PRIKAZI, RECENZIJE I-nmce VREG Ciril KibiCiC Podoba parlamentarnega desetletja I.jubljana 2000, 243 strani Knjiga Podoba parlamentarnega desetletja, ki jo jc v samozaložbi izdal dr Ciril RibiCiC, je izvirna analiza pravnih in politolf>.'5kih kategorij slovenskega parlamenta in svetovnih parlamentarnih sistemov. Kot imiverzitetni profesor ustavnega prava v delu izkazuje sposobnost kritične refleksije filozofskih, pravnih, socioloških in politoloiSkih spoznanj parlanicniarc;i. ki je v de.setih letih nastajanja in razvijanja mlade države opravljal poslansko funkcijo. Že v parlamentarnih razpravah je razkrival si.stcniskc vzroke sla-lx)sti v delovanju parlamentarnega sistema in punujal re.^itve za njegcmi dograjevanje, V knjigi je sistemske slab proporcionalnem sisiemu, dv-a poslanca narodnih skupnosti jia še naprej tako kot d-nodajno in .sodno oblastjo in /ncnraj prve zlasti o problematiki ustavnega položaja predsetinika republike. Prikaže njegovo •obktst' v pred.>iedni.škem, polprcdsedni.^kom in parlamentarnem sistemu. l'o.selx;j obrav-nav-j polož.:ij Šefa države v Skneniji ter hr-v.L^ki |X)lprcd.sedni.^ki si.stent ter podaja predloga za spremembo hrva-^ke in slovenske ustave. Pri tem se avtor utemeljeno zavzema z;i taksno vlogo pred.sednika republike, kot je običajna v parlantentarnih sistemih, tako pri oblikovanju in rekoasirukciji vlade kot pri razre.ševanju vladnih kriz nasploh. V poglavjih o tajnosti gla.sovanja in o prtv ceduri kot kraljici demokracije avtor prikaže kr.'5itve teh postopkov. Sodi. da so poslov-ni>5ka pravila izjemno pomembna za demo-knitiCno delov-anje parlamenta. Zavzema .se za nevtralno vodenje parlamenta, krepitev l^)mcna stroke (zlasti pravne), za to, da bi parlamentarne stranke spo.štovale dostojanstvo poslancev' in jim omogočile svlitičnimi .strankami, lokalnimi skupnostmi in volilci na drugi strani. Parlament je dolžan vzpt>staviti ix)ti, ki omogočajo javni vpogled in nadzor nad njego- vim delovanjem, vse bolj aktivno vključevanje v njegovo zakonoilajno ilelovanje. Nove generacije, socializirane v olniobju informacijske družbe. biKlo pričakovale uporabo .sodobnih informacijskih sredstev v državni upravi, padamentu. političnih strankah, izobraževalnem sistemu. na delovnem mestu, v javnem. |X)sk)vnem in zasebnem življenju. Urez vsesiraivske uporabe sodobnih komunikacijskih in informacijskih sredstev si ni več mogoče zami.^ljati strokovne podpore za relevantno in odgovorno odloCanje. .\vior ugotavlja, da /akonoilajna fimkcija ne more izraziti bogastva intere.sov in potreb prebivalstva, civilne družlx' in in.stituci-onalne zgratlbe, če ni zasnovana na mreži .sodobnih komunikacijskih povezav med parlamentom in njegovo strokovno službo, pravno in drugimi .strokami, vlado in upravnimi resorji, lokalnimi .skupno.sinii in volilci. Komuniciranje z vxililci. |x>litiCnimi strankami, lobisti domaČih in tujih podjetij ter raznimi skupinami za priti.sk se lahko spremeni v manipuliranje s pariamentom in parlamentarci, če njihovo delovanje nt komimi-kacijsko in Informacijsko podprti). Izredno pomembno je njegovo o|x>zori-lo. da poslanec ne more hiti strokovno u.s-po.sobljen za razpravljanje in odločanje, če nima niožno.sti seznaniti se z resniCnim .stanjem stvari iz samostojnih in neodvisnih strokovnih virov. Parlantentarno odločanje je vsebinsko in pniceduralno tako zapleteno. da je nujna strokovna p(Kl|xira. ki jo nudi uporaba .sodobnih informacijskih sred-.stcv Parlament mora bili tudi komunikacijsko (lovezan s parlamenti drugih evropskih držav, .še zla.sti članic l-vropske zveze ter z livropskim parlamentom, Svvtom l-^vrope. Kontcrcnco za varnost in siKlelovanje v Kv-ropi in OZN. V ix)glavju Virtuaini poslanec tudi futuro-lo.ško razmi.šlja o elektronski demokraciji in virtualnih po.slan.skih pomočnikih. V zelo kratkem času so možni posvetovalni referendumi z uporabo elektronskih sredstev. Takt) bo v parlamentu vedno več povratnih informacij o stali.ščih volilcev. V.sak volilec bo lahkt) prek tv<-krana ali prek mobitela z malo vvCjim zaskinom aktivno spremljal tidločanje v parlamentu in sprt)ti vplival na odločanje. Klektronska demokracija lx) pri- nesla možnosti neposreilnega vpliva na politiko. N(ax; tehnologije spreminjajo (udi notranjo ilinamiko parlamentarnega dt)gaja-nja. 1'oslanec, vsakodnevno pt)vc/an / vsemi ilriigimi poslanci in svetovnimi spletnimi .stranmi, vn;L^a novo dinamiko v delovanje poslanske skupine in med njimi. Pričakovali je več nadstninkarskega |iove/.ovanja ler manj o.stre ločnice med vladnimi in opozicijskimi pt)slanci, manj o.strih spopadov in diskvalifikacij ter več sodelov~anja. V knjigi dr. Cirila Ribičiča bodo .strokovnjaki, .študenti pniva ler ix>litologi|e, pa tudi laični bralci na.šli .številne |X)daike, različna stališča, kriiična razmi.šljanja in vrednotenja ustavnopravnih in politoloških vprašanj minulega parlamentarnega dc.setletja. V.se nas je navdušila tudi oblikovna oprema, ki jo je kol novost uveljavila oblikovalka Anka Stu-lar. .Simbolna je že naslovnica, ki prikazuje ribje jate in ponazarja živalski svet prežimja v kruti setlanjosii, iiuli preživetje poslancev v parlamentarni areni. Vsako poglavje uvaja sintlx)lika iz živalskega .sveta z domiselnimi fotografijami in pregovori: .solika; pajkovo omrežje in virtualna elekronska mreža s kitajskim prego koncu hladne vojne ler išče odgovor na vprašanje, kaj se bo z jedrskim širjenjem dogajalo v prih(xlnosti. Po koncu hlatine vojne .se je nevarnost spopada med državami, ki jih štejejo za imetnice jedrskega onjžja, sicer zelo zmanj.šala, veiv dar še vedno ostaja ali pa .se je celo zaostril problem nadaljnjega širjenja kroga držav