6. številka. Junij — 1911. Letnik JCflCIV. CERKVENI GLASBENIK. Glasilo Gecilijinega društva v Ljubljani. Izhaja po enkrat na mesec in velja za celo leto z glasbeno prilogo vred 5 kron, za ude Cecilijinega društva in za cerkve ljubljanske škofije 4 krone. ClredniStvo in upravništvo: Pred Škofijo št. 12, !. nadstr. Va bilo na cerkveni glasbeni poučni tečaj katerega priredi Cecilijino društvo v Ljubljani od dne 7.—11. avgusta v Rlojzijevišču (Dvorana, I. nadstropje). Spored, predavanj: 1.) Zgodovinski razvoj cerkvene pesmi na Slovenskem. Predava blag. g. prof. dr. Josip Man t uani, ravnatelj dežel, muzeja v Ljubljani. 2.) Gregorianski koral v teoriji in praksi. Poučuje č. g. Frančišek Kimovec. Za praktične vaje bodo služili introiti in komunije1) za največje in še nekatere druge godove v cerkvenem letu. (Priloge „Cerkv. Glasb." 1. 1909.) o.) Figuralno petje inpevovodstvo. Poučuje preč. g. P. Hugolin Sattner, konz. svetnik, župnik in regenscliori v Ljubljani, pod čegar vodstvom bodo udeležniki tečaja študirali Ravanellovo latinsko mašo „Messa solenne" op. 83. za triglasni moški zbor in jo — če Bog da — tudi izvajali pri tretji (zadnji) cerkvenoglasbeni produkciji. 4.) Metodika pevskega poduka. Predava blag. g. Frančišek Gerbič, ravnatelj šole „Glasbene Matice" v Ljubljani. 5.) Nekaj poglavij iz harmonije in kontrapunkta. Predava čast. gosp. Stanko Premrl, vodja stolnega kora in orglarske šole v Ljubljani. 6.) Liturgične zadeve. Predava čast. gosp. Frančišek Ferjančič, na- mestili semeniški vodja in učitelj orglarske šole v Ljubljani. 7.) Praktični migljeji z ozirom na uporabo eerkvenoglasbene lite- rature. Podaja čast. gosp. Stanko Premrl. 8.) Praktično orglanje (registriranje). Kažeta čč. gg. Fr. Kimovec in St. Premrl. Otvoritev tečaja bo v ponedeljek dne 7. avgusta popoldne ob treh, sklep pa v petek dne 11. avgusta dopoldne. Kdor se namerava udeležiti tečaja, naj se blagovoli do 20. julija prijaviti Ceciliji-nemu društvu v Ljubljani (Pred škofijo 12). Kdor bi želel imeti brezplačno stanovanje in hrano, naj to pri prijavu (na dopisnici) omeni. Društvo bo po možnosti tudi za to skrbelo. — Ker bo tečaj vseskozi praktičnega pomena, je želeti, da se ga udeleži predvsem prav mnogo gg. organistov oz. cerkvenih pevovodij. Sicer pa vabimo h tečaju vsakega, ki se zanima za cerkveno glasbo, in želimo, da bi se poleg naših gg. organistov udeležila tečaja v obilnem številu tudi naša častita duhovščina, kateri je in mora ostati ravno cerkvena glasba ena izmed prvih in eminentuo važnih zadev. Spored cerkvenoglasbenih produkcij, ki se bodo vršile o priliki poučnega tečaja, istotako spored občnega zbora Cec. društva, objavimo v prihodnji (julijevi) „Cerkv. Glasb."-ovi številki. >ak glasbeni inštrument ima za izvajanje glasbenih tonov svojo lastno posebno napravo. Pri klavirju se to godi s kladvi, s katerimi po tipkali udarjamo na strune. Od načina, kako prst udarja na tipko, je odvisna lepota, moč, miloba provzročenega tona; zato si je treba najprej prste izvežbati, h čemur nam podaja klavirska šola posebne vaje, zaznamovane z rimskimi številkami. Iste je treba mnogokrat ponavljati, da more učenec tudi druge, z arabskimi številkami zaznamovane komade pravilno in lepo izvajati. Praktičnega poduka bo v tehle opazkah le toliko, kolikor ga je ravno treba za opozoritev na napake in nerodnosti, ki se učencem pri igri na klavirju pogosto pripetijo. Že za prve prstne vaje velja sledeče pravilo, na katero naj učitelj učenca opozarja vsako vadbeno uro: Prste pri mirni roki visoko dvigati! ') Teoretično-praktična klavirska šola (Theoretisch-praktisclie Klaviersclmle), spisal Anton Foerster, op. 40. je izšla pred leti v založništvu »Glasbene Matice" v Ljubljani. Obsega štiri zvezke, od katerih veljata I. in II al K 80 vin., III. zvezek 2 K 20 vin., IV. zvezek 3 K 20 vin. — Foorsterjeva klavirska šola slovi pri nas in v tujini kot ena izmed najboljših in najtemeljitejšili šol. Besedilo, kolikor ga prinaša med posameznimi vajami in skladbami, je slovensko in nemško. — V praktičnih opazkah, ki jih pričenjamo objavljati v današnji „Cerkv. Glasbenik"-ovi številki, nas velezaslužni g. avtor še natančneje uvaja v način in metodo svojega klavirskega poduka, in bodo brezdvomno ravno te opazke gg. klavirskim učiteljem in učiteljicam služile kot izvrsten pripomoček za dober, lahak in uspešen klavirski poduk. (Op. ur. ) Praktične opazke k Rnton Foersterjevi teoretično-praktični klavirski šoli.'j (Sestavil avtor.) I. Pri prvotnih vajah za samostalnost prstov naj leže neigrajoči prsti brez vsega pritiska lahno na tipkah, igrajoči prsti pa naj iz višine v eno-niernem tempu na tipko udarjajo. Namen prvotnih vaj je, da se prsti navadijo tipke udarjati brez vsakega pritiska roke. Vaje brez ležečih prstov se smejo po možnosti pozneje zmiraj hitreje igrati. Posebno je treba paziti na palec, kadar ne igra, ker se takrat rad pomika pred ali celo pod klavijaturo, namesto da bi ostal mirno nad klavijaturo vodoraven in čakal, da pride na vrsto. Le-ta osodepolna napaka je navadno v zvezi z drugo, namreč, da začetnik stegne kazavec vodoravno na tipko, pri čemer seveda palec pade pod klavijaturo. Posebno pri prvih vajah se morajo prsti visoko, a stegnjeno dvigati in ovalno priklonjeni na tipke udaijati. I.—12. Pri teh ritmičnih vajah mora učenec polglasno šteti, da se nauči v raznih taktih razne taktovne dobe razločevati in pozneje izrazovito igrati. Naj imenuje učenec tukaj tudi note in igra pri tem z vsako roko zase, potem z obema skupaj. II. Naj se ravna po opazkah pri I. vaji! 13.—18. Veljajo opazke za 1.—12. Tudi bo začetnika zanimalo, ako zapazi, da igra ena roka v eni vaji isti napev, katerega igra druga roka v drugi vaji, da ne zaostane v izvežbanju leva roka za desno. 19.—21. K predavanju se pridružujejo dinamična znamenja, katerih tri glavne razločke učenec lahko izvrši, ako mu jih učitelj pojasni in praktično pokaže. Pri pavzali naj je roka mirna nad tipkami. III. Povdarek naj se daje samo s prstom pri mirni roki! Začenja se izrazovita igra, le ena nota se izraža močneje, vse druge povsem mirneje. 22. Spremljava napeva ali melodije. Tu velja pregovor: „Vsak začetek je težek". Za začetnika bo postala vaja zanimiva, in se bo lažje priučil, z vsako roko različno močno igrati, ako ga učitelj navaja h tej igri na sledeči način: Učitelj naj prime z obema rokama obe roki začetnikovi, pritisne prvič obe močno, drugič lahno, tretjič z eno roko močno, z drugo pa lahno, končno narobe. Vse to naj učenec enako naredi učitelju, da se isti prepriča, ali je učenec stvar dobro razumel. Tak poizkus daje učencu pogum, da se mu tudi na klavirju kmalu posreči, z eno roko igrati napev bolj močno, z drugo pa spremljanje bolj tiho. K temu se nauči začetnik v tej novi vaji dvoglasja v isti roki, ko pristavlja k ležečemu prstu še drug prst z mirnejšim udarom. IV. Isti prst udarja večkrat isto tipko, a tukaj ne odbijaje, kratko, ampak bolj ležeče, neraztrgano. Roka se zmiraj mirno drži in pazi se na povdarke. 23. Zopet razloček v udaru v razni roki; zaradi trijole se šteje „en-dva", nc pa „prva-druga", ker začetnik še ne zna tri na dve razdeliti. 24. Ako začetnik pazi na prvo glavno pravilo: na pravilno držanje roke in prstov, koj zadene to pesem. Tu se ponavljajo št. 17.—24. na štiri roke, kakor stoji v šoli naznanjeno: začetnik igra najprej „prim", potem ,, sekund". V. Dovolj je bilo vaj v legi petili prstov od c do