UDK 821.163.6.09Prešeren F.:821.162.3.09Mácha K. H. Lucija Mandic Ljubljana lucijamandic0@gmail.com MED ŽLINDRO IN SVITLO MAVRO: RECEPCIJI KRSTA PRI SAVICI IN MAJA V ČASU NARODNIH PREPORODOV1 V članku s primerjalno analizo recepcij dveh nacionalnih pesnitev, Prešernovega Krsta pri Savici in Máchovega Maja, ugotavljamo, v čem sta si bila podobna in kako sta se razlikovala procesa kanonizacije teh dveh del, ki sta v obdobju narodnih preporodov v 19. stoletju zasedli podobni mesti v češki in slovenski nacionalni literaturi. Primerjamo, kako so se skozi pisemsko, kritiško in literarno recepcijo spreminjali pogledi na deli od prve objave (1836) do tedaj, ko sta bili sprejeti v nacionalni literarni kanon. Ključne besede: nacionalna pesnitev, France Prešeren, Karel Hynek Mácha, slovenska romantika, češka romantika By using a comparative analysis of the reception of two national poems, Prešeren's The Baptism on the Savica and Mácha's May, we can observe in which ways the processes of canonization of these works were similar and in which ways they differed during the nineteenth-century period of national revivals. By researching private correspondence, literary critiques, and literary reception, we can see how the perception of these works has changed from 1836, when they were first published, up until they became recognized as canonical works in their respective national literatures. Keywords: national poem, France Prešeren, Karel Hynek Mácha, Slovene Romanticism, Czech Romanticism 1 Uvod Slovenska literarna veda je v zadnjih letih ponovno intenzivneje problematizirala koncepta »slovenskega kulturnega sindroma« (Rupel 1976) in »prešernovske strukture« (Pirjevec 1978) in njuno tezo, da je ena temeljnih značilnosti slovenske literature njena podrejenost narodotvorni vlogi, zaradi katere naj bi trpela njena estetska razsežnost, ter da gre za proces, ki je lasten le slovenski literaturi. Slovenska književnost se je že v 19. stoletju želela izviti iz narodotvorne vloge, koncept literature, ki služi v prvi vrsti narodni ideologiji, pa ni le slovenska izjema (Juvan 2012: 315-18). Marijan Dovic in Jón Karl Helgason v National Poets, Cultural Saints zapišeta, da »teza o 'slovenskem kulturnem sindromu' zahteva popravek: vzpon naroda je bil mogoč ne zaradi poezije, ampak z vzponom poezije (literature), ki jo je politično instrumentaliziral vedno močni nacionalistični srednji sloj« (Dovic in Helgason 2017: 147). Ta instrumentalizacija literature je neizbežno vplivala tudi na kanonizacijo sočasne literarne produkcije. 1 Članek je predelana različica diplomskega dela Primerjava Prešernovega Krsta pri Savici in Machovega Maja v kontekstu narodnega preporoda pod mentorstvom Aleksandra Bjelčeviča in Vida Snoja. 616 Slavistična revija, letnik 67/2019, št. 4, oktober-december S primerjavo recepcij Prešernovega Krsta pri Savici in Maja Karla Hynka Mache bomo skušali osvetliti nekatere kanonizacijske procese, ki so zaznamovali recepcijo dveh ključnih besedil, ki sta v 19. stoletju pridobili status t. i. nacionalne pesnitve oz. epa. 2 Pregled literature Macha in Prešeren sta bila spričo svoje primerljive vloge v slovenski in češki kulturi (Dovic 2013) deležna pogostih primerjav. Literarna zgodovina se je ukvarjala predvsem z njunim srečanjem leta 1834, ki priča o bogati kulturni izmenjavi med češkimi in slovenskimi izobraženci v 19. stoletju, primerjave med njunimi deli pa so bile redke. Albinca Lipovec je v članku Karel Hynek Macha in France Prešeren (1981) opisala poglavitne podobnosti in razlike med avtorjema,2 vendar se je pri tem osredotočila na njuno srečanje v Ljubljani, Aleksandr Stich pa se je v članku Prešeren in Macha (1987) omejil na motiv maščevanja pri obeh pesnikih. Primerjave recepcij njunih del se je lotil Jonatan Vinkler v članku »Tisk a papir jsou vyborne.« - Prešeren in Macha v primežu nacionalizma (2004), v katerem je analiziral odzive na Prešernovo liriko, ki je zaradi svojega subjektivizma naletela na podoben odpor kot Machova poezija, vendar ni namenil večje pozornosti samemu Krstu pri Savici. Temu se je posvetil Erwin Köstler v kratkem prispevku Prešernov Krst in Machov Maj: podobnosti in različnosti v recepciji dveh »nacionalnih epov« (2002), v katerem ugotavlja, da sta bila tako Macha kot Prešeren skozi 19. stoletje podvržena utilitarističnemu pojmovanju književnosti s strani čeških in slovenskih kritikov (Köstler 2002: 330), vendar pri tem ne omenja temeljnih razlik med pesnitvama, ki so vplivale tudi na različni recepciji, hkrati pa v analizo vključuje tudi splošne oznake Prešernove lirike iz prve polovice 19. stoletja, kar relativizira podobnosti, ki jih avtor opaža med recepcijama pesnitve in epa. Nazadnje se je z Macho in Prešernom ukvarjal Marijan Dovic, ki je v članku »Češki Prešeren«: slovenska recepcija Machovega kulta (2013) v okviru študij o procesu kanonizacije kulturnih svetnikov ugotavljal, da so Macho na Slovenskem vzporejali s Prešernom ravno zaradi njunega podobnega statusa nacionalnega pesnika. 3 Narodni preporodi Kanonizacijski procesi so bili tesno povezani z razvojem narodnoprerodnih gibanj, ki jih češki zgodovinar Miroslav Hroch razčleni na tri zaporedne faze: »Fazo A (obdobje akademskega zanimanja), fazo B (obdobje patriotske agitacije) in fazo C (vzpon masovnega nacionalnega gibanja)« (1985: 23). Te faze se pri različnih narodih niso odvijale istočasno. Glede na to, kako so si časovno sledile glede na razvoj kapitalistične družbe, razlikuje štiri tipe narodnih preporodov: prvi tip (»integrirani«), kjer sta se faza A in B odvili pred vzpostavitvijo kapitalistične družbe, C pa v času buržoazne revolucije; drugi tip (»zapozneli«), kjer se je faza C odvila šele po buržoazni revoluciji; tretji tip 2 A. Lipovec opaža, da je Macha »izrazno preraščal romantične modele«, medtem ko je Prešeren »artistično presajal v pesniško nerazvit slovenski jezik« tuje pesemske oblike, Prešeren za razliko od Mache »premosti boleči razkol med idealom in resničnostjo ter pristaja na uporno vztrajanje«, »najbolj osebni izrazni način« obeh pa je oksimoron. Prav tako opaža, da je posnemanje folklore v njunih opusih ostalo na obrobju (58-59). Lucija Mandič: Med žlindro in svitlo mavro: recepciji Krsta pri Savici in Maja 617 (»vstajniški«), kjer so se vse tri faze odvile že pred njo; ter četrti tip (»dezintegrirani«), kjer se je glavnina narodnega preporoda odvila šele po njej. Češki narodni preporod je prešel iz faze A v fazo B že okoli leta 1800, v fazo C pa v času marčne revolucije, torej spada v prvi tip. Slovenski narodni prerod spada v drugi tip, saj se je patriotska agitacija sicer res začela že pred revolucijo (že v zgodnjih štiridesetih letih, ko so začele izhajati Kmetijske in rokodelske novice, ki so bile namenjene tudi širjenju slovenske narodne zavesti med preprostim ljudstvom) (Kosi 2013: 236-360), vendar se je po Hrochu preobrazila v masovno gibanje šele v devetdesetih letih 19. stoletja (Hroch 1995: 285). S slednjo Hrochovo ugotovitvijo se težko strinjamo, če upoštevamo razmah društvenega življenja okrog sredine petdesetih let 19. stoletja (Perenič 2010), saj so namreč »politično-kulturna društva, ki so bila v Trstu, Gorici, Gradcu, na Dunaju, v Ljubljani in Celovcu in so nekakšni predhodniki čitalnic, delovala že v marčni dobi« (Perenič 2012: 365), ter čitalništva od šestdesetih let 19. stoletja (Perenič 2012). Miloš Zelenka pri vzporejanju razvoja češke literature s Hrochovo periodizacijo narodnega preporoda opaža, da lahko s fazo A korelira klasicistično obdobje, s fazo B predromantično, pri fazi C, ki je na Češkem dosegla vrhunec v času marčne revolucije, pa se stvari zapletejo, saj naj bi se v tej fazi zgodil prehod iz romantike v realizem (Zelenka 2014: 111). Za to fazo je značilno, da se literatura začne osvobajati svoje vloge osrednjega medija za diseminacijo nacionalne ideologije, zato se tudi fokus literarne kritike prenese na druge elemente. Kot na Slovenskem tudi na Češkem literatura namreč ni bila edini medij za oblikovanje nacionalne identitete, ključnega pomena je bila npr. tudi časopisna dejavnost (Zajc in Polajnar 2012: 7-15; Juvan 2012: 315), vendar se je ta prenos lahko zgodil šele, ko se je vzpostavila trdna publicistična infrastruktura. V fazi C doseže svoj vrhunec tudi čaščenje kulturnih svetnikov, kar prav tako prenese fokus z literature na njene avtorje kot ključne figure povezane s širjenjem nacionalne ideologije (Dovic 2016: 32). Ker nas je zanimala recepcija predvsem v odnosu do teh družbenih premikov v prvih desetletjih po objavi, smo si za časovni okvir analize recepcije določili leto izida obeh pesnitev, torej 1836, ter točki, ki predstavljata podoben prelom v vrednotenju nacionalne pesnitve oz. epa (Dovic 2013: 462): za Krst pri Savici je to leto 1866, ko je izšel ponatis Poezij s Stritarjevo spremno besedo, za Maj pa smo obravnavano obdobje zamejili z letom izida pesniškega almanaha Maj, ki ga je leta 1858 začela izdajati skupina pesnikov, ki so se po Machovem epu poimenovali majeva in naznanili nove miselne in literarne tokove v češki kulturi ter pri tem vplivali tudi na razumevanje Machovih del. Pri analizi recepcije smo se omejili na omembe, kritike, recenzije in literarna dela, ki so nastala oz. bila objavljena v slovenskem oz. češkem okolju. Recepcija del zunaj nacionalnih meja je iz različnih razlogov precej odstopala od domače; Machov Maj je bil na primer v Nemčiji in na Poljskem veliko bolje sprejet kot med domačimi izobraženci, o čemer priča recenzija Maja v leipziškem časopisu Unsere Planet iz leta 1836 (Vašak 1981: 45) oz. recenzija A. B. Bielowskega v poljskem časopisu Rozmaitošci (prav tam: 79). Vendar je določitev meja zaradi takratne politične ureditve včasih težka, saj so bile češke in slovenske dežele združene v Avstrijskem cesarstvu, znotraj katerega je potekala 618 Slavistična revija, letnik 67/2019, št. 4, oktober-december bogata kulturna izmenjava, nacionalne meje pa (še) niso bile strogo začrtane. Tako so češki izobraženci pisali o Maju v dunajskih časopisih, slovenski pa o Krstu v celovški Carinthii, ker pa te objave zato še niso »tuje«, smo jih seveda vključili v pregled. 4 Pregled recepcij 4.1 Krst pri Savici Omembe Krsta pri Savici v času njegovega izida so bile redke. Da je bila recepcija v glavnem pozitivna, lahko sklepamo le iz posameznih namigov v zasebnih pismih. Vinzenz Rizzi je junija 1836 pisal Antonu Laschanu, da je Krst pri Savici zbudil navdušenje mladine (Gspan 1960: 109). Paternu predpostavlja, da so prvi bralci Krst brali le kot srednjeveško zgodbo o pokristjanjevanju in spreobrnitvi obeh glavnih oseb (2006: 285), takšno preprosto branje pa je imelo za posledico, da so pesnitev pozitivno ocenili tudi bralci, ki Prešernovi poeziji sicer niso bili naklonjeni, na kar je morda ironično meril Prešeren sam v pismu Čelakovskemu 22. avgusta 1836, v katerem opiše Krst kot »metrično nalogo, s katere rešitvijo je bil združen namen, pridobiti si naklonjenost duhovščine« (Prešeren 1974: 244). Iz te omembe lahko sklepamo, da so bili odzivi na pesnitev na splošno pozitivni tudi med katoliškim bralstvom, ki jim Prešeren zaradi erotične lirike in boemskega načina življenja načeloma ni bil blizu, vendar hkrati niso poudarjali njenega političnega (in nacionalističnega) aspekta. V Prešernovi korespondenci najdemo tudi njegov odgovor Stanku Vrazu z dne 4. marca 1837, v katerem omenja Vrazovo sodbo, da je pesnitev težko razumljiva (prav tam: 246). Kaj točno je imel Vraz s tem v mislih, težko predvidevamo, saj je njegovo pismo izgubljeno. Nerazumljivost je bila delno zagotovo povezana z Vrazu tujim osrednjeslo-venskim jezikom Prešernove pesnitve, morda pa se mu je zdela težko razumljiva tudi Črtomirjeva resignacija; bolj kot ljubljanskim katoliškim, pa tudi liberalnejšim krogom, j e bila Vrazu blizu optimistična poetika panslavizma, na katero se je opiral ob živahnih stikih s češkimi preroditelji (Jež 2014), vendar to zaradi pomanjkanja gradiva ostaja le na ravni špekulacije. Dve leti pozneje je Prešernu glede Krsta pisal še en Štajerec, in sicer Štefan Kočevar, ki pa je brez zadržkov pohvalil Prešernovo »bogastvo misli in »lahkotnost govora« (Bleiweis 1875: 158). Prva omemba pesnitve se je v periodiki pojavila šele leta 1840 v nemškem članku Franca Malavašiča Slovenische Literaturzustände während des letztverflossenen Jahrzehends 1830-1839, objavljenem v Carniolii, v katerem je bil Krst skupaj z drugimi Prešernovimi pesmimi omenjen pohvalno (Malavašič 1840: 219). Tudi Malavašič v tem prispevku postavlja v ospredje krščansko motiviko, a hkrati že zapiše, da si želi, »da bi jo bral vsak prijatelj slovanske muze« (prav tam). Vpliv Krsta je kmalu opaziti tudi v književnosti; prvi takšen primer je »povest v pesmi« Sedem sinov (1841, 1843) Jožefa Žemlje, ki je po vzoru Krsta pisana v stancah. Juvan piše, da je Krst kot kanonsko delo nanjo vplival »žanrotvorno« (Juvan 1990: 144), Hladnik pa poleg tega ugotavlja, da je Žemlj a zasnoval Sedem sinov kot »popravek« Krsta, v katerem j e iskal srednjo pot med Vrazovim panslavizmom ter Prešernovim nezaupanjem do slovanskega kulturnega in jezikovnega stapljanja (Hladnik 2002: 201). Lucija Mandič: Med žlindro in svitlo mavro: recepciji Krsta pri Savici in Maja 619 Da je bil Krst pri Savici dobro sprejet med slovenskimi domoljubi, lahko sklepamo glede na ponatis, ki ga je Bleiweis objavil v Kmetijskih in rokodelskih novicah leta 1844. Bleiweis je pesnitev objavil v več delih na prvi strani Novic, pa tudi v posebni knjižici namenjeni tistim bralcem, ki bi si jo želeli kupit v enem delu. Ponatis je pospremil s kratkim člankom, v katerem je poudaril, da »ne poznamo je v kranjskimu pismenstvu lepši zverstene povesti v verzih, kakor je Kerstper Savici', ki jo je naš slavni pevec gospod Dr. Prešerin spisal in v letu 1836 dal natisniti« (Bleiweis 1844: 114). Iz tega, pa tudi iz Bleiwesovega navdušenja ob pričakovanju natisa Prešernovih Poezij, lahko razberemo naklonjenost novičarskega kroga Prešernovi pesnitvi. V pregled velja vključiti tudi oceno Poezij Jožefa Babnigga iz leta 1847, v kateri ni omenil Krsta, čeprav je pohvalil druge Prešernove pesmi. Kos domneva, da mu kot nemškemu literatu ni bila blizu narodna ideja oz. kot zmernemu liberalcu zmaga krščanstva ob koncu pesnitve (Kos 2002: 84), Paternu pa nasprotno sklepa, da gre pri Babniggu za ocenjevanje poezije kot sredstva nacionalne ohranitve, zaradi česar ga Krst s svojo ljubezensko tematiko ni zanimal (Paternu 1989: 4). Kompleksnejše kritike Prešernove poezije in tudi Krsta se pojavijo šele v 2. polovici štiridesetih let, ko se poveča tudi politična napetost revolucionarnega leta 1848. Konec leta 1849 je v Sloveniji izšel prevod Rizzijeve recenzije Prešernovih Poezij. Rizzi je prvi opazil Črtomiijevo problematičnost in neskladje med njegovim bojem za staro vero ter sprejetjem nove, kar pa je razlagal kot zgodovinsko nujnost, zato se ni spraševal o njegovi iskrenosti (Rizzi 1849: 416). Rizzi je pohvalil Prešernovo obvladovanje jezika, globino njegove poezije ter njeno politično razsežnost, kjer pa se stvari zapletejo. Korošec Rizzi je bil sicer naklonjen slovanstvu (Gspan 1960), a le kolikor to ni imelo separatističnih teženj. Zato je sicer podpiral slovansko kulturo, a tudi hvalil Prešernov zmeren nacionalizem nasproti bojevitosti Koseskega. Paternu v Rizzijevi kritiki opaža polemiko z Babniggovim (in Malavašičevim) modelom kritike, ki temelji na nacionalnem pragmatizmu, s tem da daje prednost idejni avtonomnosti poezije (Paternu 1989: 12-13). Temu sentimentu je v opombi k članku oporekal (anonimni) prevajalec recenzije, ki mu je bila spravljivejša verzija slovanskega nacionalizma, ki jo je v Krstu zaznaval Rizzi očitno premalo bojevita (Rizzi 1849: 416). Videti je, da je v tem obdobju postal ambivalenten odnos narodno zavednega meščanstva do Krsta še izrazitejši (kot prej pri Žemlji) kljub njegovi nacionalni ideji in zgodovinski tematiki. Opazimo lahko težnjo po jasneje izraženi ideološki usmeritvi poezije, ki ne postavlja težkih eksistencialnih vprašanj. V letih okoli marčne revolucije je začelo izhajati več slovenskih časnikov in posledično tudi več člankov o slovenski književnosti. Med njimi izstopa članek Pretres slovenskih pesnikov v Ljubljanskem časniku decembra leta 1850, v katerem je Janez Trdina Prešerna označil za najboljšega slovenskega pesnika ter gostobesedno pohvalil njegovo poezijo (Trdina 1952: 200-02). Krst pri Savici je pri tem le omenil in mu ni namenil posebne pozornosti, vendar lahko sklepamo, da ga je imel v čislih tako kot preostalo Prešernovo poezijo. Istega leta omeni Krst tudi Lovro Toman v članku O Prešernovim spominku, kjer poudari njegov domoljubni naboj ter ga izpostavi kot Prešernovo osrednje delo, s tem da predlaga dogajalni prostor pesnitve kot možno 620 Slavistična revija, letnik 67/2019, št. 4, oktober-december lokacijo za Prešernov spomenik (Toman 1850: 61). Podobno pozitivno in na kratko naj bi Krst pri Savici omenil tudi Jernej Levičnik v nekrologu za Prešernom v Carinthiji leta 1851 (Kos 2002: 86). V petdesetih letih je bilo časopisnih omemb Krsta nekoliko manj, vendar se je opazno povečala literarna produkcija, v kateri je opaziti njegov vpliv. Leta 1851 je izšla »izvirna povest« Luke Svetca Vladimir in Kosara. Svetec je zanjo iz Krsta prevzel snov in potek bitke ter po Črtomiijevem govoru iz Uvoda povzel Vladimiijev govor (Svetec 1851). Istega leta je tudi Balant Janežič za svojo »povest iz staropaganskih časov« Žertvovanje na Savi prevzel snov Krsta pri Savici ter parafraziral Črtomirjev govor, poleg tega pa se v njej pojavijo tudi junaki iz Krsta; nastopata namreč Valjhun in Droh, omenjen pa je tudi sam Črtomir. Janežič je ob koncu povesti poudaril »padec svobode in neodvisnosti« (Janežič 1851: 20). Omeniti moramo tudi na žalost neohran-jeno spevoigro Josipine Turnograjske, Črtomir in Bogomila, ki je nastala pred letom 1854. Ohranjeno je le poročilo Lovra Tomana o avtoričinem izvajanju samospevov (Juvan 2016: odst. 253). Na podoben način je uporabil Prešernovo besedilo tudi Levstik v satiri Ježa na Parnas (1854), kjer je Črtomiijeve besede položil v usta oslu (Levstik 1953: 100). Pri Levstiku naj bi šlo predvsem za satiro na Bleiweisa in novičarje ter privržence Koseskega, ki so pesništvo videli kot neke vrste obrt (Juvan 2016: odst. 448). Leta 1854 je Krst našel pot tudi v didaktično gradivo, in sicer v Janežičevo Slovensko slovnico s kratkim pregledom slovenskega slovstva. Janežič Prešerna imenuje »slovenskega klasikarja« ter Krst pri Savici njegovo najboljšo pesem, pri čemer vsebinsko izpostavi zmago krščanstva nad poganstvom (Janežič 1854: 145). Zanimiva je tudi omemba Krsta in negativna oznaka boginje Žive v kratkem prispevku o Blejskem jezeru v Zgodnji danici (Anonim. 1855: 4). V drugi polovici petdesetih let 19. stoletja so začela izhajati besedila, ki so tako ali drugače parodirala vzvišeni ton Krsta pri Savici. Med najbolj znanimi je Jenkov Ognjeplamtič iz leta 1855, pri katerem gre za parodijo žanra herojske nacionalne pesnitve. Juvan meni, da je Ognjeplamtič, čeprav se navezuje na Krst, kar je razvidno iz očitno parodiranega Prešernovega sloga, predvsem odgovor na romantično epiko in petrarkistični ljubezenski mit (prav tam: 138-40). Prav tako parodično je Erjavčevo kratko komično delo Kako se je Slinarju z Golovca po svetu godilo iz leta 1859. V njem je Erjavec poleg drugih priznanih slovenskih del citiral tudi Krst pri Savici, in sicer na mestu, kjer njegov junak polž na robu prepada razmišlja o samomoru, tako kot je o njem razmišljal Črtomir ob Bohinjskem jezeru. Za opis prizora služijo Prešernovi verzi iz Krsta, kar ustvarja komičen kontrast med visoko poezijo in neuglednim protagonistom (gl. Erjavec: 1934). Nazadnje moramo omeniti še Mencingerjevega Vetrogončiča (1860), ki morda najbolje od vseh ilustrira položaj Krsta pri Savici v tedanji slovenski kulturi. V tem primeru gre za prikaz meščanskega življenja, v katerem junaka, ki se borita za roko dekleta, utelešata nasprotujoča si politična nazora, prisotna v tedanji slovenski družbi: Medja je narodnozaveden študent, Vetrogončič pa predstavlja značilnega »nemškutarja«. Krstu pri Savici v tem delu pripada vloga kanonskega dela slovenske literature, katerega poznavanje služi kot preizkus Vetrogončičeve narodne zavednosti (Mencinger 1961: 73-74). Lucija Mandič: Med žlindro in svitlo mavro: recepciji Krsta pri Savici in Maja 621 Drugače je Krst razlagal Janko Pajk (1864), ki je v Črtomirjevi in Bogomilini spreobrnitvi videl Prešernovo lastno vrnitev h katolištvu, kar je dojemal kot osrednje sporočilo pesnitve (Pajk 1864: 192-93). Podobno spraven pomen najde v pesnitvi tudi Stritar v spremni besedi k Poezijam leta 1866, kjer zapiše, da je Krst pri Savici »kakor svitla mavra, ki se za črno nevihto tolažljivo razpenja po mirnem nebu«. Krst Stritarju predstavlja vrh in hkrati sintezo vseh aspektov Prešernove poezije (Stritar 1866: 44-45). V tem besedilu Prešerna ob primerjavi z drugimi velikimi evropskimi avtorji ustoliči kot nacionalnega pesnika, Krst pa kot njegovo osrednje delo hkrati kanonizira kot ključno delo slovenske poezije. 4.2 Maj Macha je kmalu po izidu svojega epa navdušeno poročal prijatelju o dobri prodaji knjižic in to označil za »najboljšo kritiko« (Vašak 1981: 34). Kljub temu da so se izvodi očitno dobro prodajali, pa so bile prve kritike Maja soglasno negativne. Eden prvih in najbolj citiranih odzivov na Maj je pismo Františka Čelakovkskega Krasoslavu Chmelenskemu: »Zdi se mi, da se nam letošnji maj maščuje, ker smo o njem peli tako morbidno. Nesrečni pesnik z vso svojo romantiko!« Apokaliptične posledice hladnega vremena pa je Čelakovsky pripisal Machovemu »groznemu byronizmu« (prav tam: 36-37). Podobnih misli so bili tudi drugi preroditelji starejše generacije, npr. Vojtech Nejedly, ki je v pismu Karlu Havliku leta 1836 Macho sicer prijazneje kot Čelakovsky imenoval »bistra glava«, vendar ni odobraval morbidne teme pesnitve ter jezikovnih inovacij, predvsem za češki jezik nenavadnega ritma in rime (prav tam: 40). Tudi v pismu Šebastianu Hnevkovskemu prihodnjega leta se je pritoževal nad Machovim romantičnim pretiravanjem (prav tam.: 85). V zvezi z recepcijo Maja se najpogosteje omenja prve tri kritike, ki so bile objavljene v češkem časopisju kmalu po njegovem izidu; prva kritika v članku Československa literatura izpod peresa Jana Slavomiija Tomička je izšla v Česki včeli 31. maja 1836, druga kritika je izšla 21. julija 1836 v članku Josefa Kajetana Tyla Pohled na literaturu nejnovej ši v časopisu Kvety, tretj a pa v spisu Josefa Krasoslava Chmelenskega Literatura česka r. 1836 v Časopisu Českeho musea. Kritiki so Machi sicer priznavali pesniškost ter mojstrsko obvladanje jezika (prav tam: 40, 47), vendar so ga v isti sapi obtožili, da je z ekstravagantnim slogom le zapolnil praznino »večnega niča« (prav tam: 39), predvsem pa jim nista bili po volji »nemoralna« zgodba in tuji vplivi, med katere so spadali močni kontrasti, jezikovne inovacije in temačni nihilizem. Tyl je zato zapisal, da »bi rad slišal temne zvoke njegove harfe zveneti še drugače, [...] ne tako ne-češko« (prav tam: 47). Machovo naklonjenost zločincu, njegov individualizem in nihilizem so pripisovali kvarnemu vplivu lorda Byrona, ki ni bil v skladu z narodnoprerodnim idealom literature, ki naj bi črpala iz zdravega, življenja polnega ljudskega izročila. V tem duhu je Tomiček pripomnil: »Bilo bi zaželeno, da ne bi [Macha] tako suženjsko posnemal prav najslabše strani angleškega barda, temveč bi nam dal pesmi prave vrednosti in postavil na ogled cvetočo podobo, 622 Slavistična revija, letnik 67/2019, št. 4, oktober-december iz katere lijeta vir življenja in božanski nektar« (prav tam: 40). Prenapet in nihilističen ton Machove pesnitve je bil po Tomičkovem mnenju »žlindra, ki je, vržena iz ugaslega vulkana, padla med cvetje« (prav tam: 39) zdrave narodne češke poezije. Tomiček, Tyl, Chmelensky ter pozneje še Vinaricky so se v svojih odzivih osredotočili na osrednjo zgodbo o grešni ljubezni in očetomoru, ki se jim je zdela sporna zaradi svoje pohujšljivosti. Machi so očitali nemoralnost, saj je v pozitivni luči predstavil zločinca ter samomorilko, priča pa smo tudi »neestetski« usmrtitvi, od katere je moral Chmelensky »z gnusom odvrniti oči« (prav tam: 71). Vse te negativne podobe v epu so bile v popolnem nasprotju s potrebami književnosti narodnega preroda, ki naj bi narod prikazovala v pozitivni luči. V predmarčnem obdobju je bila polemika o Maju toliko intenzivnejša tudi zaradi Machove nepričakovane smrti jeseni leta 1836. Pri tem so se tudi med konservativ-nejšimi bralci Maja našli taki, ki ostrih napadov na ep niso odobravali, npr. Karol Kuzmany, ki je sicer poudaril, da ni med sovražniki romantizma in da »ta pesnitev kaže prekrasne darove duha« (prav tam: 70), vendar je njegov spis Slovo k panu drovi Josefu Chmelenskemu a jemu podobnym českym recezentum od vydavatele (1837) v časopisu Hronka bolj kot zagovor Maja kritika kritike Chmelenskega (prav tam: 86). Maju se je podrobneje posvetil pozneje, v članku Ladislav (1838), v katerem je njegovo mnenje o Machovem epu bolj jasno; Maj je predstavil kot značilen primer romantike, všeč mu je bil način, kako je Macha pokazal življenje takšno, kakršno je, torej neposredno in naravno in ne le srečno in lepo, zapisal pa je tudi, da je Macha v tem pretiraval (prav tam: 100). Poleg literarnih kritik so bili prvi odzivi na Maj tudi pesniški. Med ta literarna dela spadajo pesmi Sabine, Kuzmanega, Riegra ter Friča, v katerih se čuti vpliv Machovega sloga in njegove metrike ter so polne aluzij na njegovo poezijo (Prokop 2007: 263). Kmalu po Machovi smrti se je začel razvijati njegov kult (Pynsent 2010: 60-66), ki je močno zaznamoval recepcijo Maja. Ta je obrat v pozitivno smer doživela le nekaj let pozneje. V tem času so tudi Machovi nasprotniki (npr. Tyl) omilili svoje mnenje, čeprav morda bolj iz pietete kot dejanske spremembe nazorov. Tyl je leta 1838 v nekem članku Macho uvrstil med največje češke pesniške talente ter ga imenoval »genija«, kljub vsemu pa je še vedno vztrajal pri mnenju, da se je Macha kljub svoji obetavnosti precenjeval, njegov Maj, ki ima nekaj »lepih cvetov in žgoče domišljije«, pa je na splošno neuspešen (Vašak 1981: 118). V naslednjih letih je izšlo nekaj literarnih del iz pod peres Jaromira Rubeša (Horymiruv skok (1838), Deklamovanky (1839) in Pan Amanuensis (1842)) in Tyla (Rozervanec (1840)), ki so Maj odkrito parodirala. Rubeš je v Horimirovem skoku parodiral žanr heroične pesnitve in Machovo ne-češko temo. V zgodbi o Horimiru in Zdenki je črpal snov iz Hajekove Kronike česke, ki je bila navdih mnogim preporodovcem; junak Horimir pobegne z vislic, Zdenka pa je preprosto kmečko dekle, ki se ubrani zapeljivcem, saj je »poštena češka lepotica« (Pynsent 2010: 81-82). Nasprotno Tylov Rozervanec ni komičen, temveč je »didaktična zgodba, ki svari pred samoljubnim romantizmom« (prav tam: 82). Tyl ni pretirano skrival, da je roman v veliki meri avtobiografski in da Lucija Mandič: Med žlindro in svitlo mavro: recepciji Krsta pri Savici in Maja 623 je glavni junak Hynek pravzaprav sam Macha, v romanu pa nastopita še Beata (Lori Šomkova, Machova zaročenka) ter Karel (Tyl sam). Hynek je sicer dober patriot, vendar se njegova literatura po Karlovem mnenju ne bo »nikoli prijela pri narodu, ker ni zrasla iz narodnega semena, ni nastala v njegovem duhu.« (prav tam: 82). S tem je meril tudi na Machov Maj. Eden prvih, ki se je Maju postavil v bran, je bil leta 1840 Machov prijatelj Karel Sabina, ki je zapisal, da je bil Macha »nedvomno najpomembnejši [češki] pesnik, o čemer pričata njegov posebni svetovni nazor in način pesnjenja« (Vašak 1981: 133). Sabina se je tudi obregnil ob moralizem čeških kritikov, ki so Macho obsojali skepti-cizma in niso razumeli lirske narave njegove pesnitve (prav tam:133). Med postopnim spreminjanjem splošne družbene klime, ki se je odražalo tudi na sprejemanju Machovih del, pa so se še vedno pojavljali kritiki, ki Maja niso odobravali, med njimi Karel Alois Vinaficky, ki se je v svojem članku iz leta 1841 Čvrty pohled na českou literaturu od r. 1836 do konce r. 1840 strinjal s Tomičkovo kritiko iz leta 1836 (prav tam: 137). Čeprav so tudi Machovi prejšnji nasprotniki pozivali k izdaji njegovih zbranih del (Vašak 1981: 140), je še pred tem leta 1844 v Pragi izšel nemški prevod Maja, ki je spet dvignil nekaj prahu. V časopisu Kvety je bilo objavljeno kratko poročilo o izidu, v katerem je avtor (domnevno Tyl) odgovarjal na komentarje nemških bralcev, ki jim ni bilo po godu, da je v pesnitvi »malo domačega, češkega ali sploh slovanskega« in zapisal, da avtor odgovora »ne ve, zakaj bi bilo to v pesmi sploh potrebno« (Vašak 1981: 173), kar je precej presenetljiva izjava za narodnoprerodno kritiko, tem bolj izpod peresa Josefa Kajetana Tyla. Istega leta je izšla tudi pesnitev Protichudci Vaclava Bolemira Nebeskega, ki se je očitno zgledoval pri obliki Machove pesnitve in njegovi romantiki. Prihodnjega leta (1845) je končno izšel prvi del zbranih Machovih del z obširnim uvodom Karla Sabine. V uvodu je Sabina popisal Machovo življenje in svoje spomine nanj, vključil nekatere odlomke Machovih dnevnikov in pisem ter objavil tudi kritike Maja, ki so izšle takoj po njegovem izidu. Epu je spet stopil v bran ter jih označil za »sramoto naše kritike« (prav tam: 221). Večina člankov iz petdesetih let 19. stoletja je obsojala ostre napade na Maj. Nasprotnikov ep praktično ni več imel, Mache pa se je prijel vzdevek »genialni pevec Maja«. Med tovrstne omembe spada tudi zapis o Machi in njegovem Maju v Pražskich novinach leta 1853, kjer je neznani avtor zapisal: »Machov Maj se je srečal z velikim odporom, lahko rečemo kar s prezirom, takoj po pesnikovi smrti pa z nepravično sramoto, s katero je avtorja romantičnega Maja obsipalo javno mnenje« (prav tam: 275). Zapoznel polemičen odgovor na Maj je bila Erbnova pesem Zahofovo lože, ki je izšla v zbirki Kytice z povesti narodnich (1853), torej zbirki pesmi, ki so nastale po zgledu ljudskih legend. Erben, ki se je tako kot Dobrovsky trudil, da bi ohranil knjižno češčino iz 16. stoletja, je polemiziral tako z Machovim svetovnim nazorom kot tudi 624 Slavistična revija, letnik 67/2019, št. 4, oktober-december jezikovnimi inovacijami (Pynsent 2010: 38), čeprav se v nekaterih njegovih delih kljub temu čuti vpliv Machove poetike (Prokop 2010: 264). Zanimiv je članek Františka Bronislava Korinka iz leta 1854, ki je nasprotoval slavljenju Mache kot nacionalnega pesnika. Macho je sicer imenoval genija in patriota, vendar je poudaril, da svoje romantike ni (tako kot npr. Mickiewicz) združil z nacionalno zavestjo in da s tem za svoj narod ni storil ničesar. Macha po njegovem ni razumel velike naloge, ki mu je bila namenjena kot pesniškemu geniju v času, ko so se ustvarjala velika nacionalna pesniška dela (Vašak 1981: 286-302). Nasprotno je Vincenc Vavra Haštalsky leta 1856 v članku Stručny obrys historie česke literatury Macho imenoval genija, njegov Maj pa »duhapolni« (prav tam: 313). Leta 1858 je izšel almanah Maj, pri katerem je sodelovala generacija t. i. majevcev (Jan Neruda, Vitezslav Halek, Karel Erben, Božena Nemcova, Karel Sabina, Josef Frič, od mlajših pa Adolf Heyduk, Rudolf Mayer, Karolina Svetla in Sofie Podlipska), ki si je Machovo pesnitev vzela za vzor in se dokončno odvrnila od narodnoprerodne poetike »lahkih in cenenih pesmic«, namesto tega pa je želela češko književnost dvigniti na raven evropske (prav tam: 376). Čeprav so se starejši avtorji almanaha (npr. Sabina) še zgledovali pri Machi, so se mlajši trudili slediti novim literarnim tokovom, zato jim Machova poetika kot taka ni bila vzor, saj so njihova dela že prehajala v realizem. Macha jim je bil nekakšen »duhovni oče«, saj so si tako kot on želeli preseči narodotvorno funkcijo literature (Hrabak, Jerabek in Ticha 1984: 226). 5 Primerjava recepcij Dejstvo je, da sta bili literarna in kritiška produkcija leta 1836 na Češkem veliko močnejši kot na Slovenskem3, zato je bil tudi odziv na Machov ep toliko intenzivnejši kot odziv na Krst. Ta je doživel prvo omembo v tisku v primerjavi z Majem dokaj pozno, šele štiri leta po izidu (Malavašič leta 1840), medtem ko je prva recenzija Maja izšla že mesec po izidu (Tomiček leta 1836). Pesnitvi sta bili namreč objavljeni v obdobju Metternichovega absolutizma, ko je narodni prerod na Češkem že prešel v agitacijsko dejavnost, ki jo je podpirala močna publicistična infrastruktura, na Slovenskem pa je bil še vedno stvar zanimanja redkih izobražencev (Hroch 2000: 23). Prvo, kar opazimo ob primerjavi, je, da je bilo odzivov na Maj več in da so bili ti bolj raznoliki, med njimi pa je prišlo tudi do ostrih nasprotij. Sprva je bila recepcija izrazito odklonilna (Čelakovsky, Nejedly, Tomiček, Chmelensky, Tyl), ogorčenost pa je bila odziv na intimno tragedijo likov, ki so družbeni izobčenci in zločinci ter pesimistično razmišljanje o minljivosti in »večnem niču«, ki naj bi bilo tuje in »ne-češko«. Proti štiridesetim letom so se začeli pojavljati prvi previdni zagovori pesnitve 3 Na Češkem so v tistem času ustanovili Češki narodni muzej, začeli izdajati več časopisov (med drugimi Časopis českeho musea, literarni časopis Kvety ter Česko včelo) ter ustanovili Češko matico, ki se je specializirala za izdajanje čeških knjig (Panek in Tuma 2011: 304-05), medtem ko od leta 1800 do 1843 sploh ni izhajal noben časopis v slovenščini. Lucija Mandič: Med žlindro in svitlo mavro: recepciji Krsta pri Savici in Maja 625 in romantizma (Tyl in Kuzmany). Machovi prijatelji (Kuzmany, Sabina, Rieger, Frič) so se v svoji poeziji (predvsem v elegijah napisanih po Machovi smrti) zgledovali pri njegovih jezikovnih inovacijah, rabi jamba, ritmu, prostemu verzu, jezikovnem eksperimentiranju itd., po drugi strani pa je v tem obdobju izšlo kar nekaj parodij Maja (izpod Rubeševega in Tylovega peresa). Recepcija Krsta je bila na začetku skromnejša, vendar glede na omembe v Prešernovi korespondenci skorajda enoznačno pozitivna. Krst je sicer za razliko od Maja ustrezal zahtevam prerodne literature - izguba ozemeljske in kulturne avtonomije Slovanov v 8. stoletju, ki jo obravnava pesnitev, je komajda prikrit namig na položaj slovenskega naroda v Prešernovem času - vendar se kljub na videz za preporod neproblematični vsebini začnejo proti koncu štiridesetih pojavljati ambivalentnejše sodbe, ki spominjajo na zgodnje kritike Maja. Med tem je bila recepcija Maja od štiridesetih let naprej vse bolj pozitivna z le nekaj odstopanji, ki jih lahko opazimo pri zapoznelih negativnih odzivih Erbena in Korineka. Ti premiki vsaj na Slovenskem nekako sovpadajo s prehodom narodnega preroda iz Hrochove faze A v fazo B, ko se dejavnost izobražencev razvije v agitacijsko dejavnost, kar bi lahko razložilo potrebo po bolj bojeviti narodnoprerodni poeziji. V štiridesetih letih je začel Krst vplivati tudi na slovensko literaturo (Žemlja 1841, 1843). Žemlja se je pri Krstu zgledoval na oblikovni ravni, na vsebinski ravni pa naj bi šlo za narodnoprerodni »popravek« Prešernovega dela (Hladnik 2002: 201). Z razvojem nacionalnega gibanja v smeri agitacije je v časopisnih omembah začela prihajati v ospredje nacionalna ideja Krsta, ki je začel veljati za ključno besedilo slovenskega preroda - Bleiweis, ki je bil pozneje do Prešerna sicer zadržan, je uredil ponatis pesnitve in ga postavil na piedestal najboljše slovenske poezije. Tudi na Češkem je v tem obdobju (leta 1845) Maj doživel prvi ponatis s spremno Karla Sabine, pa tudi njegovi nasprotniki so začeli postajati pesnitvi bolj naklonjeni, o čemer priča domnevno Tylov zagovor ne-nacionalne teme Maja, ki je izšel ob nemškem prevodu epa. Prelomnico v sprejemanju obeh pesnitev predstavlja leto 1848. V času marčne revolucije je vrednotenje Krsta pri Savici na splošno ostalo pozitivno, a v tekstih so namesto afirmativnih sodb povezanih z vero v ospredje stopila vprašanja, povezana z nacionalno ideologijo. Rizzi je v kritiki iz leta 1849 hvalil Prešernovo upoštevanje evropskega literarnega kanona in politično zmernost. Opazke bojevitejših preporodov-cev, kot je bil npr. prevajalec Rizzijevega članka, pa vendarle kažejo na to, da vsebina Krsta kljub nacionalni temi ni zadosti učinkovito razširjala nacionalističnih idej. Ti zapozneli odzivi spominjajo na kritike Machove poezije skoraj deset let prej, v njih pa je že jasen vpliv nacionalistične ideologije, ki za svoje potrebe zahteva pozitivno naravnano narodnoprerodno poezijo. Medtem ko je na Slovenskem okoli 1848 narodno gibanje počasi doseglo vrhunec faze patriotske agitacije, je pri Čehih prešlo iz faze agitacije v fazo vzpona masovnega nacionalnega gibanja, ki hkrati pomeni tudi vrhunec čaščenja kulturnih svetnikov (Dovic 2016: 32), kar bi lahko razložilo Machov vzdevek »genialni pevec Maja« in manj zapisov, posvečenih samemu epu. Če se v petdesetih letih intenziteta omemb Maja zmanjša (razen zapoznelih negativnih odzivov Erbena in Korineka), se pri Krstu 626 Slavistična revija, letnik 67/2019, št. 4, oktober-december v tem obdobju poveča število intertekstualnih navezav v literarnih delih. V primerjavi s češkimi literarnimi deli, ki so se navezovala na Maj in so imela za namen predvsem smešenje njegove vsebine, so avtorji z navezavami na Krst pesnitvi priznavali mesto v samem vrhu kanona, o čemer priča npr. Mencingerjev Vetrogončič. V tem obdobju pride Krst tudi v didaktično gradivo (Janežičeva slovnica), recepcija pa se posveča narodnoprebudnim aspektom pesnitve z izjemo kritike Janka Pajka, ki se je pri interpretaciji Krsta še vedno osredotočal na Prešernovo versko prepričanje. Zanimivo je, da klici k bolj bojeviti poeziji, kot je Krst, v tem času zamrejo, vse bolj (po Prešernovi smrti) pa se uvelj avlj a kult pesnika, ki j e dosegel svoj vrhunec šele ob koncu 19. stoletj a. Maj je postal priznan kot kanonsko delo z izidom almanaha Maj, ki je oznanil novo smer v češki književnosti, Krst pa je vztrajal na položaju nacionalne pesnitve vse od prve objave in se mu je ta vloga ob ponatisu Poezij s Stritarjevo spremno besedo le še dokončno potrdila. 6 Sklep Če potegnemo vzporednice med recepcijo Maja in Krsta, lahko opazimo nekakšno zrcalno sliko; kritike Maja so bile sprva močno odklonilne, razlogi za to pa so izhajali iz Machovega odmikanja od narodnoprerodne tematike ter (tuje) romantične estetike. S časoma je nacionalistični diskurz v omembah Maja postal blažji in v ospredje so začeli prihajati argumenti, povezani z Machovim pomenom za razvoj češke literature, sama apolitična vsebina Maja pa je bila potisnjena ob rob. Tako pojmovanje njegovega dela je bolje služilo narodnoprerodni agendi; Maj je torej v drugi polovici 19. stoletja doživel apropriacijo s strani narodnoprerodne buržoazije kljub Machovemu odkritemu ironiziranju nacionalistične ideologije. Kanonizacija Krsta je po drugi strani potekala bolj neenakomerno; na začetku je bila pesnitev neproblematizirana, v času okoli marčne revolucije pa so postale kritike tudi negativnejše, saj Krst kljub vsebini, ki se navezuje na nacionalno zgodovino, ni v celoti ustrezal narodnoprerodni poetiki. Šele v šestdesetih letih je s podobnim premikom v razvoju narodnoprerodnega gibanja, kot se je zgodil na Češkem, ter povečane publicistične in politične dejavnosti postala pomembnejša kanonizacija Prešerna kot kulturnega svetnika, pri njegovi poeziji in s tem tudi pri Krstu pa je prišla v ospredje njena estetska kvaliteta. Viri in literatura Anonimno, 1855: Z Blejskiga jezera. Zgodnja danica: katoliški cerkveni list 8/1. 4. Na spletu. Janez Bleiweis, 1844: Opomba. Kmetijske in rokodelske novice 2/29. 114. Na spletu. Janez Bleiweis, 1875: Literarna zapuščina doktorja Franceta Prešerna: Letopis matice slovenske za 1875. Ur. I. Tušek in M. Pleteršnik. Ljubljana: Matica slovenska. Na spletu. Lucija Mandič: Med žlindro in svitlo mavro: recepciji Krsta pri Savici in Maja 627 Marijan Dovic, 2013: »Češki Prešeren«: Slovenska recepcija Machovega kulta. Slavistična revija 61/3. 461-75. Marijan Dovic, 2016: Kanonizacija kulturnih svetnikov: Analitični model. Kulturni svetniki in kanonizacija. Ur, M. Dovic. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU. Marijan Dovic in Jon Karl Helgason, 2017: National Poets, Cultural Saints: Canonization Commemorative Cults of Writers in Europe. Leiden; Boston: Brill. Fran Erjavec, 1934: Kako se je slinarju z Golovca po svetu godilo. Zbrano delo I. Ljubljana: Jugoslovanska knjigarna. 148-56. Alfonz Gspan, 1960: Rizzi, Vincenc (1816-1856). Slovenski biografski leksikon: 9. zv. Raab - Schmid. Ljubljana: SAZU. Miran Hladnik, 2002: Dve povesti v verzih iz prve polovice 19. stoletja. Romantična pesnitev: Ob 200. obletnici rojstva Franceta Prešerna. Ur. M. Juvan. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovanske jezike in književnosti. Josef Hrabak, Dušan Jerabek in Zdenka Ticha, 1984: Pruvodce po dejinach česke literatury. Praga: Panorama. Miroslav Hroch, 1995: National Self-Determination from a Historical Perspective. Canadian Slavonic Papers /Revue Canadienne Des Slavistes 37/3-4. 283-99. Miroslav Hroch, 2000: Social Preconditions of National Revival in Europe: A Comparative Analysis of the Social Somposition of Patriotic Groups Among the Smaller European Nations. New York: Columbia University Press. Anton Janežič, 1854: Slovenska slovnica s kratkim pregledom slovenskega slovstva ter z malim cirliskim in glagoliškim berilom za Slovence. Celovec: E. Liegel. Na spletu. Balant Janežič, 1852: Žertvovanje na Savi. Slovenska bčela 3/1-3. 3-6, 12-14, 17-20. Na spletu. Andraž Jež, 2012: Zveze Stanka Vraza s češko literaturo. Jezik in slovstvo 59/4. 111-19. Marko Juvan, 1990: Imaginarij Kersta v slovenski literaturi: Medbesedilnost recepcije. Ljubljana: Revija Literatura. Marko Juvan, 2012: Prešernovska struktura in slovenski literarni sistem. Ljubljana: LUD Literatura. Marko Juvan, 2016: Imaginarij Krsta v slovenski literaturi: Medbesedilnost recepcije. Druga, popravljena in dopolnjena, elektronska izdaja. Inštitut za slovensko literaturo in literarne vede ZRC SAZU (eZmono). Na spletu. Janko Kos, 2002: Krst pri Savici v luči kritik in interpretacij. Prešeren in krščanstvo. Ljubljana: Slovenska matica. 81-116. Jernej Kosi, 2013: Kako je nastal slovenski narod. Začetki slovenskega nacionalnega gibanja v prvi polovici 19. stoletja. Ljubljana: Sophia. Erwin Kostler, 2002: Prešernov Krst in Machov Maj: Podobnosti in različnosti v recepciji dveh »nacionalnih epov«. Romantična pesnitev: Ob 200. obletnici rojstva Franceta Prešerna. Ur. M. Juvan. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovanske jezike in književnosti. 329-34. Fran Levstik, 1953: Ježa na Parnas. Zbrano delo 3. Ljubljana: DZS. 43-152. Albinca Lipovec, 1981: Karel Hynek Macha in France Prešeren. Jezik in slovstvo 27/2-3. 57-61. 628 Slavistična revija, letnik 67/2019, št. 4, oktober-december Fran Malavašič, 1840: Slovenische Literaturzustände während des letztverflossenen Jahrzehends 1830-1839. Carniolia 3/54 str. 213; 3/55 str. 217-19. Na spletu. Janez Mencinger, 1961. Vetrogončič. Janez Mencinger: Zbrano delo 1. Ljubljana: DZS. 41-76. Janko Pajk, 1864: Preširn in Petrarka. Kmetijske in rokodelske novice 22/24. 192-93. Na spletu. Jaroslav Panek in Oldfich Tûma, 2011: A history of the Czech lands. Praga: Charles University, Karolinum Press. Boris Paternu, 1989: Modeli slovenske literarne kritike (Odzačetkov do 20. stoletja). Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. Boris Paternu, 2006: Kako brati »Krst pri Savici«. Slavistična revija 54/3. 283-93. Urška Perenič, 2010: Empirično-sistemsko raziskovanje literature: Konceptualne podlage, teoretski modeli in uporabni primeri. Ljubljana: ZDSDS (Slavistična knjižnica, 16). Urška Perenič, 2012: Čitalništvo v perspektivi družbenogeografskih dejavnikov. Slavistična revija 60/3. 265-382. Dušan Pirjevec, 1978: Vprašanje o poeziji. Vprašanje naroda. Maribor: Obzorja. France Prešeren, 1974: Pesnitve in pisma. Ljubljana: MK. Dušan Prokop, 2010: Kniha o Màchovë Maji. Praga: Academia. Robert B. Pynsent, 2010: Mâcha, the Czech National Poet. History of the Literary Cultures of East-Central Europe: Junctures andDisjunctures in the 19th and 20th centuries. Volume IV: Types and Stereotypes. Ur. M. Cornis-Pope in J. Neubauer. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. 56-85. Vincenc Rizzi, 1849: Poezije doktorja Franceta Prešerna. Slovenija 2/104. 416. Na spletu. Dimitrij Rupel, 1976: Svobodne besede (odPrešerna do Cankarja). Koper: Lipa. Aleksandr Stich, 1987: Prešeren in Macha. Sodobnost 35/2. 207-19. Josip Stritar, 1866: Preširnove poezije. France Prešeren: Pesmi Franceta Preširna, s pésnikovopodobo, z njegovim životopisom in estetično-kritičnim uvodom. Ljubljana: O. Wagner. Na spletu. Luka Svetec, 1851: Vladimir in Kosara. Slovenska bčela 2/1-5. 4-7, 19-23, 35-38, 51-54, 69-72. Na spletu. Lovro Toman, 1850: O Prešernovim spominku. Kmetijske in rokodelske novice 8/15. 61. Na spletu. Janez Trdina, 1952: Pretres slovenskih pesnikov. Zbrano delo 4. Ljubljana: DZS. 188-208. Pavel Vašak (ur.), 1981: Literarni pout' Karla Hynka Màchy: Ohlas Mâchova dila v letech 1836-1858. Praga: Odeon. Jonatan Vinkler, 2004: »Tisk a papir jsou vyborné.« - Prešeren in Mâcha v primežu nacionalizma. Prevajanje besedil iz obdobja romantike: 29. prevajalski zbornik. Ur. M. Ožbot Ljubljana: Društvo slovenskih književnih prevajalcev. 245-66. Marko Zajc in Janez Polajnar, 2012: Naši in vaši: Iz zgodovine slovenskega časopisnega diskurza v 19. in začetku 20. stoletja. Ljubljana: Mirovni inštitut. Miloš Zelenka, 2014: K izbranim problemom narodnega preroda: oscilacija romantike z realizmom kot primerjalni problem. Slavistična revija 62/1. 109-19. Jožef Žemlja, 1843: Sedem sinov. Ljubljana: samozaložba. Na spletu. Lucija Mandič: Med žlindro in svitlo mavro: recepciji Krsta pri Savici in Maja 629 Summary This paper compares the receptions of two national poems, France Preseren's The Baptism on the Savica and Karel Hynek Macha's May. Both were first published in 1836 and by the end of the 19th century were considered "national poems" of their respective national literatures. However, despite this similar outcome, the processes of their canonization differed greatly. These processes were strongly tied to the development of the Slovene and Czech national revivals, both of which were primarily language-based, while the literatures of these nations served as one of the main tools for the dissemination of nationalist ideologies. By comparing the reception of these works from 1836 to 1853 (May) and 1866 (The Baptism on the Savica)—the years by which they were firmly canonized—we discover similarities and differences in the development of these processes and how they reflect the political and social changes of the time. The reception of May was at first almost exclusively negative, which stemmed from the poem's deviation from revivalist poetics and (foreign) Romantic aesthetics. Later, closer to the 1850s, critics' views softened and they started to praise Macha's importance for the development of Czech literature, while the apolitical content of May was deemphasized. On the other hand, the reception of Preseren's The Baptism on the Savica was at first unanimously positive, while around the time of the March revolutions its reception became slightly more ambivalent, which shows that despite the national subject matter, it did not entirely correlate with revivalist poetics. Only when literature ceased to be the main medium of the dissemination of national ideology, and national revivals shifted from primarily cultural to political movements, did both poems begin to be appreciated for their aesthetic value.