ilium Nabožni list za katoliške Amerikance slovenskega pokoljenja. Prinaša verske članke v njihov pouk, poročila iz verskega življenja doma in po svetu, ter kratke povesti v njihov« zabava. Devetintrideseti letnik December, 1946 IZDAJAJO OČETJE FRANČIŠKANI Pri Mariji Pomagaj v Lemontu, 111. mw 0/& December, 1946 Lemont, Illinois Letnik 39 Izdajajo Slovenski frančiškani v Ameriki AVE MARIA P. O. B. 608 Lemont, Illinois Naročnina: $2.50 letno. Izven U.S.A., $3.00 Naročnina Tvoja je dar v podporo ubožnejšim slovenskim fantom, ki se izobražujejo za slovenske duhovnike v lemontskem semenišču. Naročnikov in dobrotnikov se spominjamo v lemontskem samostanu v svojih molitvah, pri sv. mašah, in pri drugih duhovnih opravilih. Opravimo pa zanje tudi sv. mašo in sicer vsako prvo sredo v mesecu. Upravnik: P. CIRIL SIRCELJ, O. F. M. Urednik: P. MARTIN STEPANIC, O.F.M. Printed by SERVICE PRINTERS 304-306 Canal Street Lemont, 111. VSEBINA Evangel j ski prizori ................. Praznik Brezmadežne. — P. Miršek ........ 3 S Svetonočni zvon. — Mirko Kunčič Božična skrivnost — vir naše tolažbe. Beseda beguncem.—škof Gregorij Rožman Lilija iz raja. — P. Kazimir, O.F.M........... O slovenskih bogoslovcih v tujini. — Rev. Bernard Ambrožič, O.F.M..................... 11 Pot k Bogu. Za težke ure življenja — Spisal sv. Alfonz Ligvorski — Prevedel p. Miršek ...................................................... 13 Križem kraljestva križa. — P. Martin, O.F.M....................................................... 18 Fatima in njen blagoslov (konec). — P. Bernard, O.F.M......................................... 20 Liga slovenskih katol. Amerikancev.......... 24 Lemontski odmevi. — Samostanski firbec.. 26 Kramljanje na zapečku. — P. Martin, O.F.M....................................................... 29 Published monthly, except October when published semi-monthly, by the Slovene Franciscan Fathers, P. O. B. 608, Lemont, Illinois, in the interests of the Slovene Franciscan Commissariat of the Holy Cross. Subscription prices: U. S. A. $2.50 per year. Subscriptions are payable in advance. Entered as a second-class matter at the Post Office of Lemont, Illinois, under the act of March 3, 1879. Acceptance of mailing at special rate of postage provided for in Section 1103, Act of October 3, 1917. Authorized July 14, 1945. T, December, 1946 AVE MARIA Letnik 39 EVANGELJSKI PRIZORI Naslikal Jones if* /*EKAJ časa po Jezusovem rojstvu so prišli neki Modri iz Jutrovega molit novoroje-J nega Kralja Judov. Ni nam natančno znano, kje so bili ti Modri doma. Iz besede iz "Jutrovega" se da sklepati samo to, da so prišli Modri iz neke dežele, ki je bila vzhodno od Jeruzalema in Palestine. Verjetno se nam zdi, da je bila Perzija ali pa Kaldeja njihova domovina. Jasno je iz njihovega obnašanja in iz njihovih besed, da so že od nekdaj pričakovali rojstvo velikega izraelskega kralja. Najlažje si lahko to razložimo, če pravimo, da so to pričakovanje posneli iz prerokb, ki so bile dane izraelskemu ljudstvu. V Kaldeji, to je v Asiriji in Babiloniji, so se lahko seznanili s takimi svetimi prerokbami, ker so bili Izraelci dolgo vrsto let v teh deželah v pregnanstvu, in tudi ker sta prav v teh tujih deželah večkrat prerokovala ona dva velika preroka, Ezekiel in Daniel. Te prerokbe so se ohranile med Asirci, Babilonci, in Peržani. Med duhovniki teh narodov je bil poseben stan, ki se je pečal z raznimi znanostmi, kakor na primer z naravoslovjem in zvezdoslovjem. Po zvezdah so skušali tolmačiti tudi bodočnost. Ker so bili učeni, so se po pravici imenovali "Modri", ali pa, v semitskem jeziku, "Magi". Vsled svoje učenosti so tudi imeli velik vpliv pri vladarju svoje dežele in so zraven tega uživali celo knežjo čast. Skrivnostne prerokbe izraelskih prerokov so brez dvojbe živele med njimi. Željno so tudi oni hrepeneli po slovečem izraelskem kralju, ki je imel celemu svetu prinesti odrešenje. Bog je vodil njihova srca in je ob rojstvu svojega Sina s čudežnim znamenjem naznanil, da se je zdaj končno izpolnilo njihovo dolgo pričakovanje. Sveto pismo ne pove ne imen, ne števila teh Modrih. Staro poročilo pa pravi, da so bili trije: Melhior, Kašpar in Baltazar. PRAZNIK BREZMADEŽNE P. Miršek A mesec praznujemo najlepši M a r i jin praznik v celem letu — praznik brezmadežnega spočetja Device Marije. Ta cl a n slavimo najlepši biser v kroni Marijine časti in slave — njeno brezmadežno spočetje. Vsebina tega praznika je verska resnica, da je bila Marija zaradi zasluže-nja Jezusa Kristusa, po izredni milosti božji, obvarovana izvirnega greha, da je bila Marijina duša ustvarjena v nadnaravni svetosti, kakor sta bila prva dva človeka pred grehom. Vsak človek se rodi omadeževan in obremenjen z izvirnim grehom t. j. s krivdo greha prvih staršev Adama in Eve. Poleg drugih zlih posledic ima vsak greh tudi to, da omadežuje človeško dušo pred Bogom, in da z grehom postane duša sovražnica božja, preneha biti otrok božji, s tem pa sužnja satanova. Jezus Kristus je prišel na svet, da je trpel, umrl in prelil svojo presv. Kri na križu, da je z njo umil človeško dušo madeža greha, da jo je spravil z Bogom, jo tako naredil nazaj v otroka božjega in jo rešil satanove sužnosti. Ustanovil je zakrament sv. krsta, ki duši naklanja vse te milosti. že po tej razlagi je jasno samo po sebi, da je moral Bog Marijo izvzeti iz svojega prekletstva, s katerim je radi greha preklel v raju prva starša in ž njima vse njihovo potomstvo do konca sveta, in jo obvarovati izvirnega greha. Veliki cerkveni učenjak frančiškanskega reda, Duns Škot, eden izmed naj- večjih zagovornikov te verske resnice, je sklepal takole: "Spodobilo" se je za Boga, da je Marijo obvaroval madeža izvirnega greha, Bog je mogel to storiti, in ker je Bog to mogel storiti, je tudi storil. "Spodobilo se je". Niti misliti si ne moremo, da bi bila Marija, ta od Boga tako visoko odlikovana žena, ki jo je že v raju napovedal kot "Ženo", ki bo kači t. j. satanu strla glavo, ki naj postane nevesta Svetega Duha in Mati Boga Sina kot človeka, samo za trenutek omadeževana s kakim grehom, tudi izvirnim. Kako bi si mogli misliti, da bi bila Marija, ki naj postane Mati Odrešeni-kova in soodrešenica človeškega rodu iz sužnosti satanove, tudi samo za trenutek sama sužnja tega največjega sovražnika božjega, satana? Ne, tega si ne moremo misliti in nam že sama pamet pravi, da se je res za Boga "spodobilo", da tega ni mogel dopustiti. To je Bog tudi mogel narediti. Bog je vsemogočen. Bog je pa tudi tisti, ki je s tem prekletstvom preklel človeški rod. Estera v starem zakonu je predpodoba Marije. Ko je namreč prišla h kralju prosit rešitve svojega naroda, proti od-ločilom njegovim pod smrtno kaznijo, je pred kraljem omedlela od strahu. Pa jo je kralj dvignil in ji rekel, da to določilo velja za vse druge, samo za njo kot kraljico ne. Tako je tudi Bog naredil pri Mariji. Za vse velja njegovo prekletstvo, samo pri Mariji je Bog naredil izjemo. Kar je Bog sam odločil, je lahko sam tudi spremenil. Kar se pa za Boga spodobi, in kar Bog tudi lahko naredi, to Bog tudi vse- lej stori. In tako je Bog svojo posebno izvoljenko, kot nevesto Svetega Duha, kot Mater Boga Sina kot človeka in kot Mater Odrešenikovo in soodrešenico človeškega rodu oprostil svojega prekletstva človeškega rodu v raju in jo obvaroval ob njenem spočetju vsakega madeža izvirnega greha. * * * Sledove vere v Marijino brezmadežno spočetje najdemo že prav zgodaj v časih prvih kristjanov. Najučenejši in najpobožnejši možje v prvih stoletjih krščanstva so tako učili. V njihovih spisih, ko govore o Mariji, Materi Jezusovi, jo imenujejo "čisto", "neomadeževa-no", "popolnoma nepoškodovano od greha", "najčistejšo Devico", "sveto", "svetejšo ko angeli" itd. Enako najdemo, da so cerkveni učenjaki vseh stoletij do danes, pogosto govorili o Mariji kot "brezmadeža spočeti Devici". Tudi verniki v vseh dobah krščanstva, prav od časov prvih kristjanov dalje, so to o Mariji verovali, če tudi ni bila še verska resnica. Tudi praznik brezmadežne Device Marije je že precej star. S tem praznikom je bilo preje, dokler ta nauk še ni bil verska resnica, prav tako, kako je še danes s praznikom Marijinega vnebovzetja, ko verujemo, da je bila Marija takoj po smrti vzeta v nebesa ne samo z dušo, temveč tudi s telesom, če tudi to danes še ni verska resnica in nismo dolžni to verovati. Vkljub temu pa celi krščanski svet praznuje ta praznik. Zadnja stoletja so pa prihajale k papežem vedno pogosteje prošnje od škofov, duhovnikov in vernikov iz celega sveta, da naj razglasi ta nauk o brezmadežnem spočetju Marije za versko resnico, ki ga itak cela cerkev veruje. Pa- pež Pij IX. je dal ta nauk še enkrat po največjih cerkvenih učenjakih natančno preiskati, če je to res od Boga razo-deta resnica, kar so ti učenjaki tudi ne-pobitno dokazali. In tako je ta papež 8. decembra 1854 slovesno razglasil ta nauk za versko resnico na veliko veselje celega krščanskega sveta. Razglasil je: "Nauk, ki trdi, da je bila preblažena Devica Marija v prvem trenutku svojega spočetja po posebni milosti božji in prednosti od Boga vsemočnega zaradi zasluženja Jezusa, Odrešenika človeškega rodu, obvarovana vsakega madeža izvirnega greha, je od Boga razodeti nauk, in ga morajo vsi verniki trdno in stanovitno verovati." Sv. oče s tem ni razglasil kake nove verske resnice, temveč je slovesno odločil, da je ta starodavni nauk cerkve resnica, katero je Bog razodel in so jo verniki vseh časov krščanstva trdno verovali, res od Boga razodeta resnica. Kar je pa Bog razodel, mora vsak človek verovati, če se hoče zveličati. Od tedaj se pa praznik Brezmadežne po celem svetu praznuje s še večjimi slavnostmi in ga imajo verniki celega sveta za največji Marijin praznik v letu. To versko resnico je pa komaj po štirih letih 1858 Marija sama potrdila. Prikazala se je v Lurdu Bernardki in ji je na njeno vprašanje, kdo je, odgovorila: "Brezmadežno spočetje sem." Z Lur-dom je pa ta proglasitev verske resnice o brezmadežnem spočetju postala tudi vir izrednih in velikih milosti za človeštvo. Vsi vemo, kaj je Lurd danes. Ves svet ve, da se od tedaj tam vrše čudežna ozdravljenja bolnikov, nad katerimi strmi ne samo katoliški svet, temveč tudi nekatoliški, da, celo brezverski svet. Vsi morajo priznati, da so ta ozdravljenja nekaj, česar vsa zdravniška veda ne more naravno razložiti, in da so po naravnem potu tudi nemogoča, da mora pri njih delovati neka višja, nadnaravna sila — brezmadežna Devica Marija, ali, kakor je Marija rekla o sebi Bernardki "Brezmadežno spočetje". * :|e * Marijino brezmadežno spočetje je prvi začetek bližajočega se odrešenja človeškega rodu. Kakor prvi sij jutranje zarje je naznanilo svetu prihod son-ca-Kristusa, Odrešenika. Zato pa spada ta praznik v advent. V advent spada ta praznik tudi radi tega, ker je Bog Stvarnik napovedal Marijo že v raju padlima staršema in celemu človeškem rodu, ko je preklel kačo — satana, in dejal: "Sovraštvo bom naredil med teboj in ženo, med tvojim in njenim zarodom: ona ti bo strla glavo in ti boš njeno peto zalezovala." V adventu se pa spominjamo stvarje-nja sveta, greha prvih staršev in vseh dob pred Kristusom. * * * Marijina brezmadežnost nas pa tudi spominja kakor svetinja iz raja na izgubljeno lepoto človeške duše pred grehom v nadnaravni pravičnosti, ki jo je človek z grehom izgubil. Tako brezmadežna Marija ožarja vesoljno zgodovino človeškega rodu in veže čas pred Marijo, t. j. čas odrešenja čakajočega človeka, in čas po Mariji, čas odrešenega človeka. * * * Brezmadežna je mogočna pomočnica nam v našem boju zoper vso grešno čutnost, zoper vsako življensko umazanost in podlo nizkotnost, v boju za čistost duše in telesa. Vsi ljudje čutimo v sebi ta boj neprestano od zgodnje mladosti do smrti. Petinosemdeset let starega moža so vprašali, kedaj prenehajo v človeškem življenju te skušnjave, pa jim je odgovoril: "Morate vprašati starejšega človeka kot sem jaz." Zato naj nam bo Brezmadežna svetel vzor za naše življenje in naše pribežališče v tem boju. Brezmadežna je pa tudi klic vsem, ki so bili v tem boju že premagani in padli, da naj kličejo posebno pomoč od Marije, cla bi se rešili, pa da bi s pokoro zadostili božji pravici za svoje grehe. Prosijo naj njene priprošnje pri Bogu za smiljenje in odpuščanje. Marija, brezmadeža izvirnega greha spočeta, prosi za nas, ki k tebi pribe-žimo! SVETONOČNI ZVON Ko zvon svetonočni zapoje, še breza ob poti zasanja, še zvezda na nebu prisluhne, še gora v dolino se sklanja. Ko zvon svetonočni zapoje, je vse kot ob čudežni uri: « po prstih se bliža Neznano, že trka skrivnostno ob duri, že v hišico belo prihaja — v kot jaslice tiho postavi in lučke prižge in pastirčke s smehljajem veselim pozdravi. O Dete nebeško, objemi nas s svojo dobrotno roko! Naj verno doživljamo v sebi, kar Tvoji pastirčki pojo. Mirko Kunčič BOŽIČNA SKRIVNOST - VIR NAŠE TOLAŽBE Beseda beguncem