UČITELJSKI GLASILO „ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DRUŠTEV V TRSTU". (( Slovesu ------------------------------------------------ 'c V lsl je bil primoran obleči vojaške cunje in jih nositi do pol leta pred! koncem vojne, ko je bil odposlan zaradi bolezni. V Tečnu ob nemški meji se je ustanovil, da je imel kratko pot do Lipskega, do Pem-bauerja, ki se ga je vnovič oklenil do drugega povratka v domovino, — Hiša njegova porušena, ni sledu, kje je stala, domači pregnanci se vračajo. Ta draga sveta naša zemlja... Ah, koliko gorja! Kumar je velik umetnik. Kar mu je dala narava ob rojstvu je veliko, nič manjše pa, kar mu je življenje od- reklo do danes, saj se sliši vse to iz vsakega glasu, ki ga izdihne iz klavirja. Imamo klaviristov-umetnikov mnogo in vsake vrste, od akademikov in virtuozov do naj-ekstremnejših modernistov, ali klaviristov — ptoetov i-mamo malo in od teh zavzema pri nas Kumar prvo in najlepše .mesto, tako, kakor med! Nemci romantični kolonist in Chopinov igralec Pembauer, Kumarjev učitelj. Imeniten je naš umetnik tudi kot klavirski učitelj in pedagog. V poučevanje jo uvedel Riemannov sistem. S tem se je povzdignil nad tiho rodoljubno delo do one stopnje, kjer se naš narod meri z drugimi, spajajoč vse ljudi v duševno bratstvo. O mojih rojakih pa drugič kaj več. IVAN GRBEC: Beseda o naših koncertih (Prireditelj pianist Srečko Kumar s sodelovanjem pevke Avrelije Sancinove in vijolinista Karla Sancina. Koncerti so se vršili v Skednju 11. dec. 1920., pri Sv. Ivanu 19, dec. 1920. in na Opčinah 21. dec. 1920.) Prireditelj je prodrl fronto. S koncertom na najvišji stopnji umetnosti je udaril, da potisne v stran našo zastarano in nagnito iz nerazumevanja in udobnosti in takih nizkih, nizkih — kako naj rečem — telesnih 'sladkosti rojeno grintavo rano šaljivih pošt in prav malo šaljivih »prostih« zabav. Bog nam odpusti! So, ki pravijo: »To %f za naše ljudstvo, to ni za narod: Beethoven, Chopin — Bog ne daj! Za ljudstvo je valček, polka, marš.« Ovreči to trditev je bil glavni men našega dela. V Skednju se je dalo vse, kar. je obetal vzpored: Tar-tinijevo in Beethovnovo sonato za klavir in vijolin, Chopinove klavirske skladbe, Lajovčeve in moje pesmi. Polna dvorana; stan in jezik nas nista ločila, družilo na« je srce. Svečanost in tišina kakor ob veliki maši, na dan vstajenja. Lepo — prelepo. Ako bi se zares našli trije ljudje iste misli, bi na koncil vzporeda odpadel oficijelni »tingeltangel« (Čebela, Ca-priccio). Kaj bi človeku, ki je pristopil k božji mizi, da dobi nebeškega kruha za popotnico vlivali v usta na zadnje pomij. Pri Sv. Ivanu so morale odpasti pesmi zaradi obolelosti g. pevke; hipno je zazijala velika vrzel pri vseh, ki so jih pričakovali. Ko 'sem pa napravil razpoloženje pn* vseh, ki so prišli zraven s srcem, pred vsako izmed naj-globjih Chopinovih skladb, oh, takrat ni bil to več Cho' pin, takrat se je iz umetnika samega in iz nas zlila vs» ljubezen do naše domovine, kakor so nas jo učili ljubit' In trpeti zanjo naš Cankar, naš Gregorčič, naš Tratniki to ni bil le Chopin, to je bila naša bolečina, ki je iz ranjenega srca kriknila do neba. Na Opčinah je bil idealen koncert na krasnem Bosen' dofferju, ob vsaki strani vaza s cvetlicami, a žal, posla' šalcev malo. Tista utrujenost, ki se je pokazala pri pf' vem in deloma tudi pri drugem koncertu, je tu po pok noma izginila; tem občutnejše je bilo ob takih razmera^ za umetnika, da je imel izgubo. Še enaželja: Zagodite kaj kmalu še in pridite, le priditc vsi! uveden vrhovni škotski savet, kao skup sa* vetnih zbor-ova ministarstva, školski parla* rnent, koji treba barem dvaput > godišnje da zaseda, a pred njega pripravljače na nauenom temelju sve piano ve i- reforme pedagoška ustanova Jana Amosa Komenskoga, koja več postoji. Sve ustanove, koje se starajo o odgoju decc, koja osnovnu skolu još ne ipolaze, imaju naziv Škole materinske (Materske školy). Od* gojna sredstva jesu: zaposlenost, igre, pre* dodžbe predmeta i razgovori o njima, pošlo* vice, pevanje, telesne vežbe, laki poslovi, na* vikavanje da se samii pos-luže. Organizacija materinskih škola zahteva da pohadjanje tih škola bude obavezno za svu decu počevši od pete godine (s tim se nemo* žemo složiti). Materinske škole limadu se oba* vezno osnivati u svakoj opštini sa 2000 sta* novnika. Trošak imaju da podnose opštinc uz pomoč države. Udruženja i neporoene osobc mogu osnivati materinske škole s do* zvolom najviših školskih nadleštava. Mate* rinske škole treba da budu samostalne, sa samostalnom upravom; odgojiteljske mate* rinskih škola moraju imati propisanu naobraz* bu za ovaj poziv. Organizacija učiteljica ma* terinskih škola traži da bude zastupa-na u nadzornim nadleštvima,. naroeito traži ze* maljsku nadzornicu i nadzornicu okružnu, redovni Ijekarski nadzor, odgovarajuee regu* lisavje materij alnih odnosa (uvrštenje u gru* pu C državnih činovnika) i regulisanje struč* ne izobrazbe. Potrebno obrazovanje dobiva mladež od 6—14 god. u narodnoj školi, koja če se deliti na školu opštu i gradjansku (me* šfanska). ______________ (Dalje prih.) Stavska srednješolskih učiteljev Jul. Benečije 8. decembra 'se je vršilo zborovanje delegatov »Zveze decembra se je vršilo zborovanje delegatov »Zveze srdnješolskih učitljev Julijsk Benečije«, v kateri so združeni skoro vsi srednješolski učitelji brez razlike strank in ki ima svoje podružnice v vseh krajih, kjer je kakšna srednja šola. V zadnjem času so ustanovili tako podružnico tudi slovenski profesorji v Idriji. Na tem zborovanju je bila sprejeta resolucija, ki je stavila vladi ultimatum za odgovor na ekonomike zahteve, ki so bile predložene 11. novembra. Državni srednješolski učitelji zahtevajo povišek 600 L mesečno za vse učitelje brez razlike, za suplente in za definitivne učitelje, za samce in za oženjene. Sam na sebi je gotovo- zahtevani ipovišek velik, v resnici pa je majhen in popolnoma upravičen, če se pomisli, da dobivajo profesorji -komaj v zadnjih mesecih e-nako plačo v lirah, kakršno so dobivali v kronah pred polc-mom. Danes pa ima lira manjšo kupno vrednost kakor tedanja krona. Ekonomske razmere srednješolskih učiteljev so torej resnično tragične, še bolj tragične, kakor so bile 1. 1918. To je sprevidela tudi tržaška občina, ki je -primerno zvišala plače mestnim profesorjem. S zahtevanim zneskom pa bi državni profesorji komaj dosegli plače komunalnih -kolegov. Gotovo si ta ali oni profesor v velikem mestu, kakor je Trst, lahko drugače -pomaga, ta možnost pa odpade popolnoma za profesorje na deželi; njih usoda je še bolj žalostna kakor ona tržaških profesorjev. Vladni odgovor na memorandum in na ultimatum je -bil ncpvoljen, da, skrajno žaljiv za profesorje same. Zato so začeli vsi državni profesorji 11. decembra s stavko. Priključili so se jim deželni profesorji in učitelji na drugih zavedih, kjer se urejuje plača po plači državnih u-čiteljev. Stavka traja od tistega dne kompaktno, z edino izjemo treh profesorjev, arh. Braidottija 'v Trstu, prov. gimn. vodje Ostija v Kopru in prov. vodje idrijske realke Paulina, ter profesorjev pazinske deželne gimnazije, ki nikakor se ne zavedajo važnosti začete akcije. V prvi fazi stavke je stavila vlada kakor ostalim istočasno stavkujo-čim državnim uslužbencem, tudi -profesorjem enake protipredloge; vladne ponudbe so bile: izenačenje plač s plačami v starih provincah, izredna in prehodna mesečna doklada v znesku od 100 do 300 L, ter enkratni -predujem 1000 L na račun diference, ki bi na stala po- izenačenju. Ta ponudba pa ne vsebuje za profesorje nobenih priboljškov, temveč celo poslabšanja gmotnih razmer. Res, da bi dobivali omenjeno mesečno doklado, toda ta ne bi bila samo nezadostna, požrlo bi jo popolnma izenačenje plač in uvedba osebnega davka v Julijski Benečiji. Zato so tudi profesorji te ponudb* krakemalo odklonili, in ker je vlada vztrajala dalje pri svojem stališču, so na zborovanju dne 24. decembra sklenili, pretrgati vsako zvezo z vlado. Do tega koraka pa jih ni gnalo samo skrajno slabo gmotno razmerje; izenačenje plač z onimi profesorjev v stari Italiji, ne bi samo prisililo tudi tukajšnje profesorje, da si poiščejo izven šole še drugod zaslužka, morda celo na način, ki ne odgovarja stanovski časti in ugledu, kar pa gotovo ne more biti v prid šoli in pouku. Učitelj naj živi samo s šolo in za šolo. Tu je njegovo polje, tu naj uveljavlja svoje sile, tu naj izpolnjuje svojo dolžnost s srcem in dušo.To pa lahko stori le tedaj, ako mu je za-sigurano primemo materialno življenje in ako ima -priliko in sredstva, da samega sebe dalje izobražuje in da črpa tudi sam nove, duševne hrane za izvrševanje svojega -poklica. Izenačenje pa -bi celo ono malo dobrega v tem oziru kar še imajo tukajšnji srednješolski učitelji, le uničilo. Izenačenje pa pomenja tudi naskok na »službeno pragmatiko«, ki so si jo profesorji po hudih bojih 1. 1917. priborili, in ki jim. zasigura primemo pravno stališče in ugled, in ki tvori brezdvomno izborno, podlago za pravo poslovanje naših srednjih šol. Z izenačenjem bi postali tudi tukajšnji profesorji brezpravna raja, in šcia bi pala iz višjega stališča na nižje. Odprava »službene pragmatike« bi pomenila hud udarec za tukajšnje šolstvo. O kakem nadomestilu »pragmatike« ne more biti niti govora, kajti v stari Italiji »pragmatike« niti nimajc. Le tako si lahko raztolmačimo ono skopo in prečudno odredbo italijanske vlade, ki noče profesorjem iz starih provinc, ki so bili po razpisanem natečaju sprejeti v službo v n