GLASILO 3UGOSLOVENSKE MLADI Leto IV. LjuMjana, dne 9. oktobta 1938. Štev. 1. septembra 1923 9. oktobra 1934 KO SO SE NA DAN ŠESTEGA SEPTEMBRA PRED PETNAJSTIMI LETI ROJENICE RADOSTNO NASMEHNILE OB ZIBELKI JUGOSLOVENSKEGA PRESTOLONASLEDNIKA, PRVEGA SINA POKOJNEGA VITEŠKEGA KRALJA, KO SO NAM VSEM DRŽAVLJANOM MLADE KRALJEVINE ZADRHTELA SRCA V NEKAKEM PONOSU IN ZAŽARELE OČI V TOPEL, PRISRČEN POGLED V BODOČNOST, KO JE ODJEKNIL STOEN STREL RAZ BEOGRAJSKO TRDNJAVO ŠIROM NAŠE LEPE, BOGATE DOMOVINE, NAZNANJUJOČ PRINČEVO ROJSTVO, TAKRAT NI MOGEL NIHČE PRIČAKOVATI, DA BO NEKAJ ČEZ DESET LET ŽE MORALO KRALJEVATI DETE, KI JE KOMAJ ZAKRALJEVALO V ŽIVLJENJE. POTA USODE SO RAZLIČNA IN ČUDOVITA, TRAGIČNA IN VESELA. USODA NAŠEGA MLADEGA KRALJA JE TRAGIČNA. TRAGIČNA, V KOLIKOR JE MORAL TAKO NEBOGLJEN, NEIZKUŠEN, DETE ŠE TAKO REKOČ, IZGUBITI SVOJEGA NENADOMESTLJIVEGA OČETA, V KOLIKOR JE MORAL OD OTROŠKIH IGRAČ STOPITI BREZPOGOJNO NA ČELO DRŽAVE, KI JE V TISTIH TEŽKIH URAH VSA RAZBURJENA JEČALA POD TEŽO KRUTEGA IN NEČLOVEŠKEGA UDARCA, KI JO JE ZADEL. TRAGIČNA, KER JE OBENEM Z NARODOM ZAPLA-KAL ZA VLADARJEM, KI MU NI BILO ENAKEGA MED VSEMI ŽIVEČIMI SUVERENI, ZA POBORNIKOM MIRU, BRATSTVA IN SVOBODE, ZA ČLOVEKOM, KI MU JE BIL OBSTOJ IN NAPREDEK NARODA ALFA IN OMEGA VSEGA DELOVANJA IN NEHANJA, ZA PROPAGATORJEM PRAVIC IN ENAKOPRAVNOSTI. — USODA NAŠEGA KRALJA PA JE OBENEM SREČNA. SREČNA, KER JE ZA-KRMARIL LADJI, KI PLOVE VELIKIM, SVETLIM CILJEM NAPROTI, KER JE SPREJEL V MLADE ROKE ZLATO ŽEZLO LEPE, S PRIRODNIMI ZAKLADI OBDARJENE ZEMLJE, SVOBODNE, ZEDINJENE DOMOVINE, KI V STALNEM NAPREDOVANJU, MORALNEM, KULTURNEM IN GOSPODARSKEM, ZAVZEMA VSE RESNEJŠI IN VSEGA UPOŠTEVANJA VREDNEJŠI POLOŽAJ V KROGU EVROPSKIH DRŽAV. SREČNA, KER LAHKO S PONOSOM ZRE ON IN Z NJIM PREBIVALCI VSEH POKRAJIN NAŠE ŠIRNE DOMOVINE NA NJENO KIPEČO RAST, NA NJEN NEZADRŽEN RAZVOJ, NA NJEN VELIKI POMEN, NA NJENO NEZLOMLJIVO MOČ. ROJSTNI DAN KRALJA PETRA II. POMENI VSAKO LETO PRAZNIK VSE DRŽAVE, PRAZNIK NARODNE ZASTAVE, PRAZNIK NACIONALNEGA JUGOSLOVEN-STVA. V KRALJU VIDIMO VSI, KI MISLIMO IN ČUTIMO POŠTENO IN KI SMO VSAK ČAS PRIPRAVLJENI VSTOPITI V KADER SODELAVCEV MLADEGA VLADARJA V DOBROBIT IN PROCVIT NAŠE DRAGE DOMOVINE, SIMBOL ISKRENE POŠTENOSTI, ČVRSTEGA ZDRAVJA, NEPOKVARJENOSTT, SIMBOL LEPOTE IN MOČI, SIMBOL SVOBODE IN BRATSTVA, SIMBOL VELIKE BODOČNOSTI. ČAS, V KATEREM ŽIVIMO, JE TRD, KRUT, NEIZPROSEN. IN BAŠ V TEM ČASU, KO SI SKORO NE MOREMO ZAMISLITI, KAJ VSE SE LAHKO DOGODI OKROG NAS, V ČASU, KO DOSEGA MEDNARODNA NAPETOST SVOJ VIŠEK, V ČASU NEKIH ČUDNIH MRZLIČNIH PRIPRAV, PRAV V TEM ČASU MORAMO BREZPOGOJNO STATI VSI ČVRSTO OB STRANI MLADEGA VLADARJA, VSAK HIP PRIPRAVLJENI POLEG DELA TUDI NA NAJVEČJA IN NAJSVETEJŠA ŽRTVOVANJA VSAKEGA POSAMEZNIKA, ZAVEDAJOČ SE, DA BOMO LE NA TAK NAČIN OHRANILI VSE, KAR IMAMO V OKVIRU MEJA NAŠE DRŽAVE. TRDNO VERUJOČ V NJEGA IN NJEGOVE VZGOJITELJE, TRDNO ZAUPAJOČ NJEMU, NAM SAMIM IN MOČI NAŠEGA NARODA, SE OB KRALJEVI PETNAJSTLETNICI OB SPOMINU NA VELIKEGA KRALJA MUČENIKA ZBIRAMO V STRNJENIH IN POVEZANIH VRSTAH VSI SINOVI IN HČERKE JUGOSLOVENSKE ZEMLJE, VSI ISKRENI RODOLJUBI OB PRESTOLU MLADEGA VLADARJA, ŽELEČ MU PRAV OD SRCA: PO ZAČRTANI POTI VELIKEGA OČETA, ČIM VEČ SREČE, ČIM VEČ USPEHOV! Poštnina platana v gotovini real./, Cena din 0*75 Mali narod (Odlomek iz knjige Karla čapka: Pogovori s T. G. Masari/kom) Rekli ste, da se je državi in cerkvi pridružil v novejši dobi itudi narod kot glavni politični činitelj. Da, ali zelo pozno. Nacionalizem in socializem sta najmlajši politični sili; zato je v njih ie toliko kvasa! Prej ni bilo narodnostnih vprašanj — cerkev je a svojim univerzalizmom združevala vse narode; države so bile dinastične in teritori-jalne, ne pa narodne. Res je, bila je ksenofobija — že pri našem Dalimilu jo najdete; toda zavestni nacionalizem je šele dete preteklega stoletja. Danes so vse države v bistvu nacionalne; danes, vsaj v Evropi, ni skeleč problem svobodnih in nesvobodnih nazorov, ampak velikih in majhnih narodov, močnih in številno slabejših držav. Vem, kvantiteta pri narodu pomenja mnogo. Število vojakov in njega teža leži na dlani; tudi gospodarska moč je odvisna od števila delujočih. Vse delo, telesno in duhovno, se da pri velikem številu rok in možganov bolje razdeliti; to ima vpliv na kvaliteto in kvantiteto produkcije, na sposobnost za konkurenco itd. In končno velikost ozemlja- -— je tudi velika ugodnost. Toda število vendar ne odloča v vsem. Imamo dovolj primerov, da so manjše države uspešno kljubovale večjim in jih premagovale; prav tako v literaturi in umetnosti, sploh na vsem področju kulturnega dela kvaliteta ni odvisna samo od številčne moči. Pokazuje se na pomen italijanskih mest ali nemške Hanze, na stare Atene, stare Žide in tako dalje. Tudi je bilo postavljeno vprašanje, dali so srečnejši veliki ali mali narodi; primerjajo se Holandska, Danska in druge z Rusijo, Kitajsko, Indijo. Ali kdo more meriti človeško srečo s čim? V Evropi je pet velesil, velikih narodov, dve sili sta srednje veliki in skoraj trideset je majhnih; da bi to rekel z eno besedo: gre za to, da bi večji dali manjšim in majhnim mir! Že pred vojno me je zanimala usoda malih narodov; videl sem za nje edino pot — politično sotrud-ništvo in gospodarsko ter kulturno vzajemnost. Za vojne se je zame razumelo samo po sebi: ako moramo biti osvobojeni mi, morajo biti osvobojeni vsi tlačeni narodi; vprašanje majhnih narodov mi je bilo vprav svetovno vprašanje. Rekel bi to tako: velike države in narodi so svetovni s svojo silo in številnostjo; manjši narodi morajo biti svetovni vprav radi svoje relativne majhnosti in slabosti. Dober primer tega, kar mislim, je Mala antanta, danes že tudi Balkanski sporazum in drugi. Važno je razumeti, da se je moderno čustvo nacionalizma razvilo istočasno s čustvom mednarodnosti. Narodnost in mednarodnost se ne izključujeta, ampak se izravnavata. Narodi niso ogroženi po mednarodnosti, ampak po drugih, kakor pravimo, napadalnih nacionalizmih. Modema mednarodnost, kakor jo predstavljajo Društvo narodov in druge organizacije, je pomembna korist predvsem za narodno stran. Veliki in majhni narodi — to končno ni dano z neizpremenljivo veljavnostjo; veliki lahko sčasoma postanejo relativno majhni, majhni večji, celo veliki. Danes imamo že mnogo obetajoče začetke znanstvene populacionistike; statistika podaja državnim upravam, državnikom in zgodovinarjem važne številke. Danes se že administrativa in politika ne moreta izvrševati na slepo srečo; računati moramo s tem, koliko je prebivalcev in kakih, koliko delavcev, koliko nezaposlenih, koliko prebivalcev se lahko na leto izseli in tako dalje. Občutimo že, da Amerika ne sprejema naših emigrantov kakor prej; v Italiji, na Japonskem, v Nemčiji vidimo, kako učinkuje strah pred preobljudenostjo. Danes se noben državnik in administrator ne more ogniti popu-lacionističnih problemov — tudi etiki, duhovniki in zdravniki se bavijo z njimi. Nadaljnji dokaz k temu, da mora postati politika, naj hoče ali noče, znanstvena politika. Pred vojno se je računalo, za koliko se bodo pomnožili posamezni narodi v petdesetih, v sto letih; Francoze so proglašali za številčno propadajoč narod. Danes statistiki, in ravno nemški, dakozujejo, da že pada tudi število nemškega naroda; bodoča Evropa bo baje po večini slovanska. Za nas je važno, da se bo na Slovenskem prebivalstvo hitreje množilo nego v zgodovinskih deželah; naši Nemci so nekoliko manj plodni nego čehi. To vse ima za nadaljnjo bodočnost znaten politični pomen in dalekovidne vlade bodo na to mislile. Ali opravičuje številčni porast Slovanov panslovanski program? Pozor na besedo: program. Navadno je grozno nedoločen — že Nerudi ni bilo všeč »slovansko blebetanje«. Je vendar toliko razporov med slovanskimi narodi; tudi mi jih imamo. Danes so vsi slovanski narodi razen Lužičanov svobodni, vsak zase se bomo torej brigali predvsem za po-vzdigo svojega naroda. Kot samostojna država se bomo trudili, da bi bili v prijateljstvu s Slovani; k temu nas sili tudi to, da imamo skupne nasprotnike. Ne podcenjujem čustvene vrednosti slovanske vzajemnosti; toda v njej vidim stopnjo k širši in najširši vzajemnosti. Že Kollar je poleg slovanske vzajemnosti oznanjeval vzajemnost z ostalimi narodi. Nemški ideali Nemčija se izolira od zapada. Ideja pruskega kraljestva: stari aristokratič-ni, monarhistični in teokratični režim. Cerkev odvisna