Napredek hrvaškega učiteljstva. Z a g r e b , 6. januarja 1908. — zg — Poro.am ti, slovensko u.iteljstvo, veselo vest: hrvaško u.iteljstvo je napravilo v svoji organizaeiji korak naprej. A kar me posebno veseli, je dejstvo, da je pri tem napredku služilo brvaškemu učiteljstvu za zgled slovensko napredno učiteljstvo, ki si je pridobilo med Hrvati — tako preprostimi kakor inteligentnimi — spričo svoje odločnosti in svojega moškega nastopanja najsplošnejše simpatije. Naš zaslužni BHrvatski pedagoško-književni zbor" [je sklenil, da izdaja od novega leta naprej poleg BN a p r e d k a" nov list, ki se zove _H r v a t 8 k i u č i t e 1 j s k i dom" in ki naj odgovarja vašemu ^Učiteljskemu Tovarišu", kakor naj »Napredak" zastopa stališče .Popotnika". Tako smo si delo razdelili in bo.emo z novimi, čilimi močmi delovati za napredek šolstva ia učiteljstva. Hvala vam, bratje Slovenci, da ste nam pokazali pravo pot, kako se je treba poprijeti dela, da to delo tudi rodi uspeh! Naš .Napredak" bo odslej »naučnopedagoška smotra", ki ji bo glavni urednik naš velezaslužni Stjepan Basariček, mož izredne delavnosti in pravega, moškega značaja. V glavnem bo Basariček urejal I. del (Teorijska pedagogija) in V. del (Manji članci i bilješke); pri urejanju mu bodo pomagali: Milan Pejnovie v Osjeku (II. del: Praktična pedagogija), Davoriu Trstenjak v Gospiču (III. del: Obzor po pedagoškom svijetu) ia Josip Š k a v i c v Hreljinu (IV. del: Književa smotra). — BNapredak" bo odslej izhajal v mesečnib zvezkih (izvzemši juli in avgust) ter velja na leto 10 K. BHrvatski učiteljski dom" pa bodi, kakor sem že omenil, sličen -Učit. Tovarišu". Urednik mu je naš marljivi tovariš Stjepan Š m i d. List bo izhajal vsakega 5. in 20. v raesecu. Zanj ni posebne naročnine, temveč ga dobivajo naročniki .Napredka" brezplačno. V programu pravi uredništvo, da bo listu v prvi vrsti naloga stanorska borba. Smoter tej borbi pa je svobodna šola in svobodno uCiteljstvo, a s to je v najožji zvezi svoboda domovine in naroda. Zakaj, ako je resnica, da more svobodna šola delovati samo na svobodni zemlji, tedaj je resnica tudi to, da si ne moremo misliti svobode naroda brez svobodne vzgoje, ki jo jamči sarao svobodna šola. — Ljudska šola je vzgojna šola, ia v nji ni pouk svrha, nego samo vodstvo, da se med deeo razvije značaj ter se narodu vzgoje vrli sinovi in hčere. — Ljudska šola se mora osvoboditi vsakega enostranskega vpliva. Šolo naj imajo v rokab pozvani strokovnjaki, a na elementi, ki jim je ona tuje in nepoznano polje. V tem smislu hoče list zagovarjati svobodo šole in učiteljstva. Isto hočete tudi vi, Slovenci. To mi dokazuje članek vašega tovariša Gangla. — Svijetlo i tmina" — ki ga je priobčil naš BNapredak" lansko leto (str. 617.) — -Hrvatski učiteljski dom" se bo brez ozira na katerokoli osebo boril samo za resnico in pravico, posebno pa za napredek šole in učiteljstva. — Ni mogoče, da pojde brez boja, tudi ta je potreben, samo stvaren mora biti iu voditi se mora na dostojen in pošten način.*) Geslo novega lista je: ljubezen za šolo in u.iteljstvo, ljubezen za domovino in narod. Napredek znači tudi namera predsednika BHrvatske pripomočne i posmrtne zadruge" (nekako slične vašemu .Vdovskemu društvu"), tovariša Matije L i s e a , ki misli v to zadrugo uvesti določila, da bi obenem odgovarjala tudi vaši .Jubilejski samopomoči." Tudi hrvaško učiteljstvo se torej živahno giblje, kar bodi veselo znamenje vesele bodočnosti. *) Eak.en ne sme biti boj, to vam kažejo naii Merikaloi, ki so u.ltelji vašim furtimažem. Uredn.