Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. TJnIv. prof. Aleksander Maklecov. (Dalje.) IV. del. Izvrševanje ocuvalnlh odredb. § 1. Uvodne pripombe. V zaključnem delu naše razprave hočemo podati kratek pregled vprašanja o izvrševanju očuvalnih odredb v našem pravu. Kakor znano, nimamo enotnega zakona o izvrševanju kazni in očuvalnih odredb. V tem je bistvena razlika med jugoslovanskim sistemom in tisto ureditvijo, ki je določena n. pr. v načrtih za bodoče kazensko pravo Nemčije. Nemški Entwurf eines Strafvollzugsgesetzes iz 1. 1927^ vsebuje namreč celoten sojem (kompleks) odredb o izvrševanju kazni (smrtne kazni, kazni na prostosti in denarnih kazni) in o izvrševanju poboljševalnih in očuvalnih odredb. Izvestna nedoslednost nemškega sistema je pač v tem, da se imenuje nemški osnutek vendar Entwurf eines Strafvollzugsgesetzes, očividno po načelu de potiori fit denomi-natio. Sistem našega prava je drugačen. Imamo poseben zakon o izvrševanju kazni na prostosti z dne 16. februarja 1929. Izvrševanje smrtne kazni in denarnih kazni pa je urejeno v glavnem v zakoniku o sodnem kaz. postopanju. K. p. vsebuje tudi norme o izvrševanju odredb, ukrenjenih zoper mlajše maloletnike. Glede očuvalnih sredstev je bil minister pravde pooblaščen, da predpiše natančnejše odredbe o njih izvrševanju z uredbo (čl. 25 uv. z. z dne 16. februarja, § 60 k. z. in § 426 k. p.). Ta uredba je bila izdana dne 13. januarja 1930 ter je stopila v veljavo in dobila obvezno moč z dnem ^ Amtlicher Entvvurf eines Strafvollzugsgesetzes nebst Begriinducag. Berlin. 1927. 258 Oičuvalne odreidbe v sistamu modernega prava. razglasitve v »Službenih Novinah«, t. j. dne 23. januarja 1930 (»Službene Novine« z dne 23. januarja 1930, št. 17/VI; »Ur. L.« št. 125/28). Takrat so prestali veljati vsi predpisi prejšnjih uredb ali naredb, ki bi nasprotovali predpisom te uredbe (§ 76 ur. o izv. očuv. odredb). Pravno stanje v pogledu na izvrševanje očuvalnih odredb po našem pravu moremo označiti tako-le. Temeljne določbe o izvrševanju teh odredb vsebuje k. z. (§§ 50—60 k. z.). V poštev pridejo tudi določbe k. p. o izgonu (§ 423 k. p.), o odvzemu predmetov (§ 425, odst. 2 k. p.), o zaščitnem nadzoru nad mlajšimi maloletniki (§ 454 k. p.) in o obveščanju o izrečenih očuvalnih odredbah (§ 427 k. p.). Tudi zakon o izv. kazni ima pomen za izvrševanje očuvalnih odredb (primerjaj določbe o tem predmetu v § 28, odst. 4, § 62, odst. 3). Po § 75 ur. o izv. oč. odr. se glede očuvalnih odredb uporabljajo nalično predpisi zakona o izvrševanju kazni na prostosti, kolikor ni v tej uredbi posebnih predpisov za izvrševanje poedinih očuvalnih odredb. (Gl. tudi hišni red za kazenske zavode z dne 26. decembra 1931, št. 148.420 k. 3281 »SI. N.« z dne 4. januarja 1932, št. 3/II/7). Končno imamo še poseben provizorični razpored o oddajanju oseb v zavode za izvrševanje očuvalnih odredb z dne 29. decembra 1929 št. 107.271 (»SI. N.« z dne 11. januarja 1930, št. 7/11, »Ur. L.« št. 95/21). Ta razpored urejuje med drugim tudi izvrševanje očuvalnih odredb, določenih v § 12 z. o zaščiti javne varnosti in reda v državi z dne 6. januarja 1929. (Gl. tudi razpis ministrstva pravde z dne 17. januarja 1930, št. 2.439.) Poedi-ne določbe o izvrševanju očuvalnih odredb vsebujeta tudi uredbi o posl. redu za redna kazenska sodišča in o posl. redu za drž. tožiteljstva. Ta precej pestra slika kaže, da zaenkrat izvrševanje očuvalnih odredb pri nas še ni povsem konsoli-dirano. Dokončna ureditev tega velevažnega problema pride očividno pozneje na podlagi med tem časom pridobljenih skušenj. Že dejstvo, da je izvrševanje očuvalnih odredb urejeno z uredbo, a ne z zakonom, izpričuje, da je zakonodaj ec hotel olajšati možnost eventualnih sprememb v sedanji provizorični ureditvi. Uredba o izv. oč. odr. z dne 13. januarja 1930 je posneta v glavnem po nemškem načrtu z. o izv. kazni iz leta 1927 (Drittes Buch. Vollzug von Massregeln der Besserung und Sicherung. §§ 254—313). Primerjaj n. pr. § 255 nemškega načrta in § 4, odst. 2 naše uredbe, § 254 in § 5 ur., § 260 in § 16 ur., § 260, odst. 4 in § 18 ur., § 275 in §§ 32, 33 ur., § 286 in § 34 ur., § 287 in § 35 ur., § 273 in § 40 ur. itd. Nekatere določbe nemškega načrta reproducira naša uredba skoro dobesedno Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. 259 (primerjaj n. pr. § 285, odst. 3 nemškega načrta in § 33 naše uredbe o izv. očuv. odredb). Ponekod je to posnemanje nemškega zgleda nekoliko mehanično. Navedemo samo en primer: § 275, odst. 2 nemškega § 45, odst. 1 naše uredbe: načrta: Die Behandlung des Zdravljenje pijancev ima Untergebrachten hat das zlasti namen, da osebo, ki Ziel zu verfolgen, ihn von je oddana v zavod, ozdravi dem gewohnheitsmassigen od nagnjenosti na pijanče- und missbrauchlichen Ge- vanje in zlorabe uživanja nuss des Alkohols oder alkohola in d r u g i h o p o j- anderer Rauschgif- nihstrupov, daga vzgo^ t e zu heilen, ihn zur dau- ji za trajno vzdržnost in da ernden Enthaltsamkeit zu ga privadi redno in moralno erziehen und an ein gemas- živeti, sigtes und geordnetes Le-ben zu gewohnen. Besedilo § 275 nemškega načrta ustreza namenu zako-nodajca izpopolniti sistem očuvalnih zavodov še s p o -sebniin zavodom (»E ntziehungsanstalt«) za zdravljenje kokainistov in si. (Entziehung von Kokain und anderen Rauschgiften),^ dočim pozna naš k. z. le zavode za zdravljenje pijancev (§ 54 k. z.). Nekritično posnemanje nemškega zgleda je povzročilo, da je uredba o izv. očuv. odredb prekoračila okvir očuvalnih odredb, ki je določen v kazenskem zakoniku. § 2. Občna načela izvrševanja očuvalnih odredb. Kot vodilna ideja pri izvrševanju očuvalnih odredb velja načelo, da očuvalne odredbe niso kazni in da se mora zbog tega uravnati postopanje za njih izvrševanje tako, da se more prilagoditi tej njih značilni posebnosti (§§ 3 in 51 ur. o izv. oč. odr.). Že v prvem delu naše razprave (§ 3) smo pokazali, da ta ideja žal ni dosledno izvedena v uredbi za izv. očuv. odredb. Uredba^ deli očuvalne odredbe v dvoje skupin: 1. očuvalne odredbe, ki se izvršujejo v posebnih zavodih (1. poglavje) in 2. druge očuvalne odredbe (2. poglavje). V prvo ^ »Bs ist In Aussicht genoim-men, fiir den § 44 des Eintwu,rfes eines Allgemeinen Oeutschen Strafgesetzbuchs eine Ervveiterung durch Auf-nahme von »lEntzielnangsanstaUen« vorzuschlagen (Entziehunig von Kokain und anderen Rauschgiften).« Ibid, Erster Teil, str. 29, opomba 2. ^ Skrajšana označba »Uredba« tu in v nadaljnjem pomeni: Uredba o izvrševanju očuvalnih odredb z dne 13. januarja 1930. ' 60 Očuvalne odredbe v sistemu modarnega prava. Resolucija X. mednarodnega kongresa za kazensko pravo in izvr-ševajnje kazini v Pragi 1. 1930 predlaga nastopno' delitev očuvalnih odredb: 1. Mesures privatives de la liberte. 2. Mesures .n'entrarn.ant pas privation de liberte. 3. .Mesures d'ordre patrimonial (mesures de surete reelles). Aotes du Congres ponal et penitenciaire intemational de Praguei. Aout 1930. Proces-verbaux des seances. Volume le. Berne. 1931. Str. 117. S sistematičnega vidika je zelo sporna delitev, ki jo predlaga prof. T. Ziva-novič: »mere bezbednosti protiv slobcde« in »mere bezibednosti protiv imovine«, »glavne mere bezbednosti«, »sporedne mere bezbednosti«. Dr. T. Zivanovid. Osnovi krivičnog prava. Opšti deo. Dodatak. 1930. Str. 47, 48. skupino spadajo odredbe, določene v § 51 do 54 k. z. (§ 1 uredbe), v drugo pa prepoved, zahajati v krčme, zaščitni nadzor, izgon, prepoved, izvrševati izvesten poklic ali obrt m odvzem predmetov (§ 49 ur.). § 1 uredbe označuje odredbe pod 1. kot očuvalne odredbe, ki so združene po k. z. s kaznijo na prostosti (§ 51 do 54 k. z.). Ta označba je očividno napačna! Saj očuvalna sredstva proti nevračun-Ijivim osebam niso zvezana s kaznijo na prostosti. § 50 uredbe, ki govori o namenu drugih očuvalnih odredb, se ozira le na osebne očuvalne odredbe. Redaktorji uredbe so prezrli, da obsega ta skupina ne samo osebne, marveč tudi še stvarno odredbo odvzema predmetov, ki je ostala izven sistema.^ Namen izvrševanja očuvalnih odredb, ki spadajo v prvo skupino, je zaščititi interese javne varnosti. Ta smoter se naj doseže z oddajanjem občenevarnih oseb v zavode in s skrbjo, da se prepreči beg teh oseb, da se te osebe odvrnejo od izvrševanja novih kaznivih dejanj, kakor tudi da se s strogostjo, redom, stalnim nadzorom, praviloma tudi z navajanjem na delo, poboljšajo, odnosno čuvajo in ozdravijo ter na ta način usposobijo za samostalen in reden način življenja v prostosti (§ 2 ur.). Namen drugih osebnih očuvalnih odredb označuje uredba bolj kratko. Tu gre za zaščito družbe, da se o s e b e, zoper katere so te odredbe odrejene, odvrnejo od izvrševanja novih kaznivih dejanj in da se privadijo redno in pošteno živeti (§ 50 ur.). Ta formula se ne ozira na stvarno očuvalno odredbo iz § 59 k. z. Določbi §§ 2 in 50 ur. imata deklarativen značaj. Namen izvrševanja očuvalnih odredb je določen za cele skupine teh odredb. S tem se da razložiti, da je v citiranih paragrafih navedenih več divergentnih smotrov: poboljšanje, očuvanje in zdravljenje. Glede podobnih presplošnih in preohlapnih deklarativnih določb velja znani izrek: Qui trop embrasse. Očuvalne odredbe v sistemu modeirnega prava. 261 5 Exner: Der Vollzug der bessernden und siohernden Massnah-men v zbirki: F r e d e - iG r ii n h u t: Reform des Strafvollizugs. Berlin-Leipzig 1927. Str. 256. ^ Ex,ner; op. cit., str. 255. mal etreint. Mnenja smo, da bi bilo bolj primerno, ako bi se občne določbe omejile, da navajajo le osnovne smotre očuvalnih odredb. Namen poedinih očuvalnih odredb bi bilo treba opredeliti za vsako izmed njih posebej. Sedaj pa ni povsem razumljivo n. pr., kako bi se dalo ozdraviti oču-vanega s strogostjo, redom, stalnim nadzorom in navajanjem na delu (§ 2 ur.). Ni uvideti nadalje, zakaj omenja § 2 ur. le občenevarne osebe. Saj § 53, odst. 2 k. z. dopušča oddajo v zavod za zdravljenje ali za čuvanja tudi take osebe, ki ni nevarna za javno varnost. (Gl. § 2. II. dela te razprave.) Vrhovno vodilno načelo pri izvrševanju osebnih očuvalnih odredb je po uredbi socijalna reklasacija očuvancev in njih navajanje na samostalen in reden način življenja v prostosti (§ 2 ur.), odnosno njih usposobljanje za redno in pošteno življenje (§ 50. Ur.). Naša kazenska zakonodaja vobče zavrača pojem nepoboljšljivega zločina: nemo despe-randus est! V tem pogledu je mnogo bolj optimistična kot nekatere druge zakonodaje. Tudi v doktrini se vprav v zadnjem času slišijo glasovi pesimistov: »Der Gesetzgeber muss alles tun, dass die Leute nicht zu unverbesserlichen Ver-brechern vi^erden, aber venn sie es sind, so muss er sie als solche behandeln. Alles andere ist Illusion, und zwar eine gefahrliche Illusion.«^ To vprašanje ima ne samo teoretski, marveč tudi praktični pomen zlasti glede na način izvrševanja očuvalnih odredb. Če hočemo poboljšati tudi trdovratnega povratnika, ki je pridržan po prestani kazni v očuvalnem zavodu po § 51. k. z., moramo ustroj tega zavoda prilagoditi temu namenu. Ali je to praktično izvedljivo, je drugo vprašanje. Skušnja Anglije pri izvajanju analognega sistema ne opravičuje posebnega optimizma v tem pogledu." Za nas je važna zaenkrat ugotovitev, da jugoslovanska kazenska zakonodaja izvaja čisto očuvalno načelo le izjemoma, namreč le v primeru oddaje nevarne in neozdravljive umobolne, odnosno manj vračunljive osebe v zavod za čuvanje na nedoločen čas (§ 53 k. z.). Pridržba po prestani kazni po § 51 k. z. pa je omejena na rok. iPo preteku tega roka se mora pridržanec izpustiti v prostost, čeprav ga je imeti še vedno za nevarnega. Prav to velja tudi za oddajo v prisilno delav- 262 Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. ^ E X n e r. Die Theorie der Sioherungsmittel, pa&sim. F 1 a n d r a k, cp. cit., str. 38 in nasl. nico (§ 52 k. z.) in v zavod za zdravljenje pijancev (§ 54 k. z.). V nasprotju z nekaterimi novejšimi načrti kazenskih zakonikov naš k. z. vsaj praviloma ne dopušča nadomestitve očuvalnega sredstva s kaznijo, odnosno kazni z očuval-nim sredstvom. Nemška doktrina rabi za te primere izraz »vikariieren«. Podobna nadomestitev utegne zabrisati načelno razHko med kaznijo in očuvalnim sredstvom, ki objektivno ni zlo (gl. 1. del naše razprave). Exner brani stališče, po katerem učinkujeta kazen in očuvalno sredstvo s tistimi svojstvi, ki jih imata v resnici, ne pa z onimi, ki bi jih morala imeti. Iz tega izvaja pisatelj zahtevo po skoraj neomejeni dopustnosti, da se kazni na prostosti nadomeščajo z očuvalnimi sredstvi in obratno (t. zv. »Vikariierungs-prinzip).'' (Primerjaj tudi § 53, odst. 2 in § 58, odst. 2 čsl. nkz. iz 1. 1926.) Po našem k. z. se upošteva načelo »vikarijiranja« le izjemoma in sicer v nastopnih primerih: 1. Cas, ki ga je prebil obsojenec z zmanjšano vračunljivostjo v zavodu za zdravljenje ali za čuvanje, se mu všteje v čas, ko bi bil prestajal kazen, če je bil obsojen na kazen na prostosti. Če v trenutku, ko se odpusti iz zavoda za zdravljenje ali za čuvanje, doba izrečene kazni še ni pretekla, mora prestati ostanek kazni v kazenskem zavodu (§ 53, odst. 5 k. z.; § 15 uredbe o izv. oč. odr.). 2. Če je oseba obsojena na dolgotrajno kazen na prostosti in če so hkrati podani pogoji za oddajo v prisilno delavnico po § 52 k. z., bi moralo sodišče v vsakem konkretnem primeru preudariti, aH je določitev tega očuvalnega sredstva res potrebna v tem primeru glede na njegov smoter (navajanje k delu), ki se da morda doseči že s kaznijo. (Primerjaj § 2 II. dela te razprave.) § 3. Očuvalne odredbe, ki se izvršujejo v posebnih zavodih. A. Občna načela. Očuvalne odredbe, ki so določene v §§ 51 do vštetega 54 k. z., se izvršujejo v posebnih zavodih tako po vrsti teh odredb kakor tudi glede na spol, starost in druge individualne posebnosti oseb (§ 1 ur.). Zavodi za izvrševanje očuvalnih odredb so: 1. zavodi za pridrževanje po prestani novi kazni, 2. prisilne delavnice, 3. zavodi za zdravljenje in čuvanje nevračunljivih oseb in Očuvalne odredbe v sistemu modornega prava. 263 oseb Z zmanjšano vračunljivostjo in 4. zavodi za zdravljenje pijancev. Ti zavodi morajo biti ločeni od kazenskih zavodov in praviloma tudi drug od drugega (§ 4 ur.). Zavodi pod 1 do 2 so samo državni zavodi, zavodi pod 3 do 4 pa so lahko občinski ali samoupravni, toda urejeni morajo biti po zgledu državnih zavodov (§ 5 ur.). Za ustanovitev državnih zavodov skrbi minister pravde, pod čigar upravo je centralni fond za kazenske in podobne zavode (čl. 20 uvodnega zakona, § 6 uredbe). V teh določbah je začrtan program za bodočnost, ko se bodo ustanovili posebni zavodi za izvrševanje vseh teh očuvalnih odredb. Ideja ločitve poedinih očuvalnih zavodov je edino pravilna. Saj za očuvalna sredstva velja isto načelo, ki ga je oblikoval švicarski kriminalist Gautier glede prostostnih kazni: »Deux peines, diffe-rentes de par le Gode, mais subies entre les memes murail-les, n'en font qu'une pour le gros publique.«'* Kako je treba postopati, dokler ni posebnih zavodov, je določeno v §§ 71 do 73 uredbe o izv. očuv. odr. in v cit. razporedu za oddajanje oseb v zavode za izvrševanje očuvalnih odredb. Pridrževanje po prestani kazni (§ 51 k. z.) se izvršuje začasno v posebnih oddelkih kazenskih zavodov, ki so odrejeni za obsojence v povratku (čl. 21 uvodnega zakona). V § 2, odst. 1 z. o izv. kazni so omenjeni posebni kazenski zavodi za povratnike, ki so prestali že prej v kazenskem zavodu dve po vrsti najtežji kazni na prostosti zbog zločin-stva. Podrobne določbe o oddajanju polnoletnih obsojencev v povratku po § 76 k. z., obsojenih na robijo in zatočenje, vsebuje osnova o razporedu obsojencev na poedine kazenske zavode po § 7. z. o izv. kazni na prostosti. (Služb. Novine z dne 31. decembra 1929, št. 307/CXXXl, Uradni list 1930/21/95.) Oddajanje v prisilno delavnico (§ 52 k. z.) se izvršuje: 1. za moške osebe v obstoječi prisilni delavnici v Stari Gra-diški, 2. za ženske osebe v obstoječi prisilni delavnici v Begunjah, in sicer z ozemlja vse države (t. 2 razporeda za izv. očuv. odr.). Prav tam se izvršuje oddaja v prisilno delavnico po § 12 z. o zaščiti javne varnosti in reda v državi z dne 6. januarja 1929 (t. 5 istega razporeda). Oddajanje v zavod za zdravljenje ali za čuvanje nevračunljivih oseb ali oseb z zmanjšano vračunljivostjo se izvršuje nad moškimi osebami z ozemlja vse države v bolnici nove zgradbe kazenskega zavoda v Lepoglavi, nad ženskimi osebami pa v bol- Gautier: »,Schwei:z. Z. fiir Strafrecht.« W, 62. 264 Očuvalne odredtoe v sistemu modernega prava. niči kazenskega zavoda v Begunjah, odnosno v bolnici ženskega kazenskega zavoda v Požarevcu (t. 3 cit. razporeda). V istih bolnicah se izvršuje tudi zdravljenje kroničnih pijancev odnosno pijank po § 54. k. z. (t. 4. cit. razporeda). Zgoraj omenjene zdravstvene očuvalne odredbe se izvršujejo tudi v javnih zavetiščih, ki jih napravijo karita-tivne družbe, občine, srezi ali banovine in ki imajo značaj javnosti po odobritvah resortnih ministrstev (§ 72 ur.). Organizacija vrhovne uprave zavodov za izvrševanje očuvalnih odredb, ki ji načeluje minister pravde, in uprava posameznih zavodov je urejena vobče po istih načelih kakor vrhovna in lokalna uprava kazenskih zavodov. (Primerjaj § 7 uredbe o izvr. očuv. odr. in § 6, odst. 1—3 z. izv. k.; § 8 uredbe § 6, odst. 4 z. izv. k., § 9 uredbe § 6, odst. 5 z. izv. k.; § 10 uredbe — § 8, odst. 1 z. izv. k.; § 11 uredbe — § 9, odst. 1 z. izv. k.; § 12 uredbe — § 9, odst. 9, odst. 2 z. izv. k.) Omeniti je treba le nekatere posebnosti glede tzv. zdravstvenih odredb iz §§ 53 in 54 k. z. Na pregledovanje zadevnih zavodov pošilja minister pravde strokovnjake (§ 7, odst. 3 uredbe). Posvetovalnemu odboru pri ministru pravde se pridele, če gre za take zavode, še posebej postavljeni zdravniški strokovnjaki (§ 9 uredbe). Za upravnika (upravnico) zavoda za zdravljenje in za čuvanje nevračunljivih in manj vračunljivih oseb se postavljajo osebe izmed izkušenih zdravnikov (§ 11 uredbe)."* S tem je poudarjen poseben značaj zavodov za zdravljenje in čuvanje nevračunljivih, manj vračunljivih oseb in kroničnih pijancev v splošnem sistemu zavodov za izvrševanje očuvalnih odredb. Očuvalne odredbe, izrečene s pravnomočno sodbo ali rešitvijo, se izvršujejo po predpisih uredbe o izv. očuv. odr. (§ 426 k. p.). Čim postane sodba ali rešitev o izrečeni ali odrejeni očuvalni odredbi izvršna, pozove starejšina sodečega sodišča osebo, zoper katero je izrečena ali odrejena očuvalna odredba — če ni taka oseba v priporu ali v preiskovalnem zaporu ali če ne prestaja kazni na prostosti"" — naj 8a Ta predpis ima zaenkrat le programatičen značaj. Kakor smo se oseibno prepričali n. pr. pri ogledu .zavo