OMNES IINUM 19 6 2 ŠTEV.4 ;yA"^ M (TODOS UNO) GLASILO SLOVENSKIH DUHOVNIKOV V ZAMEJSTVU KAZALO Cerkev v Jugoslaviji ........................................................... 113 Filip Žakelj: Slovenski spomini in jubileji ................................ 117 Pastirsko pismo vernikom Ljubljane in ljubljanske škofije................... 129 Vernikom ljubljanske škofije za novo leto 1962 ............................. 131 Sv. Ciril in Metod glavna zaščitnika ljubljanske škofije ................... 133 Sveti oče Jaliez XXIII. povzdignil ljubljansko škofijo v nadškofijo ........ 135 Govori ob slovesni povzdignitvi ljubljanskega škofa Antona Vovka v nadškofa dne 4. marca 1962 .................................................. 136 Smrt božjega služabnika škofa Antona Martina Slomška ....................... 138 Svetilnik slovenskega najroda .................................................. 139 Novice od povsod .............................................................. 141 Glede vseh upravnih zadev in poravnave naročnine se obračajte naravnost na upravo: Rev. Stanko škrbe, Ramon Falcon 4158, Buenos Aires, Argentina, ali pa na sledeče sobrate poverjenike: j Kanada: Rev. Anton Vukšinič, 146 Bell Street, Fort Colborne, Ontario. U. S. A.: Rev. Jožef Ferkulj, St. Vincent Home, 1340 N. — 10 Str. Quincy, Illinois, USA. Čile: Rev. dr. Trdan, Capellan, Hacienda Acuelo, Est. Hospital, Chile. Italija: Rev. Tone Iskra, Chiesa del S. Nome di Maria, Foro Traiano 89, Roma. Trst: Msgr. Ježe Javnik, Boršt 91, Trieste. Gorica: Mons. dr. Franc Močnik, Via Don Bosco 3, Gorizia. ! Avstrija: Rev. Vinko Zaletel, Viktringer Ring 26, Klagenfurt. I I Naročnina: Za Argentino :n Čile 150 argentinskih pesov. Za j U. S. A. 2.50 dolarja. Za vse ostale dežele vrednost zamenjave 2.50 dolarja. Kdor želi, more poravnati naročnino z mašnimi štipendiji. To velja zlasti za Evropo. Opraviti je treba tri sv. maše. Naj nihče ne opravi maš prej, dokler mu ni sporočeno, da so nameni zanj že določeni. Maše, za katere nam ni sporočeno, da so sprejete oz. opravljene, smatramo za neopravljene in n°rnčninn za neporavnano. 1 Uprava { CERKEV V JUGOSLAVIJI Podpisani katoliški škofje in nadškof je Jugoslavije, zbrani na 'svoji plenarni letni konferenci v Zagrebu v dneh .od 20. do 23. novembra 1960, -upoštevajoč ponovno izraženo željo naklonjenih elementov v državni upravi za skorajšno normalizacijo odnošajev med' državo in katoliško Cerkvijo, so svojo pozornost posvetili temu vprašanju in so prišli do -soglasnega sklepa, 'da je to tudi želja vseh škofov Jugoslavije, škofje so prepričani, da bi taka normalizacija bila zelo velika Pridobitev za Cerkev in državo. Taka ureditev naših medsebojnih odnošajev bi zelo prpomogla Ik 'splošni normalizaciji naših notranjih razmer in bi istočasno zelo povečala ugled -naše državne federacije na tujem.. Iz -tega razloga so katoliški škofje pripravljeni podpirati vsak odkritosrčen -trud za dosego res zdravega A trajnega modusa, vivendi med Cerkvijo in državo v naši domovini. Da b' se izognili vsaki nevarnosti nesporazumov in napačnih interpretacij našega stališča, maramo že kar v začetku podati izjavo temeljne važnosti. Noben posamezen škof ali skupina! škofov nima pravice govoriti v imenu katoliške Cerkve. To avtoriteto ima samo Sveta stolica ail' sveti oče, papež kot naslednik sv. Petra, prvega apostola. Zaradi -tega katoliški škofje Jugoslavije niso pooblaščeni, G začnejo pogajanja z državno vlado o ureditvi odnošajev med Cerkvijo in drža-v°- 'Še manj so pooblaščeni skleniti kak dokončen, sporazum: v tem ozira. V skladu z božjo ustavo Cerkve spadajo zadeve te vrste v izključno kompetenco Njegove svetosti papeža kot najvišjega vidnega poglavarja vse katoliške Cerkve. Na drugi strani pa -to ne more in tudi ne bi moglo -škofom preprečiti aktivnega 'sodelovanja l'ri pripravah in ureditvi pogojev, primernih za sporazum med državno vlado in Sveto stolico. Za vodstvo takih pogajanj in še bolj za srečen zaključek sporazuma kaže, <*a Je potrebno obširno in metodično pripravljalno delo. Treba je ustvariti ugodno °zračje. V takem ozračju bo treba upostaviti nove in tesnejše stike, izmenjati m *li na -konstruktivni način in obstoječe razlike in nasprotujoča ‘si stališča postopoma odstraniti. Kot prvi korak bi škofje s svoje strani spodbujali podrejeno duhovščino 'n vernike k zvestemu in vestnemu izpolnjevanju državljanskih dolžnosti in nalog, škofje bi uporabili svoj vplv za pospeševanje p-atriotičnega ču-voivanja med 'ljudskimi množicami, vzgajali bi jih za žrtve za javno blaginjo, 'ljubezen do domovine, učili bi jih, kako naj sodelujejo z državnimi oblastmi gradnji srečne bodočnosti naše domovine in kako se izogibati vsemu, kar b: m°^o škoditi materialnim in moralnim, koristim naše skupnosti. Na) drug' strani Pa -bi škofje pričakovali lod državnih oblasti, da izvajajo -določila ustave in za-.!!£l 0 položaju verskih skupnosti liberalno in naklonjeno in da pokažejo naklo-jenost Cerkvi in .njenim predstavnikom. Škofje si dovoljujejo staviti določene predloge 0 načinih in sredstvih, s katerimi bi se dal pospeševati duh medsebojnega zaupanja in ga razviti do stopnje, na kateri bi se mogla začeti pogajanja! med državo in Sveto stolico- V ta namen predlagamo naslednje: 1. V paragrafih 6 im 7 zakon o položaju verskih 'skupnosti določa, da naj nikdo ne preprečuje državljanom udeležbe pri javnem bogoslužju. Toda obžalovati je treba, da učitelji i in drugi šolski funkcionarji izvajajo pritisk na otroke in dijake, da bi jih odvrnili od zahajanja v cerkev, od božjih služb in cerkvenih slovesnosti, Nekateri učitelji gredo tako daleč, da dijakom grozijo s slabimi ocenami, če se bodo udeleževali božjih služb. Ta pritisk se je razširil tudi ma starše, od katerih je bilo zahtevano, naj ‘svojih otrok me pošiljajo v cerkev, ker sicer bodo izgubili službo ali penzijo in občutili druge 'neprijetne posled;ce. To se še danes dogaja kljub pritožbam duhovnikov in škofov pri pristojnih oblasteh. To je v očitnem nasprotju z določili zakona. Zato vlado prosimo, da to prakso ustavi. Dalje moramo poudariti, da besedilo sicer zelo liberalno proglaša svobodo verskega življenja za vse državljane, da pa so mnogi naši državljani prisiljeni, da se -te) svobodi odpovedo. Mnogi uslužbenci državne uprave in zlasti tisti, ki so zaposleni v šolstvu in išoljski upravi, si preprosto ne upajo zahajati v cerkev ali se udeleževati verskih obredov. Ne upajo se pomočiti v cerkvi ali dati krstiti svoje otroke. V nekaterih primerih iso bili učitelji odpuščeni in uradno jim je bilo povedano, da -se je to zgodilo- zato, ker so se redno udeleževali javnega bogoslužja. Jasno je, da mnogi uradniki delujejo v nasprotju s črko in duhom zakona. Svojim podrejenim grozijo s težkimi upravnimi kaznimi za udeležbo pri javni služb' božji in za izpolnjevanje dolžnosti, ki j:h določajo zapovedi njihove Cerkve, škofje moramo poudariti ta dejstva im pozvati vlado, da napravi odločne korake za končanje teh kroničnih kršitev zakona- Pred dvema letoma so škofje vladi poslali posebno spomenico o obžalovanja vrednih dogodkih, do katerih je prišlo v Bačini blizu 'Ploč v Dalmaciji. Dva duhovnika, ki sta prišla tja, da 'bi maševala v ta-mošnji cerkvi, sta bila fizično napadena, in pretepena in s silo izgnana iz kraja-S silo jima je bil tudi preprečen vstop v cerkev. Vendar nam ni znano, da bi vlada podvzela kake korake, da se v bodoče preprečijo podobni napadi na duhovnike. 2. Začenjajoč s splošnim načelom verske svobode zakon določa (paragraf 16), da naj bo osebam, ki se zdravijo v bolnišnici, živijo v domovih za stare ljudi, v šolskih taboriščih, dijaških domovih in podobnih ustanovah, dana možnost za vensko življenje v mejah hišnega reda in da naj bo njihovim duhovnikom dovoljeno, da jih obiščejo kadarkoli bi izrazili 'željo, da jih duhovnik obišče. To je dobro in pametno določilom Tfcdai z obžalovanjem moramo izjaviti, da niti tega jasnega določila v zakonu odgovorni funkcionarji niso spoštovali, študentom v dijaških domovih je bilo v praksi onemogočeno iti v cerkev, duhovnikom je bil pogosto preprečen obisk bolnikov in umirajočih v bolnišnicah in domovih za 'stare in onemogle. Položaj oseb v vojaški službi, v kaznilnicah in poboljševalnicah je še slabši-Tem osebam -bi se naj vsaj v primeru nevarnosti bližnje smrti dala priložnost, da sprejmejo svete zakramente. Podobno naj bi vojaki imeli vso svobodo, da gredo ob nedeljah in praznikih v cerkev. Vojaška discippna gotovo ne bo trpela; nasprotno, ta Ikarak bi 'gotovo dobr0 odjeknil med vojaki, njihovimi starši in med jugoslovanskim ljudstvom, na splošno. 3. Stara praksb je že, da v (oddaljenih vaseh, kjer ni cerkve ali kapele, duhovniki spovedujejo stare in bolne v zasebnih hišah. Toda v mnogih primerih so bili duhovniki kaznovani ord. z dne 22. nov. 1961, str. 1/4; objavljen je tudi v tej štev. OU- 3) Glej Okr. 1/1962 ljublj. škof. ord. z dne 2. jan. 1962, str. 1/5; objavljen je tudi v tej štev. OU. 4) Glej Okr. 1/62 ljublj škof. oird. z dne 2. jan. 1962, str. 5/6. 5) Spisal jih je dr. Maks Miklavčič. Vendar iz neke vesti sklepamo, da so pri pisanju (linamic tudi drugi pomagali. 6) Po neki vesti n. pr. v Rovtah nad Logatcem, ob misijonu samo okoli 50 odraslih ljudi ni prejelo sv. zakramentov. 7) Glej Božja beseda, 1. 13., štev. 7-, jul. 1962, str. 149. Sicer se pa tudi 'Pfejšnj-a dva misijona v Ljubljani nista prav posebno obnesla- 8) P. L., Na poti d,o slovenske cerkvene pokrajine, Novi časi, 1962,. štev. 2-, ■str., 3 in' 7. Na ta članek posebej opozarjamo- 9) Ap. p'smo Janeza XXIII. „01arissimae“ najdeš v Acta Ap. Sediš, L 54., 'Štev. j3, 31. marca 1962, str. 157/158; lat. besedilo in islov. prevod pa v Okr. 3/62 ljublj. škof,- ord. z dne 21. febr- 1962, str. 4/6; slov. prevod glej v tej štev. OU. 10) Pr. vsebino nagovora zagr. nadškofa dr. F. Š. ob slovesnem ustoličenju 'nadškofa A. 'V. v Okr. štev. 4/62 ljublj. nadškof, ord. z dne 9. maircia 1962, str. 1/2; objavljena tudi v tej' štev. OU. 11) Lat. izvirnik in slov. prevod bule o povzdigtnitvi ljublj. škofije v nad- škofijo in škofa; A. V. v nadškofa glej v Okr. štev- 3/62 ljublj, škof. ord. z dne 21. febr. 1962, str. 1/3. .. , 12) Glej Novi časi, 1962, štev. 2., str, 2; Kat- glas, 15. febr. 1962, str. 3: Naš tednik, 8. febr. 1962, str. 1- 13) Kat. glas, 15. febr. 1962, (str. 3; Naš tednik, 8. febr. 1962, str. 1. 14) Sv. Slovenija, 15. avg. 1962, str. 3. 15) Ko Kaft. glas dne 15. marca 1962 opisuje slovesnosti v ljublj.-stolnici dne marca 1962, pripominja: ,,Odsotna je seveda, bila ‘Ljudska oblast’, .ki ji za take zgodovinske dogodke ni m'ar. Vendar resnici na ljubo moramo povedati, da je prejšnje dni sprejel v .posebni avdienci novega nadškofa Miha Marinko, ki je msgr. Vovku čestital k imenovanju in se dal z njim fotografirati. Sliko so pri- nesli potem razni časopisi, med njimi Delo in Primorski dnevnik- Pri tem 'bi pa dodali, da bi kje drugje in v drugačnih razmerah tak dogodek pomenil veselje celega naroda in njegovih postavnih voditeljev. V Ljubljani je pa že to veliko, da itega izrednega slavja niso motili kaki ‘incidenti’, kot se je svoj čas dogajalo. “ (stran 1.). 16) Pr. Okr. štev. 4/62 ljubi j. nadškof, ord. z dne 9. marca 1962, str. 1; Pr tudi Kat. glas, 15. marca 1962, str. 1. 17) Okr. štev. 4/62 ljubi j- nadškof, ord. z dne 9. marca 1962, str. 1. 18) Os s. Romano, 1. 102-„ štev. 65., 20/21. marca 1962, str. 3. 19) Okr. 6/62 ljubi j. nadškof, ord. z dne 15. maja 1962, str. 1/3, 20) Morda je zbornik medtem že izšel. Vsebina je naslednja: J. Aleksič. Sveto pismo včeraj in danes, S. Cajnkar, Uvodna beseda, Fr. Debevec, Psihoner-voze in dušni pastir, J. Demšar, Črka je mrtva — duh oživlja, V. Fajdiga, Odločilna vloga volje pri verovanju, V. Fajdiga, Jubileji misijonske znanosti, Fr. Gri-vec, Ciril-Metodijeva ideja, V. Grmič, Osnove teologije strahu v evangelijih, J. Janžekovič, Tomaževo srečanje z Olle-Lapirunom in Blondelom ob pivih načelih. J. Jeraj, Metodične spremembe 'obravnavanja moralne teologije, M. Miklavčič, Temeljni razvoj ljubljanske škofije, M. Miklavčič, Hermogenes-Hermagora, V. Močnik, Pomen in smisel pravca 6. Zbornika cerkvenega prava, J- Pogačmk, II. vatikanski cerkveni zbor, A. Snoj, Novozavezna znanost v luči najnovejših bibličnih rokopisov, A. Strle, Dogmatična teologija v službi človeku današnjega in jutrišnjega dne, A. Trstenjak, Psihoterapevtični pogledi na človeka. Naroča se: Uprava teol ■ fakultete, Poljanska cesta 4, Ljubljana. Stane ok. 2000 din. 21) Marijan Marolt, Borec proti protestantizmu, Duh. življenje, 1. 29., marec 1962, str. 178/181; P. Odilo Hajnšek OFM, 500 letnica ljubi j. škofije, A ve Maria Koledar 1962, str. 43/44; A. iM. Slomšek' Tomaž Kren, Slomškovi životopisi. Slomškovih izbranih 'spisov 3. knjiga, Celovec 1879, str. 61/71; 'životopis je bil najprej objavljen v Drobtinicah l. 1851; Jos. Turk, Hren Tomaž, Slov. bicgr. leksikon, 1. knjiga, Ljubljana 1925/32, str- 344/51; Jože Pogačnik, Voddo Marijinih kongregacij. Ljubljana 1943, str. 32. 22) Fr. Kosar, Anton Martin Slomšek, Drobtinice za 1. 1863, str. 169/172. Dr. Franc Kovačič, Služabnik božji Anton Martin Slomšek, 2. del, Celje (Dr. sv. Mohorja) 1935, istr. 84/99. i 23) 'Pr.1 Janko Moder, Iz zdraviih korenin močno drevo, 1. del, Celje 1952. na mtfiogo straneh je govor o Slomšku in njegovih zaslugah za Mohorjeve. Glej tudi: Jubilej Družbe sv. Mohorja, Naš tednik, 13. jul. 1962, str. 1; Ob ognjišču slovenske knjige, prav tam, 24. avg. 1961, str. 3; prav tam 31. avg. 1961, str. 4. 24) Fr. Kosar, Anton Martin Slomšek, Drobtinice za 1. 1863,, s!tr. 197/199: Dr. Franc Kovačič, Anton Martin Slomšek, 2. del, Celje 1935 (Dr. sv. Mohorja) str. 76/78. 25) Pr. past. pismo mar. škofa dr. Maks. Držečnika, ki ga je obj. Duh. življ., |1- 29., maj 1962, str. ,262/263; najdeš ga tudi v tej štev. OU. 26) Glej Kat. glas, 15. febr- 1962, str., 3. 27) Naša luč, marec 1962 str. 5; april 1962, str. 3; maj 1962, str. 2 in 8 28) Izs. društvo Slomšek ima svoje središče v Eisdenu y Belgiji. 29) Misli, 1. 11., jan. 1962, str. 1. P- Odilo zvesto mesec za mesecem objavlja kake lepe in pomembne Slomškove misli- Opomnimo, da je P. Bernard Ambrožič OFM napisal zgodovinsko povest Tonče s Sloma, ilci je izšla. 1. 1954 pri Moh. družbi v Celovcu. 30) Pr. Td, Ob otvoritvi Slomškovega doma, Sv. Slovenija, 14. sept* 1961. str. 1; Sv. Slov., 21. sept. 1961 (poročilo o blagoslovitvi Slomškovega doma); Vinko1 Zaletel, Slovenci v Argentini in škof Slomšek, Kol. Družbe sv. Moh. (celovške) za leto 1962, str. 129/132; ob otvoritvi Slomškovega doma je izšla tudi posebna spominska knjižica- 31) Inform. vestnik Zedinjene Slovenije, štev. 4., febr. 1962, istr. 1; dr. Tine Debeljak, V iSlomškovo leto, Sv. Slov., 18. jan. 1962, str. 1; pr. 'tudi, B. R,, Anton Martin Slomšek, Zbornik Koledar Sv. Slovenije 1962, stir- 129/134. 32) Marija v življenju škofa Slomška, Buenos Aires 1962. Strani 135. Izd. Dušno pastirstvo. 33) Prvi štirje lazaristi so se naselili pri sv. Jožefu nad Celjem 26. sept. 1852. Pr. Slomškovo pridigo ob tej priložnosti, !ki so jo objavile Drobtinice za 1- 1864., str. 46/56. Pr. Fr. Kosar, Anton Martin Slomšek, Drobtinice za 1. 1863, str. 189; Dr. Fr. Kovačič, Služabnik božji Anton Martin Slomšek, 2. del, Celje 1935 (Dr. sv. Moh.), str. 61/62. Kosar govori o 4 misijonarjih, Kovačič pa le 3 omenja. 34) Dr. Filip Žakelj, Zdrava, Marija, milosti polna, Celovec (Dr. sv. Moh.) 1960, str. 1101/1110. 35) Znana molitev: Vsemogočni Bog, Oče luči... in 'zgoraj omenjena molitev v čast Materi božji v molitveniku: Zdrava, Marija, milosti polna, 'str. 1109/10. 36) Glej D:bv., Missia Jakob, Slov- biogr. leksikon, 2. knjiga, str. 135/137; Marijan Marolt, Ljubljanski škofje v preteklem stoletju, Duh. življenje, 1. 29., avg. 1962, str. 491/492. P. Odilo Hajnšek OPM, 500-letnica ljublj. škofije, Ave Maria Koledar 1962, 'str. 57/58. 37) Glej A. U., Mahnič Anton, Slov. biogr. leksikon, 2. knjiga, str. 7/12. 38) Nekaj spominov n'a nadškofa Franca Borgia Sedeja (napisal furlanski duhovnik, ki ni Slovenec), Kat. glas, 23. nov. 1961, str. 2- 39) Ob 25-letnici smrti nadškofa Jegliča, Sv. Slov., 6- jul. 1962, str. 2; menda se na to ni spomnil noben drug zamejski ali izseljenski slovenski list. 40) Glej Ave Maria, jan. 1958 (jubilejna številka). 41) Pr. Ave Maria, julij 1962, istr. 220/1. 42) Pr. dr. Valentin Jn-zko, predsednik Nar. sveta koroških Slovencev, Za mir in prijateljstvo v deželi, Naš tednik, 6. okt. 1960, str. 1; Naš 'tednik, 13. okt. 1962,, str. 1. in 2; prav tam, 20. okt. 1960, s'tr- 1; prav tam., 27. okt. 1962, str. 1; 3. nov. 1962, str. 1; — naslov knjižice H. Schribarja se glasi: Die Minderheit ohne Maske. Narodni svet kor. Slovencev je pisatelju odgovoril v več javnih pismih, ki jih je objavil Naš tednik, 23. malrca 1961, str. 1; 6. apr. 1961,, str. 1; 20. apr. 1961, str. 1; 4. maja 1961, str. 1. IGlej tudi članek, Ohne Maske, Naš tednik,, 18-maja 1961, str. 1. Pr. tudi: Lojzd Ude, Ob 40-letnici koroškega plebiscita, Nova Pot, 1. 12., štev. 9/12, dec. 1960, stran 481/494; Dr. J. P., Nemško slavje v Celovcu, prav tam, str. 494/504; isti, Manjšina brez krinke, prav tam., 1. 13., štev. 7/8, avg. 1961, str. 413/424 (odgovor in kritične opombe k brošuri H. Schribarja). V mesečniku Slovenska država izhaja v zadnjih dveh letih zanimiva razprava dr Lamberta Ehrlicha: 'Pariška mirovna konferenca in Slovenci, ki mam tudi glede izgube slovenske Koroške miairsikaj pojasni. 43) Pr. Ob dvajsetletnici izseljevanja, 'Naš tednik, 5.- apr. 1962, stir. 1; Na-r°d pod križem, Naš tednik, 12. apr- 1962, str. 1; Naš tednik, 19. apr. 1962, str. 1- in 4. (poročilo o spominski piro.slavi, govor škofa dr. J. Kostnerja in govor dr. Valentina Inzko na slavnostni akademiji (Duhovna dediščina izseljenstva). 44) O proslavah ob 20-letn‘ci Koroščeve smrti v Argentini ter o člankih in razpravah o njem glej poročilo v 'OU, !. 8, (1961, štev. 2),, istr. 60 in platnice. Dodaj pa: Joško Krošelj, Dr. Anton Korošec v skrbi za izseljence, Zbornik Kole-(1-ar Sv. Slov. 1962, stir. 140/143. 45) Glej: Ob 20-letnici dr. Kulovčeve smrti, Sv. Slov., 6. apr. 1961, str- 2; Kk, Dr. Franc Kulovec, (Zbornik Koledar Sv. Slovenije 1962, stir. 144/146. P. F., Db desetletnici tragične 'smrti dr. Kulovca, Koledar Sv. Slov. 1951, str. 137. 46) France Lipičnik, Spomini na Voča med vojno, Nova pot, 1. ,12., 1961, štev. 2/4, str. 100. V članku najdemo tudi sicer marsikatero pojasnilo glede scde-ovanja pok. Fr. S. iFinžgarja, Lipičnika itd. z OF, potrdilo, da je bil Jegličev vir' dom močna trdnjava OF, pa tudi v NP že tako navadno mlatenje po pok. skofu dr. Gr. Rožmanu ih drugih komunizm.u nasprotnih duhovnikih. Opomnili bi samo to, da je po izjavah p-ok. dr. I. Ahčina in še živega, J. K., skozi katerega roke je od dr- A. Korošca prihajal denar za pok. Fr. S. Finžgarja, pokojni pisatelj Finžgar dobival lepe vsote od dr. A. K. 'ali zase, ali pa z,a druga dobra dela. Vsaj zanj je fbila torej Koroščeva politika vredna več kot pol fajfe tobaka. Tudi v svojem življenjepisu: Leta mojega popotovanja (Moh. družba v Celju 1957, 440 ■strani) večkrat a'ad udarja po „k!erikalcih“ in ne presoja v vseh primerih popolnoma stvarno. Rajni prof. dr. Ivan Ahčin je v pogovorih ponovno poudarjal, kako je rajni Fr. S. Finžgar .,liberalcem." rad prav dajal. Tako menijo tudi nekateri drugi duhovniki, ki ,so našo zgodovino kolikor toliko dobro poznali. 47) Mar. škof dr. Maks. Držečnik je izdal posebno naročilo glede spomina dvajsetletnice 'zgona, tolikih štajerskih Slovencev in okoli 300 duhovnikov in redovnikov iz mar. škofije, ki so jih 5. jul. 1941 odpeljali iz Brestanice. V Brestanici se je vršila posebria proslava 4. in 5. julija 1961. 4. jul. zvečer duhovniški pevski koncert, drugi dan pa sv. maša ptujskega prošta Ivana Greifa in pridiga župnika Žalatrja Alojzija. Glej Nova pot, 1. 13-, 1961, štev. 7/8, str. 449/455. Alojzij Zalar, Lager v Brestanici-Rajhenburgu, prav tam, str. 429/439. 48) Glej Dr. M. Miklavčič, 'Narod dozoreva, Nova pot,- 1. 13., 1961, štev- 7/8, str. 369/375; pr. 'tudi Ravšl Anton, Obletnica vstaje jugoslovanskih narodov in izgona slovenske duhovščine, prav tam, str. 425/429 (članek se konča z glorijo Socialistični Jugoslaviji s predsednikom Titom na čelu.) 49) O tej hviali pr. n. :pr.: Franc Presetnik, Skrb za človeka v socializmu pri nas, Nova pot, 1. 12., 1960,, štev- 5/6, str. 217/221; Alficnz Klemenc e, Petnajst let socialistične Jugoslavije, Nova pot, 1. 13., 1961, štev. 1/2, str. 24/30- Podobnih člankov bi v prejšnjih letnikih našteli lahko še več. 50) Dr. Maks Miklavčič, Narod dozoreva, 1. 13-, 1961, štev. 7/8, str. 375. 51) Objavljena je v tej štev. OU kot uvodni člalnek. 52) Glej Baj prepotrebna obnova že letos izvršena, stolpa pa Prideta na vrsto v prihodnji pomladi. — Verskih in cerkvenih jubilejev pa ne smemo obhajati samo ;z zunanjostmi. Lahko bi kdo hišo pobelil in olepšal sam-o zunaj, pa za bivanje bi še ne 'bila lepa in primerna, če 'bi notranjosti ne posvetil n»bene brige in skrbi. Tako se za lepi škofijski jubilej moramo tudi notranje Pripraviti. Posebej v Ljubljani, pa tudi v celi škofiji. Kako ? Opazovavci duhovnega življenja primerjajo radi človeško življenje z uro. Pa je res med njima precej srčnosti. Uro je treba redno navijati. Treba jo je večkrat regulirati, /da. ne zaostaja ali prehiteva. Treba jo je zdaj in zdaj tudi temeljito osnažiti, da se odstrani vsak prašek in uredi kar najbolj skrbno vsako r.olesce. Tudi žvljenje neumrjoče duše ne /smemo nikdar zanemarjati. Sicer to lePo življenje peša ali celo zastane. Le redno krščansko življenje, po zapovedih božjih in cerkvenih, ,;am življenje duše ureja. Včasih je prav in potrebno, da svojo dušno stanje temeljito pregledamo. Izvrši se to najlepše v dobrih duhovn b Vajah. A teh ne more biti /vsak deležen. Zato cerkveni zakonik naravnost uka-ZuJe, naj škofje pazijo, da bodo župniki vsaj vsako, deseto leto poskrbeli čredi, ki jim je izročena, tako zvani misijon (kan 1349, § 1). Vsak 'naj v* dneh /misijona temeljito pogleda v svojo dušo. Če je v milosti b°žji, ji mis'jon ne bo škodil, utrdil jo bo. če je: v mlačnosti, tedaj bo misijon premim -zablodam ustavil pot. tče pa komu ura urejenega dušnega življenja stoji, če ima koga v obla-sti smrtni greh in grešna navada, za takega je pa misijon nadvse Potreben. Dnev; m" sij ona so dnevi posebnih milosti. Z lučjo božjih resnic izredni pridigarji posvetijo v duše in odganjajo !nejasnosti- Studenci božj h milosti so v teh dteh obilno odprti. Lepi zgledi dvigajo. Zvelčavn; sklepi posamezne življenjske P°ti posvečujejo. Kolikim je dober misijon že obrnil pot življenja v pravo smer 1,1 °dprl vrata zveličanja. Čas m losti je misijon in takrat udarjajo ure rešitve! Župnik vsake županije je obvezan,, da za svojo župnijo v predpisanem času Pasijon oskrbi, če le ni resne ovire. V Ljubljani se v vseh cerkvah vsako Leto ^šijo duhovne obnove za posamezne stanove, ali pa tud5 skupne. V nekaterih ZuPnijah se je pa tudi že po zadnji vojski vršil misijon. Sedaj pia, je v Ljubljani Zahteva cerkvenega .zakonika ,še' posebej glasna. Smo pred pomembno 500-letnico Ustanovitve ljubljanske! škofije. Skušali bomo ta veliki jubilej po vsej škofiji, po-, fj pa v Ljubljani, slovesno proslaviti e zunanjimi slovesnostmi. Toda ob tem •Pbileju mora biti predvsem naša duhovna urejenost na višku. Posebej na sedežu ^•°iije, to je jv Ljubljani. Zato se bo vršil v vseh ljubljjlanisk h cerkvah v dneh S- do 15. aprila prihodnjega leta misijon z istim sporedom v vseh cerkvah. Po možnosti se bo -vršil misijon tudi v župnijah ljubljanske okolice- Vodili ga bodo različni izbrani (misijonarji, farna duhovščina ga bo pa z govori in raznimi pobožnostmi -skrbno pripravila. Ko vam, dragi Ljubljančani in verniki ljubljanske škofije, pomembni ljubljanski misijon razglašam, vas 'lepo prosim, da za uspeh tega misijona začnemo že sedaj, moliti. Posebej porabimo v ta namen letošnji advent. Rožnovenska kraljica! in naša iskrena molitev sv. rožnega venca, ki jo v adventu v družinah že od nekdaj poživljamo, naj ovije ljubljanski misijon v posebno varstvo. Naš Zveličar je pired vsemi važnimi dokodki svojega delovanja molil. Pred prihodom Sv. Duha je bila Marija z apostoli združena v! molitvi- Apostoli in njihovi nasledniki Kristusa v molitvi posnemajo. Imejmo tudi mi ljubljanski misijon za izredno važnost in za njegov uspeh molimo. Skupno molimo v naših cerkvah, kakor bodo (odredili dušni pastirji, pa molimo -tudi sami- in skupn-o v naših druž’nah. Skupna molitev iz nekaterih naših družin izginja: jutranja, večerna, ob angelovem zvonjenju, pred jedjo in po jedi. Naj v vseh naših družinah oživi prav sedaj pred misijonom. Nevsiljivo to prosim posebej naše starše in gospodarje, naj se z-o-pet oglasi tam, kjer je ufhnila. Za uspeh misijona naj jo 'darujejo dobre družine- Zlasti skupna večerna molitev, ki je najlepša ob rožnem vencu, naj milosti bodočega misijona kliče na dobre, posebej pa na mlačne in grešne. Posebej prosim otroke, da za uspeh misijona, zlasti za vern0 pot mladih, radi molijo doma in v cerkvi in naj za misijon darujejo žrtve,