niadini SLOVENSKI UČITELJ ‘PEDAGOŠKA HEVIJA IN GLASILO SLOMŠKOVE DRl/ŽBE V LJUBLJANI £ETNIK XXIX. ŠTEV. 9-10 1928 „Slovenski Učitelj“ izhaja sredi vsakega meseca. - Uredništvo (Fort. Lužar) /e v Ljubljani, Glinška ulica, vrtna kolonija. Upravništvo je v Ljubljani, Jenkova ulica št. 6. • Naročnina znaša 50 dinarjev. - Članke in dopise sprejema uredništvo, reklamacije^ in naročnino pa upravništvo. - Izdajatelj in odgovorni urednik: Fortunat Lužar. • Za Jugoslovansko tiskarno v Ljubljani: Karel Čeč. Vsebina l) štev. 9.-10.: Internacionalni pedagoški kongres v Berh H. Kmet. - Zgodovinski in statistični pregled šolstva in narodne prosvete Sloveniji. F. Lužar. - „ Windisch“. Vojteh Čuš. - Kulturni pregled. -Književni- pregled. - Zapiski. Glasbena priloga: 7.-8., 8. Anton Jobst: Pevec (Vida Jerajeva). Listnica. Ker je v zadnji številki pomotoma izostala Glasbena priloga, zato je pridejana današnji številki. Prosimo vse naročnike, naj to pomoto oproste. V zalogi imamo še precej letnikov »Slovenskega učitelja« od 1. 1926 dalje, katere oddamo po znižani ceni Din 30 — letnik. Vabimo posebno krajevne šolske odbore, da nabavijo za šolska upravi-teljstva vsaj letnik 1926 in 1927. Prosveta prenavlja ameriški narod. Nekaj o osnovnih in srednjih šolah ter vse-učii žčih v Zedinjenih državah. John Dyneley Prince, poslanik Zedinjenih držav ameriških v Beogradu. Leta 1831. je posetil sloveči francoski popotnik De Tocqueville Zedinjene države, da prouči našo tedanjo demokracijo. Ta učenjak je napisal, da demokratski družabni duh onemogoča vsako temeljitost, ker po njegovem mnenju neskončni vrtinec, ki vedno rajsaja v popolnoma demokratski deželi, škoduje raz-vitku zbranega in stalnega narodnega nazi-ranja. Ako mislimo na nepopolno demokratsko državo, tedaj moramo priznati, da je ta izjava resnična, ker se v takem primeru združijo vsi mogoči vplivi, da preprečijo vsako'razboritost in razmišljevanje. V sredini take zmede seveda ne bi bil mogoč kakršenkoli koristen in stalen prosvetni sistem. Na primer v demokraciji, ki še ni dosegla svojega najvišjega razvoja, se mora narod neprestano zanimati za probleme gospodarske in politične organizacije, za praktično uporabljanje osnovnih načel in posebno za nove življenske okol-okolnosti. Čim pa se taka demokratska država učvrsti, ko se splošno družabno življenje ustali na zdravih izročilih, tedai moramo upati, da se razvije boljši in stalnejši duh, ki naj vpliva na celotno, družbo. Ko je De Toqueville videl Ameriko, je bila čisto nova država, bila je bolj ali manj še neurejena, narod še ni dobil svojega določnega obličja, ker so bile nove ideje še v borbi s starimi izumirajočimi izročili. Skratka, De Tocqueville je videl Ameriko prej nego * Pne i-nij. 1.1. je predaval na ljubljanski univerzi gospod poslanik o vplivu amerikanskih univerz na javnost. Predaval je v slovenskem jeziku in se zelo pohvalno n-razll, da je naš jezik zlasti ohranil dvojino. Besedilo predavanja je tu ponatiinjeno iz lista »Življenje in svet« od 13. julija, Jt. 2, stran 39. Uredništvo. se je bila razvila, prej nego je postala država kakršna ie danes. Zgodovina naših mnogih velikih vseučilišč je morebiti najboljši dokaz moje trditve, da smo danes razvit narod, ki ni čisto materialističen. Značilno je pripomniti na tem mestu, da je ena najbolj priljubljenih strok v vseh naših vseučiliščih modroslovje. — Stroka, ki jo tako pogostoma žigosajo kot nepraktično in brezkoristno. Dejstvo je, da so profesorji modroslovja na naših najboljših vseučiliščih, n. pr.: v Harvardu, Kaliforniji, Kolumbiji, Newyorku, naredili iz teh zavodov velika središča čisto teoretičnega raziskavanja. Poleg tega imamo mnogo tisoč mladeničev in mladenk, ki študirajo veliko predmetov iz čisto teoretičnega stališča, kakor n. pr. politično ekonomijo, pravniške nauke, matematiko in druge znanstvene stroke. To značilno hotenje povdarjam predvsem zato, da bi izbrisali tisti neosnovani pojem, češ, da se ameriški narod zanima zgolj za materialistične reči in da razmišljuje edino o vsakdanjih dobičkanosnih vprašanjih. Seveda, ne moremo zanikati, da imamo tudi danes mnogo in še preveč ljudi, ki se še niso naučili, da bi razlikovali med pravimi duhovnimi vrednotami in sedanjim materialističnim sijajem. Razume se, da večina naroda v novi deželi najprej zahteva praktičnih stvari; prav zaradi tega naš narod dostikrat prerad sledi demagogom, ki histerično brani o nevarne zamisli, Ali v tem primeru obstoji nekaj, na kar se lahko sigurno zanesemo. Veliki ameriški narod dobro razume svojo lastno silo, razen tega ima zelo zdiavo pamet; dostikrat pa ni dovolj izurjen, da bi vedno pazljivo razsojal in bi tako pravilno ocenjeval darove kulturnega življenja. Vendar sedaj naše šole in posebno naša vseučilišča iščejo pota in način, da bi popravila ta značilen nagib. Prizadevajo si, da poduče naše ljudstvo, ki je nekoliko raznovrstno in po nekaj raznobarvno, da naj ne leti k vsakemu divjemu ognju, ki se narodu predstavlja v čarobni svetiljki kakega šarlatana, da ga vodi po nevarnih stezah. Poglaviten cilj naših vseučilišč je, da odgojimo narod na vse mogoče načine, ne samo z mehaničnim poukom, nego tudi s pravniško izobrazbo. Hočemo, da poučujemo narod ne samo z dejstvi in metodami, nego — in to je poglavitno — tudi z zdravim in nenevarnim razmišljevanjem. Priznavamo, da je prosveta edino sredstvo j. G- ^r- u= O:' M H dr- — =1 M k— fc: ■f- r J L » 1* $ Uf ¥ ■' I J’- n- y Z... n 4 5z=u na ljudstvo. Ako so ne samo profesorji, nego tudi oni, ki težijo za akademsko častjo, res uravnoteženi in napredni, ako v vseučilišča zahajajo študenti iz vseh narodnih slojev, ako so vsi poklici pristopni na vseučiliščih izobraženim ljudem, potem smo lahko sigurni, da je narod na pravilnem potu, da ustvarja stalno družbo in popolno življenje, utemeljeno na izkušnji, a ne na nagonu in ničevni čuv-stvenosit. Dejstvo, da naš ameriški narod ni na slabem potu, moramo pripisati izključno vplivu naše vseučiliške delavnosti. Naš sestav smo bolj ali manj usvojili po evropskem vzoru. Na splošno daje odlične rezultate. Vendar v stvari obstoji nevarnost, ki onemogoča sposobnost naših vseučilišč, namreč začasna nesposobnost naših pripravnih šol. Ne trdim, da vse te šole niso koristne, ali dejstvo je, da premnoge od njih nimajo stroge pripravne vzgoje. Študenti, ki pridejo k profesorjem na vseučilišča, ne razumejo nobene metode razmišljanja, to se pravi: ne umejo študirati. Priznati moram, da je v zadnjem času ta nedostatek po največ izginil, ker je kakovost šolskih učiteljev in učiteljic na mnogo višji stopnji nego je bila n. pr. pred desetimi leti. To poboljšanje je nastalo kot posledica dejstva, da je naš narod razumel, da je treba boljše šolske učitelje boljše plačevati. Preje so učitelji in učiteljice dobivali samo zelo majhno nagrado za svoje težko delo, zato mladi ljudje niso marali za ta poklic, ki od njega niso mogli živeti. Posledica tako neumne politike je bila, da šolski učitelji in učiteljice niso bili ojebe prve vrste, ki bi mogle pripraviti dijake za neodvisno delavnost znanstvenega dela na vseučilišču. Sedaj je, kakor sem že rekel,, položaj v tem pogledu mnogo boljši in profesorji na vseučiliščih nimajo več neizvežbanih študentov. Zanimivo je v zvezi s tem opozoriti na dejstvo, da je pravopisni sistem angleškega jezika, kakor se to dogaja sedaj, velika zapreka za razvoj naše prosvete. Ako se morajo dijaki v šolah učiti pravopisa vsake besede v svojem lastnem jeziku, — in to morajo delati še sedaj, — tedaj je naravno, da mora tako razsipanje moči zaustavljati razvoj duševnih sil. Vi, Jugosloveni, ki imate skoro logičen pravopis, si ne morete predstavljati, kaj to pomeni. Sedaj se je izdelal nov načrt, da se dijakom v šolah utrjuje spomin s sorodnimi idejami in sugestijami, ali ta metoda ni popolnoma primerna. Z druge strani so mnogi predlagali, da naj se sestav našega pravopisa preosnujd ali k nesreči je tradicija močnejša od raiuma; narod še ne želi zamenjave starega sestava s popolnoma novim pravopisom. Naš narod je sedaj priznal, da so pripravne šole srce prosvete, ki razliva kri znanosti po vseh delih velikega narodnega telesa. Jaz pripisujem to poboljJanje predvsem vzgoji samih šolskih učiteljev in učiteljic v naših vseučiliških poljudnih letnih tečajih, ki «o sedaj ustanovljeni na vseh velikih vst učiliščih. Taki tečaji se imenujejo »University Exten-sion Courses«, kar pomeni: Tečaij za razšir- jenje (extenzijo) izključno znanstveno in čisto teoretičnega univerzitetskega dela. To je — moremo reči — pridodano delo, v stvari čisto šolsko delo. Tako delo, ki bi ga tukaj pri vas upravljali samo na visokih šolah, opravlja na tisoče mladih ambicijoznih učiteljev na korist narodnemu razvoju. V vseučilišču Columbia, kjer sem bil mnogo let profesor, obstoji velik pedagoški oddelek, ki'je določen izključno za vzgojo šolskih učiteljev in učiteljic. Tudi New York Univer-sity ima drugo, toda manjše vzgajališče v velikem mestu; slični oddelki in zavodi za pomoč učiteljem in učiteljicam obstojijo tudi na drugih vseučiliščih. To smotreno pripravljanje učiteljev in učiteljic je bilo zelo koristno, celo bolj koristno nego so letni tečaji, ker se učitelji v takih zavodih naučijo pedagoških načel in ta načela donašajo svojim šolskim dijakom, ki se na tak način učijo bolj zdrave in uspešne metode. V Ameriki se je razvijal sestav prosvete zelo različno od evropskega. Naša tako zvana višja vzgajališča, to so zavodi, ki izpopolnjujejo šolsko leto, so dvojni. Imamo najprej »Colleges« — za ta izraz ni primerne besede v slovenskem jeziku — in tudi prava vseučilišča, taka kot vaša tukajšnja. Ameriški »College« je prvi korak v univerzitetskem življenju. V njega pridejo dijaki višjih šol, da se pripravljajo za najvišjo akademsko čast, ki je stopnja bacalaureata (B. A.). Samo študentje, ki so bacalauri, lahko obiskujejo višje vseučil ške tečaje, katerih delo je bolj ali manj podobno delu vaših vseučilišč. Zgodovina naših, vseučilišč je v stvari nenavadna in zelo važna za vsakega, ki se zanima za razvoj Amerike. Danes imamo dvanajst ali petnajst pravih vseučilišč v Ameriki | vsa brez razlike so nova in mlada. Razvila so se iz ameriških »Colleges« (izgovori Kavelč) pod evropskim vplivom. Ti naši »Colleges« pa so se razvili iz angleškega »Colleges«-sistema, kakršen je bil na vseučiliščih v Oxfordu in Cambridge-u. Ne smemo pozabiti, da so se le-ti zopet razvili iz angleških vseučilišč, ne kakršna so sedaj, nego kakršna so bila v sedemnajstem in osemnajstem stoletju. Naši Colleges so bili in upamo, da bodo ostali središče in jedro najvišje prosvete v Ameriki. Ameriški »Colleges« so tradicionalni in sposobni zastopniki tiste liberalne prosvete, ki je začela zgodaj v srednjem veku na velikem vseučilišču v Parizu. Ta izročila je sprejela Amerika v isti obliki v kateri so jih sprejemala vseučilišča Oxford in Cambridge v Angliji, Sedaj imamo kakih tri do štiri sto takih zavodov v Ameriki, ki so vredni popolnega spoštovanja. Naši pravi Colleges, izmed katerih so mnogi majhni, obstojijo povsod v Zedinjenih državah. Pogostoma so zelo daleč drug od drugega in tudi daleč od velikih mest. Le-ti vsako leto razširjajo svoj vpliv in pošiljajo študente ali na vseučilišča ali pa v veliki svet z navduševalnimi idejami, ki so jih dobili od učenih učiteljev in profesorjev. Čim j« študent končal svoje delo v College-u, se lahko vpiše na vseučilišče. Vidite sedaj, da je College podoben vaši gimnaziji, ali ne popolnoma, kajti College sprejema v svoje prve razrede šolske dijake višje stopnje nego so prvi dijaki na vaši gimnaziji. Naš College ima dvojen cilj, V glavnem je priprava za vseučilišče, v drugi vrsti pa pripravlja za vsakdanje življenje. Dejstvo je, da mnogi stopijo neposredno iz College-a v poslovno življenje, ne da bi obiskovali vseučilišče. Naši Colleges so tako popularni, da mnogi starši doprinašajo vse mogoče žrtve, da svojim otrokom dajo vzgojo v tem zavodu. Vsi Američani globoko cenijo prosveto, Povdariti moram torej, da je bil ameriški College začetek vseučilišča: N. pr. Columbia', Harvard, Yale, Princeton in mnogi drugi veliki zavodi so se razvili iz Colleges, ki so razširili svoje prvobitno delo na večje področje. Prav tako kakor v Evropi imajo tudi naša vseučilišča mnogo oddelkov ali fakultet. Tukaj moremo podčrti zanimivo dejstvo, da se ženske posebno zanimajo za prosveto ne samo na vseučiliščih, kjer prav kakor tukaj obiskujejo ženske skupno z moškimi vsa predavanja, nego tudi v Colleges. Vassar, Wellesiey, Smith in drugi Colleges za ženske so na jako dobrem glasu. Na mojem vseučilišču Columbia obstoji znamenit College za ženske, ki se zove »Barnard« in ki je v bližnii zvezi s celim vseučiliščem, prav tako kakor stoji tudi Radcliffe College pod zaščito velikega vseučilišča Harvard. Drug poseben oddelek je naš zavod na Columbia Umversity, ki daje dobro izučene novinarje; z njimi upamo izboljšati naše časopisje. V Ameriki nimamo, kakor v Jugoslaviji, ministrstva prosvete Vsaka država gradi svoje šole, Colleges in vseučilišča, ne oziraje se na federalno vlado. Pri vsem tem imamo danes neslužben Institut Mednarodne prosvete in upamo ž njim doseči velike uspehe. Ta zavod bo morebiti zamenjal ministrstvo narodne prosvete, kakor g'a imate vi. Že skoro štiri sto College-ov in vseučilišč je, ki so dlani tega velikega zavoda, ki pošilja vsako leto mnogo študentov v Evropo in sprejema v zamenjavo študente z evropskih vseučilišč. Na ta način pridejo inozemski in ameriški vseučiliški činitelji v zvezo drug z drugim. Jasno je, da naš ameriški narod sedaj razume važnost in vrednost višje prosvete. Priznavamo, da so osebna ravnotežja in prosvetljena sposobnost pravi temelji napredka. S tem smotrom pred očmi Skušamo ustvariti dovršen prosvetni sistem, ki bo dal enodušen razumen narod, kateri se ne bo dal zlahka zapeljati, da bi zapustil na-e temeljno načelo: Svoboda brez razuzdanosti in 'enakopravnost brez škode. Ročni katalog 1928—29. Tiskala in založila Učiteljska tiskarna. Poleg navadnih koledarskih reči obsega poglavja o vstopu v državno službo, opremi prošenj, nastop službe, prejemki učiteljstva, službena doba in napredovanje, usposobljenostm i' pit, stalnost v državni službi, poviški-napredovanja, draginj-ske doklade za upokojence, vojaška služba za učiteljstvo, upokojitve, u itki po umrlih učiteljih, povračilo selitvenih stroškov, davki, takse, vozne olajšave, prava za obrambo pravic, važne razsodbe in Odločbi. Ročni katalog je učitelju vsekako potreben. Stane 16 Din. Za krščansko šolo. Lepo zmago so dosegli krščansko-misleči volivci v Berlinu v borbi za kandidate v šolske sosvete. Krščanska nepolitična lista si je priborila skupno 3028 sedežev, socialisti 690, komunisti 166, druge liste 130 sedežev. Če bi se Berlinci le tudi pri političnih volitvih tako izkazali in izpričali kfščansko mišljenje! Č. Narodna enciklopedija srpsko-hrvatsko-slovenačka, zvezek 30: Črka S. V tem zvezku je življenjepis dr. A. Starčeviča in drugih. Zanimiv je < pis Starega gradu v Dalmaciji, ki hrani v grških napisih najstarejše historične dogodke v naši državi od 400 let pred Kr. Večji opis je o starinah v naši kraljevini. Drugi članki so še v staroslovenskem jeziku, o političnih strankah v Slbveniji, o Sveti gori atonski i. dr. Izdaja Biblijograiski zavod, Zagreb, Gunduličeva 29. Zvezek stane 45 Din ter se dobiva v latinici in cirilici, Mladinska Matica. Razpis nagrade. Mladinska matica poverjeništva UJU Ljubljana^ razpisuje nagrado 3000 Din (tritisoč dinarjev) za najboljšo povest (oziroma zbirko krajših povestic) umetniške vrednosti, primerno tudi mladini. Obsegati mora 6 tiskanih pol v mali osmerki. Rokopis je predložiti najpozneje do 31. decembra 1928 Mladinski matici pov, UJU v Ljubljani, in sicer z geslom in pisateljevim imenom v posebni kuverti, — Mladinska matica si pridržuje pravico porabiti tudi nenagrajene tekmovalne rokopise proti običajnemu honorarju. — Za nagrajeno delo se bo izplačal poleg nagrade še običajni honorar. Mladinska Matica.