293 Mojca Leskovec: PANORAMA: DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE: KURSBUCH B1 Mojca Leskovec Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani mojca.leskovec@ff.uni-lj.si PANORAMA: DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE: KURSBUCH B1 Dusemund-Brackhahn, Carmen/Finster, Andrea/Giersberg, Dagmar/Williams, Steve/ Würz, Ulrike (2017). Panorama: Deutsch als Fremdsprache: Kursbuch B1. Berlin: Cor­ nelsen Verlag. ISBN: 978-3-06-120523-2, mehka vezava, 183 strani, 14,99 €. UVOD Učno gradivo Panorama za raven B1 poleg pregledanega učbenika, izdanega v letu 2017, in delovnega zvezka ter njemu priloženih avdiozgoščenk obsega še aplikacije za uče­ nje, digitalni in tiskani priročnik za učitelja, DVD z videoposnetki, dvojezične slovarje in vad nico s testi. Dodatno gradivo za učitelje in učence ponuja tudi platforma Scook (https://www.scook.de/), kjer je prav tako na voljo učbenik v e-obliki. Učbenik z e-gradivom za raven B1 je Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje 21. junija 2018 potrdil za uporabo pri nemščini kot prvem tujem jeziku v 1. in 2. letniku gimnazijskega izobraževanja ter pri nemščini kot drugem tujem jeziku v 3. in 4. letniku gimnazijskega izobraževanja. ZASNOVA UČBENIKA Učbenik sestavlja 16 enot, vsakokrat s šestimi stranmi, od tega štirimi stranmi vnosa novih jezikovnih fraz in struktur, ki jim sledita stran z avtentičnimi besedili o nemško go­ vorečih deželah ter zaključna stran s povzetkom najpomembnejših fraz in struktur enote. Za dve zaključeni enoti sta vselej uvrščeni dve dvojni strani, tj. Deutsch aktiv in Pano- rama: medtem ko sta prvi namenjeni ponavljanju v predhodnih enotah obravnavanega besedišča in struktur prek igre ter dela v dvojicah in skupinah, drugi ponujata nadaljnji nabor možnosti za ustno izražanje ob slikovnih iztočnicah, avdio- in videoposnetkih ter posredujeta dodatne vsebine o nemško govorečih deželah in kulturah. Na zadnjih straneh učbenika najdemo partnerske strani z dopolnjenimi podatki za delo v dvojicah, pregled obravnavanih glasoslovnih zakonitosti, besedila v okviru učbenika predvajanih DOI: 10.4312/vestnik.10.293-295 Vestnik za tuje jezike 2018_FINAL.indd 293 21.12.2018 14:05:05 294 VESTNIK ZA TUJE JEZIKE/JOURNAL FOR FOREIGN LANGUAGES posnetkov, ki niso (v celoti) natisnjena že v posameznih enotah, ter abecedni seznam v učbeniku rabljenih besed s pripisano enoto in nalogo njihove prve pojavitve. Primera dveh raznolikih uveljavljenih formatov izpita na ravni učbeniškega gradiva – Goethe- -Zertifikat B1 in telc Zertifikat Deutsch B1, pregled obravnavane slovnice ter seznam nepravilnih glagolov in glagolov s predlogi pa najdemo na zadnjih straneh delovnega zvezka, sestoječega iz ekvivalentnih 16 enot. RAZVIJANJE ZMOŽNOSTI IN DOSEGANJE CILJEV Učno gradivo Panorama B1 s postopnim razvijanjem splošnih zmožnosti in specifičnih sporazumevalnih zmožnosti uresničuje temeljni cilj pouka nemščine kot tujega jezika, opredeljen v aktualnem učnem načrtu za pouk nemščine v gimnaziji (UN 2008), tj. razvi ­ janje medkulturne in medjezikovne zmožnosti. Na ravni B1 uporabniki splošne in sporazu­ mevalne zmožnosti razvijajo v okviru enot, naslovljenih Razmerja blizu in daleč, Delitev in menjava, O kuharskih spletnih straneh, dietah in foodiejih, Mi in naše okolje, Veselje in stres ob delu, Pomoč: v bolnišnici in vsakdanu, Dobro obveščeni, Zgodovina in politika, Preko meja, Nova služba, Storitve, To je pa dobra ponudba!, Na štirih kolesih, Prepričljive poslovne ideje, Divji sosedje in Kaj prinaša prihodnost?, ki so usklajene s temami Medčlo- veški odnosi, Hrana in pijača, nakupovanje, Telo in zdravje, Narava in varstvo okolja, Delo in poklic, storitvene dejavnosti, Znanost, tehnologija, množični mediji, Politika in družba, Medkulturnost ter Prosti čas in zabava, priporočenimi v UN-ju (2008). Poleg zmožnosti sporazumevanja v tujem jeziku z gradivom Panorama B1 upo­ rabniki v različnem obsegu razvijajo tudi druge ključne kompetence za vseživljenjsko učenje, še posebej digitalno pismenost in učenje učenja. Gradivo jim namreč ponuja široko digitalno podporo: od e-učbenika in interaktivnih vaj na platformi Scook do apli­ kacij za učenje besedišča in v učbeniške enote vgrajenih videoposnetkov z besediščem in glasoslovjem, s slovničnimi animacijami in kvizi ter nasveti za učenje učenja, preprosto dostopnimi s pametnim telefonom ali tablico. Pregledna zgradba, na vsaki drugi strani enote navedeni učni cilji, pregled najpomembnejših fraz in struktur enote na njeni vsako­ kratni zadnji strani in dopolnjujoči samoevalvacijski test v delovnem zvezku uporabniku omogočajo hitro orientacijo ter ga navajajo na samostojno učenje, nabor možnosti zanj pa predstavljajo omenjene vgrajene digitalne vsebine. S Panoramo B1 uporabniki razvijajo vse sporazumevalne zmožnosti – receptivne in produktivne zmožnosti ter interakcijo, mediacijo in medkulturno zmožnost. Ob poseb­ ni pozornosti, ki jo gradivo posveča slušno-vidni in medkulturni zmožnosti, v središče postavlja govorno sporočanje in sporazumevanje, tako da uporabnike opolnomoči za izvajanje sporazumevalnih dejavnosti in uporabo ustreznih sporazumevalnih strategij. Slovnično zmožnost kot ključni sestavni del sporazumevalne zmožnosti uporabniki delno razvijajo s samostojnim odkrivanjem jezikovnih zakonitosti po načelu iskanja, urejanja Vestnik za tuje jezike 2018_FINAL.indd 294 21.12.2018 14:05:05 295 Mojca Leskovec: PANORAMA: DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE: KURSBUCH B1 in sistematiziranja, kar dopolnjujejo nazorni prikazi v učbeniku in slovničnih animaci­ jah na vgrajenih videoposnetkih ter v preglednici v delovnem zvezku. Urjenje oblik je usmerjeno k avtomatizaciji, zaznamuje ga prvoosebna raba jezika. Usvajanje besedišča poteka kontekstualizirano, prek besednih zvez in fraz, z vizualno podporo, ki spodbuja tudi naključno učenje. METODIČNO-DIDAKTIČNI PRISTOP Pristop učnega gradiva Panorama B1 povzemajo naslednja metodično-didaktična nače­ la: usmerjenost k opravilom, uporabniku, uspehu in vsebini. Posreduje namreč stvarne, življenjske vsebine, spodbuja k dejavni uporabi jezika in s formatom vaj, ki preprečuje pojavljanje napak, omogoča uresničevanje v zavarovanem načinu. Nagovarja različne učne tipe in upošteva raznolikost učnih slogov ter z izborom aktualnih tem, kot so cohou- sing, foodies, skype, start up, vključuje sodobne težnje in hkrati priteguje tudi zanimanje mlajših odraslih. Z vsem navedenim uporabnikom olajša proces učenja ciljnega jezika in zagotavlja motivacijo za nadaljnjo uporabo ciljnega jezika, kot tudi vseživljenjsko učenje tujih jezikov. Gradivo sicer poudarjeno razvija medkulturno zmožnost ter z vključevanjem govor­ cev iz celotnega nemško govorečega prostora in opozoril na različice nemščine v posa­ meznih deželah odpira pot pluralnim pristopom, a vključevanje prvega in morebitnega drugega jezika v proces učenja s ciljem večje učinkovitosti in hitrejšega napredka ostaja v domeni učitelja, ki pa ga Panorama B1 izdatno podpira v vseh preostalih pogledih. Izkaže se celo kot dober pripomoček pri pripravi na izpit iz nemščine na osnovni ravni slovenske splošne mature: ne le z ekvivalentnimi formati slušnega in bralnega razumeva­ nja, temveč predvsem z izčrpnim naborom vaj in nalog za rabo jezika, pisno izražanje v stalni sporočanjski obliki in ustni del izpita v delovnem zvezku. ZAKLJUČEK Ocenjujem, da Panorama B1 uporabnike učinkovito vodi prek sporazumevalnega praga proti cilju samostojne uporabe jezika: skladno z opredelitvijo ravni v dokumentu SEJO se uporabniki po predelanem učnem gradivu znajdejo v večini situacij in lahko dejavno sodelujejo v pogovoru ter so prejemniki in tvorci besedil s splošnimi temami ter temami, ki se navezujejo nanje in njihova osebna zanimanja. Učno gradivo je pri tem usklajeno z najnovejšimi spoznanji o učenju in poučevanju tujega jezika ter uporabnikom prijazno. Vestnik za tuje jezike 2018_FINAL.indd 295 21.12.2018 14:05:05