523 NAŠ DALJNI BLIŽNJI SVET Trije krokiji o sodobni romunski literaturi Znamenja poetičnega klasicizma Za kaj pravzaprav gre? To pove že naslov tega zapisa; o tem plaho govori naš revialni tisk. Gre torej za klasične vrednote nekaterih pesniških del, objavljenih pri nas v zadnjem času. In neposredno za strukturo na splošni stopnji romunske estetike. Vendar pa ta ugotovitev še ni dovolj. Zastavlja namreč nekaj vprašanj. Gre morda za novo odkritje klasicizma? Ali pa ta dela vsiljujejo kot osnovno potezo klasicizma naše duhovne strukture v trenutku, ko se zdi, da samodejnost literarne dejavnosti tekmuje s hitrostjo vrtenja kolesa? Še ena negotovost. Pa ne da smo pred odkritjem klasicizma v dvojnem pomenu: pred novim ali pred obnovljenim, pred preoblikovanjem starega, tradicionalnega klasicizma? Literarni zgodovinar, kritik in pisatelj Calinescu je imel prav, ko je zapisal: »Bistvo klasicizma in vsake velike umetnosti sploh je navzočnost umetniške zavesti.« Sklicujoč se torej na nekatera močna znamenja, zlasti v območju lirizma, lahko rečemo, da je sodobna književnost, ki se zaveda sebe, v obdobju klasicizma. S kakšnim literarnim gradivom bomo utemeljili to pritrdilno neodločnost? S tistim, ki ga ponuja dialektika poezije nasploh in nekateri pesniki še posebej? Zakaj prav s poezijo? Odgovor je takle: v zadnjih dveh desetletjih je romunska poezija odigrala vlogo avantgarde v literaturi. Ali z drugimi besedami: z živahnostjo je uravnovesila nedejavnost na drugih območjih duhovnosti. Ali: zaznamovala je spremembo le-te, seveda v okviru svoje posebne govorice. V določenem trenutku se je poezija odtrgala od koristnosti reportaže, torej od čistega dogajanja, in se obrnila k odsevu le-