Poučni in zabavni del. Stran 118. Praznik pravoverja na Ruskem. Češki pisatelj Dragotin Havliček je bil navzočen pri slavnosti pravoverja v jednem izmed kremeljskih svetišč v Moskvi in opisuje to svtčanost tako-le:*) Vbrano zborno petje, ki po vsaki kitici mahoma prenehava, se razlega po velikanski cerkvi, kjer je vse polno ljudstva — glava pri glavi. Zdajci se oglasi z zvonika Ivana Velikega orjaški zvon in kakor bi trenil, zazvoni za njim na stotine večjih in manjših zvonov po neštevilnih moskovskih cerkvah. Petje vtihne, trojna vrata na ikonastasu se odpro in počasnih dostojanstvenih ko-rakev prihajajo duhovniki v cerkev, oblečeni v pisana, slikovito z zlatom in srebrom vezena oblačila, na katerih bleste biseri in drago kamenje. Metropolit sede na vzvišeni prestol. Dva reda sedežev pred njim zasedejo škofje in arhimandriti, častite postave z dolgimi, sivimi bradami ; za njimi se razvrsti nižja duhovščina bela in črna, ona v slikovitem, katoliškemu „pluvialuu podobnemu ogrinjalu, ta pa v črni obleki z visokimi kamilavkami na glavi. Potem nastopi arhidijakon in bere nekaj iz sv. pisma. Ko zapre sv. knjigo, zavlada po vsej cerkvi grobna ti-bota. Na to se nekako vzresni vse bitje arhidijakonovo in on z mogočnim in kolikor moči globokim glasom iz-pregovori: »Kdor kljubuje luči božje resnice in temo svoje duše širi med narodom" — tedaj umolkne za hip, potem pa z gromovitim glasom doda: „Bodi proklet! Bodi proklet! Bodi proklet!" Potem vzklikne arhidijakon: „Kdor, ako mu je izročeno življenje in duša njegovih bratov, ne dela za njihovo zveličanje, ampak za njihovo pogubo, bodi proklet!" — in vsi duhovniki ponove trikrat: »Bodi proklet!" Na to zopet nadaljuje arhidijakon: „Kdor svoji domovini ne prihiti na pomoč ob času nesreče, katero ji je poslala roka Gospodnja, bodi proklet!" In zopet se razlega trikrat zategnjeno in zamolklo: »Bodi proklet!" — »Kdor bi se proti svojemu narodu toliko spozabil, da bi pomagal tujcu, ki bi hotel uničiti našo domovino, ter bi povečeval ponižanje in sramoto svoje lastne krvi, kakor je storil Ivan Mazeppa, bodi proklet!" Tedaj je zadonel močni glas arhidijakonov kakor grom po prostrani cerkvi in zdelo se je, kakor da bi še nekaj časa trepetal nad glavami zbranega ljudstva. In vsi častiti biskupi so dvignili sive glave in vzkliknili: »Bodi proklet! Bodi proklet! Bodi proklet!" Ledena mrazčalica me je obšla, ko sem tiho ponavljal njihov: »Bodi proklet!u In tako je našteval arhidijakon vse po-greške, grehe in prestopke, ki jih mora storiti človek zoper Boga, ljudi in domovino; vselej je začel z besedo: »Kdor ... in vselej je nehal s kletvijo, katero so škofje vstavši s sedežev trikrat ponavljali. Arhidijakonov »Bodi *) Havličkov opis sem posnel po dr. Hoičevi krasni knjigi: »Rusija«, ki jo je izdala predlanskim »Matica Hrvatska«. Predlagatelj. 0 proklet!" izrečen z globokim basom se mi je zdel kot izraz najglobokejše mržnje nad izrečenim grehom, trikratni mnogobrojni odgovor škofov pa je donel kot obsodba potrjena od vsega cerkvenega zbora. Drugi del slavnostnega obreda je posvečen spominu znamenitih ljudi j, Dijakon po vrsti imenuje njihova imena, potem pojoč omenja zaslug dotičnega narodnega velikana, na to malo premolkne in vzklikne: »Vječnaja pamjat". In škofje ponove trikrat: »Vječnaja pamjat". Zbrano pobožno ljudstvo je bilo razvneto, ko je culo imena svojih veljakov, ter je potihoma vselej ponavljalo ime tistega, kogar se je dijakon spominjal. Zdelo se je, da je duh onega zaslužnega veljaka plaval nad vso bogo-ljubno množico. Mnogi so dvigali kvišku svoje otroke, da bi videli na svoje oči častite biskupe, ki so vstajaje s svojih sedežev klicali: „večni spomin" zaslugam velikih narodnih mož. Da moreš presoditi, kako blagodejno delujejo te besede iz škofovih ust, te moram opozoriti, da ruski narod nedopovedljivo čisla svoje biskupe, spoštuje jih še žive kot svetnike, ker so radi .svojega vedenja, mirnega, uzornega, nesebičnega življenja zares vse hvale vredni. Tako se slavi spomin in želi »vječna pamjat" narodnim ljubljencem: Mininu, knezu Požarskemu, Petru L, »velikemu razširjevatelju in pospešitelju domovine4*, vojakom, „ki so padli braneč domovino proti navalu oholega francoskega osvajača", in mnogim drugim. Na to sledi tretji in poslednji del svečanosti: voščilo »mnogaja ljeta". Vrsta onih, katerim se tako čestita, se začenja s carjevim imenom. Ko dijakon z mogočnim glasom zapoje carju »mnogaja ljeta" in biskupi trikrat ponove ti besedi, zagrme zunaj topovi in z zvonikov se oglase vsi zvonovi. Potem se zapoje »mnogaja ljeta" vsakemu členu vladarske hiše, na to vsej duhovščini, urad-ništvu in zmagoviti, hrabri vojski. Škofje ponavljajo po trikrat dijakonovo željo, potem pa ves pevski zbor po jako ljubkem napevu pove »mnogaja ljeta". Navzočni duhovniki, uradniki, vojaki in dr. se globoko poklanjajo, ko se jemlje v misel njihov stan. Ko naposled dijakon zapiraje knjigo zapoje: »In vsem vam, pravovernemu ruskemu narodu mnogaja ljeta" — se pripogiba in klanja vse bogoljubno ljudstvo z veselim srcem svojim biskupom, ki trikrat ponavljajo dijakonovo voščilo. * Tako slave Rusi svoje narodne velikane. Kako jih slavimo mi? Ali se morejo vsi naši spomeniki iz mra-morja in brona, postavljeni našim velikim možem, vzpo-rediti z onim spoštovanjem, s katerim se na Ruskem v svetišču božjem sto in sto let poveličujejo pred zbranim narodom dela njegovih ljubljencev? To je pravi pomen besed: „ Vječnaja pamjat", to je blažena neumrljivost med svojimi rojaki. Vzvišena čutila morajo navdajati mladeniča, ko vidi in Čuje tako krasno proslavo zaslužnih mož. Ali ne bo pri tej priči sklenil, da hoče vse, kar mu je drago, in celo svoje življenje žrtvovati za domovino, ko je gotov, da bodo nekoč nad prahom njegovih kosti častili starčki pred vsem narodom želeli njegovemu imenu in njegovim delom »vječno pamjata. I. V. Stran 119.