker je kristjan, ko bi tam ptnioči zasačili ga. Ali Nadir je le |)rosiI in pravil, da tam ga čaka Onnazan prav za gotovo, da mora k njemu. „'IV-bi ti'daj je Nadir ime ? — ]\rorebiti si ti tisti, o kten-ni jo jtravil sužnik ?" „Sem", ofigovoril je Nadir. ,,Ni! vem, kaj te žene, da bi zapravil življenje. Ker si kristjan, jio tebi bode, če te magi lo dobé med sehtij. Prosim te, nikar ne hodi od mene. Jutri tudi najdeš Ormazanii še. Ako imaš ž njim kaj opravka, saj ho.^ jutri imel eu.s. Ostani torej pri meni ostani, dobrodelnik moj, ostuni pri mojem sinku. Če nam npaš kaj, povej, kaj je prignalo te. d:i si prišel v Ktesifon, pa da ho('eš govoriti z Ormazanom. Ne mara cehi, da jaz lehko pomorem ti s svetom ali pa v djanji." „Bog sam ti verni, blagi Esfendiar. iJIctja žalost ni majhina, in nihče drugi ne more olajšali mojegu terpljenja, sumo tisti, kferi so me pahnili v nudloge, pahnili v žalost. Vem, da veliku moreš, tvoja, do-brotljivost mi vnema zaupanje na-te, zatorej povem ti svojo osodo, sodi pa in stori to, kar sam s]ioznaš za dobro." Esfendiar je pokiuial in sužniki so se poklonili in šli v sosednjo sobo, samo Esfendiar pa njeg«iva žena sta ostala pri Nuredinovi postelji. On in ona sta se vsedhi vsak na svojo mehko blazino. Nadir pa je nekoliko pcmiislil, potlej pa začel pripovedati osodu svojega življenja. II. „Petdeset let je temu že", začel je Nadir čez malo časa, ,,kar sem se rodil v velikem mestu Ista-kar. Moj oče so bili kraljev vojvod. Kralj je posebno veliko upal jim. Mati, hči magiškega pri'd-stojnika, ona je pa še bolj poslavila očetov dom. .Faz sem se rodil, ^kakor sem djal, oči; je jiu diiscfrel verli svoje slave. Še otrok ]iu sem prišel na kraljev dvor, kjer sem rasel in ndkal se s kraljeviči vreil. Orožje in boj, to je bilo moje veselje : komaj sem dočakal 18. lefa, prosil sem očeta, m-j me puste na vojsko. Pa pervie, ko smo se vdarili s sovražnikom, precej sem ])rPiilašil kerdclo Gorkov, da kci vlili jo pred menoj iii jn-ed nekolikn mojimi fovarši. Ko spm dorasel 20. Ij-to. jionns sem Itil ruditeljeiii. l'a tpfja m* pripovcibiii zato, da bi se iivalil. kako jiiiiašk seni bil nilail: uholost mi je pugnila v persili, lin-pencnje )o posvetili slavi mi je npisniln. lim' Nadir, lo mi , e slovelii |io vsej dfimovini taèas in se svetilo med meni pi-rvili perziškili junakov. Ali kako sem bil slaven, fejra ne bom ]iravil, ampak v kaeili iiadlii;,^-ili in britkoslili.'' ,.Kii smo bili natepli sovražnike, sreeiii smo se vernili z biiji.šOa. Jaz s svojimi polki sem se ustavil na EA'fratovili l)reg;uvili. l'o sreénem nakljiieji ali rajši : iz milosti božje sem se tft seznanil s starèkoni. kferi j«' kniali jiostal oee moje duše. Jako je bil boft-al, naselil se je v eni najkrasnejšili kaldljskili krajin. Ta èa«titljivi starèek je' bil kristjan in njepiv dom j<' bil svetišee, liram modrosti in ljubezni. V blaftoeulji mi je serre kipelo vselej, kedarkoli sem pivoril z blafjim staivkoni iii poslušal, ko je iravil nii o svojili dolfjili potili, o irudni osodi v živji'nji, svoje ]»anietne misli, inienitnost in resnieo svoje vere. Òem delj, tem rajši sem zahajal k njemu. Xjefjovo frovorjenje, nje},'ova obnaša mi je jirevzela seree tako, ila sem se z živo ljubeznijo vnel za kristjaiisko vero. Zaèel sem misli perziškili ma^iv primerjati resniea.m te nove vere, pa nisem niop-l dolp» premišljevali : moral sem se (lokristjaniti. Skrivaj, preobleéen sem liiidil k božji službi v kristjaiisko cerkev. Kerstiti sem se dal. di)S|iel sem svojo največo sreeo na zemlji, prišel k sludeiieu popnlnili loliižel) in radosti." Starši in sorndniki su izvedeli, kaj sem storil. Zajedal" je to tieetu, «leil se je budil, že sama ta niixel. ila je iijili vnuk kristjan, sanm ta je že kaéila ga. ^Minilo jc nekoliko nedelj ; oblaki ko sc mi zlirali nad plavó. Krulj je uknzal, naj nni sijnročim, kako in kaj moja vojsiia. FriSol jp v sprr-Icpo pprziško sv(;tišp(; n:i ultiiii jezera Trinijalia. <»d kraja som iiiìkIì! storiti tako. kakor je kralj ukazal, sklonil som pa za ferrino, da se na noheiui stran niè no jiremak-noni v tem, kar Iii utegnilo tikati se moje novo voro. Za tom mi je pa skrivaj oznanil nek jirijatelj. dvornik in kraljevi služabnik, da je na smert obsodil me kralj, ako se ne uklonim njegovi volji, njegovim zapovedim. To me je nagnilo, da sem se premislil. N'ié druzega ni kazalo mi zdaj, kakor pol)egniti. Vzel sem en oddelek svojih Ijuili s seboj, ]ia k Ha-bilonu podal sc t njimi. Xn veéer ]iervi ihm smo taborili blizo neke pustinje. Mfiji tovarši so pospali, .jaz pak sem se ]iripravljal za beg. Preoblekel sem se za Araba, zlato in svoje dragotine sem pa skril v pas. Do ]>oInoči sem molil, prosil lioga za ])omoé, da bi se jiosrei'il mi skh-p. V taborji jo nastalo tiho tako, kakor v grobu. .Šel sem ter jiodal se preeej daleš v pustinjo, kjer je zvest singa že éakal me z iskrima konjema, /ajalnd sem konja, in potlej sva nekoliko ur (hileé Ii-tela tako, kakor tii'a. Aretino se je razvidilo, zginila sva na pustinji, veter s(! je pa igral z drobnim peskom in zasi]ial sto linje za nama. Tako sva bežala nekoliko dni, tako t olgu (-asa. da sva prišla èez mejo. Mogastvo in slavo, donrnvino, starše, vse sorodnike sem moral zapustiti zavoljo nove vere, za Kristusa, jia še dan danes se ne kesam zato. P.lag mir se mi je vselil v seree. tak mir, ka-koršnega prej nisem oltusil nobenkrat, še takrat ne, ko sem zmogel sovražnika, ko je slavilo me ljudstvo, slavila vojska. Oorate sirske krajine so bile moja nova domovina, blaga kristjana ]ia moja zvesta žena. Življenje med kristjani me je iilažiln. Ker sem imel serec mirno, ženo jia ljubko, jiravega angelja v člo- Tcfiki podobi, zato nispiii imel iiohene pravirc. da hi bil žaloval po iiekdajiii bujni slavi - po kraljevi blapovol jnosH. Silvi li ia som srečiiu živel. Sinček iii liòcrka Ma mi la iiiiinžila vcifelje nmje tilie dnniaènostì. Niseni si nilsili. ta pusvetiia sreča—da bi kdaj iitej,' iiila iipisiiiti nii. Ali človek obraèa, Hofr pa oberile I Gospoilova roka me je zadela —- Hufr me je ]Hiskiisil ! f'esèen.i bodi njepov.i ime!" Zaiiinléal se jc Nadir, vzdilnnl, nekoliko pomislil, jiotlej jm zopet zaèel : „Domačo iilaženosr nn je ska liln človeška zloba. Neko noč me je prebudil liriini v moji liišl. liazbojniki so bili ])rišli na dvorišče. vzdipnili vrata v liišo, pa i»riloniili v siiavuieo, v kteri je spala moja žena. oba otroka, ]ia njuni pesterai. Z orožjem sem skočil nad nje. Ali žalibos;! bilo je že prejiozno. Žena je molila, in vidil sem ro])arja sam, kako je zp-alnl sinka in po vertu zbežal ž njiiii. riil sem jo za njim, — za letami sem mu že "bil : ali dobil sem rano — zp-udi sem se. Ki» sem se zavedel, takrat sem že bil na svoji juistolji: žena jia služabnik sta stala ]n-i meni in veselila se, da sem ostal se živ. Kniali mi je. bila zaeelila rana — bolest pa mi še danes tiči v sereu. Sin mi je zjrinil — ni pa bilo nobenepa sledu za njim, nobene nade, da bi pa še kdaj vidil." ..Ne za dolpo in obiskal mc je drup nemili post. Žena mi je zbolela. Seree jej je pokalo po izpub-Ijenem pervorojeneu, če/, nekoliko dni je ]iriš|a lo-njo, odnesla mi jo je — smert. Drapo njeno tru]) o sem zaprebel v senei pod košatimi palmami ne daleč oil svojep;i domovanja. Od t(! dobe sem imel samo ličerko še, zvest »ibraz raiijee niat(;re, svojo eilino tolažidi na teju svetu. l{a.slla je tako, kakor ndada palma: krasna ju bihi tako, kakor eveliea, čista kak(n-lilija, nežnu kiikor uiigclj, «olajšala mi je življenje z neizrekljivo vdanostjo in ljubeznijo. Ali tndi ta sreča me je minula. Rop je njeno anpeljsko dnšo poklieal med anpelje. Takn sem sam nstal na širokem svetu. Zraven maternega groba sem v zemeljsko naročje položil tudi liči-r, križ postavil med oba groba, služabniku pa dal dom in podal se na dolg pot v Je-ruzsilem k Odrešenikoveniu grobu. ( »ndi se nii je zopet razvedrilo serce, ojačil sem se — in zdaj pokorno terpim svoje gorjč, svoj križ. Med porjo iz Jeruzalema sem se seznanil z arabskimi pastirji. Ostal sem pri njih v pustinji. Oni so meno učili,' jaz ])a njo. Jaz som nje pokristjanil, oni so jta meiie nčili pozno-vati evetiee in kako moč imajo loki iz njili. .*Seree mi je kipelo, tak«» radost je obIiajal:i me. zato ker jo vera dober sad rr>dila v njih: .spomin na izgubljenega pervorojenea, spomin na mortvo žt-no in hčer mi jo pa vnemal ko|)ernenje po večnem življenji, pa da. bi se skoraj vidil ž njimi." Xa dve tri leta vsi-lej grem enkrat med gore k grol)oma, v kterih spite mertvi ljubimki. Dva iiiesea bodeta kmalo okoli, kar sem zopet bil ontli. ]iojokal in pomolil se na. njunih grobčh. Pa prišel jo k ineni nek tnjee, podal mi list, jm m"č ne jn-egovoril z menoj, ampak kar odšel je. Dstermel sem, razpečatil list I>a bral : ,,Sin tvoj je živ. N'adir ! Ako bi ga rad vi«lil, p:i iiriili v Kfe«ilon ii. dan Ksfendiarmeza mesea. Ta, kteri to piše, tisto in-o ]M-ed polnočjti te bmlo čakal tam blizo največega doma s stolpičem na uliei Oulistani. — Tvoj "davni prijatelj." „Vi-s .sem bil tak kakor onn-ačen. Pa preden sem se zaveflel", zginil je posel, si-ree jo hotelo pok-niti v meni, takti neizrečeno so ga bili razburili čuti. Da z])omnil se je, kaj je Esfendiar jtovedal o priliznjenem ki-istjanskem sovražniku Unuazanu ; vidil je, dà je izdan. „Kje pa sem?" v irašal je maga. „Govorita, ])o-vcjta mi, da zvem, ka. se godi z menoj-" „Varan, premogočni, mili sin Zoroastrov'*, djala sta nni, „rad bi vredno počastil svojega gosta, potomka istakarskili knezov." „Varan?"' ustraši se Nadir. „Oli, kako si me ogoljufal, kako neusmiljeno si me izdal, ti neusmiljeni, neblagi Ormazan !*' „Modri Ormazan", otlvcrne malikovavee, „nikogar ni izdal, nikogar ne ogoljulal. Storil je to. kar mu je i)il najviši 'naš Varan "ukazal." „Da je i)omoge1 si z zvijačni»sfjo, zato da je jiri-valiii te in dobil na ta kraj. Temu si kriv ti sam. Zla volja, ktera se v slehernem člov»'kn liojuje zojier vs;ik araii, hič sveta, postaral se je: preblagi sl.-irček je hotel viditi svojega vnuka. Ker je |)a zvedrl, kako samo-glav si, zato se je moral pohustiti tvoji-ga občutljivega serca. In zató Je Ormazan o sinu govoril n teboj, rta je privabil te semkaj." ,.Kaj. fhi je piljulija vse, kar je izdajnik <')rnia-zan povoril o mojem sinu V" vzililiue Xadir. ,,Kaj tedaj moj sin ne v»-, da ima oéeta še živepaV" .,Xp' frovori tako ncèa.sritljivii o modrem Orma-zann. Nas Ormazan ne Koljulii — ne laže. Kar je povedal ti o sinu, to je vse resuiea." „Kaj, vse resnica?" .jKakor res živi Mitlira na nebu, prisegam li, tako potovo je živ tvoj sin !" l'a razfrernila se je drapoeena zavesa v sobi, in star, temen staree je stojiil k Nadirju. Zlat pas okoli ledij je kazal visoko éast v mafriškem zboru. Kar pomifrnil jc. Dotiena mapa sta se ])oklonila in prosila Nadirja, da bi šel za njima. Nadir je vstal in za njima šel ])o dolpili mostovžili. Te moslovže so razsvetljevali žari, ki so iz »rebernili svetilni« razsi-jtali se na vse strani. Trije nmpi so šli jired njim, tri sužniki jia za njim, Konee dolpepa mostovža so se ustavili i)red vrati, vloženimi s slonokostjó. Krasna prepoved : ..Nilièe ne stopi na to ])osveL-eno mesto, kdor noL-eš povoriti resniee !" z zlatimi éerkami zapisana na bele svetle tla, ta iirejioved je ojKnninjala na dolžnost, za ktoro ])a niso marali mapi. 3Iap, i)re]iasan s zlatinj pasom, ta map je trikrat vflaril na vrata, in vrata so se preeej o([]ierle. Hhipili so v veliko dvorano, vso okrašeno z zlatom in srebrom. Obokani stro]» ua visoeili podbojih je blisketal tako, kakor nebo ]io$nto z zvezdami. Vledeneaste svotilniee na srebernih stalili nO razno svetlobo razlivale oloili. Na sredi je stala miziea, okoli nje so sedeli |)a trije viši mapi. 1'red njimi so ležale knjipe, zavite v ]ierpanient: knjige Zaroastrove *) Okoli in okoli mize so stali Bu/.niki — zamurci — v dveh vorstali, imeli so {rlavc polie-šcne, rtike pa križem na persili. Nadir je šel prav do mize. Tri mizi su um djali, naj stoji. „V Mitliriucm imenu, v imenu Boga, ki vlada svet in solncc suče okoli zemlje, i)0vej nam, kdo si V" vprašal i^ti jo srednji map. Nadir je seréno odgovoril èisto nebnječi- : ...Jaz sem služabnik Kristusov, odkupljen s kervjo svojega Odrešenika, sina božjega.'*' Ta odgovor je razlindil niage. \"aran je hotel, da bi bil Nadir "rad ali nerad posvečen Mithri za službo. Samo ta odgovor pa je tako razkaèil jih, da si niso upali nadalje izpraäevati ga, ampak tako so bili razkačeni, da "bi ga bili gotovo obsodili na smcrt, ko bi ne bil Varanov vnuk. 1'omigniii so to-gotno in eden izmed njih je Nadirja zgrabil in naglo peljal iz dvorane. Nadir je zdaj šel iz tc dvorane, pa prišel na temen mostovž. Mag, ki je peljal ga, po])adel ga je za roko in tako deri ž njim navzgor j«» stojmleah. da mu j« težko sledil naš kristjanski junak. Naposled so sc odpcrle duri pred njim : skozi te iluri sla jirišla v okroglo dvorano, iz te pa zopet v neko posrednjo, obdano s poilboji v več verstnh in z mostovži. 1'rišla sta k širokim ' stopnicam. Zdoiej sta dva sužuika stal.i na straži, in vsakoršni magi su hodili gori in doli. Nadirju so je precej zdelo zdaj, da je v dedovi hiši, in da ga k njemu peljejo. Ko sta ])rišla skozi nekoliko sol), ustavila sta se pred eedrovinii durmi, nabitimi s zlatom. 24 starih magov v dragoeenih katUanih ji> stah) tu na straži. Vsi so molčali kakor *) Zoroaatcr jo bil Kiičcliiilc krivo vorc ii» l'i-rxIAkpiii ilit. brez jezikov: v.se je bilo tiho, t.nko kakor v svetišni. Ko so bili stražniki zagledali Nadirja, globoko so se nui priklonili vsi: dva sta ]»a z vso mogočo easrjó odperla duri. Razgernila se je draga zavesa : nnigi, kolikor je bilo jih tij, vsi so ])adli na obraze, vodnik je jia Nadirju pomignil, naj le gre v sobi», bel je Nadir sam iioter, in duri so se zajierle za njim. Nadir je bil na kraljevem dvoru: toliko bogastva, toliko dragocenosti in leska ni vidil še nikoli nikjer. Vsa soba je bliščela, tako je bila v zlatem lesku, v perlili in dragem kamenji. \ verstah so tu stali ])od-boji iz belega marbeljna in portirja, in dragocene s zlatom pretkane, zavese so visele na njih. Med nioj-sterskimi rJjoki so razpete bile sreberne, umetno kovane mreže. Na mramorjevili mizah so stale vsakorSne krasne posode: na nekterih zhite, na nekterili alaba-strove. Okna so bile pa take, kakoršni so vertovi, kedar so s ]iomladi vsi v cvetji. Sredi sobe na naslanjaču. prcvleč»'nem z beh) drago tkanino, seilel je dolgobrad, sivoghiv starec, oblečen tako, kakor drugi magi, samo da kaftan je imel obšit s zlatom, na glavi jia krono, ki je vsa bliščela, takf) je bila okovana z dragim kamenjem. Za znamenje svoje mogočnnsli je žezlo-slonokoščeno deržal v mei. Magov mu je stalo nekoliko ]iri nogah, dva pa pri glavi, zato da sta hladila, mu obličje. Že mnogo let Nadir ni vidil svojega deda, |ia vendar je precej spoznal ga. Sponniil se je, kako rad je nekdaj imel ga ^'aran. Neizrečena moč nek-dajne vdanosti in ljubezni se je vnela mu v sereu, tako (lil SII mu solze zalile oči. Pa tudi starčku je solza prišla v oko. Pristopil je Nadir in goreče poljubil roko slaremii dedu, ali \'aran je moral stran olierniti oiiličje: hotel je zatajiti solzo v očesn. Vidi li so magi, kaj «e godi. Merzelo se jim je, iter je poljubil Nadir roko svojemu dedu, in ker ni padel na ohlit'je, ter no porastil ga. tako, kakor se fjpodolii nnjvisemn izmed Zr»roasfrovih nri-iieov. Torej je eden izmcfl njili stopil k Xadirjn, rekoč: ..Ti si poljnbii rriko svojemu dedu. Xnj, jtoklekni, vkluni se [ired «iblii'jem ljul)Ijenega Zaroastrove^ra sina I" Nadir pa je vperi oi-i va-nj in st-n-mi zavernil : „Ti gotMvo ne veS, da sem kristia n. Zatiiruj \'arana ne. morem drnpire puéastiti, kakor tako, kakor se spodolii oéelii Ijnliijene matere.-' Zdaj so začeli šepetati magi, da se kristjan, prederzne čast kratiti najviäemu njiiiovemu uče-nikn. Pa nobeden se ni oglasil: za gatovo so vedeli vsi. da ne bi Varan äc lastni hčeri prizanesel zavoljo taeili besedi, tem menj jia vnuku. Pa res. Var.ina je bilo hudo vžgalo in djal je Nadirju: .,Sin knezov iz Istakarja, daj si k serr-u, kar ti pravim jaz Varan, n.'ijvisi dnlioven. 1'smilil sem se te, pustil pred svoje ol)ličje. Storil sem to samo zato. da bi te «ttel iz preklete "sekte, vktere te je l»ila neizku-šenosl in mladenška slepfita palmi la. Vedi pak -- nikoli veé se nc zmenim za-te. ako ne neliaš nečestovati svetlosti vseli svetlosti svojih očetov." ,,Ne vem, zakaj si nir dal pripeljati semkaj", odverne Nadir. .,K:ir se menr tit-f. pmv rad ti raz-odenein, z;ikaj sem se tako obnašal i o zda,j. 2'i let je že, kar sem zapustil domovino, svojo rodovino in vso bojno slavo, posvetil se veri, ktera je oči oža-rila mi z ni'iigaslji\ii svetlobo, in serre neizrekljivo oblnžila. Zajnistil .a nekoliko magov. Spoznal je zdaj, da tu ne sme ostati nič več. Herž se poslovi od kristjanskc družine in oba: očo in sin zasedcta vsak svojega konja, ]»i bežita v bližnji palmov les. Ali nista vedela, na ktero stran da bi se obernila jirav za i)rav. Najiosled sla se vendar izmislila, da sc skrijeta tako kam, kjer bi BC ju uajmcnj uadjali zalczovuvci. Namenila sta Sti v Ktesifoii k prijatelju Esfendiarju. Prodala sta konja v neki vasi na strani, kaki dve uri od Ktesifona, potlej ])» jiočivala v lesu pri reki Tigru na bregu; /večer še le sta šla po eesti v Ktesitun. Mesec je sieer svetil, ali ker je bilo preniegleno, zatorej ni mogla do zemljo predreti mesečina. Uliee so bile prazne, po hišah je bilo vse tiho; nobenega človeka ni bilo več na veliki ulici, jjo kteri je Nadir s svojim siuom vred krenil k Esfcndiarjen ])alači. VI. Esfendiar je sedel na lepem naslanjaču in s sinom razgovarjal se, ko je prišel sužnik "povekni ob Esfen-diarjevi hiši. Sužniki so prinesli zajutrek, po zajn-treku ])ak so šli nazaj v sobo. Xàdir se je vsedel na sredo mcd-nje in začel prii)ovodati to, kar mi že vemo: kako bi ga bili magi raili prevarili, kako je zametal vso čast, ki jo je dajal in obetal mn Varan, če se spreoberne: kako se je v ječi sešel s svujim milim sinom, pa kako je svojega milčka pridobil" za Kristusa, in potlej, kak» srečno otel ga sovražnikom iz pesti. Blagemu Perzijanu se je že iz začetka gorka ljubezen do Nadirja bila vnela v sercu, zdaj ga je jia Se bolj ljubil. Mslendiar, njegova žena iu »in — vsi ti-ije so vsplamcneli: radi bi bili zvedeli, kaka je Kristusova vera. Pa nobeden si ni upal, da bi bil vprašal Nadirja. Ali Gospod je vnovič hotel jiosku-siti kristjanska junaka. Komej da je končal Nadir, priliitel je ])re8trašcn sužiiik povedat, da je kraljeva straža obslopila hišo, in načelnik — da ima kraljev ukaz do Eslendiarja. Vsi so se ustrašili tega nenavadnega čudnega oznanila. Nadir in Kslendiar sta ])a že preeoj vedela, kak je ta zaukaz, ])a zakaj. Načelnik telesne straže .je stoiiil v sobo in list jiodal Esfendiarju, list, v kte-rem mu je kralj velel, naj nennidolna izroči — Miroes-a. Eslendiar odjiočati ])ismo in prebere. Obledel je in pogledal inladenča, čudno da ni jok ]iosilil ga. Nadir je vedel, kaj pomeni ta pogled. S'stalje, k nebu pogledal in iz globočine svoje duée povzdiinn'l: „Bodi tvoja volja. Gospod! Ti si dal — Ti zopet vzameà, Tvoje ime bodi hvaljeno. ~ In ti, sin moj, ljubček Veccruice IX. 3 moj, h'oja ura se bliža! Kralj te kliče, čaka te huda skušiija. 3Iagi te bodo obdolžili, da si izdajnik. Grozovitni smerti, rabeljnovi mki ne uideš zdaj, kakor hitro ne storiš tako, kakor bodo oni hoteli. Ali bodi serčen, moško se vedi, ne uilaj se! I5og bode s telioj. — Gorje pa ti, ko bi utegnil zdaj zatajiti Kristusa!" „Nikar, ne boj se, oče!" odverne sin, navdušen, ves v svetem «ignji, v taeem, v kaknršnem ga dozdaj ni videl še nihče. Vem, komu sem se uveril. Kristus mi je ljubši, kakor življenje, njegcjva \era drajša, kakor kri mojeg:i serea. l^juijim te, oče! — Ne boj se, nikar ne, nikar : saj tebe jaz no žalim. — Tudi ti si terpel za vero, izgled si sinu, in če liog da, sin bode vreden naslednik svojega t»četii.'' „No, tedaj le vstani, sin moj!" vskliknil je radosten Nadir, objel in objemal svojega sina. „Idi z ISogom — ])Ostani mučenik!'' Ko sta sc nekoliko časa objemala, poslovil se je serčni sin od junaškega očetji, potlej pa šel z vojščaki v kraljevo ]ialačo. Vsak si laliko misli, da kralj ni na svoj dobiček zaukazal, naj zajini Nadirjevega sina, zato ker ni tako sovražil kristjanov. Magi, fi su silili va-nj že nekoliko časa. Hoteli so |)odkuriti ga, ra/serditi na kristjane. l'a niso ga mogli nikakor. Nadirjev in Äliro'esov ntek, ta jim je jja zojiel iioinidil priliko, da BO ])ritisnili va-nj. 1'ožili so mu, kako zaniči-vanjo je to za vero; kako neizrečeno kristjani čerič .Mithri-nu skrivnosti, tako da nazadnje so vendar |irisilili ga, da jc r-niazan je bil že lui kraljevem dvoru iu opomnil kralja, naj izpolni obljubo. — Moral je kralj dati ukaz, naj zaprti nbežnega maga. Ko so bili zajeli Miroes, načelnik in stražniki prišli iz Kslendiarjeve palače, čakalo je že vse ])oln() radovednih Ijuili na uliei. Nadir, Estendiar in Xu-redin so šli nekoliko korakov za Miroesom. Magoni je gotovo bilo do tega, da bi se to razvedelo, kralj ]ia da bi bil ])risiljon na smert obsoditi odpiulnika. To liliskovo liitro se je razletela lui mestu ta novica. Ko so bili klesilbnski kristjani zvedeli, da je In-at Ziijel, prišli so mu nasproti, in z vsakoršnimi znamenji serčili junaškega niladenča, ki je šel med vojsko. Najiosleti so prišli h kraljevi palači. Straže so razgnaln ljudi, le mogočnejši so smeli v dvorano, kjer se je kralj vseilel na sodni stol. Ko je Nadir jtoveiliil, kdo da je, šel jc skozi mnogo stražo za sinom. Vse je gledalo gn. Ime in njegove junaške dela so In'Ie še zmirom dobro znane po vsej " Perziji. •Med dvorniki in ]H-ednjimi kraljevimi služ.abniki je sialo ninogo tacili, ki so vidili ga časi, kako je s svojo močno riiko razganjal sovražnike kakor pleve; s častjci so pogli-diivali ga — častnega moža, ki jo k |)okojnim veselim obličjem svojega sina s])remljal k smerli. Snidi med množico je stal prestol — na njem je sedel pa kralj. Mnogo luagov jc bilo krog njcgu. Tildi Miroes se je približal prestolu in globoko priklonil se kralju. Dostojno obnašanje, le])a postava, jasno obličje niladcnčevo je ganilo kralju serce. Zato so se magi še hujše razljutili na niladcnéa. Nastala je tihota, in kralj je djal Miroesu: „Mla-denec, povej, kdo si?" „Miroes, sin Nadirjev!" odgovoril je spodobno mladi junak. „Ti si tedaj potomcc iz plemenitega kolena ! Zakaj si tako oneéastil skrivnosti našiii bngov?" „Moji tožniki, o kralj, ti, ki so me obdolžili take krivice, ti sami so krivi. Oni so me ukradli očetu in odgojili v veri, ki se ne stika z vero, v kteri sem rojen." „Vem vse", djal je kralj. „Ali zakaj si pa one-castil Mithrino skrivnost, zakaj razodel jo tujcu?" „Ta tujec — saj so moj oče. Utekel sem, hotel sem jim pomagati na svobodo." „Zaslužil si smert", odvernil je zopet kralj. „Moli ogenj, dušo vsega sveta, če ne, umreti bodeš moral." „Spoznal sem resnico, o kralj! Za to resnico ])a rad umerjeni na pričo svoje vere. Jaz verujem v li«)ga edinega, in Njegovega Sina Jezusa Kristusa, kteri je bil iz nebes prišel svčt odrešit." „Motiš se, in ni res", opomnil je kralj. „Človek, ki je na križu umeri, tak ne more biti Sili živega Boga." „Ali Kristus je IJog in človek. Prelil je za nas kri, in da nas ljubi, to je pokazal, ker je umeri za nas." Te l)csede so razhudile kralja. Vstal je in ser-dito djal : „Znaj ! Shišaj ! moli ogenj, če iie, jutri ti rabelj odseka glavo." Mirocs je križem djal roke na persi, in mirno pogledal kralja. Radostno je Nadir gledal junaškega sina: zdelo se mu je, da mu že leskeèe muOeniška krona na glavi. Kralj je mignil in služabniki so oltar prinesli na sredo dvorane. Magi so zai)alili na njem vonjivo drevje. ' ,,01ej, sin Nadirjev I** spregovori kralj. „Ura ti že bije. Moli ogenj — ali jia umerješ že jutri!" „O kralj!" odverne mladeneč, „ti si gospod — dobrotljiv in moder. Ogenj in zvezde so stvari božjo, jaz molim pa le Boga." „Sam si se obsodil na smert, zaslei)ljencp !•' oglasil se je kralj, stopil s prestola in Sel v svojo sSmeli se mu jo zazibal po lieih," solze zasvetile v oč»"h vsolej, kcnlar je pogledal Bina. Predno .so prišli na moriAée za mestom, minnlo je bilo pol uro. Neznano veliko ljudi je r'akalo. .še enkrat je Miroes z veselim obličjem objel milejca očeta. Ali nobena solza ni priroslla Nadirju v oku. Posled-njikrat je še blagoslovil sina. ^'f'scl ju bil, da bode sin kniali kmali med muéeuiki, mr-d nebešt-ani. Esfendiari Nuredin in mnogi drujfi so ])a na ver« j^las jokali. Najiosled je Miroes pokleknil iu sam glavo nastavil na Štor. Rabelj je vzdignil meč — nameril — mahnil — in zvalila se je glava na tla, kri pa je valoma tekla kristjanskemu junaku iz trupla. Kristjani so se bliznlninmi, in polog matere zagrebel siniivo tt-ln. l'rcdno je minulo nekoliko nedelj, počival je tudi Nadir v četertem grobn. Esfendiar in Nurcdin sta dala iia grobéli med palmami postaviti kapelico, ]ioflcj sta pa vernila v Ktesifun; ))onus !n iz nebi-s, ki je Iiil v zacVtku bel, jiozneje pa ves čern postni zavoljo groznih jin-greh, ki so se godile 1)0 svelu. Pri .Indili je bila božja postava, ki ukazuje, du mora vsak odraši^eni moški o praznikih romali v .feriizalem. Tudi mati katoliška cerkev je požlahnila staro prelepo navado vsem narodom in ljudstvom na svelu v korist. Ona mis sicer uči , da je Bog povsod, da smemo jiovsod povzdigovali roke ^ o?etu njpgovih ljubljenih otrók in da nas more nsli-^ati, f-c. snin doma ali na polji, ali na kuki gori ali kje drupej: ali dobro jia tudi \é skcrbna mati, da imajo božje pota za kristjana nekaj posebno si)od-budijivepa, nekaj nebeskopa v sebi. Kflor mojih l)rav-i:cv ni -/.C sam éntil, akn je bil kdaj na kaki božji poti, kako vnet, kako goreč je bil tistikrat, kako ves dnigac se jo vernil pmti domu ! Zakaj tukaj, takn rckof, /. lastnimi oémi ftledamo, kako se je IJop pri raznili prilikab skazoval ali mopoénepi vladarja nelies in zendje ali pniviénega sodnika živili in niertvib ali milostljivepi oéeta, ki uciée .smeni gresiiiknve, ampak da HC .spokurf in živi. Tukaj šu le sjioznavHmo, kaj smo mi iiroti liogu, — prah in senca, kako revni dii smo, kako bi se nam godilo , ko bi nam ne kimalo «d druge strani neskončna ljubezen božja. Take misli presnnejo slehernega in poboljšan in potolažen verne NC domu. Zato so papeži dajali odpustke tistim, ki KO romali v take kraje, eelo za pokoro so nakladali romanje na kako božjo jiot. Take občutke s»' imi.'li že pervi kristjani. Tedaj so pogostil obiskovali za keršanstvo najimenitniše kraje: IJ(*tleliem, grob Odrešenikov in K|iliiii vse tiste mesta, kjer je Kristus bival. Ko je divji Saraeen io-to «vete krajo ugrabil, spremenili so se'ti nbčutki v goreče djanje; od tega časa vidimo veličanske trume na poti proti sveti deželi: cesarji, kralji in hrabri junaki si navdušeno opa.šej(» ostri meč in gredo nad brezbožnega roparja. Ravno tako so že zgodaj jeli kristjani romati k groboma sv. Petra in Pavla v Rim. Pozneje so obiskovAli gomile posebno imenitnih svetnikov, A'zlasti tìo hodili T take kraje, kjer se je veliko čudežev Zgodilo, kterc uam sprif-njejo ccrkvcui očaki. S čii- (leži je Bog na jr pod kuplo, kjer je cerkev naj širja, 1>5I čevljev rlolga. ližnjih krajev sklieani zdravniki jej niso mogli pomagati. Sedaj še le pride poslom na misel, da so svetovali gospodinji, naj se tudi ona tje. oberne. kjer so nedavno Klemciit in dva druga bla])ea našli tako izdatno pomoé. Gospodinja uboga. Ker pa zavoljo hudih bolei'-in ni mogla stopiti na noge, nesle so jo dekle k omenjenemu križu. To sereni in ziiujini molitvi verno se gosjia zopet doniA, ali sedaj ni bilo treba nosilniee : vesela je sama korakala.. Odsihniiil so pogosto poklekovali mimogredoèi na klopico in molili pred križem. Vidili so namreč in opazili, da so iz gladkega in ravnega zida nekaj glavi )odobnega zmirom bolj in bolj pomika. Ko je bil vil iti ves obraz, prikažejo se kmalo potem desne lersi z rano, p«itlej pa leve. To se v^, da so jeli judje vreti od vseh strani gledat, kak (-udež se godi iiii l'oravi. Hitro naznanijo vse te prigodbe »id kraja do konea grcbenjskeinu samostanu, kot duhovski oblastiiiji. Frediiu pa povemo, kaj se je dalje godilo, naj odgo- vorimo uprašanju marsiktercga bravca, zakaj so si)ij-roCili vse to {rrcbeiijskcimi ka]iitcliiu. Letii 12:;i'J je baiiibcrški *) Sk(jl" ali vhulika Ekbcrt, istrijaiiskega iiicjiicpa grula Hcrtokla 11. sin, v Belaku napravil bohiišiiico sv. Katarine za 12 re-vežev, v kteri so pa tiuli pobožni romarji uasli prenočišča in zavetja. Daroval jej je v ta namen ninnyn rodovitnega p<>lj:i in senožeti in ilei^etino ])oljskili ]iri-delkov na l'eravi, kjer je stala tistih dol) mala ccr-kev sv. Petra. Ta t-erkviea je bila bamberška, ali diiliovne .so jtj ])ošiljaIi oglejski očaki, kar ni liilo nič kaj vgoduo bamberškim školom. Zategadel se ])0godi bambcrški knez Henrik pl. Šmideteld gnuhui 1244 z očakom liertoldoni, bratom imenovanega Ekberta tako, da je izročil cerkev sv. Martina blizo Belaka liambergu proti temu, da so dali cerkvi, sv. Petru posvečeni, samostojnost in jo ])rciiustili romarski bolnišnici sv. Katarine. Tako jc l)ila cerkev na l'eravi združena z bolnišnico v zgornjem bclaškem predmestji. Jiavno ta Bertold je ])oninožil i)otcni, ko je bil njegov Itrat bamberški škol" Ekbert leta liijii ustanovil v lirebenji (Griften) na zemlji svoj(!ga brata Henrika samostan za ])rcmonstratenzarjc, dohodke *) I.ft:i 11107 iiaiiircù jo iiuinško-riinuki msni- llpiirik II. nata-■loril Akiilij» baiiibcršku v K;;uriiji Fraiikoiiiji, ki Kiiada scclnj ]inil Ijiivarsku krniiu. Lc-tcj Nkitliji ju iliil iTHiir .svnju puHi-Hlvii im Knrnškcni in siuur iiH Xfruriijein Ilclit^ku rariihio a, ila su napravili kapelii-o èi-z IKiilobo in Jo /.abradili. To Je premojflfi ]trelala in ves kapitel frrebcn-skega samostana, da Jc sklenil leta 17:iU zidati cerkev v večc iKi-svečevanJe in vei-o slavo Zveliéarja križanegii in sicer, kakor bi se bilo spodobilo, ravno nad brilko niarlro. Ali band)crška pisposka ni ])ri-])astila, da bi liili cerkev čez zilsko cesto poniaknili na njen svet, kar bi bilo trelia, ako In litela cerkev v sredi hraniti ])odobo. Tačasni glavar lianiberski jil. Trokav se Je posebno krepko upiral zidanju na školijskeni svetu in berž ko nc bi bili po vodi splavali vsi sklepi nor-bertinske^^ii kaintelna, ako bi ne bihi ]n-išl:i komisija nalašč iz Celovca, na J'eravo. Ta komisija, ktero Ji^ vodil ffriit' AVaj^ensberf;:, poznejši koroški ilezclni po-jrlavar in v kleri sla bila meil (Inizimi fjrol" Tliurn in },'raški jn-okurafor :n!)tvu v viilpiiisku iii frori-ško iiiulMkuiijo (i. nini. KC!r|iiiiiii 1701, ]iii.stnl jc Krof Atteiii!) pervi iimlškol' guriški. liil ju ski-rljcii ore HViijili i^trok, ]iu.sc1inii iiIdikìIi in zvi-nI pustìr sviijih fivi*-ic; xatu {ja ju cciuirica Marija UVnizija iüvulila Zli f. k. knczn. Uninrl jo 18. svRÌ-ann 1774 (!■'. lilaziù. Krutkii povcntiiiun niidškofijo goriške). Večernica IX. 1 so Fervi kamen so položili 11. dan malega travna, 12. rožnika 1771 so končali in z navadnimi svečanostmi blagoslovili mično kapelico. Le-ta kapclica je tik ceste, ki pelje iz Belaka na Žilo, derži se cerkve na vzhodni strani ter se razprostira od severa proti jngu tako, da sta si oltarja, kapelski in cerkveni, ravno nasproti. Na zidn vidiš naslikane prigodbe, ki smo jih žo omenili, ko smo govorili o začetku kriäke cerkve. Te slike namestujojo vsacega tolmača in vsak popis tistim, ki ne niurejo ali ne znajo brati. Kolikor bolj jo nova cerkev napredovala, toliko bolj je hirala cerkvica sv. Petra. Očetje norbertinci, ki so kakor smo slišsdi od leta 1G85 o iravljali službo božjo pri sv. Petru, prevzeli so zdaj kriško faro. Pomagali so jim minoriti od cerkve sv. Marjete T Belaku. Dolgo je Sc stala cerkvica sv. Petra borna in zapuščena poleg veličastne nove kriške cerkve. Francozi so v nji spravljali seno in slamo in leta 1809 so jo podcrli. Njen sled se Se vidi na severni strani pokopališča, ktcro so napravili na stroške blagodarue gospé Sidonije pl. AVilčnikovc,, ki si je s tem lep spominek postavila. Imela je 8ent-Peterska cerkvica menda tri altarje, ker tri podobe aitarne se še hra-nujcjo v blagajnici kriški. Na eni teh podob, na podobi sv. Valentina, vidiš dve hiši in ccrkev med visokim drevjem, morebiti predstavlja razrušeno farno cerkcv sv. Petra. Nova fara je postala v kratkem kraj, kamor so romali Korošci in Kranjci, vzlasti Gorenci, kar se še dan danes godi. S])Ioh je navada, da romarji poprej gredtì na sv. ViSarjc, potem se pa oglasijo pri sv. Križu, kjer sleherni kaj daruje. 8 temi darovi in % doneski drugih miloserčnih dobrotnikov so poprav- Ijali in še popravljajo ccrkev, ki nima družili dohodkov. Tudi tajraostru in kaplanu se odrajluje plača iz teh darov. Leta 1840, pripovedujejo spominske bukve, so dobili na Peravo 22 eentov težak zvon iz Golnerjeve zvonarniee v Celovcu. Imenovane bukve na drobno popisujejo, kako ga jo 23. malega travna i. Janez Miha Ahac, celovški dekan, blagoslovil. Leta 18-12 je dala gospa Kesmanova narediti nov tlak cerk^-i; vzlasti za kapelico so bili razni dobrotniki, Belačani kakor tudi daljni podporniki, zelo vneti. Priča za to je lepo ozaljšana kapelica. Sedajni cerkveni starašina Franc Ser. Interbergcr se posebno poganja za olepšaiije in popravo kapelice in cerkve. Pod njegovim vodstvom se je storilo že mnogo mnogo v ta namen; da le nekaj navodim, opomnim, da so cerkev ravno kar od zunaj tako lepo očistili inosna-žili, da mcniS, da so jo ravno sezidali. Kazun tega so ponovili in oživili že sem ter tje zbrisane slike po stenah. Koliko je ta verli mož sam daroval tej božji poti, ne morem ti našteti, v spominskih bukvah najdeš vse na tanko zapisano. Ako je cerkev lepa, lepa jc tudi njena bližnja okolica. Kakor sem žc povedal, stoji cerkev med zilsko cesto in Ghonovo pristavo, ki je mično poslopje, zidano po sedanji šegi. Za hišo razprostira se vert z vodometom, kipi in s krasnim rastlijnakoni, ki je komaj dozidan. Od te strani je pogled na Peravo zelo lep, posebno ])ri Ghonovem znamnji na polji. Ka desni vidiš mogočne mejnike koroške in kranjske dežele, na levi kimata Dobrač" in Blajberg, pred teboj prijetno dišavo puha krasni vert; novo poslopje za njim spominja te, ria si človek pozeineljsk, zvonika zadej pa ti iiravita, da iiiij bodo tvoje misli obernjene vselej proti nebu. Na pervi pogled od le-te strani bi pač marsìkteri mislil, da ima pred seboj bogat samostan; tako blizo ste cerkev in pristava, K sklepn naj ti, ljubi romar, omenim lepo navado, ki je že silno stiira in ki so je do danesnjega dneva ohranila. Še preden so začeli zidati novo cerkev kriàko, bila je vsak petek o gotovi uri sveta maSa pri sv. Petru. Do leta 1725 so dobivali duhovni gotov znesek v denarji za to mušo, ali v imenovanem letu je zaostal, ker nova ccrkev je veliko veliko potrebovala. To so radi darovali duhovni gospodje na Feravi, ker so vidili, da denar pri zidanji tako dobro služi. Pa že leta 1752 je oni znesek zopet jel redno prihajati, kajti samostan jc sklenil, da se naj v po-vzdigo čeSčenja božjega za vedue čase vsak petek daruje sv. maša z dvema blagoslovoma z rešnjiiu Telesom in z orglami in petjem, kar se skerbno še danes spolnuje. V štirdesetdnevnem postu pa molijo na Feravi križev pot in sicer v petkih po žegnani maSi v slovenskem, v nedeljah po žegnu ali blagoslovu pa v nemškem jeziku; res lejia, koristna naprava. Ker so zaterli samostan grebcnjski in ko so sc razšli prcmonstratcnzarji, i)ri«la je fara sv. Križa pod kerško škofijo, ki tu sem večidel duhovne gospode pošilja, ki znajo poleg nemškega tudi slovenski, kajti Slovenci pogosto zahajajo k sv. Križu. 01) kratkem sem ti tedaj, ljubi slovenski rumar, razložil, kako je bilo poprej na Feravi in kako je zdaj; ^ko čudapoln je bil pocctek in začetek lepe božje poti sv. Križa; kako lepo se je razvijala v teku spremenljivega časa in kako mogočno in glasno nam zdaj govori, da naša vera še ni umerla, ampak da krepko živi, da sc kaže šu zmiraj v olepševanji svojih svetišč in blagodarnosti svojih nasledovavcev. Prebral si vse te čcrticc, ljubi braveo, ali da se prcjirieas, da je tako, pojdi sam na Foravo in glej iu verjel boš. Kedar boš v molitev ves zatopljen klečal pred pre-(fndnini križem in tako rekoč, p)voril r Tistim, ki je visel mi njem, tedaj se fspomiii tudi svojega ubogega, milega in pobožnega naroda. Z Bogom. J. Parapat. 3. Ozir po gforiSkem interžaSkemPrimorJi in romanje v prestari OgflcJ. (Spomini na velike šolsko počitnice 1863.) Motto: .Tam, Kier Soila t blagem kriOu Vijo un — podobnem nO« i Tam, kjpr SElnlino tiirtlco ViiiiSiOu Rorillrc — lu to Jn slavenskn krajna." Sliivcnika gurllca. Premila domovina slovenska, kako krasna si Ti! Srečen res so sme Šteti, dà — ponosen sme biti, ktcremu je bila stvarniea mila, da jo ugledal v tvojih I)okrajinali Infico življenja, da je tekla zibelka njegova na zemlji tvoji. Ima li vesoljni svet znamenitosti, da bi se z enacimi slovenska domovina ponašati nc zamogla? Ogleduj po celi zemlji velikanske cerkvc, mogočno stavbe železnic, cestii in druzib poslopij, orjaške gore, sinje morja, temne jezera, brusčeče reke, peneče slapove, zdravilne vire, plodne poljane, tolste l)ašnikc in visoke planine, rodovitne vinske gorice, bogate rudnike, sloveče razvalino, skrivnostne podzemeljske hrame ter tisočero modrih človeških naprav — in glej! vse to nabaj.iš tudi na »Slovenskem. — Ozri so po Btanovnikih oaše zemlje! N.'ihajafi li kje bolj vnete duhovnike, bolj slavne in učene možd, bolj bisti-e učenike/brabriSe vojake, cverstejše fante, lepši cvet Diladine^V — Po pravici je torej pel svoje dni g. A. Pirnat Vekoč: „Goratan, Primorje, Krajna, Z njimi Štajar — zemlja sjajna — Dom rodù so slaraega, Dom rodü junaškega — In to je Sloven'ja mila." — Ako Vas torej mika, ozreti se nekoliko po enem izmed oddelkov naSe zemlje, po goriškem in tor-žaSkem Pr im or j i namret, vljudno Vas vabim seboj, dragi slovenski bratje in sestre! Ogledujte v duhu to, kar je bilo meni v djanji sreča viditi od 14. do 19. septembra 1863. V kakih 9 urah dospé popotnik od Ljubljane skoz Škofjoloko ter dalje skoz Selško dolino mimo Selč, Železnikov, Zaliloga v Sorieo. Tukaj cesta neha in odtlej ga pripelje steza ])rek temnih gor v dobri uri na mejo Kranjsko-go-riSko. Dvoje visocih gorsi, k levi Porezen, kdesni Šla t ni k, 'straži tako rekoč tu vhod v Primorsko kronovino. Če se nazaj ozreš jiroti S orici, kaže se ti nizko obraščcno gi-ičevjc, jiroti T o minske mu ]ia odpira se dolina dovolj prijazna. PrekoračivSi mejo nahajamo se na Petrovem ber du, dveh na-samnih kmetijah. Po mični livadi koračimo navzdol, pa popotnik!"— ne upaj ji-j. Prej ko si si svest, prideš v tako tesno in kamnito strugo, da kmalo bi si noge podvil. In glej! ravno tu ugk-daš pervi sled one ceste, ki bi bila imela vezati goriško-tomin-sko H kranjsko-selško dolino. Zakaj je ta toliko potrebna in tudi — zlasti dijiiio ter jili je pogosto obiskoviil. IJil jn ponebnn umsn rastlinoslovcc. O ilovpnski ^'criiipprsti jc izgovoril razsodbo, ÜA „ta plniiina je v botaniskeui ozirii najbogatejša, kar jih je on obiskal". Pis. to kakih 1300 gld. atroSkov. Duhovnija je tuks^j žc od leta 1739., samostojna fara vendar še le od leta jg4S.—že tnkaj se kaže-akoravno še le dobro uro čez mejo — pri stavbah novejših hiš nekoliko tali-janski značaj. Pot odtlej do Hndojužne (2 uri daljave) je o lepem vremenu neprijetna, o deževji za popotnika zelo težavna, — da, pogosto celo s smertno nevarnostjo sklenjena. Dno ozke doline namreč ima skoraj vse rečifa liača v lasti, kjer si prebira po temiasti volji svojo strugo. O lepi uri je že še: - tolče se namreč po brodih in kamenji in so tu in tam čez vodo napravljene kurjim grcdčm enake bervi. Kedar pa o nalivih stranski potoki in hudourniki pridenijo svojo mokro bogast\''o raz stermih gor ter zalijejo hipoma dolino in poplaknejo bervi, takrat je prisiljen pomilovanja vredni popotnik spenjati se enako divji kozi po stermih in ozkih stezah, pogosto nad strahovitimi prepadi. Bog obvaruj, da bi nm stopnje zmanjkalo; zdajci bi bilo po njem. Sicer je osnovana, boljo reči," začcrtana prek desnega bregovja doline cesta proti Tominu, ali čas, o kterem bo ona izdelana, še ni zaznamovan v pratiki za prihodnje leto. Sploh ne svi-tujemo nikomur, tu skoz o slabem vremenu i)r)i)otovati, ker mariiii(li hi;-stiivck : „Svota (jorn pri Gorivi, strmi löU. l'in. Skozi Solkan pndšim so nam zdajci odgerne prostorna planota, in kolikor dalje gremo, čedalje postaja lepäa, čedalje mičnejša. Xa levo ugledaš ob cesti plodne poljane, nasajene po brazdah z raznimi sadnimi iu murbnimi drevesi. Vinska torta spleta vence od drevesa do drevesa in rodi bogato svoj sladki sad. Z neko neizrekljivo prijetnostjo počiva oko popotnikovo na teh ])oljskih in sailonosnìb livadah. Šc krasnejša pa se ti kaže k desni cesta omejena. Med sprelepc verte, najokiisnejše ograjeno, obdelane in obsajene z najžlahtncjšimi cvetkami, vidiš postavljene visoke, palačam enake „ville", ena zalša mimu druge. Skoraj neprenehoma se versté k desni te poslopja — poletne prebivališča premoižnih posestnikov in mestnjanov — od Solkana do Goricc in kin-čijo res kraj tako, da lepših jaz še nisem vidil v življenji. Če ktera okrajna na zemlji zasluži prilog: „rajska", ta ga je g^otova vredna. ~ Samostansko poslopje na Kostanjevici nam polagoma k levi zraste tako rekoč izmed vinogradov iz tal; tudi grad GoriSki nam čedalje bliže kaže svoje ostarele čern-kaste zidine, in prej, ko smo se nadjali, stopimo v Gorico. „Z malega zraste veliko", poje naš slavni Koseski. Pomen teh besed zamore so oberniti tudi na mesta in vasi. Okrog posamezni li gradov, »krog posameznih hiš so se jcle družiti finslopja, duklcr niso izrastle jioslednič, bi rekel, iz njili vasi, tergi in mesta. Gor ca umenjuje se šo le leta i(4ll ])u tem imenu v pismih, in siccr takrat še ko vas; vendar mora ona völiko veliko starejša biti. Postavljena namreč tako rekuč i)rod duri, skoz kti-n* so Uimijani pošiljali svojo bojne kordola v Panonijo, Ilirijo in No ri k, in skoz ktere so se tudi o preseljevanji parodoT divje ljudstva v Italijo sililo, morala je ona že poprej stati. Slovensko ime igeno daje npridbo Vodnikovim besedam, ki je pel: „Od penega tukaj stanuje moj rod, Če vé kdo za druz'ga, naj reče odkod." Leta 1001 je cesar Oton III. dal polovico Gorice oglejskemu patrijarhu Janezu IV., drugo polovico, kakor tudi polovico Solkana pa friulskemu pofu Verihenu. — Poznejše, okrog leta 1120 nahajamo \n)ervič lastne goriške kneze v osebah bratov Majnarda in Engelberta: leta 1500 pa zadnjega, Leonarda pu imenu, kterega grobni spominek se nahaja v goriški veliki cerkvi, koSóiee njegove pa počivajo v Liencu na Tirolskem. Le-ta jo zapustil Gorico cesarju Maksimilijanu I. in od teh dob je podložna ona slavni avstrijanski hiši, ktere cesarji si pridavajo tudi naslov: „p o kn e ž eni grof goriški in gradiškanski". Le treh zgodovinskih čert naj Se omenimo. Leta 122Ò nahajal se je v Gorici sv. Anton Padovanski, in je osnoval invstar novil tukaj samostan frančiškanski; leta 1692 dne 2n. junija o fasu oglejskega patrijarha Franca Barbara je bil sklican le-sem cerkveni zbor za to škofijo; lota 1751. dne 6. julija pa so sveti oče Benedikt XIV. s pismom „iiijuncta nobis" po dolgem besedovanji med beneško Ij udov la d o in Avstrijo oglejsko očastvo razdvojili, iz ter njega dve visi škofiji onega reda in enako časti vtemelili, izmed kterih ste 1)ile ena v Vidmu, druga pa po posebni Ijubeznipolni skcrbljivosti slavne rajne cesarice Marije Terezije v Gorici vstanovljene. Tako je ledaj jiodedovala Gorica čast nekdaj tako slovečega, zdaj pa v razvalinah zdihajofega Ogleja, ter postala v duhovnem oziru mati fMetropoIe) čveterih škofij: ljubljanske z 500.952 dušami; teržaSke z252.30» dušami; Porefiko-Pnijske z 60.592 dudami in O to k-Ker šk e z 40.635 dušami. Glcdé politične razdeIit^•c Je Gorica pnplavitno mesto severnega oddelku Primorske krouoviiu' z lastnim deželnim zborom, ter je, na slovenski zemlji stoječe tudi pravo slovensko mesto, kakor nam spri-čuje njeno ime, in kteremn ne Nemee ne Lah ni mogel s svojo tujšrino popačiti })ravep:a imena. Izmed 14 tisoč stanovnikov jih je čez polovico Slovencev, nekaj je Nemcev, dnifd so Lahi in sicer eni tako prenapeti Lahoni, da bi celo mesto le preradi popolnoma svoje naredili. V ozini na verske vstave, ljudski blagor in na-rodsko omiko ponositi se sme Gorica, da je per va med slovenskimi mesti, in je tudi. Imd na bližni Kostanjevici samostan frančiškanski z domačo učilnico za svoje klerike; v mestu sta samostana kapucinski in uršulinski; usmiljeni bratje oskcrbujejo bolnišnico za^moški, — usmiljene sestre pa ono za ženski spol. Šolsko sestre, imenovane „de Notre Dame", podučujejo v zavodu za glulio-nemn in — če se ne motim — ludi v onem za zanmiitrjene in zai)uščcn(; Dtroke. Nadškofijsko semenišče oilgojuje mlado duhovstvo za vse štiri ]irimorskc škofije: tudi viša giniTiHzija in realka, fantnvskii in dckliška^liivna gola nahajaj» se fukaj, in vendar mcnil;i še nismo vseh blagih naprav natanko našteli. — Tudi gh'dé narodske ravniipravn«tsfi bi se smelo niarsikako slovensko mesto v Gorico v šolo podati, naj bi se tukaj učilo spoštovati voljo svitlega cesarja, ki zagotavlja vsem nartidom enake pravice, ' Kodoljnbov slovenskih ima (ìorica h-po šlevilo, in sirr iskrenih rodoljnbov; tega so nam prira: ondotna ritavnica, pogostni dopisi v ,Novicah', ,l)anii-i': imenik družbe sv. Mohora' itd. Vseh mestnih znamenitost jaz tu popisati ne vterpim, ker nisem vseh vidil in sem se tudi premalo ^asa v Ooriei mudil; na ene kraje vendar pa le poglejmo in scer po redu, kakor sem jih jaz obhodil. — Najprej me je peljala pot do samostana frančiškanskega, ki stoji zunaj mesta na silno mikavnem homcu. Lepšega položaja nima kmalo kako poslopje, kakor je ta. S )red cerkvenih duri vgledaà Gorico razpenijeno pod seboj: — temno-začerneli grad — nekdaj "dom grofov goriških, zdaj vojaška terdnjava gospoduje nad njo; — od njega k levi pa pelje pogled daleč doli proti Vipavskemu itd. — Pa tudi spred samostanskega vhoda, ki je k zapadu zasukan, vidiš k podnožju sprelepo okolico, ono namreč, skoz ktero smo od Svete Gore doli prišli, in ktero sem že zgoraj omenil. Toliko lepša pa se še odtod vidi, ker se vsa hkrati spregleda. Cerkev samostanska ni velika, ali lepa pa, lepa; morebiti najzalša izmed vseh dvanajsterih frančiškanskih ccrkvsi provincije sv. križa. Možje, ki so to niično svetišče zidali, so res ziislužili biti zapisani v zlate bukve, kajti unieli so svoje rokodelstvu ])opo1nnma. S prekrasnimi tako imenovanimi „Stukiitur-])odo))anii" so obok, kakor tudi stene cerkvene čez in čez okinčane in nadane. Lepšega prostora ]»ač ni zamogla Gorica odkazati telesnim ostankom od svojih nemirnih jiodložnikov jircgnanega in v Gorici živečega in umerlega francoskega kralja Karola X. kivknr v tej sprelepi cerkvici, kjer počivaj«» v kiijtelici na e])istclski strani. Ne moremo se ločiti (idtiid, da l)i vsem popotnim živo ne priporočili, naj bi jim pridšim v Gorico ne bilo žal in preveč, potrudili se le-sem gor na ta griček — po domače imenovan na Kapeli — od koder zamorejo spregledati celo mesto, kakor tudi okolico in griče, ki krasni lep ogled opasujejo. Nazaj v mesto pridSi peljem vas proti knezo-nadSkofovi palači in skozi njeno vežo in dvor r oknsno obdelani prostorni vert, kteri je —po posebni dobroti nadškofov)—slcdnjenju odpert. Tako ima ti-daj Gorica v sredini svoji nsijlepše sprehajališče, po kterem pre-bivavstvo njeno med lepodišei-inii cvetkami ter v senci sadnih dreves in vinskih tert šetati zamore. — Od nadskofove palače naprej nahajamo se nc])osredno na glavnem, triogelncm in prostornem tergu Goriškem, na „Travniku". Mnogo vidiš tii lepih hiš in štacun, pa krasna dvastolpna cerkev sv. Ignacija — nekdaj jezuitska — ta te gotovo naj bolj zanimuje. Nekako šiloma vabi človeka k sebi; nikdar pa ti tudi ne bo žal, če stopil va-njo. Kdor se hoče hkrati prepričati, kako cerno laže sedanji svet, grajaje red Jezusove družbe, ta naj gre le v eno od teh mnihov pozidano cerkev, in eelo nič mu ne bo težavno, sebi pravično razsodbo narediti. Ob cerkev naslonjeni nekdanji samostan je postal vojašnica. Po dvtiru njegovem, kjer je vladala nekdaj tihota in so se sprehajali mirno zamišljeni samotarei, ropočeta zdaj bubcn in tromba, po subah pa, kjer su se snuvali glubuku-uc-eni spisi in razni načurti, čujujo se šale in ]isovke vojaške. Pa kaj se če? vsaki čas rodi svoje cvctke. Iz „Travnika" iieljejo pota na vse strani. Mi podajmo se najm-j po Hasti-l — ulici. Konce nje dospcmo do nietropolitanske ccrkvc, kti-rc vhod je nekako prikrit in ncpripravcn. Cerkev sama na sebi pa—posvečena sv. Ililariju—je jirav lepa in velika. Bil sem v nji že dvakrat po])red, pa ogledoval sem jo takrat le niimogrodč. Tabart sem se ])onHuIil v nji nekoliko dalje in se pre])ričal, da se pri nji svoje dni ni gledalo na stroške, ne v oziru zidanja in tudi no v (iziru malarije. ^Inogo mnogo raznih podoli in obrazov jo zaljšu. Altarjev ima ll>, hrani pa ona tudi mnogo svetìnj, ki so bile po odpravljenem oglejskem i)atriarhalsh-a deloma v Videm, deloma sem v Ckiriuo riddane. Lepo najdemo v ,,kratki po-vestnici Goriške nadškofije, str. «30 in Gl" *) jìopi-sano procesijo, ki je, spremljcvana «d vojakov regimenta „lletleliem" prenašala 27. in 28. septembra 17o3 svetinje iz Ogleja v Gorico. Zaznamek njihov naj po večem tu sledi: Svetinje s čeljustjo sv. Andreja aposleljna; ravno tako kiji Marije Device in pa perst sv. Benedikta opata, lično v zlato povezan v leseno škatijicd sliranjeu. Svetinje ssv. Kvirina in Anastazije, niuècncev; v kristalni škatljid spravljena. Svetinje ssv. Gereona in tovarfiev, in sv. Fortunata, velkega diakona; tudi v kristalni škatljici. Svetinje ssv. Hermogena in Fortunata, v kristalni škatljici shranjene. Svetinje sv. Felicito in sedmerih bratov; v kristalni škatljici hranjene. Dve leseni škatljici, podolgasto okrogli, v kterih se niuo^'u manjših svetinj znajde. Čeljust sv. Uršule, v sreberni posodi, s kristalom pokrita." filava sv. Agapita, mucenca, v kristalni škatljici spravljena. Ghiva sv. Anastazije, v kristalni škatljici shranjena. Svetinje ssv. Kaneija in Kancijana, mucenccv, v kristalni škatljici sliranjene. Lesena škatljica, ki so v nji lasje sv. Filipa Nerija in druge svetinje. Druga lesena škatljica, v kteri je shranjena perst tzcmljji), napojena s kervjo ssv. nuičeneev. *) Izdaln družbn sv. Muhorn v Celovcu 1. Pis. Àltarnì kamen, z zlatom vložen, v kterem so svetinje ssv. apostolov Petra in Pavla; dalje bukve, ki imajo srebcrnc zaklepnice. Glava sv. Felicitc, v srebru fargenteum).—Glava sv. Lavrencija, v srebru. — Glava sv. Mohora. — Glava sv. Zifiisniunda, kralja. — Lesena skatljiea, v kteri je shranjenih nekoliko dragotin. — Dve rami (duo brachia) ssv. Mnliora in Fortunata, v srebru. — Kristalna škofova palica,—Škofova palica sv. Mohora. Srebenii križ s svojim stojalom. i^e nekoliko druzih manjšili svetinj. Ra\Tio je k večernicam zvonilo, ko sem bil me-tropolitansko cerkev og!i-dal. Akoravno je bil delavnik, prižgali KO vendar skoraj pri vseh altarjih svefe. kar drngcj na tak dan še nisem nikjer vrajmal. Ostal sem tudi jaz med službo božjo v cerkvi. Ljudi je bilo precej, molilo se je latinsko, enako tudi pelo, "in seer splošno po vsi cerkvi. Edino, kar bi Gorici Se želeli, je to, naj bi si preskerbela kaj boljših zvonov. Jez saj nisem nobenega zvona slikal, da bi bil debelo odmeval. — Z obiskanjem ka])ucinskega samostana je bil moj ogled po Gorici skončan, kiir pa naj drngi nikar ne storijo. Dzrcjo naj s(.' le še tudi drugam, n. ]>r. v vstav "gluhonemih, kjer mu, kakor iz sv«ije poprcjSnc nazornosti v Gorici vem, radi postrcžljivo razkazujejo svoje poslopje itd. — Tudi predmestja naj ogleda, ktercniu dopusti čas, ker je tu in tam kaj mikavnega vid iti. Zdaj pa, dragi moj, zapustiva Corico in vzdig-niva so v duhu d«ili iroti staremu Ogleju, proti onemu blagemu krsiju, o( koder je nam Slovencem vjiervitV prisijiila lufi sv. vere. (5 debelih ur potrebujeva do tje doli, pa nit: ne dt^, v duhu bova hitreje romala. — Po cesti, ktero nastt)piva, èlo jih je že na miljone. MarRikaki hrabri slovenski fant je korakal po nji; zdrav je zapustil domovino svojo, pa nikdar se ne veniil ver: — na 1)oinih poljanah talijanskih in francoskih iia^ul Je daleč od dragih svojih prezgodnji grob. Kmalo zunaj mesta prestopimo dereeo Sofn. Koj unkraj nmsta se odcepi stranska pot, ki pelje v vina-bopatp Herda, velika cesta pa spusti se za S oc o doli ven. Lepo se nam nazaj ozirajočim kaže k levi Gorica pod temno - začernelim gradom, k desni omejujejo nam pa za enbart razgled srednje-^-isoki griči. Todgora — kake pol ure od Gorice — je zadnja sluvonska farna vas; naprej tjc nahajamo se zdajci v Furlaniji. Železnica, ki deržf sem prek Gorice in dalje na LaSko, prestriže nam kmalo pot, naprej >a se zdaj ponižajo grički k desni in kažejo sc po n, ih pogostne poslopja in stanovanja. Deka-natska fara Ločnik, kjer je nekdaj verli slovenski fajmoštor in pisatelj Kempcrle Štefan ])nstiroval *), gleda kmalo tjc ])rijazno doli nas. Laškim duhovni-k(ini se- pripisuje, da so to vas pofurlanili. Ime njeno nam jiovč luitanko, da je slovenska in da Joči Slovenec <1(1 Furlanov. Med murbinimi drevoredi potujemo d:iljo in dospemo v vas Maj ni co, ki je kako poldrugo uro od Gorice. Kdor ima čas, naj se potrudi tu do Soče. kjer so nek viditi ostanki starega rimskega mesta ob tej reki. — Gremo najircj in bli-žaiuo su onemu žalostnemu kraju, kteri je s])reje] že, niarsikterega našega rojaka, ki ni hotel shiiiati in ubogati lepili naukov svojih roditeljev, prijatlov in učenikov. Mislimo namreč Gradiško. Že iz daljave, se nam kažu nad ostale zidinc nekaj »dzdignjeno veliko, beh» giajsko ]Mislo])je, mesto samo pa nam po vcčeni zakriva močno "terdnjavsko obzidje. Se nuinj pa je Gradiška viditi, ko se v neposrcdnti njeno bližavo pride. Ostane namreč od velike ceste k levi, in pred njo Siri se košat drevored. Le za ene trenutke Htopimo va-njo. Skoz začernelega obzidja dolge in éiroke duri pridemo najprej v dvor vojaSnice, in skoz njo fie le v mesto. Nikakor bi človek iz daljave ne mislil in sodil, da je Gradiška tako velika. Glavna ulica pelje naravnost doli skozi mesto, — od nje se ločijo nekterc tudi 8e vstran. Dve cerkvi sem kar le mimogredé malo pogledal. Ena izmed nju — menda podružna — je viditi še precej nova. Konec dolge ulice pride se do jetniäkega gradii, ki stoji precej visoko. Ako se hoöe do vhoda )rit!, treba se je vkreniti tu po poti k levi. Kmao se najdemo na temenu terdnjavskega obzidja, ob ktero butajo in pljuskajo globoko doli peneči valovi viSnjeve Soče. — Še ene korake, in zdajci stojimo preil jetniškinii vratmi. Iz visokep poslopja vdarja nam na uSesa žalostno žvenketanje železnih verig, v ktere so vko-vani nesrečni prebivavci tega obzidja. Zamogel bi bil ob bolj pozni uri v grajski dvor priti, kterega bi bil toliko rajši vidil, ker se neki nahaja notri star, v živo skalo vsekan vodnjak. Pravijo, "da so ob vojski zastran Španskega niislcdovanja f-rradiškansko terd-njavo branili >Š])anci pred sovražnikom. Dolgo obsedeni in stiskani niso imeli več vode, torej so kar v živo skalo vsekali vodnjak, kar nek tudi spominja v njega vsekani španski napis. To se vé — in tudi še kaj druzega bi bil rad pogh^dal p(i tem žalostnem poslopji; ali ker je bilo še zgodaj na času in so bili jetniki ravno pri sv. niaSi in koršanskem poduku, bil bi mogel čakati najmanj ]io! ure: ali to mi je bilo predolgo in sem se torej odpravil koj zo])et iz terdnjave. Naprej od Gradiške nastopimo neizmerno furlansko ])Ianjavo. >'ina bogate Tierda ostanejo namreč vedno dalje k desni za nami gor; griči k levi pa, ki so nam doslej zabranjevali ozir naš unltraj Soče, zaobeniejo se od Z a j; rad a hipoma doli proti Ter-žiču (Monfiilkone). Neomejen je odslej naš pogleil ua vse strani. Skor.ij neprestano noter doli do Ogleja prekriža tisoč in tisoč murbnih dreves ravnino v dolgih drevoredih; od debla do debla spleta vinska terta svoje vence: ali žalostno se že več let sem vjema zelenjava nmrbe z osuhlo terto, ktero je osnio-dila huda bolezen tako, kakor bi najhnjša slana komaj kaj enacega storiti zamogla. Žalostno visi černo-rujavo plcsnjevo grozdje obilno od tert in napolnujc serea domačinov in tujcev o pogledu z otožnimi čuti i. Pa tudi še druga nadloga, bolezen svilnih čcrvičcv namreč, hudo tare nekdaj tako bogato, zdaj pa najboljšega in največega pridelka oropano Furlanijo. Sploh se okoliščine priprostega naroda v teh krajih tudi o boljših časih niso mugic ravno sjajne imenovati; zakaj tu je le grajšak in plcmenitnik g;iiiii nv. Aiiilirnž, iiiiliiiiHki Akcif; Kvzclii i/. liiilmiiji- ; LiniPii vi-ri-i-lxki ; •Sabin rinceiiski; AbiiiidHi-i, tridpntiiiKki »kuf itd. — Glrj „Prijutla" 1. 1855, str. 817. Pi«. nauk po Insubriji, obojni Reciji, po Norikii in ostali Iliriji, in od tistega časa noter do razdeljcnja imenitnega očastva gospodovali so oglejski àkoQe v cerkvenih zadevah po zgornji Italiji, Tirolskem, Koroškem, Kranjskem in enem delu Štajerskega. Lepo, dà — sprelepo delovanje bilo je to. Ali, — ni je pod solneem srefe popolne. Ako se je lesketal Oglej v verskem oziru ko svitla zvezda na jasnem jutru, nič manj tudi ni bil nezvest svojemu vladarju; "in to mu je rodilo obilno stisek. Žo puntarski Maksim ga je hotel okoli I. 23;") p. K. za-stran njegove zvestobe do cesarja Gordijana i)i)koriti *). Dolgo ga je oblegal in «tiskal, pa slabo se mu je splačal njegov osvete-željui trud. Umorjen je bil namreč s sinom vred po "lastnih razsiirdenih vfijakib. Ali vso druga bila je čez dobrili 200 let jxtzneje. Leta 451 pridervi siloviti liunski kralj, pud imenom „šiba božja" le predobro znani Atila, oil nierzle Azije svoje divje in sirove trume — ne vojakov — amjiak zgiiij tolovajev, požigaveev, roparjev in niorivcev. Straiiovitenui hudouruiku enako poplakne Nemčijo in Francijfi, pa v hudem boju pri Chalonu Iiil je od združenih Kimljanov, Frankov in fiotov vcrlo nabit ter nazaj v Ogrijo zapoden. Poln osvoto-željnosti plane 1. 402 skoz l'ammijo proti Italiji, zaznamovaj« |)ovsih1 sled svoj z vsinii mogiičhni okrutnostmi ii liudobijami. Tresi se, Oglej! med drugim tudi te )i veljii labart Atilovo obiskanje. — Zastonj hc jo pripravljali! mesli» za hral)ro obranil«); zastonj h« je tudi " dolg(j verlo vstavljalo in jako branilo, — ]ioslednjič vendar je premagano, oni lano, pü7 dovolili. Bil se je namreč tačas razkrojil patriarhov sedež na dva ob enem obstoječa, v Ogleju iu iiu otoku Gradu. Oglejeem je bil dan za očaka Janez L od Friulskega vo. voda Gisulf-a ; — Orajanoni pa od sv. Očeta zvoljen očak Kaiididian. V Gradu so bili očaki do polovice petnajstega stoletja (1. 144(j), « kterem času so se v Henedke ])reselili; vendar ne beremo nič posebnega o njih (Iclovanji. Nasprotno pa je oglejska ccrkev v poznejših časih od rimskiii papežev zadobila toliko čast, da so ji dali pervenstro med vsemi druzimi oèastvi zapadnega sveta; da, — bila je celo perva za rimsko cerkevjo. Cesar Karol Veliki je o dneh sv. Pavlina patrijarha oglejskemu očast\'u daroval mnogo posestev in blaga; patrijarhu Sigehardu je dal cesar Henrik IV. v last Furlanijo, Istrijo in Krajno, in tako so odslej patrijarhi tudi deželski knezi bili, doklerniso svojih dežel in oblasti po zvitih Benečanih izgubili. Nočemo tuka, tedaj tudi orgelj ne! — Ì'o vknsn talijanskem viditi so siccr v velikih stranskih kapelah ])odstave za dva kora ( v vsaki enai: ne vem vendar, ali nista bila koj o zidanji zgotovljona, ali pa žc poznej odstranjena. V jìodzemeljsko kapelo pelje dvoje kamnitih stopnic. Milo zastočcjo težke železne duri, ki vhoda zaklepajo: pridšcga pa v podzemeljsko svotiSče resni in sviiti' občutki navdajajo človeka, ko pomisli, da ravno na tem mestn Rta bila peni slovenski škof sv. Mohor in njegov pomočnik sv. Fortunat vječena, tu skončala pod močem trinoškega rabcljna svoje sveto življenje ter dttsegla sjajni venec mučoništva. Šestero kamnitih stebrov podpira obok te podzemeljske kapele; težko železno omrežje veže jih enegii k drugemu, v sredi med njimi pa nahaja sc velika štiri-oglata železna skrinja, černo pobarvana in obilno pozlačena. Shramba je ona častitljivih dstankov (svetinj), od kterih pa je bilo, kakor smo že zgorej omenili, 1. 1TÜ3 nekoliko v Gorico, nekoliko pa v Videm prenesenih. Ka sprednjem koncu železne Ic ograje jc postavljen aitar, na kterem se ob razuih časih sv. maša služi. Obok in stene kapeline so kinčane s starinskimi malarijami. Nazaj gor v cerkev jiridši ])oglejmo «o v zakristijo, kjer se nam med drugim kažejo »tare perga-ničntne" — menda mašne — bukve. Niso tiskane ampak ]iisane; i)a viditi je na njih, da si marsikdo odterga kakšen košček od njih listov. 1'opisal sem Vam, dragi bravci ! zdaj i)0 vcčcm velikansko cerkev, nikakor ])a vam vdihniti zamogel občutkov, ki so mene v nji navdajali. Naiiajal sem se pri viru, od kterega se je stekala reka milosti lidžje i>o obširni Sloveniji, ne našel pa vendar domačina, da bi mi bil v moji m.-itc.rni besedi razložil, kaj je to sili uno. Tudi nemščina mi vkljub (emu, da jo dobro urnem in jo nekteri za edino-osreCivnc» imaji) in cenijo, ni na tem svetem kraju nič hasnila. Mežnar — terd Furlan — jaz terd »Slovenec, — bila Bva si malo drugač eden proti drugemu, ko nema. Vse je zapadlo v Ogleju tujstvn. Stopimo zdaj iz cerkve! — Iz lope vodi nas srednjim cerkvenim durim ravno nasproti vhod v neko opuščeno poslopje, v kterem naliaja» nakupičenih mnogo raznih starinskih kamnov in podob. Stavbna oblika in slikarije po stenah dajo nam soditi, da nahajamo se v mali nekdajni cerkvici: pred njo pa znajde KO okroglasta, strehe oropana in na pol razsuta lopa, vsred ktere star kamen paganov fbaptistcrium gentiumi stoji. Po pričctni cerkveni Segi iz n-zanega kamna narejen enak je Sestogelnemu plitvemu vodnjaku, v kterega dno okrog in krog stopnice dcržé. Šestero na pol odbitih kamnitih stebrov krog njega stoji ter svedoči, da vzdigovala se je kdaj — najberže kuplja — kot posebna strešica nad njim. Na miljone jih je bilo nekdaj tu prerojenih v zveličavni kopeli sv. kersta; o Bog daj, da vsi oni gledajo v raju Njegovo sveto obličje! Na poldansko stran od cerkve pridsi nahajamo ta zopet ležati nmogo starin; naprej tje vidimo globoko prerite tla, iz ktcrih se izkopavajo opeke in kamnjc nekdajnih zidin. Dva debela omuljcna stebra Hterlita visoko iz tal; — pravijo, da na tem'mestu stala je nekdajna jìatrijarbova palača. Čudno spreminja se ves svet! — Iz sjajnc palače je postalo puHto polje. OrjaSki cerkveni zvonik nahaja se prosto stoječ na polnočni cerkveni strani. O njegovem černo-ruja-vem zidovji zaniore se reči: da kamen v njem je od starosti oitamnel. Čvctcro-oglato se dvipuje iz tal devet močnih stopnic ena nad drugo, in iz te menda za večno sezidane podlape vzdignjo se potem Se le velikanski zvonik. kamnitih stopnic dcržl od zunaj gori do njegovega vhoda; ko pa skoz ozke in nizko darice v znotranje obzidje stopimo, nahajamo k za-padni steni prislonjcn in postavljen drugi zidan oži stolp, in po njegovi sredi nas pripelje po polževo izpeljanih 127 kamnitih stopnic gori do zvonišča. Pod seboj okrog in krog nekdanjega mesta nglcdamo grob in zopet smo prisiljeni zaklicati: Pomilovanja vredni kraj I grozovite nevihte so divjale že nad teboj ; ni čuda, da so ie pomandrale v prah in pepel ; mnogo tvojih prostorov pa je zagernilo sinjega morja močvirje in vselilo le-sem nezdravih zrakov in merzlice dom! — Bolj mikaven jo vendar vid na daljave. Proti poldnevu dol kipi iz temnih lagunskih valov otok Barbana sslovečo božjo potjo Marijino, kterekip so letos o veliki Gospojnici (velikem Šmarnu) patrijarh beneški z vidcmskim in goriškim nadškofom vred slovesno kronali. Tam doli na tem otoku je stal svoje dni lazaret oglejski.—Na desno naprej tje je otok Grad, ki nosi na svojih pičlih obalih mastice ènacega imena. O časih, ko so divji narodi, zlasti (xotjc in Iluni vse dežele ropali in pokončevali, pozidal si jc neki škof Avguštin na tem otoku grad, da bi on in Oglejčani o sovražnih navalih ondi varn,o zavetje imeli. Poznejše se jc vstanovila, kakor nam je že znano, ondi tudi stolica patrijarhalna. Sedaj ima flrad le navadno faro s preža o cerkvijo, posvečeno ssv. Mohorn in Fortunatu, ki je nek ena najlepših goriške nadškolijc. Nahaja sc doli nek tudi še mnogo starin, ki so vredne, da se pogledajo, komur čjus in okolšine to dcpusté. — Proti večeru se razjjrostirajo laške ravnine tako daleč, da stikajo se z nebesno oblo. Proti polnoči vidimo okolico Palmanovško, Gradiškansko, Vidcnisko in Staromeško, za klerim dsdcč gori silne gore v zrake kipé;- proti vzhodu za Sočo tam pusti Kras svoje goličavc kaže, pa tudi še mnogo drugih krajev oko naše zanimuje. V slovo od tc zračno višine naj navedem tu besede, ktere so naS neumerljivi SlomSek 1. 1835 pri svoji iiazočnosti o ločitvi od tega kraja zapisali, rekoč: „Še enkrat iz te edine ostale visokosti starega Ogleja povzdignem v svoje domače kraje solzne oči, pre-mišljevaje, kako so hiteli svoje dni apostoljski možje prek bistre Hoče za Savo in Dravo med Slovenci svete vere luč prižigat in postavit po njih krajih izvelicansko znaminje svetega križa. Bila je v Go-rotanu na lepi ravnini za Dravo nad sedajnim Špitalnm Tiburnija, slovito mesto, in njena škofija Oglejska hčera. Dobila je stara Emona, prcdnica bele Ljubljane, iz Ogleja svoje škofe; ravno tak staro Celje"in Ptuj. Vsem škofijam po Primorskem, gornjem Laškem in Tirolskem, po jnžnih deržavah za široko Donavo globoko v ogersko zemljo je stara velika škofija Oglejska mati. In ko so divje ljudstva ob svojem velikem preseljevanji vse stare mesta zatcrle, škofije in perve keršanslse cerkve požerle, v Ogleji svete vere luč clo vgasnila ni ter jc iz Ogleja zo])ct po naših zasutili krajih sijati jela, kakor prijazno solute po hudem vremenu." Od cerkve podajmo se zdaj ogledat še ostali Oglej. K glavni cesti nazaj tje iridši gremo po nji. Kmalo še nam zasuče na desno v drugo ulico. Tukaj jn-idemo do lepe cerkvice sv. Antona, naprej pridemo med drugim tudi do hiše slovečcga Ickarničarja Zandonatti-ja, ki ima v svojiMU vertu nniogo starinskih kipov in pudoh riiz]iostav!junih. Od lekaniicc naprej pridomu naglavni tcrg. Tukaj so A-endar ene čedne hiše vidifi: le-seni priiicržl tudi od morja gor kaniil, po kterem zarujo-veli gondnlierji popolne na liar))iUio inv(irad vozijo. Zdaj pa poslovimo sc zopi-t od starega Ogleja. Itadi bi mu želeli ob odliodnji kaj boljših prihodnjih dni; ali tega se skoraj ni nadjati. Uglej jo — izjcmši spomin njegov nu slavno iirctoklost ~ bcrž ko no za vselej odstopil z odva znamenitosti in zemeljske sreče. Zlasti mu preti ostati velik neprijatelj za vse prihodnje dni nezdravi zrak, ki iz bližnjih močvirij hlapi, Stanovnikom, posebno ženskam, že raz rnmen-kasto-zasiihlih obličij bereš bližnje pobratimstvo z merzlico. — In zdaj ostani, žalni Oglej, Bogu priporočen! *) J. Levičnik. *) Da nam pričujoča knjižica preveč ne naraste, moramo konec zunimivcga popotoviiuja za drugi zvezek „Večemic" odložiti. iK Ä Ü; Ä1 D. Strou 1. Oùo iu sin.........3 il. Cérkev sv. Križn pri Belaku.....39 Ozir po goriškem iu teržuškem Frimorji in rumauje v prentari Oglej ........ 58 v Celovcu 1864, Natisnila Jan, in Frid. Leon.