. . Gasilo delavcev v vzgoji -^'izobraževanju in Jtanosti Slovenije, 11. 'teembra 1989 - št. 18 letnik XL [Tl^ :iv :j ?! ed' z» tl 'j* - rednja šola iif ’vSr ^rokovni svet SRS za vzgojo P^obraževanje je na seji 16. 11. p obravnaval in sprejel po-■No za začetek 2. faze prenove sCi'.(lnjeSolskih vzgojno-izobraže-Programov in jo posredo-o|J Zavodu SRS za šolstvo; ta pripravi strokovne podlage )rl 'zdela izhodišča za prenovo. f a suhoparna novica v mno-f>ih občilih je gotovo sprožila pazličnejše odzive: pesi- 'tične - »Kakšna prenova fh ali ni bilo že dovolj reform? Jkaj 2. faza? Ali še ne bomo li miru šolam in šolnikom?« jjptimistične - »Končno se je 'ka oblast zbudila! Že dolgo lan predlagamo izboljšave rogramih.« - skeptične - »Ali smiselni posegi v šolstvo jasu, ko se sistem (samo)u-CEpjanja in odločanja tako hi-in nepregledno spreminja? ne bi počakali na izsledke še ere od raziskav?« k vprašate mene, ki sem po-ISjjlo za začetek 2. faze prenove 'tavil na dnevni red seje Stro-endtega sveta, odgovarjam na nostko: sem za takojšen začetek laljnje prenove, a premišljeno '^skrbno načrtovane in izpe-v smiselnih rokih. Zavese, da je zdajšnji trenutek zvoju srednjega šolstva in 'likovanju učinkovitejšega si-a organiziranosti v vzgoji in 'taževanju vznemirljiv, ven-je bilo takšno stanje v raz-f* pričakovano, če ne morda jhovano. ^“Nrialu bo deset let, odkar je . jka reforma z globokimi po-| na vseh ravneh spremenila )-lzr°bo slovenskega srednjega ftva. Nastalo je usmerjeno iraže vanje, malo slabo Y (Mo dobro, z napakami, ki jih ' Vsak človeški izum. Danes ■evJtni zdi pomembno, da smo Jlgi, ki smo hote ali nehote ca jdovali pri reformi, ob trdem f in boju za dobro šolo dobili jo, kakšno šolo hočemo in 0 po učenju na napakah, ki temo zagrešili sami, usmer- »'Alrazvoj šolstva v prihodnosti. željna spoznanja teh let so itpnl’ d® n' mog0^e razvijati šol- 1 brez dobrih in objektivnih 'skav, da tako občutljivega si- aj te kot je šolstvo, ni mogoče anteinjati z brutalnimi posegi oškereobrati na celi fronti, am-l;i ;po majhnih in premišljenih Mo!teh in da brez tesnega sode-*0ja učiteljev ni mogoče ures-—J' nobenega reformnega po-y|- Oboroženi s spoznanji smo ’ •žili dve akciji: dobro pri-orJljeno prenovo srednješol-jaJ vzgojno-izobraževalnih pro-ve(|'0v s popravljanjem napak iz ^finega obdobja reforme in odflLav° ter vpeljevanje učinko-ogega sistema programiranja ^apfHočanja v šolstvu, prenova srednješolskih prodov je bila tesno naslonjena izsledke obsežnih evalvacij- Med dmgim preberite • REFORMACIJA PO TRUBARJEVO, str. 2 • UNIVERZA Sl DELA ZAKON, str. 3 • RAZPRAVE O ZIMSKIH POČITNICAH IN DRUGEM, str. 3 • Z VEČJEZIČNOSTJO V EVROPO, str. 4 • UČITELJ MORA UČENCE NAVAJATI NA UPORABO UČBENIKA, str. 5. • OH, TA MATEMATIKA! str. 7 • KNJIŽEVNA DIDAKTIKA POD DROBNOGLEDOM, str. 8 • PREDŠOLSKI OTROK MED DRUŽINSKO IN DRUŽBENO VZGOJO, str. 9 osrednji problem razvoja slovenskega šolstva skih raziskav, ki so osvetlile učinke novih programov v šolah v letih od 1982 do 1985 in hkrati potrdile upravičenost mnogih kritik usmerjenega izobraževa- nja. Izkazalo pa se je, da prenove ni bilo mogočle izpeljati v celoti, ne da bi spremenili Zakon o usmerjenem izobraževanju. Zato se je Strokovni svet SRS za vzgojo in izobraževanje odločil za dvofazno prenovo. Prva faza prenove je bila končana v letu 1987. Tudi učinke prenovljenih programov v šolah Božidar Jakac; Mesečina, suha igla, 1922 V spomin na velikega umetnika objavljamo reprodukcije iz njegove Grafike, ki jo je Izdala Moderna galerija v Ljubljani 19f0 skrbno preučujemo. Med 1. fazo prenove se je znova - še bolj - pokazalo, da je škodljivo pripravljati programe v množici strokovnih svetov posebnih izobraževalnih skupnosti, ki so med seboj premalo povezani, saj so nastali programi neenotni, notranje nekonsistentni, razdrobljeni, celota pa premalo racionalna. Zato ne preseneča, daje bil s spremembami šolskih zakonov vpeljan tudi drugačen, bolj centraliziran način odločanja v vzgoji in izobraževanju. Zdaj je za izdelavo srednješolskih vzgojno-izobraževalnih programov pristojen Zavod SRS za šolstvo, za njihovo sprejemanje pa Strokovni svet SRS za vzgojo in izobraževanje. Hkrati je zaostrena odgovornost obeh inštitucij za razvoj srednjega šolstva. Formalno torej ni več ovir za začetek že davno načrtovane 2. faze prenove. Spodbujajo jo tudi predlogi učiteljev na raznih ravneh in odsekih šolskega sistema za čimprejšnjo uvedbo potrebnih a delnih sprememb v srednjem šolstvu. Pozornost zasluži zlasti pobuda Skupnosti srednjih šol tehniških usmeritev, ki jo Strokovni svet podpira, saj se skoraj v celoti vklaplja v širši okvir njegovih pobud. Strokovni svet podpira tudi zamisli Zveze slovenske kmečke mladine za izboljšave kmetijskega šolstva. Pravkar je bila javnost seznanjena tudi s predlogom nekaterih strokovnih društev za splošno srednjo šolo, ki jo osebno ocenjujem kot korak nazaj, saj je lani vpeljana splošna smer v na-ravoslovno-matematičnem programu po smotrih in vsebini sodobneje usmerjena, čeprav se po razmerju med posameznimi predmeti ne razlikuje veliko od navedenega predloga. Vsekakor pa vsebuje predlog v nadrobnostih tudi nekaj dobrih rešitev, ki jih bo mogoče uporabiti. Ob vse pogostejših pobudah za nadaljnjo prenovo se pojavljajo tudi svarila pred preveliko naglico, opozorila, da bi bilo koristno počakati na konec evalvacije 1. faze prenove ter zlasti kadrovsko in materialno okrepiti Zavod SRS za šolstvo (obstaja zamisel o vključevanju uglednih in aktivnih članov nekdanjih strokovnih svetov posebnih izobraževalnih skupnosti). Zdi se, da je mogoče najti primerno srednjo pot med prepočasno in ovinkasto ter med prestrmo in prenevarno bližnjico. V nekaj mesecih bi lahko izdelali izhodišča za prenovo ter ocenili, katere najnujnejše spremembe bi bilo mogoče vpeljati v šole v kratkem, za uresničenje drugih pobud pa bi si vzeli dovolj časa. Strokovni svet je med mnogimi načrtovanimi spremembami in izboljšavami srednješolskih programov v okviru 2. faze prenove nekatere posebej izpostavil. Na ravni programskih zasnov so potrebne mnoge racionalizacije (združevanje programov in smeri, izobraževanje za širše skupine poklicev). Ponovno je odprta razprava o primernosti lestvice zahtevnostnih stopenj, kakršno uporabljamo v Sloveniji. Med najpomembnejšimi posegi v srednje šolstvo spada nedvomno zunanja diferenciacija tri-in štiriletnih smeri, ki bo omogočila učinkovitejše izobraževanje v obeh vrstah smeri in zmanjšala negativno selekcijo učencev. Vsebine v triletnih smereh bo tako mogoče naravnati bolj praktično, v potrebe dela, učence v štiriletnih smereh pa bo mogoče bolj pripravljati za študij na višjih in visokih šolah. Pomembna naloga 2. faze prenove je vpeljava mature, ki naj bi bila po noveliranem Zakonu o usmerjenem izobraževanju kvalifikacijski izpit za vstop na univerzo. Posebna skrb bo namenjena vsebini maturitetnega izpita, izdelavi katalogov znanj, načinu izpita in preučevanju vzvratnih učinkov mature na programe in njihovo uresničevanje. Dozorel je čas, _da vpeljemo enotno splošnoizobraževalno šolo z združitvijo in s preoblikovanjem programov treh zdajšnjih naslednikov gimnazije: naravo-slovno-matematičnega programa, družboslovno-jezikov-nega programa in pedagoškega programa. Pri združevanju programov ne sme nastati togi predmetnik, ki bi učence obremenjeval, ampak prožen predmetnik najpotrebnejših skupnih splošnoizobraževalnih predmetov in jjredmetov na višji ravni, ki jih učenec izbira glede na svoja nagnjenja in namere za nadaljnje izobraževanje. Nadalje ne smemo zamuditi priložnosti za poenotenje vsebin splošnoizobraževalnih in nekaterih strokovnih predmetov v sorodnih programih. Znano je, da so učni načrti slovenskih šol na vseh ravneh preobsežni, prenatrpani s potrebnimi in nepotrebnimi vsebinami. Posledica je neučinkovit vzgojno-izobraževalni proces in pomanjkljivo znanje učencev. Razbremenjevanje učnih načrtov je gotovo ključna naloga nadaljnje prenove, prav tako tudi posodabljanje vsebin in vpeljevanje metodičnih inovacij v programe. Ne skrivamo, da želimo šolo po meri učenca in učitelja, učinkovito šolo za delo in življenje. Zavedamo se, da vzgojno-izobraževalni programi niso edina postavka, ki jo je v šolstvu treba dodelavati in zboljševati, so pa najpomembnejša postavka. Ce hočemo vpeljati dobre programe v šolo prihodnosti, jih moramo s trdim delom in znanjem pripravljati danes, oprti na pozitivne včerajšnje izkušnje. FRAM LAZARINI, predsednik Strokovnega sveta SRS za vzgojo in izobraževanje dogodki novosti Odlikovani za zaslužno delo________________________________________________________ Predsedstvo SFRJ je odlikovalo nekatere zaslužne učitelje in znanstvene delavce, člane Društva matematikov, fizikov in astronomov Slovenije ter Pedagoške akademije v Ljubljani. Članom DMFA je na občnem zboru društva vročil odličja Dušan Šinigoj, predsednik Izvršnega sveta Skupščine SRS, delavcem Pedagoške akademije pa na priložnostni slovesnosti dr. Ludvik Horvat, predsednik Republiškega komiteja za vzgojo in izobraževanje ter telesno kulturo. Povzemamo nekaj besed iz obrazložitev. Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije Janez Strnad, red zaslug za narod s srebrnimi žarki: Prispeval je k mednarodni uveljavitvi slovenske fizikalne šole. Veliko je pisal o moderni fiziki, z novimi odkritji seznanja širok krog fizikov, strokovnjakov, ves slovenski prostor. Zelo si je prizadeval za izboljšanje pouka fizike in vpeljevanje moderne fizike v srednjih šolah. Je dolgoletni odgovorni urednik Obzornika za matematiko in fiziko, bil je. predsednik društva in predsednik njegove komisije za tisk. Dušan Modic, red republike z bronastim vencem: V društvu je dejaven dve desetletji, bilje njegov predsednik, opravljal je različne druge funkcije, bil je pobudnik in sodelavec pri več društvenih akcijah: predavanja, seminarji, ureditev Plemljeve hiše, uvoz učil v sodelovanju z Zavodom SRS za šolstvo, prenova pouka fizike. Ciril Velkovrh, red republike z bronastim vencem: Je gonilna sila društvene komisije za tisk od njene ustanovitve. Do zdaj je bilo izdanih blizu 1000 publikacij, komisija izdaja dve reviji - Obzornik za matematiko in fiziko ter Presek, ki je edinstvena mladinska strokovna revija v Evropi. Bojan Golli, red zaslug za narod s srebrno zvezdo: Kot večletni sekretar društvene komisije za popularizacijo fizike v srednji šoli je skrbel tudi za visoko strokovno raven tekmovanj. Bil je generalni sekretar organizacijskega odbora 16. mednarodne fizikalne olimpiade v Portorožu leta 1985; sodeloval je pri pripravi sodobnih fizikalnih nalog, uspelo mu je pridobiti sodobno eksperimentalno, merilo in računalniško opremo. V šolskem letu pred olimpiado je organiziral zvezno dopisno tekmovanje srednješolcev. Janez Markelj, red zaslug za narod s srebrno zvezdo: Je blagajnik v komisiji za tisk od njene ustanovitve in dejaven še v drugih organih društva, sodeloval je pri izboru knjig za natise in ponatise. Pavle Zajc, red zaslug za narod s srebrno zvezdo: Bil je dolgoletni sekretar društvene komisije za popularizacijo matematike v osnovni šoli; tekmovanja za Vegova priznanja so odlično organizirana in popularna, na njih sodeluje tudi več kot po 12.000 učencev na leto. Poskrbel je za izdajo tekmovalnih nalog. Za najboljše tekmovalce - osmošolce je organiziral poletno šolo iz matematike. Kot učitelj organizira krožke in raziskovalne tabore. Gorazd Lešnjak, red dela s srebrnim vencem: Kot dolgoletni sekretar društvene komisije za popularizacijo matematike v srednji šoli je organiziral predtekmovanja po šolah, tem so sledila republiška tekmovanja in nastop izbranih učencev na zveznem tekmovanju; število nastopajočih se je povečalo na več kot 1000. Bil je sekretar zveznega tekmovanja iz matematike v Postojni. Pedagoška akademija v Ljubljani Jakob Jež, red republike z bronastim vencem: Je priznan slovenski skladatelj, njegove skladbe izvajajo najvidnejši glasbeni poustvarjalci doma in v tujini. S svojimi deli pripomore h glasbeni ozaveščenosti mladine, posebno v naših zborih. Njegova dela pričajo o njegovi zraščenosti z našo tradicijo, obenem pa kažejo na aktualno preverjanje pojavov in dogajanj evropske glasbene misli zadnjih desetletij. Maks Veselko, red republike z bronastim vencem: Kot strokovnjak iz bibliotekarstva se je uveljavil na področju katalogizacije knjižničnega gradiva, zaslužen je za posodabljanje knjižnično-informacijskega sistema v SR Sloveniji, oblikoval je infor-macijsko-dokumentacijski sistem Raziskovalne skupnosti Slovenije, ki je povezan z medrepubliškimi in mednarodnimi sistemi, vpeljal je centralno katalogizacijo za potrebe vseh slovenskih knjižnic. Veljko Troha, red zaslug za narod s srebrno zvezdo: Kot pedagoški delavec je vselej skušal zmanjševati neskladje med razglašenimi zahtevami in resničnim stanjem v pedagoški praksi. Veliko je pripomogel k demokratizaciji odnosov pri pouku med učitelji in učenci. Strokovno in znanstveno delo namenja predvsem podružbljanju osnovne šole. Njegova strokovna prizadevanja se usmerjajo v razvijanje specialnih didaktik in valoriziranje pedagoško-psiholoških vsebin v usposabljanju učiteljev. Cveta Razdevšek Pučko, red dela s srebrnim vencem: Posebno zavzeto se ukvarja s spremljanjem učinkovitosti vzgojno-izobraževalnega dela ter iskanjem novih poti pri usposabljanju učiteljev. V izobraževanje učiteljev vpeljuje kot novo kakovost nepredmetne povezave, in to je tudi znanstveno utemeljila. Uveljavlja aktivne oblike sodelovanja študentov pri vzgojno-izobraževalnem delu. Podeljena so bila tudi priznanja PA in DMFA. Dobili so jih: Na Pedagoški akademiji Bogdana Andrejčič zlato plaketo PA za dolgoletno vodenje, oblikovanje in rast PA, Božidara Kremžar Petelin in Tatjana Srebot-Rejec srebrno plaketo PA za večletno pedagoško delo in razvijanje predmetnega področja, Darko Opara bronasto plaketo PA za dolgoletno sodelovanje pri razvijanju študijskega procesa. Na Društvu matematikov, fizikov in astronomov Slovenije Marija Boštjančič (Srednja gradbena in naravoslovna šola Veno Pilon v Ajdovščini) društveno priznanje za zavzetost pri spodbujanju mladih za matematiko (15 njenih učencev ima višješolsko oziroma visokošolsko olomo iz matematike). anka Zajc (osnovna šola Milojke Štrukelj v Novi Gorici) dru-io priznanje za uspešno delo z učenci, predmet je znala približati ni. Reformacija po Tmbarievo ( Franc Lazarini spodbuja k prenovi srednjih šol Strokovni svet SRS za vzgojo in izobraževanje je na zadnji seji soglasno podprl pobudo predsednika dr. Franca Lazarinija za začetek 2. faze prenove srednjega šolstva. Zavod SRS za šolstvo je bil zaprošen, da v decembru pripravi strokovne podlage za nadrobnejše odločitve. Na seji je Stane Čehovin rekel: Sem za predlagano šolsko reformacijo, vendar na Trubarjev način - graditeljski, ne na Hrenov - z zažiganjem in upam, da bo Lazarini šel za Trubarjem. Franc Lazarini je odvrnil: Po Trubarjevo pač, a z zagrizenostjo Tomaža Hrena. Predsednik Strokovnega sveta je ob utemeljevanju svoje pobude spomnil, da se je z dopolnjeno republiško ustavo čisto spremenil sistem odgovornosti v šolstvu. Strokovnemu svetu se povečuje pristojnost za strokovne odločitve; ta organ je v reorganizaciji republiških prosvetnih organov edini, ki ima kontinuiteto pri odločanju. Jeseni 1986 je Strokovni svet sprejel izhodišča za prenovo srednješolskih programov, ki jih je bil pripravil Zavod SRS za šolstvo, in na tej podlagi se je Strokovni svet odločil izpeljati srednješolsko prenovo v dveh delih. Prvi, manj zahtevni del prenove je bil opravljen leta 1987, druga faza se pripravlja, teče projekt dolgoročnega razvoja srednje šole, ki še ne bo kmalu končan. Druga faza prenove je pa nujna in Strokovni svet je po Lazarinijevem prepričanju dolžan spodbuditi to prenovo, ki jo spremenjeni Zakon o usmerjenem izobraževanju zdaj omogoča, podlago zanjo pa dajejo raziskave o spremljanju rezultatov prve prenovitvene faze. Dr. Lazarini je zato sam dal pobudo, da se 2. faza prenove programov srednjega šolstva pripravi takoj. Namesto v 19 POSVET O BRALNI ZNAČKI posebnih izobraževalnih skupnostih bo mogoče urediti stvari zdaj na enem mestu. Pri zavodu SRS za šolstvo, ki sam nima dovolj svojih strokovnih moči, naj bi se združile še druge naše strokovne zmožnosti, tudi ljudi, ki so do zdaj ustvarjalno delovali v posebnih izobraževalnih skupnostih in ki naj bi bili dejavni še naprej. Lazarinijeva prenovitvena zamisel v 2. reformnem krogu je usmerjena predvsem na tale vsebinska vprašanja: Odpravili naj bi neskladja v programski zasnovi, programe 3. zahtevnostne stopnje preuredili bodisi v skrajšane bodisi v programe 4. stopnje in lestvico zahtevnostnih stopenj uskladili z drugimi federalnimi enotami v Jugoslaviji, saj razlikovanje tu ni potrebno. Izvedli naj bi zunanjo diferenciacijo med triletnimi in štiriletnimi smermi srednjega izobraževanja, ki jo Zakon o usmerjenem izobraževanju zdaj omogoča. Uresničili naj bi zakonska določila o maturi in opravili spremembe v programih, ki omogočajo učinkovitejše uravnavanje prehoda med srednjim in visokim izobraževanjem. Ko je dr. Lazarini govoril o splošni srednji Po novih, izvirnih poteh šoli, je omenjal kot motečo stvar to, da je nastalo več samostojnih modelov take šole. Racionalna rešitev bi bil en program; vendar se ni zavzemal za mehanično združevanje, marveč za strokovne rešitve, pri tem pa apeliral na povezovanje moči Zavoda SRS za šolstvo in strokovnih društev. Njegovo mnenje v zvezi s splošno srednjo šolo pa je bilo tudi, da to tačas ni najbolj moteča stvar naše srednje šole, skratka: četudi se tačas tu nič ne popravi, ne bo take škode, kakor bo, če nič ne storimo pri tehniškem šolstvu. Druge pomembnejše spremembe naj bi bile še na tehle področjih: poenotenje vsebin splošnoizobraževalnih in nekaterih strokovnih predmetov v sorodnih programih, razbremenjevanje učnih načrtov in racionalizacija predmetnikov, posodabljanje učnih vsebin in metodične inovacije v programih. Lazarinijevi pobudi sta se pridružili še dve. Skupnost srednjih šol tehniških usmeritev je ponudila predlog za takojšnjo delno prenovo tehniškega šolstva (triletne smeri s poudarjenimi strokovnimi in praktičnimi znanji, štiriletne z več splošnih predmetov in z možnostjo usmeritve ali v pripravo za nadaljnji študij ali za začetek dela) in Alfonz Vrez-nik je rekel, da je že vse nared, le privoljenje pristojnih bi bilo potrebno. Zveza slovenske kmečke mladine pa je predložila svoje zahteve za ureditev kmetijskega šolstva (te šole potrebujejo tudi svoja posestva). Razpravljale) so drug za dru- gim podprli pobude za prenoT1 srednjega šolstva. Razlikovali pa v pogledih na dinami^* priprav in izvedbe. Dr. MarjjJj' Hribar je svaril pred nevarnosti?1 novih napak ob naglici in rnotj?1 biti premalo premišljenih odloc? tvah, podobno dr. Franc StrnN. nik, ki je menil, da se je treF' dela lotiti po metodološki z^} novi. Enako kot dr. Janez Duff0 se je zavzemal za zruževatif0 strokovnih moči, ki jih san4-'" v Zavodu SRS za šolstvo ni d! volj. Dr. Mirko Jurak je nasp^o toval nenehnemu raziskovaifUi brez učinkov in predlagal krajce; poti z vključitvijo strokovne jatet nosti in šol. Milena Malovrh Joj pojasnila, da bodo nekatere ra*V( skave v 1. prenovitveni fazi p^al hodnje leto končane, in menice da bi bilo mogoče stvari sttMe kovno pripraviti za vpeljevali v šole v šolskem letu 1991/92, to pa prej (razen nekaterih m»tic zahtevnih stvari). ttli Ti in drugi razpravljale! ^ imeli tudi vrsto vsebinskih c < polnil ali pomislekov, ki pa*: spadajo bolj k razpravi, ko ^ Strokovni svet imel na mizi st! 1 kovne podlage in konkretne pt a novitvene predloge. Razpra na minuli seji Strokovnega sv< ^ je imela vendarle namen najp Jc izzvati odločitev za pospeševat ^ začetka drugega prenovitvene a| posega v srednje šolstvo na skrbno pripraviti in ga naglo peljati, in to, denimo, po Tl barjevi reformatorski poti, » ostanemo pri Čehovinovi pris( a’ dobi. ot lil iai io In *j »je Že skoraj tri desetletja berejo učenci slovenskih osnovnih šol za bralno značko. Gibanje so zasnovali navdušenci, ki so želeli zakoreniniti bralno kulturo v naših šolah in zbuditi v otrocih ljubezen do dobre knjige. Žal pa gibanje za bralno značko ni vselej doseglo svojega namena. Ponekod je bila množičnost pomembnejša od vzgojnih smotrov. Vzgojne metode, ki jih mentorji uporabljajo pri delu z učenci, so se vse prepogosto vkalupile in okostenele, bralna značka pa je marsikje postala kar del pouka. Starši se pritožujejo nad togimi seznami knjig, otroci pa so se na lanskem zboru pionirjev v Mariboru pritoževali, da je bralna značka obvezna in da jo učitelji ocenjujejo. Učenci tako prej začutijo odpor do branja, kot pa se zanj navdušijo. Da bi mentorje spodbudili k iskanju novih metod dela z mladimi bralci, je Svet Zveze bralnih značk Slovenije, ki deluje v okviru Zveze prijateljev mladine Slovenije, r letošnjem letu organiziral območne posvete za mentorje bralne značke. Doslej so bili posveti v Kopru, Novem mestu in Novi Gorici, drugo leto pa naj bi bili še v Mariboru in Celju. Zadnji posvet je bil oktobra v Novi Gorici, udeležili pa so se ga mentorji iz Tolmina, Ajdovščine in Nove Gorice. Posvet je organizirala občinska ZPM v sodelovanju z Zavodom SRS za šolstvo, O E Nova Gorica, in s svetom ZBZS. K uvodnem delu so mentorji poslušali tri predavatelje: prof. dr. Meto Grosman s Filozofske fakultete r Ljubljani, pisateljico Berto Golob, ki je kot svetovalka na Zavodu SRS za šolstvo OE Kranj veliko storila za osvežitev bralne značke na Gorenjskem, in Miha Mohorja, vodjo odbora BZ za osnovno šolo. Prof. dr. Meta Grosman je govorila predvsem o literarnem doživetju in o razvijanju bralne sposobnosti otrok. Mentorje je opozorila na nekatera bistvena spoznanja r zvezi s knjižno vzgojo: predvsem naj se mentor zaveda, da gre pri branju za sposobnost in ne za znanje. Zato podatki o pisatelju in vsebina knjige niso najpomembnejši. Bralno sposobnost si bo namreč učenec pridobil le, če bo izhajal iz lastnega doživetja literarnega dela in si ustvaril lasten odnos do besedila. Ob branju knjige bo primerja! svoje izkušnje in razmišljanje s tistimi r knjigi in s tem tudi osebnostno zorel. Učitelj naj učenca spodbuja k izražanju svojega doživetja ob branju knjige in opozarja na prezrte sestavine literarnega dela. Vendar naj bo njegovo poseganje v oblikovanje polnejšega doživetja besedila zelo taktno in obzirno, da ne bi učenec zgubi! zaupanje v svoje bralne sposobnosti ali občutil učiteljevo pomoč kot poseganje v svoj intimni doživljajski svet. Zato je priporočljivo delo v skupini, ko učenci drug drugega opozarjajo na napake v razumevanju besedila. Mlade bralce naj učitelj spodbuja, da se bodo literarnemu delu odprli m ga sprejeli brez predsodkov. Opozori naj na vrednostna merila oseb v romanu, če so ta drugačna od današnjih. Razloži naj jim tudi časovno dimenzijo v literarnem delu. ki je posebno v sodobnih delih lahko zelo zapletena. Predvsem pa je pomembno, da je mentor pri pouku bralne sposobnosti osredotočen na učenca - bralca. Tak pouk sicer zahteva veliko potrpljenja in strpnosti, je pa za učitelja mnogo zanimivejši od linearnega poučevanja, saj tako tudi sam odkriva vedno nove pomenske razsežnosti besedila. Berta Golob je mentorjem nakazala nekaj poti, kako osvežiti in prevetriti gibanje za bralno značko. Vsekakor naj se izogibajo togim seznamom knjig za branje. Pri izbiri knjig naj upoštevajo interese in želje otrok. Lahko pa r seznam uvrste tudi kakšno knjigo, ki je sami ne poznajo: nikar naj se ne bojijo, da bodo s tem škodili svojemu ugledu. Predvsem pa naj mentor spoštuje prostovoljnost gibanja za bralno značko: sodelovanje naj ne bo pogoj za višjo oceno r slovenščini! Predavateljica je mentorjem svetovala, naj se z bralci v določenih časovnih presledkih sestajajo in se Z njimi pogovarjajo o knjigah. Pomembno je, da bo čas, ki ga bodo prebili skupaj, prijeten. Pogovarjajo se lahko o knjigah, ki so pravkar izšle, o tem, kakšne knjige imajo učenci najraje, lahko prinese kak učenec knjigo od doma in se pogovarjajo o njej, ali pa predstavi mentor knjižne zbirke naših založb. Mentor naj prilagodi metode dela starosti otrok. Nikar naj ne ponavlja istih metod iz leta r leto! Od starejših učencev naj le pričakuje zahtevnejše delo: lahko si dopisujejo s pisateljem, kritikom ali publicistom ter objavijo zbrano in urejeno gradivo po šolskem radiu. K iskanju novih načinov dela pa naj mentor pritegne tudi učence, saj mladim zlepa ne zmanjka svežih, izvirnih idej, če smo jih le pripravaljeni poslušati in upoštevati njihove zamisli. Miha Mohor pa je govoril o povezovanju gibanja za bralno značko z drugimi dejavnostmi na šoli. Iz svojih izkušenj je mentorjem predstavil nekatere možnosti za povezovanje bralne značke s šolskim glasilom in literarnim krožkom. V glasilu so lahko objavljeni seznami knjig, ki jih priporočajo učenci, knjižne uganke, kvizi o literarnih delih ali ankete o najuspešnejših knjigah. Objavijo pa lahko tudi eseje in razprave o knjižnih delih. Učenci drugih jezikovnih področij lahko predstavijo v glasilu prevode pesmi ali odlomke del iz kulturne zakladnice svojega naroda. Zelo zanimive, pa tudi zabavne, so najrazličnejše besedne igre: izpraznjeni besedi lahko dajo učenci novo izraznost, lahko spreminjajo besede po asociacijah, kujejo nove besede itn. Lahko napišejo nadaljevanje nekega romana ali pa predroman, Zgodbo lahko ilustrirajo ali pa jo narišejo kot strip. Zanimive so tudi dramatizacije literarnih del, ki jih lahko posnamejo kot radijske igre. Ali pa posnamejo celo glasilo na kaseto! \ Veliko veselja imajo učdlo z ustvarjanjem parodij, travestij irthir, vestnih plagiatov. Tako so učenci hg ravoslovne šole v Kranju pod nthn torstvom Miha Mohorja priprtm i izredno domiselno in duhovito gltnoj, - travestijo na temo Martin Krmr Levstikovo zgodbo so .preob/tkk v najrazličnejše publicistične zvTOi od političnega komentarja in refiičt raže do malih oglasov. Udeležili posveta so z zanimanjem prisluhkl odlomkom iz glasila in se jim od shta nasmejali. Ji iz živahne razprave, ki je slefifj redavaniem. ie bilo mnvoče 1 ■ predavanjem, je bilo mogoče brati, da je posvet dosegel svoj j; men. VASI UKA ŠUKUE ft vet ret odi vn Osi k 'Ut 'Ho 'ob ha/ Ena od temeljnih kakovosti življenja je tudi kakovostna spolnost, to pa je v času, ko se širi aids, čedalje težje ohranjati-Pred to zloglasno boleznijo nas najbolj zanesljivo obvarujeta vzdržnost ali samo en zdrav spolni partner - za vse življenje. Takšno ,zavarovanje* je skorajda neuresničljivo, posebno pri.e mladih ljudeh, ki šele začenjajo spolno živeti, pri tem pa hočejo biti čim bolj sproščeni in svobodni. Pomembno orožje v spopadu z aidsom sta izobraževanje id vzgajanje. V Jugoslaviji je še zmeraj 12 odstotkov ljudi, ki za ^ aids še nikdar niti slišali niso - najmanj nevednih je v Sloveniji, lei največ pa med Muslimani. Skoraj tri četrtine je v naši državi 'o takšnih, ki menijo, da bi morali bolnike z aidsom osamiti.^ Čaka nas torej še veliko dela, posebno se morajo izkazati starši' a in šole, da bomo aids lahko obravnavali drugače. Mlade jen/' treba vzgajati tako, da bodo odkriti in da bodo spoštovali drug^j drugega. Odrinjene vrednote znova oživljajo. Skratka, več pozornosti moramo nameniti spolni vzgoji-V šolah sicer seznanjajo otroke z virusom HIV in s tem, kako^e se prenaša (največ se s tem ukvarjajo pri biologiji), vendarfpa pedagoški delavci še niso naredili dovolj. H; Večina ljudi je še zmeraj prepričana, da se njim ,pač ne^j more zgoditi nič1, zato so takšni celo v hujši nevarnosti kot oni!.*1' iz rizičnih skupin. Omizja o aidsu, kakršno je bilo pred dnevi (5. decembra^,, letos) v Cankarjevem domu v Ljubljani, so potrebna. Prišlo jekre; veliko mladih (tudi iz drugih krajev Slovenije), nekaj učiteljethij in celo starih staršev (da se bodo o tem znali pogovarjatiWa z vnuki, so dejali). Mladi se o aidsu hočejo pogovarjati*10/ marsikdaj pa se nimajo s kom. Starši, žal, v takšnih primerih'^ prepogosto odpovedo. Mladina si želi predvsem praktičnih. ^ življenjskih nasvetov. Ker se bi morda ,spolna delavnica* (se*f^ vcorkshop), kot je nekdo predlagal, malce težje uveljavila, paLy bi mladim lahko ponudili vsaj Film, kakršnega potrebujejo:’; j prikazoval naj bi rizično vedenje v spolnosti, varno spolncta?; dejavnost, natančno uporabo kondomov in še kaj. Stara mo-[,a' drost .hitimo počasi* torej tokrat ne pride v poštev. Papirnate6! sklepi in dobri nameni niso ozdravili še nobene bolezni. *IVfl obč Univerza si dela zakon -"n Pred približno tremi leti je v univerzitetnih krogih začela dobivati io#dnejšo oporo misel, naj visoko šolstvo spet dobi samostojen zakon, ,li stajti ureditev, kakršna je bila nastala leta 1980 z vključitvijo sred-rni^jega in visokega šolstva v skupni Zakon o usmeijenem izobraževa-arj|Jju, se je izkazala za nevzdržno. Tako je spomladi leta 1987 nastal ostfttrmalen predlog za izdajo zakona o univerzi, podprli so ga v univer-10r^tetnih krogih in zunaj njih. Na obeh univerzah je bila imenovana ll0J?elovna skupina za pripravo zakonskega besedila, ta je pripravila Tin^odišča in ponudila v razpravo okvirne vsebine zakona o univerzi, ^et^a teh podlagah je potem pred kratkim sestavila predlog za izdajo 2/akona o univerzi ter ponudila mogoč model samega zakona, ki gaje jul^Kkovala v 76 členih ali tezah. Besedilo je poslala v širšo obravnavo /aif0t delovni osnutek, in to z datumom 30. oktober 1989. 5afliso bile naklonjene in jim tudi daj niso, čeravno se avtorji na ddevo dobro spoznajo. Pobuda d samostojen zakon o univerzi kije porodila ob predlogih, da se 2'posodobi Zakon o usmeijenem vai 2°braževanju, in se uresničevala ,n£ ako, da bo najnujnejše in manj Zahtevne stvari v visokem šol-tvu uredil dopolnjeni Zakon 'usmerjenem izobraževanju, ce-°to pa nato Zakon o univerzi, ki 'aj bi bil sestavljen in sprejet a tem. Dopolnjeni Zakon 1 usmeijenem izobraževanju je 'il sprejet junija letos. Takoj >ato - septembra letos - pa so se ^tedanje razmere v šolski in Pružbeni ureditvi zasukale sko-aj na glavo s sprejetjem dopolnjene slovenske ustave. Nastal je nov položaj z ukinitvijo izobraževalnih skupnosti, s prenosom odgovornosti za šolstvo na republiško skupščino in državno upravo, pričakuje se nova zakonska ureditev za zavode... V takšnih okoliščinah je ponujeni delovni osnutek zakona o univerzi prehodna možnost - čakati mora še na stvari, ki jih je treba urediti pred njim. Praktično to najbrž pomeni, da bo nastajal še nekaj časa in da njegove uveljavitve v visokem šolstvu skorajda ni mogoče pričakovati prej kot po kakšnem letu ali dveh. Dotlej pa si bo najbrž treba pomagati s prehodnimi rešitvami, ki jih bodo prinesle spremembe v zakonih na podlagi dopolnjene ustave in zakonodaje. Delovni osnutek Zakona o univerzi napoveduje vrsto zanimivih novosti, temelječih na uveljavljanju avtonomije visokega šolstva in univerze. Med drugim uveljavlja mesto temeljnega znanstvenega dela na univerzi in predlaga formulacijo: »univerza zagotavlja razvoj znanosti ter posreduje znanstvena spoznanja v izobraževalnem in raziskovalnem procesu«; opredelitev je bistveno širša od zdajšnje v Zakonu o usmerjenem izobraževanju, ki motri predvsem izobraževalno nalogo visokega šolstva. Nadaljnja zanimiva novost je predvidena pri univerzi: vanjo naj bi se - še zmeraj obvezno - združevale fakultete, lahko bi se jim pridružile tudi umetniške akademije, strokovne visoke šole (zdajšnje višje šole) in raziskovalne organizacije, a pod določenimi pogoji. Popolnoma drugačen od zdajšnje ureditve je predlog za financiranje univerze: predlaga se ustanovitev republiškega sklada za visoko šolstvo in financiranje univerze iz njega. Sklad naj bi imel vnaprej določen stalen vir bodisi v proračunu bodisi v davkih, višino sklada pa bi določala Skupščina SR Slovenije. Namenjen bi bil predvsem za financiranje nacionalnega programa izobraževanja na univerzi, za temeljne raziskave v znanstvenih disciplinah, ki jih goji univerza, in za univerzitetno infrastrukturo, investicije ter štipendije. Denar iz sklada naj bi se po eni različici dodelil univerzi, ki bi ga razdelila naprej, po drugi pa bi bila razdelitev opravljena že v republiškem skladu za vir spko šolstvo. Predvideno je, naj bi bili organi upravljanja na univerzi: univerzitetni svet (je že zdaj), znan-stveno-pedagoški svet (uveljavlja ga junijska dopolpitev Zakona o usmeijenem izobraževanju) in rektor (do zdaj ni imel takih pristojnosti); po nakazanem predlogu bi rektor dobil precejšnja izvršna pooblastila in bi utegnil opravljati to delo bolj ali manj poklicno kot svojo prvo delovno dolžnost ter skrbel za stvari, ki zadevajo pedagoški in znanstveni proces. Fakulteta po novem ne bi več imela fakultetnega sveta, upravljalske'funkcije bi imel njen znanstveno-pedago-ški svet in dekan. , P zadnjih jesenskih dneh se je izte-učtilo Življenje Božidarja Jakca. Spo-’ in nin prikliče obraz umetnika jasnega tcibgleda, ki je znal z jezljivim tempe-rmmentom spregovoriti, z občutkom pravi lepo slovensko besedo, toda zme-glmjje bilo na dnu čutiti toplo človeško Crpbtravo. In naklonjenost do sočlo-bhbka. Gib roke je podkrepil Jakčeve zvMsede, iz njih pa je dihal humani-refhini odnos do sveta, zavzetost za 'eiibednote, saj je razgreti govorec roh-hihtel zoper tisto, kar uničuje svet in 'd studi. Jakac je bil zavezan lepoti od dija-sle} ’h let. Neutrudno je spoznaval ši-„ L1« svet umetnosti, ne le upodabljanj fte. Prek okvirov šolske učenosti. F toku Življenja je odkrival podobo Keta, od oZje domovine, Evrope, '‘rek Afrike do Amerike. Povsod je fkal srce; kot da je zdvomil nad zdra-'Vto človeškim razumom. Kot da ta ni vnoZen otreti solze ne prinesti dovolj vetlobe. Slovenska zavest, ki se je [a^cu porodila iz časa in razmer, —fša v dijaška leta, spremlja ga v naj-Juiših dneh prve in druge svetovne . tajne. Ohranil je korenine svojega ["Tdu, zavest narodne pripadnosti, in it&vropska obzorja. Jakčeva navzoč-\e.N>st v domačem kulturnem prostoru priF kar izjemna. Nevsiljiv besednik je p/'! tam, kjer je kulturni u{rip poganjal tisto, kar je veljalo za skupno 42'°;. ug postavljeno na preskušajo. “I se je sesipanja v prazno, ... ehumano. Lepota, zapisana 1J,» tehernemu umetniku, mu je ostala •'C 0 konca navdih in ustvarjalni cilj. Iti-Njegova roka je sledila lepoti, ki jo rši? upodabljal s svojimi merili dolga, je spešna leta. Spomin govori o prijazni in gosto-ubni sobi pri Jakčevih, polni slik in .. *°dob, kipov raznih mojstrov iz raz-'J1, l‘h časov. Sredi natrpane Žlahtne sta-koi)ie je seciei in z odprtim očesom \alPpazovalca motril svet, razlagal svoje ‘rio, se razgledoval po umetnosti, neftoipu časa; znal je nizati spomine )nf jveZini doZivetij davnih dni in dav-let, ki so postala zgodovina, je malone pozabljeno. Ven-. “I1'' si Jakca ni mogoče predstavljati soproge Tatjane. Znala je dopol-eX(i njegovo misel, spomin in enako je atma navzoča povsod, kjer je deloval \ti^°jster. Ali je pretirano, če prikli-ri(i‘e»io staro reklo o treh stebrih hiše? lih Ponavadi označujejo Jakca kot ^bafika in slikarja. Krivično bi bilo ^misliti njegov filmski deleZ, foto-tajskega pa bo treba šele odkriti. Ni jo.le Jakčeva pot v Ameriko tista, ki notazodeva zanimivega »dokumentari-človeka, ki se je zavedal film-3tihega »spomina«, a je hkrati zdruZil ,tvarnost prostora in doZivetja ter tudi v gibljivi sliki ohranil smisel za sliko, ^čutek za filmsko lepoto. Kdo ve, Božidar Jakac kaj vse povedo Jakčeve fotografije, ne le tiste portretne, skupne, doživljajske. Pravi čudeZ je, da se je iz vojnega časa ohranilo toliko, kot se je. In vsega je, kljub zobu časa, veliko. Jakac je eden tistih, ki je zgodaj dojel, da sta tako film kot fotografija dragocena pričevalca časa in razmer. V širšem časovnem razponu, v širini dogodkov je Jakac ohranil zavidljivo raven tovrstnega gradiva, vsaj filmski deleZ je Ze postal dragoceno izročilo. Seveda pa je daleč najbolj v ospredju Jakčeva grafika; pa slikarstvo. Hudo poenostavljeno bi bilo reči, da je gibljiva slika nastala pri Jakcu po »srečnem naključju«, prav gotovo pa se je porodila kot nekaj vzporednega. Čisto drugače je z grafiko, risbo, sliko. Obilje vsega, kar je Jakac ustvaril na dolgi Življenjski poti, spravlja v zadrego celo strokovnjake. A hkrati je s svojimi deli postal ljudski umetnik, dostopen vsakomur. Iz nepregledne množine grafik, risb, slik se utrinjajo posamezne, ki komajda zaznamujejo drobec iz mojstrove delavnice, bolj kot osebno obarvan spomin, kot pa studiozni prerez na razvojni poti BoZidarja Jakca. Morda je spomin na ustvarjalca še preZiv, da bi ob vsem znanem in zapisanem zmogli celostno prikazati in ovrednotiti njegovo zapuščino. Poudarjene pristojnosti v novih organih bi imeli pedagoški in znanstveni delavci. Predstavniki študentov bi sodelovali v fakultetnem znanstveno-pedagoškem svetu in (po eni od dveh različic) v univerzitetnem, svoje predstavnike pa bi imeli študentje tudi v univerzitetnem svetu. Predstavniki javnosti bi bili samo v univerzitetnem svetu, imenovala pa bi jih Skupščina SR Slovenije kot ustanoviteljica univerze. Med drugimi novostmi je zanimiva zamisel o ustanovitvi matičnih oddelkov ali kateder za oddelke in učitelje različnih fakultet, ki delujejo v isti znanstveni panogi. Te matične enote naj bi imele precej besede pri razvoju svoje znanstvene discipline, v izobraževalnem programu s svojega področja in v habilitacijskih postopkih. V znanstvenem in izobraževalnem delu, ki poteka v sklopu univerze, bi bilo novo, da teh dejavnosti ne bi izvajale le fakultete in druge univerzitetne ustanove kot do zdaj, marveč tudi univerza neposredno. Izobraževalne programe, ki so jih do zdaj sprejemali v izobraževalnih skupnostih, bodo po dopolnjenem Zakonu o usmeijenem izobraževanju sprejemali na univerzi; delovni osnutek Zakona O univerzi nakazuje dve možnosti: da bi programe sprejemal znanstveno-pedagoški svet univerze ali pa fakultete v sodelovanju z univerzitetnim. Študente pa nemara najbolj zanima 22. teza v delovnem osnutku za zakon: »Študent sme delati izpit trikrat. Študentu, ki tudi tretjič ni opravil izpita, lahko znanstveno-pedagoški svet dovoli četrto opravljanje izpita.« JANKO SVETINA ^ Ali je zgodnja risba Mirana Jarca iz leta 1910 Jakčevo dijaško naznanilo za umetniško pot in hkrati dokaz prijateljske navezanosti? Je pastel Ob Krki (1920) poetična ekspresija, ki v lirizmu barv in občutij govori Z lučjo Življenja? Muzikalnost Jakčevih del se ne zaustavlja le pri motivu; s svojim ritmom in formo pozna posebno sozvočje, kot npr. v lesorezu Koncert (1920). V suhi igli, kot je Mesečina (1922), mu v občudovanju narave in čustveni sproščenosti zaZivi tišina nočne krajine. V olju Samotna pot nad Prago (1921) se spojita zemlja in noč v sozvočje samotnega ozračja. Tudi Nočni Berlin (1922) izpričuje, da mu velemesto kot mravljišče ljudi ni tuje - navsezadnje, Jakac se je tako ali drugače zmeraj vračal k človeku. In Novo mesto. Kolikokrat je načel ter znova in znova izrazil podobo mesta v raznih slikarskih in grafičnih tehnikah ter risbi. Verjetno ni umetnika, ki bi s tako pedantnostjo upodabljal mesto svoje mladosti, svojih zrelih let, vse do jeseni življenja. Kajpak so tu tudi istrske korenine, naj gre za pastel vasi Jakci (1970). ali pa za odsev primorske krajine, mesta, npr. Piranski trg v noči (1938) v rjavi kredi. Prelom, ki je sledil po ekspresionističnem obdobju, je bil radikalen, Luc Menaše ga je poimenoval poetični realizem, kot ga je Jakac ohranil do konca Življenja. Portreti so področje, kjer je Jakac želel upodobiti ne le naročnike, temveč tako ali drugače znane in znamenite sodobnike, od Antona Pod-bevška (1919, črna kreda) in drugih pri .novomeški pomladi) Bolnega Ferda Vesela (1939, kreda) pa do pesnika Otona Župančiča, Alojza Gradnika, operne pevke Zlate Gjug-jenac, zgodovinarja Janka Jarca idr. Umetnikove poti po svetu se niso izrazile kot potopis, ampak kot videnje novega, kot živ odmev doživetja sveta v raznoliki pojavnosti. Pastel Karavana na pohodu je še zmeraj ekspresija afriškega doživetja, Pitts-burg (1929, pastel) pa je Ze vse bolj minuciozen v realizmu. Čas NOB je Jakac zaznamoval z dokumentarno natančnostjo, naj gre za portrete ali za dogodke iz partizanskega življenja. Po vojni se je povrnil k motivom, ki so mu bili blizu Ze prej, prinašal pa je tudi nove. Krajina in ljudje so mu domači, v vsej raznoterosti, vinska trta mu je simbol trdoživosti in vitalnosti. Ni mogoče prezreti, da je Jakac zaslužno soorganiziral razstavo Xy-lon, iz te se je porodil grafični bienale. Njegova maksima, ki je ostala vse življenje, je tudi kot izročilo: »Iz ljubezni se je rodila umetnina, zato se ji bližaj z ljubeznijo.« IGOR GEDRIH aktualno Razprave o zimskih počitnicah in dragem Letos poleti je bil spremenjen Zakon o usmeijenem izobraževanju. Na tej podlagi je treba urediti šolske izvršilne predpise, delo pa mora biti opravljeno najpozneje v juliju 1990. Republiški komite za vzgojo in izobraževanje ter telesno kulturo je dal v širšo strokovno obravnavo pet takih osnutkov, pet jih mora pa še pripraviti. Od začetka novembra do 10. decembra so v obravnavi osnutki pravilnikov, ki zadevajo razpis za vpis v srednjem in visokem šolstvu, ocenjevanje v srednjem šolstvu, šolski koledar za osnovne in srednje šole, ukrepe pri prekrških srednješolcev in pedagoško dokumentacijo srednjih šol. Nakazano je, da gre za najnujnejše, pravzaprav dolž-nostne novosti v omenjenih predlaganih predpisih, druge jim bodo sledile pozneje, ob bližnjem temeljitem preurejanju celotne šolske zakonodaje. Navajamo nekaj predlaganih novosti. Osnutek pravilnika o razpisu za vpis: Učenec se bo pri vpisu v 1. letnik srednje šole vpisal v smer programa, kjer se program deli v smeri; s sprejemnimi izpiti bo lahko omejen vpis tudi v smer programa. Nanovo naj bi bili določeni roki za vpis v srednje in visoko šolstvo za učence, ki opravljajo popravne izpite v septembru. Za učence ob delu naj bi sprostili ali prilagodili vpisne roke. V šolah z italijanskim učnim jezikom naj bi imeli učenci italijanske narodnosti pri sprejemnih izpitih prednost pred drugimi kandidati. Osnutek pravilnika o ocenjevanju znanja v srednjem šolstvu: Zaključni izpit bo postal obvezna sestavina srednješolskih programov; z njim se ocenjuje znanje, potrebno za uspešno dokončanje izobraževanja. Omogočeno naj bi bilo opravljanje razrednega izpita iz vseh predmetov letnika za učence, ki nočejo ali ne morejo ponavljati letnika. Osnutek pravilnika o šolskem ko-ledaiju za osnovne in srednje šole: Šolski pouk naj bi se začel s 1. septembrom oziroma na prihodnji ponedeljek, če pride 1. september na petek. Konec pouka naj bi bil za osnovnošolce 25. junija, za srednješolce pa 20. junija oziroma na petek pred tem, če prideta ta datuma na ponedeljek. Zadnji razredi bi končali pouk prej: učenci 8. razreda osnovnih šol 15. junija, učenci zadnjih letnikov srednih šol pa po eni različici 5. junija, po drugi pa 20. maja; zaradi tega bi bilo treba primerno skrčiti učni program v teh letnikih. Pri proslavljanju spominskih dnevov bi imela šola večjo možnost za samostojno odločanje. V zvezi z zimskimi počitnicami je v osnutku pravilnika - kot je omenjeno - namenoma opuščena uresničitev posameznih zahtev za premaknitev zimskih počitnic na čas od božiča do nekaj dni po novem letu; menijo, da se mora o tem odločiti širša družba, predvsem pa gospodarstvo (tedaj ko so šolske počitnice, imajo dopust tudi starši). Komite torej ostaja (za zdaj) pri zimskih šolskih počitnicah za osnovne in srednje šole med prvim in drugim polletjem, ponuja pa v obravnavo zamisel o morebitni vrnitvi k enotnim dvotedenskim zimskim počitnicam in o opustitvi zdajšnje ureditve počitnic v dveh izmenah (od katerih jih ena začne na tretji ponedeljek v januarju, druga pa na četrtega). Glede tega, kdaj bi se spremenjeni pravilnik začel uporabljati, daje Komite v razpravo dve možnosti: po eni bi se določbe o koncu pouka v zaključnem letniku vpeljale v letošnjem šolskem letu, vse drugo pa s šolskim letom 1990/91, po drugi (ta je navedena na prvem mestu) pa v celoti že v letošnjem šolskem letu. Osnutek pravilnika o izrekanju ukrepov v srednjem šolstvu zadeva učence, ki kršijo dolžnosti in ne izpolnjujejo obveznosti. Našteti so samo kaznovalni ukrepi: opomin, ukor, izključitev. Izrekanje ukrepov naj bi se tako poenotilo. Izhodišče je - kot je omenjeno - da se učenec vpiše v srednjo šolo prostovoljno, njegova pravica do ustvarjalnega sodelovanja v vzgojno-izobraževalnem procesu pa je povezana tudi z dolžnostmi in z upoštevanjem delovne discipline ter s tem, da so srednješolci odraščajoči ljudje, ki jih je treba vzgajati tudi tako, da bodo spoštovali in upoštevali pravice drugih. Omenjeno je še, da je delovna skupina za pripravo predpisa menila, da s pravilnikom ni mogoče opredeljevati posameznih kršitev dolžnosti in jih klasificirati, ker da je z zakonom to prepuščeno statutom šol. Med drugim se predlaga, da pri težjih kršitvah dolžnosti vodi postopek tričlanska komisija, ki jo imenuje ravnatelj. Pri predlogih za izključitev učenca iz šole bi komisija morala dobiti tudi mnenje oddelčne skupnosti učencev ter mnenje ustreznih strokovnih institucij, starši pa morajo biti seznanjeni z vpeljavo postopka, lahko se seznanijo z ugotovitvami v postopku in dajejo pojasnila. Osnutek pravilnika o pedagoški dokumentaciji in evidencah v srednjem šolstvu: Vpeljali bi spet letno spričevalo (namesto indeksa in diplome v srednjem šolstvu). Vpeljuje se dokument za šolanje, ko učenec pridobi usposobljenost po delu programa (tako usposabljanje omogoča spremenjeni Zakon o usmerjenem izobraževanju). Med drugim je tudi zapisano, da bi se določbe tega pravilnika primerno uporabljale pri zasebnih učiteljih, če izvajajo vzgojno-izobraževalne programe ali dele programov, ki omogočajo učencu, da si pridobi javno veljaven dokument o uspešnem šolanju. O petih omenjenih osnutkih pravilnikov so med drugimi razpravljal ravnatelji ljubljanskih srednih šol ir na splošno menili, da so pomanjkljivo pripravljeni in da bi bilo treba še dobro razmisliti o njihovi dokončni obliki. V zvezi s Pravilnikom o ocenjevanju so med drugim pri pomnili, da roki za zaključni izpit ir zaključek šolskega leta niso še uskla jeni. Učne načrte zadnjih letnikov b bilo treba skrčiti, preden se tem ra zredom zmanjša letno število ur pouka. Ob ukrepanjih zoper učence, ki sc si .prislužili' vzgojne ukrepe, so bil: mnenja različna: eni so bolj ze enotno politiko šol, drugi za razlike med šolami ob upoštevanju šolskih posebnosti, predvsem pa so kazali da stvari v osnutku pravilnika nisc domišljene in da bi se morala pri prave lotiti kvalificirana ustanova Predlagatelju zamerijo, da ne orne nja priznanj za učence. Naša slabos ni pravilnik, je rekel eden od navzo čih, marveč pomanjkanje strokovni! izhodišč in ker teh nimamo, si de lamo iluzije s pravilniki. Predlagajo izdelavo katalogoc znanja z napotki za usmerjanji osmošolcev jn zavzemajo se za po moč svetovalnim delavcem osemletk pri usmerjanju mladine v srednje šole. V določbah o šolskem kole darju naj se določneje uredi, katere spominske dneve naj šola obvezne proslavi; predlagajo državne in repu bliške praznike in en dan, ki ga do loči šola. Predvidi naj se tudi čas zt informativni dan in za obvezne zdravniške preglede. O zimskih počitnicah ali pouk: prostem času pozimi pa ravnatelj ljubljanskih srednjih šol spet predla gajo čas med 25. decembrom in 10 januarjem. Tak predlog so dali že nekajkrat, povezujejo ga tudi z zamislijo, naj bi bilo šolsko leto razdeljeno na tri ocenjevalna obdobja; novost preskušajo tačas tri ljubljanske srednje šole in precej razširjeno mne nje je, da bi bila to dobra stvar. T. N. SR HRVAŠKA NOVOSTI V SISTEMU SISOV ZA IZOBRAŽEVANJE Korak k temeljitejšim spremembam Minulo jesen se je v šolstvu SR Hrvaške marsikaj spremenilo. Nekateri pravijo, da gre za reformo reforme, drugi pa, da so narejeni šele prvi koraki k novi reformi izobraževanja. Kakor koli že, hrvaška pedagoška in druga javnost je povedala svoje o reformi izobraževanja že pred dvema letoma. Bistveno pa je, da z dozdajšnjimi spremembami v šolstvu ni zadovoljen nihče, da se iščejo nove spremembe, ki bi vrnile šolstvu ugled in dostojanstvo in ga naredile učinkovitejšega. Iz takšnih zahtev se je izoblikoval operativni program sprememb, izdelal pa ga je Republiški komite za prosveto. Program ima dva dela: predlog sprememb, ki jih je mogoče narediti na hitro, in takšnih, za katere bo potrebno več časa. To, kar naj bi naredili že kaj kmalu, so med drugim tudi spremembe v sistemu samoupravne interesne organiziranosti. Osnovno šolstvo S spremembami in dopolnitvami Zakona o vzgoji in osnovnem izobraževanju je postavljen sistem sisov na bolj racionalno podlago. Dana je možnost, da se za družbene dejavnosti v občini ustanovi ena samoupravna interesna skupnost, pa tudi za več občin ali skupnosti občin je mogoče ustanoviti en sam sis. Na drugi strani naj bi na republiški ravni dozdajšnja zveza sisov vzgoje in osnovnega izobraževanja prerasla v republiško samoupravno interesno skupnost. To ni formalna, ampak bistvena sprememba, saj je z njo republiška samoupravna interesna skupnost dobila tudi svoje vire prihodkov (po stopnji, 0,6 odstotka iz bruto osebnega dohodka zaposlenih v družbenem sektorju), teh pa do zdaj ni imela. Tako je rešeno tudi eno od perečih finančnih vprašanj hrvaškega osnovnega šolstva - solidarnost. Sistem solidarnosti je bil tik pred razsulom in tega ni mogel preprečiti niti poseben zakon, ki ga je sprejel sabor. Tako republiška samoupravna interesna skupnost iz svojih virov poravnava vse potrebe solidarnosti. Še več: že za september so dobili sisi, ki prejemajo solidarnostna sredstva, za 200 odstotkov več denarja kot junija. Tako se uresničuje spomladi sprejeti sklep, naj naraščajo osebni do- Z dvojezičnostjo v Evropo ji hodki v skladu z zviševanjem življenjskih stroškov. Prizadevajo si, da bi republiška samoupravna interesna skupnost čim hitreje zmanjševala razlike v osebnih dohodkih med bolj in manj razvitimi občinami, čeprav bodo te še nadalje obstajale glede na gospodarsko moč posamezne občine. Iz omenjenih 0,6 odstotka prihodka republiške samoupravne interesne skupnosti se poravnavajo tudi nekatere nove obveznosti, kot so financiranje hospi-tacijskih šol za pedagoške fakultete, prosvetno-pedagoške službe informacijskega sistema ter medrepubliškega in mednarodnega sodelovanja. Usmerjeno izobraževanje Ob racionalizaciji v srednjem šolstvu se je zmanjšalo tudi število samoupravnih interesnih skupnosti s 24 na 7. To odločitev je sprejel Republiški komite za prosveto. Novi sisi so organizirani po teritorialno-funkcional-nem načelu, njihovi sedeži pa so razvrščeni po gospodarskih panogah: v Zagrebu, Osijeku, Reki in Splitu. V Zagrebu so samoupravne interesne skupnosti kovinske in elektro industrije, gradbeništva, kemijske tehnologije in družbenih dejavnosti. V Osijeku je samoupravna interesna skupnost za kmetijstvo in gozdarstvo, na Reki za promet in stanovanjsko-komunalne storitve, v Splitu pa za storitve na trgu. Zdajšnja Zveza samoupravnih interesnih skupnosti usmerjenega izobraževanja se bo spremenila v republiško samoupravno interesno skupnost, ki pa bo imela več pravic in pooblastil. Predvidevajo, da je to šele prvi korak k ustanavljanju skladov za financiranje usmerjenega izobraževanja. Tisti, ki so od sprememb v osnovnem in srednjem šolstvu pričakovali preobrate v Kopernikovem slogu, so prav gotovo razočarani. Res pa je, da novosti, kakršne koli že, sčasoma vendarle nekaj prinesejo. Namen teh sprememb navsezadnje ni bil izzvati revolucije v izobraževalnem sistemu, saj bi le-to takšno področje stežka preneslo brez hujših stresov, temveč pripraviti teren za temeljitejše spremembe. Te pa so se očitno že začele. IVAN ŽIGIČ Novembra je eden od italijanskih šolskih sindikatov (CGIL - Scuola e Universitd) pripravil v Vidmu seminar o problematiki znanja jezikov. Na seminarju, na katerega so vabili zastopnike iz dežel Alpe-Jadran: Furlanije - Julijske krajine. Koroške in Slovenije (sodelovala je tudi Bavarska), so obravnavali različne socialne vidike poznavanja in učenja drugih (tujih) jezikov, didaktična in metodična vprašanja poučevanja, predvsem pa vprašanje izobraževanja in usposabljanja učiteljev jezikov v Evropi in še posebno v različnih šolskih sistemih treh dežel skupnosti Alpe-Jadran. Italijanski šolski sindikat je z organiziranjem seminarja namreč sprejel izziv, po katerem učiteljstvo ne more in ne sme biti le pasiven opazovalec in sopotnik pri nastajanju združene Evrope, temveč mora kot kulturni dejavnik pripomoči k nastajanju Evropske skupnosti, ki naj ne bo le skupen gospodarski, temveč tudi skupen kulturni prostor. Udeleženci, predstavniki sindikatov, narodnostnih skupnosti in deležnih oblasti, predavatelji univerze v Vidmu in več kot 80 učiteljev iz Furlanije - Julijske krajine so se zavzemali za takšno Evropo državljanov, ki ne bo le vase zaprta trdnjava, nedostopna za druge evropske države. Sindikalna pobuda, da k obravnavanju tako pomembnega vprašanja, kot je jezikovno izobraževanje, pritegne tudi Koroško in Slovenijo, deželi, ki sta sicer v državah, ki nista članici Evropske skupnosti, je razumljiva glede na to, da se v teh deželah že stoletja neposredno srečujejo ljudje, ki govorijo različne jezike, pa tudi zato, ker imajo vse tri dežele na svojem ozemlju tudi narodnostne manjšine ter se tako ali drugače ukvarjajo s pojavom dvojezičnosti. Večjezičnost je zahteva časa in eden od pogojev delovanja Evrope po letu 1992. Svobodna izbira delovnega mesta v državah njene skupnosti je zlasti za zahtevnejša dela samo prazen up, če kandidati ne bodo znali jezika države, v kateri se bodo lahko zaposlili. Pri tem tudi znanje angleščine, ki je v vseh državah med jeziki, ki se poučujejo v šolah, ne more nadomestiti nacionalnih jezikov kot sredstva komunikacije. Državljan Evrope naj govori več jezikov - večjezičnost naj bo pogoj skupne evropske identitete. Vsekakor je boljše, da se pripadniki različnih narodov naučijo vsaj osnovnih struktur jezikov, v katerih se bodo povečini sporazumevali, je trdila profesorica Videmske univerze Silvana Sciavi kot pa, da se sporazumevajo v osiromašeni brezbarvni trgovski angleščini. Vse evropske jezike je treba obravnavati enakopravno, manj pogosti ali tako imenovani mali jeziki pa naj bodo deležni posebnega varstva in podpore. Za širjenje jezikovnega znanja so izredno pomembni šolski sistemi, zato je bila povsem pravilna odločitev, da je v Evropi treba zagotoviti vsaj. primerljivost izobraževanja in usposabljanja v posameznih evropskih deželah. Šolski sistemi v deželah Evropske skupnosti pa se bistveno razlikujejo. Vprašanje, kako zagotoviti vsaj temeljno enotnost šolstva na evropski ravni, pa je eno najobčutljivejših. Nobena cd držav članic se namreč ne ogreva za neko plitvo evropsko homogenizacijo. Poleg tega se šolski sistemi v evropskih državah neprestano spreminjajo ter prilagajajo spreminjajočim se družbenim in gospodarskim razmeram. Zanimiva je bila na seminarju izrečena teza, da šola ni samo odsev družbene ureditve, temveč je sistem s svojimi notranjimi zakonitostmi, ki se potrjujejo v odnosu do družbe in seveda tudi v odnosu do Evrope. Treba je najti stične točke, te pa so zlasti trajanje izobraževanja ter med drugim učiteljeva strokovna izobrazba in samostojnost. Učitelj je tako eden od najpomembnejših integracijskih elementov v evropskem šolstvu. Vendar so že med izobraževanjem učiteljev v treh deželah Furlaniji - Julijski krajini, Koroški in Sloveniji velike razlike - Italija pozna visoko strokovno izobraževanje jezikovnega učitelja na italijanskih univerzah, učitelja s štiri-lemo izobrazbo za potrebe osnovne šole in celo samo dveletno izobraževanje vzgojiteljic v otroških vrtcih. Akademsko izobraženo osebje je slabo didaktično usposobljeno. Av- Visok jubilej šentjurske osnovne šole 220-letnica osnovnega šolstva je visok in častitljiv jubilej, ki ga bodo 21. decembra slovesno proslavili v Šentjurju. Iz izvirne šolske kronike, pisane v nemščini, v lepopisno izpisani gotici, razberemo, da so začeli pouk že leta 1769. Kronika je za prvih sto let napisana v povzetku na 15 straneh, od leta 1870 pa redno za vsako šolsko leto vse do današnjih dni. Vsa leta so jo pisali v nemščini, čeprav je bil učni jezik na šoli slovenski in so nemščino poučevali le kot predmet. Tako je bilo vse do 1. decembra 1918, ko je bila ustanovljena kraljevina Srbov, Hrvatov in Slovencev. Zadnje letno poročilo ali kronika v stari Jugoslaviji je bila napisana za šolsko leto 1939/40, naslednje šolsko leto pa je že ni bilo. Z dne 23. aprila 1941 najdemo le kratek zapis, da so šolo prevzeli Nemci. O okupacijski dobi 1941-1945 ni zapisov; slovenski kronist je za ta štiri leta napisal (leta 1945) obširen povze- tek, iz katerega razberemo, da so okupatorji odstavili vse učitelje in domala vse izselili. Po , nemško temeljito’ so očistili šolo vseh slovenskih knjig in učil - prizanesli so le arhivskemu gradivu o učencih in kroniki. Pouk je potekal vse do leta 1818 (tedaj so sezidali prvo šolsko poslopje) v najetih, improviziranih, temnih učilnicah, ki so bile last zasebnikov in cerkve. Otrok je bilo Čedalje več, saj je bil leta 1869 sprejet avstrijski šolski zakon, ki je uzakonil 8-letno obvezno šolanje. Sčasoma je šola prerasla iz enorazrednice v šest-razrednico; po osvoboditvi je bila v njej sedem let štiri razredna nižja gimnazija. V šolskem letu 1957/58 sta se osnovna šola in nižja gimnazija združili v enotno osemletko. Šolski prostor je postal ob koncu 19. in v začetku 20. stoletja premajhen, zato so šolski in krajevni dejavniki začeli misliti na zidavo enotnega velikega prostora. Odprli so ga 6. decembra 1909. Takratni nadučitelj Anton Sivka, je v kroniki ta dogodek zaznamoval takole: »6. decembra 1909 je bila slovesna otvoritev in blagoslovitev nove šolske stavbe, ki šteje k najlepšim poslopjem v naši domovini in ki je stala 175.000 kron. Pri tej edinstveni svečanosti so bili prisotni najvišji oblastni in šolski predstavniki, župana trške in okoliške občine s svetovalci, člani krajevnega šolskega sveta, trški prebivalci in večina staršev šoloobveznih otrok. Po ceremonialu in blagoslovitvi vseh šolskih prostorov se je razvila mogočna procesija, ki je ob zvonenju zvonov šla proti župnijski cerkvi. Gospod župnik Valentin Mikuž je imel v cerkvi na vse navzoče do srca segajoč nagovor, v katerem je navzočim predočil pomen, potrebo in pravi blagoslov šole za Boga, domovino in lastno dobro. Sledila je slavnostna maša in ob koncu je bila intonirana zahval-nica. Po maši je bila v slavnostno načeloma za vsak projekt, ki je namenjen medsebojnemu sodelovanju ali za katerega je dokazano, da širi jezikovno znanje učencev, študentov, učiteljev in tudi zaposlenih v podjetjih, dobijo denar iz blagajne Evropske skupnosti. To možnost je ob pripravi seminarja v Vidmu izrabil tudi italijanski šolski sindikat CGIL. strija prav tako razlikuje med izobraževanjem učiteljev za gimnazijsko stopnjo, ki morajo imeti univerzitetno izobrazbo, in pa učiteljev ljudskih in glavnih šol, ki se usposabljajo na pedagoški akademiji, kjer študij od leta 1982 traja 6 semestrov. Edino v Sloveniji smo izobraževanje jezikovnega učitelja v zadnjih letih tudi na pedagoški akademiji uspeli podaljšati na osem semestrov; to povsem ustreza evropski usmeritvi in skupnemu cilju, da morajo učitelji vseh usmeritev in na vseh šolskih stopnjah, na katerih učijo, imeti najmanj visokošolsko izobrazbo. Zlasti za jezikovnega učitelja pa je izredno pomembno, da mu je zagotovljeno stalno strokovno spopolnje-vanje. Pri tem so dežele Evropske skupnosti v primerjavi z nečlanicami na boljšem, ker zlasti Evropski svet namenja učenju jezikov veliko pozornost. Tako je Komisija Evropskega sveta za izobraževanje leta 1988 sprejela smernice za razvoj izobraževanja v Evropi do leta 1992, v katerih posebej govori o izobraževanju učiteljev in problematiki jezikov. Komisija priporoča deželam članicam, naj za jezikovni pouk zaposlijo učitelje iz matičnih držav in tako povečajo mobilnost učiteljstva. Del študija naj poteka na univerzah drugih držav, za spopolnjevanje pa naj se učitelju jezika vsako tretje leto omogoči bivanje v tujini, bodisi študijsko ali delovno - kot učna (lektorska) obveznost na ustrezni šolski stopnji. V letu 1987 se je začel program Erasmus, ki je namenjen izmenjavi študentov in visokošolskih profesorjev in naj bi pomagal razpresti evropsko mrežo univerz; te naj bi sprejemale študente iz držav Evropske skupnosti in si neprenehoma izmenjavale docente. Skorajda 5 odstotkov vseh študentov v državah Evropske skupnosti je že izrabilo štipendijo za tri do šestmesečno bivanje v drugi deželi članici. Privlačen je program Comett, ki je namenjen sodelovanju univerz z gospodarstvom, izmenjavi tehnoloških strokovnjakov, sodelovanju podjetij ter medsebojni izmenjavi pri ppklicnem usposabljanju in spopolnjevanju. Evropska komisija za jezike financira program Jezik in tako omogoča izmenjavo didaktičnih in metodičnih izkušenj študentov (150 študentov na leto iz vsake države članice). Z razširjanjem jezikovnega znanja pa je povezan tudi program Delta, ki se včle-njuje v program Jezik, vendar je bistveni namen tega programa širiti znanje iz informatike. Univerze, šole, družbene in gospodarske organizacije v državah Evropske skupnosti lahko Na seminarju v Vidmu se je poleg problemov večjezičnosti zastavilo za nas aktualno vprašanje dvojezičnosti v obmejnih pokrajinah treh dežel. Izkazalo se je, da Evropska skupnost posebej skrbi tudi za jezike nacionalnih manjšin ter za tako imenovane manj uporabljane jezike. V ta namen je po uradu za male jezike pri evropski komisiji namenila denar za posodabljanje didaktične opreme šol, za učbenike in jezikovne učne pripomočke. Med narodnostnimi skupnostmi v Italiji imajo prav Slovenci največ šolskih izkušenj in te so predstavniki slovenske narodnostne skupnosti tudi uspešno predstavili. Dvojezičnost po njihovih ugotovitvah ni v prvi vrsti šolski problem. Vloga jezika v šoli je namreč močno odvisna od vloge, ki jo ima jezik v vsakdanjem življenju zunaj šole. Prava dvojezičnost je mogoča le, če sta oba jezika na nekem dvojezičnem govornem območju tudi v družbi povsem enakopravna. Tega pa v preteklosti, ko je prevladoval večinski jezik nad manjšinskim, za nadvlado večinskega naroda tudi dandanes ni mogoče zagotoviti. Pogled na večjezičnost je iz zornega kota manjšine ali malega na- roda nujno drugačen od pogleda činskega naroda na to zadevo. Težrf > k večjezičnosti, ki se usmerja predii. sem na donosnost učenja jezikov, V. v bistvu nedemokratična in v0yc v opuščanje malih jezikov. Zato 'pl dijo manjšine izhod v ustvarjaftH takšnih razmer, ki bodo zbujale pM trebo po dvojezičnosti pri pripadati > kih večinskega naroda in v posebne skrbi večine za razvoj manjšinsP^ jezikov. Nazadnje bi se lahko ob pregled'' vanju dejavnosti v obeh sosednjih J' Želah in njihovem vsestranskem f ( zadevanju za vključitev v Evropo /'j p vetdesetih let vprašali, kje smo s skimi prizadevanji v naši državi in L posebno v naši republiki. UveljU Ijena šolska tradicija v preteklosti^!} sorazmerna družbena skrb, ki jerl1 bilo šolstvo vendarle deležno ted>' ko so bile gospodarske in politit^ razmere še kolikor toliko trdne, n1 - kar zadeva šolski sistem, venda' še uvrščata v krog evropskih dr N. H tudi v prihodnje mt? Zato bi morali tudi v prihodnje n(Cx nM prizadevanja usmeriti v evropski p? štor ter vsaj slediti razvoju v sosednf*>\ deželah - ne le z dejavnostjo strokovnih krogov, ki so vkljutr mednarodno prosvetno-kultud _ sodelovanje ali samo na ministrsfL ( upravni ravni. Z evropsko izkušnjvl treba seznaniti širok krog prosvem!'1 delavcev. Pri tem lahko opravi membno vlogo tudi samostojen šolfP( sindikat, ki bo ponovno uveljavil rr0!: širše šolske zmogljivosti. VLADIMIR TKALEC BOSNA IN HERCEGOVINA KDAJ BODO PROSVETNI DELAVCI SPET ZAUPALI SINDIKATU Sindikat se mora izkazati okrašeni telovadnici proslava z govori, petjem in deklamacijami. Vsi učenci so bili pogoščeni. « Takratni dejavniki so znali oz-namovati ta dogodek zelo bleščeče, na stopnišču šole so vzidali veliko marmorno ploščo z imeni gradbenega odbora. Jeseni 1973 so k šoli prizidali sodobno telovadnico, 1977 pa prizidek z 20 učilnicami, kabineti idr. Šolo so poimenovali po rojaku Franju Malgaju. Svet šole je na proslavo, ki bo 21. decembra povabil vse učitelje, ki so poučevali na šoli in vse upokojence. Ta dan bodo na šoli praznovali pravzaprav tri jubileje: 220-letnico osnovnega šolstva, 120-letnico Zakona o osemletni šolski obveznosti in 80-let-nico stare šolske stavbe, hkrati pa bodo izdali tudi bogato ilustrirano knjižico z zgodovino šole in dejavnostmi, s katerimi se danes šola ukvarja. ERNEST REČNIK Prosvetni delavci so povsem izgubili zaupanje v sindikat, spet pa mu bodo verjeli šele tedaj, ko bo na novo ustanovljeni strokovni ali panožni sindikat ponudil sprejemljive in dobre programe. To je bila osrednja misel, ki se je izoblikovala v pogovoru za okroglo mizo o nekaterih vprašanjih reforme Zveze sindikatov, ki ga je pripravil Prosv-jetni list iz Sarajeva v začetku letošnjega šolskega leta. S tem pogovorom se je uredništvo Prosvjetnega lista vključilo v priprave na sindikalne kongrese, želelo pa je iz ,prve roke‘, neposredno od sindikalnih aktivistov vseh stopenj vzgoje in izobraževanja in od poklicnih delavcev iz Sveta Zveze sindikatov Bosne in Hercegovine zvedeti, kaj so pokazale dozdajšnje razprave o reformi Zveze sindikatov, kakšne so potrebe in možnosti za posodabljanje te organizacije in kakšne vizije sindikalne organiziranosti na področjih, ki jih spremlja to glasilo, to je v vzgoji in izobraževanju, kulturi in znanosti. V pogovoru so sodelovali: prof. dr. Mitar Miljanovič, Branko Šehovac, predsednik Konference osnovnih organizacij Zveze sindikatov Delovne organizacije za osnovno izobraževanje in vzgojo Novi grad iz Sarajeva, Dijana Maslič, predsednica Osnovne organizacije Zveze sindikatov Gimnazije Ognjen Priča iz Sarajeva, Nada Kristan, predsednica Osnovne organizacije Zveze sindikatov Pedagoške akademije iz Sarajeva, Sulejman Hrle, član Predsedstva Sveta Zveze sindikatov Bosne in Hercegovine, Ivan Bule, predsednik Odbora Sindikata delavcev v vzgoji in izobraževanju, znanosti in kulturi Bosne in Hercegovine in mag. Šalih Fočo, svetovalec v Svetu Zveze sindikatov Bosne in Hercegovine. Misli in sklepi iz tega razpravljanja so kot nekakšna sporočila pristojnih udeležencev pogovora za okroglo mizo o reformi Zveze sindikatov. Vsi, ki so sodelovali v tem kritično uglašenem pogovoru, so se strinjali, da sindikat, kakršnega imamo zdaj, ni potreben in da takšen tudi ne more več obstajati. Ni tako redko, da mladi prosvetni delavci ne vedo niti tega, ali so njegovi člani. Vse do nedavnega, še pred koncem lan- skega šolskega leta, je imel sim./ kat pravzaprav samo ime, ki, ec spominjalo na njegove obvezi)^ sti, delavčevih pravic pa ni zasl^ pal. Za delavce v osnovnem ifo srednjem usmerjenem izobraževanju pa tudi za njihove kok r0 na sarajevski Pedagoški akao miji je bila stavka edini način, t so opozorili na svoj položaj. Etov lavci iz srednjega usmerjen«! izobraževanja so tedaj z irori1'' e opazili, da je bil sindikat na hovi strani šele potem, ko ni flVV( gel biti proti njim. Vse to, f tudi resnica, da zdajšnji sindil1 ne more učinkovito vplivati — reševanje nakopičenih težav ( dagoških, znanstvenih in kult-j,^ nih delavcev zahteva, da m

sti fon j ih pouka književnosti v sred-jeni‘ šoli: ted>’ litit---------------------------------------------- ndd ® Taie področje dela je ,jrfJšredno obsežno. Kakšno mesto , nfovzema v tem okviru pisanje ■j pMlskih priročnikov in učbeni-edtffv? oztk------------------------------------- . « " Pisanj6 šolskih priročnikov učbenikov mi je že precej časa vzporedna dejavnost ob znan-vi j^eni, strokovni in še kaki drugi. šolrPodbudo zanjo sem dobival iz >il rhlske prakse, in to se tem delom pozna - Oris filozofije in ^melji filozofije sta nastala ob ^učevanju filozofije na srednji °li in sta tipična srednješolska ^‘ročnika, prav to velja tudi za regled slovenskega slovstva, za 'terega sem porabil izkušnje 'fdnješolskega učitelja slovenš-e. Nasprotno sem Pregled svetne književnosti in Očrt Utegne teorije pisal iz izkušenj ali Ptreb univerzitetnega poučeva-R zato pravzaprav nista namerna srednji šoli, ampak vpelje- ___Jtnju v univerzitetni študij litera- . re. Sicer pa nisem pisanja takih s'nV nikoli podcenjeval. Zlasti ^'fdnješolska obnavljajo seveda 'ezT utečeno znanje, vendar je vsaj zaSVoja praksa bila taka, da je takšno gradivo potrebno šele ure-sintetizirati, pojmovno in co 'roblemsko preoblikovati, to pa zahtevalo premislek tudi vprašanjih, ki so bila stro-end^o, če že ne kar znanstvena. t®1'1' dobrem, izvirnem učbeniku je la trga včasih kar precej, čeprav na m nvw p0gieci ni opazno. to, • ndilj ati j----------------------------- av fl ^ culti*,® Ali menite, da lahko učbe-mif*k bistveno vpliva na kakovost določenega predmeta in laci^ znanje učencev? Kakšna bi ^fforala biti vloga učitelja v tri-^aJptniku učitelj-učbenik-učenec? igosf----i!---------------------- ko, c* z-~ Pomen učbenika za pouk je logttveda relativen, odvisen od jfdmeta, učitelja in učencev. ko »Otovo je, da slab, neurejen in lovhrnanjkljiv učbenik porazno ■iotvliva na povprečno poučevalno ■navben, dober jo pa lahko vsaj ae [Povprečju usmerja k boljšemu, a ^edmetno in metodično bolj ure-javmemu pouku. Razume se, da ' sja učitelj pri tem veliko vlogo, siraijorf pogojem seveda, da učbenik porablja ne le sam, ampak da : oti taki uporabi navaja predvsem i alifefice. Pri tem je lahko do učbe-j n mogočajo delo? Zakaj naj bi pri f skusu znanja preverjali tovarištvo sedov tako, da omogočijo lenuhu11 veti na tuj račun, kar Dušica ? sama obsoja. Tovarištvo v zlu, je:: Le enotnost za dobro, je dobro. P lovno tovarištvo je torej etična vrl nota. V tem se z Dušico strinja* Toda tako je zato in samo zato, kd delo vrednota. Tudi Dušica poter? kem mora pristati na to, da je J višja vrednota kot tovarištvo, če 1 logično utemelji svojo moralko. ■ veda pa lahko zadrži še naprej o* njeni vrstni red, saj je nihče ne m* prisiliti, naj bo racionalna. Ni naključje, da enakost, prija? stvo, bratstvo, solidartnost, »zajel) štvo« (z naglasom na i), zagovarjl predvsem ljudje, ki jim delo ni fl sebna vrednota. Tudi tisti, ki mak’ slabo delajo, morajo preživeti. U način za preživetje lenuhov je zlot? moralnih načel. Fantič, s katerim ste imeli opra(* je po mojem že precej zrelo se? Lepo je izrabil vašo nekolikanj sl? vest, zaradi neenakega ocenjevt? enakih izdelkov. Enakost pa je J veda zgolj formalna. Z ugotovim da je en izdelek prepis drugega,-njune enakosti ne ostane nič in o šeni poklic; je! bi iskati zadoščenja v sebi neprimernih družbah, katere bi ga odvrnile od pravega pota. S tem bi pa dajal slab zgled sebi izročeni mladini, in nikakor ne dosegel ne pravega uspehi: vzgoje, niti svojega upa boljše prihodnosti. Učiteljski tovariš 1890, str. 19 Na podlagi 126. člena Zakona o notranjih zadevah SR Slovenije (Ur. list SR Slovenije, št. 28/80) in 26. člena Statuta Izobraževalnega centra organov za notranje zadeve (št. 11/9-81, z dne 15/7-1981) in po predhodnem mnenju republiškega sekretarja SVET IZOBRAŽEVALNEGA CENTRA ORGANOV ZA NOTRANJE ZADEVE RAZPISUJE VPIS UČENCEV V KADETSKO ŠOLO ZA MILIČNIKE ZA ŠOLSKO LETO 1990/91 Na razpis se lahko prijavijo moški, državljani SFRJ, ki izpolnjujejo tele pogoje: - da so uspešno končali osnovno šolo - da niso starejši od 17 let - da so telesno in duševno zdravi - da obvladajo slovenski jezik - da jim ni bil s pravnomočno sodno odločbo izrečen vzgojni ukrep ter da niso v kazenskem postopku. V Kadetsko šolo za miličnike bo sprejetih 220 učencev. V šoli poteka vzgojno-izobraževalni program v srednjem izobraževanju za pridobitev strokovne izobrazbe V. stopnje zahtevnosti za opravljanje del in nalog miličnika. Izobraževanje za poklic traja štiri leta in se prične 1. septembra 1990. V tem času učenec odsluži vojaški rok, ki mu je priznan potem, ko opravlja dela in naloge miličnika najmanj dve leti. Po končanem šolanju mora učenec delati v organih za notranje zadeve najmanj dvakrat toliko časa, kolikor traja šolanje. Med šolanjem živi učenec v domu za učence in ima pravico do brezplačnega stanovanja in hrane, uniforme, učnih pripomočkov, do preventivnega zdravstvenega varstva in do denarnega zneska za osebne potrebe. Starši oziroma zakoniti zastopnik in učenec sklenejo z republiškim sekretariatom za notranje zadeve pogodbo o šolanju. Kandidati naj se prijavijo za razpis čimprej, najkasneje pa do 31. 3. 1990 na najbližji postaji ali oddelku milice. Prijavo za vpis na obrazcu 1.20 morajo obvezno podpisati starši oziroma zakoniti zastopnik, to je hkrati dokazilo o njihovem dovoljenju za vpis. Priložiti morajo še pisno mnenje šole, v kateri so se zadnje leto šolali, spričevali sedmega in 1. polletja osmega razreda OŠ ter izpisek iz rojstne matične knjige. Kandidati, ki bodo izpolnjevali vse navedene pogoje, bodo vabljeni na zdravniški pregled, preskus psiho-fizičnih zmogljivosti in preizkus iz znanja slovenskega jezika. Po Pravilniku o razpisu za vpis in izvedbo vpisa v srednjem , izobraževanju (Ur. 1. SR Slovenije, št. 5/81, člen 8) morajo druge srednje šole zaradi daljšega postopka pri sprejemu v Kadetsko šolo za miličnike, prijave kandidatov, ki so bili na sprejemnih izpitih za KŠM neuspešni, sprejeti do 1. junija. Tiste šole, ki niso uvedle omejitve vpisa pa tudi po tem roku. Pri sprejemu v Kadetsko šolo za miličnike bodo imeli prednost kandidati z boljšim učnim uspehom in kandidati, ki bodo uspešnejši pri preskusu znanja. O rezultatih sprejema bodo kandidati sproti obveščeni, najkasneje pa do 20. 6. 1990. Vsa pojasnila dajejo: 1. Kadetska šola za miličnike, Rocenska 56, Ljubljana-Šmartno, telefon 061 59-666, 2. osnovne šole in 3. vse postaje in oddelki milice SVET IZOBRAŽEVALNEGA CENTRA ORGANOV ZA NOTRANJE ZADEVE VZGOJNO-VARSTVENI ZAVOD SLOVENJ GRADEC razpisuje dela in naloge RAVNATEUA Pogoji: Kandidat mora: — imeti višjo ali srednjo izobrazbo pedagoške smeri ali visoko ali višjo izobrazbo družboslovne usmeritve; — izpolnjevati pogoje za vzgojitelja ali strokovnega delavca po določilih 38. in 39. člena Zakona o vzgoji in varstvu predšolskih otrok ali pogoje za opravljanje del učitelja po določilih 96. člena Zakona o osnovni šoli ali biti delavec, ki ima visoko ali višjo izobrazbo družboslovne usmeritve; — imeti 5 let delovnih izkušenj, od tega najmanj dve leti dela pri vzgoji in varstvu predšolskih otrok ali pri družbenem varstvu otrok; — imeti organizacijske in strokovne sposobnosti, in to dokazati s svojim preteklim delom. Ravnatelj bo imenovan za 4 leta in je lahko ponovno imenovan. Prijave z dokazili o izpolnjevanju pogojev pošljite v 8 dneh po objavi razpisa na naslov: Vzgojno-varstveni zavod Slovenj Gradec, Cankarjeva 5, s pripisom ,za razpisno komisijo*. Svet šole in komisija za delovna razmerja OSNOVNE ŠOLE VENCLJA PERKA DOMŽALE razpisujeta dela in naloge: - 1. POMOČNIKA RAVNATELJA 2. UČITELJA LIKOVNEGA POUKA, nedoločen čas Pogoji: pod 1: Izpolnjevanje 89. člena ZOŠ za štiri leta. začetek dela 1.1. 1990. Pogoji: pod 2: Izpolnjevanje 96. člena ZOŠ, začetek dela 1 3 1990. Prijave pošljite v 15 dneh. Vinko Toni V Ljubljani je ugasnilo življenje Vinka Tonija, upokojenega učitelja, rojenega 5. 6. J920, v Vevčah pri Ljubljani. Že kot mlad učiteljiščnik je okusil strahote vojne, ki ga je odgnala v Gonars. Tam je opravil zrelostni izpit ne le na papirju, temveč tudi v življenju. Po prvih izkušnjah pedagoškega dela, ki si jih je pridobil v Radomljah, so ga učilnice, polne otrok, privabile v cerkniško občino, v Loško dolino. Predajal se je delu z učenci gimnazije v Starem trgu, pa vselej našel čas tudi za zahtevne naloge v širši družbenopolitični skupnosti. Ko je iz Loške doline prišel v Cerknico kot vodja šole, v trenutkih oddiha, ni pozabil na svoje Notranjce. Bil je neutruden organizator kulturnega življenja, mnogo otrok je navdušil s svojo ljubeznijo do fdatelije in predmetov iz zakladnice ljudske umetnosti, veliko ur je prebil z ribiško palico v roki ob Cerkniškem jezeru in bil dejaven tudi na športnem področju. Dolga leta je delal kot aktivist Rdečega križa. Šte- vilne ljubiteljske dejavnosti ga niso ovirale, da ne bi z vso odgovornostjo opravljal pomembnih družbenopolitičnih funkcij, od predsednika sindikata prosvetnih delavcev in člana občinskega sindikalnega vodstva do člana izvršnega odbora temeljne izobraževalne skupnosti, ki jih je Vinko Toni opravljal v nekdanjem ljubljanskem okraju, Zvezi prijateljev mladine in Ljudski tehniki ter glavnem odboru Turistične zveze Slovenije. Za svoje delovanje je dobil številna priznanja: srebrni znak sindikatov, nagrado Borisa Kidriča, plaketo ljudske tehnike idr. Vinka Tonija je poznalo staro in mlado na Notranjskem. S svojo šegavostjo, domiselnostjo, iskrivostjo duha in zgovornostjo je odprl bogat duhovni svet sicer zaprtim Notranjcem. S svojo celotno osebnostjo je izžareval pedagoški eros ter razdajal svoje bogate izkušnje in znanje, zato se ga bodo mnogi njegovi učenci in sodelavci radi spominjali. HVALEŽNI NOTRANJCI Na podlagi 32. člena Zakona o osnovni šoli ter Pravilnika o pripravi in potrjevanju učbenikov in učil (Uradni list SRS št. SS 06/8-22/ objavlja Zavod SR Slovenije za šolstvo RAZPIS ZA AVTORJE UČBENIKOV Osnovna šola: Spoznavanje narave za 4. razred Zgodovinski atlas za osnovno šolo Srednje izobraževanje: Biologija 1 (za prvi letnik srednjih'šol) Učbeniki za predmet Mehanika s transportnimi napravami, VIP strojništvo: Trdnost Dinamika Hidromehanika Transportne naprave Prijave pošljite na naslov: Zavod SRS za šolstvo, oddelek za učbenike, Ljubljana, Poljanska 28. Svet zavoda VVO MARICE KERENČIČ LENART razpisuje dela in naloge: - POMOČNIKA RAVNATELJA Za pomočnika ravnatelja je lahko imenovan, kdor: - izpolnjuje pogoje za vzgojitelja ali strokovnega delavca po tem zakonu - izpolnjuje pogoje za učitelja po zakonu o OŠ - ima opravljen strokovni izpit - ima najmanj pet let delovnih izkušenj od tega pa najmanj dve leti dela pri vzgoji in varstvu predšolskih otrok - ima organizacijske sposobnosti kar dokazuje s svojim preteklim delom Kandidati bodo obveščeni o izbiri v 15 dneh. Prijave pošljite v 8 dneh po objavi razpisa na svet zavoda VVO Lenart. Nova razstava v Slovenskem šolskem muzeju V petek, 15. decembra, bo v Slovenskem šolskem muzeju odprta razstava Sto let slovenske učiteljske organizacije. Leta 1889 je bila namreč ustanovljena Zveza slovenskih učiteljskih društev, ki je delovala do leta 1941, vmes pa seveda večkrat spremenila svoje ime. Od leta 1931 se je imenovala Jugoslovansko učiteljsko združenje - sekcija za dravsko banovino v Ljubljani. Na razstavi bo s slikami, z nekaterimi izvirnimi dokumenti in knjigami predstavljeno njeno delovanje. Med drugim je učiteljska organizacija ustanovila tudi Samopomoč prosvetnih delavcev, Učiteljski pevski zbor. Šolski muzej, Šolski radio. Imela je tri strokovna glasila, dva mladinska lista, uspešno založbo mladinskih knjig, prirejala je izobraževalne tečaje, imela svojo gospodarsko in kreditno zadrugo ter Hranilnico in posojilnico. Starejši se spominjajo, da je bila v dvoriščni stavbi Nazorjeve ulice pred vojno Učiteljska pisarna, ki je imela tudi svoje knjigarne v Ljubljani, Mariboru in Celju. V spomin sta tudi še stavbi v Ljubljani na Zibertovi in Kosarjevi ulici v Mariboru. Tu sta bila učiteljska domova, internata za šolanje učiteljskih otrok, obe stavbi pa še vedno rabita vzgojno-izobraževalnim namenom. Učitelji so pred vojno imeli svoj zdraviliški dom v Rogaški Slatini in že kupljeno parcelo za obmorski učiteljski dom. Zelo redki pa vedo, da je bila prostorna stavba ob Linhartovi v Ljubljani, najbolj znana kot rižarna, zgrajena za tovarno učil in šolskih potrebščin in pa da so slovenske učiteljice na Strosmayerjevi že imele parcelo za svoj dom. Po vojni je na tej parceli Ministrstvo za industrijo in Rudarstvo zgradilo stanovanjski blok. Na razstavi je prikazano tudi drugo delovanje učiteljske organizacije: skrb za učiteljiščnike, brezposelne učitelje, za nadaljevalno in obmejno šolstvo ter učiteljevo zunajšolsko delo. Razstava bo odprta do maja 1990. Marica Vidmar Visoka, čedna ženska srednjih let - takšna je bila na pogled Marica Vidmarjeva, učiteljica, mentorica recitatorjem in mladim članom Rdečega križa, komunistka po srcu že od svojega trinajstega leta. Prireditve, ki jih je pripravila, so pritegnile k poslušanju, krepile so upanje mladih, zbujale zaupanje starejših, iz njih so veli moč in pogum, optamizem in visoka etična usmerjenost. Bila je učiteljica, tovarišica v pravem pomenu besede, Osnovni šoli Borisa Kidriča in nazadnje na Osnovni šoli Borisa Ziherla. takšna, kakršno si želimo vsi starši; znala je odkrivati in prebujati nezavedne, komaj slutene sposobnosti otrok, s svojo pridnostjo in doslednostjo v razredu je mnogim kazala pot. Rodila se je 10. maja 1934 v vasi Rova, v občini Domžale. V družini so bili štirje otroci, v NOB je sodelovala vsa družina. Po mali maturi se je odločila za pedagoški poklic, obiskovala je učiteljišče v Ljubljani. Leta 1953 je postala upraviteljica Osnovne šole Gabrje pod Gorjanci, potem je delala na Osnovni šoli Mali Slatnik, nato se je z družino preselila v Ljubljano, se zaposlila na Bila je prava kolegica. Njen glas je zbujal pogum in zahteval izpolnitev. Ni ovinkarila, znala se je zaustaviti ob ovirah, toda potem je zastavljen zamisli premišljeno udejanila. Priznanje svetovalcu RK, srebrni znak RKS, nagrada in priznanje TISm Ljubljana za izredne uspehe pri vzgoji in izobraževanju, priznanje za dosežene uspehe pri raz-voju CZ, priznanje OF KK SZDL Boris Ziherl kažejo, kako je vestno opravljala, kar si je naložila. Pogumno in odkrito je sprejel resnico o smrti, še prej pa je ho-tela vse postoriti, doreči, izpisati, i vse začeto po svoje izpeljati. Vsem, ki so jo poznali, je za-, pustila veliko lepega, kanček, j njene podobe nosimo v sebi, praznino, ki je nastala v šoli, od-\ kar smo jo izgubili, polnimoi Z bolečino in s spominjanjem. Mm vsi, kolegi in učenci Osnovne šole Borisa Ziherla v Ljubljani. MARUŠA GUZELJ Berta Uršič (1898-1989) Ko za vedno odhajajo naši najstarejši prosvetni delavci, se največkrat sploh ne poslavljamo več od njih in jim tudi ne pišemo več osmrtnic. Povsem razumljivo se nam zdi, da odhajajo, saj so že pred desetletji prenehali učiti in odšli v zasluženi pokoj. In zdaj se poslednjim izmed njih trga nit življenja... Ne pomislimo pa, da so prav ti naši šolniki nosili težo dveh svetovnih vojn in znova in znova gradili temelje slovenskega šolstva. Delali so dvakrat v najtežjih povojnih časih, včasih, ko je delovni čas segal dolgo prek zadnjega šolskega zvonjenja; ali pa so se v poznih popoldnevih znova vračali v šolo. Prostih sobot niso poznali. Učiteljica Berta je bila rojena v Metliki in se kot otrok številne družine očeta - c. kr. uradnikt - selila iz Bele krajine na Gorenjsko in končno v Ljubljano. Po končanem učiteljišču jo je čakala služba prav v rodni Metliki, kjer je ostala dvajset let in se tik pred vojno vrnila k svojim domačim. Nato medvojno učiteljeva-! nje v Hrušici pri Ljubljani, pel vojni vpis na pedagoško akademijo in dolgoletno poučevanje na viških šolah v Ljubljani. Bila je učiteljica Slomškoveg . kova, polna pedagoškega erosa| do svojih učencev. Bila je del našega sveta: vdana prepričanji-poklicu in vrednotam, ki so" večne. Z njo je odšel del tega našega sveta. V naših srcih pa ostaja hvaležen spomin... NJENE UČENKE IN UČENCI VABILO Danes ste zdravi. Darujte kri in pomagajte rešiti življenje ter povrniti zdravje bolnim in ponesrečenim; ne pozabite, morda boste jutri že vi med njimi. Prijave sprejema občinska organizacija Rdečega križa, v delovnih organizacijah pa aktivist RK, odgovoren za krvodajalstvo. DECEMBER 1988 Dornberk 12. i Dobrovo 13. Mestinje 13. | Nazarje 14. Jarenina 14. Logatec 15. Starše - Marjeta 15. Kočevje RDEČI KRIŽ SLOVENIJE 19., 20. i Svet OSNOVNE ŠOLE PREŽIHOVEGA VORANCA LJUBLJANA, Prežihova 8 razveljavlja razpis v Prosvetnem delavcu z dne 23. oktobra 1989 in ponovno razpisuje dela in naloge - POMOČNIKA RAVNATEUA ŠOLE ZA ODDELKE S SRBOHRVATSKIM UČNIM JEZIKOM. Kandidat mora izpolnjevati pogoje, kot jih določa 89. člen ZOŠ, imeti mora strokovni izpit in najmanj pet let delovnih izkušenj v vzgojno-izobraževalnem delu. Imeti mora organizacijske sposobnosti, ki zagotavljajo, da bo s svojim delom pripomogel k uresničevanju smotrov in nalog osnovne šole. Rok za prijavo je 15 dni po objavi razpisa. Kandidati naj pošljejo vloge z dokumentacijo (življenjepis in dokazila o strokovni izobrazbi) na naslov: Osnovna šola Prežihovega Voranca, Ljubljana, Prežihova 8 s pripisom: ZA RAZPISNO KOMISIJO. ! j j’ Ustanovitelja: Republiški odbor Sindikata delavcev vzgoje, izobraževanja in znanosti ter izobraževalna skupnost Slovenije - izhaja štirinajstdnevno med šolskim letom. Časopisni svet: Vladimir Tkalec, predsednik. Milica Antič-Gaber, Justi Kavšek, Zdenko Kodelja, Janez Sušnik, Slava Šarc, Marija Velikonja, Iztok Vilič. Jože Žlahtič. Direktor: Stanko Šimenc Uredništvo: Stanko Šimenc, glavni urednik, Marjana Kunej, odgovorna urednica, Lučka Lešnik, novinarka - urednica, Tea Dominko, tehnična urednica. Naslov uredništva in uprave: Poljanski nasip 28, tel.: 315-585, poštni predal 21, Ljubljana i 61104. Rokopisov in fotografij ne vračamo. Akontacija naročnine za leto 1989 znaša 200.000 din za posameznike in 360.000 din za organizacije. Za upokojene prosvetne delavce in študente pedagoških smeri znaša naročnina 100.000 din na leto. Posamezna številka stane 20.000 din. Številka tekočega računa: 50101-603-46509. Tiska ČTP Ljudska pravica, YU ISSN 0033-1643. Po mnenju Republiškega komiteja za vzgoji in izobraževanje je časnik »Prosvetni delavec« prost temeljnega prometnega davka od prometa proizvodov (glej 7. točko 1. odstavka 36 člena zakona o obdavčevanji/ proizvodov in storitev v prometu).