POROČILO ZAČASNEGA KOLEGIJSKEGA POSLOVODNEGA ORGANA V ZAVODU TIVOLI O STANJU, PRIPRAVI SANACIJSKEGA PROGRAMA IN ZASNOVI NOVE SAMOUPRAVNE ORGANIZIRANOSTI V DO ZAVOD ŠPORTNO-REKREACIJSKI CENTER TIVOLI I. SPLOŠNO Problematika ŠRC Zavod Tivoli poteka že več let. O tem nam pričajo dokumenti samoupravnih organov Zavoda, družbenopolitičnih organizaoij Zavoda kot tudi materiali, gradivo in sklepi z različnih organov in organizacij druž-benopolitifinih skupnosti. Glavni problemi izhajajo iz ne-urejenega statusa športno-rekreacijskega centra Zavod Tivoli, saj v sedanji obliki pridobivanja dohodka nima traj-nih pogojev za uspešno poslovanje, kaj šele uspešnega upravljanja z družbenimi sredstvi. Na podlagi takega stanja je tudi uspeh poslovanja v letu 1980 negativen, kar je razvidno iz bilance, in sicer: 1. Bilanca uspeha 1979 1980 vOOOdin Indeks — Celotni prihodek — Porabljene surovine in material — Porabljena energija — Proizvodne storitve — Reklama in propaganda — Reprezentančni stroški — Neproizvodne storitve —• Drugi materialni stroški1 — Dnevnice — Amortizacija po pred. st. — Drugi stroški Skupaj porabljena sredstva — Dohodek — Prispevki iz dohodka — Obrestt za kredit — Zavarovalnine — Druga plačila iz doh. — Obveznosti iz dohodka —- Osebni dohodki — Stanovanjska gradnja — Razporeditev čistega dohodka — Izguba 2. Izguba prikazna po enotah 62.761 61.334 98 23.510 16.993 126 2.482 3.172 128 610 1.549 254 142 214 152 106 45 42 19.394 22.575 116 2.424 2.047 84 1.517 803 53 2.884 3.041 105 787 1.435 182 43.861 48.705 111 18.900 12.629 66 696 775 111 364 866 238 287 244 85 157 339 216 17.396 10.405 16.830 988 19.032 1.123 17.818 —422 20.155 9.750 60 113 114 113 2.310 Enota Celotni prihodek Stroški Dohodek — Izguba 1. Hala Tivoli 2. CKT 3. Avtodrom 4. Golf 5. Športni park 6. Tenis 7. Zlati klub 8. Mimi casino 9. Bovvling 10. Reklame 11. Projektivni biro 12. Zabavni park 10,160.574,87 7,810.719,70 1,802.582,00 211.200,00 363.640,00 936.682,80 314.420,00 808.941,60 2,041.909,30 6,937.550,00 219.893,60 14,587.435,42 —4,426.860,55 11,857.610,38 —4,046.890,63 1.020.856.84 +781.725,16 168.803,05 +42.396,95 838.476,72 —838.476,72 334.076,75 +29.563,25 838.794,55 +97.888,25 162.991,05 +151.428,95 824.466,74 —15.525,14 300.450,45 +1,741.458,85 6.906.654.85 +30.895,15 445.222,60 —225.329,00 Enota Celotni prihodek Stroški Dohodek — Izguba 13. Prireditve 11,110.086,20 12,662.378,15 —1,542.291,95 — komer- ciala 9,271.743,80 12,207.980,15 —2,936.236,35 — od 1/11 dalje 1,071.542,40 454.398,00 +617.144,00 — oddaja hale 776.800,00 — +776.800,00 14. Gostin- stvo 18,615.406,70 19,709.200,37 —1,093.793,67 61,334.698,77 70,657.417,92 9,322.719,15 Začasni kolegijski poslovodni organ je podrobno anali-ziral poslovanje zavoda, tako po posameznih notranjih organizacijskih enotah, kakor tudi po elementih bilance uspeha, kar je tudi podlaga za bodoče aktivnosti na pod-ročju zboljšanja samoupravnega in notranjega organizira-nja kot tudi samega poslovanja. !l. Cilji začasnega kolegijskega poslovodnega organa v sanacijskem programu 1. Osnovna naloga ZKPO je pridobiti sredstva za po-kritje izgube po zaključnem računu za leto 1980. Izguba je izkazana po bilanci 9,7 mio din. Vsled nekaterih nepra-vilnosti bo dokončna neknita izguba znana šele po odločbi inšpekcije SDK, katera pregleduje zaključni račun. Začasni kolegijski poslovodni organ je izoblikoval več variant pokrivanja izgub in pokrenil postopke za obravna-vo. Predlogi so oblikovani v smeri pokrivanja izgub s strani: — TKS mesta Ljubljane, TKS občin, DPS mesta Ljublja-ne in DPS občin Ljubljane. Prav tako so bili podani predlogi za odpise nekaterih terjatev in pridobitev sanacijskih kreditov s strani sklada skupnih rezerv gospodarstva. Vsi dosedanji predlogi so bili spričo sedanje zaostrene ekonomske situaoije in pomanjkanja sredstev pri posame-znih nosilcih sicer obravnavani, vendar odklonjeni z oce-nami, da je potrebno problematiko še nadalje usklajevati. Zato ZKPO predlaga naslednjo solucijo pokritja izgube, katera izhaja iz zakonov, ki urejajo sedanjo problematiko (te so: Zakon o sanaciji in prenehanju organizacij združe-nega dela — Ur. I. SFRJ št. 41/80, Zakon o svobodni menja-vl dela — Ur. I. SRS, št.). 2. Športnorekreacijski center Zavod Tivoli je registriran kot enovita delovna organizacija za dajanje storilev šport-nim klubom za izvajanje športnih in tekmovalnih progra-mov, izvajanje športnorekreacijskih aktivnosti občanov in organiziranje kulturnih prireditev ter množičnih manifesta-cij. Glede na način pridobivanja celotnega znanja in do-hodka v tej dejavnosti je potrebno za sanacijo izgube upo-rabljati 33. člen Zakona o pogojih in postopku za sanacijo, kateri določa, da temeljne organizacije s področja druž-beniih dejavnosti, ki pridobivajo dohodek s svobodno me-njavo dela po samoupravni interesni skupnosti oz. v nje-nem okviru (v našem primeru preko športnih klubov), mora-jo v primeru izkazanja nekrite izgube v zaključnem računu obvestiti samoupravno interesno skupnost. Zato pa je dolž-na, da o sanaciji tudi razpravlja na svojih organih in se izreče za postopek sanacije ali ne. O izgubi Zavoda Tivoli je bila samoupravna telesnokul-turna skupnost občine in mesta večkrat obveščena ter o sklepu DS Zavoda Tivoli o uvedbi sanacijskega postopka, ravno tako tudi o izkazani' izgubi. S tretjim odstavkom 33. člena istega zakona pa je določeno, da temeljne organi-zacije, ki upravljajo dejavnost s področja družbenih dejav-nosti in ki uresničujejo svobodno menjavo dela v nepo-srednih odnosih, pošljejo sklep o uvedbi sanacijskega postopka tudi temeljnim organizaoijam, s katerimi uresni-čujejo svobodno menjavo dela v neposrednih odnosih. Zato ZKPO smatra, da je samoupravna telesno-kulturna skupnost občine Šiška (za del množičnega športa in te-lesne rekreacije) in samoupravno telesno-kulturno skup-nost mesta Ljubljane (za vrhunski šport) treba pozvati, da se izreče za sanacijo Zavoda Tivoli in tudi o obliki in na- činu sanacije. Pri tem pa je dolžnost DPS občine Šiška (IS in skupščina občine) da v polni meri akcijsko in ro-kovno opredelijo postopke sanacije. Predvsem gre tu za usposobitev obeh Samoupravnih interesnih skupnosti za pokrivanje izgub. Zavod Tivoli ni pridobitna organizacija in spričo po-manjkanja sredstev za šport po srednjeročnem programu 1981—1985 tudi v bodoče ne bo in ne more prevzeti sa-nacijskih kreditov. Pri tem pa tudi kreditodajalci ne bi imeli garancije za vračanje kredita, zato je ZKPO zavze! stališče, da je potrebno za sanacijo pridobiti dotacijo oz. nepovratna sredstva preko TKS in DPS. V kolikor ne bodo do 1.6. 1981 sprejeli ustrezni sklep o sanaciji, bo ZKPO moral predlagati v skladu s 57. členom sporazumno porav-navo terjatev do Zavoda Tivoli, iskati drugo organizacijo — sanatorja ali celo stečajni postopek. 3. Po razrešitvi pokrivanja jzgube za leto 1981 je po-trebno izdelati sanacijo tekočega poslovanja. To pa po-meni izdelati načrt programa izvajanja športnih in tekmo-vainih dejavnosti do konca leta 1981 z opredelitvijo posameznih glavnih nosilcev posamezno za objekte v ka-terih se odvija športna dejavnost. S tem programom bi napolnili kapacitete, katere so danes zelo malo izkorišče-ne (v poletnem času). Na osnovi programa je potrebno izdelati finančni načrt, po kalkulacijah ekonomske cene (vseh materialnih stroškov, OD in minimalne amortizacije ter ustrezno potrebno akumulacijo za razširjeno reproduk-cijo in sklade) določiti cenike za posamezne storitve in pokrivanja morebitne razlike v ceni iz dotacij. Ta postopek je potrebno izpeljati preko TKS v okviru katere ss izvaja svobodna menjava dela in ob vključitvi temeljnih organi-zacij, s katerimi uresničuje Zavod poslovanje v neposred-nih odnosih. Ta postopek je ZKPO ludi pričel izvajati in pozval dru-štvo Olimpija, da pripravi svoj program uporabe prostorov Zavoda Tivoli za vse možne športe in športne klube. Ven-dar do sedaj ZKPO ni sprejel odgovora oz. programa. Pri tem je potrebno tudi vključiti SIS za šolstvo in SIS za otroško varstvo, predvsem za organiziranje plavalnih in drsainih tečajev, kot pripravo za šolo v naravi (morje — plavanje, pozimi smučanje) nadalje izvajanje redne telo-vadbe — p'avanje osnovnih in srednjih šol. Saj bo Cen-tralno kopališče napolnjeno s programom mnogo cenejši na uro uporabe, tudi za šport. Sedanje stanje, način po-slovanja, neplačevanje s strani odjema!cev, prenizke cene za uporabo samo povečujejo izgubo, povzročajo nove pre-krške (finančne, poslovne in moralne) in motnje pri po-slovanju odvijanju poslovnega in samoupravnega procesa v Zavodu Tivoli. To pa bi pomenilo ludi oostopek sistemske razrešitve Zavoda Tivoli, to je organiziranje Zavoda Tivoli kot delov-ne organizacije posebnega pomena v skladu s 379. čle-nom Zakona o združenem delu. 4. Skleniti nove pogodbe z vsemi uporabniki poslovnih prostorov v Zavodu Tivoli. Sedanje cene najemnine 130 in 150 din mesečno za m2 so minimalne, ob tem pa so v ceno vključeni' vsi dodatni stroški (čiščenje, ogrevanje, elektrika, voda) za to je potrebno dobiti soglasje skup-nosti za cene pri čemer je potrebno upoš^evati, da so v veliki meri najemniki prostorov klubi, športne zveze, ka-tere so zopet financirane preko TKS. 5. Dokončno je potrebno tudi odločiti o postopku sa-nacije gostinstva za kar ZKPO predlaga ukinitev te dejav-nosti v Zavodu Tivoli in oddajo prostorov specializiranim organizacijam gostiinstva. S tem bi razbremenili ZKPO v postopkih saniranja športnega dela dejavnosti. Ravno tako ZKPO predlaga za Projektivni biro, kateri se ukvarja z projektiranjem športnih objektov in je edini v Sloveniji tako ozko specializiran. PB bi bilo treba priključiti kot strokovno službo ZTKO Slovenije ali Ljubljane, preko ka-terih bi odvijal svoj proces poslovanja (projektiranje iz-gradnje in vzdrževanja telesno-kulturnih objektov). 6. Izpeljati je potrebno prenos dela upravljalskih pravic do ustanovitelja SML na TKS Ljubljane — vseh občin ali na ŠTC Zavod Tivoli. SML je na seji vseh zborov dne 29.5.1980 sprejela sklep o prenosu ustanoviteljskih pravic na TKS občin. Te pa niso sprejele ustreznih sklepov in izpeljale postopke saj še danes niso določeni objekti za šport skupnega pomena. Urediti je treba tudi zemljiško-knjižne listine okolice Zavoda Tivoli in urejanje zelenic, javnih cest in parkirišč. III. Pogoji za reaiizacijo sanacije 1. Osnovni in glavni pogoj za dolgoročno sarciranje Za-voda Tivoli je organiziranje Zavoda v skladu 379. členom Zakona o združenem delu, kof delovno organizacijo po-sebnega pomena. Zato pa bi bilo potrebno pripraviti Sa-moupravni sporazum med Telesno kulturnimi skupnostmi vseh petih občin mesta Ljubljane in Mestno kulturno skup-nostjo. Sporazum bi morale sprejeti tudi Skupščine druž-beno-politične skupnosti in organi upravljanja v Zavodu Tivoli. Ta samoupravni sporazum bi bil osnova za pre-vzem ustanoviteljskih pravic v skladu s sklepom Skupščine mesta Ljubljane z dne 29.5.1980, ter bi urejeval medse-bojne odnose (pravice in dolžnosti), programe športne in tekmovalne dejavnosti, kateri se bodo odvijali v Zavodu Tivoli, način financiranja, sprejemanja planov poslovanja za naslednje leto in srednjeročno obdobje, način in me-todo oblikovanja ter sprejemanja cen storitev in najemnin, kakor tudi spremljanje delitve celotnega prihodka, do-hodka in akumulacije. S tem bi skozi programe izvajanja v vseh športnih objektih dosegli obtimalni izkoristek kapacitet, jih kvanti-ficirali iin ovrednotili financiranje skozi programe športnih klubov oz. društva. Na osnovi tega bi lahko izdelali nov finančni načrt za leto 1981. 2. V skladu z gornjim pristopom bi bilo potrebno izpe-Ijati postopek voliitev delegatov v zunanji delavski svet Zavoda Tivoli. Tako bi imeli dvodomni organ upravljanja — uporabnike, ki' so sestavljeni iz delegatov Telesno kul-turnih skupnosti klubov, društev in drugih uporabnikov in izvajalce, to je delegate iz vrst delavcev Zavoda Tivoli. S tem bi bila dana možnost vpliva uporabnikov za gospo-darno ravnanje z družbenimi sredstvi, namenjeniimi za športno dejavnost ter s tem interes obojih za čim nižje stroške poslovanja Zavoda Tivoli. 3. Ugotoviti je potrebno obseg nujnih vzdrževalnih in investicijskih del, nabavo rezervnih delov in regulirati vire sredslev glede na zakonske možnosti (predvsem prido-bivanje deviz za nakup rezervnih delov iz uvoza). Obstojijo tudi variante organiziranja Zavoda Tivoli kot delovne skupnosti TKS občine Šiška, ki bi imela odnos neposredne m&njave dela z Zavodom Tivoli, vendar se pri tem pojavlja problem financiranja vrhunskega športa, ka-teri sedaj poteka v okviru pristojnosti TKS mesta Ljub-Ijane. Zato bi ta varianta pomenila reorganizacijo sedanjih postopkov delovanja, kar bi otežilo izpeljavo sanacije. Zato to varianto ZTKO ni podrobneje analiziral. Naslednja va-rianta je, da prevzame te objekte Zavoda Tivoli v uprav-Ijanje Športno društvo Olimpija. Pri tem je ZTKO zavzel stališče, da je rešitev vprašljiva, saj ŠD Olimpija sedaj ni ustrezno organizirano. Hkrati pa so klubi in športno dru-štvo Olimpija bili dosedaj uporabniki, ki niso pokazali interesa za pravilen odnos do športnih objektov, njihovega izkoriščanja in celo z nezakonitimi dejanji povzročili iz-gubo, kakršna je v Zavodu Tivoli. ZKPO tudi ni prejel pro-grama od športnega društva Olimpija, za katerega smo se dogovorili na sestankih 30. a. 1981 pri predsedniku IS Skupščine mesta Ljubljane in 6.4. ter tudi na enem kas-nejših sestankov. Organiziranje Zavoda Tivoli kot samostojnega neodvis-nega ekonomskega subjekta ne pride v poštev, saj so premajhna sredstva na razpolago v klubih za plačevanje uporabe prostorov. S tem bi bila zasedenost prostorov premajhna, tveganje in riziki velika ter dodatni stroški. V kolikor ne izpeljemo najustreznejše predlagane variante, bo ZKPO kot skrajno sredsivo primoran pripraviti predlog stečajn.ega postopka. ZAČASNI KOLEGIJSKI POSLOVODNI ORGAN Lavrič Mitja, predsednik Borštnar Jože — član Brečko Miroslav — član