68 Razredni pouk 1/2013 Predstavitev projekta Na naši šoli izvajamo različne projekte, s kateri- mi želimo obogatiti pouk in omogočiti doseganje kakovostnejšega znanja in razvijanje različnih veščin in odnosov na višjem nivoju. Eden izmed njih je prav gotovo projekt Evropska vas, ki poteka pod okriljem Evropske hiše Maribor. Zaradi ino- vativnega načina spoznavanja držav EU in njihovih značilnosti je to priložnost za odkrivanje novih poti do znanja, tako za učitelje kot za učence. Vsaka država je resnično nekaj enkratnega in neponov- ljivega. Na žalost se tega premalokrat zavedamo. Prav gotovo takšni projekti pripomorejo k boljši ozaveščenosti in spoznavanju teh držav. Sodelovanje z okoljem Sodelovanje pri mednarodnem projektu: Evropska vas – priložnost za odkrivanje novih poti do znanja ter povezovanja učiteljev in učencev razredne stopnje Povzetek: Osnovna šola Primoža Trubarja Laško je v letošnjem šolskem letu že šestič zapored sodelo- vala v mednarodnem projektu Evropska vas. Tokrat smo izbrali slikovito državo – Španijo, in jo razi- skovali kot celoto, z njenimi kulturnimi, zgodovinskimi in geografskimi značilnostmi. V uvodu prispevka bom okvirno predstavila projekt in opredelila namen in cilje. V osrednjem delu bom opisala, kako je projekt potekal na naši šoli, poudarila njegove prednosti in opisala, kako smo v aktivnosti vključevali osrednjo temo: Leto aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti. Sodelovanje v projektu nas je spodbudilo k odkrivanju novih poti do znanja ter povezalo učitelje in učence razredne stopnje. Ključ- ne besede: projekt, timsko delo, države članice EU, Španija, mednarodno sodelovanje. Abstract: The primary school Primož Trubar in Laško has joined the international project the European village for the sixth time. This time we chose a picturesque county Spain. We researched is as a whole including cultural, historical and geograohycal features. In the article I will introduce the project and its objec- tives. Then I will concentrate on how the project was run at our school, I will describe the advantages and disadvantages and explain how the topic The year of active and healthy ageing and intergenerati- onal cooperation figured in our activities. The cooperation in the project encouraged us to dicover new learning strategies and it connected the teachers and students in the first cycle. Key words: project, team work, EU member states, Spaain, international cooperat Karolina Teršek Osnovna šola Primoža Trubarja Laško Razredni pouk 1/2013 69 Osnovni cilj in namen projekta je namreč ustvar- jalno in z različnimi oblikami dela spoznavati države članice Evropske unije in spodbuditi medkulturno razumevanje, toleranco, solidarnost, spoznavanje drugih držav in narodov v Evrop- ski uniji ter hkrati spodbuditi zavedanje lastne kulturne identitete. Celotno zastavljeno delo v okviru projekta je temeljilo na uresničevanju tega cilja. Vsako državo posebej je zanimivo spoznavati. Vsaka v sebi skriva veliko pestrih geografskih, zgodovinskih in kulturnih znamenitosti. Za učence so izredno zanimivi šport, zgodovina, glasba, tehnika in znanost. Z aktivnim sodelovanjem v projektu tako tudi spoznajo različne države EU in razvijejo občutek pripadnosti neki večji skupnosti, ki jim daje primer zglednega sodelovanja in skupnega reševanja problemov sodobnega časa. V tem projektu sodelujemo že od samega začetka. Tokrat smo izbrali temperamentno in slikovito Špa- nijo. Spoznavanja te države smo se lotili celostno. Raziskovali smo jo kot celoto, z njenimi kulturnimi, zgodovinskimi, geografskimi … značilnostmi. Kako smo sledili osnovnemu namenu in ciljem projekta? V projektu je sodelovala večina učiteljev in učen- cev razredne stopnje iz matične šole Primoža Trubarja Laško in vseh njenih petih podružničnih šol (Debro, Reka, Rečica, Šentrupert in Vrh), dva učenca predmetne stopnje, ki imata dodatno stro- kovno pomoč zaradi vedenjskih in čustvenih težav, ter učenci oddelka z nižjim izobrazbenim standar- dom. Tako je bilo v projekt vključenih 24 učiteljev razredne stopnje in 415 učencev. Trudili smo se, da smo sledili osnovnemu namenu in ciljem projekta Evropska vas in si ob tem začr- tali še veliko drugih vzgojno-izobraževalnih ciljev. V projektu smo razvijali in spodbujali tudi sodobne pristope in metode učenja: medpredmetno pove- zovanje, aktivno vključevanje otrok, ki pouk so- oblikujejo, sodelovalno učenje, timsko in razisko- valno delo ter razvijanje in spodbujanje kritičnega mišljenja. Poudarjena je bila tudi kulturna vzgoja, saj kot osrednji element vseživljenjskega učen- ja pomembno pripomore k celovitemu razvoju osebnosti vsakega posameznika ter sooblikuje človekovo kulturno zavest in izražanje. Delo smo začeli v začetku oktobra. Oblikovali smo tim mentorjev. Glede na velik odziv smo si lahko obetali uspešen, kvaliteten projekt, v katerem bomo dobro sodelovali. To se je tudi ves čas kazalo na naših srečanjih, sestankih, dopisovanjih po e-pošti, povezovanjih med razredi in mentorji. Med seboj smo se uspešno dogovarjali, izmenja- vali izkušnje, ideje in jih nadgrajevali. Vsak odde- lek se je lotil različne tematike, ki je bila vezana na državo. Ob koncu projekta je nastala pestra paleta dejavnosti in izdelkov, ki smo si jih medse- bojno predstavili. Takšen način dela je povezoval tako učitelje kot učence. Poskušali smo zajeti vse značilnosti in tudi kak- šne podrobnosti te države ter se ob tem veliko naučili. Od novembra do maja smo: • izdelovali različne predmete, ki so prikazovali državne simbole • izdelali predstavitvene elektronske prosojnice o Španiji za ogled po vseh razredih • s slikovitimi plakati prikazovali geografske in zgodovinske značilnosti Španije • spoznavali španski jezik in izdelovali prepro- ste slikovne slovarje • prepevali španske pesmi • se učili španskih izštevank • pripravljali in izvajali medrazredne kvize o Španiji, po tematskih sklopih (šport, največje znamenitosti, pravljični junaki. ..) • izdelovali družabne igre (spomin o španskih znamenitostih in športnikih, spoznavamo španske besede, simbole) in se jih igrali • spoznavali značilne španske jedi in si jih tudi sami pripravili (španske tortilje, španske vetrnice) • se seznanjali s španskimi umetniki in izdelo- vali umetnine, ki so se po tehniki poskušale približati umetninam Picassa, Mirója • vzpostavili stik s španskim veleposlaništvom v Ljubljani in se razveselili slikovnega in e- -gradiva, ki smo ga prejeli od njih • pripravili prireditev Pozdrav pomladi, na kateri smo se predstavili tudi s »španskimi« točkami Zanimali so nas tudi španski književniki, športniki, filmski, risani junaki in oblikovalci avtomobilov. Aktivno se nam je pridružila profesorica špan- skega jezika iz jezikovnega studia, ki je učencem 70 Razredni pouk 1/2013 pripovedovala pravljice v španskem jeziku, jih učila španske pesmice in jim pripovedovala o zanimivostih iz potovanj. V šolski knjižnici je knjižničarka pripravila ponud- bo knjig španskih avtorjev za bralce od 1. do 9. razreda Od maja do junija se je dogajalo: • pripravili smo gledališko točko, ki je na zaba- ven način prikazovala značilnosti te države. Nastopa so se udeležili vsi učenci razredne stopnje in učitelji. • na sklepni prireditvi v Celju so špansko stoj- nico krasili izdelki naših učenk in učencev. V spremljevalnem programu prireditve smo se predstavili s plesnim kolažem: Španija – de- žela športa: »Od olimpijskih iger do svetovnih prvakov v nogometu«. • projekt smo predstavili tudi na spletni strani naše šole. • ob dnevu šole smo imeli razstavo v šolski avli, kjer smo prikazali prav vse izdelke in raču- nalniško projekcijo, ki je predstavljala naše aktivnosti skozi vse šolsko leto. Slika1 Slika 2 Slika 3 Osrednja tema projekta Osrednja tema, ki jo je bilo treba vzporedno vključevati v delo in dejavnosti tega projekta, je bila: Leto aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti. Na naši šoli se vseskozi trudimo, da starejše občane in občanke vključujemo v aktivnosti, delo in življenje šole. Učence ozaveščamo, da so jim lahko njihovo znanje in izkušnje v dragoceno pomoč in podporo in da aktivno staranje pomeni polno udeležbo starejših v družbenem življenju. Ta projekt nas je še dodatno motiviral, da smo določene aktivnosti in sodelovanja nadgradili in dodatno oplemenitili. Preko druženj in različnih dejavnosti so učenci spoznavali, kako lahko drug drugemu pomagajo, se učijo od starejših in tudi starejši od njih, ter se ob tem socialno in čustveno krepili. Tem ciljem smo sledili tako, da so učenci: nastopali v domu za ostarele v Laškem in v Hiši generacij Laško, preživljali urice v domu za osta- rele, se z njimi družili, sprehajali, jim pomagali na sprehodih – potiskali invalidske vozičke, risali s kredami po njihovem dvorišču … sodelovali na ustvarjalnih delavnicah v Hiši generacij. Starejše občanke in občani so učili učence raznih ročnih spretnosti in skupaj ustvarjali (oblikovali z glino, gubali cvetje za španske plesalke, šivali, vezli, slikali – ustvarjali izdelke za projekt), se družili s starejšimi občani, nekatere tudi obiskali na domu ter jih povabili na učne obiske v šolo, na zaključek projekta in razstavo, računalniško opismenjevali starejše. Učenci so učili starejše občane rabe računalnika in skupaj z njimi po internetu iskali zanimivosti o Španiji, iz višjih razredov ponudili Razredni pouk 1/2013 71 učno pomoč učencem nižjih razredov in skupaj izdelovali plakate, pripravljali španske prigrizke in pekli španske vetrnice. Slika 4 Slika 5 Sklepne misli in vtisi Na naši šoli smo zadovoljni, ker se število sodelu- jočih mentorjev, učencev in prostovoljnih udele- žencev v tem projektu z leta v leto povečuje. To dokazuje, da smo si začrtali pravo pot in da se je projekt dobro »prijel« in tako spodbudil še večje zanimanje. Vanj se vključujejo tako naše podruž- nične šole kot tudi učiteljica in učenci iz oddelka z nižjim izobrazbenim standardom ter učenci z vedenjskimi in čustvenimi težavami. Opravili so ogromno dela in kar nekaj mesecev živeli s projektom ter dobro spoznali državo Španijo. Tudi starši se vse bolj zanimajo, sodelujejo in komaj čakajo na našo vsakoletno razstavo v avli šole. Vedno bolj nas obiskujejo tudi na sklepni prireditvi v Celju in nas s tem pozitivno podpirajo. Mlajši učenci so se izkazali kot zelo učinkoviti in pomembni sooblikovalci tega projekta. Ob tem so se naučili veliko zanimivega in koristnega ter pokazali svojo ustvarjalnost. Projekt nam je pope- stril učne vsebine in vse dejavnosti so potekale z veliko pripravljenostjo, voljo učencev ter v prijet- nem delovnem vzdušju. Pozitivni odzivi prihajajo od učencev in staršev ter starejših ljudi. S svojimi spomini in znanjem popestrijo naše urice o zbi- ranju informacij glede te države. Kot vodja tega projekta ocenjujem, da so si učenci s sodelovanjem pridobili veliko znanja in dodat- nih kompetenc, ki so potrebne za učenje, timsko delo, raziskovanje, sodelovanje, komuniciranje in ozaveščanje. Prepričana sem, da je bil projekt na naši šoli uspešno izveden, namen in cilji pa dose- ženi. Vsebine so bile pestro in raznoliko izbrane, področja so se nadgrajevala glede na starost otrok, posegli smo v vsa predmetna področja in uresničevali njihove cilje. Mentorji in zunanji sode- lavci smo skupaj z učenci raziskovali, spoznavali, načrtovali in ustvarjali ter se učili drug od druge- ga. Učenci so se samostojno odločali za področja raziskovanj in s tem bili še bolj motivirani za delo. Izdelki učencev in vsi končni rezultati pa so poka- zali, da so bili pri delu aktivni, ustvarjalni, vztrajni in zelo uspešni. Pri pedagoškem delu so mentorji uporabljali različne strategije, metode in tehnike, ki so pripomogle h kvaliteti končnih rezultatov dela. Izdelki učencev so primerni njihovi starosti in sposobnostim. Mlajši so se predvsem zabavali ob izdelovanju lutk in preizkušanju didaktičnih igrač ter drugih praktičnih izdelkov. Starejše učence pa je zelo motiviralo delo z računalnikom. Tovrstni projekti tudi zelo dobro vplivajo na učence, ki imajo vedenjske in čustvene težave. Zanimive vsebine jih motivirajo in spodbudijo k sodelovanju. Pridobivajo si nove kompetence, razvijajo svoja močna področja, za katera dobivajo potrditve, pohvale in si tako oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce in ustvarjajo pozitivno samopo- dobo. Viri: 1. Kobale, B. (ur.) (2011). Evropska vas. Kranj: Šola za ravnatelje in Evropska hiša Maribor. 2. Razpis projekta (2011/2012). 3. Program in predstavitvena zgibanka: Evropska vas (2012).