i GLASNIK SLOVENSKEGA I ETNOLOŠKEGA DRUŠTVA ETHNOLOQCALSOaETY UDK39/497.12//05/ GLASNIK SED LETO 17/1977 ŠT. 1 STR. 1 - 16 LJUBLJANA MAJ 1977 Glasnik Slovenskega etnološkega društva Glasilo Slovenskega etnološkega društva, zanj odgovoren: Duša Krnel-Umek, predsednica Izhaja štirikrat letno, naklada 600 izvodov Tehnična uvedba — Koštomaj—Vidic, Ljubljana Glavni in odgovorni urednik: Janez Bogataj Člani uredništva: dr. Zmaga Kumer Marija Stanonik (lektor) Mojca Ravnik Zmago Šmitek Marko Terseglav Anka Novak Inja Jugovec (Študentska rubrika) Damjan Ovsec (Stiki z javnostjo) Naslov uredništva: Filozofska fakulteta, Aškerčeva 12, 61000 Ljubljana, telefon: 22-121, int 335 Posamezna številka stane: 10 din Celoletna naročnina: 40 din Tekoči račun: 50100-678-44338 Fotografije in risbe po želji vračamo, rokopisov ne vračamo! Za vsebino prispevkov odgovarjajo avtorji sami! Številko sta sofinancirali Raziskovalna skupnost Slovenije in Kulturna skupnost Slovenije Redakcija številke zaključena 26. 5. 1977 UMRL JE LUDVIK ZORZUT Ludvik Zorzut, pesnik, publicist in muzealec, letos ni dočakal briškega maja, ki ga je tako občuteno slavil v številnih pesmih. Dne 27. aprila letos je umrl v Kanalu v 85. letu starosti. Pokojni je bil pobudnik in začetnik goriškega mu-zealstva, ki mu je dajal pečat kot zbiralec ljudsko kulturnega blaga in kot prvi ravnatelj Goriškega muzeja. Ljudsko kulturo odzvanja tudi Zorzutovo pesniško delo v izrazoslovju in tematiki. Zlasti narečne briške in slovenjbeneške pesmi (glej zbirko Ptička bregarca, 1974) so plod sožitja med Zorzutom — besednim umetnikom in Zorzutom — poznavalcem ljudskega življenja na zahodni slovenski meji. Te pesmi (številne so uglasbene) ga po pravici označujejo za ljudskega pesnika. Etnologi bomo rajnkega ohranili v spominu tudi zaradi številnih spisov strokovnega značaja. Največ zanimanja je pokojni Zorzut posvečal zamejstvu (Benečija, Kanalska dolina, Rezija) in Goriškim Brdom. Ni pa pozabljal tudi drugih območij (Trenta, Banjšice, Šentviška planota. Kras). Njegovi članki (preko 100 bi jih štela bibliografija) prikazujejo v poljudnem jeziku širše kulturne značilnosti primorskih krajev, redkeje s tematskimi omejitvami. Posebno pozornost zasluži njegov prispevek poznavanju kolonstva v Brdih, v knjigi Svobodni kmetje (1974). Pokojnega Zorzuta je v svetu etnologije in v pionirski dobi goriškega muzealstva vodila prislovična pesniška občutljivost, pri tem pa ni zanemarjal strokovnih povezav. Bil je v stalnem stiku z osrednjimi etnološkimi ustanovami in do smrti član Slovenskega etnološkega društva. Novi člani SED do junija 1977: 72. Delak Zvezda, Ljubljana 73. Omerzel Mira, Ljubljana '“S 4' Naško Križnar Ludvik Zorzut Ob briškem ognjišču (iz zbirke Ptička bregarca) (odlomek) Slika na naslovni strani: Ljubljančani na dan osvoboditve, 9. maja 1945. Original hrani Fotodokumentacija Muzeja ljudske revolucije Slovenije v Ljubljani. Dober večer! Ki smiemo napn? Smo pršli 'no malo povasovat, smo pršli božiča iskat. Pr' vas je veselo — trkaj je aljdi! Pr' vas je še zmerom po starem ognjišče, Topelce, gdrkice z bančo ob strani, okü an okü vsi domači so zbrani, kjer staro, častitljivo je stanovišče. Hu — uone je vieter, uone je mrež, pr' vas gori ogenj, je velik ko kres! Pr' vas je po starem ognjišče z okroglo, s povesjeno napo, da burji zajeme vso sapo. Tlele'je to rodno, je vsem zavetišče. Slike na zadnji strani: Zasilna bivališča prebivalcev Posočja po potresu. Foto Naško Križnar. POSVETOVANJE IN REDNA LETNA SKUPŠČINA SLOVENSKEGA ETNOLOŠKEGA DRUŠTVA V UUBLJANI 27. 6. 1977 Referati in prispevki za diskusijo UDK 39 (497.12) (061.3) VPRAŠANJA VREDNOTENJA ETNOLOŠKIH SPOMENIKOV Popis etnoloških spomenikov, posebno pa njihovo ovrednotenje (valorizacija), zahtevata izdelane kriterije in metodologijo kar velja tudi za stavbno dediščino nasploh, 'zbor objektov, ki naj funkcionirajo kot spomeniki ne more biti naključen, po drugi strani pa zahteva tudi družbeno potrditev (verifikacijo— tu pa imajo poleg strokovnih in ideoloških kriterijev najpomembnejšo vlogo ekonomski in drugi interesi. Zaradi neizenačenih kriterijev in različnih ravni Vrednotenja spomenikov je reševanje teh problemov eno najpomembnejših sestavin konservatorjevega strokovnega dela. Hkrati se pojavlja vprašanje, kako vrednotenjske kriterije čim bolj objektivizirati. Pri začasnem seznamu najpomembnejših spomenikov v Sloveniji kjer je posebno Poglavje posvečeno tudi etnološkim, smo uporabili balistično metodo, pri kateri so upoštevani starost in socialna struktura spomenika in njegova geografska Pogojenost. Iz tega je nastala razpredelnica (glej primer!). Namen v razpredelnici omenjenih kriterijev je bil, da di dobili kar se da enakomerno časovno in geografsko (ob tem pa tudi socialno) mrežo spomenikov (v prvi fazi gre Predvsem za spomenike ljudskega stavbarstva). Pri naseljih in večjih področjih pa tudi ob kulturni krajini so D"i kriteriji nekoliko drugačni — tu je šlo za naslednje vrednotenjske osnove: starost, tipiko, socialno opredelitev, geografsko tipiko in urbanistično kvaliteto v unkcionalnem in likovnem pomenu. Za spomenike rugih vrst — predvsem za premične kulturne spomenike nteriji še niso oblikovani, čeravno gre v bistvu za enaka odišča — prevladujeta pa na videz nasprotujoča si m°dela tipike in redkosti. Podroben vsebinski pregled razpredelnice nam seveda P° aže vrsto pomanjkljivosti in nedorečnosti: tudi °manjkanje spomenikov na določenih območjih in tudi 0 očenih zvrsti — ki jih bodisi ni več, bodisi jim nismo ^°svečali zadostne pozornosti. Kljub objektivnosti je • ,a razPredelnica le pomagalo in okostje za trdno formu-'J0 seznama spomenikov. V mnogih primerih se rec srečamo z objekti, ki imajo poleg ožje znanstvene jn n0St' ^Pomena) še druge izpovedne dimenzije: likovno redar^'te' en je ratalo jezaro. Molili so en Bug jh je uslišu en voda je predrla en se zlila buj nizko dou u Nadižo. Seda so mil judi še vodo en vas se je buj n buj širila. Zmanjkalo jn je snažeti en so šli še ti za Brdo en tan o Plazih naredili planno. Brginci en Sajani Za Brginc, k so mil vas tle pod Brigan, so vod enkod pršli tud Sajani en zazidali Sadlo, k je konfinalo z Brginan. Hmal so se začel krigat za svit. Brginci pa niso bli taku grdi en Sajani, k so spoznal, de se z njim ne bojo tukli, so žej pršli gor na Grumark en začeli partit njive, k so jh prej vobdalvali Brginci. Ti pa so žej bgnali žvino en vce vnz hliva en se z njim vodpravli ti v Plazi. Tam so mili planno, kar ni blo tle vokov dost sveta za vso žvino. Kar pa je žvina pršla gor na Kladje, ni tila naprej — Marija ji ni pustla naprej. Ker žvina ni en ni tila naprej en je silla nazaj, so murli tud judi nazaj, kr so pač vod žvine živil. Taku so pršli nazaj dou u vas en Sajani, k niso čakal ki tacga, so se ustrašli, niso pa še tili jt. Zat so jh Brginci naznanil cesarju en gor so jh tu bukve zapisal, de so puntari. Kaku je jau daseti brat U starh čašah je šou ti za Brigan daseti brat en je tu prit tu kejšno vas, da ga prenočjo. Kar je zagledu Brgin pa ni dou paršu, pač pa je jau, de dou tako vas na gre, kar je tle sama hudobija en nevošljivost en zarad teh slabusti bo vas uničena. Judi so se ustrašli en začeli molit, da nej jh Buh prevarje. Seda pa, k so genjali še molit, je Buh potres Poslu, de je bla vas z zemjo zglihana. Tu je vse zarad hudobije, k je enkrt ni blo. Povedala Gabrijela Školč iz Breginja, zapisala Andrijana Tonkli dec. 1976 Kako so nastale Logje Stare ljude pravjo, d je enkrt prad dost let nazaj blo tle jezero, kar nam dakazauajo dve valike kjuke, k so še dans zabite na dno skalo gor na hribč, k s kliče Prado, kamr so 2aPenjal čoune. Pršd je valek potres en jezero je zginlo. Tan, kjer je blo jezero, je potn ratala raunica, k so jo klical Log. An tas te9a jmen je potn ratalo jme Logje. Kar je jezero odtaklo, je pod vasjo začela teč reka Nadiža, k jo prej ni blo. Onega človeka je nanaslo tle u naš kre en se je uredb Bivališče u čokb (štoru). Tistmb delo vasi prabjo Čok ali Lokarje, dele vasi so še Rose, Končanjane an Brežane. Kocova jama Cez reko Nadižo stoji most, k ga je zgradla Napo-eonova vojska, zato ga tod kličajo Napoleonb most. rauan mosta je dna jama, k je prabjo Kocova jama. . nl začel so kopat en vidal, d je tist en luknjast kaman; kar so misenle, d je zlato, so kopal voh1’ ^ i6 ^ei Pracejšna jama. Pod telo jamo je bla ^ a, an dnemo kopačb se je udrlo, d ga je kar poždrlo, ni maj bič vrnb. An vod tistga cajta se ni majdan bič I jam, zato k so govorle, d tist, k pride mimo e> ga poždare Kriua peta. celb^16 S° t0^' d ie ^r'ua Peta zl° Bogata, d jo je prašte|an - m°š V'cl^' ^ar ie ^te'a satJBei an Kar jh je ^ank^ jeB je dela nazaj to Kocovo jamo, ma d je še a 0 prastora za use saude, kej d jh je mela an d je morla začet kopat novo jamo, k je tod lih tan zrauan ta druge jame. Povedala 68-letna Hedvika Ferlikar z Logja, zapisala Silva Rosič dec. 1976 Star sedlo Star sedlo (Staro selo) je t prvo blo tan u Molid, kjer so zdej velike skale. Bla je zlo bogata vas, d so matere otrokom s kruhm rit brisale. Buh jh je štrafau, d je nastau potres an od Mtjurja se je odtrgu rob en se sesu na vas en jh pogubu. Tan u Molid imajo dons kače suoj grad. V Starem selu slišala in zapisala dec. 1976 Silva Uršič UL CRIM GRUcBcI(IcKc^l 9. SEMINARIUM ETHNOLOGICUM, PRIJEPOLJE, 8.-18. 9. 1976 Deveto mednarodno srečanje študentov etnologije in etnologov, Seminarium Ethnologicum, je bilo od 8. do 18. septembra 1976 v Prijepolju. Po odpovedi Debrecena na Madžarskem je organizacijo seminarja v zadnjem trenutku prevzela Jugoslavija, natančneje, katedre za etnologijo na filozofskih fakultetah v Beogradu, Zagrebu in Ljubljani. Prijepolje, ki leži na tromeji Srbije, Črne gore, Bosne in Hercegovine, je bilo izbrano za gostitelja seminarja iz več vzrokov. Mesto je že nekaj let pokrovitelj socioloških posvetovanj „Dani Sretena Vukosavljeviča", imenovanih po njihovem rojaku, na katerih sodelujejo tudi etnologi. Srednje Polimlje, v katerem leži Prijepolje, je stičišče dveh kultur, muslimanske in pravoslavne. Tu se je ohranilo mnogo arhaičnega iz vseh področij ljudskega življenja iz časa Ilirov, Keltov, Rimljanov, srbske srednjeveške držve, turških časov in nadvlade Avstroogrske. Kot je dejal v uvodnem govoru, Dr. Petar Vlahovič, je bil glavni namen seminarja spoznati življenje prebivalstva Polimja na vseh področjih ljudske kulture, na drugi strani pa zbliževanje med študenti iz različnih univerzitetnih centrov in posvetovanje z domačimi in tujimi profesorji. Iz Slovenije se je udeležilo seminarja pet etnologov: Duša Krnel-Umek, Mojca Ravnik, Janez Bogataj, Tone Petek, Zmago Šmitek in sedem študentov etnologije: Ralf Čeplak, Zvezda Delak, Inja Jugovec, Maja Milčinski, Boris Mravlje, Zora Pavlin in Zora Žagar. Po otvoritvenih govorih Branka Zejaka, sekretarja ZIS občine Prijepolje in dr. Petra Vlahoviča, je sledila razdelitev udeležencev po skupinah, ki so na terenu pod vodstvom mentorjev raziskovale naslednje teme: Poljedelstvo (mentor dr. Mirko Barjaktarovič), Noša in notranja oprema (mentor dr. Djurdjica Petrovič), Stavbarstvo (mentor mag. Saša Muraj), Delovne in letne šege (mag. Duša Krnel-Umek), Družina, socialna kultura (dr. Nikola Pavkovič). Kasneje se je oblikovala še skupina, ki je raziskovala planinsko pašništvo, vodila sta jo dr. Jan Podoläk in Janez Bogataj. Zaželjeno je bilo, da bi študentje menjavali delovne skupine, saj bi se tako seznanili z več temami. Petdnevno skupinsko terensko delo je potekalo le v dopoldanskih urah, približno do 14. ure. Zanimivo je bilo primerjati metodo terenskega dela beograjskih kolegov z našim delom. Razločevala se je predvsem v tem, da je izpraševala posameznega informatorja vsa skupina z mentorjem na čelu. Mi smo se raje ločili od večine in v skupinicah po dva ali tri kramljali z informatorji. Na terenu smo predvsem fotografirali, manj pa snemali s filmsko kamero. Popoldne smo se o svojih ugotovitvah pogovarjali z mentorji, ki so nam dajali nadaljnje napotke in pojasnjevali nejasnosti. Polovica, pet seminarskih dni, je bilo namenjenih dopoldnevnim ekskurzijam v okolico Prijepolja, v Črno goro, Bosno in Hercegovino. Ogledali smo si številne kulturno zgodovinske znamenitosti, pazarje, muzejske zbirke, pa tudi spomenike iz časa NOB. Predavanji dr. Vlahoviča: Etnografske značilnosti vasi in Etnični procesi v Prijepolju, sta nam odkrili temelj-nejšo etnološko podobo in etnogenezo Polimja. Omeniti moramo tudi zanimivo vodenje dr. Barjakta-roviča po Prijepolju, ki nam je odkrilo marsikaj novega o načinu življenja muslimanov in strpen odnos med pravoslavnimi in muslimani. Pri oceni najprej spregovorimo o njegovih negativnih straneh. Precej opazno je bilo, da je bil seminar organiziran v naglici. Vendar naj to ne bo opravičilo za organizacijske napake. Zaradi pomanjkanja časa nismo dobili nobenega materiala in tudi ni bil razposlan pravočasno delovni program. Tako smo prišli na teren popolnoma nepripravjeni. Na seminarju je vseeno sodelovalo 42 udeležencev, od tega polovica študentov iz Ljubljane in Beograda, in le ena sama poljska študentka in osem tujih etnologov. Najbolj nas je motilo le nekajurno dopoldansko delo na za nas izredno zanimivem in neznanem terenu. Vezani smo bili na drugo uro, ob kateri smo se vračali na kosilo. Nekateri so bili mnenja, da bi terensko delo razširili na račun ekskurzij, te pa bi v ta namen podaljšali čez ves dan. Popoldneve smo imeli proste in bili prepuščeni samemu sebi. Ta čas smo porabili za sprehode po mestu in za navezovanje stikov z mimoidočimi domačnini. V tej obilici prostega časa smo si želeli več predavanj in pogovorov s starejšimi kolegi. V prijetnem spominu pa nam bo ostala izredna gostoljubnost organizatorejev, ki so nam želeli ustreči na vsakem koraku. Razkazali so nam številne kul turn o-zgodovinske spomenike in nas popeljali v vasi, v katerih so nam sami poiskali informatorje. Navdušilo nas je zanimivo vodstvo dr. Barjaktaroviča po Prijepolju. Z zanimanjem smo prisostvovali popoldanskim pogovorom z mentorji in beograjskimi študenti, ki so nam približali njihov študij in način dela. Prepričani smo, da se je seminar posrečil že zaradi navezave stikov s študentji in profesorji iz drugih univerzitetnih središč, zlasti iz Beograda. Študentje etnologije PRAKSA MED MADŽARI V PREKMURJU Moja letošnja preksa ima dvoje novosti. Prvič to, da sem jo opravljala med madžarskim prebivalstvom narodnostno mešanega ozemlja v Prekmurju, drugič pa, da bom lahko zbrano gradivo uporabljala v svojem spisu o prvomajskih šegah med prekmurskimi Madžari in med Slovenci v Porabju, ki bo objavljen v Etnografiji Pomurja II. Na terensko delo sem se pripravljala že pred odhodom. Sestavila sem dvojezično vprašalnico ter prebrala ustrezno literaturo in pregledala vire. Teren — narodnostno mešano ozemlje — je zelo svojstven. Naselja so skoraj čisto slovenska, skoraj čisto madžarska, mešana slovensko-madžarska, ali pa je slovensko in madžarsko prebivalstvo pomešano s Hrvati ali prebivalci drugih narodnosti. Na celem narodnostno mešanem ozemlju živi 11.000 Madžarov, od tega 9.000 v lendavski občini. V Lendavi je centralna dvojezična osnovna šola, ki jo obiskujejo otroci iz 16 vasi. Madžari v Prekmurju imajo svoje glasilo, koledar (Nepujsag, Naptar) ter petkrat na teden program v madžarskem jeziku pri soboškem radiju. V vaseh Kot, Felsolakos (Gornji Lakoš), Hosszufalu (Dolga vas), Volgyifalu (Dolina) in Gonterhaza (Genterovci) ter Dobro-nak (Dobrovnik) sem zbirala prvomajske šege. Umivanje v rosi in sajenje določenih rastlin na dan prvega maja je splošno znana šega pri Madžarih, Slovencih in drugih evropskih narodih. Posebnost pri postavljanju mlaja je, da so ga Madžari v Prekmurju postavljali kot izraz pripadnosti madžarskemu narodu, ali pa kot simbol spretnosti, pogumnosti vaških fantov. V drugih krajih Slovenije in Madžarske pa so jih postavljali lepim dekletom, fantje svojim izvoljenkam ali pa pred gostilno, pred hišo župana, danes predsednika občine. Tako je tudi v Porabju. Zdi se mi pomembno, da etnologi raziskujejo v svoji deželi tudi kulturo narodnostnih manjših. Tako na Madžarskem že od Matyasa Bela naprej raziskujejo madžarski etnologi kulturo vseh narodov, ki živijo v tej državi. Danes je v okviru Madžarske akademije znanosti posebna sekcija, ki se ukvarja z etnologijo narodnostnih manjšin na Madžarskem. Madžarsko etnološko društvo in demokratične zveze manjšin so do zdaj izdali etnološke zvezke Nemcev, Slovakov in Južnih Slovanov na Madžarskem. V muzejih v Bekescsabi in Mohacsu že imajo slovaškega oziroma hrvatskega kustosa. Dobro bi bilo, da bi tudi v Sloveniji nastavili entologa z znanjem madžarskega oziroma italijanskega jezika, ki bi se ukvarjala z etnološko podobo prekmurskih Madžarov oz. primorskih Italijanov. Glede praske pa se mi zdi pomembno, da se zbrano gradivo kako uporabi. Saj človek dela z večjim veseljem če ve, da je njegovo delo koristno. Marija Kozar—Mukič IV. letnik S Iskra ISKRA DANES Iskra je vodilni jugoslovanski proizvajalec na področju elektronike, avtomatike, telekomunikacij in elektromehanike. 30000 delavcev v 67 TOZD sodeluje v bogati proizvodnji — od sestavnih elementov do najmodernejših elektronskih avtomatskih naprav. Kakovost Iskrinih izdelkov zagotavlja visoka strokovna usposobljenost njenih kadrov, moderna tehnologija in uspešno poslovnotehnično sodelovanje s priznanimi tujimi proizvajalci. NflRODNfi IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA č 121 II 131 829 1977