NoĄa razv. siitev oDCin Vprašanje preg _pacije (nove razvr.titve in združitve) ob&in je sedaj &topilo v odlo.ilno sianje. Sreska na.elstva so dobila Tialogo izdelati načrt za pregrupacijo občin. Mi smo svoje stališčo v te-m vprašanju že večkrat bpredelili. Naše občine so ne samo najnižje celice javne uprave, marveč so tudi samoupravne ljudske organizacije ljudi prebivajočih na določenem oz.mlju in v tem oziru zedimba družin, ki stanujejo na t&m prostoru. Občine v Sloveniji in zlasti v nj&n&m štajerskem delu so rezultat (posl&d.k) zgodovinskega razvoja, zrastle so z razvojem in napredkom socialnega, političnega in narodnega življenja med ljud.tvom. Kar je nastalo naed ljudstvom in iz ljudskih potreb, naj bi se ne spremenilo brez stvarnih in nujnih razlogov. Tudi ministP-ki odlok z dne 11. decembra 1.1930, po kater&m naj se iz- vrži pregruipacija občin, poudarja, da naj se to zgodl, kjer se pokaže za to potreba ali kjer prabivalstvo izrazi to željo. Ni torej v smislu tega mini.trskega odloka, ako bi se hotelo to pregrupacijo, kakor se nam poroča iz nekaterih krajev, izvestl le pod vidikom lažje uprave. Po domače povedano sa to stališ.e tako glasi: Čim manj občin, tem manj posla bodo imeli z njiml državni upravni uradi. To .tališ.e ni v skladu z navedenim mini.tr_kim od> lokom, ki naglaša kot razloge za pregrupacijo potrebo in željo ljudstva. V tem času, ko gre za usodo naših občin, naj bi tiste občine, ki bi mogle postati predmet pregrupacije, tudi sa« me storile potrebne korake ter se 4 prime.ni__i vlogami obrnile na sreska načelstva. To je n. pr. storila ob&ina Sv. Primož na Pohorju, ki je v občin. ski seji 12. aprila t. 1. razpravljala o tem predmetu ter svoj siklep predlo-žila sreskemu načelstvu v Prevaljah. V tej dobro utemeljeni vlogi se me^ drugim pravi: »Ministrski odl.k je zelo širokogruden in namenjen gmotnl in duševni koristi naroda. Zato naj se pregrupacija ob.in izvrši zgolj v ten? smislu — narodove koristi — in naj se opuste vsi pomisl&ki, ki izvirajo il zgolj lokalnega patriotizma ali konservativnosti ali kakih strankar&kih ali zasebno-sebi_n__*namenov. V teni smislu — narodove koristi — naj sa zaokrožijo občine, da bodo imeli vsi občani lahek dostop do svojega občinskega urada, ki bodi z-ato tudi vedno v kulturnem središču dotičnega kraja. Kulturno središče je v splošnem župna cerkev s šolo. Občin z lastnim kulturnim srediž.em, zlasti planinskih, naj se ne ukinja. Navadno so te občine teritorijalno še precej prostrane. _e bi se ukinjalo take občine in jih pridruževalo drugim, n. pr. planinske občine dolinskim, bi bilo to v o.itnem nasprotovanju blagohotni nameri ministrskega odloka. Taka grupacija ^>bčin bi bila proti r>otrebi in nasprotna želji prebivalstva, da, bila bi narodu naravna&t v gmotno in duševno škodo. 1. Prebivalstvo bi imelo do občinske pisarne dolgo, težavno pot, večkrat 2—3 ure na eno stran, naporno, dostikrat z višine 800—1000, da, celo 1100 m doli v globo-ko dolino in potem še napornejšo pot nazaj. — Za zdelano, od telesnih naporov itak zmučeno, planin.ko prebivplstvo, bi bilo to novo telesno trpljenje. 2. S takimi poti je veddno združena velika, dostikrat celodnevna zamuda časa in izdatni stroški. Za ljudstvo, ki se v skrajno neugodnih razmerah bori za svoj obstanek, velika gmotna škoda. 3. Kraji, ležefi daleč proč od občinskega središča, ob periferiji velikih občin, zlasti planinski kraji, bi bili zapuščeni. Ceste, poti, potoki, mostovi bi ostali zanemarjeni. V majhnem, lastnem delokrogu se vsa ta dela gotoveje in hitrej© izvrše. 4. Upravni aiparat malih — zlasti planinskih občin — kjer se opravljajo županski, odborovi in ta.nis.ki pošli od mož, vnetih za javni blagor lastnih občanov za malo nagrado, oziroma takorekoč zastonj, je zelo poceni. Znaša v splošnem z vsemi uradnimi potrebščinami vred 8—10% ¦občinskega proračuna. Upravni aiparat velikih občin z nameščenimi strokovnimi močmi bi bil sigurno dražji. 5. Ljudstvo bi izgubilo sigurno stik s svojim lastnkn kulturnim središčem (župno cerkvijo in dušnim pastirjem, s šolo in učitelji). Da ne zamudi delovnega časa, opravi ljudstvo občinske posle po navadi ob nedeljali in praznikih po božji službi. Če bo hodilo do oddaljene obeinske pisarne velike občine, se ne bo moglo sestati¦ ne s svojim duliovnikom, ne vzgojiteljem svoje mladine, z učiteljem. Tako mu bo tudi otežkočena, da, onemogočena udeležba pri prosvetnem delu. 6. V manjših obeinah vse prebivalstvo s pozornostjo zasleduje delo za občinski blagor in se ga tudi z vnemo udeležuje. S tem pa se vzgaja tudi za razumevanje velikih javnih vpraša,nj in občega javnega blagra. V velikih občinah bo ljudstvo, ki bo od občinskega središča oddaljeno, ostalo napram takim vprašanjam več ali manj brez zanimanja. Z ozirom na te vidike naproša podpisani občinski odbor Sv. Primož na Pohorju najodločnejše merodajno oblast, da se občina Sv. Primož na Pohorju ne ukine, ampak pregrupira v smislu ministrskega odloka tako, da bo bolj zaokrožena v smeri proti svojemu kulturnemu središcu. V splošnem naj bi se i_y.je občine krile z mejami župnije in solskega okoliša.« Objavili smo glavne točke vloge obf;ine Sv. Primož na Pohorju radi tega, ker je dobro utemeljena in ker slične razmere vladajo tudi v drugih, zlasti v gorskib ali bribovitih občinah. Naj bi 5Q tudi druge občine pobrigale za svojo nsodo v bodočnosti!